Tulokset 1:st 10:een 10:sta
  1. #1
    Alkusyksyst miettiessni moottoripyrily, sain ajatuksen uudistaa kalustoani. Ajattelin ovelasti, ett myisin silloisen pyrni (BMW R1200GS vm. 2008) ja pienell lisrahalla hankkisin kaipaamani ADV-version samasta merkist. Ei muuta kuin nettimoto tulille ja myynti-ilmoitusta vsmn. Pyrn hinnaksi laitoin konservatiivisen, mutta riittvn lukeman. Se ei ollut sarjansa alhaisimpia, mutta en yrittnyt tavoitella kuuta taivaalta. Olinhan sijoittanut lisvarusteisiin muutaman vuoden aikana hyvn summan rahaa, mutta ei niille voi myytess laskea juurikaan hintaa. Mutta jospa ostaja sitten tekisi ptksen moottoripyrn hyvn kunnon, vhisten kilometrien ja lisvarusteiden ryydittmn.

    Samalla kun ilmoitus ilmestyi nettimotoon, katselin alustavasti vaihtoehtoja. Suomipyr, Saksapyr tai jotain muuta. Olin jo toki markkinoita silloin tllin tarkastellut ja tullut siihen tulokseen, ett Suomessa haluamiani malleja on vhn myynniss, ja hinnat Saksaan verrattuna "ylkanttiin". Koska olin jo hankkinut Saksasta aikanaan auton (vaimolle perheen toiseksi autoksi) siell asuessamme, mieless oli hyvt ja helpot kaupat.

    Eip aikaakaan, kun pari aktiivista kyselij ilmaantui. Toinen oli tosiostaja, ja kaupat vanhasta pyrst syntyivt jouhevasti. Trailerin pervalojen hipyess nkymttmiin, mietin seuraavat toimenpiteet. Ptin olla nopea liikkeissni, koska jos kaupat syntyy Saksapyrst, aikaa sen hakemiseen ei ollut liiaksi. Syksyn huonot ajokelit painavat plle.

    Selasin autoscouttia ja mobile -nettisivuja kiivaasti ja tuolloin kvi selvksi, ett saksapyr sen pit olla. Haluamassani ikluokassa ml. kilometrit, pyri lytyi 50-100 (Suomessa oli tuolloin myytvn 3 kappaletta nettimotossa). Vrin ja varusteet sai valita. Otin yhteytt muutamaan myyjn joista osa vastasi kyselyihini (englanniksi) nopeasti ja kaikki vastaajat olivat innokkaita myymn pyrns mys Suomeen. Olemme nhtvsti ostajina viel hyvss huudossa. Osa katsomistani pyrist meni vilkkaasti kaupaksi, joten siit syntyi yksi painekohta ajan puolesta. Jos jonkun ptn ostaa, toiminta pit olla vilkasta, jotta en j nppej nuolemaan.

    Sitten muutaman pivn jlkeen puhelimeeni soitti ers Dusseldorfilainen Michael jonka pyr oli myynniss ja jolle olin jo kirjoitellut kysymyksi (vinkki: autoscoutissa ja mobilessa on hyvt valmiit lomakkeet jolla voi ottaa yhteytt myyjn). Michaelin pyr oli yksi krkipyrist (kaikilla varusteilla, vhill kilometreill ja sopivalla hinnalla, lisksi vri kvi silmni). Yksi asia johti sitten toiseen, ja eip aikaakaan kun istuin jo junassa Jyvskylst kohti Helsinki-Vantaata.

    Mutta jo ennen lht minun piti varmistaa, ett p ei j vetvn kteen. Mitp jo Michael onkin Turkkilainen huijari? Jos pyr myydn ennen kuin ehdin perille? Jos pyr ei olekaan mit on luvattu? Monta kysymyst vailla vastausta. Pdyin kuitenkin ottamaan riskin, joka suurimmillaan oli tyhj matka Dusseldorfiin ja maksettu varausmaksu. Sovin siis maksavani Michaelille hieman etumaksua, jotta saisin kaupan vhn varmemmaksi, ennen kuin psen perille. Katselin mys netist 100 km:n etisyydelt pari vaihtoehtoista pyr jotka saattaisin ehti ostaa reisullani jos tm pkohde ei nappaa.

    Koneen pyrt jyshtivt Dusseldorfin kentlle, ja Michael oli luvatusti vastassa kentll. Hn asui puolentunnin matkan pss kentlt, ja lupautui hakemaan minut. Ensivaikutelma oli hyv, Michael oli puhelias ja mukava heppu. Ajoimme hnen kotiin ja niin psin nkemn BMW:n ensimmist kertaa. Hn oli toki lhettnyt huoltokirjasta sek pyrst monta kuvaa ennakkoon, ja jo niden perusteella osasin odottaa priimaa. Ja niinhn se oli, ett parempaa olisi saanut hakea tosissaan.

    Michael oli ostanut pyrn paikalliselta BMW:n diilerilt suoraan. Laite oli varattu myyjfirman pomolle, joka kuitenkin luopui varauksestaan. Se oli vuoden 2016 alkupn tuotantoa, valmistettu syyskuussa 2015 (BMW vaihtaa mallia kesken vuotta syksyll). Michael oli ajanut pari pidemp reissua ja sitten paikallispyrityst, km-lukeman ollessa myyntihetkell 9120. Pyr ei ollut nhnyt soraa, ja ajosiivut olivat olleet maltillisia. Varusteet olivat "kunnossa", koska kaikki tehdaslisvarusteet oli ruksittu tilausvaiheessa. Muutaman lisvarusteen Michael oli hankkinut (Touratechin peilit taittuvalla varrella sek sivujalan sensorisuojan, ensiapulaukun ja 3 litran polttoainekanisterin kiinnikkeineen), mutta muutoin pyr oli kuin paketista juuri avattu. Ei kaaduttu tai naarmutettu, ja 1000 km:n huolto oli tehty ajallaan.

    Tarkastin pyrn, ajoin lyhyesti ja lin rahat kouraan. Kirjoitimme kauppakirjan ja Michael heitti minut lheiseen hotelliin. Hotelli osoittautui hyvksi paikaksi, hiljainen reissumiesten hotelli kohtalaisella aamupalalla ja halvalla hinnalla. Aamulla hyviss ajoin Michael haki minut ja ajoimme hakemaan (jo nyt siis minun) pyr hnelt. Hn oli tarjonnut autotalliaan yn silytyspaikaksi, olisihan se ollut onnetonta, jos juuri tehdyn kaupan kohde varastettaisiin. Ajoimme perkanaa muutaman kilometrin kyln rekisterintikonttoriin, jossa Michaelin avustuksella pyr rekisteritiin minun nimiin, ja kilpipajan tytt valmistivat 30 pivn siirtokilven. Konttorin pihalla ruuvasin kilvet paikalleen, hyvstelin Michaelin ja aloitin paluumarssin valmistelut.

    Matkasta ja paluumatkasta kirjoittelin plokia osoitteeseen juhamatkalla.wordpress.com josta lytyy mys kuvia ja matkastatistiikkaa.

    Kotiin pstyni tein Tullin ja maahantuonnin tarvitsemat temput netiss ja paikallisessa katsastuskonttorissa ja jin odottelemaan veroptst. Pts tuli puolentoista kuukauden pst ja oli sen mukainen, mit olin ajatellut.

    Kannattiko reissu? No aivan ehdottomasti. Oli mukava matkustella 4 piv, tutustua uusiin ihmisiin ja paikkoihin, ja vaikka motarivedot olivat tylsi, minulle uudella pyrll ajaminen oli upeaa. Pyrn hinta hakureissun kustannuksineen tuli paljon halvemmaksi kuin Suomessa myynniss olevat. Hintaero on noin 4-5 tuhannen euron luokkaa, joten ainakin tuossa hintaluokassa kannattaa harkita Saksantuontia. Pyr on taatusti yht hyvss kunnossa kuin ns. Suomipyrt, ellei paremmassa. Ja sit paitsi, yhtn Bemaria ei ole tll valmistettu, joten kaikki ne on Saksantuontia. Takuut pelaa ja paikallinen liike on tehnyt huollot ja takuuvaihdot (vasemmanpuoleinen nappulaviidakko vaihtui uuteen kun vakionopeussdin ei toiminut kunnolla ja kytkinsylinteriin tehtiin tekninen kampanjavaihto).

    Kun tekee kauppoja "kansainvlisesti", pit varautua tietenkin hieman toisenlaisiin riskeihin kuin kotimaassa. Riskej voi vhent ostamalla vaihdokin liikkeest, ja voihan sit kytt vaikka nit vlityspalveluita. Hyv englanninkielen taito on ok, jos osaa saksaa, niin se on viel isompi etu. Hyvll etukteissuunnittelulla asiat hoituu. Toki omaa aikaa kuluu asioiden hoitamiseen, mutta moottoripyrilyhn on harrastus kaikkinensa, joten itse ainakaan en laske kuluneelle ajalle mitn hintaa.

    Nlk toki kasvoi sydess. Alun perin olin ajatellut hankkia seuraavaksi pyrksi vain vhn uudemman ja pienell vlirahalla. Loppujen lopuksi tuli vuosimalliltaan uusin mahdollinen ja hinnaltaan reilusti enemmn kuin olin ajatellut. Mutta tm hinnan nousuhan on tuttua kaikille.
    -juha-
  2. #2
    Hyv valinta! Onnea uudelle, komee on pyr!
    -MK-
  3. #3
    Kiitos Mikko. Tytyy nyt keskitty ajeluun ja reissuihin, seuraava vaihto tapahtuu vasta elkkeell!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -juha-
  4. #4
    Kvin maaliskuussa 2015 Gessun Munchenist Bemarin liikkeest. Todella helppoa ja jouhevaa.
    R1200GS, F700GS
  5. #5
    Jos hakisi pyrn Saksasta ja samalla kvisi vhn katsastamassa Alppeja. Miten tmminen kuvio onnistuu?
    Miten vakuutukset yms?? Kaverit on lhss keskuussa reissuun ja oma pyr myyty syksyll. Aattelin ett yksi vaihtoehto olis lent Saksaan ja ostaa sielt pyr ja ajella kaverit kiinni tuolta Itvalta/Italia akselilta...
    Pyrtn tll hetkell...
    Ext:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750, Honda VFR800, CBR600F
  6. #6
    Lainaa JuSu1978 kirjoitti Katso viesti
    Jos hakisi pyrn Saksasta ja samalla kvisi vhn katsastamassa Alppeja. Miten tmminen kuvio onnistuu?
    Miten vakuutukset yms?? Kaverit on lhss keskuussa reissuun ja oma pyr myyty syksyll. Aattelin ett yksi vaihtoehto olis lent Saksaan ja ostaa sielt pyr ja ajella kaverit kiinni tuolta Itvalta/Italia akselilta...
    Jovvain hyvin onnistuu, ja on jopa suositeltavaa yhdist ns. "huvi ja hyty"!

    Itse keltaisilla kilvill Bad Tlz:ist, ( D ), Dolomiittien, ( I ), ja - muista en- sveitsin passojen kautta takaisin kotitukikohtaan, und "keine problem"!

    ...eik ihan viidess pivss, mutta "keine problem" ....



    jaa vakuutukset..`? No kaskon otin etukteen suomesta - "keine problem" .....
  7. #7
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Jovvain hyvin onnistuu, ja on jopa suositeltavaa yhdist ns. "huvi ja hyty"!
    Hieno homma. Tytyyp alkaa miettimn vakavammin. Hannoverissa asuu yks vanha tuttu, joka kyll varmaan jeesais sen verran, ett olis kilvet valmiina ajoon..
    Pyrtn tll hetkell...
    Ext:Yamaha R1,Kawa ZX-6RR (rata), Honda CB1000R, GSX-R750, Honda VFR800, CBR600F
  8. #8
    Lainaa JuSu1978 kirjoitti Katso viesti
    Hieno homma. Tytyyp alkaa miettimn vakavammin. Hannoverissa asuu yks vanha tuttu, joka kyll varmaan jeesais sen verran, ett olis kilvet valmiina ajoon..
    Kyll se prr-, tai autoliike hommaa net kilvet siihen menopeliin valmiiksi, ja viel samaan hintaa, jos vain olet hyv suustasi! (vink-vink!)
  9. #9
    Maaliskuussa 2015 kvin Gessun Saksasta. Nyt yhteist matkaa on kertynyt rapiat 55t. Vuoden parin pst pit jlleen suunnata ostosreissulle.
    R1200GS, F700GS
  10.  
  11. #10
    Melko suppeaa on Nettimoton tarjonta alle 5-vuotiaissa mopoissa nykyn, kun uusia myydn eniten vain kevareina... Saksaan on ilmeisesti itsekkin suunnattava ensi syksyn pyr hakemaan..
    Kawasaki ZZR1400, Solifer Export-64, Zundapp Bella
    x 2, Yamaha Virago 535
    Muulloin: 5 x Thtikeula (W186/W180/W123/C126/W210), alkaen vm 1952-
    Ex: Suzuki:-76,-82,Yamaha:-88,-92,-95,Kawasaki:XZ-9R/-99, ZX-12R/-00,ZZR1400/-09