Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 137:sta
  1. #1
    Pitäisi vihdoin vaihtaa hyvin palvellut Arai uuteen kypärään. Olen nyt koittanut kaikenlaisia malleja, ja loppumetreille on selvinnyt:

    Shoei GT-Air
    Shoei NXR
    Schuberth S2 sport
    Schuberth SR1 ja SR2
    X-lite 802R ultra carbon

    Jokainen noista on sopinut hyvin päähäni, istuvuudessa ei tunnu olevan pahemmin eroja pikatestauksella.

    Näiden hintahaitari on ollut 270-400€. Millaisia kokemuksia on noista malleista, mitä muita malleja kannattaisi katsoa tuosta hintaluokasta (tarjouksia jokainen tietty noista)? Saa kertoa plussia ja miinuksia omassa käytössä.

    Kriteereitä on istuvuuden jälkeen suhteellinen keveys, aurinkovisiiri plussa, mutta ei pakollinen. Kaikenlaisia kypäriä on ollut vuosien varrella, adventure-kypärästä avopottiin, nuo kaikki olisivat omaan käyttöön (sekalainen ajo, touringista kaupungissa ajoon) sopivia. Vaikea vaan valita, kun kaikki tuntuvat hyviltä päässä kuivakokeilussa.

    Jos jollain on myydä jotain noista etuisasti 59-60 koossa, saa toki tarjota.
  2. #2
    Itse vaihdoin Arain Viper-GT:n tuohon X-Liten Ultra Carboniin viime kesänä. Potta kyllä keveni, joskaan en ehkä taida sitä ajossa juuri huomata (ajan nykyään vain radalla). Melu lisääntyi ja visiiri huurtuu helpommin, lisäksi X-Lite on jotenkin ahtaampi eikä aerodynamiikka tunnu yhtä hyvältä kuin vanhassa Araissa. Onhan se kyllä jotenkin aggressiivisemman tuntuinen päässä, mutta ehkä seuraava on taas Arai.

    Toinen, joka sopi kuivatyypeissä päähän, oli Schubertin SR2. Ajossa en kokeillut.
  3. #3
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TeKa kirjoitti Katso viesti
    Pitäisi vihdoin vaihtaa hyvin palvellut Arai uuteen kypärään. Olen nyt koittanut kaikenlaisia malleja, ja loppumetreille on selvinnyt:

    Shoei GT-Air
    Shoei NXR
    Schuberth S2 sport
    Schuberth SR1 ja SR2
    X-lite 802R ultra carbon

    Jokainen noista on sopinut hyvin päähäni, istuvuudessa ei tunnu olevan pahemmin eroja pikatestauksella.

    Näiden hintahaitari on ollut 270-400€. Millaisia kokemuksia on noista malleista, mitä muita malleja kannattaisi katsoa tuosta hintaluokasta (tarjouksia jokainen tietty noista)? Saa kertoa plussia ja miinuksia omassa käytössä.

    Kriteereitä on istuvuuden jälkeen suhteellinen keveys, aurinkovisiiri plussa, mutta ei pakollinen. Kaikenlaisia kypäriä on ollut vuosien varrella, adventure-kypärästä avopottiin, nuo kaikki olisivat omaan käyttöön (sekalainen ajo, touringista kaupungissa ajoon) sopivia. Vaikea vaan valita, kun kaikki tuntuvat hyviltä päässä kuivakokeilussa.

    Jos jollain on myydä jotain noista etuisasti 59-60 koossa, saa toki tarjota.
    Mulla on noista kaksi ensimmäistä käytössä tällä hetkellä.

    NXR on todella mukava ja visiiriaukko on riittävän korkealla rata-ajoa silmälläpitäen. GT-Air:n aukon yläreuna tuli vastaan. Lisäksi NXR:ää puoltaa sen tuuliominaisuudet. Jos GT-Air:n kääntää 100km/h vauhdissa sivuttain, niin sen huomaa. NXR ei juuri ota ilmavirrasta ja väännä kypärää. Ääniominaisuuksiltaan NXR voipi olla jopa hieman hiljaisempi. Vaikea sanoa varmaksi, mutta molempien kanssa käytän tulppia. GT:n aurinkovisiiri on kyllä hyvä lisä, jos ja kun reitti suuntautuu kohden laskevaa/nousevaa aurinkoa.

    Shoein aurinkovisiiri on Schuberth:n vastaavaan verrattuna huomattavasti parempi. Itsellä oli (ja on edelleen varastossa) S1Pro. Visiiri likaantuu todella nopeasti Shoein vastaavaan verrattuna. Muutoinkin optisesti Shoei on parempi.

    Eli noista itse ottaisin NXR:n. Kaikin puolin erittäin hyvä kypärä.

    Edit: koititko tuota S2:n leukaremmiä kiinni? Itsellä painoi todella pahasti aataminomenaan, kun laittoi kiinni. Voi olla, että ovat muuttaneet kiinnityskohtaa ja tuo "vika" on korjattu.
    Viimeksi muokannut: Knaku; 18.03.2017 klo 08:15.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  4. #4
    Pistin itelle tilaukseen uuden Shoei RYD mallin, sinisenä. Vanhassa Arai Condorissa alkoi hihna jo rispaantua, muuten on kyllä hyvin kestänyt käyttöä.
    http://www.shoei-europe.com/ryd/index.html
    Nykyiset:
    Kawasaki KLX 250 B1 - 81
    Kawasaki Z 1000 ST E1 -79
    Kawasaki Z 1000 ST E2 -80
    Kawasaki Mean Streak 1600 -07
    Kawasaki Z 1000 Special Edition -14
    Kawasaki GTR 1400 -08
    Kawasaki Spectre 1100 D1 -82
    Kawasaki KX 250 XC KL Enduro -21
  5. #5
    Mä olen myös ollut NXR:ään varsin tyytyväinen. Myönnän, että kypärä ei tuossa hintaluokassa varmasti ole se hiljaisin, mutta itseäni se ei ole haitannut. Enkä käytä tulppia ajaessa. Päinvastoin ulkopuolelta tulevia ääniä paremmin kuullakseni revin siätä kypäränpehmusteista pois semmoset äänieristyspalaset, jotka on irrotettavissa erinäisiä kypärään kiinnitettäviä kuulokeratkaisuja ajatellen. Itse olen wanhan liiton ukko, enkä vielä ole lähtenyt integroituja häikäisynestomekanismeja sisältäväiin malleihin, mutta välillä on kyllä mietityttänyt, että pitäisikö...
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  6. #6
    Lainaa kum1ankka kirjoitti Katso viesti
    Mä olen myös ollut NXR:ään varsin tyytyväinen. Myönnän, että kypärä ei tuossa hintaluokassa varmasti ole se hiljaisin, mutta itseäni se ei ole haitannut. Enkä käytä tulppia ajaessa. Päinvastoin ulkopuolelta tulevia ääniä paremmin kuullakseni revin siätä kypäränpehmusteista pois semmoset äänieristyspalaset, jotka on irrotettavissa erinäisiä kypärään kiinnitettäviä kuulokeratkaisuja ajatellen. Itse olen wanhan liiton ukko, enkä vielä ole lähtenyt integroituja häikäisynestomekanismeja sisältäväiin malleihin, mutta välillä on kyllä mietityttänyt, että pitäisikö...
    Kiitos vastauksista. Äänitaso ei ole kriteereistä kovinkaan korkealla, ehkä siksi kun ei ole ikinä ollut kovinkaan hiljaista kypärää. Nykyinen Arain RX7 ei ainakaan sitä ole. Tuo "pään kääntämisen" helppous on kyllä asia, missä kypärissä on ollut kyllä eroja aika paljonkin. Kerran oli lainassa aurinkovisiirillå varustettu kypärä reissussa ja tykkäsin, tosin ilmankin olen pärjännyt hyvin.

    Taitaa tuossa S2 sportissa olla leukahihna "perusmalliin" nähden erilainen...?
  7. #7
    Lainaa TeKa kirjoitti Katso viesti
    Kiitos vastauksista. Äänitaso ei ole kriteereistä kovinkaan korkealla, ehkä siksi kun ei ole ikinä ollut kovinkaan hiljaista kypärää. Nykyinen Arain RX7 ei ainakaan sitä ole. Tuo "pään kääntämisen" helppous on kyllä asia, missä kypärissä on ollut kyllä eroja aika paljonkin.
    Tuo tuulenvastus sekä sivuttain että normaali ajoasennossakin vaihtelee kyllä merkittävästi. Itsellä oli ensin Arain Viper GT, ja siitä RX7-GP:hen vaihtaessa tuulenvastuksessa tuli kyllä melkoinen vähennys. Viimeksi vaihdoin tuon RX7-GP:n Tour-X4:n, ja sekin on itse asiassa yllättävän virtaviivainen ilman lippaa. Itse tykkään reilusta leukatilasta, vaikka vaihdossa sitten saakin vetoisuutta.

    Jos pääsi on ollut Araihin hyvin istuvaa sorttia, niin suosittelen ennen Shoein ostoa testaamaan vielä kerran, ettei ohimoille ja pään sivuille jää liikaa väljää, joka mahdollistaisi kypärän heilumisen sivusuunnassa päälaelta. Itsellä tuo oli suurin syy jättää GT-Air ja NXR hyllyyn.

    Listan ulkopuolelta nostaisin vielä esiin Scorpion Exon parhaat mallit, tosin en tiedä onko niitä järkevästi suomessa sovitettavaksi. Tuossa toisessa viestiketjussa muistaakseni juuri joku Arain omistanut kehui istuvuutta, ja käsittääkseni hinta-laatusuhde on ihan kelvollinen.
  8. #8
    Minulla on tuo S2 sport ja onhan se hyvä kypärä, mutta olivat sitten muuttaneet pari asiaa huononpaan suuntaan verrattuna S1:seen.Sportissa on vähemmän leukatilaa, kuin vanhassa mallissa ja mikä pahinta oli, että irroitettavaa kaulusta kiertää nyt muovinen vanne, joka helpottaa kauluksen uudelleen asentamista, mutta repii korvia ikävästi päähän laitettaessa. Tämä ei varmaan koske kaikkia, mutta minun kuulaani sopii L koko passelisti ja XL on väljä ja ällässä pukeminen oli käytännössä mahdotonta ilman, että modasin kaulusta. Olisin halunnut tähänkin C3:sen microlocin, mutta onhan tuo tupla D ihan ok. Aurinkovisiirin käyttövipu on nyt huonossa kohdassa, jos aikoo asentaa kypäräpuhelimen.

    Tuolta ostin http://www.warapid.fi/schuberth-wave-p-1476.html
    Viimeksi muokannut: oili; 18.03.2017 klo 04:22.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    X-Lite on kyllä loistovalinta. Yhden tommosen hiilaripotan laskeuduin naamalleni ja nyt on uus samanlainen hyllyssä odottamassa ensi kesää.
    Superbike #7
  10. #10
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuo tuulenvastus sekä sivuttain että normaali ajoasennossakin vaihtelee kyllä merkittävästi. Itsellä oli ensin Arain Viper GT, ja siitä RX7-GP:hen vaihtaessa tuulenvastuksessa tuli kyllä melkoinen vähennys. Viimeksi vaihdoin tuon RX7-GP:n Tour-X4:n, ja sekin on itse asiassa yllättävän virtaviivainen ilman lippaa. Itse tykkään reilusta leukatilasta, vaikka vaihdossa sitten saakin vetoisuutta.

    Jos pääsi on ollut Araihin hyvin istuvaa sorttia, niin suosittelen ennen Shoein ostoa testaamaan vielä kerran, ettei ohimoille ja pään sivuille jää liikaa väljää, joka mahdollistaisi kypärän heilumisen sivusuunnassa päälaelta. Itsellä tuo oli suurin syy jättää GT-Air ja NXR hyllyyn.

    Listan ulkopuolelta nostaisin vielä esiin Scorpion Exon parhaat mallit, tosin en tiedä onko niitä järkevästi suomessa sovitettavaksi. Tuossa toisessa viestiketjussa muistaakseni juuri joku Arain omistanut kehui istuvuutta, ja käsittääkseni hinta-laatusuhde on ihan kelvollinen.
    Tuo Scorpionkin vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, onkohan tuo Exo 2000 niiden kärkimalli? Xlite on kyllä kevyt, onkohan arkikäytössä millainen? NXR taitaa mennä kanssa tuon kokonsa takia GT-Airin edelle itsellä. S2 Sport ja SR1/2 on taas vaikeampi tapaus. Hyviä vastauksia, pistän jonkun tilaukseen ensi viikolla, jos nyt jostain kivijalkamyymälästä löydy hyvään hintaan.
  11. #11
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Exo r2000 on tosiaan noiden sporttisin malli (Mika Kallio ajo MotoGP2 luokassa muistaakseni), tässä sohvalla sisäänajanut ja tiukkasovitteinen on verrattuna vanhaan Arai Viper GT verrattuna. Ei tämä ehkä matkamotoristille sovi.. tapauksesta riipppuen, jossain testissä oli mainittu että tässä kypärässä todella ilma vaihtuu. Pehmusteen alla "styroksissa" menee sellaiset kanavat että puolet pinta-alasta on kynänpaksuista uraa. Äksidentissä jää varmaan raidat päähän.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    En tiedä onko nykykään GT air pika- vai DD-lukolla. Ostin viime kauden loppupuolella tuon GT-airin ja se on pikalukolla. Onhan se nopea käyttää, mutta oma suosikki olis edelleen tupla D. Tuo pikalukko meinaa välillä vähän painaa ja kun entisessä oli tupla D, sitä myös tottui käyttämään. En ole nähnyt tuota pikalukkoa mitenkään hienona asiana, ehkäpä jopa negatiivisena.

    Joku mainitsikin tuon pään kääntämisen, huomasin saman eli tuuli tarttuu siihen ehkä enemmän kuin entiseen X-Liten 801 kypärään. Mukavuuttakin on vähän vaikea verrata kun entinen oli muistaakseni 7 kautta käytössä ja nyt on uusi. Tajusin vasta uuden ostettuani että vanhassa oli etenkin poskipalat ihan lintassa jo. Vertailu ei siis ole ihan reilu.

    Suuri juttu noissa on kuitenkin itselleni leukaosan tilavuus. X-litessä oli todella pieni leukaosa ja se aiheutti tukehtumisen tunteen. En tajunnut sitä aikoinaan ja alkoi jotenkin loppua kohden tuntua aina vaan ahdistavammalta. Meteli oli myös x-litessä ihan infernaalinen. Nämä arviot toki koskee vain tuota yhtä mallia.

    Nyt olen tuosta Gt-airista tykännyt kovasti. Se on kevyt ja aurinkovisiiri on mukava. Se on selvästi hiljaisempi kuin x-lite, mutta ei se autuaaksi tee. Kävin kokeilemassa lenkin ilman korvatulppia eikä ajaminen ollut mitenkään nautintoa, päin vastoin. Korvissa suhisi ja meteli oli häiritsevän kovaa, jopa niin kovaa että se häiritsi kaiken aikaa ja aiheutti selvää stessiä ja keskittymiskyvyn menetystä. Odotin vain koko ajan että homma on ohi ja saan tulpat korviin.

    Shuberthin joku malli oli myös vertailussa, mutta lopulta siitä ei löytynyt ihan niin istuvaa kuin shoeista, pää oli vissiin juuri välikoko, mutta pitkään ne oli samalla viivalla. Tuskin olis ollut huono sekään jos olisi ollut juuri sopiva. Istuvuutta on mun mielestä muutenkin turha kehua toiselle kun se riippuu täysin pään muodoista, se vaan pitää itse todeta ja valita mikä istuu ja mikä ei.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  13. #13
    Gt air Suomessa myytävät yleensä pikalukolla mutta ulkomailta tilaamalla yleensä D-lukolla.
  14. #14
    Lainaa Joe kirjoitti Katso viesti
    En tiedä onko nykykään GT air pika- vai DD-lukolla. Ostin viime kauden loppupuolella tuon GT-airin ja se on pikalukolla. Onhan se nopea käyttää, mutta oma suosikki olis edelleen tupla D. Tuo pikalukko meinaa välillä vähän painaa ja kun entisessä oli tupla D, sitä myös tottui käyttämään. En ole nähnyt tuota pikalukkoa mitenkään hienona asiana, ehkäpä jopa negatiivisena.

    Joku mainitsikin tuon pään kääntämisen, huomasin saman eli tuuli tarttuu siihen ehkä enemmän kuin entiseen X-Liten 801 kypärään. Mukavuuttakin on vähän vaikea verrata kun entinen oli muistaakseni 7 kautta käytössä ja nyt on uusi. Tajusin vasta uuden ostettuani että vanhassa oli etenkin poskipalat ihan lintassa jo. Vertailu ei siis ole ihan reilu.

    Suuri juttu noissa on kuitenkin itselleni leukaosan tilavuus. X-litessä oli todella pieni leukaosa ja se aiheutti tukehtumisen tunteen. En tajunnut sitä aikoinaan ja alkoi jotenkin loppua kohden tuntua aina vaan ahdistavammalta. Meteli oli myös x-litessä ihan infernaalinen. Nämä arviot toki koskee vain tuota yhtä mallia.

    Nyt olen tuosta Gt-airista tykännyt kovasti. Se on kevyt ja aurinkovisiiri on mukava. Se on selvästi hiljaisempi kuin x-lite, mutta ei se autuaaksi tee. Kävin kokeilemassa lenkin ilman korvatulppia eikä ajaminen ollut mitenkään nautintoa, päin vastoin. Korvissa suhisi ja meteli oli häiritsevän kovaa, jopa niin kovaa että se häiritsi kaiken aikaa ja aiheutti selvää stessiä ja keskittymiskyvyn menetystä. Odotin vain koko ajan että homma on ohi ja saan tulpat korviin.

    Shuberthin joku malli oli myös vertailussa, mutta lopulta siitä ei löytynyt ihan niin istuvaa kuin shoeista, pää oli vissiin juuri välikoko, mutta pitkään ne oli samalla viivalla. Tuskin olis ollut huono sekään jos olisi ollut juuri sopiva. Istuvuutta on mun mielestä muutenkin turha kehua toiselle kun se riippuu täysin pään muodoista, se vaan pitää itse todeta ja valita mikä istuu ja mikä ei.
    Sama juttu tässä nykyisessä RX-7 Corsairissa, leukaosa on todella ahdas. Tosin siihen on vuosien varrella tottunut. Arai on kyllä hyvä moottoriteillä, varsinkin tuon pään kääntämisen suhteen. Aikansa sporttikypärähän tuo on. Samaa hakisin kyllä uudessa kypärässä, ns.touring-ominaisuudet eivät ole niin tärkeiltä, mukavuutta saa olla toki.

    Yhdessä vanhassa kypärssä muistan pikalukon painaneen pahasti aataminomenaa, mieluummin tupla-d, kuin sellainen.
    Viimeksi muokannut: TeKa; 18.03.2017 klo 14:54.
  15. #15
    X-Lite on varsin mukava päässä pehmeistä toplingeista ja keveydestä johtuen. Varmaan radalla lämpimässä kelissä hyväkin, mutta oma ostos tyssäsi visiirin tiiviyden puutteeseen, kun mikään ei varsinaisesti purista alaosaa tiivistettä vasten, vaan sinne jää rako. Ehkä ajoviima sen tiivistää jotenkin, mutta epäilen tuonkin osaltaan olevan syy kypärän meluisuuteen.
    NXR on perushyvä Shoei ja aika hiljainen. Aurinkovisiiri on kätevä mutta se kuuluu sporttouring segmenttiin ja nostaa vähän painoa. Jos on kyse pääosin katuajosta, niin tuskin race-kypärä on paras valinta.
  16. #16
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    X-Lite on varsin mukava päässä pehmeistä toplingeista ja keveydestä johtuen. Varmaan radalla lämpimässä kelissä hyväkin, mutta oma ostos tyssäsi visiirin tiiviyden puutteeseen, kun mikään ei varsinaisesti purista alaosaa tiivistettä vasten, vaan sinne jää rako. Ehkä ajoviima sen tiivistää jotenkin, mutta epäilen tuonkin osaltaan olevan syy kypärän meluisuuteen.
    Onpas melko omituista. Oisko ollu viallinen kappale tahi visiirin kiinnityslevyt huonosti asetettu paikoilleen, jonka takia sitten visiirikään ei istunut? Mulla meinaan loksahtaa molemmissa X-Liteissä visiiri todella napakasti tiivisteitä vasten eikä visiirin välistä tule minkäänlaista vetoa. Melun suhteen tuo on minusta ihan samanlainen kuin Shoeit (X-Spirit) tai karvan hiljaisempi.

    Se mistä erityisesti tykkään tuossa X-Litessä on hyvin toimiva ilmanvaihto, etenkin kun leukaräppänän avaa niin varmasti on tuoretta ilmaa kypärän sisällä riittävästi. Shoei on tuossa suhteessa selvästi heikompi.
    Superbike #7
  17. #17
    Useampaa X-Liteä (802) olen hypistellyt, eikä visiiri alareunasta mene tiiviisti. Siinä ei ole sellaista loppunapsahdusta tai puristusta, joka yleensä löytyy. HJC:ssä on vieläpä lukitusvipu keskellä. Lukon avaamalla saa pienen tuuletusraon esim hitaaseen ajoon. Shoeilla visiirin kahva on toisessa reunassa, mikä tekee operoinnin vähän jäykäksi, koska kiinnipitävä voima on aika kova ja aukeaminen on vähän hallitsematon.
  18. #18
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Useampaa X-Liteä (802) olen hypistellyt, eikä visiiri alareunasta mene tiiviisti. Siinä ei ole sellaista loppunapsahdusta tai puristusta, joka yleensä löytyy. HJC:ssä on vieläpä lukitusvipu keskellä. Lukon avaamalla saa pienen tuuletusraon esim hitaaseen ajoon. Shoeilla visiirin kahva on toisessa reunassa, mikä tekee operoinnin vähän jäykäksi, koska kiinnipitävä voima on aika kova ja aukeaminen on vähän hallitsematon.
    Muistaakseni siinä kokeilemassani X-litessa meni visiiri alas asti kunnolla, tai sitten en vaan koittanut kunnolla. Laatuvaikutelma siinä oli loistava, kuten Schuberteissakin. Todella mukavia väljähtäneeseen Corsairiin verrattuna aikakin.
    Viimeksi muokannut: TeKa; 18.03.2017 klo 22:19.
  19. #19
    Täältä saattaisi löytyä toissa vuonna ostettu helmiäis-valkoinen GT-Air jos vielä kiinnostaa. Erinomaisessa kunnossa. Koko täytyy vielä tarkistaa mutta normaalisti käytän L-kokoa ja tämä kypärä saattoi mahtua M-kokoisena. (Yritin laittaa TeKalle yv:tä mutta viestiboxi on täynnä)
    F800GSA
  20. #20
    802:n visiiri menee hyvin helposti alas, mutta tiivistettä vasten painavaa voimaa ei lopussa ole. Näin omasta mielestäni, jokainen saa tehdä omat päätelmänsä, toin vain tämän esille. Kypärä vaikutti muuten hyvältä erityisesti radalle.

    Eikös uusin malli ole 802RR? En tiedä mitä eroa jos pelkkä R.
  21. #21
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    802:n visiiri menee hyvin helposti alas, mutta tiivistettä vasten painavaa voimaa ei lopussa ole. Näin omasta mielestäni, jokainen saa tehdä omat päätelmänsä, toin vain tämän esille. Kypärä vaikutti muuten hyvältä erityisesti radalle.

    Eikös uusin malli ole 802RR? En tiedä mitä eroa jos pelkkä R.
    2015 joululahjaksi itselleni ostin 802r:n stormilta ja sanoivat eroksi 802rr antibacteliaalisen sisustan eikä juuri muuta suurempaa eroa muistaakseni mainittu. Tuon uuden sisustan saa kuulemma päivitettyä myös tuohon vanhempaan 802r:ään. Hyllystä löytyy nyt 802r ja xlite 701, toinen radalle ja toinen mutkateille. Itse olen erittäin tyytyväinen ollut xliten laatuun ja uskoisin pysyväni merkissä tulevaisuudessakin. Araista ja shoeista eli ole kokemuksia eli vertailupohjaa ei niihin ole.
    Honda vfr750 vm.1996
    Honda cb 450 Vm.1971
    Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
    Ex.Yamaha R6 vm.2000
    Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
    Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
    Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
    Ex.kawa ltd 450 vm.1985
  22. #22
    Onkohan tuo meluisuuskin kiinni pään muodosta. Testasin vaimon schuberth c3 prota (oli vähän liian pieni mutta sain tungettua pääni siihen). Tuotahan mainostetaan tosi hiljaiseksi. Oma ja vaimon tuomio oli jyrkkä, älytön meteli sisäsällä edelleen, ei puhettakaan että ajaisi ilman tulppia. Nyt ei ole kyse mökäputkista vaan tuulen suhinasta.

    On tuo ja mun GT-air selvästi x-liteä hiljaisempia mutta silti kaukana mukavasta. X-lite suhisi ihan tajuttomasti, mutta kuten Nitrous totesi, tykkäsin myös sen ilman vaihdosta. Gt-air tuntuuu otsalta kylmälle vaikka olis räppänät kiinni.

    Käytin puntarilla sekä gt-airin ja x-liten. X-lite taisi olla aavistuksen kevyempi, mutta ei hirveästi kuitenkaan. Vaimon shuberth on sitten avattavana selvästi painavampi. Jostain syystä kuitenkin GT-air tuntuu päässä x-liteä kevyemmältä. (onkohan jotain toiveajettelua ja plaseboa).

    X-liten jälkeen visiirin avaaminen ei ole niin kätevää, vaatii totuttelua. Samoin aurinkovisiirin käyttö pitää opetella niin että muistaa missä vipu tarkalleen on. Noihin varmaan tottuu.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  23. #23
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Joe kirjoitti Katso viesti
    X-liten jälkeen visiirin avaaminen ei ole niin kätevää, vaatii totuttelua. Samoin aurinkovisiirin käyttö pitää opetella niin että muistaa missä vipu tarkalleen on. Noihin varmaan tottuu.
    Ei tossa 802r:ssä ole aurinkovisiiriä?

    Itse käytän kanssa 802r:ää, ja en voi kuin suositella. Loistava potta kadulle että radalle.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  24. #24
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Ei tossa 802r:ssä ole aurinkovisiiriä?

    Itse käytän kanssa 802r:ää, ja en voi kuin suositella. Loistava potta kadulle että radalle.
    Niinhän tuossa toteankin että X-liten jälkeen viisiirin avaaminen on hankalampaa ja aurinkovisiirin vipu pitää opetella. Enhän väitäkkään missään että x-litessä olisi aurinkovisiiri.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  25. #25
    Lainaa Joe kirjoitti Katso viesti
    Käytin puntarilla sekä gt-airin ja x-liten. X-lite taisi olla aavistuksen kevyempi, mutta ei hirveästi kuitenkaan. Vaimon shuberth on sitten avattavana selvästi painavampi. Jostain syystä kuitenkin GT-air tuntuu päässä x-liteä kevyemmältä. (onkohan jotain toiveajettelua ja plaseboa).
    Tuohon keveyden tai painavuuden tunteeseen "kylmätyypeissä" päässä vaikuttaa myös kypärän painopiste. Harmi kyllä asia ei ole kokonaisuuden kannalta sikäli yksinkertainen, että kypärän ja pyöränkin aerodynamiikka vaikuttaa "lopputulokseen" siinä miten kypärän paino niskaan vaikuttaa. Vauhdissa kypärään voi kuitenkin kohdistua nostetta, leukaa ylös tai alas nostavaa kiertoliikettä jne, joten periaatteessa esim "kylmiltään etupainoinen" kypärä voi ajossa olla hyväkin nakupyörällä mutta "huono" ison tourerin pleksin takana. Toki ns. laatukypärissä erot ovat suhteessa pieniä.
  26. #26
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuohon keveyden tai painavuuden tunteeseen "kylmätyypeissä" päässä vaikuttaa myös kypärän painopiste. Harmi kyllä asia ei ole kokonaisuuden kannalta sikäli yksinkertainen, että kypärän ja pyöränkin aerodynamiikka vaikuttaa "lopputulokseen" siinä miten kypärän paino niskaan vaikuttaa. Vauhdissa kypärään voi kuitenkin kohdistua nostetta, leukaa ylös tai alas nostavaa kiertoliikettä jne, joten periaatteessa esim "kylmiltään etupainoinen" kypärä voi ajossa olla hyväkin nakupyörällä mutta "huono" ison tourerin pleksin takana. Toki ns. laatukypärissä erot ovat suhteessa pieniä.
    Jep, huomasin tuon eräällä koeajolla. Silloin mulla oli vielä x-lite ja otin schuberthin koeajoon. Se tuntui painavan kypärää ja päätä jotenkin alaspäin kaiken aikaa.

    Myös tuo gt-air tuntui aluksi aerodynaamisesti aivan eriltä kuin x-lite. Juuri päätä kääntäessä tuuli tuntuu sieppaavan enemmän gt-airiin. Nyt kun siihen aerodynamiikkaan on tottunut niin tuntuu tosi hyvältä, paremmalta kuin x-lite, aluksi en ollut ollenkaan niin varma että tuliko hyvä ostos.

    Tästäkin keskustelusta alkaa jo näkyä että vaikea on suositella kenellekkään mitään. Kaikki riippuu niin omista mieltymyksistä ja pyörästä. Nämä kokemukset on x-liten osalta customista ja nakusta, Gt-airin osalta nakupyörästä.

    Lisäystä vähän
    Kun hain uutta kypärää niin oli siinä myös x-lite listalla. Tällä kertaa vaan ei kyseiseltä merkiltä löytynyt niin hyvin istuvaa mallia kuin shuberthiltä ja Shoeilta.

    Omalla vaatimuslistalla oli valmiit paikat kommunikaatiosysteemeille ja aurinkovisiiri. Se rajasi heti ämpärimuoviset halpikset pois.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  27. #27
    Kannattaa myös ottaa huomioon, että jos tilaa kypärän ulkomailta niin jotkut valmistajat saattavat tehdä erimallisia kypäriä esim jenkkimarkkinoille (ainakin shoei tietääkseni)
    Kannattaa ainakin varmistaa, ettei tule hutia.
    Drz
  28. #28
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Useampaa X-Liteä (802) olen hypistellyt, eikä visiiri alareunasta mene tiiviisti. Siinä ei ole sellaista loppunapsahdusta tai puristusta, joka yleensä löytyy. HJC:ssä on vieläpä lukitusvipu keskellä. Lukon avaamalla saa pienen tuuletusraon esim hitaaseen ajoon. Shoeilla visiirin kahva on toisessa reunassa, mikä tekee operoinnin vähän jäykäksi, koska kiinnipitävä voima on aika kova ja aukeaminen on vähän hallitsematon.
    X-Liten visiirin vasemmassa reunassa on namikka, jolla visiirin saa lukittua ns. tuuletusasentoon. Silloin alareunaan jää rako. Eli oisko se sit sattunu olemaan aina sulle tuossa tuuletusasennossa?
    Superbike #7
  29. #29
    Mitäs mieltä raati on HJC RPHA 10 mallistosta? Sovitin sitä messuilla ja istui aivan uskomattoman hyvin. Laadukkaan oloinen kaiken kaikkiaan. HJC:lla on myöskin valmiiksi visiirissä "pinlock" kalvo joka oikeasti toimii.
    Nykyisessä Shoein Raid II pinlock on siitä ärsyttävä kun kalvon reuna jää ikävästi näkökenttään kyykkypyörällä ajettaessa..
    Honda VFR 750f
    Honda VTR 1000f
    Yamaha R1
    Honda CBR 1000rr Fireblade
  30.  
  31. #30
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TJK kirjoitti Katso viesti
    Mitäs mieltä raati on HJC RPHA 10 mallistosta? Sovitin sitä messuilla ja istui aivan uskomattoman hyvin. Laadukkaan oloinen kaiken kaikkiaan. HJC:lla on myöskin valmiiksi visiirissä "pinlock" kalvo joka oikeasti toimii.
    Nykyisessä Shoein Raid II pinlock on siitä ärsyttävä kun kalvon reuna jää ikävästi näkökenttään kyykkypyörällä ajettaessa..
    Paljon nuo tuota HJC:tä käyttävät radalla ja käyttäjät ovat ilmeisen tyytyväisiä kun kaadon jälkeen tulee samanlaista tilalle. Hinta/laatusuhde kohdillaan.
    Superbike #7
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen