Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 105:sta
  1. #31
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Tuo onkin se toimivin Suomi-asenne kaikessa ku ei tarvii alkaa kyseleen

    Ihan eletyn elämän varrelta opittu juttu, että isokin ongelma selviää kun ymmärtää kysyä. Ja sekin on nähty/koettu kun navigaattori on hirttäytynyt jumiin jo tokana päivänä. Ei ollut paljon iloa talven aikana ladatuista alppireiteistä palattiin vain manuaaliseen navigointiin



    Edelleen sitä mieltä. Perusjutut kuntoon, vakuutukset yms. Loppu tilanteen mukaan.
    Mikä tuossa mainitsemassani asiassa oli niin vaikeaa ymmärtää? Jos prätkäni rikkoutuu siten, että en sitä itse kuntoon saa, soitan matkanjatkamisvakuutuksessa olevaan puhelinnumeroon ja tilaan kuljetuksen mp:lle ja itselleni lähimpään oman pyöräni merkkikorjaamoon. Ei se ole mitään suomiasennetta, vaan ihan tavallinen tapa toimia, nykyisin. Ehkä sinä et näin toimisi.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  2. #32
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Tarkoittanet siis mikä olisi sopivin kypäräpuhelinjärjestelmä kun käyttäjinä on neljä pyörää eli bike to bike?

    Nämä nykyiset Bluetooth- järjestelmät toimii jopa 15-hengen ryhmäkeskustelussa . Tämmöistä lupaa mm Scala

    Yhteensopivuus eri valmistajien välillä onkin sitten ihan eri juttu, etenkin jos 2-4 käyttäjää ostaa käytetyt. Varminta on kun ostaa samaa merkkiä, uudet.

    Psss..,ihan vielä tuosta reittivalinnasta pikkasen....tietenkin kukin voi ajaa ihan minne haluaa, mutta tuo Valko-Venäjä....maksan kympin jos olet vielä reissun jälkeen sitä mieltä, että oli hyvä idea.
    Juu eli 2-4pyörää. Minkäköhänlaisia noi halvemmat hintaluokkaan 100€ on? Toki ei välttämättä hirveän hyvälaatusia tai kirkasäänisiä, mutta jos akku kestää nii eiköhän niilläki alkuun pärjäis.

    Juu valkovenäjä kerettii karsia pois, kun katseltii että kertaviisumi on sen 99€. Ajateltii ettei välttämättä oo sen arvonen maa(vaikken ikinä oo käynytkään), että 10% budjetista laittaa ihan vaan siihen että pääsee maahan sisälle.

    Eli viro-latvia-liettua nopeammalla ajolla pois alta. Puola-tsekki-saksa naaatiskellen ja tanska-ruotsi kohtalaista vauhtia.
    Viimeksi muokannut: bigtonza; 17.04.2017 klo 09:56.
  3. #33
    Lainaa bigtonza kirjoitti Katso viesti
    Juu eli 2-4pyörää. Minkäköhänlaisia noi halvemmat hintaluokkaan 100€ on? Toki ei välttämättä hirveän hyvälaatusia tai kirkasäänisiä, mutta jos akku kestää nii eiköhän niilläki alkuun pärjäis.

    Juu valkovenäjä kerettii karsia pois, kun katseltii että kertaviisumi on sen 99€. Ajateltii ettei välttämättä oo sen arvonen maa(vaikken ikinä oo käynytkään), että 10% budjetista laittaa ihan vaan siihen että pääsee maahan sisälle.

    Eli viro-latvia-liettua nopeammalla ajolla pois alta. Puola-tsekki-saksa naaatiskellen ja tanska-ruotsi kohtalaista vauhtia.
    joo, tuo antipatiani Valko-Venäjää kohtaa johtuu lähinnä siitä, kun siellä ei oikeastaan ole moottoripyöräilyn kannalta mitään, peltoa ja metsää, tasaista aakeeta. Päätiet ovat ihan kohtuullisia, mutta aika tylsiä. Pikkutiet pääasiassa surkeita.

    Noista Bluetooth- järjestelmistä... valmistajia on monia ja jo satasella pääsee alkuun esim. Cardon Scala Riderin Pack Talk.
    Viimeksi muokannut: TuppervaariNG; 17.04.2017 klo 11:49.
  4. #34
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    Mikä tuossa mainitsemassani asiassa oli niin vaikeaa ymmärtää? Jos prätkäni rikkoutuu siten, että en sitä itse kuntoon saa, soitan matkanjatkamisvakuutuksessa olevaan puhelinnumeroon ja tilaan kuljetuksen mp:lle ja itselleni lähimpään oman pyöräni merkkikorjaamoon. Ei se ole mitään suomiasennetta, vaan ihan tavallinen tapa toimia, nykyisin. Ehkä sinä et näin toimisi.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Se on vaikea ymmärtää kun pyrit tarjoamaan yhden tietyn pyörämerkin matkanjatkamispalvelua yleispätevänä ohjeena kaikille. Palvelu on hyvä, mutta "se ettei tarvitse alkaa kyselemään" on hieman jumiutunut. Samoin se että on sidoksissa johonkin tekniseen välineeseen, unohtuu seikka...entäs jos se laite "pimenee"

    Mielestäni aina on hyvä olla joku suunnitelma, ja pieni luovuus sen rinnalle ei tee pahaa.

    Vaikka onkin turhaa edes yrittää....kerron sittenkin. On totta että tuo Bmw- palvelu on hyvä ja toimii. Mutta silti ...

    Kun esim. se vaihteensiirtäjän välitanko korkkaa.. kumpi on fiksumpaa...soittaa siihen numeroon navissa, vai kysyä paikallisilta neuvoa/apua?

    BMW kyllä hoitaa homman, mutta huonoimmassa skenaariossa se hinuri tulee tuntien päästä, kuskaa perjantai-iltapäivänä pyörän kahdensadan kilometrin päähän BMW- korjaamolle jossa pyörä seisoo maanantai-aamuun saakka, jonka jälkeen pahimmassa tapauksessa odotellaan osia 2-3 päivää.

    Vaihtoehto b) kysyy ja paikallinen kyläsepän värkkää homman kuntoon tunnissa.

    Ihmiset on yleisesti avuliaita missä tahansa liikkuuukin. Tietenkin voi olla omavarainen eikä kysy.
    https://www.google.fi/imgres?imgurl=...act=mrc&uact=8
    Viimeksi muokannut: TuppervaariNG; 17.04.2017 klo 12:15.
  5. #35
    2:n hengen tiimille ei ole mitenkään pakollista että pitäisi kypäräpuhelimet olla. Mutta ovat toki hyviä vermeitä, tuovat luonnollisesti helppoutta kommunikaatioon. Arvosteluja laitteista löytyy foorumilta sekä esim. http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/. Jos odotettavissa että ajojoukkio joskus kasvaa siihen 4:ään, niin varminta olisi että kaikilla samanlaiset. Esim. omassa halvemman pään Senassa rajoite että saa yhteyden vaan yhteen kappaleeseen muunmerkkisiä laitteita, jun taas Senoja voi olla 4 yhtäaikaa.

    Niinku tämänkin ketjun vastauksista on nähty, niin tapoja ja mieltymyksiä matkailla on monia. Ja varsinkin aloitteleva ei välttämättä tiedä edes mitkä ne omat mieltymykset lopulta on. Mutta niiden selviäminen on osa harrastusta. Kunhan vaan ryhmässä on jotenkin jo etukäteen tiedostettu että reilun viikon reissussa kunkin ärsytyskynnys laskee verrattuna vaikka vaan viikonloppuun.

    Ekana päivänä matkakiimassa pidemmänkin siivun tuuppaaminen vielä maistuu. Mutta esim. Tallinna - Augustow -väliille Gmaps antaa ajoajaksi yli 9 h, ilman taukoja. Pikkasen pitkältä tuntuu. Mutta yhtä totta on että jos mansikkapaikoille haluaa päästä kohtuullisessa ajassa, niin motarimarsseja joutuu ottamaan. Suomittelen että puuduttavan ajopäivän jakaa kahtia jollakin tunnin, puolentoista nähtävyyden (vanha linna tms.) katselulla. Vaikka semmoseen menee aikaa, niin auttaa jaksamaan paremmin kuin pelkkä ruokatauko tai että väliohjelma olis joku lyhyt pätkä pienempää tietä.

    Puolan ja Pohjois-Saksan ongelma on että jos ei halua ajaa motaria, niin pienemmät tiet ajattaa kylien ja kaupunkien keskustojen läpi. Joita väkirikkaissa maissa riittää, kokeileppa zoomata googlemaps karttaa riittävän lähelle. Ja kun ne kivat ajelutiet alkaa vasta keskisessä Saksassa tai lähempänä Puolan-Tsekin rajaa. Tahtoo sanoa, että ennenkuin sinne asti pääsee, pitää mielenkiinto löytää jostain muusta; ruuasta, joku nähtävyys, ajotapojen ihmettelystä tms.

    Mahdollisista teknisistä ongelmista ei kannata etukäteen turhaa murhetta kantaa. Mutta mun mielestä ei oo ollenkaan pöljää ottaa etukäteen selville esim gepsiin oman mopomerkin korjauspaikkoja. Tai edes että tallettaa kännyyn kotisivun osoitteen missä niitä listattuna mistäkin maasta. Itse myös suosin Autoliiton plus-jäsenyyttä https://www.autoliitto.fi/jasenyys/l.../plus-jasenyys. Toki kannattaa verrata oman vakuutuyhtiön tarjontaan jottei tulisi maksaneeksi päällekäisyyksistä.

    Yhtälailla totta että paikallisilta saa apua. Kerran myöhään perjantai-iltana latausongelmat hyydytti Saksassa. Onneks olin pikkukaupungin laidalla ja paikalliseen hotelliin / baariin pääsi parin kilometrin kävelyllä. Jossa iltaaistuvassa porukassa oli autokauppias jonka luo mopo saatiin lataukseen ja jossa sain viriteltyä valot pois jotta seuraavana päivänä pääs ajaa lauttarantaan.

    Huomaa myös että mopon lisäksi voi sattua muutakin kommellusta; matkaripulia, hukkaat kännykkäsi tai mopon avaimet tms. Näitä juttuja ei tarvii pelätä, mutta ei haittaa että etukäteen uhrattu ajatus että jos noin käy niin mitäs sitten.

    Hyvää matkaa.
    Viimeksi muokannut: TIJ; 17.04.2017 klo 14:05.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  6. #36
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    2:n hengen tiimille ei ole mitenkään pakollista...
    ...Hyvää matkaa.
    Kiitoksia! Tässä tuli paljon hyödyllistä informaatiota ja vinkkejä!
  7. #37
    Saksa ja Itävalta sekä lähes koko alppiseutu ovat täynnä prätkähotelleja joissa isäntäväki tietää ja tuntee alueen mp-huollot ja -liikkeet ja niissä avun saa aina helposti. Kannattaa suosia näitä paikkoja yöpymiseen sillä prätkäporukat ovat aina A1-luokan vieraita.
  8. #38
    Mitenkäs noi passot on auki toukokuun puolivälissä yleensä ? Esim Italiassa Passo del Stonale, eli tie SS42. Menee hiukan yli 2000metriin ja on ympäri vuoden auki, mutta kannattaako reittiä suunnitella niin että noissa olisi jo kesäkeli ? Korkeammat, esim. Stelvio lienee nyt kiinni toukokuussa. Laaksoissahan on jo kesä/hellettä, mutta vähän mysteeri kuinka nopeasti talvi tulee vastaan ylöspäin mennessä
    Ducati 1098 "Racing Evo"
  9. #39
    "Well, minulla on navigaattoriin ladattu kaikki Euroopan viralliset BMW (moottoripyörä)-korjaamot ja sijainnin mukana on yhteystiedot. Eipä se sen kummempaa varautumista ole minulta vaatinut."


    Niin on minullakin ja muutaman kerran olen sitä käyttänyt.
    Ainakaan Espanjassa, Portugalissa ja Ukrainassa BMW-huoltoa ei löytynyt BMW-navin osoittamasta paikasta.

    Kotinurkistani löytyy kaksi virallista BMW-huoltoa. Niistä ainoastaan se jonka omistaja on jo työuraansa jäähdyttelemässä ja siirtymässä kokopäivämotoristiksi löytyy samaisesta navista.

    Onneksi on internet...

    Neljän käyttövuoden ja 50 000 km kokemuksella
    JP

    P.S. Päivitykset on tehty aina ajokauden alkaessa.
    JP
    NL, AL, AND, B, BIH, GB, BG, E, IRL, I, A, GR, R, LV, FL, LT, L, MK, MD, MC, MNE, N, P, PL, F, RO, S, G, RSM, SRB, SK, SLO, FIN, CH, DK, trs, CZ, UA, H, BY, EST, V, M, IND. lisäksi: DDR, D, YU, CZ
  10. #40
    Varustukseen kannattaa lisätä hyvät paperikartat. Niistä on mukava katsella porukalla seuraavan päivän reittejä oluttuopposen äärellä, sen sijaan, että navigaattorin ruudulta koittaa tihrustaa.
  11. #41
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Varustukseen kannattaa lisätä hyvät paperikartat. Niistä on mukava katsella porukalla seuraavan päivän reittejä oluttuopposen äärellä, sen sijaan, että navigaattorin ruudulta koittaa tihrustaa.
    Karttojen lisäksi kopion sivuja etukäteen mielenkiintoisista jutuista reitiltä, omien mieltymyksien mukaan. Niitä voi rapistella siinä karttojen ja oluen lomassa. Nähtävää maailmalla riittää ja illalla ajon jälkeen on mukava katsella pikkukaupunkien, miksei vähän isonpienkin näkymiä. Kuten joku aiemmin sanoikin, päivän ajobreikin voi ajoittaa jonkin mukavan maiseman tai nähtävyyden kohdalle.
    Suunnitelmiesi reitillä ei suuria kulinaarisia hetkiä ole odotettavissa, mutta kyllä silti kiertäisin mäkkärit kaukaa. Paikallista, niin ruuan kuin juomankin suhteen.
    Makuja ja mieltymyksiä on tietysti monia, mutta vähintäänkin puolet reissun muistikuvista liittyy muuhun kuin ajamiseen. Silti, kuvaa paljon, voi fiilistellä jälkeenkin päin. Kännykälläkin saa paljon, mutta vähän paremmalla kompaktilla tai järkkärillä enemmän. Eikä sekään vie paljoa tilaa tankkilaukussa.
    ZZR 1400
  12. #42
    Lainaa Partisaani kirjoitti Katso viesti
    Suunnitelmiesi reitillä ei suuria kulinaarisia hetkiä ole odotettavissa, mutta kyllä silti kiertäisin mäkkärit kaukaa. Paikallista, niin ruuan kuin juomankin suhteen.
    Toki kannattaaa jättää sille kulinarismille tilaa, mutta....

    Kesken ajopäivän ehkä tärkein asia on tuo nälän poistaminen ja majapaikan löytäminen.

    Tässä suhteessa mäkkäri on oiva vaihtoehto. Ainakin sieltä löytyy joka maassa vapaa Wi-Fi. Toki etenkin Itä-Euroopassa niitä on useilla huoltoasemilla. No nykyiset roaming käytännöt mahdollistaa sopivalla liittymällä surffaamisen kohtuuhintaan myös muualla eu- alueella, mutta toimivuus verkossa...sen näkee tulevana kesänä. Aiemmin on ollut sattuman varaista.

    Plussana Mäkkärillä on myös hinta plus taatusti varma hygieniataso, minkä kestää myös pohjoismaalainen pakki. Samoin varmuus siitä mitä saa, se on kaikkialla samaa mättöä.

    Sitä ei vain uskoisi kuinka paljon nuo suunnittelemattomat pysähdykset ja muut haukkaa päivästä aikaa. Siksi suosin päiväsaikaan pikaruokaa. Samaisessa pihassa myydään myös menovettä eli puolen tunnin tauolla tulee ruokittua mopo ja kuski. Samalla löytyy yöpaikka.

    Illalla suihkun jälkeen on sitten mukava mennä syömään hienommin hieman kevyemmällä varustuksella.
    Mutta kuten sanottu...makuasioita, itse käytän valoisan ajan päivästä kaikkeen muuhun kuin ruokailuun.

    Ps...tuo Nomadin mainitsema paperikartta on kyllä must-juttu. Pitkät siirtymät onnistuu kyllä navillakin, mutta reittisuunnittelu jossakin vuoristossa sujuu huomattavan helpommin laajalta paperikartalta. Ja jokatapauksessa paperikartta tienumeroineen on hyvä olla aina matkassa. Jostakin Varsovan keskustalta on paha lähteä mihkään suuntaan jos ei tiedä minne on menossa. Siihen naiviin ei kannata ihan sokeasti uskoa, vaikka olisi kuinka uudet karttapäivitykset.
  13. #43
    Toukokuussa on kaikki Dolomiiittien passot auki, Tonalekin. Stelvio, Gavia ym. korkeat tod.näk.suljettuna vielä, tai sit ei, ainakin loppukuusta voi olla auki.

    Italian Giro eli jätti-iso fillariskaba ajetaan muistaakseni toukokuussa ja vuoristoetapeilla noi isotkin on olleet auki. Tosin pari vuotta sitten kun Stelviota ajoivat siellä satoi lumiräntää helvetisti.
  14. #44
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Toki kannattaaa jättää sille kulinarismille tilaa, mutta....

    Kesken ajopäivän ehkä tärkein asia on tuo nälän poistaminen ja majapaikan löytäminen.

    Tässä suhteessa mäkkäri on oiva vaihtoehto. Ainakin sieltä löytyy joka maassa vapaa Wi-Fi. Toki etenkin Itä-Euroopassa niitä on useilla huoltoasemilla. No nykyiset roaming käytännöt mahdollistaa sopivalla liittymällä surffaamisen kohtuuhintaan myös muualla eu- alueella, mutta toimivuus verkossa...sen näkee tulevana kesänä. Aiemmin on ollut sattuman varaista.

    Plussana Mäkkärillä on myös hinta plus taatusti varma hygieniataso, minkä kestää myös pohjoismaalainen pakki. Samoin varmuus siitä mitä saa, se on kaikkialla samaa mättöä.

    Sitä ei vain uskoisi kuinka paljon nuo suunnittelemattomat pysähdykset ja muut haukkaa päivästä aikaa. Siksi suosin päiväsaikaan pikaruokaa. Samaisessa pihassa myydään myös menovettä eli puolen tunnin tauolla tulee ruokittua mopo ja kuski. Samalla löytyy yöpaikka.

    Illalla suihkun jälkeen on sitten mukava mennä syömään hienommin hieman kevyemmällä varustuksella.
    Mutta kuten sanottu...makuasioita, itse käytän valoisan ajan päivästä kaikkeen muuhun kuin ruokailuun.

    Ps...tuo Nomadin mainitsema paperikartta on kyllä must-juttu. Pitkät siirtymät onnistuu kyllä navillakin, mutta reittisuunnittelu jossakin vuoristossa sujuu huomattavan helpommin laajalta paperikartalta. Ja jokatapauksessa paperikartta tienumeroineen on hyvä olla aina matkassa. Jostakin Varsovan keskustalta on paha lähteä mihkään suuntaan jos ei tiedä minne on menossa. Siihen naiviin ei kannata ihan sokeasti uskoa, vaikka olisi kuinka uudet karttapäivitykset.
    Toki olen joskus pakosta käynyt pikaruokalassa, mutta se on sitten pelkkää nälän poistoa, ei mitään muuta. Reissua on kohdannut vakava virhearvio jos iltaruokailun joutuu korvaamaan mäkkärillä. Voi oikeastaan kiteyttää. Pelkän ajelun vuoksi en vieraille maille lähde, reissusta pitää löytyä myös paljon muuta.
    ZZR 1400
  15. #45
    Kannattaa tosiaan huomioida se realiteetti, että monen yhtiön "PALVELU" eri puitteissa
    on kyllä markkinoinnissa ja heidän prosesseissaan aivan Störömpsööstä, mutta tuolla pitkin
    ns. sivistynyttäkin maailmaa se arki näyttäytyy välillä ihan muunlaisena.

    Eipä niihin "sijoittamisesta" reissun ajaksi haittaakaan ole, mutta jos matkaajalla on tilannetaju ja
    ongelmanratkaisukyky sitä luokkaa, että kuolee omassa kämpässä nälkään keittiön lattialle jos joku
    käy päivällä salaa kääntämässä jääkaapin oven aukeamissuunnan..... älypuhelimen akku finaalissa.....

    Älkää nyt naurako . Tämä "laji" on jo hyvän aikaa vallannut elintilaa kiihtyvällä tahdilla
    urbaanissa ympäristössä ympäri maailmaa.

    Palveluliiketoiminnassa on tämän lisäksi.... ja osittain myös tästä johtuen....
    se palvelu, mikä on asian ydin, mitä ostetaan ja myydään, ollut jo pitkään tärkeysjärjestyksessä
    samalla sijalla kuin kansalaisen/äänestäjän etu politiikon toiminnassa vaalien jälkeen.

    Tuskaisen usein se perusasia, palvelun tuottaminen, tarkoittaa käytännössä vain tinkimätöntä
    prosessin toteuttamista. Tosiasiassa.... ostetun palvelun toteutumattomuudesta valittava asiakas on useammin
    ja useammin itse asiassa sellainen, joka ei ihan hihkuen ryhdy ITSE TUOTTAMAAN ITSELLEEN
    juuri ostamaansa palvelua palveluntuottajan prosessissa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #46
    Lainaa Partisaani kirjoitti Katso viesti
    Paikallista, niin ruuan kuin juomankin suhteen.
    Ehdottomasti juuri näin. Paikallista elämänmenoa on mukava seurailla lounaan/dinnerin takaa, ja makuelämykset ovat hyvin mieleenpainuvia. Tarjoilijalle kun tullessaan toivottaa terveiset "kaukaa pohjolasta" saa myös kantaväestö kummasteltavaa.

    Pyörä kuntoon, vakuutukset kuntoon sekä kalustolle että ihmisille ja homma on siinä. Reittien suunnittelu mp- korjaamoja myötäillen tai ilmaista WiFiä etsien on loman ja elämän tuhlausta.
    .
  17. #47
    Jotenkin on aina vaikuttanut siltä, että joukko eri kirjaimilla varustettuja vaihtoehtoja, ei niinkään suunnitelmia,
    tuo sen "hyvän pelikäden", jolla mennä sitten tarpeiden mukaan.

    Jos oikeen pieteetillä minimoi kaikenlaisen mahdollisuudenkin "seikkailun lähtökohdaksi" reissussa,
    mennään yhden mielestä suorittaen.... ja toisen mielestä taas "hallitusti".

    "Hallittu" ei vaan ole ihan "suunnitellun" synonyymi vaikka moni tuohon mukaan lähteekin.

    Onhan se hyvä jonkinlainen hajatelma olla reissussa, mutta kunhan ne pahimmat paskamällit
    pidetään jollain ajatuksella kauempana tuulettimesta, löytyy mukavassa mielessä yllättävillekin
    asioille ihan eri tavalla tilaa.

    Sellainen hauska homma kuin jollain tapaa jo ajatellulta reitiltä eksyminen .

    Niillä eksymillä tahtoo olla aika voitollinen plussalista versus miinuslista sen suhteen, mitä eksymällä
    sitten tulikaan vastaan.

    .....Ei olis tätäkään nähty ja koettu jos ei oltains vähän eksytty .

    "Aina kohteessa" on itse asiassa paljon tymäkämpi asia kuin kevyt hokema .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #48
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Ehdottomasti juuri näin. Paikallista elämänmenoa on mukava seurailla lounaan/dinnerin takaa, ja makuelämykset ovat hyvin mieleenpainuvia. Tarjoilijalle kun tullessaan toivottaa terveiset "kaukaa pohjolasta" saa myös kantaväestö kummasteltavaa.

    Pyörä kuntoon, vakuutukset kuntoon sekä kalustolle että ihmisille ja homma on siinä. Reittien suunnittelu mp- korjaamoja myötäillen tai ilmaista WiFiä etsien on loman ja elämän tuhlausta.
    Kyllähän ne vakuutukset ja esim. Autoliitto tuovat mielenrauhaa jos oikein paska tuuri pyörän kanssa käy. Eihän se silti sulje pois muuta apua. Mikäli nyt kuitenkin pahempi remppa matkalla sattuisi, niin saa ainakin pyörän hoitoon ja itse voi muuttaa matkan luonnetta vaikka sitten muutaman päivän kaupunki-, tai rantalomaksi. Ei se loma saa pyörän rikkoontumiseen kaatua jos vaan matkaajat pysyvät ehjinä.
    Ainakin itse olen saanut apua vakuutuslaitoksen kautta useammankin kerran. Ei ollut ollenkaan paskempi fiilis syksyisen iltayön tunteina saada hinausauto ja henkilökuljetus paikalle. Rengasrikko yllätti pohjoisen reissulla. Saapahan jotain vastinetta vakuutusmaksuille.
    ZZR 1400
  19. #49
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Toki kannattaaa jättää sille kulinarismille tilaa, mutta....
    Tässä suhteessa mäkkäri on oiva vaihtoehto. Ainakin sieltä löytyy joka maassa vapaa Wi-Fi. Toki etenkin Itä-Euroopassa niitä on useilla huoltoasemilla. No nykyiset roaming käytännöt mahdollistaa sopivalla liittymällä surffaamisen kohtuuhintaan myös muualla eu- alueella, mutta toimivuus verkossa...sen näkee tulevana kesänä. Aiemmin on ollut sattuman varaista.

    Plussana Mäkkärillä on myös hinta plus taatusti varma hygieniataso, minkä kestää myös pohjoismaalainen pakki. Samoin varmuus siitä mitä saa, se on kaikkialla samaa mättöä.
    Matkapuhelimien roaming-maksut poistuvat kesäkuussa, joten sen puolesta wifin ääreen ei tarvitse lähteä mäkkärille. Toisekseen, en ole kohdannut Euroopassa kulkiessa suurempia vatsaongelmia, vaikka on tullut syötyä kaikkea, mitä on eteen tuotu.
    Tosin onhan Matti Rämökin ajanut mm. pähkinöiden ja tomaattimehun energialla Saharaan asti.
    http://areena.yle.fi/1-1535473
  20. #50
    Joskus tuntuu näitä ketjuja lukiessa, että se alkuperäinen kysymys ja siihen vastaaminen unohtuu.
    Vastataan siihen mikä itsestä tuntuu mukavalta, välittämättä mikä on alkuperäinen kysymys ja realiteetit.

    Kuten tässäkin....alkuperäinen idea on n. 8 pv ja n. 4000 kilometriä n. tonnin budjetilla.
  21. #51
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Matkapuhelimien roaming-maksut poistuvat kesäkuussa, joten sen puolesta wifin ääreen ei tarvitse lähteä mäkkärille. Toisekseen, en ole kohdannut Euroopassa kulkiessa suurempia vatsaongelmia, vaikka on tullut syötyä kaikkea, mitä on eteen tuotu.
    Tosin onhan Matti Rämökin ajanut mm. pähkinöiden ja tomaattimehun energialla Saharaan asti.
    http://areena.yle.fi/1-1535473

    Poistuu roaming-maksut eu-alueella mikäli on sopiva liittymä. Siitä kuinka toimivaa tuo roaming-liikenne tulee olemaan juuri tuon nettisurffailun osalta, jää nähtäväksi. Aiempaan kokemukseen perustaen...olen hieman skeptinen.. suattaapi toimia, suattaapi olla ettei toimikaan.

    Mitä tulee ruokaan... Toistaiseksi en ole kohdannut, ei oikein voi pitää ihan yleispätevänä ohjeistuksena. Riski on pieni kun muistaa perusasiat, käsihygienian yms. Mutta puhuin siitä, missä ruokaillessa riski on pieni.

    Jokainen syököön edelleen missä itse tykkää.
  22. #52
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Matkapuhelimien roaming-maksut poistuvat kesäkuussa, joten sen puolesta wifin ääreen ei tarvitse lähteä mäkkärille. Toisekseen, en ole kohdannut Euroopassa kulkiessa suurempia vatsaongelmia, vaikka on tullut syötyä kaikkea, mitä on eteen tuotu.
    Tosin onhan Matti Rämökin ajanut mm. pähkinöiden ja tomaattimehun energialla Saharaan asti.
    http://areena.yle.fi/1-1535473
    Et ole sitten naapurissa matkaillut surströmmingiä nautiskellen

    https://youtu.be/Cqe8iUjmLds?t=51
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  23. #53
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Joskus tuntuu näitä ketjuja lukiessa, että se alkuperäinen kysymys ja siihen vastaaminen unohtuu.
    Vastataan siihen mikä itsestä tuntuu mukavalta, välittämättä mikä on alkuperäinen kysymys ja realiteetit.

    Kuten tässäkin....alkuperäinen idea on n. 8 pv ja n. 4000 kilometriä n. tonnin budjetilla.
    Syöttämällä tuo matka menee tuossa ajassa ihan mukavasti.

    300 € menee bensaan ja about satanen lauttoihin. Tämän jälkeen jää ~75 € per päivä syömisiin, juomisiin ja majoittumiseen.

    Nippa nappa onnistunee. Kära billiga resare.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  24. #54
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Joskus tuntuu näitä ketjuja lukiessa, että se alkuperäinen kysymys ja siihen vastaaminen unohtuu.
    Vastataan siihen mikä itsestä tuntuu mukavalta, välittämättä mikä on alkuperäinen kysymys ja realiteetit.

    Kuten tässäkin....alkuperäinen idea on n. 8 pv ja n. 4000 kilometriä n. tonnin budjetilla.

    Juu u niinhän se on, vaan jos lukee aloituksen loppuun asti, sisälsi se kysymyksen:
    Muita hyviä vinkkejä. Niitähän melkein kaikki vastaukset ovat sisältäneet. Kukin omista näkövinkkeleistään ja mieltymyksistään.
    Eiköhän näistä ketjuista muutkin, kuin vain aloittaja, ota koppeja omiin reissuihinsa.

    Niin, onnistuuhan se noin tonnilla ja kahdeksalla päivällä. Jos alussa hassaa rahaa, niin loppumatkasta elää vähän niukemmin.
    ZZR 1400
  25. #55
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Syöttämällä tuo matka menee tuossa ajassa ihan mukavasti.

    300 € menee bensaan ja about satanen lauttoihin. Tämän jälkeen jää ~75 € per päivä syömisiin, juomisiin ja majoittumiseen.

    Nippa nappa onnistunee. Kära billiga resare.

    Noin munkin mielestä, onnistuu kyllä. Sitä olen koettanut tuoda esille miten.

    Tosin homma on jonkin verran rönsyillyt, kuten pitääkin

    Mutta onnistuakseen ajallisesti ja rahallisesti, kaikkea ei voi toteuttaa. Koska tuota ajamista tulee ihan kohtuullisesti päivää kohden olenkin koettanut esittää keinoja miten aikaa jää enempi itse matkantekoon ja pysähtymiseen joihinkin mielenkiintoisiin sekä silmälle sopiviin paikkoihin.

    Sitä enempi aikaa jää itse moottoripyöräilyyn mitä vähempi aikaa menee noihin pakollisiin, edullisen majapaikan löytämiseen, nälän poistamiseen, tankkauksiin. Pienellä suunnittelulla tuo kaikki onnistuu, eikä tule edes kiire.
    Muuta jos haluaa yhdistää ketjun aloituksena olevaan matkaan Hemingway-tyyliset pitkät lounaat....ehtii tulla pimeä, kusee aikataulu, kusee, budjetti tai sitten homma menee hitonmoiseksi suorittamiseksi.

    Enivay...,niin monta tapaa on matkustaa moottoripyörällä, mikä on sitten sopivin. Lisää aikaa, lisää euroja, ilman mitään rajoitetta ajallisesti tai matkallisesti lisää mahdollisuuksia huomattavasti.

    Mutta kun on kyseessä eka reissu, edelleenkin sitä mieltä. Kaikkea ei ehdi tehdä, kaikkea ei ehdi nähdä eli vähemmän on huomattavasti enemmän. Tekee reissun, tuskin jää viimeiseksi..,ja seuraavalla kerralla tietää mikä kiinnostaa itseä ja tekee sitä.
  26. #56
    Jep. Kuten on jo todettu niin se tonni 8 päivän reissuun riittää kyllä. Paljon tullu muitakin hyviä vinkkejä ja niistähän voi sitte tarvittaessa valita itselle parhaimmat/sopivammat tai sitten keksiä ihan omat systeemit Jokainen reissu on kuitenkin erilainen niin lähtökohdiltaan kuin muiltakin tarpeiltaan.
    Ruokasysteemeistä senverran että itekki pyrin reissuilla välttämään mäkkärin näkkäreitä koska niihin pääsee täällä kotimaassakin jos haluaa. En kyllä käy niissä juuri muutenkaan...Kyllä tienvarsilta löytyy muitakin ruokapaikkoja mistä saa pikasesti ruokaa ei sitä silti tartte tuntikausia lounastaa
    Sitten yleensä kun pääsee majapaikkaan/kohteeseen niin kunnon syönti/oluset ja ruokakin mielellään sellaista ns. paikallista ruokaa.
    BMW r1100s,K1200gt Ex: Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MK-MNE-N-PL-S-SK-SLO-SRB
  27. #57
    Joutuu vielä kerran....

    Jos haluaa syödä nopeasti, mahdollisimman pienellä riskillä huonosta hygieniasta, vitosella, pääsee käymään varmasti siistissä vessassa missä kusi ei lainehti pitkin lattiaa, saa hoidettua varmasti toimivalla yhteydellä tuon majapaikan illaksi, saa suurella todennäköisyydellä tankattua myös pyörän samassa pihapiirissä.

    Tämä kaikki yhdessä paikkaa, yhdellä kypärän ja hanskojen riisumisella, koko puljun aukioloaikana.

    Kertokaa jokin konkreettinen muu paikka minkä myös ensikertalainen löytää? Siitä ei ole mitään hyötyä reissuun lähtijälle kuulla "minä en pysähdy mäkkäriin" jollei osaa kertoa jotain yleispätevää ohjetta tilalle.

    Minä väitän, takana neljäsataa kilometriä sateessa, alkaa tulla pimeä, nälkä, vituttaa, rahat vähissä, majapaikasta ei tietoa....kenellä löytyy selkärankaa siinä vaiheessa sanoa nenä nirpassa "minä en mäkkäriin mene" "siellä saa käydä Suomessakin" reissukaveri voi sanoa pahasti.

    Jos ajattelee esim. Itä-Eurooppaa ja etenkin pääväyliä ...ei ole itsestään selvyys jotta se ensimmäinen majapaikka tienvarressa olisi se budjettiin sopiva, että olisi tilaa, että pyörille saisi kohtuullisen turvallisen parkin.

    Nämä on niitä ansioitaan mitä kannattaa suunnitella ja miettiä viimeistään iltapäivällä, valoisaan aikaan, kun tietää suunnilleen minne saakka ehtii ennen pimeää ajella.


    Tämä oli se pointti, miksi asiaa esille nostin.
  28. #58
    Niinpä... Eihän tässä ole kukaan dissannutkaan kenenkään tapoja miten toimitaan vaan on tuotu esille erilaisia toimintatapoja ja mielipiteitä asioista. Hyviä perusteita myös mäkkärillä asiointiin löytyy. Ite en niitä suosi ja mielipide on senmukainen myös. Ei sen kummempaa
    BMW r1100s,K1200gt Ex: Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MK-MNE-N-PL-S-SK-SLO-SRB
  29. #59
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Joutuu vielä kerran....

    Jos haluaa syödä nopeasti, mahdollisimman pienellä riskillä huonosta hygieniasta, vitosella, pääsee käymään varmasti siistissä vessassa missä kusi ei lainehti pitkin lattiaa, saa hoidettua varmasti toimivalla yhteydellä tuon majapaikan illaksi, saa suurella todennäköisyydellä tankattua myös pyörän samassa pihapiirissä.

    Tämä kaikki yhdessä paikkaa, yhdellä kypärän ja hanskojen riisumisella, koko puljun aukioloaikana.

    Kertokaa jokin konkreettinen muu paikka minkä myös ensikertalainen löytää? Siitä ei ole mitään hyötyä reissuun lähtijälle kuulla "minä en pysähdy mäkkäriin" jollei osaa kertoa jotain yleispätevää ohjetta tilalle.

    Minä väitän, takana neljäsataa kilometriä sateessa, alkaa tulla pimeä, nälkä, vituttaa, rahat vähissä, majapaikasta ei tietoa....kenellä löytyy selkärankaa siinä vaiheessa sanoa nenä nirpassa "minä en mäkkäriin mene" "siellä saa käydä Suomessakin" reissukaveri voi sanoa pahasti.

    Jos ajattelee esim. Itä-Eurooppaa ja etenkin pääväyliä ...ei ole itsestään selvyys jotta se ensimmäinen majapaikka tienvarressa olisi se budjettiin sopiva, että olisi tilaa, että pyörille saisi kohtuullisen turvallisen parkin.

    Nämä on niitä ansioitaan mitä kannattaa suunnitella ja miettiä viimeistään iltapäivällä, valoisaan aikaan, kun tietää suunnilleen minne saakka ehtii ennen pimeää ajella.


    Tämä oli se pointti, miksi asiaa esille nostin.
    Eu:n alueella olen kyllä käyttänyt ihan kohtuudella dataa, eikä lasku ole koskaan hypännyt silmille. Majapaikan olen etsinyt joskus edellisenä iltana, joskus vasta lähellä määränpäätä. Trivagot, ebookersit, hotels.comit, niillä löytyy sopivan hintainen ja oloinen majapaikka, eikä tarvitse koluta ovelta ovelle. Hotelleista yleensä löytyy sitten se ilmainen wifi, jos vieläkin haluaa säästää.
    Ei ole kyllä koskaan reissuilla tuottanut suurta vaivaa iltasella löytää kohtuullista ja kohtuuhintaista ruokapaikkaa. Kyllä se mahdollisen sateen aiheuttama vitutuskin häviää kun saa eteensä ruokaa ja juomaa. Jos viluttaa ja vituttaa, ota alle napsu, johan helpottaa sekin.
    ZZR 1400
  30.  
  31. #60
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti


    Tämä oli se pointti, miksi asiaa esille nostin.
    Eli jos syö mäkkärillä, pelastuu mm:
    - kusilammikoilta lattialta
    - huonolta hygienialta
    - sateiselta ajosäältä
    - kalliilta majoitukselta
    - kypärän ja hanskojen riisumiselta

    On se mahtava paikka tuo mäkkäri.
    .
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen