Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Hellou,
    sivustolta https://trips.furkot.com/ löytyy uudehko ohjelmisto, jolla matkan suunnittelu onnistuu melko mukavasti. Se on vielä toistaiseksi ulkomaankielinen, mutta aika intuitiivisen käyttöliittymän puolesta sen käyttö onnistuu vähäiselläkin kielitaidolla. Tosin ajattelin ryhtyä sitä kääntämään suomeksi, jos vain aikaa riittää.

    Ohjelman käyttö on ilmaista (mikä on harvinaista nykyisin), rahanansainta perustuu yhteistoimintaan majoittajien yms. kanssa.

    Reitin lisäksi ohjelmasta löytyy kätevästi kaikki tärkeät matkakohteet (majoitus, nähtävyydet, prätkäreitit jne.) mitkä on saatavissa ulkoisten palveluntuottajien kautta (Booking.com, Foursquare jne.). Reitin voi suunnitella todella yksityiskohtaisesti (jotkut tykkää) tai vaan sitten suurpiirteisesti (toiset tykkää). Ohjelman avulla voi tehdä varauksia majoituksiin, miettiä tankkaustaukoja (asetuksissa on tankkausvälimatka pyörälle) ja vaikka mitä. Sen lisäksi lopputuloksen voi ladata eri tiedostomuodoissa (navigaattoriin, Google Mapsiin tai Earthiin jne.).

    Minulla ei ole mitään kytköksiä tuotteeseen, olen vain ilahtunut kun joku laittaa aikaa sellaisen tekemiseen joka hyödyttää itseäni ja muita. Tämä ohjelma on monipuolinen, ja käyttää juuri oikealla tavalla tietoja jotka muuttuvat jatkuvasti (kartat ja navigointi Googlesta, majoitustiedot varausohjelmista). Siis tietoja ei ladata paikallisesti kantaan joka vanhenee nopeasti.

    Suunnittelin näppärästi Norge17-matkan, johon sai aivan helposti valittua mahtavat mutkapätkät ja "pakolliset" nähtävyydet. Lisäksi ohjelmasta pystyisi valitsemaan myös harvemmin ajateltuja matkakohteita ja nähtävyyksiä.

    Ja koska ohjelma on netissä, sen tekemäsi matkan muokkaus matkan varrella sujuu helposti. Itselläni on ollut tapana illalla majoituksessa miettiä seuraavan päivän matkaa ja tehdä tarvittavia muutoksia reissusuunnitelmiin. Olen aika suurpiirteinen suunnittelija, ja en vierasta suunnitelmanmuutoksia. Koska enimmäkseen teen matkaa soolona. Mutta tuon Furkotin arvon voinee paremmin ymmärtää, jos on isompi porukka menossa reissuun jossa hetken muutokset eivät ole välttämättä toivottavia. Reittisuunnittelusta vastaava voi tehdä etukäteen reitityksen, ja esitellä valintojaan ennen matkalle lähtöä.

    Varmaan ohjelma ei ole täydellinen, mutta nähtävästi kuitenkin kehittyvä ja parannuksia on tulossa. Tästä saattaa tulla monivuotinen talvikauden viihdeohjelma.
    -juha-
  2. #2
    No ei ihan äkkii auennu tuo ohjelma tein snadin reitin mutta sitten onkin hukassa "tallenna reitti" sekä "siirrä reitti Garmin/TomTom" ..... ehkä vaatii sen suomennuksen ensin, jotta pärjäis ton kanssa ...

    Taidan toistaiseks Tyrellä värkätä .....
  3. #3
    Ajatus hyvä, mutta ainakin omalla koneella homma tökkii. Zoomaus ei toimi rullalla ja kuvan panorointi ei toimi hiirellä - iso miinus.
  4. #4
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Ajatus hyvä, mutta ainakin omalla koneella homma tökkii. Zoomaus ei toimi rullalla ja kuvan panorointi ei toimi hiirellä - iso miinus.
    Mulla molemmat toimii??
  5. #5
    Hiukan vaikeaselkoinen oli ensimmäisellä yrittämällä. Tuossa näytti olevan paljon enemmän ominaisuuksia kuin esim. nyt pääsääntöisesti käyttämässäni www.myrouteapp.com:ssa.

    Ehdottomasti pitää vielä tutustua tarkemmin tuohon.
    https://reissu.org
  6. #6
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Mulla molemmat toimii??
    No mullakin toimii taas. Ihan ok palvelu nyt. Kännykällä (Nokia) ei toimi.
  7.  
  8. #7
    https://www.dropbox.com/s/hg320oawy4...0ohje.pdf?dl=0

    Tuostapa voi ladata lyhkäisen ohjeen jonka äsken tekaisin. Se on vain esimerkki, eli matkat, kohteet ja ajankohdat ovat hatusta otettuja. Furkotin käyttöliittymä on hieman täyden näköinen (=ruuhkainen, melkein sekava), koska ohjelmassa on kohtalaisen paljon toimintoja. Mutta maltilla edeten sillä saa kyllä aikaiseksi suunnitelmaa. Itse siirsin jo puolivakavasti tehdyn reissun Garminiin jossa näkyy hienosti matkapäiviin jaoteltuna koko homma. Jos matkoillansa kantaa pientä läppäriä, suunnitelmien muuttaminen on lastenleikkiä. Illalla majoituksessa tekee tarvittavat muutokset, ja suunnitelman reitti vain navigaattoriin, niin huomenna on sitten helppo mennä sen mukaan, tai sitten tehdä halutessaan poikkeamia. Pitkillä (siis yli parin päivän) reissuilla on hyvä olla joku ajatus runkona. Toki ihan vapaa ajelu ilman suunnitelmia on ok sekin, mutta se on jo toinen juttu.
    -juha-