Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Kuinka kauan on täällä muilla kestäneet ketjut ja rattaat ajoa? Omat o-renkaattomat nyt 60h ajettu ja alkaa olla jo aika lailla "valmiit". Lienekkö sattunut sekunda kettingit vai voitelun toimimattomuus kun tuntuikin että lähes joka tai jokatoisen ajolenkin jälkeen noita sai kiristellä ja aina kotiin tullessa nuo vaikuttivat aika lailla kuivilta. Rasvana käytetty Motulin ja Motorexin off-road litkuja. Niin ja mikäs muuten olis hyvä rasva tuommoseen kuramopon ketjuun metsä ja hiekkatie ajoa varten?
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  2. #2
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Katuajossa 40-50tuhatta taitaa olla normaalia kulumista.
    Uutenahan ne venähtää enemmän siinä ensimmäisen tonnin aikana.
    Tänä kesänä 7000 ajettu. enkä ole ketjuihin koskenut, kuin renkaiden vaihdon yhteydessä.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  3. #3
    Mulla lonksutti vetopakka ja söi ketjua nopeasti. Onko sulla ketjulinja suora?
  4. #4
    Sellainen rasva hyvä mihin rapa ei tartu, nykyisin voitelen omaa EXC500:a ihan moottoriöljyllä.

    Taisi olla about 5000km:n jälkeen kun omat ketjut oli vaihtokunnossa, olisiko joku 100h siinä vaiheessa ollut ajettu.

    Ketjut oli D.I.D:n jotkut xyz-renkaalliset mitkä siellä alkuperäisinä oli olemassa.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    KTM 690 Enduro R
  5. #5
    Putsannut ja Öljyllä voidellut käytännössä jokaisen ajokerran jälkeen ja ehkä puolivälissä on ketjujen ikä nyt. Venyneet muttei jumita lenkit vielä. Ajettu n. 67h ja kerran jo vaihdettu ketjut&rattaat. Olisiko omassa käytössä siis n. 40h ketjujen ikä.

    Huimasti kyllä vaikuttaa pyörä, käyttö, huolto, säätö jne. Joillain menee koko ajan, toisilla kestää ja kestää.

    E: muutamien kommenttien perusteella ei liene kaikille selvää, että ketju (heh) käsittelee (kisa)enskan ketjuja&rattaita. Käyttö, ketjut, jne on täysin eri kuin katupyörissä.
    Viimeksi muokannut: Turder; 19.09.2016 klo 16:13.
  6. #6
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Mulla lonksutti vetopakka ja söi ketjua nopeasti. Onko sulla ketjulinja suora?
    Tuossa minun mopossa ei erillistä vetopakkaa ole vaan ratas pultataan suoraan vanteeseen mutta toi ketjulinja pitänee tarkistella. Oon minä sitä tarkistellut "pistokokeena" aina muutaman kiristyksen välein mutta koskaan ei voi olla liian varma. Otin uusiksi ketjuiksi uw-renkaalliset. Pitää katsoa kestäiskö nuo paremmin.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  7. #7
    Mulla oli jotkut reginat 600 cebarissa,parin tonnin jälkeen oli entiset.
    Monessa muussa usein tingin mutta kyllä ainoa kunnon ketju on D.I.D
    Horo Elää !
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HondaCebari kirjoitti Katso viesti
    Mulla oli jotkut reginat 600 cebarissa,parin tonnin jälkeen oli entiset.
    Monessa muussa usein tingin mutta kyllä ainoa kunnon ketju on D.I.D
    RK on kans hyvä ja rullaa ainakin 520 vahvusena vähän didiä helpommin.
    Superbike #7
  9. #9

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    jotain 30-50h tullu ajeltua kurapyörällä vanhoilla kyykkypyörän ketjuilla. Vaihdan hyvissä ajoin ne kurakäyttöön ennen valmistajan ilmoittamaa maksimi venymää. Ketjuina RK tai DID x-rengas kettinki.

    EDIT: Ja niitattavat on ollu kurapyörässä siitä lähtien, kun yhden pöydän alastuloon ei ollut vetoa tarjolla, vaan kettinki otti aurinkoa pöydän päällä katkenneen lukon kanssa.
  10. #10
    Jotkut ( nyt tarkalleen muista mallia mutta D.ID luki ketjussa) kesti vajaa 6000 kilsaa. Venyi kuin kuminauha ja koko ajan.

    Nyt on muistaakseni DC ( en ole tuosta täysin varma, motonetistä ostin kun oli kovassa tarjouksessa ja täällä suositeltiin) Niillä on nyt ajettu vajaa 10 tonni, ei ole tarvinnut kuin kerran kiristää noin kolmen tonnin kohdalla. Peräöljyllä voideltu usein, noin 250 - 350 kilsan välein. Pari kertaa meni reissussa kuutisen sataa kilsaa voitelematta, ei kehdannut kesken päivän alkaa voitelemaan.

    Vaikuttaa äänien perusteella olevan kunnossa. Katotaan nyt miten kestää pidemmässä ajossa.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  11. #11
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Sinänsä asia mulle kuulu mutta vssiin tässä ei oltu kiinnostuneita katupyörien ketjujen kestosta kun aloittajalla on joku kakspuokki soralinko ja ollaan kurapyöräalueella..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #12
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Sinänsä asia mulle kuulu mutta vssiin tässä ei oltu kiinnostuneita katupyörien ketjujen kestosta kun aloittajalla on joku kakspuokki soralinko ja ollaan kurapyöräalueella..
    Joo, sorry. No, jos joku muu ihmettelee.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
  13. #13
    ketjulinjaa voi katsoa siten, että jos saa perän ylös pukilla tai keskijalalla, niin pyörittää takapyörää ja katsoo, että ratas menee keskellä tai edes vaeltelee siinä keskellä reunasta reunaan. jos taas se on koko ajan toisessa reunassa, niin ketjulinja on pielessä. veikkaan, että noin puolessa liikenteessä olevista pyöristä se on pielessä edes vähän. Koska edes takahaarukan merkit ei ole ihan tarkkoja kaikissa pyörissä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Poistettu
    Oisko elämän varrella ollut liki 20 kurapyörää ja tunteja "jokunen". Joskus ketjut menee 20 tunnissa, harvoin oikeassa kurakäytössä olen yli 50h ajanut. Nykyisessä mopossa on 105h ja kolmannet alkaa olla lopussa.

    Oikealla kurakäytöllä tarkoitan että ajetaan (märässä) hiekassa rapa roiskuen. Mitä märempää, sen nopeammin tahtoo vitjat kulua. Toki kotona pesu ja rasvaus, mutta aika hiekassahan nuo tuppaa ekan puolen kiekan jälkeen olla. Siksi ainakaan mitään liisterimäistä rasvaa en itse käytä.

    Aika paljon lisää käyttöikää saa kun tuntimäärän puolivälissä vaihtaa eturatasta. Asiaa voi pähkiä sillä että montako kertaa eturatas koskettaa ketjua sinä aikana kun takarattaalla tapahtuu yksi kosketus/pyörähdys? Tossa mun kotarissa 3,57 kertaa. Omassa käytössä venyminen tapahtuu lähinnä mekaanisen kulumisen kautta.

    Ja niin kauniita kuin Renthalit etc alumiinirattaat ovatkin, en mä niitä välitä harrastepelissä käyttää. Rautalaikka kestää huomattavasti kauemman kuin alumiini.
  15. #15
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Oisko elämän varrella ollut liki 20 kurapyörää ja tunteja "jokunen". Joskus ketjut menee 20 tunnissa, harvoin oikeassa kurakäytössä olen yli 50h ajanut. Nykyisessä mopossa on 105h ja kolmannet alkaa olla lopussa.

    Oikealla kurakäytöllä tarkoitan että ajetaan (märässä) hiekassa rapa roiskuen. Mitä märempää, sen nopeammin tahtoo vitjat kulua. Toki kotona pesu ja rasvaus, mutta aika hiekassahan nuo tuppaa ekan puolen kiekan jälkeen olla. Siksi ainakaan mitään liisterimäistä rasvaa en itse käytä.

    Aika paljon lisää käyttöikää saa kun tuntimäärän puolivälissä vaihtaa eturatasta. Asiaa voi pähkiä sillä että montako kertaa eturatas koskettaa ketjua sinä aikana kun takarattaalla tapahtuu yksi kosketus/pyörähdys? Tossa mun kotarissa 3,57 kertaa. Omassa käytössä venyminen tapahtuu lähinnä mekaanisen kulumisen kautta.

    Ja niin kauniita kuin Renthalit etc alumiinirattaat ovatkin, en mä niitä välitä harrastepelissä käyttää. Rautalaikka kestää huomattavasti kauemman kuin alumiini.

    No sittenhän tuo meikäläisen kuluma kuulostaa ihan normaalilta. Otinpa vielä tuon sinun suosituksen perusteella taakse ihan rautaisen takarattaankin.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  16.  
  17. #16
    60h tiivistämättömillä (ei O / X-rengas) ketjuilla kuullostaa jo tosi hyvältä saavutukselta. Aina ei tiivistetyilläkään pääse noin pitkälle.
    Ainakin enskassa harrastajan mielestäni kannattais käyttää jotain kapeaa/kevyttä X-rengas vitjaa esim DID:llä olis VT2 malli:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/98173...-120-lenkkinen
    Toi mahtuu hyvin ketjuohjureista ja on kevyt & herkästi rullaava.
    Voiteluun on ite myös suosinut pelkkää moottoriöljyä, lentäähän se pois muttei kerää hiekkapaskaa ketjun pintaan hiomaan.

    Crossikuskit vetänee sitten ilman kumia...
    Viimeksi muokannut: Hsippe; 23.09.2016 klo 10:53.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250