Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 119:sta
  1. #1
    Tapatalk ei nyt osaa etsiä vanhaa ABS-topikkia, joten tässä uusi avaus. Silmiin sattui tutkimus josta tiivistelmä kuuluu seuraavasti (eli ABS halutaan kaikkiin yli 125 kuutioisiin pyöriin, mikä on ihan oikein):

    Effectiveness of motorcycle antilock braking systems (ABS) in reducing crashes, the first cross-national study.
    Rizzi M, et al. Traffic Inj Prev. 2015.
    Show full citation
    Abstract
    OBJECTIVES: This study set out to evaluate the effectiveness of motorcycle antilock braking systems (ABS) in reducing real-life crashes. Since the European Parliament has voted on legislation making ABS mandatory on all new motorcycles over 125 cc from 2016, the fitment rate in Europe is likely to increase in the coming years. Though previous research has focused on mostly large displacement motorcycles, this study used police reports from Spain (2006-2009), Italy (2009), and Sweden (2003-2012) in order to analyze a wide range of motorcycles, including scooters, and compare countries with different motorcycling habits.

    METHODS: The statistical analysis used odds ratio calculations with an induced exposure approach. Previous research found that head-on crashes were the least ABS-affected crash type and was therefore used as the nonsensitive crash type for ABS in these calculations. The same motorcycle models, with and without ABS, were compared and the calculations were carried out for each country separately. Crashes involving only scooters were further analyzed.

    RESULTS: The effectiveness of motorcycle ABS in reducing injury crashes ranged from 24% (95% confidence interval [CI], 12-36) in Italy to 29% (95% CI, 20-38) in Spain, and 34% (95% CI, 16-52) in Sweden. The reductions in severe and fatal crashes were even greater, at 34% (95% CI, 24-44) in Spain and 42% (95% CI, 23-61) in Sweden. The overall reductions of crashes involving ABS-equipped scooters (at least 250 cc) were 27% (95% CI, 12-42) in Italy and 22% (95% CI, 2-42) in Spain. ABS on scooters with at least a 250 cc engine reduced severe and fatal crashes by 31% (95% CI, 12-50), based on Spanish data alone.

    CONCLUSIONS: At this stage, there is more than sufficient scientific-based evidence to support the implementation of ABS on all motorcycles, even light ones. Further research should aim at understanding the injury mitigating effects of motorcycle ABS, possibly in combination with combined braking systems.

    PMID 24884403 [PubMed - indexed for MEDLINE]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -juha-
  2. #2
    Ko tutkimusta lukematta....

    Näissä uusien teknologioiden tilastollisssa analyyseissä usein unohdetaan huomioida "user effect" - esim tässä ,tapauksessa abs, ns. early adopters- käyttäjät ovat turvallisuus keskeisiä kuljettajia jotka painottavat turvallisuutta läpi koko toiminnan -> päätyvät tilastoihin harvemmin ajoivat sitten millä vaan. Tällöin yksinkertainen analyysi onnettomuus tiheydestä tms antaa lian ruusuisen kuvan.

    Tämä on ymmärrettävää kun tutkimuksissa haetaan ko. teknologian vaikutusta turvallisuuteen ja sen kautta perustelua joko ko. viraston olemassa ololle tai firman tuotteiden pakollistamiselle tai vaan promootiolle. Käyttäjän käyttäytymisen sotkeminen mukaan aiheuttas ikävää variaatiota.

    Ja joo... Kyllä abs tekee sitä mitä se on tarkotettu, estää renkaiden lukkiintumista ja sitä kautta kaatumisia. - siitä ei ole epäillystä.

    Mutta mutta. Aikoinaan kun abs yleistyi autoihin poliisi mittasi turvavälejä ja huomattiin että ne kuljettajat joilla oli autossaan abs ajoivat keskimäärin , jos muistan oikein, 2,6 vai 2,9 tms metriä lyhyemällä turvavavälillä. ( Koko luokka lienee 5-20% riippuen nopeudesta) Abs'n luoma turvallisuuden tunne sai ilmeisesti tämän aikaan.
    Kun ajoneuvokannasta 100% on varustettu abs'llä niin 100% onnettomuuksista tapahtuu abs'llä varrustetuilla ajoneuvoilla.

    Teknologia voi olla hyvä apu mutta turvallisuus lähtee kuitenkin pohjimmiltaan korvien välistä.
    Sen ulkoistaminen ajoneuvon järjestelmille kantaa vain jonkin matkaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Joo on nuo absit ihan hyvät Kotariin ei tule kuin 5 metriä lisää jarrutus matkaa kun ne on päällä. Olen miettinyt että kuinka paljon on vauhtia kun törmään auton perään tai kylkeen versus että sais pysäitettyä ennen sitä. En ole vielä jaksanut ruveta laskeskelemaan.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  4. #4
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Joo on nuo absit ihan hyvät Kotariin ei tule kuin 5 metriä lisää jarrutus matkaa kun ne on päällä. Olen miettinyt että kuinka paljon on vauhtia kun törmään auton perään tai kylkeen versus että sais pysäitettyä ennen sitä. En ole vielä jaksanut ruveta laskeskelemaan.
    Vaikea sanoa kuinka muut ajavat, mutta itsellä on joskus tullut tilanteita, joissa ei ole ollut aivan skarppina ja silloin tehokas jarrutus on ollut aikas haastava tehdä. Samoin myös kaatosateessa jarruttamiseen kaipaa kyllä tekniikan apua. Se miksi minulla on abs:t on se, että yritän tasata jarrutusmatkaa joka voi vaihdella olosuhteista johtuen.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  5. #5
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Vaikea sanoa kuinka muut ajavat, mutta itsellä on joskus tullut tilanteita, joissa ei ole ollut aivan skarppina ja silloin tehokas jarrutus on ollut aikas haastava tehdä. Samoin myös kaatosateessa jarruttamiseen kaipaa kyllä tekniikan apua. Se miksi minulla on abs:t on se, että yritän tasata jarrutusmatkaa joka voi vaihdella olosuhteista johtuen.
    Minä taas pyrin oleman hereillä kokoajan ja jos ajan kaatosateessa lasken nopeutta niin että minulle jää riittävästi aikaa reakoida vaikka kotarissa onkin motoabsit päällä. Tässä on juuri se harha turvallisuuden tunteesta ei ne absit fysiikan lakeja kumoa. Ok jarrutuksissa ei enää kaaduta mutta siinä törmäyksessä sattuu myös.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  6. #6
    Jarrutehtaan ekonomi on laskenut että kun kalliita abs-jarruja saadaan enemmän myydyksi, saadaan enempi rahaa. Paras tapa myynnin edistämiseksi on saada viranomaiset määräämään ne pakollisiksi. Tehokkain keino saada ne pakollisiksi on turvallisuuden lisääntyminen.
    Samalla saadaan myös halvat kiinalaiset motot blokattua markkinoilta.

    Täysin tarpeettomat ennen kuin nille tulee käyttöä.
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  7. #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Minä taas pyrin oleman hereillä kokoajan ja jos ajan kaatosateessa lasken nopeutta niin että minulle jää riittävästi aikaa reakoida vaikka kotarissa onkin motoabsit päällä. Tässä on juuri se harha turvallisuuden tunteesta ei ne absit fysiikan lakeja kumoa. Ok jarrutuksissa ei enää kaaduta mutta siinä törmäyksessä sattuu myös.
    Sä kuulut siihen häviävän pieneen vähemmistöön motoristeista, joka osaa jarruttaa ja ennakoida. Suurin osa vetää tuolla ihan laput silmillä ja harmittavan harva osaa jarruttaa edes kohtalaisesti.

    Kyllähän noi ABS:t vähentää onnettomuuksia, mutta en kyllä niitä kaikkiin laitteisiin haluaisi pakolliseksi. Tai vähimmillään pitäisi olla mahdollisuus kääntää ne pois päältä.
    Superbike #7
  8. #8
    Minkähän vuoksi juuri motoristit "jarruttelevat" uuden tekniikan tuloa kikottimiinsa? Eihän kukaan enää kyseenalaista autojen abs:iä. Ja ainakin toistaiseksi moottoripyörien abs:t voi kytkeä pois päältä jos ajotyyli sellaista tarvitsee (ei matkalehmissä, mutta dual-sporteissa kyllä) esim. soralla revittelyyn.
    -juha-
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    Minkähän vuoksi juuri motoristit "jarruttelevat" uuden tekniikan tuloa kikottimiinsa? Eihän kukaan enää kyseenalaista autojen abs:iä. Ja ainakin toistaiseksi moottoripyörien abs:t voi kytkeä pois päältä jos ajotyyli sellaista tarvitsee (ei matkalehmissä, mutta dual-sporteissa kyllä) esim. soralla revittelyyn.
    Onhan yleinen mielipide motoristeilla muuttunut huomattavast ABS-myönteisemmäksi viimesen 10 vuoden aikana. Mutta kuten tuossa joku mainitsi, kyllähän se ABS menee suoraan ajoneuvon hintaan kuluttajan maksettavaksi. Miksi siis pitäisi lainsäädännöllä tuoda nuo pakolliseksi kaikkiin pyöriin kun normaali kysyntä tekisi saman todennäköisesti vain hieman hitaammin ja yksilöllä olisi edelleen vapaus valita.
    Superbike #7
  10. #10
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Onhan yleinen mielipide motoristeilla muuttunut huomattavast ABS-myönteisemmäksi viimesen 10 vuoden aikana. Mutta kuten tuossa joku mainitsi, kyllähän se ABS menee suoraan ajoneuvon hintaan kuluttajan maksettavaksi. Miksi siis pitäisi lainsäädännöllä tuoda nuo pakolliseksi kaikkiin pyöriin kun normaali kysyntä tekisi saman todennäköisesti vain hieman hitaammin ja yksilöllä olisi edelleen vapaus valita.
    Vähän huono tuo vapaus valita turvallisuutta edistävissä laitteissa koska abseilla vältetään osuminen johonkin muuhunkin kuin vain omaan napaan. Pakollisuus erittäin hyvä abseissa
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  11. #11
    Lainaa yoohah kirjoitti Katso viesti
    Minkähän vuoksi juuri motoristit "jarruttelevat" uuden tekniikan tuloa kikottimiinsa?
    Mä ainakin näkisin että sen takia, kun mopo on harvalle vain liikkumisväline paikasta toiseen, jolloin siitä itse ajamisesta halutaan nauttia. ABS ei estä ajamisesta nauttimista, mutta on askel siihen suuntaan, että kuski ei enää aja sitä mopoa, vaan tietokone päättää miten toimitaan. ABS ehkä siis ammutaan syyttömänä, mutta mä ainakin näkisin homman olevan jotenkin noin. Plus että ABS-yksikkö on taas yksi vikapaikka lisää ja vaikeuttaa esimerkiksi jarrujen ilmaamista huomattavastikin, jolloin voidaan pitää ei-toivottuna ominaisuutena.

    Autot kun tosiaan on monelle vain ja ainoastaan tapa päästä paikasta A paikkaan B, niin silloin varmaan on sitä kivempi, mitä enemmän on nintendoja hommaa hoitamassa. Onhan nykyään sutimisenestokin ihan must-varuste joka saatanan etuvetokipossakin, vaikka mitään ihan oikeaa tarvetta ei ko. varusteelle olisikaan. Mutta kun tärkeintä on että ajamista ei tarvitse sovittaa olosuhteiden mukaan, vaan aina voi ajaa samoilla polkimien liikkeillä, niin silloinhan se sutimisenesto tarvitaan sitä limupullon kokoista moottoriakin suitsimaan.
    1835
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Vähän huono tuo vapaus valita turvallisuutta edistävissä laitteissa koska abseilla vältetään osuminen johonkin muuhunkin kuin vain omaan napaan. Pakollisuus erittäin hyvä abseissa
    Kaivatko mulle, että kuinka monta ihmistä on kuollut vaikkapa tällä vuosituhannella onnettomuudessa, jossa moottoripyörä on törmännyt sivulliseen? Samalla voit sitten niistä erotella ne tapaukset, joissa ABS olisi estänyt onnettomuuden niin saadaan jotain faktaa tuon sun väitteen tueksi.

    P.S. Tämä maailma on koko ajan menossa enempi ja enempi väärään suuntaan juuri sen takia kun kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat perustellaan "voisi tapahtua" -tyyppisillä skenaarioilla.
    Superbike #7
  13. #13
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    P.S. Tämä maailma on koko ajan menossa enempi ja enempi väärään suuntaan juuri sen takia kun kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat perustellaan "voisi tapahtua" -tyyppisillä skenaarioilla.
    Juuri näin. Samalla mikään kustannus ei tunnu olevan liian suuri koska turvallisuus ja jos vastustaa jotain älyttömyyttä (kuten esim keskikaiteita ajoneuvoitsemurhien ehkäisyyn, kun pitäisi ehkäistä sitä miksi niitä tehdään) leimataan vastuuttomaksi kaahariksi ja turvallisuuden vastustajaksi.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  14. #14
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kaivatko mulle, että kuinka monta ihmistä on kuollut vaikkapa tällä vuosituhannella onnettomuudessa, jossa moottoripyörä on törmännyt sivulliseen? Samalla voit sitten niistä erotella ne tapaukset, joissa ABS olisi estänyt onnettomuuden niin saadaan jotain faktaa tuon sun väitteen tueksi.

    P.S. Tämä maailma on koko ajan menossa enempi ja enempi väärään suuntaan juuri sen takia kun kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat perustellaan "voisi tapahtua" -tyyppisillä skenaarioilla.
    Miksi niitä sinulle pitäisi kaivaa?
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  15. #15
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä mä olen sitä mieltä että katumopoissa absit on hyvä olla. Ainakin ittelle on tullu yhdenkäden sormin laskettava määrä oho-selkärankajarrutuksia joista kahdessa asvalttiin tuli etusesta viivaa, yks oli vuonnna 1 ajokausi mutkapätkällä ja loput taajamassa missä ympäröivän liikenteen tai kevään lintusten tarkkailu sai aikaan edessä olevan auton jarruvalojen lähenemistä. Mitään harkintaa noissa tilanteissa en ole pystynyt käyttämään, suoraan selkärangasta tulee vaan nopea kova jarru. Luulen että absn hinta aikaa myöten laskee kun valmistusmäärät kasvaa ja mahdollisesti patentit raukeaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #16
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Vähän huono tuo vapaus valita turvallisuutta edistävissä laitteissa koska abseilla vältetään osuminen johonkin muuhunkin kuin vain omaan napaan. Pakollisuus erittäin hyvä abseissa
    Vapaus valita turvallisuus on suurinta siinä kohtaa kun valitaan ajonopeus, ohituspaikat, spittaaminen ruuhkassa...tai pysyminen kotoa sohvan nurkassa turvassa.
    Sitäpaitsi mm kahvalämppärit lisää turvasuutta -> pakollisiksi.
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F850GS--
  17. #17
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Miksi niitä sinulle pitäisi kaivaa?
    Koska muuten tuolla sun väitteellä ei ole mitään totuuspohjaa vaan se on vain harhaluulo.
    Superbike #7
  18. #18
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Minä taas pyrin oleman hereillä kokoajan ja jos ajan kaatosateessa lasken nopeutta niin että minulle jää riittävästi aikaa reakoida vaikka kotarissa onkin motoabsit päällä. Tässä on juuri se harha turvallisuuden tunteesta ei ne absit fysiikan lakeja kumoa. Ok jarrutuksissa ei enää kaaduta mutta siinä törmäyksessä sattuu myös.
    Kyllä minäkin pyrin ajamaan skarppina, mutta n. 25 vuoden ajokokemus on opettanut, että aina se ei onnistu, kun on tarpeeksi pitkä ja ehkä tylsäkin reissu. Oma ongelma on ollut oppia luottamaan abseihin, kun on tullut ajettua niin kauan ilman. Suurin turvallisuusharha taitaa syntyä ajovarusteista ja nuorilla kuskeilla uskosta omiin kykyihinsä. Se minulle on hieman epäselvää, mikä on riittävästi laskettu ajonopeus. Tarkoitan tällä sitä, mistä voi olla varma, milloin ajaa tarpeeksi hitaasti tulevaan äkkitilanteeseen varautuen. Viimeisksi auto yritti liiskata minut, kun ajoin viittäkymppiä. Olin vain hetken ajatuksissani(YT:t) ja kolmion takaa tullut kotilo pääsi yllättämään.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #19
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Kyllä minäkin pyrin ajamaan skarppina, mutta n. 25 vuoden ajokokemus on opettanut, että aina se ei onnistu, kun on tarpeeksi pitkä ja ehkä tylsäkin reissu. Oma ongelma on ollut oppia luottamaan abseihin, kun on tullut ajettua niin kauan ilman. Suurin turvallisuusharha taitaa syntyä ajovarusteista ja nuorilla kuskeilla uskosta omiin kykyihinsä. Se minulle on hieman epäselvää, mikä on riittävästi laskettu ajonopeus. Tarkoitan tällä sitä, mistä voi olla varma, milloin ajaa tarpeeksi hitaasti tulevaan äkkitilanteeseen varautuen. Viimeisksi auto yritti liiskata minut, kun ajoin viittäkymppiä. Olin vain hetken ajatuksissani(YT:t) ja kolmion takaa tullut kotilo pääsi yllättämään.
    Onhan se toki niin että ei kaikkeen voi varautua mutta yleensä niissä tilanteissa abseilla ei tee mitään.
    Jos auto syöksyy eteen ja ainut mahdollisuus on pysähtyä ennen autoa apsit voi pelastaa, yleensä ei.

    Mikä sitten on riittävästi vauhtia pois? Riippuu kuskin kyvyistä ja aktiivisuudesta.
    Minulla on tapana käydä välillä testailemassa sitä jarrutusmatkan pituutta ja joka kerta se yllättää kuinka pitkä se matka todellisuudessa on.
    Testailu myös kannustaa siihen ennakointiin ja kun jarrutusmatka on aina nopeudesta riippuen vakio niin se reaktioaika on ainut millä voi vaikuttaa sattuuko vaiko eikö.
    Toinen hyvä puoli testailussa on se, että jarrutusmatkan kun tietää niin on helpompi pitää sitä omaa turvamarginaalia yllä.

    Sitä jarruttamista kannattaa myös testailla märällä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  20. #20
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Onhan se toki niin että ei kaikkeen voi varautua mutta yleensä niissä tilanteissa abseilla ei tee mitään.
    Jos auto syöksyy eteen ja ainut mahdollisuus on pysähtyä ennen autoa apsit voi pelastaa, yleensä ei.
    Uskaltaisin kuitenkin väittää, että absit pelastavat juuri tuossa tilanteessa taviksen, koska hätäjarrutus on useimmille varsin vaativa suorite.
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:32. Syy: korjattu lainaus
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  21. #21
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Joo on nuo absit ihan hyvät Kotariin ei tule kuin 5 metriä lisää jarrutus matkaa kun ne on päällä. Olen miettinyt että kuinka paljon on vauhtia kun törmään auton perään tai kylkeen versus että sais pysäitettyä ennen sitä. En ole vielä jaksanut ruveta laskeskelemaan.
    Niin, valitettavasti kaikki abs-toteutukset ei ole yhtä hyviä. Kesällä koeajoin kaksi uutta kotaria ja molemmissa tiukka jarrutus tuntui kuin renkaan ja asfaltin välissä olisi jotain luistavaa möhnää. Toisen merkin molemmissa pyörissä pitoa löytyi selvästi tiukemmin. Ja kolmannen merkin pyörässä taas möhnä palasi renkaan alle.

    Olen ollut monta kertaa ajoharjoittelussa melkein 10v vanhalla abs-pyörälläni ja joka kerta jarrutuksen tehokkuutta kehuttiin. Rengas vinkuu selvästi, eikä perä juurikaan nouse. Ratapyörässäni, joka on yhtä vanha ja ilman abs:ia, ongelmana on perän nousu ilmaan, jos ei ole tarkkana. Kitkaa siis on, mutta helposti lähtee yli. Joku voisi varmaan ohjeistaa miten tuon saisi minimiin.
  22. #22
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Onhan se toki niin että ei kaikkeen voi varautua mutta yleensä niissä tilanteissa abseilla ei tee mitään.
    Jos auto syöksyy eteen ja ainut mahdollisuus on pysähtyä ennen autoa apsit voi pelastaa, yleensä ei.

    Uskaltaisin kuitenkin väittää, että absit pelastavat juuri tuossa tilanteessa taviksen, koska hätäjarrutus on useimmille varsin vaativa suorite.
    ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:33. Syy: korjattu lainaus
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  23. #23
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Niin, valitettavasti kaikki abs-toteutukset ei ole yhtä hyviä. Kesällä koeajoin kaksi uutta kotaria ja molemmissa tiukka jarrutus tuntui kuin renkaan ja asfaltin välissä olisi jotain luistavaa möhnää. Toisen merkin molemmissa pyörissä pitoa löytyi selvästi tiukemmin. Ja kolmannen merkin pyörässä taas möhnä palasi renkaan alle.

    Olen ollut monta kertaa ajoharjoittelussa melkein 10v vanhalla abs-pyörälläni ja joka kerta jarrutuksen tehokkuutta kehuttiin. Rengas vinkuu selvästi, eikä perä juurikaan nouse. Ratapyörässäni, joka on yhtä vanha ja ilman abs:ia, ongelmana on perän nousu ilmaan, jos ei ole tarkkana. Kitkaa siis on, mutta helposti lähtee yli. Joku voisi varmaan ohjeistaa miten tuon saisi minimiin.
    Oletko kokeillut kuinka paljon lähtee jarrutus matkasta pois kun kytket absit pois päältä? Kotarissa ero on karkeasti 80 vauhdista 5 metriä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  24. #24
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti

    ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.
    Miten vain. Omaa ajotyyliäni nämä minulle ensimmäiset absit eivät ole muuttaneet.Kuskin vireystila on luultavasti muusta kiinni, kuin pyörässä olevasta jarrujärjestelmästä. Uskoisin, että sitä ajaisi kaikista skarpimmin, jos ei olisi jarruja ollenkaan Se mitä tässä yritän sanoa on, että kaikenlaiset apujärjestelmät tasoittavat kuskien eroja.Muuten kannatan ihmisten vapautta valita itselleen sopiva systeemi.
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:34. Syy: korjattu lainaus
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  25. #25
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti

    ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.
    Marko, nyt et nää metsää puilta, ehkäpä juuri siksi, että sulla on toi mopo ja liikenne muutenkin aika paljon keskivertojantteria paremmin hallussa. Suurin osa porukasta kiskasee äkkitilanteessa etusen lukkoon ja päätyy naamalleen. Parempi törmätä pystyssä ja vähän hitaammalla vauhdilla kuin maantasossa liukuen vähän kovempaa.
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:35. Syy: korjattu lainaus
    Superbike #7
  26. #26
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Oletko kokeillut kuinka paljon lähtee jarrutus matkasta pois kun kytket absit pois päältä? Kotarissa ero on karkeasti 80 vauhdista 5 metriä.
    Kuinkas moni motoristi kykenee jarruttamaan läheskään noin tehokkaasti? Siis ilman abseja?
    Superbike #7
  27. #27
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Joku voisi varmaan ohjeistaa miten tuon saisi minimiin.
    Riittävän rennot kädet ja herkkä sormituntuma kahvaan lienee ainut lääke tuohon perän nousuun. Hyvillä jarruilla helpompaa, huonoilla lähes mahdotonta tuntuman puuttuessa.
    Superbike #7
  28. #28
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kuinkas moni motoristi kykenee jarruttamaan läheskään noin tehokkaasti? Siis ilman abseja?
    Tosi harva, varsinkin kun olosuhteet vaihtelevat. Tuo viiden metrin ero ABS:n ja ei ABS:n välillä liikenteessä ei meinaa mitään, koska toinen tulos on olosuhteista riippumatta aika lailla aina sama ja maksimi.

    ABS liikenteessä hyvä.

    Koska mopoilla ajetaan vaikka ihan kilpaakin, niin toi ABS pitäis voida sammuttaa kuskin niin halutessa.

    Harva sammuttais, varsinkaan kadulla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #29
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Uskoisin, että sitä ajaisi kaikista skarpimmin, jos ei olisi jarruja ollenkaan Se mitä tässä yritän sanoa on, että kaikenlaiset apujärjestelmät tasoittavat kuskien eroja.Muuten kannatan ihmisten vapautta valita itselleen sopiva systeemi.
    Tämä on ihan totta. Ajelin muuten aika rauhallisesti Alastarolta Mynikseen kun oli jarrukahva poikki
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:36. Syy: korjattu lainaus
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  30.  
  31. #30
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    Marko, nyt et nää metsää puilta, ehkäpä juuri siksi, että sulla on toi mopo ja liikenne muutenkin aika paljon keskivertojantteria paremmin hallussa. Suurin osa porukasta kiskasee äkkitilanteessa etusen lukkoon ja päätyy naamalleen. Parempi törmätä pystyssä ja vähän hitaammalla vauhdilla kuin maantasossa liukuen vähän kovempaa.
    Samaa mieltä että koko matka kannatta käyttää hidastuvuuteen ennen kuin pulkkana liukumiseen. Mua vaan häiritsee kun porukka pitää noita abseja jonain ihmejarruina jotka pelastaa tilanteesta kuin tilanteesta.
    Viimeksi muokannut: pupu; 01.10.2016 klo 20:36. Syy: korjattu lainaus
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen