Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 105:sta
  1. #1
    Terve!
    Nyt olis vihdoin kesällä semmonen hetki, että pääsis karkaan vaimolta ja lapsilta pikku reissulle eurooppaan. Joten olisin viisaammilta kysyny vinkkejä ihan kaikkeen. Budjetti, varusteet, mitä pakataan laukkuihin, aikataulua, ymym..

    Ollaan alustavasti suunniteltu että lähdetään tosta viro->latvia->liettua->puola->saksa->tanska->norja->ruotsi. Ensinnäkin onko 8pvä liian tiukka aikataulu tuohon reissuun? En halua kumminkaan hampaat irvessä puristaa joka päivä kilometrejä väkisin, niin ollaan mietitty semmosta 500-700km päivätahtia. Onko liikaa? Budjetti on tooodella raakaluonnoksena heitetty, että n.1000€ varais tohon? Bensat, tiemaksut, hotellit, ruokailut, ym muut. Hotelleissa tyydytään vähän heikompaankin laatuun mielellään tietenkin parkkipaikalla/hallilla.

    Ja minkälainen kypäräpuhelinsysteemi olis hyvä 2-4hengen yhteydenpitoon?

    Muita tärkeitä vinkkejä?

    Kiitoksia jo etukäteen!
    Tonza
    Viimeksi muokannut: bigtonza; 15.04.2017 klo 08:59.
  2. #2
    kyllä 8 päivää pitäis tuohon riittää komeesti, viimekesänä mentiin ruotsi-tanska-saksa-tsekki-itävalta-slovenia-croatia-bosnia-unkari-slovakia-puola-liettua-latvia-viro-koti tuohon 8 päivään ja unkarissa pidettiin yksi ylimääräinen huoltopäivä. aamupalan jälkeen baanalle ja iltaan asti ajeltiin. budjettia kannattaa miettiä niin että halvemmissa paikoissa laskee sellasen 120€/ päivä ja kalliimmissa 150€/ päivä, aamupalalla syö tukevasti ni ei tarvii joka huoltsikalla topata makkaralle.. ehtoommalla kun tietää missä yön viettää alkaa selaa hotels comista valikoimaa yöpaikoista, suosikaa hiaman pienempiä kyliä. saksa-tanska lauttamaksu oli muistaakseni 50€ ja oisko siltamaksu ollu saman 50€ tuossa sun listassa kalliimpia maita on tanska ja norja. ite jättäisin norjan väliin ja koukkaisin vaikka tsekin kautta, siellä on halpaa, ruoka hyvää ja olut vielä parempaa varusteita mukaan otin t-paitoja,sukkia, kalsareita joka päivälle, ja sit tietty siviilivaatteet mahdollisimman pieneen tilaan menevillä kengillä. nippusiteitä,jeesusteippiä,sadepuku,passi, green card ( luultavasti ei tarvitse mutta ei se tilaa vie) ketjurasvaa ja renkaan paikkaus aine. jos jotain yllättävää tulee niin matkalta saa loput. perälaukku mahdollisimman täyteen ja tankkilaukku vastaavasti matalaks, huomattavasti mukavampaa ajella kun on tilaa ja pääsee katteen taakse tuulta suojaan. baanoja kannattaa välttää ja mennä pikkasen pienempiä teitä. niin ja hotelleja ei kannata varata etukäteen. menee suorittamiseks jos aamulla tietää missä pitäis ehtoolla olla, siihen sadepäivä ni menee siihen että joutuu ajaa isoja teitä että kerkee ehtooks perille. hauskaa matkaa ja turvallisia kilometrejä.
  3. #3
    Jos haluaa ajaa päivästä toiseen, niin 8 päivää riittää vallan mainioisti, niin kuin edellä todettiin.
    Mutta jos veinaa katsella jotain muutenkin kuin visiirin läpi, niin sitten jostain pitää joustaa.

    Jos unohdetaan moottoritiet, niin hyvä matkavauhtisääntö on 200km/ 3h.
    Jolloin 600km menee 9 tuntiin. Toki vetomiehet ottaa siitä tunnin pois, mutta jos sitä nopeampaan vetää, niin sitten saa oikeasti ajaa ja tankkaustauoilla ei paljoa rupatella ja oiota jäseniä.
    Jos tuommoista päivämatkaa pitää takoa päivästä toiseen, niin silloin ei tarvii hirveesti ostaa kameraan ylimääräistä filmiä...
    Kannattaa oiekasti miettiä tuota vauhti/matka/aika-yhdistelmää.
    Hyvä vaihtoehto on käydä suomessa ajamassa joku 500-700km päivälenkki ja kertoa se kahdeksalla ja miettiä, että miten se niin kuin menisi...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  4. #4
    jos haluaa pikkasen säätää matkapäiviä missä oikeesti katseltavaa niin suosittelen aamun ekaa lähtöä viroon ja sieltä ekana päivänä puolan rajalle, esim suwalki tai augustow. viro,latvia,liettua älkää ottako kovin paljoo mittariin ylimäärästä, tarkkoja ylinopeuksista. siitä sit katselee mihin suuntaan matka vie. toinen "suorituspäivä" on tuo tanska-ruotsi väli, ajaa päivässä eikä mitään ihmeellistä katseltavaa. ellei tykkää käydä esim linnoja katselemassa, tanskassa ja ruotsissa matkavauhti yllätti, autotkin paahtaa ihan reipasta vauhtia. joka paikassa kannattaa kylien lähestyessä pudottaa vauhti sallittuun vauhtiin, paikalliset lisäks vilkauttelee valoja jos tutka vastassa. mutta jos noi kaks pakollista päivää ottaa pois niin sen mukaan koluaa eurooppaa fiilisten mukaan.
  5. #5
    Suosittelen säätietojen tutkailemista illalla/aamulla, niin voi reittiä sitten sen perusteella muuttaa: http://en.sat24.com/en/eu/rainTMC.
    -Hotellit kannattaa varata alkuillasta jonkun nettipalvelun kautta.
    -Parhaat muistot reissuista on jäänyt paikoista, tapahtumista, ihmisistä ja leppoisasta meinigistä - ei siitä kuinka monta sataa kilometriä päivässä tuli ajettua.
    -Lauttoja suunnittelemallasi reissulla on aika paljon, eli vie jonkinmoisen osuuden budjetista.
    -700 km on pitkä päivämatka eli vie helposti sen 11-12 tuntia taukoineen keskikokoisia teitä ajellessa.
  6. #6
    Ihan hyviä vinkkejä. Sen verran lisäisin, että kannattaa miettiä etukäteen, mitä tehdä jos kalusto hajoaa tai tapahtuu muuta matkan katkaisevaa. Lähinnä niin, että vakuutuksissa on tehoa matkanjatkamispalveluiden osalta. Voiko pyörän hinauttaa lähimmälle merkkikorjaamolle ja jättää sinne ja itse matkustaa kotiin, jos on isompi vika. Ja sitten kun vehjes on kunnossa, niin hakea se pois. Hajoamisia ja onnettomuuksia on monenlaisia, joidenkin kanssa tulee takkiin vain vähän (rengas puhkeaa, pieni sähkövika jne.), jotkut taas aiheuttaa monien tuntien tai päivien viivettä, jolloin matkasuunnitelmat muuttuu radikaalisti.

    Etukäteisvarautuminen ei ole mikään iso juttu, mutta vaihtoehtojen miettiminen aiheuttaa sitten jatkopohtimista ja tulee katsottua vakuutukset, korjauskyvyt ja -välineet, ja muut asiat kuntoon. Euroopassa on korjaamoja yleisesti ottaen tiheässä, ja merkkikorjaamojakin löytyy kaikista maista hyvä määrä. Sitten, jos lähtee kauemmas/idemmäs, niin korjaamoiden laatu/määrä vähenee.

    Suurin osa reissuista näyttää (mitä olen foorumeilta lukenut) sujuvan ilman isoja ongelmia, mutta kyllä niitä eeppisiä juttuja silloin tällöin tulee.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  7. #7
    Suht samoin tekisin itse, tosin Norjan vaihtaisin Tsekkiin ja Tanskan läpiajon sijaan menisin Saksan/Puolan rajalta Swinoujsciestä Ystadiin ja ajelisin Karlstadin ja Kalmarin kautta tökikseen.

    Swinoujsciessä on mahtava hiekkarantakin jos tarvii lauttaa odotella
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  8. #8
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Swinoujsciestä Ystadiin ja ajelisin Karlstadin ja Kalmarin kautta tökikseen.
    Ei varmaankaan Karlstadin kautta ???
  9. #9
    Ekalla reissulla tuli otettua aivan liikaa tavaraa mukaan. Tosin nykyään mukaan otettavat varusteet on kevyempiä, monikäyttöisempiä ja nopeasti kuivuvia. Säästöä tulee, jos voi yöpymisen jakaa jonkun kanssa. Tanska - Ruotsi väli E4:sta on puuduttavan tylsä. Rödby-Puttgarden lautta antaa pienen pakollisen lepotauon.

    Jos autolla menee Juutinrauman sillan yli mennentullen, kannattaa ottaa vuosisopimus ja BroPass transponderi.
  10. #10
    Minä kun olen aina ollu siinä uskossa että mopoillessa nautitaan mopoilusta ja ne maisemat käydään sitten katteleen vuokra-autolla ajan kanssa, kaikki mutkapätkät sun muut nähtävyydet on kuvattu jo niin moneen kertaan ettei ne siitä muutu, oman naaman upottaa jonkun maisemakuvaan jos tarvii turistifiilikseen jälkikäteen päästä.

    Joten +1000km pitäisin kohtuullisena ja budjettia ei itellä ole reissatessa, enkä myöskään ala jälkikäteen laskeskeleen mitä meni mutta yksin matkatessa yöpymiset olleet euroiksi muuteltuna jotain 30€ - 120€ yöltä.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  11. #11
    Minkä verran kilsoja päivässä?

    Aivan yksi lysti.

    Kilsat määräytyy pääasiassa sen mukaan, mitä on tekemässä.
    Aivan laittamattoman yksinkertainen juttu.

    Jos mälli irtoo rautaperseitä vedellessä... päivä toisensa jälkeen (sori),
    niin antaa mennä.
    Subjektiivista nautintoa ja tyydytystä kai lähdettiin hakemaan.

    Yksin reissatessa se, mikä sopi itselle, sopii myös muille (omille sivupersoonille) .

    Heti kun porukassa on "muita" mukana, kannattaa oikeesti miettiä ja selvitellä mitkä mahtaa
    olla eri osallistujien käsitykset etenemistaktiikasta.

    Voihan se olla, että tuollaista "itsetuntemusta" ei löydy keltään osallistujalta, mutta
    asia kyllä jalostuu jokaisella kohdilleen ihan väistämättä.
    Erityisesti silloin, kun edetään "jompaa kumpaa äärilaitaa", eri vedetään päivä toisensa jälkeen
    ajokoirana..... tai sitten keskitytään matkassa enemmän kaikkeen muuhun kuin kilometrien keräämiseen.

    Tästä johtuen, jos kaikki porukassa ei ole ihan satavarmoja mitä on menossa tekemään ja miksi,
    kannattaa ottaa se "kultainen keskitie" käyttöön. Ainakin rytmitellä nuo päivämatkat
    aika erilaisiksi. Siinähän sitä saa sitten jokainen sitä tuntumaa siitä, mikätapa on itselle antoisin.

    Noita muutaman äijän "vihdoinkin..... edes kerran elämässä" reissuja on jokunen tullut kuunneltua
    ja kovin eri näkökulmista.

    Jos rytmi ei edes suurinpiirtein natsaa, käteen.... tai paremminkin suuhun, on yleensä jäänyt
    enempi paska maku. Tunne että hieno tilaisuus hukattiin/käytettiin väärin.... ja rahtkin män.

    Sanoisin, että noista asioista löytyy ne kaikkein tärkeimmät "varusteet" porukkareissuun.

    Muut asiat on ihan pikkujuttuja lumpsautella kohdilleen tuolla reissussa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Minkä verran kilsoja päivässä?

    Aivan yksi lysti.

    Kilsat määräytyy pääasiassa sen mukaan, mitä on tekemässä.
    Aivan laittamattoman yksinkertainen juttu.

    Jos mälli irtoo rautaperseitä vedellessä... päivä toisensa jälkeen (sori),
    niin antaa mennä.
    Subjektiivista nautintoa ja tyydytystä kai lähdettiin hakemaan.

    Yksin reissatessa se, mikä sopi itselle, sopii myös muille (omille sivupersoonille) .

    Heti kun porukassa on "muita" mukana, kannattaa oikeesti miettiä ja selvitellä mitkä mahtaa
    olla eri osallistujien käsitykset etenemistaktiikasta.

    Voihan se olla, että tuollaista "itsetuntemusta" ei löydy keltään osallistujalta, mutta
    asia kyllä jalostuu jokaisella kohdilleen ihan väistämättä.
    Erityisesti silloin, kun edetään "jompaa kumpaa äärilaitaa", eri vedetään päivä toisensa jälkeen
    ajokoirana..... tai sitten keskitytään matkassa enemmän kaikkeen muuhun kuin kilometrien keräämiseen.

    Tästä johtuen, jos kaikki porukassa ei ole ihan satavarmoja mitä on menossa tekemään ja miksi,
    kannattaa ottaa se "kultainen keskitie" käyttöön. Ainakin rytmitellä nuo päivämatkat
    aika erilaisiksi. Siinähän sitä saa sitten jokainen sitä tuntumaa siitä, mikätapa on itselle antoisin.

    Noita muutaman äijän "vihdoinkin..... edes kerran elämässä" reissuja on jokunen tullut kuunneltua
    ja kovin eri näkökulmista.

    Jos rytmi ei edes suurinpiirtein natsaa, käteen.... tai paremminkin suuhun, on yleensä jäänyt
    enempi paska maku. Tunne että hieno tilaisuus hukattiin/käytettiin väärin.... ja rahtkin män.

    Sanoisin, että noista asioista löytyy ne kaikkein tärkeimmät "varusteet" porukkareissuun.

    Muut asiat on ihan pikkujuttuja lumpsautella kohdilleen tuolla reissussa.

    Bone toi tärkeän pointin esiin. Neljän ryhmässä on jo varmasti monenlaisia näkemyksiä matkanopeudesta, päivämatkoista, pysähdyksistä ja vaikkapa ruokapaikoista. Kompromisseihin pitää jokaisen valmistautua. Kannattaa siis keskustella jo etukäteen, ehkä sinä olet se porukan joustavin tyyppi, joten saat ainakin vähän pureskeltua etukäteen asioita. Ei tule sitten reissussa ihan puskista.
    ZZR 1400
  13. #13
    Lainaa jase10 kirjoitti Katso viesti
    Ei varmaankaan Karlstadin kautta ???
    Juu ei...Karlshamnia yritin
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  14. #14
    Polferries ajaa myös Gdanskista suoraan Nynäshamniin, lähelle Tukholmaa, jos menee aika tiukalle.

    Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  15. #15
    Lainaa Partisaani kirjoitti Katso viesti
    Bone toi tärkeän pointin esiin.
    Näin on. Kaverin kanssa reissattiin joskus itänaapurissa. Pisimpänä päivänä oltiin majoituksessa puoli kolmen aikaan yöllä. Muutenkin oli aika reippaita ajopäiviä, useampi ilta meni puolille öin. Myöhemmin samainen kaveri oli reissussa toisessa porukassa Balkanilla. Sanoi, että oli hieman erilainen reissu, kun porukan tupakkamiehet oli tunnin välein tauolla, vaikka oli selkeä tarve ajella vauhdilla eteenpäin.
  16. #16
    Lainaa Piece kirjoitti Katso viesti
    Minä kun olen aina ollu siinä uskossa että mopoillessa nautitaan mopoilusta ja ne maisemat käydään sitten katteleen vuokra-autolla ajan kanssa, kaikki mutkapätkät sun muut nähtävyydet on kuvattu jo niin moneen kertaan ettei ne siitä muutu, oman naaman upottaa jonkun maisemakuvaan jos tarvii turistifiilikseen jälkikäteen päästä.

    Joten +1000km pitäisin kohtuullisena ja budjettia ei itellä ole reissatessa, enkä myöskään ala jälkikäteen laskeskeleen mitä meni mutta yksin matkatessa yöpymiset olleet euroiksi muuteltuna jotain 30€ - 120€ yöltä.
    Reissaamista on moneen lähtöön, niin kuin reissaajiakin. Ei mitään ennätyksiä, mutta monta kertaa kuitenkin on tullut käytyä kotiportin tuolla puolen. Iltajeluun tai ihan koko päiväiseksikin voin lähteä ihan pelkästä ajamisen ilosta, mutta kauemmas en lähtisi koskaan pelkän ajelun vuoksi. Maisemat, ihmiset, tunnelma ja ruokakin, vasta sitten tulee se ajelu. Mutkapätkä on kiva fiilistellä ja toisinaan pitää katsoa, mihin uskallus riittää vauhdin suhteen. Vaan silti ajelu on ajelua, kokonaisuus tulee noiden em. asioiden mukana.
    Melkein unohdin, iso tuoppi pitkän päivän jälkeen, sillä ajatuksella jaksaa tylsääkin baanaa pitkään.
    ZZR 1400
  17. #17
    Noniin kiitos vinkeistä! Paljon tullut hyviä ohjeita mistä osa laitettii heti toteutukseen.
    Esimerkiksi Luke76n ehdotus norjan skippaamisesta tuntu heti hyvältä. Norja ei ollut ihan ensimmäisissä reittivalinnoissa edes mukana ja koko aika itselle tuntunut turhalta koukkaukselta. Nyt asiaa mietittiin ja todettiin, että mielekkäämpää mennä noita halpoja maita mielummin kuin kalliita pohjoismaita(joita on nyt muutenkin saanut tarpeeksi nähdä). Eli todennäköisesti reitti muuttuisi viro-latvia-liettua-valkovenäjä-puola-tsekki-saksa-tanska-ruotsi.

    Ja sit niihin kilometreihin. Ei tässä oo se pääasia olla pyörän selässä hampaat irvessä väkisin painamassa vähintää 500km. Jos joku päivä ei jaksa ajaa enempää sit ei ajeta vaa mennää kaupunkia tutkii, jos joku päivä tekee mieli rykästä nii sit rykästään. Toi 8pvän aikataulu ei oo mikään kiveen hakattu, se elää jos elää siinä mukana. Kaikilla on kesälomat nii mihinkää ei oo kiirus(toivottavasti vaimo ei lue tätä)

    Tarkotus olis juurikin esim. päivällisellä tarkastella vähän säätä ja yöpymispaikkoja. Niiden perusteella sitten katsoo kauanko jaksais vielä ajaa ja sit varata ne hotellit vaikka trivagon kautta.

    Yoohahilta hyvä vinkki. Tarviikin varmaa joka maasta vähän kattoo ennakkoon jotain pyöräpajoja ym. Kaiken varalta.

    Samoilla linjoilla ollaa seuralaisten kanssa noista päiväetapeista, toki matkan päällä sen sitten todellisuudessa näkee.

    Vielä kaipaisin teiltä vinkkejä kuskien välisiin yhteydenpitoihin. Mikä kypäräpuhelin setti? Löytyykö joltain ylimääräsenä?

    Pyöränavi?

    Ja muutakin saa taas vinkata. Kaikkea sitä tässä huomaa, mitä ei ens alkuun tuu edes ajattelleeks.

    Tonza
  18. #18
    Noista pyöräpajoista ja niiden tutkimisesta etukäteen.

    Älä turhaan maalaile piruja seinille, kyllä ne sinne ilmaantuu ihan ittestää.

    Renkaanpaikkaus sarja, jeesusteipit yms. Mietitään sitten kun se ongelma on selvillä.
    Paikalliset kuitenkin tietävät parhaiten mistä pajat löytyy.

    Samoin nuo muuttuja tekijät.

    Sitä suurempi mahdollisuus tapahtua jotain matkantekoa häiritsevää, kuin mitä useampi osallistuja.

    Yksin riski on 1X, kaksin 2 X jne.

    Skippaa myös tuo Tanska ja Ruotsi pois...keskittykää Puola-Tšekki ja takas myös Balttian kautta. Tulee lisää löysää matkabudjettiin.

    Unohda nuo 700/pv vedot. Neljä pyörää ja eka reissu...menee helposti maku kun homma alkaa kuseen ja huomaa et ei nää kuin valtateitä.

    Kattoo aamulla säätä ja säätää sen mukaan päivän reittiä.

    Navi ja itäeuroopan kartat....löytyy niitä nähtävyyksiäkin ja mäkkärit mistä löytyy vapaat Wi-Fit missä on hyvä etsiä iltapäivän tunteina seuraavaa majapaikkaa...silkkaa säästöä.

    Kypäräpuhelimet, unohtakaa. Keskittykää ajamiseen, sovitta perusjutut ja sillä selvä. Neljän pyörän välinen radioliikenne, siitä ei tuu mitään.
  19. #19
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    neljä pyörää...
    Niinkuin ekaan postaukseen sanoin meitä lähdössä 2-4. Minä ja toinen kaveri varmoja lähtijöitä ja todennäköisyys on suuri, että lähdemme kaksin reissuun. Kypäräsysteemiä kysyin 2-4hengelle jos täälä kotimaassa tulee joskus käytyä neljällä pyörällä reissua.
  20. #20
    Lainaa bigtonza kirjoitti Katso viesti
    Eli todennäköisesti reitti muuttuisi viro-latvia-liettua-valkovenäjä-puola-tsekki-saksa-tanska-ruotsi.
    Valkovenäjälle tarttee sitten myös viisumin jos ei ollut jo tiedossa.Tonnin budjetilla varmasti pärjää 8pvn reissun jos vähänkään katsoo missä majottuu. Hostellimajotuksia löytyy halvimmillaan alkaen muutamalla eurolla ja hotelleissakin on edullisiakin vaihtoehtoja ja majoituskustannuksia saa muutenkin jaettua jos on useampi heppu matkassa koska hintahan on yleensä per huone.
    Tuohon päivittäiseen kilometrimäärään on aika vaikea antaa mitään yleispätevää vastausta koska siinä on niin paljon muuttujia. Teiden kunto,sää,nähtävyydet,omat mieltymykset jne. Ite yleensä lähden aamulla 8-9 aikoihin liikkeelle niin ei tartte iltamyöhään ajella ja kuitenkin matka etenee. Välillä pitemää pätkää ja välillä lyhyempää.
    BMW r1100s,K1200gt Ex: Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MK-MNE-N-PL-S-SK-SLO-SRB
  21. #21
    http://www.villa-loewenherz.de/

    Suosittelen ensimmäisiä kertoja Saksaan matkaaville ehdottomasti venyttämään matkan Hampurista reilun 300 km etelään ja käymään ainakin yhden yön Villa Löwenherzissä, koska Villa on elämys. Siinä samalla saa tuupata autobaanaa menemään joka itsessäänkin on aina kivaa, varsinkin jos sitä herkkua ei ole aiemmin ihmeesti nauttinut.

    Tuolla Löwenherzin seudulla on ihan törkeesti hienoa mutkatietä pitkin maaseutua ja tosi vähän liikennettä lähes aina. Ja vastapäätä motarin A7 toisella puolen on Harzin alue jossa mutkatietä sitten lisää.

    Nämä prätkäpaikat antaa vähän uutta tulokulmaa harrastamiseen koska tällaisia mestoja on vähemmän siellä Synkkälässä.
  22. #22
    Lainaa TuppervaariNG kirjoitti Katso viesti
    Noista pyöräpajoista ja niiden tutkimisesta etukäteen.

    Älä turhaan maalaile piruja seinille, kyllä ne sinne ilmaantuu ihan ittestää.

    Renkaanpaikkaus sarja, jeesusteipit yms. Mietitään sitten kun se ongelma on selvillä.
    Paikalliset kuitenkin tietävät parhaiten mistä pajat löytyy.

    Samoin nuo muuttuja tekijät.

    Sitä suurempi mahdollisuus tapahtua jotain matkantekoa häiritsevää, kuin mitä useampi osallistuja.

    Yksin riski on 1X, kaksin 2 X jne.

    Skippaa myös tuo Tanska ja Ruotsi pois...keskittykää Puola-Tšekki ja takas myös Balttian kautta. Tulee lisää löysää matkabudjettiin.

    Unohda nuo 700/pv vedot. Neljä pyörää ja eka reissu...menee helposti maku kun homma alkaa kuseen ja huomaa et ei nää kuin valtateitä.

    Kattoo aamulla säätä ja säätää sen mukaan päivän reittiä.

    Navi ja itäeuroopan kartat....löytyy niitä nähtävyyksiäkin ja mäkkärit mistä löytyy vapaat Wi-Fit missä on hyvä etsiä iltapäivän tunteina seuraavaa majapaikkaa...silkkaa säästöä.

    Kypäräpuhelimet, unohtakaa. Keskittykää ajamiseen, sovitta perusjutut ja sillä selvä. Neljän pyörän välinen radioliikenne, siitä ei tuu mitään.
    Well, minulla on navigaattoriin ladattu kaikki Euroopan viralliset BMW (moottoripyörä)-korjaamot ja sijainnin mukana on yhteystiedot. Eipä se sen kummempaa varautumista ole minulta vaatinut. Sen lisäksi kattava hinausvakuutus, joten kun rikko sattuu, niin soitan hinauspalvelun ja kuljetutan prätkän ja itseni lähimmälle em. Korjaamolle ja homma korjaantuu varmasti. Minun ei tarvitse sitten jossain peräkorven kylissä lähteä kysymään keneltäkään Josifilta lähintä korjaamoa. Eikä surffaamaan netissä.

    Tarkoituksen oli aiemmalla postilla kertoa hieman asioiden etukäteen varautumisesta. Kuten tuossa juuri kerroin, ei tuo homma minulta ole vienyt kuin 5 min ja homma on ordningissa.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  23. #23
    Reissun ajaksi kannattaa käydä lataamassa kaskoon kaikki, mitä vaan rahalla saa.
    Se ei paljoa maksa, jos tarve on vaikka kahdelle viikolle, eli puhutaan joistakin kympeistä.
    Mutta sitten siellä jossain, kun pelikaani on turbiinissa, niin on jotain toivoa...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  24. #24
    Lainaa bigtonza kirjoitti Katso viesti
    Vielä kaipaisin teiltä vinkkejä kuskien välisiin yhteydenpitoihin. Mikä kypäräpuhelin setti? Löytyykö joltain ylimääräsenä?
    Nyt kun roaming maksut poistuvat kesällä niin halppisratkaisu olisi hankkia joku langallinen kuulokemikrofoni kypärään (.n 6 euroa eBay:stä) ja hoitaa kommunikaatio jollain "walkie talkie" sovelluksella, esim. Zello tai Voxer. Noista ei mitään omakohtaista kokemusta, mutta ihan vaan ideana.
  25. #25
    monestihan se on niin että mikä sopii toiselle ei toista kiinnosta pätkääkään. baanassa on se hyvä puoli että matka etenee tosi nopeesti mutta mielestäni se ei anna itselle mitään, mä saan kiksit mutkateistä. ite pidän sopivana stopata 1-1,5h välein ja juoda reilusti, samalla karttaa tutkiessa ja yleistä pällistelyä, pysyy virkeempänä eikä nestehukka pääse yllättämään.
  26. #26
    Jep. Ei ole väärää tapaa reissata on vain oikeita. Täytyy vain löytää se oma juttu. Itse ajelen vaihtelevasti erilaisia teitä. Välillä on myös mukava päästellä motarilla höyryjä mutta ei koko päivää.
    BMW r1100s,K1200gt Ex: Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MK-MNE-N-PL-S-SK-SLO-SRB
  27. #27
    Lainaa luke76 kirjoitti Katso viesti
    monestihan se on niin että mikä sopii toiselle ei toista kiinnosta pätkääkään. baanassa on se hyvä puoli että matka etenee tosi nopeesti mutta mielestäni se ei anna itselle mitään, mä saan kiksit mutkateistä. ite pidän sopivana stopata 1-1,5h välein ja juoda reilusti, samalla karttaa tutkiessa ja yleistä pällistelyä, pysyy virkeempänä eikä nestehukka pääse yllättämään.
    Jep, pari taukoa tankkausvälillä. Banaa tulee ajeltua Saksassa aika paljon kun ei kiinnosta ihan koka kirkonkylään tutustua, ne ovat hiukan samankaltaisia
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  28. #28
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Jep, pari taukoa tankkausvälillä. Banaa tulee ajeltua Saksassa aika paljon kun ei kiinnosta ihan koka kirkonkylään tutustua, ne ovat hiukan samankaltaisia
    Aikoinaan justiinsa näin, 2h / tankkaus, 2h / tankkaus, wc + pizzapala, 2h / tankkaus jne.. ... vaan ei nappaa enää!. Nyt mielummin suoraan kohteelle (Fly & Ride), jolloin voi startata suoraan pelipaikoilta.....Aikasäästö on se juttu!
  29. #29
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    Minun ei tarvitse sitten jossain peräkorven kylissä lähteä kysymään keneltäkään Josifilta lähintä korjaamoa. Eikä surffaamaan netissä.

    Tarkoituksen oli aiemmalla postilla kertoa hieman asioiden etukäteen varautumisesta. Kuten tuossa juuri kerroin, ei tuo homma minulta ole vienyt kuin 5 min ja homma on ordningissa.


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Tuo onkin se toimivin Suomi-asenne kaikessa ku ei tarvii alkaa kyseleen

    Ihan eletyn elämän varrelta opittu juttu, että isokin ongelma selviää kun ymmärtää kysyä. Ja sekin on nähty/koettu kun navigaattori on hirttäytynyt jumiin jo tokana päivänä. Ei ollut paljon iloa talven aikana ladatuista alppireiteistä palattiin vain manuaaliseen navigointiin



    Edelleen sitä mieltä. Perusjutut kuntoon, vakuutukset yms. Loppu tilanteen mukaan.
  30.  
  31. #30
    Lainaa bigtonza kirjoitti Katso viesti
    Niinkuin ekaan postaukseen sanoin meitä lähdössä 2-4. Minä ja toinen kaveri varmoja lähtijöitä ja todennäköisyys on suuri, että lähdemme kaksin reissuun. Kypäräsysteemiä kysyin 2-4hengelle jos täälä kotimaassa tulee joskus käytyä neljällä pyörällä reissua.
    Tarkoittanet siis mikä olisi sopivin kypäräpuhelinjärjestelmä kun käyttäjinä on neljä pyörää eli bike to bike?

    Nämä nykyiset Bluetooth- järjestelmät toimii jopa 15-hengen ryhmäkeskustelussa . Tämmöistä lupaa mm Scala

    Yhteensopivuus eri valmistajien välillä onkin sitten ihan eri juttu, etenkin jos 2-4 käyttäjää ostaa käytetyt. Varminta on kun ostaa samaa merkkiä, uudet.

    Psss..,ihan vielä tuosta reittivalinnasta pikkasen....tietenkin kukin voi ajaa ihan minne haluaa, mutta tuo Valko-Venäjä....maksan kympin jos olet vielä reissun jälkeen sitä mieltä, että oli hyvä idea.
    Viimeksi muokannut: TuppervaariNG; 17.04.2017 klo 00:20.
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen