Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Joutessani päätin vaihtaa sotanorsuun jarrunesteet. Etujarrut menivät niinkuin pitikin. Takajarrujen kanssa sama proseduuri (letku nippaan, ilmausruuvi hiukan auki, hidas pumppaus, ilmausruuvi kiinni kun poljin pohjassa) tuotti seuraavan tuloksen:

    1) Nipasta lähtee letkuun ilmakuplatonta jarrunestettä niinkuin pitääkin
    2) Takajarrujen säiliön nestepinta ei näytä laskevan lainkaan, mikä on outoa
    3) Proseduurin päätteeksi jarrupoljin on täysin rento vaikka sitä kuinka vispaa, takajarru ei toimi lainkaan (jarrupalat eivä liikahda)

    Joten: Mitä merkillistä? Ikään kuin koko takapiiri on täynnä ilmaa. Mistä hitosta se on peräisin, ja miksei säiliön nestepinta laske?

    Moottoripyörän huoltamisen zen tuppaa hiukan häiriintymään siitä kun pikkunatiaiset kiipeilevät seinille, joten harjoitukset jatkuvat illalla. Tankki lähtee joka tapauksessa irti pa-filtterin vaihtoa varten.

    Vinkeistä kiitollinen,
    --
    harri
  2. #2
    Joku siinä on vikana jos neste ei pääse sylinterille säiliöstä,Säiliöstä sylinterille menevä letku tukkeessa, tai polkimen sylinterin reikä säiliölle tukkeessa tai sylinterin kumit rikki/turvonneet. Oliko säiliön korkki auki?
    Drz
  3. #3
    Lainaa Deeptone kirjoitti Katso viesti
    Joku siinä on vikana jos neste ei pääse sylinterille säiliöstä,Säiliöstä sylinterille menevä letku tukkeessa, tai polkimen sylinterin reikä säiliölle tukkeessa tai sylinterin kumit rikki/turvonneet. Oliko säiliön korkki auki?
    Säiliön korkin alla on näköjään jonkinlainen musta tutti joka onkin umpinainen. Joten ei ihme jos ei nestepinta laske. Pääsylinteri on siis imenyt itsensä täyteen ilmaa. Joten harjoitukset jatkuvat abs-yksikön ilmausnipasta kun tankki on irti. Näin ne mysteerit selviävät...
  4. #4
    Hih, et oo ensimmäinen
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  5. #5
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa harriba kirjoitti Katso viesti
    Säiliön korkin alla on näköjään jonkinlainen musta tutti joka onkin umpinainen. Joten ei ihme jos ei nestepinta laske. Pääsylinteri on siis imenyt itsensä täyteen ilmaa. Joten harjoitukset jatkuvat abs-yksikön ilmausnipasta kun tankki on irti. Näin ne mysteerit selviävät...
    Onko se sellainen haitarikumi <- sen tarkoituksenahan on joustaa kun nestepinta laskee palojen kuluessa, kansi vuotaa ilmaa kannen ja kumin väliin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  6. #6
    Hih, tekevälle sattuu.

    Eikö siellä etujarrukahvan säiliössä ollut samanlaista mustaa tuttikalvoa?
    Pitäisi meinaan olla sielläkin.
    Pekka
  7. #7
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Hih, tekevälle sattuu.

    Eikö siellä etujarrukahvan säiliössä ollut samanlaista mustaa tuttikalvoa?
    Pitäisi meinaan olla sielläkin.
    Jep, mutta se lähti kannen mukana ylös

    Säiliön kumiletkua kun puristi niin säiliössä kupli iloisesti. Tulipahan sitten ilmattua abs-tötteröistä, ja poljin vaikuttaa taas yhtä kovalta kuin ennenkin. Ensimmäiset kuutiosentit jarrunestettä jotka abs-yksiköstä lähtivät oli aivan mustaa, vaikka vanhat nesteet muuten olivat suht terveen värisiä. Turaamiseen meni melkein koko pullo jarrunestettä. Luulisi nesteiden vaihtuneen.
  8. #8
    Pitää taas "sivuta" aihetta.
    Ehdottomasti kannattaa tarkastaa, että etu- ja takajarrunestesäiliön kannen ja sen kumitötterön välissä on ilmarako kunnossa.
    Siinä kannessa on usein semmoinen pienen pieni ura, joka kannattaa tarkastaa aina, kun kansi on irti.
    Jos se ura on tukossa, niin se kannen ja kumitötterön välinen tila ei saa korvausilmaa, jolloin jarru ei toimi oikein.
    Takajarrunestesäiliössä se on usein siinä korkissa reikä ja sekin kannattaa aina jarrunesteen vaihdon yhteydessä tarkastaa ja puhdistaa.
  9. #9
    onko se muovi siellä sisällä vain loiskumisen estona vai onko sillä jokin syvällisempikin merkitys?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  10. #10
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    onko se muovi siellä sisällä vain loiskumisen estona vai onko sillä jokin syvällisempikin merkitys?
    Kun jarrupalat kuluu, niin säiliöstä virtaa lisää nestettä jarrusylintereihin. Tämä näkyy nesteen vähenemisenä säiliössä.
    Jos säiliö olisi umpinainen, niin virtausta ei tapahtuisi, koska tyhjiö.
    Kun jarrunestesäiliön (jarrunesteen) ja kannen väliin laitetaan joustava kumilurppa, niin näin saadaan tilavuuden vaihtelu säiliöön, mutta jarruneste ei läiky.

    Kun neste vähenee säiliössä, niin asiasta tietämättömät menee lisäämään sitä.
    Näin ei tietenkään tarvitse tehdä, kun jarrunestensäiliön tilavuus on mitoitettu niin, että kun se on uusilla jarrupaloilla täytetty ylämerkkiin, niin siellä säiliössä riittää nestettä jarrupalojen loppuun kulumiseen saakka ja vähän yli.

    Jos sinne säiliöön lisätään nestettä välillä, niin sitten se on kiva, kun vaihdetaan uusia jarrupaloja ja yritetään painaa jarrusatuloiden mäntiä sisään, niin eipäs menekkään ja taas joutuu kysymään neuvoa ORGilta...
    Tai jos jarrunestesäiliön kansi on auki, niin hups, sitä jarrunestettä onkin sitten rätkän päällä ja arvaa harmittaako...
    Viimeksi muokannut: lario; 27.03.2017 klo 14:28.
  11. #11
    "Kumilurppa" myös on siitä syystä että kun "jarrunestesäiliö joutuu huohottamaan", imisi jarruneste kosteutta, jos tuo vaihtuva ilma olisi kontaktissa jarrunesteen kanssa.
    https://www.mjn-wintertech.com/
    https://www.youtube.com/@mjn-wintertech2544
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Pitää taas "sivuta" aihetta.
    Ehdottomasti kannattaa tarkastaa, että etu- ja takajarrunestesäiliön kannen ja sen kumitötterön välissä on ilmarako kunnossa.
    Siinä kannessa on usein semmoinen pienen pieni ura, joka kannattaa tarkastaa aina, kun kansi on irti.
    Jos se ura on tukossa, niin se kannen ja kumitötterön välinen tila ei saa korvausilmaa, jolloin jarru ei toimi oikein.
    Takajarrunestesäiliössä se on usein siinä korkissa reikä ja sekin kannattaa aina jarrunesteen vaihdon yhteydessä tarkastaa ja puhdistaa.
    Hyvä huomio lario.
    Tuota ei monikaan tiedä, en minäkään tiennyt ennen kuin luin kommenttisi.
    Kiitos.
    Joskus kai olen ihmetellyt, että miten se paine tasataan.
    Pekka
  13. #13
  14. #14
    Itse opin etujarrun kanssa pelleillessä että paras ja tehokkain tapa vaihtaa jarrunesteet on ostaa apteekista pari isoa lääkeruiskua (60ml) ja letkun kanssa työntää jarruneste satulasta säiliöön. Jää se kahvan ja polkimen nytkyttäminen pois ja ne vähätkin ilmat jotka olivat jossain tulevat kiltisti pois. Eikä voi vahingossa imaista ilmaakaan.

    JuliusK
    -- Julius K -- R1200R & XL700v --
  15. #15
    Voiko tälläista ilmauslaitetta, jota olen käyttänyt auton jarrujen ilmaukseen, käyttää myös MP:n kanssa vai onko siihen joku este?

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/75121...en-ilmauslaite
  16. #16
    Mie käytän kuvan mukaista konetta ja hyvin on pärjätty.
    751000.jpg
  17. #17
    Lainaa hp10a10 kirjoitti Katso viesti
    Voiko tälläista ilmauslaitetta, jota olen käyttänyt auton jarrujen ilmaukseen, käyttää myös MP:n kanssa vai onko siihen joku este?

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/75121...en-ilmauslaite
    Tuo on varmasti hyvä ja laadukas vehje myös moottoripyöriin.
    http://static3.motonet.fi/img/7/751210/500/751210.jpg
    Pekka
  18. #18
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tuo on varmasti hyvä ja laadukas vehje myös moottoripyöriin.
    http://static3.motonet.fi/img/7/751210/500/751210.jpg
    On vaan turhan hinnakas ja sillä täyttösäiliöllä ei tee rätkäkäytössä mitään, kun sen asentaminen jarrunestesäiliöön on lähes mahdotonta.
    Tavallisella alipainekannulla pärjää tai sitten isolla lääkeruiskuruutalla.
  19. #19
    ABS-yksikköä ei pitäisi unohtaa, ainakaan joka kerralla. Useimmat vaihdot on toki tullut tehtyä niin, että jarrusatulan päästä valutellaan vanhat nesteet pois ja samalla säiliöstä lisätään uutta. Viime vuonna teräspunosletkuja vahdettaessa piti sitten ilmata myös ABS-yksikkö niistä sen päällä olevista nipoista ja sieltä tulikin sisältä aika mustaa töhnää jarrunesteen seassa. Tuossa vaiheessa uudet letkut oli siis jo täytetty päästä päähän puhtaalla uudella jarrunesteellä, joten jonkinasteinen yllätys tuohon sisältyi.

    Lienee kaksi vaihtoehtoa, joista veikkaisin ettei se värillinen tavara kuitenkaan nissä uusissa letkuissa systeemiin siirtynyt. Eli perinteiseen tapaan suoritettu jarrunesteiden vaihto ei ilmeisesti kunnolla vaihda kaikkea ABS:n sisällä olevaa nestettä. Kun perimätieto kertoo, että yksi suuria syitä vaihtaa jarrunesteet säännöllisesti näihin vehkeisiin olisi juuri tuon absien toiminnan varmistaminen, niin jatkossa pitänee sitten toisinaan ottaa tankkikin irti tätä operaatioita varten (niihin ilmausnippoihin ei pääse käsiksi ellei riisu katteita + tankkia pois)
  20. #20
    Lainaa Lauri kirjoitti Katso viesti
    ABS-yksikköä ei pitäisi unohtaa, ainakaan joka kerralla. Useimmat vaihdot on toki tullut tehtyä niin, että jarrusatulan päästä valutellaan vanhat nesteet pois ja samalla säiliöstä lisätään uutta. Viime vuonna teräspunosletkuja vahdettaessa piti sitten ilmata myös ABS-yksikkö niistä sen päällä olevista nipoista ja sieltä tulikin sisältä aika mustaa töhnää jarrunesteen seassa. Tuossa vaiheessa uudet letkut oli siis jo täytetty päästä päähän puhtaalla uudella jarrunesteellä, joten jonkinasteinen yllätys tuohon sisältyi.

    Lienee kaksi vaihtoehtoa, joista veikkaisin ettei se värillinen tavara kuitenkaan nissä uusissa letkuissa systeemiin siirtynyt. Eli perinteiseen tapaan suoritettu jarrunesteiden vaihto ei ilmeisesti kunnolla vaihda kaikkea ABS:n sisällä olevaa nestettä. Kun perimätieto kertoo, että yksi suuria syitä vaihtaa jarrunesteet säännöllisesti näihin vehkeisiin olisi juuri tuon absien toiminnan varmistaminen, niin jatkossa pitänee sitten toisinaan ottaa tankkikin irti tätä operaatioita varten (niihin ilmausnippoihin ei pääse käsiksi ellei riisu katteita + tankkia pois)
    Kun olet vaihtanut kaikki nesteet (ja et huuhdellut sitä abs-yksikköä), niin ensimmäisen kerran abs-jarrutuksessa se yksikön vanha neste pääsee puhtaan joukkoon. Sen vuoksi kannattaa tehdä ensiksi piirien normaali huuhtelu, sitten sen abs-yksikön huuhtelu ja sitten vielä kerran normaalisti jarrupiirit. Sitten on kaikkialla uutta tavaraa. Mutta ei siellä yksikössä ole kuin lusikallinen sitä jarrunestettä, että ei niin suuri vahinko tule jos sitä ei ihan joka kerta huuhtele. Mutta toisinaan se pitää tehdä kuitenkin.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  21. #21
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    On vaan turhan hinnakas ja sillä täyttösäiliöllä ei tee rätkäkäytössä mitään, kun sen asentaminen jarrunestesäiliöön on lähes mahdotonta.
    Tavallisella alipainekannulla pärjää tai sitten isolla lääkeruiskuruutalla.
    Ai joo, siinä oli joku täyttösäiliö kanssa.
    Ihan liian kallishan tuo on kanssa pelkkiin moottoripyöriin.
    Pekka
  22. #22
    entäpä jos vaan vaihtaa nesteet perinteiseen tyyliin, käy sorapolulla ja antaa absin pumppailla kunnolla, vaihtaa sitten uudet nesteet taas. luulisi pumpunkin olevan sitten puhtaassa nesteessä.. tuskin siellä nyt niin paljon likaa on, että tukkii muita paikkoja tuollakaan tavalla..

    toki jos ne nesteet kerran taikka pari vuodessa viitsisi vaihtaa, niin sehän ajaisi samaa asiaa. mutta kun ihminen on luonnostaan vaan niin laiska.. ainakin minä olen. nykyisin.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  23. #23
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    entäpä jos vaan vaihtaa nesteet perinteiseen tyyliin, käy sorapolulla ja antaa absin pumppailla kunnolla, vaihtaa sitten uudet nesteet taas. luulisi pumpunkin olevan sitten puhtaassa nesteessä.. tuskin siellä nyt niin paljon likaa on, että tukkii muita paikkoja tuollakaan tavalla..

    toki jos ne nesteet kerran taikka pari vuodessa viitsisi vaihtaa, niin sehän ajaisi samaa asiaa. mutta kun ihminen on luonnostaan vaan niin laiska.. ainakin minä olen. nykyisin.
    Juu tuo toimii myös. Mutta se kaikkien piirien huuhtelu voidaan tehdä kerralla kun ne vehkeensä on siihen pyörän lähelle virittänyt ja kytkenyt letkut yms. Sillä GS911- pulikalla voi ohjata sitä abs-pumppua pumppaamaan ne vanhat litkut pois ja tuoreet sisään (jostakin vuosimallista eteenpäin).

    Moni BMW:n omistaja vannoo sen säännöllisen pumpun nesteiden vaihtamisen. Siellä on niin pieniä osia ja kanavia, että jos siellä on huonolaatuista jarrunestettä, niin se pahimmillaan jumittaa yksikön. Ja se on yleensä kallein lopputulos. Ja huoltomanuskahan antaa tiedon vaihtoväleistä, jota on kyllä syytä noudattaa.

    Lisäksihän tuota kaikkien piirien nesteiden vaihtoa tehdään liikkeissä, ja se itsessään ei kovin kallis operaatio ole.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    -juha-
  24. #24
    Jospa sinulla sattuukin olemaan servojarrullinen R1150RT tai 1200 (->2006) niin pyöräsi onkin varustettu jarrunesteiden vaihtopumpulla. Hienoa! Ei muuta kuin ilmausproppuun letku ja letku pulloon sekä uutta nestettä ylä-säiliöön. Pikkuisen kun jarrua surauttaa niin nesteet lähtee vaihtumaan. Varovasti sitten, pumppu on varsin tehokas. Pidä siis säiliössä koko ajan nestettä.
    On todella hyödyllistä vaihtaa servojarrullisiin nesteet jopa vuosittain.
    Viimeksi muokannut: mikkotee; 12.04.2017 klo 10:47.
    -MK-
  25.  
  26. #25
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Ai joo, siinä oli joku täyttösäiliö kanssa.
    Ihan liian kallishan tuo on kanssa pelkkiin moottoripyöriin.
    Juu toki - mutta kun tuollainen on jo hyllyssä niin sen vuoksi kyselin että kai tuo soveltuu myös MP käyttöön etten hajota sillä mitään.