Katso äänestykset tulokset: Tankoon nukahtaminen kesken ajon - Kuka on onnistunut ja jäitkö kertomaan ?

Äänestäjät
740. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • 1. Mahdotonta !

    214 28,92%
  • 2. Olen kuullut että näin voi käydä

    163 22,03%
  • 3. Tiedän että näin on käynyt

    54 7,30%
  • 4. Täysin mahdollista

    221 29,86%
  • 5. Omalle kohdalleni on käynyt niin

    88 11,89%
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 88:sta
  1. #1
    JOVAIN ON....


    ...valitettavasti useimmilla meillä kokemusta rattiin nukahtamisesta kesken ajon, mutta kuinka on moottoripyörän kanssa ?

    Itse pidän ajatusta lähes mahdottomana, toki muuten voi mennä "sekaisin" jos innostuu jutaamaan pitemmästi, esim, voi alkaa keinuttaa, heiluttaa, päässä humisee jne mutta että ihan nukahtaisi tankoon....?


    Ja nyt siis ei puhuta / kysellä humalassa ajosta !
  2. #2
    Humalassahan ei saa ajaa.

    Muistan kuulleeni 80- luvun lopulla tarinan, jossa tuttu kaverini ajoi n. 35 km muistamatta pätkästä mitään.

    Suora tie ja oli toisella kädellä nojannut tankkiin kyynärpäällä, kämmen leuan alla.

    Lommo tuli vanhan Gikserin tankkiin kyynärpäästä, eli kaiketi mahdollista tuo silmät auki nukkuminen.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  3. #3
    Täysin mahdollista. Meitä on moneksi, ei setä-ukkokaan ymmärrä miten voi edes väsyttää pyörää ajaessa. Mutta kyllä vaan voi, olosuhteiden sattuessa loksahtamaan paikalleen.
    Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
  4. #4
    Pitkillä tylsillä suorilla maanteillä matka-ajossa nukahtamisen vaara on ilmeinen. Hereillä pysyäkseni laulelen tai jumppailen tai tarinoin tai mitä vaan.. tai lähden mutkaisemmille pätkille jos aikaa riittää. Kahvia en käytä saati muitakaan piristeitä. Jos tosissaan väsyttämään alkaa niin pyörä parkkiin ja vaikka siihen asfaltin reunaan unosille. Sitä ei onneksi vielä ole tarvinnut kokeilla. Toisen kyydissä ollessa nukahdan lähes kaikilla yli 50km lenkeillä. Se ei sentään ole niin vaarallista.
    :torkkuli:
    ****************
    VT750C2 -2000
  5. #5
    Näin on kerran päässyt käymään. Kyseinen tapaus sattui kevytmoottoripyörällä vasta hullunkolmion saatuani kun ajelin raksalle aikaisin aamulla kesätöihin.

    Kaasukäsi onneksi herpaantui ja vauhti putosi ja mopedi ajautui jostain syystä poikkeuksellisesti tien oikealta puolen ulos.
    Enduromallin peli kynsi aikansa tienvarren pusikkoa (tässä vaiheessa luonnollisesti heräsin) kunnes vastaan tuli kuplvolkkarin kokoinen kivi johon vauhti tyssäsi.

    Tuloksena oli huomattavat lommot tankissa ja upeat monivärimustelmat kivissä, etupyörän akseli meni myös aika kiharaksi, pumput sensijaan säilyivät suorana.

    Oli vielä samana päivänä käsittelykoe joten työpäivän jälkeen oli kova kiire saada akseli vaihdettua jotta ehti nipin napin käsittelytaitoja esittelemään.

    P.S kivetkin kyllä on osoittaneet toimivansa kaiken tämän jälkeen
    wille
  6. #6
    kun on tarpeeksi valvonut niin kyllähän sitä nukahtaa siinä missä autoonkin.

    ... ja takapenkkiläinenhän on ollut torkuilla kerran jos toisenkin...
  7. #7
    Piikkiaikana miljoona vuotta sitten pääsi käymään näin.

    Kaveri oli kyydissä,kun olimme tulossa uimasta 20 kymmenen kilometrin päästä.Edellinen yö oli kurvailtu mopoilla aamuun asti(kuten nuorilla miehillä tapana)

    Lähestyimme taajamaan palatessa ensimmäisiä liikennevaloja ja kaveri alkoi takapenkillä ihmettelemään,että eikö tuo saatanan kahjo meinaa jo himmata.

    Kaveri aloitti hirveen takomisen nyrkillä selkään ja huutamisen.Sain kuin sainkin kawahdan pysäytettyä ennen liikennevaloissa pysähdyksissä ollutta auton perää.

    Tämän yhden kerran on nukahdus tapahtunut ja enää ei tarvi noin väsyneenä kyllä ajella. HUH HUH.
  8. #8
    Nukahtaminen on määrittelykysymys. Prätkän selässä se sekunnin urvahdus jää kyllä silleen mieleen, että väsyneenä ajaminen tulee kontrolloidummaksi. Kokonaan eroon väsyneenä ajamisesta ei näköjään pääse, mutta ylipitkät päiväsiivut on lukumääräisesti olemattomia.
    ... jotain piti muistaa
  9. #9
    Kerran nukahdin ja nurin menin.
  10. #10
    Olen nukahtanut kerran, heräsin kaistaviivoituksen tärinään, onneksi...!
    What's the difference between Buell and your wife?
    After two years Buell still sucks...
  11. #11
    Aikanaan olin yhdessä kaupanalan yrityksessä töissä reppurina ja meidän toimari kertoi nukkuneensa 60-luvulla kesken prätkä kisaa tankoon. Heräsi vaan paaleista ja jatkoi matkaa. Tais olla rankkoja kisareissuja silloinkin. No kehui kyllä nukkuvansa ilman nukutusta myös hammaslääkärin tuolilla.
  12. #12
    Kerran on ajatus alkanut himmetä kesken ajon. Korvissa kuului vaan omituista ääntä ja filmi katkesi lopulta kokonaan. Omituinen ääni kuului kuitenkin yhä. Yht'äkkiä tajusin olevani makuuasennossa ja avasin silmäni. Herätyskellon ääni kuului edelleen... *
    Hulluus on neroutta suurempaa. Neroudella on rajansa, hulluudella ei.

    Vessapaperi loppuu aina väärään aikaan. Sen on elämä opettanut.
  13. #13
    Kumppani ei ole tietääkseni meinannut nukahtaa ollessani kyydissä, tosin yksin ajaessaan on joskus kertonut nukahtamisen tunteen olleen lähellä. Itse olen puolestani pari kertaa ollut takana istuessa niin väsynyt, että silmät on lupsahtaneet kiinni kerran jos toisenkin, ja kun olen huomannut asian, ei muuta kuin visiiriä ja takkia auki tai tauon paikka.
  14. #14
    Kyllä niin olen kuullut jollekin käyneen. Pitkät tylsät matkat kyllä puuduttaa jokseenkin helposti. Enpä kuitenkaan ole nukahtanut. Aikaa matkalle, kaffe rahaa ja pysähdyksiä, näillä resepteillä itse menen.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  15. #15
    Väsymys on kyllä . Visiiri auki viimeisimpiä euroviisuja vedellen auttaa asiaa. Torkut tiensivussa auttaa jos ei veisuusta enää ole apua. Mutta tavoite on se, että väsyneenä ei ajeta. Vaikeetahan siinä on enää naatiskella.
    Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
  16. #16
    Varmasti jopa DR:n puikkoihin voi nukahtaa jos on tarpeeksi väsynyt, mutta yleensä en lähde ajelemaan väsyneenä/ aja niin pitkään, että alkaa väsyttää. Kotilolla ajellessa onkin sit asia erikseen...
  17. #17
    Sanoisinko seuraavaa:

    Jos nukahdat pyörän sarviin, nukut varmaan pukillekkin !!!

    Nämä molemmat ovat asioita joita ei kyllä voi tehdä.

    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  18. #18
    entisenä ammatti autonkuljettajana minulla ainakin silmäluomet on niin väsyneet ettei ne väsymyksen voimasta jaksa painua kiinni.
    ennen kova, joskus jopa nopeakin...
  19. #19
    200km putkeen ajoa lukuunottamatta yhtä tankkausta (ihmekös sitten), ärsyttävän suoraa tietä sillä kohin. tie nro 750 vimpelistä veteliin päin. tasaset kierrokset, mukava rento etukeno asento, mietin kaikkee muuta kun ajamista, kaveri tuli sillä hetkin ½ kilometriä takana.

    meni pimeeks ehkä 2-3 sekunniks. herään kun nokka osottaa loivasti ojaa kohti, renkaat just tippunu asfaltilta hiekalle joten turha lähtee kääntään takas tielle. mittarissa suurinpiirtein 100km/h.
    kevyttä jarrua (lähinnä taka- ettei eturengas lähde alta) ja pyrin pitään pyörän pystyssä. yhden puskan läpi, 2 kannon välistä (hirvee kolahdus) ja pysäytys puroon. pyörässä eikä kuskissa naarmun naarmua
    oja oli sellanen 4 metriä levee ja aika loiva. kantojen väli oli just takarenkaan leveys, kannot oli noin 10cm korkeita joten kolahti swingi niihin mukavasti. pyörä kyykkymallia.
    sieltä ojan pohjalta sitten vaan kaverille vilkutin että morjes parkkeerasin tänne mut en pääse enää ylös, autatko

    tosiaan kannattaa pitää kunnon taukoja, väh 15min. pitusia ja usein



  20. #20
    Täysin mahdollista.

    Pari tapausta tiedän, molemmissa kaveri herännyt kun on tajuntaan tullut tieto että mopo on liian vinossa suoristuakseen... =>metsähallituksen juttusille...
    *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
    Todennäköisyys, että joku katselee minua,
    on suoraan verrannollinen toimintani typeryyteen.
    *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
  21. #21
    No ei hemmetti sentään... Jollei pysy hereillä niin pitää pysähtyä nukkumaan, yksinkertaista eiks vaan? Kait nyt edes jonkinmoinen itsesuojeluvaisto pitäisi kaikilla olla.

    Mopottimella en ole joutunut tirsoja vetämään välillä, mutta pitkillä kotilomatkoilla kylläkin. Mieluummin tuntia myöhemmin perillä kuin ei perillä koskaan.
  22. #22
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 18 2006,20:32) kirjoitti
    No ei hemmetti sentään... Jollei pysy hereillä niin pitää pysähtyä nukkumaan, yksinkertaista eiks vaan? Kait nyt edes jonkinmoinen itsesuojeluvaisto pitäisi kaikilla olla.

    Mopottimella en ole joutunut tirsoja vetämään välillä, mutta pitkillä kotilomatkoilla kylläkin. Mieluummin tuntia myöhemmin perillä kuin ei perillä koskaan.
    Eipä se ole niin yksinkertasta, välillä aikataulut kusee ja tulee kiire tai laiva jättää, kuten meinasi minulle käydä. Pari vuotta sitten työmatkalla Dusseldorfissa ja siellä kuluikin liikaa aikaa. Kerta rykäisyllä Tukholmaan. n.1600km / 16h sisältäen 2 lauttamatkaa.
    Juuri ennen Tukholmaa, auringon noustessa heräsin siihen kun hiekka rapisi, onneksi mutka oli loiva ja piennar leveä. Mitä opimme tästä? Aivan, emme yhtään mitään. Ai niin, kerkisin laivaan, ja taisi jäädä jopa puolisen tuntia odotteluaikaa.
    Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
    BMW K 1200 RS
    Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
    http://www.bmwkltibmixof.com/
  23. #23
    olin näkemässä..ajelin kaverin perässä , silloin mopedi iässä.. syksy yö.. nukahti tankoon ,,ajautui pikkuhiljaa pientareelle--ensin luuli että pelleili..mutta sinne lepikkoon se sen pyörän ajo.. muutama mustelma ja säikähdys..joten kyllä tuo mahdollista on
    Ei hyvältä näytä..mutta..mikäpä se siinä..kun se on semmosta tämmösenä aikana.
  24. #24
    Kaverit oli tulossa etelästä mopoilla ja yksi nukahti tankoon saksassa.Ei edes jarruvaloja näkynyt.Henki meni.... .Itse tiedän kun ennen yövuorosta ajoi himaan niin joskus piti pysähtyä tien varteen kun ei silmät meinannut millään pysyä auki.Nukahtaminen on yllättävän helppoa kun tarpeeksi väsyttää oli sitten missä tahansa
  25. #25
    On takuulla mahdollista puikkoihin. Jos näin pääsee käymään, ei voi kuski syyttää mitään muuta kuin itseään. Sivuammatissani joudun välistä ajamaan autolla n.900 km huikoisia (joka on todella vähän mm. rekkakuskiin verrattuna) ja kovilla nopeuksilla, mutta onneksi on aina kaveri mukana, jonka kanssa voi jakaa kilometrejä. Ja jos niin pahasti silmää painaa on PAKKO paluumatkalla pysähtyä ja nukahtaa, koska ei saa vaarantaa muita tiellä liikkujia. VASTUU IHMISET!!!
    1000RR Fireblade HRC Repsol 2007
    Left Hand Path
  26. #26
    En pystyis nukkuu mopon puikkoihin, kotiloon kyllä.
    Pojat ajaa mopoilla
  27. #27
    Armeija-aikoihin tupakaverini nukahti lomalta palatessaan prätkän päälle ja ajoi "oheen." Seurauksena oli pitkähkö sairaalareissu.
    **Matka jatkuu... kohti vanhainkotia, siis**
  28. #28
    No ei helvetti! Jos se ajaminen niin helppoa/tylsää on että kahvoihin voi nukahtaa, ni sit kandee mennä armeijaan opettelemaan valvomista...
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #29
    Aikaisin aamulla olen motarilla 120km/h vauhdissa VFR:n sarviin nukahtanut. Heräsin, kun pyörä alkoi kallistumaan vasemmalle ja ajautumaan toiselle kaistalle. En kuitenkaan kaatunut. Pidin tauon seuraavalla taukopaikalla, josta sai kahvia ja jatkoin taas matkaa. Ei kannata kokeilla. Tosi vittumainen tunne.
  30.  
  31. #30
    Rauhallinen iso tie, vauhtia 80-100km/h ja matkaa takana jo 500 km. Kyynärpäällä nojaan tankkiin ja kädellä pidän leukaa pystyssä. Jalat ovat matkustajan jalkatapeilla mukavasti. Yht'äkkiä säpsähdän kun ajaudun tien oikeaan reunaan valkoiselle viivalle. Säikäytti aika pirusti.
    Suzuki GSX-R 1000 K7
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen