Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Löytyykö kuskeja, ketkä operoivat kytkintä otsikossa mainituilla sormilla?

    Oma ajatukseni pohjautuu siihen, että saan peukalon ja etusormen avulla stongasta tukevan otteen, mutta voin silti operoida heikommilla sormilla kytkintä. Voisin jopa roikkua leuanvetotangosta pelkän etusormen ja peukalon yhdistelmällä.

    Olen ymmärtänyt, että monet operoivat kahden sormen tekniikalla käyttämällä etu- ja keskisormea, ja jättävät siis nimettömän ja pikkurillin stongaan? Oma ajatukseni on, että näillä heikoilla sormilla ei saa läheskään yhtä tukevaa otetta stongasta, kuin etusormella. (en voisi roikkua näillä sormilla leuanvetotangosta)

    Olen tottunut tähän tekniikkaan maastopyöräillessä, mutta uutena mopokuskina kiinnostaisi vielä kuulla ajatuksia tästä moottoripyörällä?

    Todettakoon, että normaalimmassa sunnuntaiajelussa tykkään käyttää kaikkia sormia kytkimen kanssa, mutta agressiivisemmassa ajossa tehokkaalla pyörällä olisi hyvä saada tukeva ote tangosta. Ajatuksia?
  2. #2
    Siinä stongassa ei ole tarkoitus roikkua. Eli ne voimakkaimmat sormet kytkimen käyttöön. Stongasta kevyt ote. Tehoista riippumatta.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  3. #3
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    +1 Joo ei ohjaustangosta puristeta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  4. #4
    Kannattaa keskittää enemmän huomiota siihen, että saa pidettyä pari kolme sormea tarvittaessa jarruvivulla samalla kun operoi kaasua. Ratahommat erikseen, mutta normiliikenteessäkin on hyvä varautua tietyissä tilanteissa "sormet liipasimella".
  5. #5
    Entäs seuraava variaatio: jos on tarvetta todella tarkalle kytkimen käytölle (harvemmin on ...), pidän etusormea vivun takapuolella ja keskisormea sekä nimetöntä sen etupuolella. Tämä mahdollistaa myös vivun työntämisen (etusormella). Vain peukku ja pikkusormi pitävät kahvasta.

    Käytin tätä tekniikkaa aikoinaan trialia ajaessani.
  6. #6
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Siinä stongassa ei ole tarkoitus roikkua. Eli ne voimakkaimmat sormet kytkimen käyttöön. Stongasta kevyt ote. Tehoista riippumatta.

    Jos esim. nostat keulan ylös kytkimen avulla hyppäyttämällä edellyttää tämä toisinaan pientä nykäystä stongasta. Toki riippuu hieman millä vaihteella lähdet keulimaan jne. Tuon nykäyksen tekeminen tuntuu mielestäni suorastaan luonnottoman hankalalta ja oikeastaan pelottavalta heikkojen sormien varassa. Sen sijaan etusormi-peukalo -otteella saan otettua todella mukavasti.

    Eihän tuolla toki normaaliajossa (edes normaalissa kiihdytyksessäkään) ole niin tärkeää merkitystä.
  7.  
  8. #7
    Riippuu sitten hiukka pyörästäkin. Katutankista saa hyvin kiinni mutta monesta enska/sumo henkisestä tankista ei kummoista pituussuuntaista otetta saa. Samoin pystympi asento roikotuttaa vähän sormilla tuulta vasten.
    Itse asiaan: mikä jottei. Itse käytän lähinnä etusormilla kahvoja, kun väsy alkaa painaa tulee sentterit mukaan. Joskus kramppien takia joutuu soveltamaan pelkkää sentteriä tai sentteri-nimetön komboa.
    Vähän vaatii venyttämistä moinen, ei tahdo minun kourat venyä. Vaan jos kaikki muu kramppaa, käytetään toimivinta. Ja itseasiassa ilman kramppejakin.
    Eli jos se toimii, tee niin.