Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 39:sta
  1. #1
  2. #2
    4.10 painettiin nuokin tiet Sinkki Tiukalla ohi.

    Siirto ajo ja moottoritiet
  3. #3
    "Nice- Nice- Bike- Tour 2016", "Pizza in Nizza" tms. joku muu vetvmpi nimi olisi tlle reissulle voinut sopia paremmin, mutta kun pizzaa en sy, eik kaikki mennyt taaskaan kuin siin kuuluisassa Strmsss, niin olkoon tm stoori vain edelleen "pikku GS- mihe seikkailut".......

    Nizza oli ennestn tuttu mesta, parilta aiemmalta ajokerralta sinne, mutta nyt oli aikomus lent rannalle suoraan, ja ottaa perill pikku GS-alle ja menoxi. Norweegian lippujen hinnat kun ovat luokkaa 45e- 49e suuntaansa, niin olisihan se sli jtt tllinen tarjous kyttmtt. Prrvuokraamokin lytyi lopulta, tosin, kytnnss ilman tuota ppaikan Barcelonan "Headquaterssia", se on ihan paikallinen ja palveluakin alkoi lytymn, kun olin ilmoittanut ett naputtelen satunnaisesti alan lehtiin matkastooreja. Esimerkiksi alkuun varaamani prrn, Honda NC 700 X, hinnalla sain lopulta 800cc pikkugessun, koska Hondassa ei ollut virran ulosottoa, joka oli ehdoton vaatimukseni navia, ja tuliliivi varten. Mukaan tuli sitten viel sivulaukut ja perlaukku samaan hintaan, ja mik parasta, prrn saisin 300m:n pst terminaali 1:n vierest.

    Niin, nuo sivu- ja perlaukut selittyi sill suurella valokuvauskaluston sek "free-lancer" kamojen mrll & vlttmttmyydell...

    Aikomus oli skipata Monaco, eik rantaelm Cannesin muotimaailmassa, tai julkkisten bongaus voisi juuri vhemmn kiinnostaa. Sen sijaan, netist jo vuosia aikaisemminkin tutuilta dangerousroads bongaamiltani sivuilta, oli tarkoitus tsekata muutamat erityisesti suurta kiinnostusta herttvt kohteet, kuten esimerkiksi:

    - Combe Laval
    - Route de Presles
    - Les Travers, (D220, tm tosin taisi tulla jostain linkin kautta, ei en muista....)
    - Col de Chaussy
    - Col de Turini

    Nm olisi tll kertaa nhtv, mutta edellisten lisksi, olin jo muutamia vuosia aiemmin, viimeksi viime kesn "Melkein Zetori-mihen Seikkailujen yhteydess", yrittnyt kyd kertaamassa, "poikavuosien" talvisien laskettelureissujen kohteet: Les Deux Alpes, sek Alpe dHuez.
    Viime kesn tie oli maanvyryjen takia poikki juuri hieman ennen tuota Alp dHuez:iin menev tiet, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi ji jatkaa matkaa kohti pohjoista, eli Saint- Sorlin- dArvesia.

    Eli nm kohteet kiertmll, reittini olisikin siten jo valmiina! Tietenkin Michelinin karttaa apuna kytten, kiertelisin sitten viel reitin varrelle sattuvat "vihret tiet", ja esim. Verdunin kanjoni htyi nyt kiert vastaavasti kanjonin pohjoispuolelta, kun aiemmin olin kiertnyt "vain" vaatimattoman etelpuolen! About 1200km neljlle pivlle jaettuna, ei pitisi olla liikaa, tosin mutkateill se tarkoittaa aamuhmrst - iltahmrn ajoa. Sen olin saanut oppia jo aiemmilta Alppireissuilta: 300km alkaa olemaan katto, eik siihen juuri sopisi edes yhtn ruokataukoa, vaan runsas aamiainen aamulla, ja vasta pivn ptteeksi sitten pivllinen. Sivulaukuissa olisi titenkin juomapulloja parit kpl:eet, hedelm, keksi, yms. pikkupurtavaa aina kuvaussession yhteydess.

    Majoitukset tulisivat sitten matkalla vastaan, mutta ensimmisen ja viimeisen hotellin varaisin booking.com:n kautta ennakkoon, jotta pelihommat lhtisi paikanpll kyntiin asap!.
    Vaatimuksena vain lheinen sijainti lentokenttn nhden, ja rauhallinen huone. (riittvsti yunta!).

    Ensimmiseksi yksi lysin "La Baroquen", jonne saapuisin respan aukioloajan ulkopuolella, mutta avainkortti lytyisi ovesta - no probleimou.

    Ja viimeiseksi yksi valitsin Hotel Premiere Classen, aivan kentt vastapt, josta ei terminaalille olisi kuin about 10min kvely aamulla.

    jatkuu.....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 25.10.2016 klo 09:40.
  4. #4
    No miksi lhte en nin syksyll, kun osa passoista on jo kiinni- tai ainakin voivat olla?

    Titty sadekelin sattuessa, korkeimmat passot ovat kiinni kesllkin, jos huonosti ky. Kuitenkin, jokainen prrmatka kun on aina seikkailu, niin seikkailuun kuuluu, ett ylltysmomentteja tulee ja niit lytyy mys. Thats it! Onko se sitten seikkailua, jos ja kun tietisi, ett on tuollainen reitti, ja sitten vain ajaa sen......Lhte liikkeelle, ja vain ajaa sen ?

    Viel edellisell viikolla, ovat kelit tuolla seutua olleet loistavan aurinkoisia, Nizza / Cannes alueella tasaista +20c ja ylempm sismaassa Grenoblessa, ja vuoristossakin Brianconissa ihan siedettvi teepaita- kelej. Eli jos vain aurinko paistaa, ei ylliset pakkasetkaan ole passojen ylityksille este. Tarkemmat tiedot voi bongata esim: Alpenjournal-journal.de- sivuilta. Mutta onhan se niin, ett vaikka muutamat passot joutuisi vliin jttmn, AINA viereisilt teilt lytyy vastaavasti muita mielenkiintoisia "vihreit" maisemateit, jne. Esim tllekkin reitille osuisi muutama muukin mielenkiintoinen:
    -Col de Cabre
    -Col de Rousset
    -Col de Vars
    -Col du Calibier
    -Col du Telegraphe
    -Col de Larche
    -Ja paljon paljon muitakin sellaisia "pikkunyppylit", ~alle tonnin mki....

    Ei vain milln muista, kun aina ei ole tullut merkitty karttaan, ett olinko jo aiemmin kurvaillut noita lvitse? Mutta mits se toisaalta haittaakaan, se kertaus meinaan.

    Toinen hyv syy lhte syksyll, on "Season off" - tai ainakin "Middle season"- hinnat hotelleissa, yms. mestoissa. Eli huonehinnat esim laskettelukeskuksissa on jopa puolet tai ainakin kolmanneksen edullisemmat, kuin kes- tai talviloma-aikaan! Kesll hiihtokeskuksissa on runsaasti liito- ja rinnevarjohemmoja, patikoijia, vene- ja kanoottihemmoja, sek maantie- & maastopyrilijit. Syksy aika kun on rospuuttoa.

    Mutta ensimmisest pivst pitikin sitten tulla ns. HELPPO A - piv. Lent 3h 15min paikanplle, kvell terminaalirakennuksen ovesta 300m ulos ja vasemmalle, pudottaa kamat sivulaukkuihin ja nimi paperiin, ja ottaa prr alle. Ajoreitin hotellille olin GM:n avulla opetellut jo ulkoa, eli navia en viitsisi laittaa edes paikoilleen, vain 5km:n ajoa varten: "Liikenneympyrst yls, tien ali, ympyr takaisin alas oikealle, tien alitus, ympyr oikealle, toinen pern, sitten vain suoraa ajoa, kunnes joen ylitys ja kohta knns oikealle. Joen rantaa pitkin, kunnes hotellin mainostaulu jo nkyy kaukaa.....helppoa kuin saippua!

    Seutulaan saavuttuani, kun lennon PITI lhte klo 17:20, niin tuntia ennen, sain sms:n ett arvioitu lhtaika olisi 19:00!

    Nyt tuli hoppus lyt compjuutteri lentoasemalta! Tytyi pst lhettmn sanaa prrvuokraamolle, ett tullaan, mutta pari tuntia myhss- kk! Prr olisi pakko saada alle, koska aamulla htyi pst tien plle heti aamiaisen jlkeen!

    Ja kun olin menossa kohti alakerran informationia, niin eikks kohta tullut jo heti toinen viesti: "Uusi arvioitu lhtaika klo 19:45"
    ------ Mit mit mit! Nyt meni kyll jo myhiseksi tuo Nizzaan laskeutuminen, ei taida kyll pikkugessua saada en tnn alle...

    Jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 17.10.2016 klo 16:00.
  5. #5
    Nyt @-postia asap Vincentille, ett nyt "I have a BIG trouble now! My flight Estimated arrival time is about 22:00!", .....ett katsotaan mite tss nyt oikein ky? Sitten vain lompsin kohti Norwegianin "bag drop" - tiski, josta pyysin saada muonakorvausta! Juu- helpostihan se kvi, kun vain ymmrsi sit pyyt. 10 :n ruokalippu, joka kvisi l-aseman kaikissa muonapisteiss, mutta oma suosikkini on edelleen se alakerran Ceasar. Lohilasagne, runsaalla salaatilla hystettyn, perunaa, leivt juomat, jne.. 1,50e ji sitten omakustanteeksi - ei huonosti!

    Tulihan se sitten Vincentin vastauskin, kun kvin ruokailun jlkeen sit infopisteen koneelta katsomassa:
    "Hi Pekka, I have to check if possible to Thierry be there 2 hours later. What is your hotel? Can we imagine a delivery there tomorrow early?

    Many thanks, Vincent"

    Vai jotta hotellille suoraan? No, olisihan se tyhj parempi vaihtoehto tmkin, mutta gessu htyy sit tuoda aikaisin, heti aamiaisen jlkeen, eli about 07:00! Nin vastasin, mutta lissin viel, ett joka tapauksessa kyn tsekkaamassa sen heidn "rental-parkkinsa", koneen laskeuduttua perille! Kvi sitten miten kvi?

    No itse lennossa ei mitn ihmeellist sitten ollutkaan, muuta kuin ett jlleen totesin tehneeni maukkaat ja runsaat evsvoileivt jkaappiin, josta saisin syd ne sitten matkalta palattuani. Eik muuten ollut taaskaan ensimminen, eik viimeinen kerta.....
    Niin, tai olihan viel se Samsung Galaxyn mainoskuulutus, jotta jos jollain olisi sellainen puhelin hallussaan, niin sit EI sitten saisi kuljettaa Norwegianin lennoilla ksimatkatavarana, EIK ruumaan meneviss laukuissa! Jotta en tied oliko sattumaa, mutta samaan aikaan tuli kummasti jonoa koneen molempiin piss oleviin wc:eihin? Sehn on se kuuluisaksi tullut uutuusmalli, joka kynnistetn siit perinteisest O-napista, mutta sammutus tapahtuu shkpaloihin suositetulla jauhesammuttimella.

    Penkkirivi 31 on poikkeuksetta se meiklisen suosikkimesta, ja niin tllkin kertaa. Kumma kyll, niin monet valittavat, ettei esim selknojaa saa viimeisell rivill kallistettua, mutta eivt varmaan sitten ole Norwegian:in kalustolla lentneet, vai mist moinen ajatus? Kaikki muuttuu, joten miks sen rauhallisempaa, kuin kukaan ei ole takana potkimassa selknojaan, ja monesti koneesta psee uloskin vielp hoppusemmin, jos milloin takaovi avataan.



    Tuttu rantabulevardi iltavalaistuksessa.

    Kentlle laskuun, ja suoraan reppuni ja kyprni kanssa ulos terminaalista kohti parkkipaikkaa. Eihn siell en ketn olisi, mutta ottaisin sitten taksin ja Norwegian saisi korvata taksimatkani hotellille- ajatuksin tuumasin, kun kvelin kohti "rental-parkkia".... Mit, siellhn seisoi joku mies, joka asteli kohti meiklist ksi ojennettuna! Thierryhn se siin oli kuin olikin! Oli malttanut kuitenkin odotella, vaikka en olisi uskonut moista! HIANOA! Totisesti hienoa palvelua heilt, josta muistinkin viel kiitell moneen eri kertaan, ja sanoin arvostavani tllist toimintaa!

    Toki, kuten jo taisin aiemmin kertoakkin, "hienoon palveluun" saattoi vaikuttaa ennakkoon kymmme @-postiliikenne siit, ett kirjoittelen satunnaisesti juttuja mp-lehtiin, koska itse prrn luovutuskin oli jotain ennen nkemtnt! Siis aivan jokainen, jopa krpsen ukkovarpaan kokoisetkin naarmut, tai kolhaisut katteesta, jalkatappien pist, ja erityisesti sivulaukkujen kyljist, merkittiin luovutuspapereihin tarkasti yls!
    Samoin kuin Thierry opasti sivulaukkujen lukituksen, kahvalmppreiden, bensamittarin, prrn papereiden kytn ja merkitykset erittin huolella ja asiantuntevasti, vaikka kerroin, ett em. prr oli kyll tuttu ja olin ajanut useilla samanlaisilla yksilill. 33tkm ajettu, ja vm.2015. Ihan soiva peli, ja mik parasta, mukaan sain VARMASTI kaikki pitkkyntiset ja mahdolliset varkausyritykset karkoittavan JREN ankkuriketjun kaltaisen lukkosysteemin matkaan. Painoihan se melkoisesti, mutta olipahan KUNNOLLINEN lukko!

    Kypri phn ja reppu sivulaukkuun. Gessu tulille, ja kohti ensimmist liikenneympyr, josta muisin mukaan osasinkin lhte oikeaan suuntaan tien ali seuraavalle liikenneympyrlle. Tss mitn navia tarvitse, kuin matkaa olisi hotellille vain se 5km. Hmm. tuossa tulikin jo se seuraava liikenneympyr, jossa piti vain heitt 360kieppi ja takaisin alas, ja heti sitten oikealle tien ali.... Pimess ja runsaiden tietiden, betoniesteiden ja runsaan autoliikenteen seassa kvikin sitten niin, ett se liittym, josta pitikin vain lhte "ulos", johtikin nyt nemm jollekkin puomilliselle ja maksulliselle parkkialueelle, joten sitten otettiinkin suunta Cannesiin johtavalle isommalle tielle, ja jo kohta paineltiinkin menemn 110km/h:ll kohti pimess kuunvalossa kimmeltv jokea, (jonka varrella se hotellini sijaitsi), eli hyv suunta, mutta - mutta....

    Tuonne joen rantaan htyisi pst, joten ei muuta kuin tuosta valojen jlkeen vasemmalle, tai no...hmm...Punaisissa valoissa odotellessani, gessun ajovalon kenttn tepasteli KISSAN KOKOINEN ROTTA, vipelten vihreill, varmaankin tottuneesti ja maltilla tien ylitse! Kas kummaa, ovat oppineet ihan oikein nm valojen merkitykset ja kaikki! Vihrell jatkoin matkaani, kunnes....






    Ikin en ollut ksitellyt nin jre lukkoketjua, sitten aktiivipalveluksen....







    (33 min myhemmin)...Saavuin hotellin takapihalle, jossa parkkeerasin gessun ison puun juurelle, johon olisikin hyv ankkuroida sill JRELL ankkuriketjulla gessu parkkiin. Navi viel irti tuulilasiin laittamasta telineestni, ja reppu selss kohti povea. Viestin mukaan, ovikoodilla saisin oven auki, ja huoneeni n:o 110, lytyisi toisesta kerroksesta. Ovessa olisi avainkortti paikoillaan. Olin ilmoittanut hotelliin, varausta tehdessni, ett: "Can I get a quet room, please!" Siis vain yksi toive oli minulla, ja kun viimein oikaisin itseni vuoteelle pitklleni, aloin kuuntelemaan, ett mikhn separaattori se pit tuollaista nt?!!! ni tuli selvsti jostain seinn takaa, eik se sitten lakannut koko yn. Kiitos korvatulppien, sain kuitenkin nukuttua about sen tarvittavat 4-5h, jotta aamulla psisin gessun satulaan levnneen....

    jatkuu.....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 19.10.2016 klo 16:04.
  6. #6
    Y meni jotenkin korvatulppien ansiosta, tied sitten nukuinko 3-4 vaiko perti 5 tuntia. Trkeint oli nyt kuitenkin se, ett pikkugessu odotti, (ja toivottavasti oli lukittuna edelleen), takapihalla. Klo lhestyi kuutta, joten oli aika ottaa suihku, koska aamiainen tarjoltaisiin 06:30.... No, varsinaisen suihkun jtin vliin, koska hanasta tuli vain kylm, tai sitten erittin kylm vett. Vaikka talvisin avantouintia harrastankin, ei se thn kuvioon nyt oikein sopinut, joten ei tullut aivan kaikkia paikkoja pesty.

    Aamiaishuoneen ovikaan ei sitten avautunut 06:30, eik kohta sen jlkeenkn? Ikkunat pimein joka paikassa, niin ravintolasalissa, kuin kaikkialla muuallakin? Eik edes mitn nikn missn, paitsi se epmrinen moottorinprin, mit olin jo koko yn kuunnellutkin! Ninkhn tss oli hujjauksen makua hieman, aloin epilemn, ja lhdin viel kerran tarkistamaan ravintolasalia! En voisi tehd valitusta metelist, enk psisi tienplle kyllisen, joka olisi edellytys ~300km:n ajolle, kohti pohjoisen Verdunin laakson seutuja, ja edelleen Combe Lavalia.....

    No olihan tll jo sentn valot ainakin! Ja pydtkin katettuna! No, olimmehan ranskassa, jossa ei voinut tietenkn odottaa germaanialaista tsmllisyytt, kun katselin hieman hujan hajan olevia kuppia ja lautasia pydll. "Hot Chocklate please - merci beaucoup!", tai jotain sinne pin, ainakin yritin vastailla.
    Ja kas, tulihan sielt ihan oikeata kaakaota ja patongit, croissantit, joten tst homma lhtisi lopultakin kyntiin! Olo muuttui sydess ihan kelvolliseksi, joten suihkun jkylmst vedest, ja koko yn jatkuneesta huonemetelistkn, en sitten sen enemmn en keskustellut, saati korvausta vaatinut , kun tarjoilijatyttnen kertoi omistajankin tulevan vasta klo 10:00:n jlkeen paikalle. Ja mits se toisaalta en auttaisikaan...

    Suupielet pyyhittyni, kopistelin lattia natisten takaisin ylkerran huoneeseeni, reppu pykln, kypri toiseen kteen ja sitten takapihalle ja gessulle. Piv alkoi juuri valaistumaan, ja ilmassa tuntui vlimerellinen lmmin henkys. Puun alla kyhjtti tukevaan ankkurikettinkiin sidottu pikkugessu, joka oli valmiina kohti uusia seikkailuja...

    jatkuu..



    Tulevasta pini nyte, olokaapa hyvt!
  7. #7
    Ensimmiseksi suuntasin gessun etupyrn rantaan, elikks lhimmlle uimarannalle tarkistamaan meren lmptiloja, mutta pulimiseen ei nyt olisi mitenkn aikaa. Tavoite kun oli, Gorges Verdunin pohjoisreuna ja sitten mahdollisesti yksi Sisteronin "viipalekallio-hotellille", eli sille samaiselle, joka oli jo vuosia sitten tullut tutuksi: "Citadalle", tms. mik se olikaan nimeltn, ei en muista, mutta ainakin sinne olisi tnn selvittv! Booking:in mukaan siell olisi seutukunnan kohtuu hinnat, ja tilaakin tlle pivlle... .





    Rannalle saavuttuani, totesin, ett olihan siell jo yksi uimaan menij, joten siit ptellen, veden tytyi olla viel lmmint - ja niin muuten olikin! JOS olisi aurinko ollut jo ylhll, ja paistanut kimmaltaen vlimeren pintaan, niin varmasti olisinkin kuitenkin jnyt vartiksi kellumaan, mutta kun aurinko vasta teki verkkaista nousuaan. Sit paitsi, aamurusko ei tietisi hyv, eli sateen mahdollisuus nyttisi tulevan ainakin Nizzan seutuville. Gessu liikkeelle ja suunta kohti Grassea. Matkalla tuonne, tarkastin tietenkin viel etu- ja takarenkaan ilmanpaineet, vaikka prrn kunto, etenkin nyt nin kirkkaan pivnvalossakin nytti tosi hyvlt! Renkaat nyt olivat mit sattuu, edullista edess ja takana: "Metzeler Tourance ja Pirellin -mik lie ihme katuslick. Noilla ei paljon olisi asiaa menn lumisille passoille, eik edes sohjoon asti!



    Tie kun lhti nousemaan ylemms, niin titty tuliliivikin oli kytkettv vuorotellen navi:n kanssa. HARMI, kun tss gessussa ei ollut kuin yksi virranulosotto. Temperaturet oli nyt viel siedettvt 8c, ja pivksi luvassa 18-20c, mutta mit ylemms tie kapusi, niin sen alemmas se laski. Maaseudulle ja ylnglle pstyni, seurasinkin mielenkiinnolla, kun lmpmittarin lukemat vajosivat sit mukaa, kun matka eteni. 5c....3,5c......ja sitten lukema alkoikin vlkkymn "varoitukseksi" 2.5c.......





    Perlaukku paukutti kevyen kk:n tavoin tarakalla, kun siit oli jokin kumi, tms. pudonnut jo aiemmin pois. Tst se Thierrekin opasti, ettei kannata pelsty, vaan ett kyll se pysyy kiinni ja paikoillaan. Tuulilasi nyt olisi saanut olla korkeampi selvsti. Tmmisell "mittarilasilla, ei mitn muuta virkaa kyll ollut, kuin ett sain navi;n telineen siihen ktevsti kyllkin kiinni. Ilmavirran se vain sekoitti suoraan kyprn!
    Kahvalmpprit saisivat olla koko ajan tll reissulla pll, ainakin ykksteholla. Pikkugessu muutoin soveltuisi nille mutkaptkille todella hyvin, etenkin kun kytkinksi saisi huilata kokonaan. Vaihteet kun menevt plle niin yls, kuin alaspinkin suorastaan "imemll", joten kyll tllisen 1200km:n lenkin jlkeen vasen ksi olisikin aikas kipen, jos viel htyisi kytkinkahvaa alkaa aina puristelemaan...



    Saint-Vallerien jlkeen alkoi sitten viimein jo tulemaan pient maiseman tynk vastaan.
    Mutta viel piti lmptilamittarinkin kyd 2c:ssa pari kertaa, samoin kuin parin vuoren harjanteen pll, ennen kuin tie lhti alas, Gorges Verdunin laaksoon vievn joen rantaan, sek kallioisten vuorenjyrknteiden kupeelle...



    Miks se olikaan kevyell pikkugessulla tll pstell, lhes tyhjill, autioilla maanteill, kun kaikki lomalaisten bussit, ja asunto- sek matkailuautot olivat tipoteissn! Hyv niin, eli jo senkin takia tll kannatti ohjastella juuri nyt!



    Thn kohdin oli nyt hyv pyshdell! Oli aika juoda mehua pullosta, kyd harjanteen pll monumenttia tsiigaamassa, sek syd evsomena. Tst kohdin nkyisi vielp hyvin Gorges Verdunin "aloitusrotkon" ja sen pystysuorat harmaana siintvt kalliot!



    Jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 21.10.2016 klo 18:04.
  8. #8
    Htyy sanoa, ett tll on jopa parempaa ruskaa havaittavissa, kun muutama viikko sitten Lemmenjoella, jonne sit ei tn vuonna juurikaan tullut. Mutta sitten jo taas jatketaan matkaa, ja olipa pari muutakin prrmiest tullut samalle nhtvyydelle. Germaaneja kahdella RT:ll. Annan heidn menn ohitse, niin saadaan sitten parempaa ajokuvaa GoPro:lle, tuumaan, kun vetvtkin jo samalla mutkassa ohitseni.

    Osoite nyttisi heillkin olevan aivan sama: Gorges Verdunin pohjoisreuna, jossa htyy ohjastellakkin paljon tarkemmin, kuin etelpuolen rennommilla teill. Tie lhtee kutakuinkin vlittmsti nousemaan, kun erkaannumme perkanaa mutkikasta ja somaa asfalttiptk, jossa tosin kuoppaakin lytyy niin, ett tulee amalgaamipaikkojen kiinnipysyminen kyll mieleen! Noh, onhan se kevvill taas uusintatarkastus, kun ern mutkan jlkeen germaanit erkaantuvat pienelle, mielestni niin kovin vaatimattomalle nhtvyyspaikan levikkeelle huilaamaan, vai oliko syy meiklisen takaa-ajossa?

    Jatketaan nyt sentn kunnon maisemiin, ennen kuin otetaan kameraa esille. Muutamat sadepisarat ilmestyy visiiriin, mutta eihn se ole kuin niden matalalla kulkevien pilvien syyt, tai kun tie nousee yls pilviin, pitisi oikeammin sanoa. Sitten tulee parit tiukat mutkat viel, ja tuossa nyttisi olevan jotain jo katseltavaa...vedn Gessun sopivasti ylmkeen ja sivujalalle parkkiin.





    Olihan tss nyt sentn jo jotain pint "yrityst" ainakin maisemien suhteen, totean, kun tarkkailen parkkialueen suunnalla vuorikiipeilyvarusteitaan sovittavia kiipeilyhemmoja. Olivat selvsti tulossa juuri thn suuntaan, miss seisoin jyrknteell, tai jopa tyhjn pll. Ihan pystysuoraa kalliota kun oli suoraan allamme.



    Kydet ja hakaset heiluen, marssivat he polkua jyrknteelle pin edeten, lopulta kadoten puskien taakse. Noh, harrastushan se kai tuokin oli, mutta ei kiitos minulle ei! Kun astelin jo takaisin kohti Gessua. Mars matkaan, ja yh vain ylemms ja ylemms nousevaan tiet. Tsshn pitikin alkaa kntelemn kyprn asentoa jo joka suuntaan, kun maiseman tynk alkoi tulemaan vastaan jo vhn joka suunnalta.





    Ja sitten, kun tieura lhtikin laskuun kohti kanjonin etelreunaa, pongasinkin jo tuttuja tunneleita "vastarannalta", erityisesti tm, jossa oli useita ikkunoita ulos. Hyvin nkyi mys se kuulu silta, Pont de lArtuby, josta porukat hyppivt benji-hyppyj alas syvyyteen! Aikas hurjalta tuntuisi tuollainenkin harrastus......





    Kyllhn tm pohjoispuoli voittaa etelpuoliajon 6 -0 selvsti!

    jatkuu....
  9. #9
    unohtuko kydet ja valjaat kotiin, kun ei kiipeily napannut ?

    Epilen kyll ettei t onnistuis vaikka jonkun kerran kvis treenamassa ...
    https://youtu.be/yDx98Ax0kfo
  10. #10
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    unohtuko kydet ja valjaat kotiin, kun ei kiipeily napannut ?

    Epilen kyll ettei t onnistuis vaikka jonkun kerran kvis treenamassa ...
    https://youtu.be/yDx98Ax0kfo
    Juu ja ei! Varjohommia ja sukellusta tehty, mut t kiipeily ei ole sentn mun juttu!

  11. #11
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    unohtuko kydet ja valjaat kotiin, kun ei kiipeily napannut ?

    Epilen kyll ettei t onnistuis vaikka jonkun kerran kvis treenamassa ...
    https://youtu.be/yDx98Ax0kfo
    Aika tiukkaa shitti, noita ei harrastajien joukossakaan ole pilvin pimein suomessa, jotka tuon pystyy vetmn.
    Nykyiset: Yamaha FZ 1 N, Solifer SMA -79.
    Entiset: Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja ksivaihteilla)
  12. #12
    Merialpeilla maasto on ihan erilaista kuin dolomiiteilla. Mukavaa mp-seutua toki. Mit mahtaa olla tuo violettiin vivahtava tummanpunainen kivilaji, muualla sit ei ole nkyviin osunut.

    Jatkoptk odotellaan.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  13. #13
    Kiitti Huurukselle vinkist motovuokraamosta, taidan joskus kokeilla samaa. Heinkuussa olin omalla pyrll samoissa maisemissa, mutta vlill tuli vett enemmn kuin tarpeeksi niin ji maisemien ihailu vhn puolitiehen. https://www.youtube.com/watch?v=BmpNQjEIRNQ
    pl
  14. #14
    Ja sitten osa II kehiin, olokeepa hyvt ja sillei!

  15. #15
    Kanjonin reunaa oli oivallista pstell perlaukku tasaisia paukutuksia pstellen, kun tiet olivat lhes autiot! Vain muutamat vastaantulijat, eik sateestakaan ollut viel tietoa! Oivallista kiipeilyseutua varmasti alan harrastajille, mutta kuten tulikin jo varmaan selvksi, ei minulle tuollaista! Ei koskaan!

    Pivn tavoitteeksi olin alkuunsa laatinut Sisteronin, eli sellaisen pienen mutta upean linnoituskaupungin reittini varrelta, olettaen, ett sek sades, ett lyhyempi valoisa aika, rajoittaisi matkani etenemist. Nyt kuitenkin nyttisi, ett Sisteronissa olisin jo ruoka-aikaan, josta viel psisin sytyni jatkamaan tiet E712, kohti Serresi, ja ensimmist Col:ia, elikks Col de Gabrea. Ja JOS Herra tahtoisi, olisin yt jossain hyviss asemissa ajatellen erst valitsemaani, "Must to see"- kohdetta, elikks Combe Lavalia. Tuo oli nimittin aiiiikas hyvn ja "vaarallisen" nkinen ainakin YouTubesta tsiigattuna, mutta ennen kaikkea, se oli minulta viel ajamatta.

    Ainoa ns. pini murhe, oli se, ett laajempi - lhes kaiken kattava ja isompi saderintama oli tulossa juurikin nille seuduin, jonka ennusteen olin tarkistanut viel aamun stiedotuksesta! Ajopukuni pitisi kyll veden, sek takkini, ett housuni, mutta se rajallinen nkyvisyys pin-lock;ista huolimatta! Se ei olisi hyv, eik tietenkn valokuvista saati GoPro-videoistakaan tulisi juuri mitn......

    Mutta sitten kun saavuin Sisteronin kaupunkiin, oli kello paikallista aikaa juurikin tulossa 15:00, joten TITENKIN, kaikki ruokamestat menivt sit mukaa kiinni, kun lheisell kvelykadulla kppilin, ja tartuin ravintoloiden ulko-oviin kiinni! Mitenks se nyt nin meni, kun muistin ett vasta klo 16:00 alkaisi tm ranskisten "siesta!". Noh, ei sitten voinut muuta, kuin palata Gessulle, jonka olin jttnyt sen tutun hotellin "Citadellin" eteen, ja onneksi sentn sen alakerrasta sain helpotusta wc:n muodossa....

    Eihn tss auttanut muu, kuin jatkaa matkaa! Kaivoin perlaukussa valmiina avoinna eli levitetyst kartastani seuraavan mahdollisen ruoka- ja / tai ypaikkani nime, ja sehn olikin aiiiikas sopivalta kuulostava: "DIE" !

    Nose! Olinhan tnne tullut nuitten "Dangerousroad"- sivujen houkuttelemana, niin ei muuta kuin tuonne symn ja vaikkapa yksikin?

    Kypri phn ja hykksin tunnelista ulostautuvan autoletkan pern.....

    jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 30.10.2016 klo 17:21.
  16. #16
  17. #17
    Vielkn ei ollut satanut tippaakaan, joten "so far - so good!" YES! Gessu psisi kohta juurikin niille teille, jossa tm olisi omiaan! Kevyt, siro ja hoppusesti kiihtyv! Toki tehoa saisi olla kuten isommassa Gessussa, samoin kuin vnt, mutta onhan iso Gessu turhan painava tiukoille mutkille!

    Serres, Aspres-Sur-Buech (D993), Saint-Pierre-dArgencon ja La Beaume..... Tlliset kylt htyisi tulla vastaani, ennen tuota ensimmist passoa, eli Col De Gabrea! Viel ei nkynyt varsinaisia vuoria, tms. merkittvi huippuja, mutta toki pilvetkin olivat suhteellisen alhaalla, ja metsinen maasto titty haittasi nkyvyytt mys...

    Mutta sitten aivan ylltten, tie lhtikin nousemaan, jonka huomasin parhaiten siit, ett Gessun vaihdepolinta oli alettava hmmentmn ja tulihan siin sitten jo mutkia vastaankin. Ripeit kiihdytyksi ja taas jarruja, kakkonen - kolmonen "BROOOOOOAAAAAAA!" mkt kaikui kallioleikkausten lomassa, kun arvelin, jokos se tm olisikin jo se "Gabre"? Olihan se! Viel muutamia mutkia vasemmalle ja pern oikealle: "RP-R- BROOOOOOAAA!" Kun jo saavutinkin jo huipun, jonka tienvarsitaulussa lukikin tuo samainen nimi: "Col Du Gabre".

    Tosin olisin odottanut nkevni hieman paremmat maisemat, mutta nyt korkeudesta kertoi vain tien reunassa, parissa kohdin kasaanutuneet lumikasat. No eip ollut ylsmenoreitill juuri mitn nhtv, tuumasin, samalla kun painelin jo kohti alamke: "R-pp-p - WROOOOOOOAAA!"

    Sitten olinkin jo kohta jollain ihme suoralla, aivvvan mitn sanomattomalla, kuin melkein motarilla ja saavuin pienen Moliers-Glnadaz- kyln jlkeen viimeinkin paikkaan: "kuolla pois", eli DIE:hen.

    Tll olisi varmaan hotellia tarjolla, ja psisin viimein mys symnkin! Pakko pst.....!







    Otin Gessu parkkiin suoraan ensimmisen vastaan tulevan hotellin eteen; "Hotel Les Alpes", ja vaikka kivinen katupahainen olikin kapea kuin mik, jtin Gessun suoraan jalkakytvlle, ja pinkaisin sislle respan tiskin eteen. YES! Huone lytyisi, ja viel Gessullekkin oma pilttuu, eli oikea autotallikin!

    Toki pyysin nhd huoneeni ennen ptkseni tekoa, mutta kun se oli ihan OK, ja kuumaa vettkin oli luvassa, niin en en eprinyt yhtn, vaan palasin ripesti alakertaan ja suoraan kadulle, jossa hotellin isnt jo odottikin meiklist, opastaakseen Gessulleni reitin autotallilleen alemmas kyln vielkin vanhemmille ja kapeimmille kaduille....



    Taitaa olla vuosisatoja wanha viinikellari tm pime, tunkkainen ja holvikattoinen, nyt autotallina toimiva tila, tuumasin, kun purin vermeet laukuista reppuuni, ja jtin kyprni Gessun peiliin roikkumaan.

    Ovi sppiin, ja "thats it!" Eiphn tarvinnut viritell taas sit aivvvvan HIRVEN painoista kettinki eturenkaaseen, se, jolla esim. Leopard panssarivaunuja voi kiskoa suolta takaisin kovemmalle maalle. Sen oloista kettinki se on, mutta varmaan sitten Nizzan keskustan hulinoissa tarpeellinen!

    Titty hotellin ravintola oli thn aikaan viel kiinni, koska kello ei ollut kuin vasta viisi! Samoin kun kiertelin kadulla muita ruokamestoja etsien, totesin ett aivan turha homma, mutta ruokaa oli kyll nyt jo saatava jostain! Ees- takaisin kulkiessani, ja jopa samoja katujakin pdyin sitten johonkin sellaiseen "suklaapuoti-sekavalmisruoka-kinkki-pikkuputiikkiin", josta uskokaa tai lk, sain puhuttua itselleni jonkinlaisen "mithnselieloppujenlopuksiollutkaan"- aterian! Sain, vaikka myyj, eik hnen 8 vuotias pikkutyttapulainen kumpikaan osanneet ptkkn englantia, enk minkn sitten ranskaa... Mutta onneksi lompakostani lysin vaimoni sinne joskus laittaman pikkulappusen: "vegeterian", tms. mithn siin oikein lukikaan, mutta se toimi!

    Vihdoin lmmin kermaperunoilta maistuva ateria, patonkia runsaasti ja VOIL, vai miten se sanotaankaan, mutta homma oli nyt OK! Takaisin sitten vain hotellille, huoneeseen ja en edes muista, nukahdinko jo ennen, kuin sammutin telkkarin, vai olinkohan sit edes avannutkaan missn vaiheessa..... z zz zzzz zzzzz!

    Aamulla havahduin, kun kuuntelin ulkoa kantautuvaa hentoa sateen ropinaa - ei kai........kyll muuten joo! NYT se saderintama oli saapunut, mist tosin oli ennusteetkin jo pariakin piv aiemmin ilmoittaneet! Mutta minks teet! Ei muuta kuin aamutoimet, aamiainen ja kppillen wanhalle viinikellarille Gessua noutamaan, ja oikeastaan, eihn tm suomessa olisi edes oikea sade! Vain muutamia pisaria ja hiljelleen tuli visiiriin ja takilleni! Tst ei olisi mitn haittaa, jos se vain pysyisi nin hentona tm sade!

    Tietenkn maisemia ei saisi kuvattua samalla tavalla, kuin auringossa, mutta eteenpin vain nyt ja mars! Tankattavakin oli paikallisen marketin automaatilla, ja sitten GoPro pipoon kiinni, ja menoksi! Nyt tie lhtikin nousemaan ihan "oikeille" vuorille, joten pian alkaisikin se odotettu "tankojumppa". Vuoroin oikealle sitten vasemmalle, tuliliivi tosin oli jo pll, ett kyllhn tss olisi jo lmmint, vaikka vain suoraa tiet olisi menty. Mutta Combe Laval odotti edess, joka oli se yksi niist "Dangerousroad"- kohteistani!

    Muuten, jos ajatellaan mit tuollaiset "Dangerousroad":id oikeasti ovat, niin periaatteessa aivan kaikki! Ihan alkaen kotipihan tutusta tiest lhtien, kun s- ja muut muuttujat ovat pahasti pllekkin. Mimmoset renkaat jpolanteella, mimmoset valot rankassa lumisateessa ja pimess, jne. Ihan jokainen tienptk voisi olla tss samaisessa luettelossa, mutta titty thn sivustoon on koottuna, sanotaanko, ne kaikkien "nyttvimmt" ja sit myt mielenkiintoisimmat yleisen tiehoidon ja yllpidon alaiset maisematiet.

    Jos katsotaan vaikkapa Col de
    IIserania
    , tai vaikkapa Bonettea, niin mits ihmeellist nyt noissa sitten on? Korkealle nousee, mutkaa on, mutta eihn siin sitten muuta ollutkaan! Ja nm sitten tss luettelossa t? Saati sitten Col dIzoard haloo ? Toissakesn, kun kaverin Adventuren toin kotisuomeen spaniasta, niin juurikin tmn passon otin tarkoituksella, ja ei mitenkn ihmeellinen tm ptk ollut. Melkein voisi sanoa ett pinvastoin! Adventuren karstat lhti tuolla osuudella varmasti putkista pois, kun keskinopeus nousi varmasti suuremmaksi, mit "normitiell" olisi noussut.

    Ja sitten, (saa nauraa!), onhan siell suomestakin muutamat "Dangerousptkt" he hee.....
    Muotkatakka, ja esimerkiksi Savikylntie hui kamalaa! Misshn pin se onkin tuollainen hurjaakin hurjempi savikkotie ?

    No, nyt olin kuitenkin matkalla kohti Combe Lavalia, joten saattaahan se sittenkin olla "vain" kapea ja mutkainen tie jossain vuoren kupeella? Katsotaan mit tuleman pit......



    jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 03.11.2016 klo 16:53.
  18. #18
    Kappas, tuttu kyl ja hotelli sattui sinun tielle. Samassa paikassa toissa kesn tuli heiluttua samoja teit surratessa. Sait oletettavasti huoneen takaosasta, kadun puolella kantoi net aika hyvin sislle.
    R 1100RS -93
  19. #19
    Lainaa krummi kirjoitti Katso viesti
    Kappas, tuttu kyl ja hotelli sattui sinun tielle. Samassa paikassa toissa kesn tuli heiluttua samoja teit surratessa. Sait oletettavasti huoneen takaosasta, kadun puolella kantoi net aika hyvin sislle.
    Qui! Nimenomaan rauhallinen huone on aina "must", samoin kuin "top-floor", jos vain mahdollista....
    Hy huone oli, rauha, kuumavesi mys aamulla, ja hissikin! Aamiainen tosin "perussetti":
    -Patonki, cafe-chocklad-croissant-yogurth-marmelade, eli net tomaatit/kurkut/juustot htyy syd muissa maissa
  20. #20
    Pisaraa tuli koko ajan visiiriin, mutta nou ht, koska sek takkini, housuni, ett saappaat pitvt kyll veden ulkopuolella, eli miss sen pitkin olla. Tuliliivi ja kahvalmpprit pll ei tule ropleemia, vaikka pitisi ajella koko piv sateessa, (niin kuin muuten sitten pitikin!...). Gessu toimi kuin se perinteinen sveitsilinen kello ja aikaahan tss oli ajella rauhassa, ennen kaikkea!

    Ainoa pieni huoli tulisi olemaan Brianconiin psy, elikks kun kaikki korkeammat passot muuttuvat vesisateella lumiajohommiksi, niin nyt kun ja jos sit tulee koko pivn, tai perti kaksi, niin kyll se Col du Chaussy saattaisi jd pois tykknn meiklisen reitilt....? Ongelma kun oli tuo vuorten ylitys Alpe dHuezin ja Les Deux Alpesin jlkeen kun lhdetn nousemaan La Gravesta edemms...tielle D902, joka vie yls Col du Galibierille!

    Onneksi tuonne oli viel kuitenkin matkaa, ja tnn oli vasta torstai. S ennttisi viel muuttua, eli JOS hyvin kvisi, ja Herramme tahtoisi, niin tnn ajelisin jonnekkin Les 2 Alpesiin, jossa olisin yt, ja sitten vasta huomenna lhtisin ylittmn korkeimmat tiet, ja kohti Chaussya.....?

    Nyt kuitenkin mentiin vasta Combe Lavalia kohden, ja viel se Route de Presleskin olisi noita laskettelukeskuksia ennen..(Alp dHuez / Les 2 Alpes).

    Mutta miks keltainen kyltti tulee tuosta vastaan!? Ei kai nyt tmkin tie ole jo suljettu..... En kuitenkaan j vesisateessa sit siihen tavailemaan, ja kaasutan Gessun uudelleen vauhtiin, ja kohti edess nkyvi serpentiinimutkia! Jotain pivmri ja kellonaikoja siin kyll oli raapusteltu, mutta enkhn kohta ne, jos ei yhtn autoa tule vastaan, joka tarkoittaisi sitten sit tietenkin, ett tie olisi tuolla edess poikki!

    Nousen ylemms ja kiittelen samalla Kiinan poikia tmn Rotaxin vaihdelootan toimivuudesta. Niin somasti se imee vaihteet sisns, vaihdoimpa sitten isommalle, tai takaisin pienemmlle ilman kytkint! Ihme homma se "shiferin" mainospuhe, kun kaikilla omilla prrillni olen aina ajellut ilman kytkint, (juu paitse se LT!), sill se ei onnistu!

    Mutta nyt tuolla nkyy jo ainakin yhden auton valot! YES! On siell tie avoinna, paitsi jos se onkin tienrakentajen autoja? Noh, mennn nyt kuitenkin niin pitklle, kunnes tulee totaalinen stoppi eteen!
    Gessu kiidtt yh ylemms ja korkeammalle niiiiin kevyesti ja kun erss neulansilmss katselen alemmas laaksoon, niin nen jo siellkin parit auton valot, joten ei ht, kyll paikallisetkin nkjn suuntaavat tlle tielle, joten tytyyhn sen silloin olla avoinna!





    Yls ja taas vain yls nousee tm paikoin uudella asfaltilla pllystetty kapeahko tie, joten erityisesti mutkissa pit kaasua annostella maltilla! Uusi asfaltti ja nm oudot, alla olevat renkaat, kun ei ole hyv yhdistelm! Sitten mentiinkin jo kohta tunneliin, metsptk mutkitellen ja lopulta saavun alas peltovainioiden jlkeen kyln, joka ei juuri pienempi en voisi olla. Tien risteyksess, keskell kyl, yritn lyt edes yhden "jrkevlt" kuulostavan kyltin, mutta kun ei...? Mihinks sitten? Postiauton kuski touhuaa jotain tuossa ilmeisesti postin edess, joten ei muuta kuin kysymn hnelt tiet?





    "Jaahas, bien, attendez ... Vous devez excuter la premire fois dans cette direction kilomtre pari, et puis vous tournez gauche, vers les montagnes ....

    Kiitn miest ystvllisesti tiedoista: "merci beaucoup monsiur!" ranskan kielell, koska englantia ei misj osannut sanaakaan. Joten muuta kuin miehen kden osoittamaan suuntaan jonkin matkaa, ja sehn on selv, ettei se Combe Laval missn pellolla sijainnut, joten yls vain heti kun vain mist psee....

    jatkuu....
  21. #21
  22. #22
    Kaikki nuo puista tippuneet lehdet mrll asfaltilla, takasivat nyt sitten sen, ett lhes kaikki tiet tss vesisateessa ja nill renkailla, (tai melkeimp mill renkailla tahansa!), olivat "dangerousroad"- teit! Ei nyt pssyt kyttelemn pikkugessun voimavaroja.....mutta minks teet!

    Tulin peltoaukella tienristeykseen ja jotenkin ymmrisin, ett tt risteyst se postimies oli tarkoittanut, ja katse vasempaan kyll vahvistikin ajatuksen! Tuonne on pakko knty, koska tie lhti nousemaan korkeammalle kuin missn viel tll reissulla. Navi oli toistaiseksi ollut koko aamupivn povitaskussani, koska vett tihuutti koko ajan, ja sen ymprille olisi pitnyt alkaa kri muovia, eik sitten tuliliivi olisi voinut kytt samaan aikaan! Pitisi saada joki laki, joka velvoittaisi kaikki mp-valmistajat asentamaan min. 2 virranulosottoa prrist - tuumaan, samalla kun kiihdyttelin kohti oletettua Combe Lavalia.

    Jo melkein ylspstyni huomaan jonkin kyltin: "resistance quosiobuet, tms....!" ja knnyn takaisin katsomaan, mit sotamuistoja net germaanialaiset olivat tllkin suunnilla aiheuttaneet. Oli jokin vastarintaliikkeen museo, jonka povi oli kyll avoinna, mutta eteist pitemmlle ei sitten ollutkaan asiaa! Ei, vaikka autoja oli pihalla parikin kpl:tta? Toisaalta, eihn en ollut sesonki, joten taisivat olla vain siivoojia, tms. remonttireiskoja paikalla...? (Memorial de la Resistance).





    Olkoon sitten! Olisi vain ollut niin soma pst kymn lmpisess wc:ss, tss parkkipaikalla lorottelun sijaan...

    Mutta ei muuta kuin ylemms ja kohtahan se itse Combe tupsahtikin jo vastaan!
    Melkoisesti oli vain "kattilassa" pilve, joten aivan alas asti laaksoon ei tll sll nyt pssyt nkemn, mutta saihan tst nyt edes jonkinlaisen kuvan!









    Ei mikn pitknpitk ptk kyllkn ollut, yksi pitempi tunneli ja sitten muuten vain "rystsrnnitiet", ja parit tiukemmat kurvit, ett jo melekein sanoisin ett "hohhoijjaa" ja haukoitus plle.....Mutta tulipahan nyt kuitenkin nhty tmkin.

    Tie jatkui sitten kuinka ollakkaan alas, ja taas yh enemmn alas, ja tietenkin sitten seuraavaan kyln. Nyt oli otettava navi jo hetkeksi kyttn, etenkin kun tuliliivi kuumotti ajotakin alla siihen malliin, ja sadekkin vaimeni tykknn. Seuraava kohteeni olisi se ei Elvis Presley, vaan Route de Presles.

    Se kun olisi: "Words cant describe the road and pictures dont do it justice. Its one of the most spectacular balcony roads in the country."


    Nyt kuitenkin olin sellaisella seudulla, jossa lhes jokainen kyl, pieni tai isompi, kaikki olivat jotain: " Royans":eja, joten ei ollutkaan ihan helppo tehtv tm! Navistani Presle en lytnyt, ja kummastakaan ranskiskartastani ei tuota paikkaa myskn lydy, joten ainoa oppaani oli nyt se A4- paperi, johon olin jo tukikohdassani merkinnyt tiet, ja seuraavaksi vastaani tulevat kylnnimet! Ja se seuraava kun olisi (Saint-Nazaire-En-Royans), ja "Metriere"...



    Mutta koska sade alkoin uudelleen ja navikin piti jlleen irroittaa povitaskuuni, lhdin ajamaan isommalle tielle, eli tysin muistini mukaan "vain vhn matkaa kohti Grenoblea" suuntautuvaa ptiet, (virhe!).

    Tie olisi lhell Serre-Nerpolia, (virhe2), ja tien n:o on D22, (virhe3).

    Sumua ja sadetta, hetken aikaa kyyryss nopiaa ajoa kohti koillista, ja sitten "jostain" seuraavasta isommasta kylst knns vasemmalle. Kaippa se menisi kuin Strmsss, kuten niiiin monet asiat ovat ennenkin menneet?
    Rekan perss mutkaa, mitn nhny tihkua, korkella jossain, ern talon pihalla kntymist, yms. kaikkea sopi tuohon seuraavaan pariin tuntiin, eik mitn Preslest viittaavaakaan tullut missn vaiheessa vastaan!

    Tnne kun piti pst, eik sinne olisi ollutkaan edes pitklti, mutta jossain tll, sit ajeltiin.... Olkoonkin ett olin jo kerran yhdelt muuttoa tekevlt nuorelta naiselta kysynyt, jotta mihinks sitten seuraavaksi pitsi ajaa?

    Tytyy toisaalta mynt, ett kun Combe oli ollut "hieman" pettymys, niin sades, sumu ja tihku, ja jne. aiheuttivat sen, ettei Presles nyt toisaalta ollut NIIN ehdoton suosikkini, ettenk voisi painella suoraan kohti Grenoblea, ja niit tuttuja laskettelupaikkoja Alp dHuez:ia ja Les 2 Alpesia. Ja niinhn tss jo kohta tehtiinkin! Matalana tankkia vasten painautuneena, vesisumu visiiriss ja tuliliivi takin alla kuumottaen, Grenoblen motareita suuntana etel...

    Tm Presles ji sitten nkemtt, mutta jos sitten seuraavalla kerralla?



    jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 10.11.2016 klo 10:47.
  23. #23
    Alpeilla tai ei, mutta osimoilleen kaikki mit mopoilija voi toivoa, lytyy eri "twisteill" Ranskasta....
    Tarkemmin viel siedettvlt nelimrlt linjan Geneve - Grenoble- Tolouse "alapuolelta" ja tuohon
    Pyrennit tietty plle. .

    Menoa ei haittaa vaikka "Nou habla l batong" muutamaa sanaa enemp .
    Asioilla tuppaa olla tapana jrjesty.... kunhan ei kyttydy kuin "kahta puolta kuljetettava" jolla
    on viel kylttikin selss.... nuoli osoittamassa alas pin.... "Baise muaa".... vai miten se nyt meni .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  24. #24
    Grenoblen lpi, ja sitten johonkin jo symn oli mielessni, kun kellokin alkoi olla jo pitklti puolenpivn yli!
    Motari veti onneksi hyvin, vaikka vesisade yltyi vlill kovemmaksi, mutta ei sentn niin kovaksi, ett vasemmalta kaistalta olisi pitnyt poistua hitaammin ajavien sekaan...

    Mikhn lie sattuma jlleen, kun ilman navi:n nytt osasin todella sopivasti passata itseni juuri oikean tielle johtavan tien ja sen liikenneympyrn varteen, josta koukkasin johonkin kaatopaikalle vievn pikkutien reunaan vedenheitto ja navi-/karttatsekkauksen ajaksi! Olipas hyv juttu, etenkin kun se skeinen motari, josta ymmrsin poistua tnne, olisi johtanut aiiiikas pitkn tunneliin ja ties miten pitksti sitten etipin, ennen kuin sielt olisi pssyt kntymn tnne takaisin!

    Nyt vain suoraan liikenneympyrst oikealle, ja seuraavaan kyln symn! Ja sen kyln nimihn oli:
    Vizille. Gessu patsaan juurelle parkkiin, kypri perlaukkuun, ja marssin suorinta tiet, kadun toisella puolella nkyvn ravintolaan. Nyt htyisi saada kala-ateria ja ISO annos!









    Sitten kun oli syty, kvin viel aukoin laidalla sijaitsevassa turisti-informationissa varmistamassa, ett oliko tie Brianconiin viel avoinna, aivan kuten tienvarsitaulussa oli ilmoitettu? Erityisesti tuo Col du Lautaret, se oli nyt se koko homman avain ja psy Brianconiin!

    Toimistotti vakuutti, ett se olisi avoinna, aivan kuten se nkemni tienvarsitaulukin ilmoitti, tai siis, eihn siin lukenut: " OUVERT " , vaan siin oli se lumihiutaleen kuva. No eihn se jos on hiutale tai pari, mutta JOS se on satanut jo koko pivn, kuten tll alempana ja koko matkallani, niin sittenhn se voisi olla probleemi...

    Toimistotti kun oli ystvllinen, ja tietenkin kun olin sisn tullessani osanut edes hiukkasen ranskaa: "Bonjour madam!", (kirjoitetaan vaikkapa nin...;), niin titty hnen "velvollisuutena" oli soittaa ja tarkistaa lpipsy tienhoito-servicest, tai mik lie pulju se nyt olikaan ja ja.....piiiitkn pitikin odottaa, ett viimein sai sitten jonkin automaatin ilmoittamaan, jotta: "lunta tiell ja sataa edelleen!" Lpiajo ei ole mahdollista- totesi siisp hn ykskantaan!

    No johannyt sentn! Mutta olihan tst viel sinne matkaa, ja jos olisinkin vaikkapa Les 2 Alpesissa yt, niin kelihn voisi viel muuttua illan, yn ja vielp aamupivn aikana, jos ja kun en pitisi kiirett! Nii-in! Sain mielestni loistavan idean, ja nyt jatkettiin sitten kohti Alpe dHuezia, joka olisi ehdottomasti kytv tsekkamassa, kun en viime kesn sinne pssyt kivivyryjen, tms. syiden takia kun tie oli ptksty poikki!

    Col de la Croix de Fer
    , olisi avoinna kyll, mutta juuri kun viime kesn reitti meni tuolta, olin perti vuorilla vielp ytkin ja JOS Col du Galibier olisi huomennakin lumen takia suljettuna, niin sitten olisi todellinen vaara, ett jisin tuonne mottiin! Eli jokatapauksessa, ainakin sen Col du Chaussyn saisin unohtaa, koska paluu Italian ja Oulxin & Torinon kautta ei houkutellut...

    Saapastelin kuitenkin hyvin syneen takaisin Gessulle, ja kohta viilletin jo kohti tuulista ja sateista Le Bourg-d Oisans:in kyl, ja kyllp se tuuli alkoi ottamaankin jo Gessuun, vaikka tiiviisti tankin pll jo makasinkin! Sataa ei saisi ajaa, kun sataa, mutta nyt oli tiet suoria, liikennett vain vhsen ja niiii, miullahan oli kiire, vai oliko? Katselin ymprivi vuorenhuippuja ja sitten, katseeni lysi uutta tuoreelta nyttv lunta vuoren rinteill......Ei hyv! Eli jos jo tuolla korkeudella olisi valkoista niin mites sitten La Grave jne, kylt ennen varsinaisia passoja! Ents Huez ja Alpes? Nink taas nekin j nkemtt - ei VOI OLLA!......

    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 12.11.2016 klo 19:37.
  25. #25
    Miks se oli tss nit laakson, ja kanjonin pohjia pstell, vaikka olikin melkoinen tuo tuuli, ja kaikenmaailma oksia ja oravia pudonnut puista teille, mutta tonnissa temperaturet laskisi jo 0:aan, ja sen myt sade muuttuisi lumeksi.....?!!

    Le Bourg-d Oisans, ja sitten se "tuttu" liikenneympyr, kanaalin ylitys, ja sitten se "toinen" liikenneympyr, josta pitemmlle ei viime kesn ollutkaan asiaa. Tuosta nuin: "Boroboroboro- BR-MMM, PROOOUUUUAAAAAAAAAA!" Kallistelin Gessun suoraan Alpe dHuez:ia menevlle tielle, joka lhtikin kohta nousemaan ihan reilusti kohti lumivalkeaa huippua. Gessun temperaturemittaria samalla sivusilmll seuraten, lhdin nousemaan mutkatiet ylemms ja ylemms, ja tll hetkell lukemat olivat: +8c. Pivll se oli ennen Grenoblea viel +14c, joten kyll alas oli vajennut.



    Tuliliivin takia, en tuota alenemista ollut tietenkn muutoin noteerannut, mutta yh ylemms kun Gessullani etenimme, lukemat vaihtuivat jatkuvasti..... +4c, ja parin km:n pst en +2c. Nyt olin tulossa jo hiihtokeskuksen "keskukseen", jossa oli lhes autioita, ei montaa liikkuvaa autoa, ei oikeastaan mitn, mik muutenkaan liikkuisi.





    Ptin ajaa niin yls, kun Gessulla vain arvaisi edet, ja nyt olin jo ylimmll hissiasemalla, josta psin nkemn ensimmiset lhettyvill maahan sataneet lumet...Alpe dHuez:in kyln korkeus ei muuten ole "kuin" 1450m, ja lunta oli jo tllkin korkeudella, niin mitenks sitten se tuleva passo, Col du Lauteret, jonka korkein kohta sijaitsee 2057m:ss! Ett ei ihme, jos siin nkemssni tienvarren kyltiss killitti se * eli lumihiutaleen kuva, ja se informatiivinen tiedotekkin kertoi, turisti-informationin ttin ohella, ettei sinne olisi tnn asiaa!



    Tulisikos nyt nist ihan perusteist meikliselle tnn "dangerousroad:eja" ?`? Gessun 2000 :n omavastuu laitteli nyt miettimn tulevia ptksini ihan eri levelill, kuin jos olisin omalla Gessulla ollut matkassa! Ja mitk renkaat tss olikaan! Silet rtit, eik edes Heidenaut, saati M+S:t !





    Mutta kaikesta huolimatta, ja ehkp juuri senkin takia, jatkoin edelleen eteenpin, ja yh ylemms nousevaa mrk asfalttitiet ....ylemms ja ylemms, ja temperaturemittari vilkutti en vaatimatonta +1c:n lukemaa....Assu on mrkn liukasta, ja lumi siin tekee sen vielkin luikkaammaksi, ett tulispa edes hiekkatiet vastaan....!







    Mutta tuo valkoisella merkitty, "epvirallinen" ja mahdollisesti luokkaan "Dangerousroad"- ptk vaikutti ainakin nin kartalta katsottuna aiiiiikas herkulliselta, jos nyt tuollaista nimityst ajourasta voidaan edes kytt..?

    jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 12.11.2016 klo 22:27.
  26. #26
  27. #27
    Sumussa ei voinut ajaa, kuin mateluvauhtia, eik nyt vauhtia kannattaisi pit muutenkaan, koska temperaturemittari vilkutti vain +1c:t. Ketn ei tullut vastaan, mutta eip tainnut ylskn kyll olla menijit tll kelill! Viel muutamat kurvit, parit kolmet alamet ja sitten se lopullinen nousu... Tuolla pilkoitti nhtvsti tien p ja kas, olihan tll sentn puolenkymment retkeilyautoa, tai mit lie patikkaporukkaa tuoneet niill tnne? Opastaulu ilmoitti korkeuslukemiksi tasan 2090m.

    Tie siis ptyi thn, joten eip muuta kuin sitten alas, kohti Les 2 Alpesia, mutta v a r o e n, ja alas laaksoon, menisin tuota jo ennakkoon suunnittelemaani "valkoista" tiet. Toivottavasti se ei kuitenkaan luonnossa olis valkoinen, tuumasin, kun lhdin ohjastamaan Gessua hiljalleen alemmas ja alemmas... Korvista sen kuulin, kun ilmanpaine lisntyi, tullessani alaspin. Ja taas se sumu, joka esti maisemien tarkkailun, kunnes saavuin jlleen itse kyln.

    Tihkusade jatkui ja varmaan jatkuisi aivan pimen asti! Mutta nyt piti lyt se Huez:in lentokentn suuntaan viev tieura? Se sama tie, kun oli se "valkoinen", jonka jyrkkyys asteet kartalla oli 15%, mutta eihn tuo viel mikn jyrkk olisi! Hmm... tm tie oli viel asfalttia, ja kyll, tuolla nkyikin jo lennonjohtotorni ja siell sen kentnkin tytyy silloin olla. Todellakin, pysytin Gessun nyt jo kapeaksi hiekkatieksi muuttuneelle tielle, ja sitten otin parit kuvat yhdest maailman oudoimmasta ja samalla vaarallisemmasta lentokentst.







    Kentt kun on tehty vuorenrinteeseen, siihen tullaan luonnollisesti vain yhdest suunnasta, ja tuulen suunnasta riippumatta! Kentlle ei voi myskn tehd harjoituslaskuja, (ns. lpilaskuja), koska se on rinteess. Kentn jyrkkyydest johtuen, (kaltevuudesta), htyy lentjn osata laskeutua "full-time-throttle" - tyyliin, eli moottoritehot pll kokoajan, koska muutoin vaarana on koneen pakittaminen alas tulosuuntaan. yms. eli kaikkiaan erikoista joka tapauksessa.... Platta nyt sentn oli onneksi tasamaata....

    JOS olisi ollut parempi keli, olisin voinut jd odottelemaan kentlle saapuvia ilma-aluksia, mutta tll kelill ei tnn olisi mitn toimintaa kyll tll, olkoonkin ett ers helikopteri koekytti roottoriaan konehallin edustalla pitkn. Eli nyt olisi aika jatkaa matkaa! Hmr tulisi nin sadepivn nopeaan ja matkaa alas, tysin vierasta tieuraa, olisi viel runsaasti. Eik mitn takeita olisi siitkn, ett pseek tt kautta alas asti lainkaan! Kukaan kun ei ollut viel tullut vastaan, saati ett olisi samaan suuntaan ajanut kanssani....

    Melkoiset maisemat, tummat vuorenrinteet ja monet lammaslaumat tulivat vuorotellen vastaani. No ei ole varmaan muita ajoneuvoja tll hiljan liikkunutkaan, koska nuo lampaat olivat vallaneet tmn tieuran kauttaaltaan? Sitten lhdettiin jyrkkn laskuun, pitkn mentiin jokiuoman reunaa, ja sitten taas lhdettiinkin jo uudestaan jyrkkn nousuun.... . Kunnes tulin jonkinlaisen "vuoristomajatalon" portille, jossa luki jlleen niiin monessa kohdin kaikenlaisia varoituksia ja ajokieltoja, mutta portti oli kuitenkin avoinna? Asfalttiin oli maalattu sana: "Danger!" Mutta jos kerran portti on avoinna, niin saahan siit silloin menn, tuumasin edelleen, joten matkanikin alemmas alas jatkuisi edelleen... Kuitenkaan, ketn ei edelleenkn tullut vastaani, joten ninkhn alempana olisi lis portteja, jolloin paluumatkasta takaisin Huez:iin tulisi jo pitk ja hidas!

    Onneksi temperaturet lhtivt jlleen nousemaan, tietenkin, kun laskeuduin alemmas ja taas alemmas, eli "so far so goooood!". Mutta viisainta olisi tnn jd yksi jonnekkin tlle seudulle, kun ett edes lhtisin yrittmn en Brianconin suuntaan, La Grave:een tms. eli Les 2 Alpes oli nyt seuraava kohteeni. Niin, ja tietenkin vain jos Herra tahtoisi, eli psisin nyt ensiksi edes alas asti ja ptielle ensin....

    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 28.11.2016 klo 11:41.
  28. #28
  29. #29
    No niin vain Herra toi meiklisen mys alas asti, Gessun avustamana, ja niiin monen, ja aiiikas jyrknkin mutkan, kurvin ja kapean tienkohdan kautta! Mutta psin lopulta tien lpi, olkoonkin, ett ylhll huipulla oli "pttyvn kadun liikennemerkki" ja "FERME", ja vaikka mit muutakin ajokieltoliikennemerkki..... !

    Mutta nyt oli sitten tuokin "valkoinen tie" nhty ja koettu! Mutta ents nyt sitten? Tss nytti olevan tuo Brianconiin menevn tiekatkoksen syykin selvill, eli tunnelitymaa, joten joka ikinen Brianconiin osoittava opaste ohjaisi kaiken liikenteen taas takaisin sinne mist jo aikaisemmin tulin, ja edelleen kohti GAP:in kaupunkia.....

    Hoppusti jo lhdinkin ensin ajamaan kohti lhint, eli Le Bourg- d Oisansia, mutta vain parin tunnelin verran, kun ptin tehd U-knksen ja kyd kuitenkin, ihan varmuuden vuoksi, viel kerran toteamassa, etteik kuitenkin olisi mahdollista pst suoraan Brianconiin, kuten ensin ja alussa olinkin suunnitellut? Ihmettelin vain, ja edelleen, miksi jokaikinen Brianconiin johdattava suunnistustaulu ja opastekyltti osoitti "vrn suuntaan", eli sinne GAP:iin? Miksi sitten se Informationin nainenkin kertoi, ett tie olisi lumisateen vuoksi suljettu, jos ja kun kerran tlt ei olisi muutenkaan mahdollista ajaa La Graveen ja edelleen Col du Lautaretin kautta Brianconiin!!!?? Ei nyt ymmrr en....?

    Hmrkin alkoi jo tulla! Tosin, sateen takia, koko piv oli ollut "dym", joten ei tss hirven hilpen en ajeltu, ja kyllhn se tuolla ylempn aikaisemmin ajatukseeni tullut ypyminen Les 2 Alpesissa, sai nyt ottelu- ja ervoiton 6 -0. Joten suuntasin etupyrn jlleen kohti vuorenhuippua, mutta tll kertaa vastaikkaiseen suuntaan, kuin miss Alp dHuez oli. Kaasuksi kiersi kapulaa kummasti, ja Gessun putki alkoi svelt: "BROABBATABROABAABBATA- BROOOOOAAAAAAAAAAAA!", kun net kaikuivat pitkin vuoren rinnett...

    Olihan se somaa toisaalta tulla "tuttuun" paikkaan uudelleen, joskin ja tosin aikaa kun oli vierhtnyt se abouttiarallaa 25 vuotta siit kun kaverin kanssa olimme tll laskettelemassa, niin olihan se koko kyl ja etenkin sen ymprist muuttunut. Ja moneen kertaan! Ei ollut mitn sellaista kiinnikohtaa, josta olisin saanut mitn varsinaista muistoa, kuin ehk tuo "Jandre", sellainen sana kuin vilahti jossain tll, runsaiden katu- ja mainosvalojen joukossa. Tuo Janderahan oli se kabiinihissi, tai oikeammin vuorenhuippu joka oli kaikkein korkein, eli sill psi sinne 3400 metriin asti! Ja kyllhn sen viel muistan, kuinka monot jalassa ja sukset jalassa yritti vhnkin ksill auttaa menoa, niin happi tuntui kyll loppuvan! Oli se sen verran ylhll tuolla jossain, mutta nyt huiput peitti sadepilvet ja hiljalleen hiipuva pimeys.

    Ja voihan tll toki muutakin tehd, kuin lasketella, tai snoukkailla.... Ett melkein tytyykin tulla vaikkapa ensi kesn ihan vaimoni kanssa tnne, "paremmalla sll"?

    Mutta mits sitten? Nythn tll nemm psisi parisataa metri vielkin ylemms, eli perti 3600 metriin! Kylkorkeus oli "vain" vaatimattomasti 1650 m, mutta tuon jtikn muistan! Eli se oli euroopan suurin hiihtoon soveltuva sellainen!

    Mutta palataampas jlleen Gessun satulaan, tai ainakin viel hetkeksi, ja puristelemaan vesisateeseen kuumia kahvoja. Tuliliivikin se lmmitti somasti, ett ei tss mikn kylm edelleenkn ollut, mutta hmr, orastava nlntunne ja tietty jonkinlainen vsymyskin alkoi jo verottaa pivn ajelun jlkeen. Eli kyll tss nyt jo katse haki avoinna olevaa hotellia.

    Eik muuten kaikki nuo "sadat" hotellin olleetkaan nin sesongin ulkopuolella avoinna! Eli vain joissain niist paloi valoja, tai nkyi edes autoja poven tai kadulla parkissa. Hmmm.... mutta jatkoin kuitenkin aivan tien loppuun asti, eli tehdmp ns. lhestyminen ylhlt ksin uudelleen, ja niin sitten teinkin! Eli pkatu aivan yls asti, siell vaatimaton kuvaussessio ja sitten valuttaen alas takaisin kyllle, joskin ja tosin pitk matkaa ei takaisin pin tarvinnut edes tulla, kun jo parkkeerasin yhden hotellin pihalle, jossa oli sek autoja pari pihalla, sek ikkunasta pilkotti valoa! "Thats it"- ptin, oli hinta se ja sama. Tai no, ainakin melkein, tuumailin, kun avasin kyprni hihnaa samalla kun asteli jo kohti povea..







    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 30.11.2016 klo 12:18.
  30.  
  31. #30
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen