Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Olen täysi noviisi prätkäkuskina ja olen kyykkypyörän hommaamassa. Ajovarusteita ja varsinkin takkeja kokeillessa olen nyt kahden vaiheilla, että ostaako pidemmän vai lyhyemmän takin. Nouseeko kyykkyasennossa lyhyempi takki ikävästi selästä ylös...? Ainakin Richan takithan saa kyllä kiinni selän puolelta housuihin ja se estää takin nousun. Millaisia kokemuksia löytyy
  2. #2
    Itellä ei nyt varsinaisesti kyykky ole (cbr f2), mutta ei siinä itellä ainakaan nouse takki mitenkään ikävästi, vaikka onkin lyhyt (richan) malli ja kevlar farkut jalassa joihin ei saa edes takkia kiinni. Enemmän tulee kuitenkin ajettua pitkällä takilla ja korkeammalla vyötäröllä olevilla tekstiili housuilla. Kevlar farkut ja lyhyt takki lähinnä nurkissa ajeluun, vaikka olen niissä joskus parinsadan km lenkkejä tehnyt.
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Yksi- tai kaksiosainen nahkapuku + sadeasu. Muista selkäpanssari.

    Muutoin tuo yhteenliittäminen on aika lailla minimivaatimus kyykyllä ajettaessa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Kun seisot asennossa, niin asun hihojen kannattaa mennä yli rystysten ja lahkeiden kantapäiden alle.
  5. #5
    Kannattaa ottaa sellaset parit, että saa liitettyä yhteen, mulla sweepin takki joka on aika lyhyt niin kyllä jossain välissä pääsi ikävästi selkään kylmä jos unohti liittää housuihin.
    s1000rr 2011
  6. #6
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kun seisot asennossa, niin asun hihojen kannattaa mennä yli rystysten ja lahkeiden kantapäiden alle.
    Ei kuulosta kovin järkevältä.
    Kunnon asu on muotoiltu ajoasentoon. Omassa takissani hihat yltävät sekä asennossa seistessä että pyörän päällä ajoasennossa aivan yhtä pitkälle.
    Hihat napakasti ranteissa ja lahkeet nilkoissa. Käsineiden ja saappaiden varret hihojen ja lahkeiden päälle. (Kurapuvun hihat ja lahkeet tulee sitten käsineiden ja saappaiden varsien päälle)
    000-tractech-evo-ii-ref-cervena.jpg

    Osta riittävän napakka asu - uutena ennemmin liian pieni kuin juuri mukavansopiva kaupassa seisoskellessa - nahka venyy. Asennossa (tai levossa) seistessä sopivan ajoasun ei ole tarkoituskaan istua hyvin. Testaa asua ennemminkin pyörän päällä ajoasennossa.

    Pitkällä lähes ympäri vyötärön yltävällä vetoketjulla varustettu on parempi kuin 20cm vetskari selkäpuolella.

    Lähisiirtymisiin sitten jotain kevyempää.
    Viimeksi muokannut: Miikam; 05.04.2017 klo 03:18.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  7. #7
    Sopiva (=napakka) nahkapuku saa äänen täältäkin.

    Turvallisin, mukavin ajoasennossa, kuumalla ei niin tukahduttava kuin se "hengittävä" elmu-kelmu ja jopa viileinä kesäöinä kohtuullisen lämmin.

    Kaikkien näiden positiivisten asioiden edellytys kuitenkin se just sopiva koko.
  8. #8
    Kiitoksia jo näistä vastauksista! Monissa puvuissahan on jonkinlainen irroitettava lämpövuori, mm. niissä Richan takeissa mitä olen kokeillut. Itse olen 175/70 kokoinen rimpula ja tuon lämpövuoren kanssa L koko tuntuu sopivalta, tosin en ole kokeillut ilman vuorta vielä! Minkälaisissa keleissä te annatte vuoren olla takeissa paikallaan vai meneekö käytännössä kesäkausi(touko-syys) valtaosin ilman vuorta?
  9. #9
    Lainaa TeemuABC kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia jo näistä vastauksista! Monissa puvuissahan on jonkinlainen irroitettava lämpövuori, mm. niissä Richan takeissa mitä olen kokeillut. Itse olen 175/70 kokoinen rimpula ja tuon lämpövuoren kanssa L koko tuntuu sopivalta, tosin en ole kokeillut ilman vuorta vielä! Minkälaisissa keleissä te annatte vuoren olla takeissa paikallaan vai meneekö käytännössä kesäkausi(touko-syys) valtaosin ilman vuorta?
    Mulla lämpövuori lähtee pois toukokuussa, riippuu tietenkin keleistä. Syyskuussa yleensä laitan sen takaisin, riippuu tietenkin taas keleistä. Syyskuussa aamut on jo verran viileitä että nahat päällä tahtoo tulla vilu.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  10. #10
    Lainaa TeemuABC kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia jo näistä vastauksista! Monissa puvuissahan on jonkinlainen irroitettava lämpövuori, mm. niissä Richan takeissa mitä olen kokeillut. Itse olen 175/70 kokoinen rimpula ja tuon lämpövuoren kanssa L koko tuntuu sopivalta, tosin en ole kokeillut ilman vuorta vielä! Minkälaisissa keleissä te annatte vuoren olla takeissa paikallaan vai meneekö käytännössä kesäkausi(touko-syys) valtaosin ilman vuorta?
    Oman kokemukseni perusteella keskeisin yksittäinen asia lämmön kannalta on varusteiden tuulenpitävyys. Ajoviima tuntuu vielä melko lämpimissäkin keleissä. Esim. itsellä on käytössä hyvin ilmastoitu nahkatakki, jossa on irrotettava sateen-/tuulenpitävä sisätakki. Tämä sisätakki lähtee vasta kun lämmöt lähenee pariakymmentä. Toki kaikki riippuu siitä minkälaista nopeutta ja kuinka pitkään edetään.

    Itsellä se menee jotenkin näin:

    Alle 5 astetta = helvetin kylmä = goreasu + 2 x merinokerrastot ym. kaulurit.
    5 - 10 astetta = edelleen kylmä ks. edellinen kohta
    10 - 15 astetta = nahat + tuulenpitävä välitakki + lämmintä päälle
    15 - 20 astetta = nahat + tuulenpitävä välitakki + tilanteen mukaan kerrastopaitaa
    yli 20 astetta = kesä on hetkellisesti saapunut Suomeen = nahat ilman ylimääräisiä kerroksia.
  11. #11
    Vähän riippuu miten haluaa ajaa ja millaisessa säässä, sekä ajaako vain iltaisin ja viikonloppuisin silloin kun on kelit kohdillaan vai työmatka-ajoa kelissä kuin kelissä.

    Mielestäni kannattaa ostaa sopiva nahkapuku (mielellään 1-osainen) joka hengittää hyvin. Tämä siksi, että kyykkypyörällä ajo on parhaimmillaan hyvässä kelissä. Kuumalla kelillä ei oikein tahdo päästä kuumuutta millään pakoon ja puvun hengittävyys on silloin aika arvokas ominaisuus, sen sijaan kylmyyttä vastaan pystyy aina pukeutumaan. Lisäksi nahkapuku suojaa parhaiten jos kaatuu. Kuitenkin jossain vaiheessa käy radalla niin sielläkin hengittävä puku on eduksi, samoin jos eksyy Keski-Eurooppaan. Nahkapuku suojaa myös hyvin pyörästä tulevalta kuumuudelta.

    Kylmälle säälle sitten ohutta aluskerrastoa sekä windstopperia tarpeen mukaan. Sateella ei tule pahemmin ajettua niin en ole jaksanut panostaa sadeasuihin. Ja mulla ainakin sateella kastuu vain kengät ja käsivarret jos ei aivan ukkoskuurossa seiso paikallaan. Ajoviima ja katteet suojaa aika hyvin kevyeltä sateelta. Vedenpitävät kengät ja hanskatkin auttaa aika paljon vaikkei muuta sadevarustusta olisi.
  12. #12
    Lainaa undertow kirjoitti Katso viesti
    Sopiva (=napakka) nahkapuku saa äänen täältäkin.

    Turvallisin, mukavin ajoasennossa, kuumalla ei niin tukahduttava kuin se "hengittävä" elmu-kelmu ja jopa viileinä kesäöinä kohtuullisen lämmin.

    Kaikkien näiden positiivisten asioiden edellytys kuitenkin se just sopiva koko.
    Kukaan ei ole vielä korostanut fiilispuolta: napakassa nahkapuvussa kesäillan ilman leikkaaminen tuntuu ihan erilaiselta kuin istuminen hiosttavassa muovipussissa jatkvissa pyörteissä.

    Ja jos se kaunis kesäilta saakin yllättäen päälleen saderintaman, niin pyörän pieneenkin varastokoloon saa kätkettyä esim. tällaisen crossikäyttöön tehdyn sadetakin, jonka saa tarvittaessa nopeasti kiskottua päälleen. Toimii myös lämmikkeenä viilenevissä illoissa.
    Se, mikä ei vahvista, tappaa...

    "soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
  13. #13
    Yksi parhaista ajovarusteistani on Bilteman munuaisvyö. Vie vähän tilaa, kun ei tarvitse ja helppo ottaa käyttöön, kun tarvitsee lämmikettä.
  14. #14
    Sekö on munuaisvyön tehtävä? Olen aina ihmetellyt koko kampetta.
  15. #15
    Moi.

    Eka viesti foorumille. Kova pyöräkuume vaivaa ja joku nukepyörä menossa hankintaan lähiviikkoina. Nuoruudessa kevaria tuli pyöriteltyä, mutta nyt 25 vuotta taukoa ajamisesta.

    Mistäs kannattaisi Tampereen alueella lähteä etsimään varustesettiä vai kannattaako suosilla lähteä pääkaupunkiseudulle. Verkkokauppakin käy, mutta noviisina mielellään kävisi vähän sovittelemassa.

    Nahkatakkia suojuksineen olen harkinnut ja erillisiä housuja.


    Minkälainen kypärä olisi hyvä?

    Pyöräksi harkinnassa MT-07/09 tai Street Triple...
  16. #16
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti

    Minkälainen kypärä olisi hyvä?
    Se, joka istuu päähän kuin valettu. Ei paina mistään ja sitä voi pitää päässä parikin tuntia ilman vaivoja.

    Kokeile mahdollisimman monen valmistajan eri malleja. Huomaat kyllä, kun SE osuu päähän.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  17. #17
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti

    Mistäs kannattaisi Tampereen alueella lähteä etsimään varustesettiä vai kannattaako suosilla lähteä pääkaupunkiseudulle. Verkkokauppakin käy, mutta noviisina mielellään kävisi vähän sovittelemassa.
    Kyllä Tampereen nurkiltakin varusteitä löytyy.
    Lielahti, Motokeidas
    Rahola, R.M.Heino
    Rasulankatu 5, octane.fi
    Partolasta storm-motor
    Siitä läheltä allrigth, yamaha-center jne jne

    Ja kannattaa tsekata myös MotOrg ry:n jäsenyys...
    Saattaa rahapussi kiittää varusteita ostaessa
    rane77(ät)moottoripyora.org
  18. #18
    Lisätään tuohon ranen listaan vielä Bikeworld joka on myös siinä allrightin ja yamahacenterin "puolivälissä". Aika hyvin on tarjontaa, pääkaupunkiseudulle tulee todennäköisesti asiaa vasta jos tarvitsee varusteiden kokoskaalan ääripäitä.
  19. #19
    Motonet myös. Myyvät ainakin Richaa, Alpinestarsia, TCX :ää eli ihan laatumerkkejä. Hinnat ok tasolla.


    Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  20. #20
    Nahkapuvun yks tai kaksosasten huono puoli on taskujen puute tai niiden pienuus tai sit oon vaan katellu väärän hintaluokan tai valmistajan ajoasuja.
    Ei taidolla vaan tuurilla.
  21. #21
    Lainaa Bartti kirjoitti Katso viesti
    Nahkapuvun yks tai kaksosasten huono puoli on taskujen puute tai niiden pienuus tai sit oon vaan katellu väärän hintaluokan tai valmistajan ajoasuja.
    Eipä sopivassa asussa taskuihin juuri mitään edes mahtuisikaan. Itselläni jopa nykymittapuulla pieni kännykkä painaa povitaskussa. Ns. lompakkokin karsittu parin kortin paksuiseksi.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  22. #22
    Voin suositella stormia ainakin Lahden toimipisteen perusteella. Tilaavat muista liikkeistä / varastosta varusteet testattavaksi, jos niitä ei suoraan siellä ole. Eilen sain loistavaa palvelua juurikin em. liikkeestä. Tällä hetkellä näyttää omakin varusteiden päivitys tulevan halvaksi (~1800€ rapattien kanssa). Ei ostopakkoa, jos nuo kamat tilataan testattavaksi.

    EDIT: Niinjoo, tekstiilit tällä hetkellä käytössä. Hyvin ajelee ~10c lämmöissä ilman mitään villapukuja. Noissa takki-housu yhdistelmissäkin tuppaa vetämään rotsin palloksi siellä tuulisemmissa nopeuksissa vaikka kuinka yhdistelisi. Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan kuinka paljon luottaa vetoketjuun heikoimpana lenkkinä.
  23. #23
    Kannattaa miettiä myös hanskoja. Olen käyttänyt vuosia Alpinestarsin GP Pro hanskoja ja ei voi kuin suositella. Suomessa on myynnissä tällä hetkellä käytännössä vain uusinta versiota (R2) ja se on aika hinnakas kotimaassa. Mm ebaystä saa sitä alle 200eur ja ylivuotisia versioita (2014-2016) hintaan 100-140eur. Hinta/laatu kohdillaan noissa.

    Kypäristä esim. HJC RPHA 11 on aika loistava hinta/laatu-suhteeltaan. ebaystä sitäkin saa n. 300 eurolla, näyttää Suomessa hinnat alkavan n. 400 eurosta.

    On varmasti muitakin hyviä ja varsinkin kypärissä istuvuus on aina tapauskohtainen.
  24. #24
    Noista ebayssä myytävistä varusteista löytyy jonkun verran juttua tubesta, joten tarkkana kannattaa olla.

    Sharpin testeistä ollaan montaa mieltä, mutta tässä vielä linkki tuohon HJCn kypärään.
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/hjc-rpha-11/
  25. #25
    Itse en kyllä hanskojakaan osta sovittamatta, istuvuudessa ja mukavuudessa on niin suuria eroja. Toki nuo kisahenkisimmät hanskat taitaa usein vaatia jonkin verran "sisäänajoa" ennen kuin istuvat hyvin.

    Nettikaupassa normaali varovaisuus on paikallaan, kiinasta saa halpoja kopioita halvalla, ja laatu on sen mukaista. Jos päätyy ulkomaiseen nettikauppaan (siis muuhun kuin ebayn kaltaiset yleiset kauppasivustot), niin niistä löytyy juttua tuolta tavaran tilaus ulkomailta-osiosta.

    Mitä tulee tuohon Sharpin kypärätestiin, niin sitä voi toki käyttää viitteenä, kunhan ensin on etsinyt sovittamalla ne omaan päähän kunnolla istuvat mallit joiden kesken valintaa tekee. Mutta siinä mennään metsään, jos katsotaan ensin testituloksia ja sitten vasta aletaan sovittaa jo henkisesti ennalta "itselle parhaaksi valittua" mallia. Tunnettujen valmistajien kuitukypärät ovat kuitenkin kaikki lähtökohtaisesti riittävän turvallisia, koska kypärän suojaavuus on kuitenkin aina kompromissi erilaisten iskujen suojauksen suhteen. Ece-hyväksyntätestaus painottaa jotain asioita, Sharp jotain muuta, mutta kukaan ei voi ennustaa millaisen iskun onnettomuustilanteessa sattuu saamaan.
  26. #26
    Vielä offtopiccina noista testeistä:

    Käsittääkseni tuo sharp on ainoa lafka, joka testaa kypärät ostamalla ne liikkeestä. DOT oli muistaakseni valmistajan omat testit ja ECE vaatii lähettämään koe-erän testattavaksi.

    Itsellänihän meloninsuojana toimii x-liten 802rr hiilikuitumalli, jota ei edes löydy tuolta sharpin tietokannasta. Edellisen lauseentapaisen tarkoituksena oli tukea sami1024 postausta.
  27. #27
    milloin on pyörän hommaaminen on ajankohtaista? jos menee ens keväälle niin sitten kannattaa odottaa mp messuja ja käydä sieltä hakemassa, sieltä saat sopivaan rahaan kaikki ajokamat.

    Kypärä kannattaa ostaa sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. mahdollisimman montaa käyt kokeilemassa niin löytyy se omaan päähän sopiva kypärä, noi ihan halppikset kannattaa sivuuttaa. ite ostin keväällä uuden HJC RPHA 10 motonetista poisto tuotteista, varsin edukkaaseen hintaan, eli poistotuotteita kannattaa selailla.

    keväällä ja syksyllä goret päällä. housut on selästä aavistuksen korkeammalla vyötäröllä ja en ole ollenkaan huomannut että selkään tulisi kylmää vaikka en ole takkia ja housuja liittänyt toisiinsa. Kesä mennään yksi osaisella nahkapuvulla, jos kelit suosisi niin ajaisin nahkoilla vallan.

    Kengät sellaiset missä on kunnon suojat ja pitää veden ulkopuolella.
  28. #28
    Lainaa luke76 kirjoitti Katso viesti
    milloin on pyörän hommaaminen on ajankohtaista? jos menee ens keväälle niin sitten kannattaa odottaa mp messuja ja käydä sieltä hakemassa, sieltä saat sopivaan rahaan kaikki ajokamat.
    Että sellaiset messutarjoukset... Loppukauden tai talven poistomyynneistä ennemminkin. Teevee Nahka-asu, käsineet, jalkineet, kypärä, aluskerrasto, rukkahuppu alle 400€
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  29. #29
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Mp-messut on kyllä siitä kiva paikka ostaa varusteita, että siellä on törkee tungos, sovituskopissa n. 60 astetta lämmintä, myyjän saa kiinni tuurilla ja hinnat on aika kovat messutarjouksista huolimatta. 😉
    Superbike #7
  30.  
  31. #30
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Moi.

    Eka viesti foorumille. Kova pyöräkuume vaivaa ja joku nukepyörä menossa hankintaan lähiviikkoina. Nuoruudessa kevaria tuli pyöriteltyä, mutta nyt 25 vuotta taukoa ajamisesta.

    Mistäs kannattaisi Tampereen alueella lähteä etsimään varustesettiä vai kannattaako suosilla lähteä pääkaupunkiseudulle. Verkkokauppakin käy, mutta noviisina mielellään kävisi vähän sovittelemassa.

    Nahkatakkia suojuksineen olen harkinnut ja erillisiä housuja.


    Minkälainen kypärä olisi hyvä?

    Pyöräksi harkinnassa MT-07/09 tai Street Triple...
    Muutama suositus. Perustuvat omaan kokemukseen, eli voivat olla konsensuksen mukaan vääriäkin.

    Osta nahkaa - myös housut.

    Koko vyötärön ympäri menevä yhdysvetoketju on parempi, kuin pelkästään selän puolella oleva 20-30 cm kaista.

    Älä osta väljää. Nahka venyy käytössä ja sovittaessa pikkuisen kittana on tod näk muutaman ajokerran jälkeen kuin hanska päällä. Joku naureskelee, että kortsupuku, mutta anna naureskella. Liian väljä puku ryttääntyy väärästä kohtaa ja on epämukava. Liian löysässä puvussa suojat eivät myöskään pysy onnettomuudessa välttämättä oikealla paikalla.

    Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, että lahkeissa ja hioissa riittää pituus. Varsinkin hoikan kuskin voi olla haastavaa löytää istuvaa ja silti riittävän pitkää pukua.

    Useimmissa nahkapuvuissa on haaroissa ja kainaloissa kangaskaistaleet. Näistä tulee kylmä ja märkä yleensä ensin läpi. Varaudu asianmukaisilla (tuulen pitävillä) kerrastoilla.

    Nahka pitää oikein hoidettuna aika hyvin vettä, mutta varaudu oikeata sadetta varten sadepuvulla. Venyvä ja istuva malli on hyvä. Itselläni on Scott-merkkinen, mutta tekeehän noita muutkin.

    Viimeisenä, kun lähdet varustekaupoille, älä lähde säästämään. Hanki sellainen puku, joka on oikeasti hyvä ja istuu kunnolla päälle - ja nieleskele kassalla. Jos ostat sen edullisemman mieluummin, niin hyvin mahdollisesti ostat seuraavana kesänä uuden ja paremman.
    Ducati Monster 1000 S.i.e
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen