Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 147:sta
  1. #1
    Koska täälläkin varmasti on jonkin verran porukkaa, jotka eivät ole naamakirjassa niin ajattelin, että julkaisen tässä topicissa samat höpinät mitä kirjoittelen tuonne naamakirjan puolelle (linkki allekirjoituksessa.). Ja mistäkö tässä hommassa on kyse, se tässä lyhyesti:

    (Julkaistu alunperin 9.11.2016)
    Kuka: Esa Tirkkonen, reilu kolmekymppinen insinööri pk-seudulta.
    Kilpailukalusto: Suzuki GSX-R1000 K9
    Kilpailukokemus: 1 kisa, Motopark 2016. Oman luokan paalupaikka ja voitto, kokonaistuloksissa 8.
    Tavoite: Superbike B Suomen Cup -mestaruus 2017.

    Taustaa:
    Kaksipyöräisten parissa on tullut puuhattua n. 10-vuotiaasta asti, mutta ensimmäisen kerran eksyin radalle vuonna 2008 MotOrgin Ajotaito II-kurssille, josta kipinä sitten rata-ajoon syttyi. 2009 kävin muutamalla ratapäivällä ja 2010 minua pyydettiin MotOrg RY:n ajokouluttajaksi. 2010 keväällä kävin Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin, jonka jälkeen olen vetänyt eri tasoisia mutka- ja rata-ajoon tähtääviä ajotaitokursseja vapaaehtoishommissa seitsämän kesää 5-10 kurssia vuodessa.
    Kursseja vetäessä ja niiden ohessa on oppinut lajista itsekin yhtä ja toista ja vauhti on kasvanut pikku hiljaa.

    Viime kesänä oli ensimmäistä kertaa mahdollista lähteä viivalle vertaamaan omaa vauhtia muita vastaan. Kauden päätöskisaviikonloppu Motoparkissa sujuikin yli odotusten: Omasta ennätyksestä karisi pois tasan kaksi sekuntia, aika-ajoissa tuli oman luokan paalu ja kisassa oman luokan voitto. Luokkarataennätyskään ei jäänyt kuin vajaan kahden kymmenyksen päähän.

    Samalla tavalla kuin ensimmäinen ratapäivä sytytti kipinän asvalttiradan kiertämiseen, sytytti tuo ensimmäinen kisa kipinän kilvanajoon. Kaudella 2017 olisi tarkoitus kiertää kaikki road racingin SM-sarjan osakilpailut ja siinä sivussa voittaa oman luokan mestaruus.
    Ensimmäisen kisan fiiliksistä voit muuten lukea lisää täältä:
    http://www.moottoripyora.org/keskust...-2016-Motopark

    -Esa #7


    P.S. Esittäkää vaan rohkeesti kysymyksiä aiheeseen liittyen, pyrin vastailemaan mahdollisimman kattavasti. Ajatuksen siis jakaa kisahommistakin mahdollisimman paljon tietoa muille harrastajille, jos vaikka sitä kautta saisi muitakin innostumaan hommasta.
  2. #2
    (Julkaistu alunperin 12.11.2016)

    Taisinpas luvata kirjoitella alustahuollosta jotain pientä tuossa aiemmin. Raapasin siis keulan, takaiskarin ja ohjausiskarin irti moposta ja kiikutin ne Moto-Villelle ihan vaan perushuoltoon. (Jutun lopusta muuten löytyy alustan setupit, jos jotakuta kiinnostaa).

    Takaiskarin osalta homma olikin aika selvä, mitä nyt edellisessä huollossa oli lipsahtanut vähän liikaa painetta iskariin. Ainut osa, jonka joutui vaihtamaan, oli top-out jousen vastinprikka, jonka pinnoite oli kulunut puhki.

    Keulassa olikin sitten liukuputket löysällä nilkoista, joten keulan purkaminen teetti Villelle vähän lisätöitä. Myös keulan shimmaus oli himppasen Öhlinsin spekistä eroava compin osalta. Toisesta putkesta oli myös bottom-out o-rengas poikki, joten ne vaihdettiin.

    Ohjausiskarin piti olla se pienin homma, mutta männänvarsi oli kiero, ja jumitti liikeradan keskialueella. Ajossahan mun puuperse ei tuota ollut huomannut, mutta irtaallaan tunsi selkeästi. Todennäköisesti ohjausiskari on ottanut tällin viime kevään high-siderissa Alastarossa. Taas muistutus siitä, että kaadon jälkeen pitäs purkaa laite atomeiksi.

    Ja tämmönen on siis alustan perusasetus, jos joku samanlaiseen arpoo, että onko tontilla:
    Takaiskari: Öhlins TTX SU8880 Shimmaus C6/R7. Comp. 14 / Reb. 10 auki. Jousi 95 (mitattu 93Nm) ja 9mm esijännitystä. Iskarin pituus 318,5mm.

    Keula: Öhlins FGK1460, shimmaus C4/R3. Comp. 12 / Reb. 8. Jouset 10/10,5, 8mm esijännitystä. Öljyn pinta 135/155mm (holkin kanssa/ilman holkkia). (Öljyn pintaa nostettiin 10mm).

    Takaiskarin pituus on kokeneempien kavereiden mukaan ehkä vähän toimivan säätövälin yläpäässä, joten pitänee keväällä kokeilla vähän lyhyemmällä iskarilla kunhan saa taas tuntuman ajamiseen kuntoon. Varsinkin kun nuo uudet Dunlopit näyttää olevan melkosia vuoria. Mutta renkaista lisää sitten myöhemmin.

    P.S. Jos joku kokeneempi huomaa jotain hassua/pielessä olevaa meikän sepustuksissa niin palautetta otetaan mielellään vastaan.

    -Esa #7
  3. #3
    Nyt sitten todella tyhmiä kysymyksiä
    Mitä vaaditaan kilpailulisenssin saamiseen? Teoriakoe ja ajokoe? Mikä on hyväksytyn ajokokokeen läpäisykriteeri?
    R1 -08 kilpa-ajoneuvo
    Ex. ZX-6R -13
    Ex. GSR750
    http://www.youtube.com/user/exhaust34
  4. #4
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Minä kysyn täältä pikkujoulujen keskeltä, että millä oikeudella mun numero vietiin?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Lainaa exhaust kirjoitti Katso viesti
    Nyt sitten todella tyhmiä kysymyksiä
    Mitä vaaditaan kilpailulisenssin saamiseen? Teoriakoe ja ajokoe? Mikä on hyväksytyn ajokokokeen läpäisykriteeri?
    Aikalailla noin. Eli kuljettajatutkinnon teoria pitää käydä kuuntelemassa ja lisäksi suorittaa ajonäyttö. Noita teorioita järjestetään nykysin sen pari kertaa vuodessa ja ajonäytön voi antaa esim. ratapäivillä, kerhokisoissa tai vastaavissa. Ei mitään rakettitiedettä kumpikaan noista, vähän vaan pitää olla hereillä aikatauluista.

    Ei välttämättä olisi huono idea jos vaikka saataisiin jollekin orgin rataviikonlopulle paikalle henkilö, joka pystyy vetämään teorian ja ottamaan vastaan ajonäytön.

    Edit. Ajokokeen suoritin ite lähtöharjotuksen ohessa. Eli ainakin semmonen tai kerhokisa tms. riittää. Varmaan myös ihan normaali radan kiertäminen riittäs jos ei oo lähtöharjotusta tarjolla. Eli ei siihen mitään erityisosaamista vaadita, suurinpiirtein kun oikeeseen suuntaan rataa kiertää eikä muutakaan töhöile niin riittänee.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 10.12.2016 klo 22:10.
  6. #6
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Minä kysyn täältä pikkujoulujen keskeltä, että millä oikeudella mun numero vietiin?
    Ihan omin luvin otin.

    Mut taustahan numeron takana on tämä: Kun olin menossa ajamaan Motoparkkiin viime kesänä, tiesin, että katteisiin pitää mahduttaa kisanumero. Mietin, että 1-numeroinen on helpompi saada mahtumaan katteisiin kuin 2-numeroinen, joten ei muuta kuin moottoriliiton sivuille numeroa varaamaan. Sieltä sit katoin ekan vapaana olevan ja se sattu olemaan seiska, eli sillä nyt sitten mennään.
  7. #7
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ihan omin luvin otin.

    Mut taustahan numeron takana on tämä: Kun olin menossa ajamaan Motoparkkiin viime kesänä, tiesin, että katteisiin pitää mahduttaa kisanumero. Mietin, että 1-numeroinen on helpompi saada mahtumaan katteisiin kuin 2-numeroinen, joten ei muuta kuin moottoriliiton sivuille numeroa varaamaan. Sieltä sit katoin ekan vapaana olevan ja se sattu olemaan seiska, eli sillä nyt sitten mennään.
    Mä en tiedä kuinka reagoida näin asialliseen vastaukseen.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Just meinasin korjata että Hipille pitää vittuilla aina ja kaikesta. Ehkä kuitenkin itse opin juuri jotakin.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  9. #9
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mä en tiedä kuinka reagoida näin asialliseen vastaukseen.
    Suosittelen läheisterapiaa ja jaksuhaleja...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  10. #10
    Hyvältä kuulostaa! ISOSTI tsemppiä tulevaan kauteen
    Tsekkasitko noi ohjausiskarin korvakot myös hyvin, et ei oo murtuman alkuja tms.

    T:naamakirjaton
    hontamies RR
    CBR600RR HRC-13
  11. #11
    Lainaa honda RR kirjoitti Katso viesti
    Hyvältä kuulostaa! ISOSTI tsemppiä tulevaan kauteen
    Tsekkasitko noi ohjausiskarin korvakot myös hyvin, et ei oo murtuman alkuja tms.

    T:naamakirjaton
    Joo, kyllä ne tuli syynättyä. Vaikuttas olevan ihan kunnossa.
  12. #12
    Ja välillä tuoreempaakin päivitystä, tämmöstä kirjottelin sinne tänään:

    Laitetaas tähän väliin jonkinnäköstä videota viime kesältä omasta Kemoran parhaasta. Pari kiekkaa siis 1:11 puolelle. Kattelin tuota videoo ja dataa ja tulin semmoseen johtopäätökseen, että n. 1-1,5s parannus pitäs onnistua suht helposti tuolla ens kesänä. https://www.youtube.com/watch?v=WvzVH4TAZ3E

    P.S. Ajamista saa kommentoida ja kysyäkin saa jos joku kohta aiheuttaa ihmetystä.

    Niin ja jos joku haluaa tuosta tai muilta radoilta dataa nähtäksi niin heittäkää viestiä tai kommenttia tähän alle.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 14.12.2016 klo 17:18.
  13. #13
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava BANDIT-R:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Mänttilä
    MotOrg ry jäsen
    Ens kesänä sitten joku .Org porukka kasaan ja kannustamaan Esaa kisoihin.
    Vois kenties grillailla samalla kun ei tarvitse itse kiertää rataa, joko ruvetaan mökkiä katseleen?
    Koulutusvastaava, kauppavastaava
    Beta 300RR 2014

  14. #14
    Lainaa BANDIT-R kirjoitti Katso viesti
    Ens kesänä sitten joku .Org porukka kasaan ja kannustamaan Esaa kisoihin.
    Vois kenties grillailla samalla kun ei tarvitse itse kiertää rataa, joko ruvetaan mökkiä katseleen?
    Teretulemast. Mistä tulikin mieleen, että pitääkin varailla kisaviikonlopuille majotukset nyt hyvissä ajoin.
  15. #15
    Pientä hiljaiseloo ollu viime aikoina, mutta nyt vähän silmän iloo(?) uuden värityksen miettimisen muodossa. Kuvat pitäs näkyä täältä, vaikka ei naamakirjassa olisikaan: https://www.facebook.com/14751723858...27662820633518
  16. #16
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Pientä hiljaiseloo ollu viime aikoina, mutta nyt vähän silmän iloo(?) uuden värityksen miettimisen muodossa. Kuvat pitäs näkyä täältä, vaikka ei naamakirjassa olisikaan: https://www.facebook.com/14751723858...27662820633518
    Hyvin näkyy.

    Vihreä on ehdoton ei. Koska toi väri on varattu KAWA:lle. Punainen toimii, keltainen paras. Harmaa toimii myös, mutta vaatii jonkin huomiovärin numeroille tai sitten koristeraidan tms. Muutoin on pirun tylsä.

    Onko muuten tarkoitus laittaa ns vauhtiraitaa vai mennä kokonaan yhdellä värillä? Jos itse pääsisin valitsemaan, niin keltainen, mutta toi alakate mustaksi ja sivupaneelin kaarevaa linjaa myöten rajaus --> takakatteen alaosa tulis myös mustaksi lyhyeltä matkaa... Ja sit ehkä jokin tehosteraita etukatteen yli tuulilasin molemmin puolin, joka jatkuis tankin ja takakatteen yli... Musta ja valkoinen raita toimis hyvin.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
  17. #17
    1-värisenä pysyy suurella todennäkösyydellä ihan tekemisen helppouden ja kustannusten takia. Tarroilla sitten tietysti saa vähän lisää näköä tasaväriseen pintaan.
  18. #18
    MotOrg Ry hallituksen jäsen, Rahastonhoitaja rantaile:n avatar
    Liittyi Jul 2008
    Hesa
    MotOrg ry jäsen
    Gorilla- tai jeesusteipin värinen, niin ei huomaa milloin korjailtu
    Suzuki GSX-R 1000 L1 liki kilvetön
  19. #19
    Lainaa rantaile kirjoitti Katso viesti
    Gorilla- tai jeesusteipin värinen, niin ei huomaa milloin korjailtu
    Tiaz huijas tossakin ja paikkaili Suzukia niin taidokkaasti sinisella ja valkeella jessellä, ettei kauempaa edes huomannut, että oli rymytty.
  20. #20
    Vahvajussi oli kerrankin hyödyksi
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  21. #21
    Kouluttaja Waille:n avatar
    Liittyi Jun 2009
    Helsinki / Skinnarilan vapaavaltio
    MotOrg ry jäsen
    Joo kannattaa ottaa Penman manageriks ni voi maalata mopon minkä väriseks haluaa.
  22. #22
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    1-värisenä pysyy suurella todennäkösyydellä ihan tekemisen helppouden ja kustannusten takia. Tarroilla sitten tietysti saa vähän lisää näköä tasaväriseen pintaan.
    Mites sitten tuollainen BMW:n Fire Blue...? Ei ihan Rizlan sininen, mutta melkein. Ois vähän niin kuin Suzukin "oma" väri. Ei siksi, että mulla on ton värinen, mutta ajatuksena

    Ja numerot keltaisella.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
  23. #23
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Ja numerot keltaisella.
    Numerojen ja numeropohjien värit tulevat sääntökirjasta. Nekin kannattaa huomioida pääväriä valittaessa, että synkkaa edes jotenkin, jos se nyt jotakuta niin paljon jaksaa kiinnostaa.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6r ja BSA A7SS caferacer

    https://www.facebook.com/pages/Eronenbros/216050551738408

    https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

  24. #24
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Numerojen ja numeropohjien värit tulevat sääntökirjasta. Nekin kannattaa huomioida pääväriä valittaessa, että synkkaa edes jotenkin, jos se nyt jotakuta niin paljon jaksaa kiinnostaa.


    - T -
    Näinhän se on, että punasella pohjalla valkee numero kun Beetä ajelee.
  25. #25
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Näinhän se on, että punasella pohjalla valkee numero kun Beetä ajelee.
    You can shove your rule book up your.... Taas tiedän jotain lisää, eli ei mennyt tääkään päivä hukkaan vaikka siltä tässä sohvalla tuntuu.

    Mut kyllä se silti tuohon siniseen sopii. Keltaiseen... Enpä tiedä. Photoshop, ja kuva kertois enemmän
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
  26. #26
    Jos yhteistyökumppanit on jo selvillä niin tarkastele asiaa sponssitarrojen kanssa. Jos maksaisin jollekulle ajamisesta niin toki haluaisin nähdä oman puljun nimen ilman suurempaa etsimistä. Mikäli on joku pääsponssi niin sitten firman väreihin, tekee paremman säväyksen kuin tarrat.

    Jos lähipiiristä löytyy värisokea niin kysy mielipidettä siltäkin. Tällä viikolla Tallinassa ihmettelin lähtöruudukon kokoista kadunvarsimainosta jostain tapahtumasta. Vasta kun puoliso kertoi mistä kohtaa päivämäärä löytyi havaitsin sen. Elämä on jännempää värisokeana .
  27. #27
    Lainaa Waille kirjoitti Katso viesti
    Joo kannattaa ottaa Penman manageriks ni voi maalata mopon minkä väriseks haluaa.
    Oon löytäny hyvän jesarikaupan. Väriskaalaa löytyy
  28. #28
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    You can shove your rule book up your.... Taas tiedän jotain lisää, eli ei mennyt tääkään päivä hukkaan vaikka siltä tässä sohvalla tuntuu.

    Mut kyllä se silti tuohon siniseen sopii. Keltaiseen... Enpä tiedä. Photoshop, ja kuva kertois enemmän
    Se on selkee, että punasella pohjalla noi numerot on helpoimmat. Saa kyllä sopimaan myös keltaseen ja siniseen, mutta vihreen kans rupee olemaan ehkä siinä rajoilla.
  29. #29
    Lainaa RiderOnTheStorm kirjoitti Katso viesti
    Jos yhteistyökumppanit on jo selvillä niin tarkastele asiaa sponssitarrojen kanssa. Jos maksaisin jollekulle ajamisesta niin toki haluaisin nähdä oman puljun nimen ilman suurempaa etsimistä. Mikäli on joku pääsponssi niin sitten firman väreihin, tekee paremman säväyksen kuin tarrat.

    Jos lähipiiristä löytyy värisokea niin kysy mielipidettä siltäkin. Tällä viikolla Tallinassa ihmettelin lähtöruudukon kokoista kadunvarsimainosta jostain tapahtumasta. Vasta kun puoliso kertoi mistä kohtaa päivämäärä löytyi havaitsin sen. Elämä on jännempää värisokeana .
    Tietysti yhteistyökumppanit vaikuttaa mopon väritykseen suuresti, mutta valitettavasti tilanne niiden suhteen on himppasen heikko vielä tällä hetkellä. Eli yhteistyökumppaneille olisi vielä tilausta. Saa vinkata jos lähipiirissä on rääräästä innostuneita ja yhteistyöstä kiinnostuneita ihmisiä. Meikäläinen on melko sanavalmis ja esiintymis- ja koulutustaitoinen ihminen, joten rahalle saa kyllä muutakin vastinetta kuin tarran mopon kylkeen.
  30.  
  31. #30
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tietysti yhteistyökumppanit vaikuttaa mopon väritykseen suuresti, mutta valitettavasti tilanne niiden suhteen on himppasen heikko vielä tällä hetkellä. Eli yhteistyökumppaneille olisi vielä tilausta. Saa vinkata jos lähipiirissä on rääräästä innostuneita ja yhteistyöstä kiinnostuneita ihmisiä. Meikäläinen on melko sanavalmis ja esiintymis- ja koulutustaitoinen ihminen, joten rahalle saa kyllä muutakin vastinetta kuin tarran mopon kylkeen.
    No, tänäänkin on Veikkauksen uusien sponsorien ilta - eli Eurojackpot. Jos tuolta napsahtaa, niin sulle on tulossa sponsori. Pyörät on edellä mainitun värisiä, ja vastineeksi saat kouluttaa yhtä "kädetöntä" kuskia.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen