Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Onkos millaisia kokemuksia arvon raadilla, että mikä olisi vaikutus, jos ei huolla liikkeessä takuuajan päätyttyä näitä normihuoltoja vaan tekee ne itse? Isommat/monimutkaisemmat jutut sitten liikkeessä.

    Kiitos ja kumarrus
    Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
  2. #2
    Ku pitää hyvän kirjan mitä tekee, plus että ite tekemällä tulee yleensä parempi.

    Tällä pitäs olla suorastaan hintaa nostattava vaikutus
    ...
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Milloin olet mahdollisesti laittamassa eteenpäin?

    Sitten laske hintaero liikkeen huollon ja oman huollon välille ja pohdi, että paljonko oma huolto saa ylipäätänsä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Lainaa Bh5891 kirjoitti Katso viesti
    Ku pitää hyvän kirjan mitä tekee, plus että ite tekemällä tulee yleensä parempi.

    Tällä pitäs olla suorastaan hintaa nostattava vaikutus
    En väitä etteikö pyörää voisi itsekin huoltaa, mutta ostajana arvostan korkealle liikkeen tekemät säännölliset huollot. Eri asia on joku 20 vuotta vanha 150 000 km ajettu "moderni klassikko". Näissä on pakko hyväksyä pienet aukot huoltohistoriassa. Jos taas puhutaan tuoreemmista peleistä, joissa hintakin on korkeampi, niin epäilyttää leimojen puute. Ei ne liikkeet aina tee priimaa, mutta silti luotto niihin on aivan eri tasolla kuin keskiverto itseoppineisiin pienkonemekaanikoihin.
  5. #5
    Muutaman auton ja pari pyörää olen ajan saatossa itse huoltanut, ja käytännössä ajanut ne elinkaarensa ehtoopuolelle. Kyllä ne aina kaupaksi on mennyt ja huoltokirjasta ei ole välttämättä keskusteltu ollenkaan. Ihan varmasti kauppa olisi käynyt nopeammin ja korkeammalla hinnalla, jos olisi ollut täydellinen huoltokirja, mutta huoltojen hinnassa säästö on ollut merkittävä.

    Jos ajatellaan skenaariota, että menisin ostamaan uudehkoa arvokasta pyörää, johon huollot on tehty itse ja pyörän esittely tapahtuu kerrostalon pihalla ja myyjä ei oikein osaa selittää missä tiloissa ja millä välineillä huollot on tehty, niin voisi olla, että pyörä jäisi ostamatta.
  6. #6
    Juu, ennemmin ostan itse huolletun jos kaverista saa kuvan että pysyy työkalut kädessä. Itsekkin huollan kaiken jonka pystyn kohtuudella tekemään... Autoon ja mphen.
    Samaten itse huollettuna yleensä kirjataan mitä on tehty, monesti huoltokirjassa on vaan liikkeenleima. Joissain tapauksissa nippu kuitteja saattaa löytyä.

    Eli hyvällä kirjanpidolla itse huollettu, riippuen kauanko aikoo itse pitää.
    Kawasaki ER-5 -97
  7. #7
    Mä huollan ja korjaan kaikki kulkuneuvoni aina itse ja vasta jos en osaa jotain, vien sen ammattattilaiselle laitettavaksi.

    Pidän myös tarkkaa kirjaa mitä niille on tehty ja milloin ja miksi. Jokainen vekotin on mennyt kaupaksi aina helposti hyvinkin kohtuu hintaan, usein jopa kalliimalla kuin olen sen hankkinut...
    Sama tilanne päinvastoin... Jos ostan käytetyn, ostan sen jonka tiedän olevan hyvä ja sen näkee usein päällepäin myös... Viimeiset 2 pyöräää olen ostanut jopa ilman metrinkään koeajoa. Huoltokirja on kiva lisä, mutta ei se itselleni ole itseisarvo.
    Kyllä käytettyä ostaessa pitää aina katsoa mitä ja minkä kuntosta ostamassa, eikä vain "huoltokirjaa".... Nämä pyöräthän on aina yksilöitä, eivätkä 1L purkissa myytävää kevyt maitoa, jota saa erihintaan eri kaupoista... ja purkin sisus on aina samaa valkoista litkua..

    Itse en enään vastaa, jos joku aloittaa myynti-ilmoituksen sähköposti kyselyn "anna tiukka käteishinta jos haen sen huomenna"......
    Ei kiinnosta pätkääkään
  8. #8
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti
    Itse en enään vastaa, jos joku aloittaa myynti-ilmoituksen sähköposti kyselyn "anna tiukka käteishinta jos haen sen huomenna"......
    Nyt en ymmärrä, miksi? Sulta jäänee paljon myymättä...
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  9. #9
    Ite noi on tullut huollettua ja korjattua osin takuuaikanakin. Venttiilien säätö jää muualle mutta sitä nyt ei juuri tarvitse tehdäkään, kerran muistaakseni oli säätötarvetta muuten menee toleransseissa.
    Saman kai noista on saanut kuin huoltokirjallakin, ite pidän excelissä taulukkoa missä on pvm, kilometrit, mitä tehty ja huomiosarakkeet. Moni ostaja ja jopa liike tuntuu pitävän tuosta tyylistä eikä se ainakaan hankaloittanut ole myyntiä, taitaa vermeetkin pysyä paremmin kunnossa kun osaa paremmin ennakoida esim. jarrupalojen vaihdot. Tallinhan tuo vaatii mutta muutama kymmenen talvi-iltaa menee mukavasti talon 2 -pyöräisiä ja muita leluja korjailtaessa.
    Kuten joku totesikin en ikinä ostaisi itsehuollettua pyörää kerrostalon pihalta kaverilta joka ei osaisi vastata huoltoon liittyviin kysymyksiin.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  10. #10
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti

    Itse en enään vastaa, jos joku aloittaa myynti-ilmoituksen sähköposti kyselyn "anna tiukka käteishinta jos haen sen huomenna"......

    Sama vika.
    Perusteluina on se, että miten ostaja voi ostaa mitään näkemättä.
    Vasta sitten, kun tuote on nähty, niin aletaan puhumaan hinnasta, ellei ostaja maksa pyyntihintaa.

    Itse olen ostajan semmoinen, että en puhu rahasta, ennen kuin on sen aika.
    Eräskin myyjä sanoi, että hän ihmetteli pitkään, kun ennen koeajoa en ollut puhunut sanaakaan rahasta.
    Ennen koeajoa on kuitenkin muutama yhteydenotto...

    Mutta asiaan.
    Tuote, mikä on iältään melko tuore, eli maksimissaan pari vuotta yli takuuajan.
    Silloin huoltokirjan mukaan säännöllisesti merkkiliikkeessä huollettu pyörä on usein haluttavampi kuin se, jonka huoltokirjassa on jotain muuta.
    Vaikka GW harvoin seuraa seuraavalle omistajalle, niin voi siitä merkkiliikeen leimaamasta huoltokirjasta olla jotain apua ongelmatilanteessa.
    Mutta merkkiliikeen leimaama huoltokirja ei ole itseisarvo ja ainoa totuus.

    Kyllä ostotilanteessa pitää mennä tuote edellä ja mahdollinen huoltokira vahvistaa tai vähentää ostohalukkuutta.

    Huoltokirjan lisäksi vaikuttaa myös se, että onko kysessä yhden omistajan vehje vai kiertopalkinto.
  11. #11
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Aivan sama onko se liikkeen vai yksityisen "huoltama". Joka tapauksessa kun oston jälkeen joutuu tekemää jarru- ja alustahuollon ja korjailemaan edellisen/edellisten omistajien patenttiviritykset ja vaihtamaan/laittamaan paikoilleen tippuneet ja hävinneet ruuvit, jotka on hyvässä lykyssä korvattu melkein sopivilla korvikkeilla.

    Osaava yksityinen on huoltoa paljon parempi, mutta jos vain luulee osaavansa ja tekee silti, saa pirusti vahinkoa aikaan.
    Superbike #7
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Sama vika.
    Perusteluina on se, että miten ostaja voi ostaa mitään näkemättä.
    Vasta sitten, kun tuote on nähty, niin aletaan puhumaan hinnasta, ellei ostaja maksa pyyntihintaa.

    Itse olen ostajan semmoinen, että en puhu rahasta, ennen kuin on sen aika.
    Eräskin myyjä sanoi, että hän ihmetteli pitkään, kun ennen koeajoa en ollut puhunut sanaakaan rahasta.
    Ennen koeajoa on kuitenkin muutama yhteydenotto...

    Mutta asiaan.
    Tuote, mikä on iältään melko tuore, eli maksimissaan pari vuotta yli takuuajan.
    Silloin huoltokirjan mukaan säännöllisesti merkkiliikkeessä huollettu pyörä on usein haluttavampi kuin se, jonka huoltokirjassa on jotain muuta.
    Vaikka GW harvoin seuraa seuraavalle omistajalle, niin voi siitä merkkiliikeen leimaamasta huoltokirjasta olla jotain apua ongelmatilanteessa.
    Mutta merkkiliikeen leimaama huoltokirja ei ole itseisarvo ja ainoa totuus.

    Kyllä ostotilanteessa pitää mennä tuote edellä ja mahdollinen huoltokira vahvistaa tai vähentää ostohalukkuutta.

    Huoltokirjan lisäksi vaikuttaa myös se, että onko kysessä yhden omistajan vehje vai kiertopalkinto.
    Mikä sitten voi mennä pieleen, jos suht tuore pyörä ja tuntuu ajossa hyvältä?
    Jotain öljyjä ja renkaita vähän vaihdeltu vaikka takuusta olisi mennyt muutama vuosi?
    Tulevina vuosina sitten oireiden mukaan, lähinnä säätöjä, jos huomaa jotain?
  13. #13
    Omaani aloin huoltamaan takuuajan päätteeksi ja otan kuvat käytetyistä kemikaaleista lähinnä muistikuvaksi itselleni. Eipä nuo viralliset huollot ole testeistä kummoista arvosanaa saaneet ja kun tekee itselleen ei tee mieli fuskata ja aikaa saa kellosta riittävästi. Suurin ongelma merkkihuolloissa on kuitenkin ajanvarauksen ongelmallisuus. Viimeiksi kun kysyin milloin kiireet helpottaa, niin vastaus keväällä oli että "syksyllä" Ei se luo uskoa huolelliseen huoltotyöhön ja muutenkin viikolla huollon järjestäminen on hankalaa verrattuna itse huoltoon viikonloppuna. Tämä ei kai vastannut kysymykseen mitenkään
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  14. #14
    Itse pyrin huollot tekemään. Aiempi koulutus ja työkokemuskin sitä tukee jos 30v asian harrastaminen ei. Melko yksinkertaisesta kapistuksesta on kuitenkin kyse. Mikään liike ei ala määräaikaishuollossa purkamaan ja rasvaamaan jousitusta tai ohjauslaakereita, joten ne jäävät omalle kontolle tai tekemättä. Vaihdetaan sitten laakerit kun ovat ruosteessa ja paskana. Tiedän toki kavereita, joiden kätösten jäljiltä jäljiltä en käytettyä pyörää ostaisi, joten merkkihuollon leima voi olla pienempi paha. Ducati oli ollut merkkihuollossa 80km ennen kuin ostin ja öljyä oli 3dl yli ylärajan ja hihnat lerppalöysällä.

    Minusta pitäisi tehdä jonkinlainen ero hyvin pidetyn ja vain itseisarvona merkkihuollossa käytetyn välillä. Määrävälein merkkihuollettu, mutta paskainen ja naarmuinen rysä ketjut löysällä ja ruosteessa ei herätä sekään omistushaluja.
    Viimeksi muokannut: B12; 07.05.2017 klo 18:11.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  15. #15
    jees, ketjun aloittajana jäi siis täsmentämättä, että lähinnä pyöräliikkeitä ajattelin, kun/jos vaihtaa pyörän heillä toiseen. Yksityisen ostajan kanssa hyvän vaikutuksen tekevä kotimekatsumyyjä on varmastikin eduksi - itse ainakin näin ajattelen. Kokemuksesta liikkeiden tekemien huoltojen tasossa välillä moitittavaa, josta olen palautetta antanutkin.
    Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
  16. #16
    Voihannse olla liikkeen vähän helpompi myydä, jos huoltokirjassa virheetön leimasarja. Taloudellisessa mielessä epäilisin, että huoltoon kannettu tonni lisää hyvityshintaa ehkä satasen verran. Lisävarusteissa sama juttu.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  17. #17
    Eipä tuohon liikkeessä tai itse huoltamiseen tahdo sitä yksiselitteistä oikeaa vastausta olla. Mitä uudempi ja kalliimpi pyörä, sitä kierompaan huoltokirjan puuttumista katsotaan erityisesti liikkeeseen vaihdossa tarjotessa. Yksityiselle myydessä suurempi merkitys on varmasti pyörän ja myyjän olemuksella ja omalla kirjanpidolla tehdyistä hommista.

    Itse ehkä ostajana näkisin asian niin, että perushuolto öljyn- ja suodattimienvaihdon suhteen on ok tehdä itse, mutta venttiilinvälysten tarkastuksen ja säädön sisältävästä isosta huollosta haluaisin nähdä "kiistämättömän" tositteen. Toki tuossakin on melkolailla eri juttu puhutaanko kymppitonnin kalustosta vai muutaman tonnin laitteesta jossa päivän kunto on se merkitsevin asia.

    Mitä tulee noihin kommentteihin näkemättä tarjotuista päivän tiukoista käteishinnoista, niin niilläkin on paikkansa, mutta se paikka on bulkkikamassa joita on kuntonsa ja olemuksensa puolesta kolmetoista tusinassa. Valioluokan yksilöä tuolla tapaa ei (yleensä) myydä eikä osteta.
  18. #18
    Lainaa Kaj kirjoitti Katso viesti
    Nyt en ymmärrä, miksi? Sulta jäänee paljon myymättä...
    Olen reilut 25 vuotta ostanut ja myynyt ammatikseni, joten ei jää koskaan mitään myymättä.....
    Tuollaiset etukäteen nettohintaa kysyvät ei yleensä ole potentiaalisia ostajia, vaan haavelijoita.....
    Heillä päätöksen teko kestää usein liian kauan tai sitten he eivät sitä osaa tehdä koskaan....

    Itse ostaessa soitan, että voinko tulla katsomaan ( vaikka asuntoa, mopoa tms ), otan rahat mukaan( tai varmistan ett sitä on vähintään pyynti hinnnan verran ) ja sitten paikan päällä teen heti tarjouksen, jos myytävä esine on sellainen, jonka haluan ostaa...
    Tarjous riippuu aina tuotteesta, joka on myynnissä.. Joskus se on hävyttömän alhainen, joskus taas jopa pyyntihinnan mukainen, varsinkin silloin jos myytävä kohde on mielestäni sen arvoinen...
    Oikean tuotteen ostohinnan tietää aina vasta kun sen tuotteen on nähnyt ... Näin on tullut ostettua jo vuosia aina mopoista autoihin ja taloihin...
    Ei kiinnosta pätkääkään
  19. #19
    Takuun jälkeen tai pienemmistä jutuista en murehdi itse, leimasimiakin saa monesta paikasta... Yleiskuva ja historian luotettavuus voi muodostua muutenkin, tässäpä eräs vastaesimerkki.

    Erään pyörän harkinnan suhteen totesin juuri että ei kannata, 5 vuotta vanha yksilö, 50tkm takana, ei lapun lappua tai leimaa mistään huollosta ennen liikkeeseen tuloa ja "oli kuulemma kaverin firmassa aina huollettu". OK, voi olla, mutta kevyet mutta näkyvät kaatumajäljet etukatteessa antavat ymmärtää ettei pyörän kanssa ole niin justiinsa, ja kahvanlämppärit oli asennettu niin että akku tyhjeni viikossa eivätkä ne kahvat silti edes lämmeneet. Yleisellä tasolla ei näistä syistä sitten luotto riittänyt siihen ettäkö olisi venttiilit säädetty ajallaan (vaiko koskaan?) taikka öljyjä vaihdettu, niin otapa siinä sitten se riski että missä kunnossa lie nokka-akselit jos venat ovat joskus kantaneet.

    Toisena esimerkkinä terkut yllä kirjoittaneelle Adenauerille ja hänen entiselle Zetorilleen, toivottavasti meni hyvään kotiin, käväisin aikanaan sitä pitkähkösti katsomassa mutta jäi tarjoukset tekemättä kun oli riittävästi rahaa kourassa vasta pyörän jo mentyä. Muille tässä lukijoille, voin lyhyesti todeta että muodostui paria kertaluokkaa suurempi luottamus siihen, että ne huollot on tehty mitä sanotaan tehdynkin kuin tässä aiemmassa tapauksessa.

    Yksi muistettava asia on toki myös se, että saatko joskus pyörää eteenpäin myydessä ostajan vakuuttuneeksi "epävirallisesta" huoltohistoriasta, jokin merkitys on kuitenkin jälleenmyyntiarvollakin.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  20. #20
    Moni voi arvottaa itsehuoltamisen myös paremmaksi jos esimerkiksi vähemmällä käytöllä olevan pyörän huoltaa vuosittain riippumatta kilsoista. Kaverillani oli ER-6 ja ajeli pari tonnia vuodessa ja huollatti liikkeessä ja lopulta minulla kun kilsat tuli täyteen määräaikaishuollolle. Meni sitten 3v samoilla öljyillä jne kun se määräaikaishuolto ei ihan joka vuodelle sattunut. Toi sitten kerran mulle n. 20tkm ajettuna ja vaihdettiin yhdessä öljyt, jäähdytys- ja jarrunesteet, etupalat niin vaikka oli siihen asti täydellinen merkkihuoltokirja niin aika lohdutonta mössöä tuli mm. jarruista ulos. Usein DIY-omistaja vähintään kerran vuoteen tekee nuo perusjutut.

    Mutta ei kuitenkaan voi aina yleistää ja pyörä on kuitenkin yksilö. Jos aloittaja on hyvä ja tunnollinen huoltaja ja dokumentoi huollot vähintään osakuiteilla jne niin ostaja sitä voi arvostaa. Sekä hoitelee mm. noita mainittuja alusta ja laakerihuoltoja mitä ei huolto-ohjelmassa ole. Toisaalta DIY-jamppa saa sen täysin sössittyä patenteillaan ja liikkeessäkin moni asia voi jäädä tekemättä.

    Itse ainakin arvostan jos omistaja jaksaa hankkia kuluvia/hajoavia/putoavia kiinnikkeitä OEM-osina, ei virittele sähköpatentteja jne. Ostohetkellä kuitenkin kunto ja yleiskuva kertoo tosi paljon ja siten määrittää hintaa. Varmasti hyvän huoltajan lompakolle on parempi huoltaa itse ja myydä vaikka 500eur halvemmalla kuin se, että ostat parilla tonnilla huoltoleimoja vuosien varrella.
  21. #21
    Kaupathan tahtoo tosiaan syntyä kun tarjonta ja kysyntä saadaan kohtaamaan.

    Tässähän se juuri ja nimenomaan on se asian ydin.

    Erilaiset myyjät ja ostajat arvottavat eri asioita omilla painoituksillaan ja jos asiat
    ei oikein natsaa.... homma menee haahuiluksi ja joskus mauttomaksi vittuiluksikin.

    Joku "järjellinen toleranssi" hinnassa, suuntaan tai toiseen ei ole koskaan se kulmakivi, vaan
    se löytyy tuolta yläriveiltä..

    Jos liikutaan puolin toisin "alueella", siitähän se vasta alkaa se ns. kauppojen hierominen
    mikä taas on oma, hieno ja suorastaan kaunis taiteenlaji.

    Hyvän myyjän homma ei paljoa viiraa sutenöörin hommasta.
    Siinähän se aikalailla menee kuin "naimakauppaa" jengatessa ostajan ja kauppatavaran välille.

    Joskus on toki luotava ostajalle hieman painettakin, mutta jos oikein hyvin menee....
    se menee aika laillla toisin päin kuin moni äkkiä kuvittelee.

    Ei panna väkisin, vaan pannaan haluamaan. Sitten ei tartte kun olla kyydissä, tarjota kynää ja laskea rahat.

    Tota hommaa on varsin viihdyttävää seurata sivusta noin syrjäsilmällä kun homma toimii, eikä ole
    juurikaan väliä sillä, mitä siinä ostetaan ja myydään.

    Aika lailla hauskasti ja pitkälle samalla tavalla toimii kaikenlainen "työjohtohommakin",
    ellei nyt ihan muulivankkurien kuskaamisesta ole kyse.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  22. #22
    Ostaessa katson huoltokirjasta, että ensimmäiset huollot on tehty ammattilaisella/takaisinkutsut hoidettu. Jos öljynvaihtoja tehty itse (varsinkin takuun jälkeen), niin mielestäni se ei vähennä arvoa. Muistaa vain dokumentoida mitä ja milloin pyörälle on tehty.

    Hinnoittelusta sen verran, että itse ainakin tingin ennakkoon hinnan sopivaksi. Jos hinnoittelu on itselle liian korkea ja myyjä vastaa "tinkimiset paikan päällä", niin en lähde edes katsomaan. Viime viikolla soittelin myyjiä läpi ja tinkivara oli puhelimitse 0-10%. Yllättävintä mielestäni oli se, että ylihintaisilla pyynneillä hintaa tiputettiin nihkeimmin.
  23. #23
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa _viiva kirjoitti Katso viesti
    Hinnoittelusta sen verran, että itse ainakin tingin ennakkoon hinnan sopivaksi. Jos hinnoittelu on itselle liian korkea ja myyjä vastaa "tinkimiset paikan päällä", niin en lähde edes katsomaan. Viime viikolla soittelin myyjiä läpi ja tinkivara oli puhelimitse 0-10%. Yllättävintä mielestäni oli se, että ylihintaisilla pyynneillä hintaa tiputettiin nihkeimmin.
    Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.
    Superbike #7
  24. #24
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.
    Juuri näin

    Hinta on hintalapussa ja alennusneuvottelut alkaa sitten, kun ostajan tai myyjän mielestä alennukselle on joku neuvoteltavissa oleva peruste.

    Naapurissa halvempi tai 500km hakumatka ei välttämättä ole riittävä peruste.
  25. #25
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.
    Juuri näin. En neuvottele ostajana tai myyjänä hinnasta ennen kuin tuote on nähty. Ostin lauantaina yhden pyörän, tarjosin noin 18 % alle pyynnin, kaupat syntyivät noin 13% alle pyynnin.

    Huoltokirjaa ei ollut, käyttöohjekirjaan oli sinne tänne kirjailtu sitä mitä pyörälle on tehty. Aion jatkaa samaa linjaa, kyseessä on halpa ja simppeli laite johon osaan itsekin tehdä kaikki huollot. Enkä olisi tästä maksanut yhtään enempää jos kirjassa olisi ollut 11-12 huoltoleimaa 6000 km:n välein. Enemmän vaikutti pyörän yleinen kunto ja siisteyskin.
    .
  26. #26
    Kuten jo aiemmin todettu, niin se itse huollettu on usein jopa parempi ostos.

    Kun sopiva pyörä löytyy, niin sovitaan koeajo eikä aleta puhelimessa/netissä tinkaamaan lopullista hintaa. Koeajon yhteydessä saa hyvän käsityksen pyörän yleiskunnosta, kun vähän silmäilee missä kunnossa paikat on ja samalla jututtaa myyjää. Vielä jos pääsee katsomaan autotallia, niin voi vähän arvioida onko myyjän puheille katetta.

    Jos kaikki natsaa, niin sitten alkaa se maukkain vaihe eli tinkiminen. Varaan aina käteistä mukaan ja sanon maksavani heti seteleinä suoraan käteen. Jos tarjous jää liian alhaiseksi, eikä kauppoja synny pienen neuvottelun/tinkimisen jälkeen, niin jätän yhteystiedot ja pyydän soittamaan, kun seteliraha alkaa kiinnostamaan. Lähes 100 % on viimeistään seuraavana päivänä kiinnostanut ja kaupat ovat syntyneet. Näin on tullut ostettua moottoripyöriä, autoja jne.

    Eilen myin vanhan moposkootterin pilkkahintaan. Kyllä puhelua ja hinnan kysyjää riitti sekä tarjouksen jättäjää "tulen heti hakemaan". Totesin useammalle, että hinta on niin alhainen, että siitä en enää tingi, vaan vien skopan seuraavaksi romikseen. Totesin vielä, että ensimmäinen joka tulee skopaa katsomaan, niin varmasti vie sen pyydetyllä hinnalla ja näin myös kävi.
  27. #27
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ite taas en myyjänä jaksa noita "kerro tiukka hinta" -viestejä ja soittelijoita. Hinta jolla laite vaihtaa omistajaa lukee ilmotuksessa. Jos hintaa ilmoituksesta tiputetaan niin sille on joku syy, elikkäs ilmoituksessa huomioimaton puute laitteessa, ja se ei selviä kuin paikan päällä.
    Noinhan se olisi ostajankin kannalta parempi. Ei tarvitsisi soitella ja kysellä oikeaa myyntihinta. Mutta todellisuudessa suurin osa nettimoton ilmoituksista on hinnoiteltu tinkivaralla. Joten ostaja ei voi kuin kysellä sitä todellista hintaa. Itselle tuo hinta on oleellisin asia kaupoissa, joten selvitän sen ensimmäiseksi.

    Eri asia tietysti, jos ilmoituksessa kerrotaan että kyseessä on "tiukka hinta"... Ei pitäisi olla epäselvää.
  28. #28
    95% tapauksissa se on silti epäselvää, samooten kun EI VAIHTOA... Tyrkytetään skootteria ja venettä..

    Mutta en usko että liike välittää onko huoltokirja itse täytetty vai ei kun vaihdossa ottavat, ei ainakaan omallan kohdalla ainakaa ole liikkeitä h-kirjat paljon kiinnostanut muutako että löytyykö semmonen..
    Kawasaki ER-5 -97
  29. #29
    Sitten liikkeessä tuppaa ne itsetehtyjen huoltojen dokumentit katoamaan. Hyvä, kun edes huoltokirjaa saa mukaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -juha-
  30.  
  31. #30
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Toisena esimerkkinä terkut yllä kirjoittaneelle Adenauerille ja hänen entiselle Zetorilleen, toivottavasti meni hyvään kotiin, käväisin aikanaan sitä pitkähkösti katsomassa mutta jäi tarjoukset tekemättä kun oli riittävästi rahaa kourassa vasta pyörän jo mentyä. Muille tässä lukijoille, voin lyhyesti todeta että muodostui paria kertaluokkaa suurempi luottamus siihen, että ne huollot on tehty mitä sanotaan tehdynkin.
    Kiitos itsellesi myös.
    Pyörä meni yllättävä kyllä vanhemmalle herrasmiehelle....
    Ei kiinnosta pätkääkään
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen