Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Moi
    Ensimmäistä kertaa pitäis mp mennä lautalla yli. Oiskos vihjeitä satamassa toiminnasta ja laivaan ajosta. Kiinnitys on hallinnassa laivassa. Onko neuvoja miten sais kaiken toimimaan yksinkertaisesti..missä matkaselvitys ym..liput on jo ennestään. Heinäkuussa ois tarkoitus lähteä vaimon kanssa.
    Olen yrittänyt selvitellä asioita,mutta ainoastaan mp kiinnityksestä löytyy paljon hyviä vinkkejä.
    Kiitos jo etukäteen..ajokelejä odotellessa. Turvallisia kilometrejä kaikille.
    Pete
  2. #2
    Ajelet suoraan Check-in -porteille vaan, varaa matkaliput vaikka tankkilaukkuun, niin menee sujuvasti. Heinäkuussa varmaan Check-in -kopeissa on miehitys, toukokuussa 2016 ei ollut Naantalissa, vaan piti käydä sisällä terminaalissa.

    Moottoripyörät yläkertaan, satamamiehet viittovat kyllä oikeaan suuntaan. Pyörät ohjataan yleensä sisään joko ehti alkuun, tai sitten vasta lopuksi. Naantalissa ja Kapellskärissä ei ole mitään katosta tms, jos joutuu sadekelillä odottamaan laivaan pääsyä Check-inin jälkeen, Turussa Vikingillä on hyvä katos polku- ja moottoripyöräilijöille.

    Ruotsista Puolaan -välillä kysyttiin viime kesänä myös passit, Suomen ja Ruotsin välillä ei. Naantalin laivaan ajo viime toukokuulta näkyy tuossa videolla 0:35 eteenpäin. Samoin laivassa sisällä viittovat kyllä oikeaan kohtaan parkkiin.

    Jos lähdette Tukholmasta etelään, eikä ole kiire, niin Tukholman pääsee kiertämään itäpuolelta saariston kautta kahdella lossiylityksellä, saman videon lopussa maisemia siltä väliltä.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  3. #3
    Kiitos paljon inffosta. tuli tarpeen ;)
    Pete
  4. #4
    Ja ne metalliset ajorampit saattava olla sitten erittäin liukkaat varsinkin kostealla kelillä jos on päässyt lipsahtamaan öljyä tai dieseliä. Kannattaa huomioida
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  5. #5
    Kiitos. Noista olen kuullutkin,että kannatta päästää edellä menijä ylös asti ettei tarvi jäädä peippailee rampille joka voi todellakin olla liukas. Oletteko jättäneet kypärät pyörälle vai hyttiin?
    Pete
  6. #6
    Yleensä on kypärä ja hanskat mahtuneet takalaukkuun, muut hyttiin mukaan. Hurtigrutenilla jätin takin ja saappaat pyörän viereen kannelle päiväksi ja siinä pysyivät.

    Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  7. #7
    Ok. Kiitoksia vastauksista.
    Pete
  8. #8
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Reppana69 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos. Noista olen kuullutkin,että kannatta päästää edellä menijä ylös asti ettei tarvi jäädä peippailee rampille joka voi todellakin olla liukas. Oletteko jättäneet kypärät pyörälle vai hyttiin?
    Pete
    Pyörään jätän, mut lukolla kiinnitettynä...

    Ja mulla ku sivulaukut, niin pyrin pakkaa kaikki ne kamat mitä lavamatkan aikana tartteen, yhteen laukkuun niin ei tartte molempia roudata sielt autokannelt hyttiin
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  9. #9
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Pyörään jätän, mut lukolla kiinnitettynä...

    Ja mulla ku sivulaukut, niin pyrin pakkaa kaikki ne kamat mitä lavamatkan aikana tartteen, yhteen laukkuun niin ei tartte molempia roudata sielt autokannelt hyttiin
    Sama, paitsi että roudaan sisään vaan sivulaukun sisäkassin sekä tankkilaukun ja tungen sinne sivulaukkuun kypärän+hanskat kuten hotelleissakin jos pyörä jaa kauemmaksi. Kokemus opettaa mitä ja miten laukkuihin kannattaa pakata jos hanskat/kypärä märät niin sitten ne mukaan.

    Aika hyvinhän noissa pysyy maalaisjärjellä mukana ja sitten googlettelee maakohtaiset erikoisuudet mitä lippua ja lappua tai rahaa tarvii missäkin olla mukana. Pohjoismaat on helppoja ja ruuhkattomia Tuhkolman läpiajoa väärään aikaan lukuunottamatta
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  10. #10
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Sama, paitsi että roudaan sisään vaan sivulaukun sisäkassin sekä tankkilaukun ja tungen sinne sivulaukkuun kypärän+hanskat kuten hotelleissakin jos pyörä jaa kauemmaksi. Kokemus opettaa mitä ja miten laukkuihin kannattaa pakata jos hanskat/kypärä märät niin sitten ne mukaan.

    Aika hyvinhän noissa pysyy maalaisjärjellä mukana ja sitten googlettelee maakohtaiset erikoisuudet mitä lippua ja lappua tai rahaa tarvii missäkin olla mukana. Pohjoismaat on helppoja ja ruuhkattomia Tuhkolman läpiajoa väärään aikaan lukuunottamatta
    Jep. Oma taitolajinsa toi romppeitten pakkaaminen mikä kehittyy kokemuksen kautta. Meillä onneks määränpää Norttäljessä ei tarvi Tukholman ryysikseen joskus sielä autolla pujotellu.
    Fin tarran ilmeisesti vaatii,kun pyörä vanhoilla kilvillä ilman EU tunnusta. Siitäkin saa niin ristiriitaista inffoa et missä läpyskän pitää olla jne.. peräboxiin kiinne niin eiköhän sillä yli pääse ;)
  11. #11
    Onko lautassa liinat millä saa pyörän sidottua vai pitääkö ottaa omat räikät mukaan ?
  12. #12
    Lainaa road closed kirjoitti Katso viesti
    Onko lautassa liinat millä saa pyörän sidottua vai pitääkö ottaa omat räikät mukaan ?
    On liinoja. Ja sitten niin maan paskaisia, että jos penkin yli vedät, niin laita jotain väliin.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  13. #13
    Pikkuräikkää olen kuskannut vuosia, samoin Saksan postimyynti-ihmettä jolla saa etujarrun kiinni.
    Taannoin pyörä kaatui autokannella laivan äkillisen väistöliikeen takia. Kate ja peili vasemmalta puolen paskaksi ja kotiin 600 km.
    Se pikkuräikkä ei paljoa tilaa vie ja maksaa vitosen.
    Tunnin päästä edessä tämän reissun kymmenes surraus. Niistä yksi laivan narulla, kaksi laivan liinoilla ja kaksi laivan längillä. Loput omalla räikällä.
    A, AL, AND, B, BG, BIH, BY, CH, CZ, DK, E, EST, F, FIN, FL, G, GB, GBG, GBJ, GBZ, GR, H, HR, I, IRL, L, LT, LV, M, MC, MD, MK, MNE, N, NL, P, PL, RO, RSM, RU, S, SK, SLO, SRB, trs, UA, V.
    + EAT,IND,LAO,SGP,T,VN,(MAL,IL,PRC,Q).RIPDR,wD,YU,CZ.
  14. #14
    Lainaa Juha-Pekka Vuorinen kirjoitti Katso viesti
    Pikkuräikkää olen kuskannut vuosia, samoin Saksan postimyynti-ihmettä jolla saa etujarrun kiinni.
    Taannoin pyörä kaatui autokannella laivan äkillisen väistöliikeen takia. Kate ja peili vasemmalta puolen paskaksi ja kotiin 600 km.
    Se pikkuräikkä ei paljoa tilaa vie ja maksaa vitosen.
    Tunnin päästä edessä tämän reissun kymmenes surraus. Niistä yksi laivan narulla, kaksi laivan liinoilla ja kaksi laivan längillä. Loput omalla räikällä.
    Mulla oli reissulla mukana useita liinoja koko matkan, ihan turhaan. Ens vuonna otan kans ehkä yhden vaan. Monella laivalla ei ole edes mahdollisuuksia sitoa pyörää. Mulla laivoja oli tänä vuonna vaan 6
    ZZR1400
  15. #15
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Ja ne metalliset ajorampit saattava olla sitten erittäin liukkaat varsinkin kostealla kelillä jos on päässyt lipsahtamaan öljyä tai dieseliä. Kannattaa huomioida
    Juuri näin.

    Esim Wasa expressillä oli viime viikkolla öljy/vesi/diesel seosta autokannella, meinasi heittää lipat jalkaisin kulkiessakin. Kannattaa ajaa varovaisesti.

    Viikkarilla (cinderella) ei muuten ollut erikseen mopoparkkia autokannella, sinne vaan autojen sekaan mopon kiinnitystä ihmettelemään, löytyi kuitenkin liinat kun henkilökunnalta kysyi, ja kannesta kolot mihin liinan koukut kiinni. Liina siis matkustan jalkatappien kiinnityksien ympäri. Isot koukut tarvitsee, ei bilteman halvimmat ota niihin koloihin. Lisäksi kumitötsät renkaan molemmin puolin niin kyllä pysyy.

    Ålandstrafikenilla on pitkät puukiilat, niillä on hyvä (ja itseasiassa pakko, pyörä kaatuu muuten varmasti) kiilata pyörä alakäyristä tukijalkaa vasten. Ja kiilat tietty renkaiden molemmin puolin lisäksi. Nämä lautat tekee äkkinäisiä käännöksiä kapeilla väylillä. Kippaa jos ei kiilaa.

    Laivatavarat mulla on valmiiksi repussa boksissa, reppu selkään ja kypärä ja hanskat boksiin.
    K1200GT & 701Enduro
  16. #16
    Ei ne laivamatkat ole itsetarkoitus, en minä siksi.
    Tuohon listaan voisi vielä lisätä sen että kaksi kertaa kun olen käyttänyt omaa räikkää, ei kansihenkilöstön mielestä olisi tarvittu mitään kiinnitystä.
    Siis kymmenen matkaa, yhdeksän laivaa ja kuusi eri tapaa kiinnittää.
    Nykyisin saa käteviä turvavyötyyppisiä räikkiä. Niissä liina kelautuu automaattisesti rullalle.

    Itse ajoin puolet ajasta siviileissä jolloin rukat oli sidottu satulan päälle räikkäremillä, yli jäävä häntä oli hyvin käyttökelpoinen siinä.
    A, AL, AND, B, BG, BIH, BY, CH, CZ, DK, E, EST, F, FIN, FL, G, GB, GBG, GBJ, GBZ, GR, H, HR, I, IRL, L, LT, LV, M, MC, MD, MK, MNE, N, NL, P, PL, RO, RSM, RU, S, SK, SLO, SRB, trs, UA, V.
    + EAT,IND,LAO,SGP,T,VN,(MAL,IL,PRC,Q).RIPDR,wD,YU,CZ.
  17. #17
    * Finnlines Travemundeen, hyvät kiinnitykset, laivan omat liinat, useita liinoja.
    * Messiinan lautta Sisiliaan, ei liinoja lainkaan, ei mahdollisuutta kiinnittää, lyhyt matka ei aallokkoa.
    * Palermo - Sardinia, motot reunoille, köydellä kiinni ulommasta jalkatapista, ei mahdollista käyttää omaa.
    * Sardidnia - Korsika, köydellä kiinni, suht lyhyt matka, ehkä olis oman voinu vetää
    * Korsika - Livorno, köydellä kiinni, olis voinu ehkä käyttää omaakin, riippuu paikasta mihin kohtaa käskee sut
    * Gdansk - Tukholma 1 liina polferriesin puolesta, ei voinu käyttää muita, kiinnityspisteet rajalliset
    * Tukholma -Turku Amorella, rengas seinää vasten ja kiila renkaan takana, ei räikälle paikkoja.

    Nämähän siis vaihtelee, minne käskee sen moton ajamaan. Voi olla joku koukku lattiassa tai sellanen neliskoloinen juttu lattiassa et saa liinan kiinni tai sit ei. Mitä etelämmäs mennään sen villimpää on noi kiinnitykset. Sido jos on oma liina ja jos sen saat jonnekkin kiinni. Ulkomailla nämä tuntuvat olevan vähän sellaisia turhia juttuja koko kiinnitykset. Alkuperäiseen kysymykseen viitatessa niin Suomessa kyl kaikki toimii ihan hyvin, nou hätä.
    ZZR1400
  18.  
  19. #18
    Reissu tehty onnistuneesti ja laivalla oli liinat sekä kiilat käytössä. Naantalin päässä sekä Ruotsin päässä odotuspaikat ennen laivaan ajoa ilman mitään katosta jos sataa niin tulee pitkä odotus ;)
    Laivalla kaikki toimi hyvin ja selkeät ohjeet sai mihin ajaa jne... Liinat todella paskasia joten seuraavalle reissulle oma liina mukaan, osa liinan räikistä toimi ja osa ei. Onneksi oli menomatkalla 4 pyörää meidän lisäks niin sai neuvoja kiinnittämiseen.
    Tulomatkalla yks pyörä meidän lisäks ja onneks huomasin et kaveri laitto tukijalalle pyörän,kun oltiin menossa pois kannelta henkilökunta ei maininnu kaverille asiasta mitään.
    Hyvää palvelua finnlinesilla muuten, suosittelen
    Pete