Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Olen etsimässä ensimmäistä kurapyörää,ja tarvisin hieman apua pyörän valinnassa.

    Budjetti saisi olla 1500-2000€. Kumpi parempi 2t vai 4t? 2t:ssa yksinkertaisempi tekniikka, 4t:ssa enemmän vääntöä?

    Mitä ottaa huomioon ostovaiheessa?

    Ensisijaisesti pyörä tulisi metsäkäyttöön.
    Gsf1200 Bandit
    Positiivisuus on Perseestä.
  2. #2
    Nelitahti, varsinkin jos aloittelet vasta enskailua.

    Aprilia Pegaso, Honda NX, Kawasaki KLE, Suzuki XF yms. on vähän sellaisia katumaastureita, painavia ja paljon muovia.
    Kun taas Kotarin Hussen yms. nelarit on semmoisia enempi raakoja pelejä.

    Jos itse olisin noilla tiedoilla ja budjetilla ostamassa ensimmäistä rätkää metsään, niin Yamaha XT, Suzuki DR, Honda XR tai vastaava.
    Ne on toki vanhoja ja niissä ei ole kunnon alustaa, mutta niillä voi aloittaa harrastuksen ja ei haittaa vaikka vähän kolahtaa.

    Jos taas haluaa hyvän ja helpon, hyvällä alustalla (tässä tapauksessa hyvä tarkoittaa keskivertoa, KTM, Husse yms. on huippuja), niin valinta olisi Honda XR 400 Suzuki DR-Z 400

    Ostovaiheessa kannattaa tarkastaa mität tulee kaupan mukana.
    Monesti jos ostaa pitkän linjan harrastajalta, niin mukana tulee esim. piikkipyörät, sarvikoita, muoveja yms tavaraa.
    Muuten samat asiat kuin muussakin kaupassa. Toimiiko tuote ja onko se siinä kunnossa, että se olisi ostamisen arvoinen pyydettyyn hintaan.
    Jousitus on isossa osassa kurapyöräilyä ja siihen kiinnittäisin erityistä huomiota, koska niiden uusimiseen / huoltamiseen / korjaamiseen menee helposti jopa tonni ja se on iso paukku noin pienellä budjetilla
  3. #3
    Poistettu
    Ns mökkimopona menee noi Larion mainitsemat. Jos tarkoitus on ajaa oikeata enskaa tai opetella ajamaan sitä, pitää pelin olla ns oikea enska. Se 30-80 kiloa painossa ja parannus alustassa on merkityksellinen.

    Ja tolla budjetilla kisaenskoista kaksitahtinen. Helpompi ylläpitää ja huomattavasti halvempi korjata kaikissa koneen mekaanisissa asioissa. Nelarin moottoriin saa todella helposti hukattua kaksi tonnia kun laakeri antautuu.

    Mökkimopona sitten peli voi olla melkein mikä tahansa, enkä budjetti huomioiden ohittaisi ns parempia kiinalaisia. Mutta oikeassa enskassa niillä ei tee mitään, paitsi jos masokismi on vallitseva luonteenpiirre.
  4. #4
    Jos tosiaan ihan metsässä meinaat ajella etkä hiekkatiellä jne niin kyllä joku kevyempi kisaisempi enskamopo ehdottomasti. Ja jos tosiaan ensimmäinen kuramopo niin en välttämättä suoran ottais mitään 400-500cc tykkiä, paitsi tietty jos olet kookkaampi kaveri. Itse olen tuolla kotarilla (250 4-tahti EXC) jo pari kesää ajellut ja vielä tuntuu että se vauhdin rajoitin metsässä on kuski eikä pyörä.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  5. #5
    Sitä ei ole eka viestissä, että kilvillä vai ilman.

    Jos kelpaa kilvetön, niin 2T-crosseja löytyy vaikka millä mitalla.

    Ongelma tuossa on budjetti, joka on 1500-2000€ ja sillä ei vielä kummoista kilvellistä enskaa hommata.
    Sen takia itse laitoin vaihtoehdoksi XT DR XR
  6. #6
    KTM EXC 200 tai 250cc 2 tahtinen, kevyt, helppoa tekniikka ja nopea, välillä löytyy kilvellisiä rempattuja melkein tuolla budjetilla, eikä ole 16v:t ostamassa niitä niinkuin 125cc:tä: http://www.nettimoto.com/ktm/250/2057278
  7. #7
    Kilvetönkin käy,pääsisi edullisemmin harrastukseen mukaan,mutta kulkeminen olisi vaikeampaa...
    Gsf1200 Bandit
    Positiivisuus on Perseestä.
  8.  
  9. #8
    Osta pois tarpeettomana lojumasta, 250 cc nelari ja linkkukin löytyy mitä ei yleensä kai kiinalaisissa ole. Poika pelaa tietsikkaa ja tällä ajoi puolisen tuntia, peli on kyllä ihan aikuisille sovelias ja korkeuttakin piisaa. 650€ vaihtomuoveineen ja renkaineen: http://aijaa.com/OwKGVC
    Viimeksi muokannut: tst; 08.09.2016 klo 10:01.