Sivu: 2 / 2:sta EnsimminenEnsimminen 12
Tulokset 31:st 39:een 39:sta
  1. #31
    Ovihan oli spiss, eik ketn nkynyt missn? No, autoja oli kuitenkin pihalla, ja kun en pitnyt hoppusta, niin tulihan siihe kohta sitten rouva ovea avaamaan. Tiedustelin kohteliaammin, lytyisiks hotellista "economy"- hintaista huonetta, yhdelle ja vain yhdeksi yksi. Rouva totesi siihe oudolla, ei kuitenkaan ranskan-englannin aksentilla, ettei heill "economy"-hintaisia huoneita ole saatavilla, mutta ett hn voisi tehd minulle sellaisen tarjouksen.... .

    Siirryimme reseptionin tiskin relle, ja tosiaan, hn sitten "teki" tarjouksen, josta en voinut - tai no, en en edes jaksanut sen paremmin kieltyty: Normaali huonehinta olisi 80e ilman aamiaista, mutta "tss tapauksessa", hinta olisi minulle vain 50e sislten aamiaisen. (Sesongin ulkopuolella tuo hinta ei ollut mitenk edullisimmasta pst, mutta pihalla satoi ja kuuma suihku houkutteli ja kun sinne Brianconiin en kuitenkaan psisi tunnelitymaan takia...!)

    Kokemuksesta tiedn, ett huone voisi olla kellarikomero, tms, ihan mik vaan, vaika hotelli muutoin olikin varsin tyyliks ulkoasultaan. Ei halusin nhd huoneen ensin, joka rouvalla sopikin. Joten muuta kuin rouvan perss vain ylkertaan, vai oliko se kolmas kerros kuitenkin...."Okay, lets make a deal", ja maksoin huoneen saman tien.

    Huone oli tilava, hyvin kalustettu ja ennen kaikkea, siinhn oli mys iso parveke-terassi, josta olisi soma seurata kiihtyv vesisadetta, pimenev ja viilen kylmennytt iltaa, sek aamulla alkanutta ukonilmaa.

    Gessun vein rakennuksen alle suojaan. Itse vaihdoin kuivemmat kamppeet sen kuuman ja pitkn suihkun jlkeen ja sen jlkeen menin alas viel kyselemn illallisesta.. . Valitettavasti ravintola ei ollut nin "sesong-off" - aikana avoinna, mutta kyln keskustassa olisi usempiankin ruokapaikkoja. Ei kiinnostanut en tnn uloslht, etenkin kun tavaroistani lytyi viel jopa evsleipikin, juotavaa sek parit mandariinit.

    Mutta sitten kuulin hyvikin uutisia! Nimittin, kun otin sen kohteeni Brianconin ja tien sulkeneen tunnelitymaan puheeksi, rouva kertoikin ett kyllhn sinne tlt psee, ja vielp helposti! T?
    Levitin salamana kainalooni mukaan ottamani kartan, ja nytin ett eihn tss kartassani, joka oli perti viime kesn vasta tlt ostettu, ny mitn muuta tiet Brianconiin? Rouva katsoi karttaani tarkasti ja totesi, ettei se "pid nkykkn", koska se on "salaisuus". "WHAT?" No emps ole tuollaista ennen kuullut, tie- joka on "salaisuus"?

    Rouva jatkoi, ett tie, jota kartaan ei ole merkitty, on ns. "pelastustie". Tie menisi padotun jrven etelrantaa pitkin, jonka olemassa olon tietvt vain paikalliset. Tarkoitus onkin, ettei sit liikennemerkein opasteta, koska muutoin tie, joka on varsin heikkokuntoinen ja osin vaarallinenkin, tukkeutuisi kaikesta rekka- ja turistiliikenteest. Eli sen kytt oli tysin luvallista, mutta omalla vastuulla!

    No taas hersi sitten toivo Brianconiin psystni! YES!, eli kyll kannatti jd tnne Les 2 Alpesiin, koska aamulla s olisi varmasti jo parempi, matkaa Brianconiin en vain vhn, ja nyt saisin jatkaa aamulla aamisen jlkeen, tydell vatsalla matkaani! Kyselin viel oudosta aksentista, jolloin rouva kertoikin pitkt tarinat siit, kuinka hn ja hnen miehens, tulivat ranskaan tihin Unkarista. Ja voitte vain arvata, kuinka sain kertauskurssin siit, ett olimmehan melkein sukulaisia. Veljeskansaa, kielikin "lhes" samanlainen, kovia konsonantteja lauseet tynn, jne. yms. tms. juttua olisi riittnyt vaikka kuinka..... .

    Yll jyrhti, vaikka en ollut synyt mitn ihmeellist? Taisin kuulla toisenkin kerran, ja aloin kuuntelemaan tarkemmin... juu, sataa, sataa, ......sataa ja taas! Siis jyrhdys! Ukkosta! Ponkasin yls raottaakseeni verhoa, mutta pihalla oli tietenkin viel aivan pime. Sen verran nin katuvaloja, ett vesipisat ja mrk tie kiilti, vai oliko se jt? Ihmettelin neen, miten KYLMA oli huoneessa yll? Olin nemm pukenut joskus puolenyn aikaan villapaidan sek collagehousut plleni!

    Melkein vielkin palelin! Ttk se rouva tarkoitti "economy"- hinnalla, eli sill tm oli sitten "vain" 50e !
    Aamutoimet sujuivat sukkelaan, koska vain liike piti lmpisen. Sitten aamiaiselle HETI, kun oli mahdollista. Nyt aamiaissalissa olikin rouvan mies, eli otsaryppyinen, ikkmpi, mutta todella ystvllinen, toki mys Unkarilainen hemmo sulatti puheillaan, sek kytkselln mieleni, tehd valitus kylmst huoneesta, sek melkein paleltuneesta mp-ohjastajasta!

    Hemmo esitteli seinlln olevaa suomalaista tuulikannelta. Kyseli muutenkin suomesta, minklainen maa, minklaiset kaupunkit ja ihmiset, mit ammatteja siell olisi, jne. Kysymyksille ei meinannut tulla loppua, ja tuulikanteleen teksi, piti minun nyt ehdottomasti knt hnelle, koska siinh luki suomeksi, runonptk Kalevalasta. Hemmo tiesi mit se Kalevala -stoori oli, mutta teksti hn ei ollut koskaan ymmrtnyt....... . Sitten kerran, kun tuli minun vuoroni kysy jotain, niin kysyin tietenkin siit "salaisesta", pelastustiest ja psyst tnn Brinconiin? Epilin nimittin vahvasti, ettei sinne tielle olisi La Graven jlkeen mitn asiaa, koska tie menisi korkealle ja yn vesisade olisi varmasti tullut alas lumena! Olinhan jo eilenkin nhnyt tienvarren opastaulussa lumihiutaleen kuvan, sek se information-toimiston nainen oli soittanut tiepalvelunumeroon, jonka automaatti jankutti ett tiell oli lunta- ja siten ajo vain autoilla mahdollista..... ?

    Hemmo rauhoitteli kovasti meiklist, ja kertoi, ett ajo Brinconiin olisi tysin mahdollista, ja ettei se tie mene siell niin korkealle, ett siell olisi lunta! Moneen kertaan vakuutti, ett ei mitn ongelmaa tulisi eteeni!
    Jotenkin vain tuntui edelleen silt, ett mies kertoi vain ja juuri sit, mit halusinkin kuulla! No, joka tapauksessa, mieleni kohosi korkealle, eik taustalla jyrhtelevt ukkosen net, haitanneet yhtn, saati katolle kohisevana kuuluva vesisade.

    Psin viimein Gessuni satulaan, ja nyt kohti erst ennakkoon valitsemaani kohdetta, joka ei olisi kaukana. Les Travers. (D219). Oli sellainen "rotkotie", ja todella kapeaa, vuorenrinteelle koverrettua rnni. Vesisateessa, ja tihess sumussa, ei vain rotkon pohjaa tahtonut oikein eroittaa, joten se "syvyysvaikutelma" ji hivenen hakuseen tll kertaa! Ehkp onneksi!

    Tarkkana sai olla, vaikka tiet olivatkin sulana! Nimittin, olin edelleen parissa tonnissa, joten kaikki tiet olisivat voineet olla jss.
    Syksyn sateiden ja tuulien tielle iroittamat puidenlehdet, olivat nekin vaaranpaikkoja, kuivanakin. Nyt ne olivat kaikenlisksi mrkin, joten kitkat lehtien pll olisi tydet nolla!
    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 07.01.2017 klo 11:06.
  2. #32
    Mutta nyt suuntasin Pikku-Gessun etutassun rinteilt alas, kohti "salaista", pelastustiet, elikks edelleen, koska minulle oli vakuutettu jotta lpipsy Brianconiin olisi mahdollista, lhdin toiveissani sit kohti! Kaikki liikennemerkithn osoittivat takaisinpin kiertotielle GAP:in kautta, tai sitten ne olivat jrjestn yliteipattuja.

    Pelastustielle ei ollut mitn opasteita, saati sit, mihin se johtaisi. Mutta liittym lytyi helposti, koska hotellissa se rouva oli kartalta sen minulle osoittanut, eik padotun tekojrven rannalla mitn muuta tieuraa ollut. Edelleen satoi, ja jyrkk tie alemmas, ja yh alemmas, piti ottaa maltilla! Ja kas, tuostahan se varmasti lhtisi, - tuumasin, ja tein ensin risteyksest harkitun ohiajon, koska risteys oli suunniteltu, vain ja ainoastaan alhaalta pin tulevaa liikennett varten. Kiepautus, ja sitten vhn matkaa uudelleen yls. " BROTTA-RROTT-BROAMM-" Tyhjkynnill valuttelin nyt tuoretta, (liukasta!), ja kapeaa asfalttia alemmas, ja alemmas, kohti vesiallasta, ja mutkaa vasemmalle, ja puomien kohdalla knns oikeaan - ja taas alas!

    Mutkan perll oli tiell vett melkoinen ltkk, mutta luottaen siihen, ett se oli tasaista eik mitn yllri olisi sen pohjalla, pstelin surutta vain eteenpin! Sitten mutkan jlkeen tien varrelle olikin aseteltu ties miten monenlaisia, keltaisia, sinisi ja punaisia varoitus- ja kieltotauluja, joissa tienyllpitjt ilmoittavat mm: ajon olevan tysin omalla vastuulla, tielle ei saanut jd oleilemaan, tie voitaisiin sulkea milloin tahansa, tien sulkeminen voitaisiin tehd siit ennakkoon varoittamatta, jne, yms. tms. Eli kaikki oli nyt mahdollista, tapahtuipa mit tahansa! Eik kivivyryn, ja kapean tien, tai ohituskiellon liikennemerkit yhtn asiaa helpoittanut...!

    Mutta koska muutakin liikennett oli samaan suuntaan, olin luottavaisin mielin! Kapea "rnnitie" otti jlleen korkeutta vesirajaan nhden, ja jrven toisella puolen, sivusilmll ninkin ne pitkt tunnelit, jotka olivat nyt sitten tymaan takia suljettuina. Vett satoi, ja muutamia autoja tuli vastaan! Hyv niin, eli kyll sielt Brianconista ne varmaan olivat tulleetkin? Isoja kivivyryverkkoja oli kalloiden reunoilla, ja silti aina jokunen kivenlohkare tielle tippunut. Maltailla mentiin nyt edelleen, kunnes viimein saavuin uudelleen ptielle. Nyt edessni tulisi vastaan La Grave, jonne psinkin suhteellisen kivuttomasti, vain muutamat varoituskyltit edelleen kertoivat tien sulkumahdolllisuudesta, ja sitten se tuuli, sehn alkoi selvsti vaikuttamaan!

    La Graven kyl oli lhes autio! Kuin jostain "Space-Invaders attack"- elokuvasta, oli ajofiilikset, kun ei ketn nkynyt missn? Koko kylss vain 2 hemmoa kvelemss, yrittien pidell sateenvarjoistaan kiinni, koska tuuli ravisteli jo Pikku-Gessuakin sen sivu-ja perlaukkujensa takia!

    Mutta koska mit kieltoja, tms. ongelmaa ei tullut vastaani, kiihdytin Gessun kohti korkeuksia, ja kumma kyll, nyt ei autoja en vastaan tullutkaan? Briancon 35km, ja tuulin voimakkuus vain kasvaa! Nyt htyi jo todella keskitty ohjaamiseen, ei ollut varaa kovin maisemia katsella - ei! Ja sitten samassa, vesisade muuttui jo rntsateeksi! Nyt tuli se perinteinen "tenkka-poo", kun molemmat kdet olisivat tangossa tarpeen, mutta visiiri pitisi pyyhki aina silloin tllin! ..........Ja tuuli oli OTTAVAA!

    Tunneli onneksi rauhoitti ajoa hetken aikaa, mutta sitten taas, kun tulin tunnelista pihalle, HET piti olla sarvissa tiukkana! Tie nousee ja tuumasinkin, ett matkaa huipulle olisi korkeintaan en 5-7km!

    Sitten ern mutkan jlkeen, vastaan tuleekin auto, joka vilkuttaa valojaan? Yritn hidastaa, todetakseni onko se en mahdollista, mutta olihan se... Mithn hemmolla on asiaa? Hemmo laskee alas sivuikkunan ja ranskankieli alkaa soljumaan tuulen sekaan,,,,, Kysyn englanniksi asiaa, ja selvi, ett edess on lunta! Tuoretta lunta ja se EI ole sulamassa! Kun viel uudelleen varmistan, onko sit mink verran, hemmo nytt sormillaan ett: 4- 5 cm.....

    Kiitn tiedoista, ja nyt alkaa pikainen ptksien ja eri vaihtoehtojen laskeminen.....mutinaa- mutinaa...??!!

    JOS prr olisi oma, tottakai, kvisin nyt ainakin katsomassa tilanteen, koska Brianconiin olisi matkaa en vain 34 km ! Ja koska huippu olisi n 3-6km:n pss, JOS sen kohdan vain psisin ylitse, olisi pahin takana - kaiketi, riippuen tietenkin tuulen suunnasta, miten se lunta on kinostanut, vaikuttanut jne.. Eli ei se alamki ajo tuoreella lumella mitn herkkua ole!

    Nit eri vaihtoehtoja kydessni lpi, nen kuitenkin mielessni Pikku-Gessun takarenkaan kuvion sek muistan sen omavastuu summan sopimuspaperissani, knnn kuitenkin Gessun vaivalla takaisin tulosuuntaan! Tiedn, ett nyt edess tulisi olemaan piiiitk piv, koska matka takaisin lhtristeykseen on hidasta, ja sitten kiertotie GAP:n kautta, vie sekin aikaa,...hohhhoijaa! Mutta toisaalta, mihinks tss en olikaan kiire=? Tiesin jo eilen, ett mm Col du Chaussy, piti jokatapauksessa jtt vliin!

    Ja parit muutkin niin sopivasti vastaan tulevat passotiet, mutta ei auta....

    Nyt vain myttuuleen kiihdytyst, tai oikeastaan, se takaa puhaltava tuuli piti kyll vauhdista huolen, koska niin voimakas se oli. Alas tunneliin, La Grave, alas, ja yh alemmas, knns pelastustielle, hitaasti mutta varmasti ja tunnen, kuinka niin vedenpitvt ajokamppeeni ovat jo painavat ja ikn kuin jo jalkovlisskin mrk......

    jatkuu....

  3. #33
    Ja tst vain pelkk ajoa, olokeepa hyvt!

  4. #34
    Nyt on Huurus lytnyt oikeat reitit. Mits teit niss ptkiss on ?
  5. #35
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Nyt on Huurus lytnyt oikeat reitit. Mits teit niss ptkiss on ?
    Provincen alppeja, (Meri-alppeja), nuo ptkt on, ja pahoitteluni, kun ompi jnytkin tekstipuoli rapiasti viteoista jlkeen, mut jos joskus....
  6. #36
    Kymppijakso alkaa, elikks ohjastajat takaisin jkaapilta hopi-hopi....alkaa... olokeepa hyvt!

  7. #37
    Viimeiset passot, ja sitten takaisin tukikohtaan, ........uusia seikkailuja kohti!

  8. #38
    Ji tmn "case":n jorinat hieman vajaaksi ja niin kvi muuten itse ajoreittienkin, vesi- ja lumisateiden takia....Joten nyt sitten, jos Herramme tahtoo, tehhn jatko-osaa thn "Dangerous roads"- teemaan.......

    Lennot bookattu nyt hiaman aiemmaksi, kun viimeksi, eli elokuun lopulle, (viimeksi lokakuu), ja kun Norwegian rahtaa perille pelipaikoille, eli Nizzaan 39 :een, niin ei pits olla tyyristkn!

    Vuokraamo sama pulju, joka tuo prrn lentoaseman pportilta 200m, jonne sen mys voi palauttaa. Homma toimi viimeksikin, kuin se "wanhan ajan junan vessa" - ei niden uusien benteliinojen vai mit ne oli....

    Tll kertaa Vincent, (sama hemmo), lupasi kaikille uudelleen vuokraajille -10% off, joten oli helppo valinta, etenkin kun aikani vertailtuani, sain todeta, ett koska elokuussa edelleen, on "tysi rhin", eli kausi kiivaimmillaan, niin hinnat ovatkin pilivess kauttaaltaan.....

    Ducati/F800GT pyrivt kieppuen alkuunsa niiiiiin kovin mieless, vaan niill kun ei sitten poiketa kaikille "armeijan teille", niin luonnollinen valinta oli sitten "tuttu" F800GS, laukkuversiona titty.

    Ja hintako? No, tinkimll titty, ei sivustojen kautta, jossa karhutaan jo pelkstn l-asemalle tuonnista 30 !
    6 vuorokautta, ( 5 x 24h huom!), vapaat km:t 480 ja se siis omasta ehdotuksestani!

    Viimeksi hain "vihreit teit", ja mit "dangerous roads" ehdotteli, mut seuraavaksi haetaan "vihreit teit- punamustakatkoviivoilla", elikks "difficult parts of the roads"
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 08.05.2017 klo 21:54.
  9.  
  10. #39
    Jatko-osaa tulossa pienell viiveell, mutta tsta karkea G-M:n pohja.

    Kaikki sujui edelleenkin, kuten elokuvissa:

    - Menomatka 3h15min.
    - Paluu tasan 3h.
    - Perill temperaturet +27c - +33c, ja sadetta 1h, tosin illalla huoneen ikkunasta katsottuna.
    - Prr 13tkm ajettu F800GS -16, kolmella laukulla, (mode ROAD / RAIN)
    - Pisin pv.matka 230km, (ei kertakaikkiaan ennttnyt enemp...
    - Ajokm:t yhteens 1166km, ( - " - - " - )
    - Majoitukset l-alue mkist - ***- hotelliin, (45e - 79e sis. aamiaisen)

    - ja sitten net Highlightit, vain muutamia mainitakseni:

    - Col du Vence
    - Georges du Cians
    - Croix du Sapet
    - Col des Champs
    - Col dAllos
    - Col des Thuiles
    - Georges de la Malune
    - Pra Loup 1600
    - Col de Cayolle
    - No sitten titty se Bonette....
    - Isola 2000
    - Col de Lombarde
    - Col de Vallonetto, ( I )
    - C.la de Casotto, ( I )
    - Colle S. Bernardo, ( I )
    - Col de Prouis
    - Col de Perus
    - Georges de Bergue
    - Georges de Sargue
    - Col de Tende ( I )

    Mainittakoon viel aligessusta se, ett renkaat olivat lhes uudet Anakee 3:set ja niiden pito oli TODELLA HYV!

    Aivan LOISTAVAT rinkulat kuumalle mutka-asulle!

    Muutenkin, vuokraamon palvelu oli loistavaa, prr samasta paikasta, kuin viimeksi, (Terminal 1 = 200m ovelta), ja palautusaikaa sain "hyvill puheilla exraa 4h!
    Ja mik parasta, sain viel palautusajan jlkeen aligessulla kyydin hotellilleni!

    Ett SUOSITTELEN: Motorbike Trip

    ( Eik muuten olisi huono ajatus, varmaan, jos veisi oman prr talveksi heille siln...!=) ?

    Ja KIITOS Herran, mitn ei tllkn kertaa sattunut, vaikka tiell oli murmeleista, lehmnljiin, ja titty net kaikki Italialaiset yhdellkdelltihinluuritoisessakdess ja tieraivolla ajaneet, yms:t muut jne........
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 10.09.2017 klo 22:17.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimminenEnsimminen 12