Pyöränä Hondan CBR600F -06 ja ei siis käynnisty.
Viimeksi käynyt tallissa käyttämässä pari kk sitten ja nytten kun menin käyttämään niin eipä käynnistynyt.
Ajoneston valo sammuu joten se ei ole syy.
Starttaa hyvin joten virtaa on eikä tappokatkaisija vaikuta.
Bensat vaihdoin uusiin.
Bensapumppu hurisee hetken kun tekee paineen ja sammuu sitten.
Käänsin kaasukahvan täysin auki ja sain kerran hörähtämään.
Tulpat märät vai mikä ihme tolla on?
Mikä on oikea tyyli nyt yrittää käyntiin.. kaasu täysin auki vai ei saa kääntää?
Vai pitääkö kenties nostaa tulpat ylös![]()
<p>Suzuki GSX-R 750 - Honda 125 XR - Kymco 125 Agility City - Suzuki GSX650F - Yamaha FZ8-N - Honda CBR600F</p><p> </p><p>Ennen vanhaan moottoriurheilu oli vaarallista ja seksi turvallista.</p><p> </p>
jos käytit viimeks vaan ihan pienen hetken ,niin eipä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tulppien vaihto.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Täältä myös ääni tulpille. Omassa Speed triplessä samaa oiretta. Käynnistelin sitä pari kertaa talvella mutta en antanu käydä konetta lämpimäksi asti, niin viimeisellä kerralla ei enään käynnistyny vaikka hyvin startti pyörikin. Uudet tulpat ja lähti laakista käyntiin.
Ostin -99 uuden Gsxf:n ja toisena keväänä se ei käynnistynyt millään. Viimeisenä yrityksenä kuivasin tulpat halogeeni työvalaisimen päällä ja kerralla käyntiin. Rätti ja sytkäri ei vaan kuivannut riittävästi. Kun juttelin asiasta korjaamolla, niin he sanoivat käyttävänsä uunia siihen. Saa olla uskomattakin, ei väliä minulle![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Mulla sama juttu viime keväänä.
Älylaturi oli ollut huonosti ja yritin latailla sillä sitten monta tuntia, muttei lähteny.
Vähän yritti vaan välillä.
Pistin kaapelit auton akusta ja mopo lähti tulille.
Koko kesä ilman ongelmia.
Mä uskon tuon ja olen nähnytkin 70 luvulla oli korjaamon kaminan päällä tulppia kuivumassa...
mutta kyllä se tähän hetkeen kun tuppia saa kaupasta kohtuu helposti missä kohtaa suomea vaan..
on sellanen venäläinen huolto systeemi ja hätäapu.... ei se kuivattuna enää pikälle toimi...
mutta tekee toiset kone rempankin pajalla sirpillä ja vasaralla.... kun suomessa tarvitaan merkihuollon valohoitoa ja monessa asiassa luullaan että isolasku on laadun tae....
ennen oli pajoilla huoltomiehiä.... nykyään osien vaihtajia .. kun nettikone vaan ensix kertoo mikä vaihtaa...
Nämä kyllä toimi ja paras olikin, sillä ne olivat sikamaisen kalliit köyhälle motoristille
Yleensä kaasarikoneissa pitää vaihtaa pensat ja laskea uimurikammiot tyhjiksi ja ladata akku, niin kone rykäisee tulille, mutta ruiskupeleissä näyttää pelkkä akun lataus riittävän. Johtuuko tämä sitten siitä, että uimurikammiossa oleva pensa on jo niiiiin huonoa, että ei paukahda, vaan kastelee tulpat.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Uus tulppia ei tässä taannoin ollut käsillä niin kuivaus tehtiin toholla. Ainakin lämpötila riittää kun vetää kärkiosan punahehkuun. Kyllä auttoi.
Bensakin, erityisesti 95, voi säilytyksen jäljiltä olla heikkoa syttymään (tulppien kastelukyky kyllä säilyy). Muutama vuosi sitten ei ruohonleikkuri herännyt. Kaadoin vanhan bensan pois, uutta tilalle ja kohta lähti. Ajattelin sitten hävittää ton muutaman desin vanhaa ja kun se oli sopivasti peltipurkissa niin nakkasin siihen palavan tulitikun. Se sihahti ja sammui. Syttyi lopulta, mutta ei palanut mitenkään riehakkaasti kuten bensa yleensä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Haluaisinpa nähdä, kun joku irrottaa vaikkapa 12 / 13 ässäbemujen tulpat kuivausta varten
Noi tulppien kuivaukset on toki tuttu juttu minullekin. Viimeksi kuivaillut sytkärillä Monarkin ja Soliferin tulppia vuonna 1 ja 2.
Edes ruohonleikkurin, lumilingon, tai moottorisahan tulppia en muista kuivanneeni koskaan. Tai olen, mutta sillan että laitan kaasun täysille ja vetelen narusta useita kertoja ilman ryyppyä. Jos tulppa on vain kastunut, eikä ole siis sähkö, bensa- tms. vikaa, niin auttaa aina.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
2016: Honda CBF125 -09
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Kyllähän monilla kaasarikoneilla on käytännössä juuri kylmänä käynnistettäessä enemmän tai vähemmän
jo sellainen "oma sielunsa" ja jos se ei ole käynnistäjällä hallussa, saattaapi pukkaa hikeä ja rumaa sanaa.
2-tahtiset varsinkin ovat aika sielukkaita.
Ei ole ihan kerta eikä kaksi, kun "tuttu" saa mopon, sahan, peräprutkun jne. ns. laakista käymään,
mutta se joka on ensi kertaa pappia kyydissä tuolla laitteella......
Tuohon vielä "kuollutta" ja pitkään seisonutta 95E:tä, niin johan....
On kyllä sellaisiakin vehkeitä, jotka vaan herää ja nakuttaa vaikka niitä kuinka kaltoin kohtelisi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En ymmärrä miksi sitä pitää vähän päräytetellä talvella, koska siitä ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia. Sama show joka kevät. Triplessä on pienet ja kylmät tulpat, joiden kasteleminen on erittäin helppoa. Missään nimessä ei saa (tai ainakaan ole järkeä) käynnistää, jos ei aio ajaa konetta käyntikuumaksi. 20tkm huoltovälillä tulpat eivät mene miksikään ja kestäisivät varmasti moninkertaisesti.
Olen laittanut syksyllä seisomaan ihan siltään öljynvaihdon jälkeen ja keväällä napista käyntiin kuin palmun alta. Ostin viime syksynä perämoottorin kumilutkutinpumpun, jolla tankin saa lapottua hetkessä tyhjäksi. Keväällä sitten kanisterista tuoretta bensaa jos hifistellä haluaa. Yleensä olen vähän lorauttanut viimeiseen tankilliseen stabilointiainetta. Tiedä sitten auttaako vai ei.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niin.. Noi "kansa muisteli" jutut olivat aikoinaan arkipäivää ja ehkä osa neuvoistakin on peräisin siltä ajalta..?
Tulppia rassattiin joka 5-10 tkm huollossa ja jos eivät muuten olleet loppu niin"Champion tulppatesteri-hiekkapuhalluslaitteella" ne sai tuhottua satavarmasti. Sellainen löytyi muuten lähes jokaiselta huoltoasemalta.
Nykyään normi siviilipyörän ja auton tulppiin tarvitsee koskea vain niitä vaihdettaessa. Omassa autossa vaihtoväli on iridiumeilla 60 tkm, sama oli 12 ja 13 S Bemuissa. Nykyisestä en tiedä, tod. näk sama 60 tkm.
Useissa nykypyörissä tulpat ovat niin hankalassa paikassa, että vaihtoa varten pitää purkaa "puoli pyörää", tyhjentää ja ilmata jäähdytysjärjestelmää jne. Äkkinäinen hajottaa siinä samalla vielä pari puolaa yms.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Joo, ei kannata, sillä Hitlerkin tuhosi vain yhden Puolan, mutta jos tulpat ovat kastuneet, niin pitäähän se purkaa jokatapauksessa. Se mitä yritän sanoa, että kuivaamalla tulpat huolella, voi selvittää hörähtääkö mylly yhtään ja jos, niin sitten samalla vaivalla uudet kynttilät kehiin.Kokemukseni mukaan joskus kaasu pohjassa kuivaaminen auttaa, mutta ei ikinä minulla kaasarikoneen kevät käynnistyksessä.Tosin nythän yritetetään ruiskupeliä tulille, joten pelkkä kunnon lisävirta voi auttaa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
En ole uunia koittanut mutta semmoisella huoltopakkiin mahtuvalla kaasupillillä pari kynttilää on tullut kuntoutettua. Jos tulppa on muuten ehjä mutta kipinä karkaa hiilikerrosta pitkin, ei kyseessä ole mikään temppu. Tulppa saatetaan lämmittämällä siihen tilaan jossa se olisi jos palotilassa olisi olosuhteet kunnossa.
På finska, lievään punotukseen olen lämmittänyt ja antanut jäähtyä. Kärki on silloin aika lailla valkoinen.
Parempihan se on uusi vaihtaa mutta aina ei ole mukana ja kauppakin voi olla kaukana.
Ketjun aloittaja on ehkä jo saanut koneensa käyntiin mutta kommentoin silti:
1. Ei kannata pöräytellä käyntiin jollei aio ajaa konetta kuumaksi.
2. Ruiskukoneissa voi olla toiminto, jossa kaasu täysin auki ei anneta ainetta ollenkaan. Hondasta ei tietoa.
3. Akku pitää olla niin hyvä että pyörittää hyvin ja virta riittää myös muulle elektroniikalle.
3. Tulppia olen elvytellyt myös ultraäänipesurissa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Jep, tuolla on tullut käytyä ahkerasti. Kotona on yksi 20l peltikanisteri josta teen 2T-sotkut pienempiin. Olen sieltä tankannu syksyllä "viimeisen täytön" pyöriin. Yhtenä syksynä tuli haettua viisi tankillista kun kelit vaan jatkui ja jatkui. Tulipahan harjoiteltua tankkaamista kalliimmalla litrahinnalla.
Offtopikkia: 2-tahtisessa tuntuu polttoaine vaikuttavan tulppiin. Vanhan 2t Malta -perämoottorin koppa jouduttiin jo viime kesänä avaamaan ja tulppa vaihtamaan, vaikka pienkonebensalla on ajettu. Vastahan sitä on parikyt vuotta käytetty, uistelua pääosin. Epäilen että viime kesänä oli lainaajalla rikastin jäänyt päälle. Ei kai se muuten olisi vielä kypsähtänyt.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tuolla juttua sytystulpan lämpötiloista:
https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yks...poetilaikkuna/
Eli tulppa voi hyvin kun lämpötila on n 500-700 astetta. Alle 450 asteen tulppa kerää nokea ja pimenee aikanaan. Yli 450 asteessa noki palaa pois ja tulppa pysyy puhtaana.
Jos tulppa on musta, se on käynyt liian viileänä. Märkä tulppa on sitten oma juttunsa.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
mä ajattelen niin että paineella suihkutettu polttoainesumu syttyy pirusti helpommin kuin imemällä suuttimen läpi kuiviin kanaviin ja männän päälle tulevat pisarat ,vaikka olis vähän iäkkäämpääkin tavaraa.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Joo onhan se varmaan parempi se ruiskun bensasuihkukin toki, hyväkuntoisissa suuttimissa varsinkin. Ruiskuvegottimissa kai on sitä painetta bensalinjassa myös kone sammutettuna, niin sekin vähentää niiden keveimpien aineitten haihtumista, jos semmonen mahdollista auljetussa systeemissä on. .
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Veikkaan, että aika harvassa on niin tiivis ruisku, jossa paineet säilyisivät suutintukissa talven yli. Kyllä se useimmiten kuitenkin tunneissa tai viimeistään päivissä pikkuhiljaa tihkuu paineensäätimen kautta paluukanavaan ja tankkiin. Korjaamokirjan vuototestissä yleensä taitaa riittää ehjän kriteeriksi, että paine säilyy joitakin kymmeniä sekunteja tai muutamia minuutteja.
Mitä järjestelmän ilmatiiviyteen tulee, niin on se varmasti paljon tiiviimpi kuin kaasaripeleissä, mutta kyllä ruiskukoneiden tankeissakin jokin "hengitysventtiili" ulkoilmaan on. Muutenhan lämpimällä kelillä pyörän tankkaaminen voisi olla hyvinkin vaarallista, jos se tankki sieltä pölläyttäisi paineella kunnon bensahöyrypilven ulos.
PS. Mahtoikohan noihin uusiin euro4-luokiteltuihin pyöriin tulla samanlainen bensahöyryjen talteenotto hiilikanisteriin ja hallittu poltto moottorin läpi, kuin mitä autoissa on ollut jo 90-luvulta katalysaattoreiden tulosta asti?