Hei.
Oletetaan että kaadut pyörälläsi ja ajovarusteet repeilee/ kuluu lähes puhki. Kallis kypärä säästyy lähes kolhuitta. Visiiriin tulee joitain naarmuja ja leukasuojan kohdalta muutaman millin alueelta pintamaali lähtee. Mitään kolhuja kypärässä ei näy.Onko syytä uusia 500e kypärä vai onko turhaa?
Entä kun vajaan vuoden vanhat Alpinestars ajokengät hinkkautui puhki ja Varpaista/jaloista tietysti lähti hyväisesti pekonia niin olisiko hyvä lähettää ne kengät maahantuojalle joka ehkä toimittaisi ne valmistajalle joka ehkä tekisi seuraaviin malleihin parannuksia esim vahvikkeita näihin kohtiin mistä kenkät puhki kului.
<p>Tunturi Super Sport, Kawasaki Z500, Kawasaki GpZ 750, Kawasaki ZrX 1200S</p>
Lakka/maalikerroksessa olevista naarmuista en välittäisi, mutta jos naarmut yltää syvemmälle ja/tai kypärä on saanut kolhun, jossa styroksi on painunut kasaan, menee kypärä välittömästi vaihtoon. Edit. Samoin jos on pienintäkään epäilystä, että kuidut on vaurioitunu niin potta vaihtoon.
Jäikö jalka pyörän alle liukuessa kun saapas kului puhki? Itellä ei koskaan ole saappaisiin tullut kaadossa mitään isompaa vaikka useempi lippa tullut otettua 120+ vauhdeista.
Edit. Mikä Astarin saapas oli kyseessä?
Superbike #7
Sulla taitaa olla parempi kuitukypärä käytössä. Vaikka se saa vähän hittiä, niin on se silti turvallisempi kuin pakastavedetyt muovikypärät.
Sanoisin, että mieti minkä ikäinen se on sekä mitä saat vakuutusyhtiöltä korvausta.
Alelaareista (netistä) löytyy hyviä kuitukypäriä ~300 € hujakoilla. Jos ei halua marmoritiskiltä käydä ostamassa.
Mutta koita mahdollisuuksien mukaan aina testata kypärää ennen ostamista. MP-messuilla kun testasin tusinan kypäriä, niin huomasi, että vain osa oli hyviä mulle.
Braaaaap
Mitkä A-stars ajokengät?
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
<p>Tunturi Super Sport, Kawasaki Z500, Kawasaki GpZ 750, Kawasaki ZrX 1200S</p>
Niin, molemmat kengät kulahti jalkaterien eli sisäreunojen puolilta puhki ja toinen myös nilkasta lumpion kohdalta.
<p>Tunturi Super Sport, Kawasaki Z500, Kawasaki GpZ 750, Kawasaki ZrX 1200S</p>
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Niin, itse olen tässä sivusta seuraajana. Että en ole onneksi itse kaatunut ja käytän pitkävartisia saappaita.
<p>Tunturi Super Sport, Kawasaki Z500, Kawasaki GpZ 750, Kawasaki ZrX 1200S</p>
Tuo on harmittavaa, että tässä tapauksessa oppi hyvistä ajovarusteista tulee omakohtaisen kokemuksen kautta, mutta tosiaan ainoat oikeasti suojaavat kamat on takin ja housujen osalta nahkaa kunnon suojilla, ja kenkien ja käsineiden osalta suosittelen vahvasti ratakäyttöön suunnattuja vermeitä. Ne kun hoitavat tehtävänsä kaadon sattuessa niin kuin pitääkin. Kenkien osalta kannattaa liikkeessä kokeilla, että miten nilkka on tuettu. Jos saappaan saa käsin väännettyä yli nilkan normaalin liikeradan, ei saapas suojaa kaadossa niveltä rikkoutumiselta. Lisäksi sitten vielä selkä/rintapanssari niin alkaa olla aika hyvin ukko suojattu.
Superbike #7
Vittuilu alkaa nyt...
Ymmärrän kyllä, että ihmisen tarvitsee näyttää hyvältä ja menevältä, mutta miksi tuollaiset ajotamineet (ajofarkkuja, tanssikenkiä jne)? Sandaalit ajaa saman asian ja on mukavammat + halvemmat. Jos ei näytä komialta kolmiraita adidaksissa kaljamahalla ilman paitaa, niin vika on itsetunnossa eikä varusteissa
---
No eipä nuo omat touring saappaat taida olla sen kummemat paitsi korkeampi vartiset. Ennen oli itselläni Oxtarit "laskettelumonot" ja olivat varmasti suojaavat ja niillä oli mukava kävellä n.10 metriä Ei muuten, mutta jos mopo on koko aikaisessa käytössä, niin joutuu sitä miettimään muitakin vaihtoehtoja, kuin täysi ratavarustus
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tuollaiset jaloissa ajelen lämpimillä keleillä, mukavuus kun menee tässä turvallisuuden ohi. Ei pitäisi, esim. tietyömaalla eturenkaasta vauhtia saava kivi sattuu muuten niin maan ..keleesti. Joku kesä sitten kaverit ihmetteli mikä mulle tuli, kun kesken ajon aloitin tanssiharjoitukset maantiellä. Isovarvas mustana.. En oppinut siltikään, noilla pysyy sentään kävelemäänkin
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Mitä pirun maratonia te oikein meette moottoripyörällä suorittamaan? Mopolla pääsee kuitenkin paikassa kuin paikassa ihan oven eteen.
Ittee vituttaa ajovarusteiden osalta se, ettei tullut hankittua talvella sitä kunnollista rintapanssaria nahkojen alle. Se ois ehkä säästäny parin viikon sairaalareissulta eikä tarttis nyt tappaa himassa aikaa sohvalla makoilemalla.
Superbike #7
Minulla menee reppuun kävelykengät jos pitää luontopolulle mennä.. Edellis talvena jalkapöydästä murtui yksi luu pikku lipassa. Kunnolliset ja jäykkäpohjaiset kengät pelasti jalkapöydän muut luut. Lippa tapahtui risteys alueella ja vauhtia oli 35kmh.
Viikko tuosta sun lipasta pääsin kokeilemaan tuommoista airbagliiviä ja johtuko sun lipasta tai omasta tuuri historiasta niin meni tuommoinen liivi ihan kärkeen hankinta listalla. Yhtäkkiä 600euroa ei kuulostakaan niin kohtuuttomalta. Kun tuo täyttyy niin tukee kyllä pirun hyvin.
https://youtu.be/kD13a8iKQ3c
Elämä on onneksi mutkikasta
Suihkuvastaava
Jännä homma sinänsä miten kaatumisestakin voi tulla niin kovin erilaisia lopputulemia.
Lippasin kerran ~60km/h nopeudesta tixtexien kanssa eikä kamoihin tullut juuri mitään näkyviä merkkejä. Asiaa toki auttoi se että alustana oli uusi, märkä asfaltti.
Pegaso IE
Jos kaatumistilanteessa oikein kunnolla kajauttaa kypärän asfaltiin tai muuhun kiinteään kohteeseen, niin mielestäni se on vaihdettava uuteen. Samoin on auton turvavöiden kanssa, kun rintaan jää kunnon mustelmat vyöstä onnettomuuden jälkeen. Päälispuolin ei isoa vikaa ole, mutta rakenne on kuitenkin heikentynyt, seuraavalla kerralla ei enää suojaakaan kunnolla.
Joo, ei tuo vauhti ole se ainut tekijä siinä mitä sattuu. Itsellö alla kymmenkunta kaatoa vauhdeista 60-180km/h.
Muista on selvinnyt mustelmilla tai pölyjen pyyhkimisellä, mutta 60km/h vauhdista vedetty lippa kävelytti viikon kepeillä kun nilkka tärähti ja nyt toukokuussa 130km/h vauhdista vedetty lippa vei pariksi viikoksi sairaalaan kun vauhti liukuessa tökkäsi ja ukko otti muutaman rajumman voltin. 180km/h vauhdista otetussa lipassa ainut vamma oli rakkula nimettömässä kun otti vähän lämpöä liukuessa.
Ajokamojen ja ukon vauriot näyttää kulkevan aika käsi kädessä.
Superbike #7
Tulee enempi reissattua, kuin harrastettua nurkka-ajeluita. Käydään myös katsastamassa monennäköistä paikkaa matkan varrella ja se "oven eteen" toteutuu melko harvoin. Ja vaikka toteutuisikin, niin usein niillä nähtävyyksillä saa kävellä pitkiäkin matkoja, tai vaikka laskeutua ja kiivetä rappuja..
Tuosta tulikin mieleen.... Vähän kiikun kaakun, laittaisko Atlantinvallijutaukselle nilkkurit, vai saappaat..
Ja on ne kalvottomat nilkkurit vaan niin ihanat jossain >25 helteessä, muista kuuman kelin ajokamppeista puhumattakaan
Toki jos pelkkää pitempää ajoa on mielessä, niin kyllähän ne oikeammat ajokenkät minunkin jalkoihin menee. Ja kylmemmillä keleillä aina.
Viimeksi muokannut: J@ck; 01.06.2017 klo 10:12.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No joo, mutta pohjois-norjassa onkin hieman viileämpää kuin keski-euroopassa.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12