Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 125:sta
  1. #91
    Oma huomio tähän väliin.
    Mulla on ihan järjestäin, joka ratapäivä, mennyt nyt samalla kaavalla. Eka setti totuttelua ja jäykkää. Toinen ja kolmas päivän parhaat fiilikset ja kierrosajat. Loppupäivää kohden sitten fiilis laskee, luotto katoaa ja kierrosajat kasvaa monta sekuntia. Lähes aina saa lähteä kotia kohti sellanen pieni vitutus mielessä
    Seuraavana päivänä sama kaava. Oon pitänyt, ja pidän edelleen, suurimpana syynä kokemattomuutta ja sitä, että ropalle ja mielelle tämä ratatouhu on vielä niin vierasta, ettei vaan pulska jaksa.
    Nyt väistämättä käy mielessä myös tämä rengastus. Renkaina katurenkaan Supercorsa SP. Varsinkin lauantaina helteellä lipsahti useamman kerran takanen ja loppupäivänä hyvä, että uskalsi ajaa. Oli vaan pakko, kun oli Tumppi kouluttamassa ja kaikki hyöty piti koittaa imeä. Kiitos muuten siitä.
    Tällasella 8 päivän ratakokemattomuudella tällasta..
    R6R
  2. #92
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Onko Vertzu mitään kokemusta paljonko tuollaisilla renkailla ajaa kadulla? Toisten vanteiden hankkiminen tässä vaiheessa ei ole järkevää, mutta jos noilla kuivalla voi ajella kadulla edes kohtuullisia kilometrejä, niin ens kesäksi vois itsekin harkita... Ei ainakaan jää renkaista kiinni eteneminen
    Seosrenkaista ei ole oikein kokemusta katukestävyydestä, muutama sata kilometriä olen niillä kadulla ajanut. Niissä tulee huomata, että ovat kylmällä vaarallisen liukkaat, siis oikeasti liukkaat. Ensimmäiset kilometrit varovasti, että saa lämpöä vähän alle, niin pärjää. Kylmällä kelillä ei tullut ajettua lainkaan, eikä sateella. Lämpimänä kesäpäivänä (yli +15 astetta) pärjää hyvin,. Seoskumeilla ja K3 renkailla kestoksi arvioisin 2000-3000km, K3 kestänee naksun seoskumeja paremmin. Lievällä ylipaineella voinee hieman kestoa parantaa. Kadulla en ole ajellut sitten 2013.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  3. #93

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Seosrenkaita saa aika kohtuu hintaan. Etukumi jostain käytettynä muutamalla kympillä ja taakse löyty esim kemoran roskiksesta tarjontaa koko loppu kesälle, jos jaksaa välillä jumpata uutta alle.
    Vähän revennyt seoskumi luistaa kyllä, mutta vähemmän hätäseen se lähtee alta, kuin ylikuuma katurengas.
    Seosrenkaita on vaikea ajaa niin paskaan kuntoon, että yli 3s häviäisi kierroksella uusille. Suurin osa roskiskumeista on siellä 2s toleranssissa vieläpä.

    Oma lehmä ojassa sen verran, että ainakin pari ok käytettyä etukumia löytyy vielä.. takaset menee siihen kuntoon, että saapi roskis hintaan.
    ---
  4. #94
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Oma lehmä ojassa sen verran, että ainakin pari ok käytettyä etukumia löytyy vielä.. takaset menee siihen kuntoon, että saapi roskis hintaan.
    Mulle tuli yksi noista nyt viikonloppuna. Oli mun silmään, kuin uusi. Sain vielä pyytämällä renkaan käyttöohjeetkin . Loistodiili
    R6R
  5. #95
    Popeda: millasia aikoja ajelit vkl noilla sp:illä kun lipsui?
    ex R6R -12
    ex XSR900 -16
  6. #96
    Mielenkiintoista, mulla edessä M7 RR, takana SP v2, lämppäreistä, sellasta 1.20 - 1.22 aikaa ajelin ilman lipsumisia. Takanen kyllä kulu silmissä.

    Hmm, olisihan tuota voinut etsiä tietoa enemmän näistä renkaista ku nyt uus setti sp v2:sia tulossa. Olisi varmaan jo pitänyt ottaa sc- renkaita. Mitä tuonne taakse pitäisi laittaa, että pärjää ns. koko kesän keleillä? SC1 vai 2?

    Jos hommaa molemmat eikä oo omaa "rengaskonetta" niin menee kikkailuksi tai sit vaan varikkokalusto taas kasvaa.
    s1000rr 2011
  7. #97
    1:25 ja huonompia. Mutta eihän se nyt tietenkään kerro yhtään mitää siitä, mitä joku toinen niillä ajaa.
    Itellä se kierros on sellaista eloonjäämiskamppailua, vähän muistuttaa ehkä jääkarhun kanssa painimista. Ja valokuvaajan kohdalla koittaa muistaa yrittää käydä vähän kyyryssä
    R6R
  8. #98
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vertzu kirjoitti Katso viesti
    K3 menee varmasti järkihintaan kaupaksi. Parempi vaihtoehto olisi laittaa taaksekin oikea seoskumi. Uskon, että harrastuksesta nauttii paljon enemmän. Tärkeintä kuitenkin on tietää ja ymmärtää mitä on alla ja ajella sen mukaisesti. Kaljulla renkaalla turha roiskia jne.
    Juu näin on, se vaan on ongelma etten nyt mistään saa järki hintaan sc1:stä huomiseks illaks.

    Tuolla takasella mikä nyt on ei alastarossa ajeta keskiviikkona.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  9. #99
    Lainaa Popeda kirjoitti Katso viesti
    1:25 ja huonompia. Mutta eihän se nyt tietenkään kerro yhtään mitää siitä, mitä joku toinen niillä ajaa.
    Itellä se kierros on sellaista eloonjäämiskamppailua, vähän muistuttaa ehkä jääkarhun kanssa painimista. Ja valokuvaajan kohdalla koittaa muistaa yrittää käydä vähän kyyryssä
    Juu nimenomaan, pointti oli se, että oli itsellä uudet sp v2 alla ja ajelin sellasta 1:20-1:22 r6r:llä eikä lipsahtanut kertaakaan. Ongelma saattaa siis olla enemmän ajotavassa kuin kumeissa.

    Tosin itse avaan kuin nössö, liian aikaisin toki.
    ex R6R -12
    ex XSR900 -16
  10. #100
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Habbax kirjoitti Katso viesti
    Hmm, olisihan tuota voinut etsiä tietoa enemmän näistä renkaista ku nyt uus setti sp v2:sia tulossa. Olisi varmaan jo pitänyt ottaa sc- renkaita. Mitä tuonne taakse pitäisi laittaa, että pärjää ns. koko kesän keleillä? SC1 vai 2?
    SC2 taakse niin pärjäät varmasti kelillä kuin kelillä, huomattavasti paremmin kuin katurenkailla. Ei ole parhaimmillaan +25 helteellä, mutta olen itsekin ajanut sc2 takana helteellä. Lämmetessään alkaa sulamaan ja luistamaan enemmän, mutta varoittelee eikä ole kovin äkkinäinen, etenkään verrattuna katurenkaisiin. Jos tuntuu, että pitoa kaipaa enemmän, niin SC1 pitää kyllä paremmin ja toimii lämpimässä paremmin. En usko, että kumpikaan on virhe valinta, mutta itse valitsisin tuossa tilanteessa sc2, oikein hyvä treenirengas ja ensimmäiseksi seosrenkaaksi hyvä valinta taakse.

    Eteen suosittelen sc1, on toiminut lämpötiloissa 5-30 ja käytännössä olen itse ajanut kaksi kesää putkeen sc1 edessä oli keli mikä tahansa (toki sc2 olisi edessä parempi kuumalla).

    SC1 eteen ja SC2 taakse.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  11. #101
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vertzu kirjoitti Katso viesti
    SC2 taakse niin pärjäät varmasti kelillä kuin kelillä, huomattavasti paremmin kuin katurenkailla. Ei ole parhaimmillaan +25 helteellä, mutta olen itsekin ajanut sc2 takana helteellä. Lämmetessään alkaa sulamaan ja luistamaan enemmän, mutta varoittelee eikä ole kovin äkkinäinen, etenkään verrattuna katurenkaisiin. Jos tuntuu, että pitoa kaipaa enemmän, niin SC1 pitää kyllä paremmin ja toimii lämpimässä paremmin. En usko, että kumpikaan on virhe valinta, mutta itse valitsisin tuossa tilanteessa sc2, oikein hyvä treenirengas ja ensimmäiseksi seosrenkaaksi hyvä valinta taakse.

    Eteen suosittelen sc1, on toiminut lämpötiloissa 5-30 ja käytännössä olen itse ajanut kaksi kesää putkeen sc1 edessä oli keli mikä tahansa (toki sc2 olisi edessä parempi kuumalla).

    SC1 eteen ja SC2 taakse.


    Nyt tietää mitä pukki tuo keväällä

    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  12. #102
    Lainaa vertzu kirjoitti Katso viesti
    Suosittelen siirtymistä oikeisiin seosrenkaisiin. Pirelli tarjoaa hyviä sc-seoksia (sc1 eteen ja sc1/sc2 taakse) ja dunlopilta vastaavasti med-hard taakse ja medium/soft eteen. Näillä pitäisi pärjätä hyvin suomen radoilla kelillä kuin kelillä. Vetomiehet ajaa katurenkaillakin kovaa, mutta taitotaso on erilainen. Paremmilla renkailla on kivempi ja turvallisempi ajaa, paremmat renkaat antavat paljon enemmin virheitä anteeksi, kun ei mennä jatkuvasti pidon äärirajoilla. Katurenkaan luisto on paljon äkkinäisempää ja vaikeammin tulkittavaa, pito usein karkaa yllättäen. Jälkiviisaana olisi pitänyt itsekin siirtyä paljon aiemmin seosrenkaisiin. Ajelin K3 tasoisilla renkailla 1.18 kemoralla. Seoskumit alle ja ensimmäisenä viikonloppuna ennätys vaihtui 1.14 alkuiseen.
    Seosrenkaissa kannattaa huomioida että ne ovat paljon tarkempia toimintalämpötilan suhteen. Varsinkin kylmillä ilmoilla kannattaa aloittaa pienemmillä paineilla ja kuumilla lämppäreillä ja seurata tarkasti renkaan pintaa. Vauhtiakin pitää olla reippaanlaisesti, jotta rengas pysyy toimintalämpötilassaan. Kylmärepeämä tuhoaa nopeasti renkaan, kylmärepeämä näyttää yleensä ulottuvan renkaan runkoon saakka.
    Minulla on tältä kesältä kokemusta kahdesta uudesta revenneestä renkaasta. Ms4 Dunlop Alastarossa, syynä kylmä ilma hieman päälle 10C, kuski ruosteessa (ajat 1.32-1,34), alussa liian korkea rengaspaine ja avaukset tonnarin voimalla.
    Myös uusi metzin k2 repesi juhannuksena Kemorassa, syynä ilmeisesti kylmä ilma ja uusi rata jossa hitaampia kuskeja (ohi ei tahtonut uskaltaa mennä) ja tonnarin voima. Vaikka pudotinkin paineita heti kun huomasin repeämän alun, niin rengas ehti revetä toiselta puolen niin pahasti että kului silmissä. Nyt on sitten kaksi kallista ovaalirata rengasta, harmi vaan että Suomessa ei pahemmin ovaaleita ole...
  13. #103
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Seosrenkaissa kannattaa huomioida että ne ovat paljon tarkempia toimintalämpötilan suhteen. Varsinkin kylmillä ilmoilla kannattaa aloittaa pienemmillä paineilla ja kuumilla lämppäreillä ja seurata tarkasti renkaan pintaa. Vauhtiakin pitää olla reippaanlaisesti, jotta rengas pysyy toimintalämpötilassaan. Kylmärepeämä tuhoaa nopeasti renkaan, kylmärepeämä näyttää yleensä ulottuvan renkaan runkoon saakka.
    Minulla on tältä kesältä kokemusta kahdesta uudesta revenneestä renkaasta. Ms4 Dunlop Alastarossa, syynä kylmä ilma hieman päälle 10C, kuski ruosteessa (ajat 1.32-1,34), alussa liian korkea rengaspaine ja avaukset tonnarin voimalla.
    Myös uusi metzin k2 repesi juhannuksena Kemorassa, syynä ilmeisesti kylmä ilma ja uusi rata jossa hitaampia kuskeja (ohi ei tahtonut uskaltaa mennä) ja tonnarin voima. Vaikka pudotinkin paineita heti kun huomasin repeämän alun, niin rengas ehti revetä toiselta puolen niin pahasti että kului silmissä. Nyt on sitten kaksi kallista ovaalirata rengasta, harmi vaan että Suomessa ei pahemmin ovaaleita ole...
    Kylmällä kelillä kannattaa tosiaan renkaiden lämpötiloja tarkkailla (ja paineita). Mikäli on todella viileää, niin olen ajanut lyhyempiä settejä tällöin, sillä eturenkaan kylmempi puoli ei tahdo pysyä lämpimänä ja radan pito on muutenkin heikompi. Mikäli keskiryhmässä alkaa nopean raja häämöttää, niin suosittelen seosrenkaita. Mikäli vauhti on keskiryhmän hitaampaa päätä, niin voi tulla tilanne, että kylmällä kelillä sp seos toimii sc-seosta paremmin.

    Minulla repeämiset on aina johtuneet huoltamattomasta alustasta tai pielessä olevasta geometriasta. Mikäli pyörä on kunnossa, niin paineet pitää olla selkeästi pielessä tai keli todella viileä tms, jotta rengas on revennyt. Ruoskakaasulla voi viileällä kelillä rengas myös revetä.

    Itse siirtyisin seosrenkaisiin, kun vauhti alkaa olla kemorassa alle 1.25 eli keskiryhmän nopeampaa puoliskoa. Tärkeää on huomioida olosuhteet ja renkaat ja sovittaa ajotyyli niiden mukaan. Seosrenkaiden pito on kuitenkin ihan omaa luokkaansa katuseoksiin nähden ja antavat ajovirheitä paljon enemmän anteeksi.
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  14. #104
    Lainaa vertzu kirjoitti Katso viesti
    Kylmällä kelillä kannattaa tosiaan renkaiden lämpötiloja tarkkailla (ja paineita). Mikäli on todella viileää, niin olen ajanut lyhyempiä settejä tällöin, sillä eturenkaan kylmempi puoli ei tahdo pysyä lämpimänä ja radan pito on muutenkin heikompi. Mikäli keskiryhmässä alkaa nopean raja häämöttää, niin suosittelen seosrenkaita. Mikäli vauhti on keskiryhmän hitaampaa päätä, niin voi tulla tilanne, että kylmällä kelillä sp seos toimii sc-seosta paremmin.

    Minulla repeämiset on aina johtuneet huoltamattomasta alustasta tai pielessä olevasta geometriasta. Mikäli pyörä on kunnossa, niin paineet pitää olla selkeästi pielessä tai keli todella viileä tms, jotta rengas on revennyt. Ruoskakaasulla voi viileällä kelillä rengas myös revetä.

    Itse siirtyisin seosrenkaisiin, kun vauhti alkaa olla kemorassa alle 1.25 eli keskiryhmän nopeampaa puoliskoa. Tärkeää on huomioida olosuhteet ja renkaat ja sovittaa ajotyyli niiden mukaan. Seosrenkaiden pito on kuitenkin ihan omaa luokkaansa katuseoksiin nähden ja antavat ajovirheitä paljon enemmän anteeksi.
    Kiitti Vertsu, tuli kalliiks.
    ex R6R -12
    ex XSR900 -16
  15. #105
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Popeda kirjoitti Katso viesti
    Oma huomio tähän väliin.
    Mulla on ihan järjestäin, joka ratapäivä, mennyt nyt samalla kaavalla. Eka setti totuttelua ja jäykkää. Toinen ja kolmas päivän parhaat fiilikset ja kierrosajat. Loppupäivää kohden sitten fiilis laskee, luotto katoaa ja kierrosajat kasvaa monta sekuntia.
    Vois olla, että iltapäivä paranisi, kun jättää jonkun setin ajamatta. Pää ja keho on vähän pirteempi tauon jälkeen. Alastarossa tämä menee itsekseen kun ajoryhmien välillä on tarpeeksi pitkä tauko, itsellä tuo 40min ei oikein aina meinaa riittää.
  16. #106
    Ratavastaava vertzu:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2010
    Oulu
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fredde_V kirjoitti Katso viesti
    Kiitti Vertsu, tuli kalliiks.


    Pitää suhtautua positiivisesti, paremmat renkaat saattaa säästää kalliin kaadon

    Alla klo 14.00 nopean setti sunnuntailta, näkyy muutamia kuskeja videolla. Kuskilla oli intoa liikaa ja ajolinja ei meinaa pysyä. Ensi kerralla lisää malttia, paremmalla linjalla niin kellokin varmaan tykkää. Ajolinja pitäisi kuitenkin olla suhteellisen järkevä eikä isosti pielessä. Kuvanlaatu ei ole kovin hyvä.

    https://youtu.be/VUr3ttXqgJk
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  17. #107
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Seosrenkaissa kannattaa huomioida että ne ovat paljon tarkempia toimintalämpötilan suhteen. Varsinkin kylmillä ilmoilla kannattaa aloittaa pienemmillä paineilla ja kuumilla lämppäreillä
    Mä suosittelisin laskemaan hieman lämppäreiden lämpöö. Jolloin renkaan lämpövaihtelu ja painevaihtelu on pienempää, ja saa renkaan toimimaan helpommin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #108
    Lainaa wbaum kirjoitti Katso viesti
    Vois olla, että iltapäivä paranisi, kun jättää jonkun setin ajamatta. Pää ja keho on vähän pirteempi tauon jälkeen. Alastarossa tämä menee itsekseen kun ajoryhmien välillä on tarpeeksi pitkä tauko, itsellä tuo 40min ei oikein aina meinaa riittää.
    Näin. Hyvän kuuloinen vinkki. Luulen kans, että jostain täältä löytyy se syy. Ei kalustosta.
    R6R
  19. #109
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Minä en rehellisesti ihan ymmärrä tätä seosrengasintoilua keskiryhmän körötyksiin. K3 ja SP yms. kumit on tehty juuri noille vauhdeille, joissa kuski ei vielä osaa/pysty rasittamaan rengasta kunnolla ja niilläkin menee ilman ongelmia nopean kyytejä.

    Ja jos nyt välttämättä tarttee saada seoskumit alle vaikka rataenkkaan on matkaa yli 15 sekuntia niin käykää ihan oikeasti kaivamassa ainakin ne takaset sieltä roskispinosta. Jos jo köröttelyvauhdeista ajelee koko ajan uudehkolla seoskumilla, ei koskaan opi tuntemaan sitä mitä rengas tekee luistossa, koska pito on niin mieletön, että ne eivät luista. (En esim. itse saa uutta Dunlopin takasta ajettua luistolle.) Samalla tämä rohkaisee hölmöihin ajovirheisiin, koska rengas paikkaa kuskin töhöilyt...tai paikkaa siihen asti, että tulee se riittävän iso moka ja sit kuskia rankaistaankin ihan kunnolla. Ja kuski ihmettelee, että miten se nyt tolleen lähti kun ei varottanu yhtään.

    Toinen puoli asiassa on sitten se, että keskellä kesää lämpimillä keleillä seosrengas pysyy suurinpiirtein pitävän lämpöisenä myös körökörö-ajossa, mutta jos sattuu viileä keli, jäähtyy rengas hyvin nopeasti, jolloin myös pito katoaa aikalailla varoittamatta. (Ai mistäkö tiedän? )

    Edit. Tommonen huonokuntoinen seoskumi pitää vielä pirun hyvin, mutta lähtee luistolle jo suht järkevissä vauhdeissa. Luisto on kuitenkin hyvin pehmeä ja helppo hallita.

    Edit. 2: Tossa kaivelin muistilokeroita, että milloin viimeksi olen k3:lla ajanu: Kun opettelin ajamaan, ajoin kaljuilla Mezin k3:lla Kemorassa oman enkan 1:17 ja kyytiä rajotti lähinnä 30tkm ajettu huoltamaton takapamppu, joka muistutti lähinnä kengurukeppiä avauksissa. Vuosi taisi olla 2010 ja tuskin nuo katu/ratarenkaat vajaassa 10 vuodessa huonommaksi on muuttuneet.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 04.07.2017 klo 11:26.
    Superbike #7
  20. #110
    Lainaa Popeda kirjoitti Katso viesti
    Oma huomio tähän väliin.
    Mulla on ihan järjestäin, joka ratapäivä, mennyt nyt samalla kaavalla. Eka setti totuttelua ja jäykkää. Toinen ja kolmas päivän parhaat fiilikset ja kierrosajat. Loppupäivää kohden sitten fiilis laskee, luotto katoaa ja kierrosajat kasvaa monta sekuntia. Lähes aina saa lähteä kotia kohti sellanen pieni vitutus mielessä
    Seuraavana päivänä sama kaava. Oon pitänyt, ja pidän edelleen, suurimpana syynä kokemattomuutta ja sitä, että ropalle ja mielelle tämä ratatouhu on vielä niin vierasta, ettei vaan pulska jaksa.
    Nyt väistämättä käy mielessä myös tämä rengastus. Renkaina katurenkaan Supercorsa SP. Varsinkin lauantaina helteellä lipsahti useamman kerran takanen ja loppupäivänä hyvä, että uskalsi ajaa. Oli vaan pakko, kun oli Tumppi kouluttamassa ja kaikki hyöty piti koittaa imeä. Kiitos muuten siitä.
    Tällasella 8 päivän ratakokemattomuudella tällasta..
    Aika samaan tapaan mulla menee, toka tai kolmas setti on yleensä pävän paras. Omissakin vauhdeissa kyllä huomaan että alkoi lipsua kun alla oli loppuun ajetut kumit, sanoi joku jopa ettei ole mahdollista noilla ajoilla, mutta ei mun perse niin puuta ole etten sitä tuntisi. Mahtaako kuskin painolla olla vaikutusta, parhaimmillaan yli 40 kg ero jos kuivan kesän orava tai karski lihansyöjä,luulis että kuormittaa renkaita eri lailla.
    K8-1000
  21. #111
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ja vielä renkaiden lipsumisesta: Jos rengas lipsuu on syynä yleensä jompikumpi näistä:

    1) Kuski luulee alustan tekemää liikettä renkaan luistoksi.
    2) Kuski tekee pyörän päällä jotain äkkinäistä.

    Rengas ei nimittäin lipsahtele vaan se luistaa pehmeästi jos kuskin tekeminen pyörän päällä on järkevää. Toki jostain töyssystä tai esim. paluusuoran jälkeisen vasurin halkeaman ylityksestä voi rengas lipsahtaa, mutta käytännössä muuten kaikkien luistojen tulisi olla hyvin pehmeitä. Jos ne eivät ole, kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan, että miksi rengas lipsahtelee ja kuinka kuski sen omalla tekemisellään aiheuttaa ja korjata ajotekniikkaa sen mukaan.
    Superbike #7
  22. #112
    ajoin edellisellä pyörällä pilot road renkailla 1.21 ja en ole ikinä tuntenut mitään luistoa.
    2009 CBR1000RR
    Ex 2006 ZX10R
    Ex 2006 CBR600F
  23. #113
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja vielä renkaiden lipsumisesta: Jos rengas lipsuu...
    Rengas ei nimittäin lipsahtele vaan se luistaa pehmeästi...
    Karusellin oikeassa on asfaltissa pitkä ura, 2-3 m kanttarista.
    Voisiko joskus kuvitelmat lipsumisesta johtua tuosta urasta?
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  24. #114
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Karusellin oikeassa on asfaltissa pitkä ura, 2-3 m kanttarista.
    Voisiko joskus kuvitelmat lipsumisesta johtua tuosta urasta?
    Ko ura on varmaankin kahden pitkittäisen asfalttivalun välinen sauma, ts kulkee koko mutkan läpi.
    Ja kun sattuu ajamaan siihen sopivasti juuri sillon kun on lisäämässä "liikaa" kallistusta/ tiukentamassa kääntöä (esim yrittää korjata kämmiä/ väärää ajolinjaa), niin etunen lipsahtaa helposti alta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #115
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Toki jostain töyssystä tai esim. paluusuoran jälkeisen vasurin halkeaman ylityksestä voi rengas lipsahtaa,
    Lainaa Goofy S kirjoitti Katso viesti
    Karusellin oikeassa on asfaltissa pitkä ura, 2-3 m kanttarista.
    Voisiko joskus kuvitelmat lipsumisesta johtua tuosta urasta?
    Uusintana
    Superbike #7
  26. #116
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    ^Kohta mistä "Jonezilta" etunen lähti alta, juuri ennen nyppylää, niin pinta on ihan ok.

    Pyörä liian lintallaan yhdistettynä liian aikaisella avauksella!

    Laita "Jonezi" kuva eturenkaan kulumasta tänne näytille.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  27. #117
    Tässä vähän tulee sellainen maku, että olisi surkean kuskin merkki jos ajaa ns paremmilla renkailla, eikä kerää roskiksesta hylkytavaraa alle tai ajele sitkeästi touring-renkailla kohtalaisia aikoja. En ole käynyt apajilla, mutta mistä edes tietää noista roskislöydöistä kuinka monetta kertaa ne siellä ovat, siis slikseistä? Joissain on kulutusmerkit, mutta ei taida olla kaikissa.

    Itse olen vasta siirtymässä seosrenkaisiin, ekat ovat alla ja nekin kevyempää ratakaliiberia Dunlopilta. Vahva usko on, että soveltuvat paremmin tarkoitukseen kuin SP tai K3. Varsinkin SP V2 on antanut kyllä hyvin luottoa ja kuluminen on ollut nättiä, saamaan aikaan kun nopeampi kaveri SC2:lla tuskaili kylmärepeämien kanssa. SP on kuitenkin oikeasta paikasta ostettuna 100€ huokeampi kuin SC-sarja. Ilman lämmittimiäkin tyrkkäsin pari päivää ilman ongelmia.

    Joku mainitsi ongelmista, jos setti kesti yli 10 kierrosta, ja samaan suuntaan omakin kokemus. Huomaamatta keskittyminen herpaantuu ja pienistäkin virheistä alkaa tulla vähintäänkin keskisuuria. Etunen lähtee alta 'varoittamatta'. Ikävä kokemus, kalliskin ja aikaa menee laitteita parsiessa vaikka itsellä vain pelkkä ketutus vammana. Hyväkään rengas ei tietysti paikkaa riittävän suuria arviointivirheitä tai vääriä ajoliikkeitä.
  28. #118
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Tässä vähän tulee sellainen maku, että olisi surkean kuskin merkki jos ajaa ns paremmilla renkailla, eikä kerää roskiksesta hylkytavaraa alle tai ajele sitkeästi touring-renkailla kohtalaisia aikoja. En ole käynyt apajilla, mutta mistä edes tietää noista roskislöydöistä kuinka monetta kertaa ne siellä ovat, siis slikseistä? Joissain on kulutusmerkit, mutta ei taida olla kaikissa.

    Itse olen vasta siirtymässä seosrenkaisiin, ekat ovat alla ja nekin kevyempää ratakaliiberia Dunlopilta. Vahva usko on, että soveltuvat paremmin tarkoitukseen kuin SP tai K3. Varsinkin SP V2 on antanut kyllä hyvin luottoa ja kuluminen on ollut nättiä, saamaan aikaan kun nopeampi kaveri SC2:lla tuskaili kylmärepeämien kanssa. SP on kuitenkin oikeasta paikasta ostettuna 100€ huokeampi kuin SC-sarja. Ilman lämmittimiäkin tyrkkäsin pari päivää ilman ongelmia.

    Joku mainitsi ongelmista, jos setti kesti yli 10 kierrosta, ja samaan suuntaan omakin kokemus. Huomaamatta keskittyminen herpaantuu ja pienistäkin virheistä alkaa tulla vähintäänkin keskisuuria. Etunen lähtee alta 'varoittamatta'. Ikävä kokemus, kalliskin ja aikaa menee laitteita parsiessa vaikka itsellä vain pelkkä ketutus vammana. Hyväkään rengas ei tietysti paikkaa riittävän suuria arviointivirheitä tai vääriä ajoliikkeitä.
    Hyvä vaihtoehto kustannustehokkaasta sliksistä on myös tässä: RACETEC™ RR COMPK SLICK is dedicated to all those riders seeking the advantage of a slick product without its limits (very different behavior than street tyres, needing a high intensity riding to perform how they are meant to, difficulty to set-up correctly along with the other bike parameters)......helposti allekirjoitan nuo teesit.

    Ajoin koko viime kauden näillä (noin 27 ratapäivää), 1 etunen ja 2 takasta. Jotkut on moittinut näiden "amatööri" sliksien yllättävää pidon rajaa ja käytöstä sillä alueella, mutta minusta ovat hyvin loogiset ja etunen ilmoittaa pidon rajan selvästi (pari kertaa nitkutti Parkin hevosenkengässä kylmänä; syynä oli kylmä rengas yhdistettynä surkeella painon siirrolla etuselle)...ei mitään paniikkia ikinä, kertoo milloin homma on menossa metsään eli hiekalle. Kestää hyvin myös tonnarin alla.
  29. #119
    Lainaa HPi kirjoitti Katso viesti
    Hyvä vaihtoehto kustannustehokkaasta sliksistä on myös tässä: RACETEC™ RR COMPK SLICK is dedicated to all those riders seeking the advantage of a slick product without its limits (very different behavior than street tyres, needing a high intensity riding to perform how they are meant to, difficulty to set-up correctly along with the other bike parameters)......helposti allekirjoitan nuo teesit.

    Ajoin koko viime kauden näillä (noin 27 ratapäivää), 1 etunen ja 2 takasta. Jotkut on moittinut näiden "amatööri" sliksien yllättävää pidon rajaa ja käytöstä sillä alueella, mutta minusta ovat hyvin loogiset ja etunen ilmoittaa pidon rajan selvästi (pari kertaa nitkutti Parkin hevosenkengässä kylmänä; syynä oli kylmä rengas yhdistettynä surkeella painon siirrolla etuselle)...ei mitään paniikkia ikinä, kertoo milloin homma on menossa metsään eli hiekalle. Kestää hyvin myös tonnarin alla.
    Jos kustannustehokasta takasliksiä hakee, niin suosittelisin ehdottomasti Dunlopin
    H886 = MS4 = medium-hard (9854) tai
    H997 = MS5 = endurace-hard (9838)
    Siksi että ne kestää aivan poskettoman määrän kierroksia. Perus harrastajalla on vaikeuksia saada se ajettua yhessä kesässä loppuun.
    Ja vaikka se on aivan loppuun kulunut, niin silti pitoa riittää, koska matalapaine runko. Ja loppuun kuluneesta renkaasta saa ihan viimeset pidot irti laskemalla painetta karvan verran alle suosituksen, jos haluaa sniiduilla viimesetkin kuminrippeet irti.

    Jollain tommosella ajelin viime syksynä enkan. Vasta jälkeenpäin huomasin/ naureskelin että oho renkaassa ei oo kulutusmerkkejä jäljellä kuin joissain kohdin sen verran että näkee että siinä on ollut kulutusmerkki.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #120
    Saa kivittää vapaasti mistä suunnasta tahansa mutta.....

    Asvaltti/ratahommistahan ei tule hepan peppaa ellei alla ole ko. kuskille ja kyydeille
    "sopivaa", eli toimivaa rengastusta alustoineen.

    Joku vanha oikea pelimanni vetää kohti auringonlaskua näkymättömiin melkein millä vaan
    jos sikseen tulee. Vaan miksi näin?

    Tästä päästäänkin siihen, että ratailussa "aloittelevilla" on ihan helvetisti "liian kiire" tavoitella
    jotain, mihin ei ole vielä hankittu mitään lihaksia ja tuntumaa.

    Ihan aidosti!

    Tuossa tahtoo pääsääntöisesti lipsahtaa samaan kasaan turhan monta hazardin ainesta.

    Renkaiden(kin) kanssa "sählätään" monin eri tavoin.
    Alla olevien rengastyyppien, paineiden ja lämpöjen jatkuvasti muuttuvassa sekamelskassa koitetaan kerätä
    tuntumaa ja kokemusta hommaan, mutta todellisuudessa veivataan liian vaihtelevilla
    vermeillä NIITÄ OLEMATTOMAN VÄHIÄ RATAKIERROKSIA !!!!!

    Välikysymys: Mistä vitusta se kuuluisa "tuntuma" oikeen tulee.... ja jota ilman homma
    on täyttä hazardilottoa... ja millä ne vanhat sotaratsut katoaa auringonlaskuun???.

    Tähän häröpalloon tosiaan vielä niskaan "valtava paine kehittyä". (vaikka moni muuta väittää )

    Pää menee kuin maailman kärjen sprintterillä, mutta "kroppa" on oikeasti vasta taaperoikäisen.

    Turhan moni siis ihan yksinkertaisesti rakentaa itselleen väen väkisin ilman järjen häivääkään
    ns. mahdottoman yhtälön.

    JÄITÄ HATTUUN, JÄRKI KÄTEEN ja KIERROKSIA... KIERROKSIA... KIERROKSIA.... ja KIERROKSIA.
    Mieluiten vielä vanhempien ja viisaampien havainnoilla ja neuvoilla pimpattuna..... K-I-E-R-R-O-K-S-I-A !

    Mutta: JÄITÄ HATTUUN JA JÄRKI KÄTEEN!

    Vanhoja ratakähmyjä (vähän kyydeistäkin riippumatta) yhdistää tuo helvetin tärkeä...
    "Been there, done that".
    Älkää hyvät ihmiset aliarvioiko tuota ja kuunnelkaa niitä "ajatuksella"... Eikä vaan "joo-joo miehinä".

    Jostain kumman syystä hommassa kuin hommassa niille joo-joo miehille sattuu ja tapahtuu
    aika paljon kaikkea mitä ei välttämättä tarvitsisi tapahtua.


    ...... UGH!
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen