Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Moi. Eli nyt lähes 40-vuotiaana tuli vihdoin ja viimein hankittua mp-kortti. Tarve olisi saada ensimmäinen moottoripyörä alle eli mitään mopoilua kummempaa kokemusta ei muuten ole. Olen 194cm pitkä ja painan lähes 120kg joten ihan pientä pyörää ei varmaan tule hankittua. Tarvitsisin neuvoja mitä pyöriä kannattaisi katsoa näillä ehdoilla:
    * budjetti max 6000€ sis. varusteet eli pyörä varmaan max 5000€
    * sopii isokokoiselle kuljettajalle ja on helppo hallittava aloittelijalle
    * vakuutusmaksut pitää olla edulliset kun ei ole bonuksia
    * abs jarrut

    eli mitä vaihtoehtoja yllä mainituilla spekseillä kannattaisi katsoa? Olen alustavasti katsonut, että ainakin Suzuki GSX650SA täyttäisi nuo ehdot. Onko muita vaihtoehtoja?

    Kiitos jo etukäteen avustanne!
  2. #2
    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    eli mitä vaihtoehtoja yllä mainituilla spekseillä kannattaisi katsoa? Olen alustavasti katsonut, että ainakin Suzuki GSX650SA täyttäisi nuo ehdot. Onko muita vaihtoehtoja?
    Uskallan luvata, että tuon Suzukin kanssa ei ainakaan pahemmin pieleen mene, nimittäin itse olen jokseenkin samoissa mitoissa, ja ajoin kaksi ekaa prätkävuottani juuri GSX650F:llä. Jos ajomukavuutta haluaa parantaa entisestään, niin säädettävällä touringlipalla varustettu pleksi auttaa optimoimaan sen mihin kohtaan rintaa tai kaulaa ilmavirta osuu.
  3. #3
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Uskallan luvata, että tuon Suzukin kanssa ei ainakaan pahemmin pieleen mene, nimittäin itse olen jokseenkin samoissa mitoissa, ja ajoin kaksi ekaa prätkävuottani juuri GSX650F:llä. Jos ajomukavuutta haluaa parantaa entisestään, niin säädettävällä touringlipalla varustettu pleksi auttaa optimoimaan sen mihin kohtaan rintaa tai kaulaa ilmavirta osuu.
    kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyy varmaan käydä tuo koeajamassa jotta saa paremman käsityksen pyörästä. Monet tuttavat joilla on pyöriä ollut ovat suositelleet heti isompi kuutioisia pyöriä jotta pyörää ei heti tarvitsisi vaihtaa. Pärjääkö tuollaisella 600 -kuutioisella vai suoraan isompaa ostamaan?

    Ai niin vielä noista varusteista, että onko 800-1000€ realistinen budjetti varusteille? Lähinnä se, että haluan varusteet uutena ja pitäisi olla kohtuu laadukkaita jotta sitten kestäisivät pitkään.
  4. #4
    BMW R1150 GS. Luotettava, tilava isollekin kuskille, myös 2 päällä. Erittäin edullinen vakuuttaa ja pitää hyvin hintansa, pääoma ei juuri sula jos mieli muuttuu. Kannattaa ainakin koeajaa, niin tiedät, kolahtaako Gessu vai ei.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  5. #5
    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyy varmaan käydä tuo koeajamassa jotta saa paremman käsityksen pyörästä. Monet tuttavat joilla on pyöriä ollut ovat suositelleet heti isompi kuutioisia pyöriä jotta pyörää ei heti tarvitsisi vaihtaa. Pärjääkö tuollaisella 600 -kuutioisella vai suoraan isompaa ostamaan?
    Jos ajat yksin, niin mitään järjellä perusteltavaa syytä pyörän riittävyyden suhteen ei suomen liikenneolosuhteissa ole. Tuosta pyörästähän on toki 1250-kuutioinen rinnakkaismalli, mutta moottoria lukuunottamatta pyörät ovat jokseenkin identtiset. Aloittelijan kannalta turvallisuutta lisää, että tuo 650-malli ei vahingossa keuli kaasu pohjaan vääntämällä, mutta toisaalta varmasti sillä saa kortin kuivumaan muutamassa sekunnissa kun pari ekaa vaihdetta kierrättää punarajalle. Isot kuutiot ja siten kasvanut teho ja vääntö lähinnä mahdollistaa maantienopeudessa ripeät ohitukset ilman, että tarvitsee vaihtaa vaihdetta, mutta muuten tosiaan isomman pyörän tarve ei ole faktoilla perusteltavissa, vaan puhtaasti tunneasioilla.

    Itse vaihdoin tuon 650F:n 20tkm jälkeen Yamahan FZ8S:ään, ja ainoa etäisesti järkeiltävä peruste oli abs-jarrut jotka suizasta puuttui. Toinen vähemmän järkevä syy oli vaihtelunhalu, ei mulla autotkaan koskaan kolmea vuotta enempää oo vanhentunu. Tuon jälkeen oli sitten Kawa z1000sx ja nyt Yamahan mt-09 tämän kesän hankintana. Jossain kohtaa jopa mietin olisinko palannut "juurilleni" tuohon GSX-1250FA:han, mutta jäi tekemättä kun tuo mt-09 osui sopivana yksilönä kohdalle sopivaan hintaan.
  6. #6
    Niin jäi kommentoimatta nuo varusteet. Älä ainakaan nuukaile, koska mikään ei ole kalliimpaa kuin ostaa ensin halvat ja sitten hyvät. Kypärän valinnasta on hyvä viestiketju tuolla varustepuolella, istuvuus määrää enemmän kuin hinta. Ajoasusta uskallan tekstiilipuolelta suositella lämpimästi Rukkaa, 5v takuu ja toimivaa tavaraa. Tosin saattaa aiheuttaa haasteita tuolle 1000€ budjetille jos et löydä käytettyä tai poistomyyntiä.
  7. #7
    kiitos vastanneille!

    Käyn koeajamassa tuon GSX:n koska tuntuu tällä hetkellä järkevimmältä vaihtehdolta. 1250 versiossa budjetti menisi yli ja kaksistaan ei juurikaan ajoja tule eikä varsinkaan pitkiä matkoja.

    Täytyy samalla katsoa josko nyt kauden loppupuolella löytyisi hyviä tarjouksia varusteista.
  8. #8
    Itsekään en huolisi noista kuutioista. Samaa pituus/painoluokkaa ja olen ajanut jo kymmenisen kautta 650cc pyörällä. Käyty myös vaimon kanssa reissussa. Kokeillut kyllä isompaa, mutta kokemusksellinen ero jäi pieneksi. Huomauttaisin vain, että jos haluat joskus kyydittää jotakuta, niin pyörien kantavuudessa on isoja eroja.
    Varusteista sanoisin, että jos tiedät mitä tahdot, osta heti kunnolliset, jos hakusessa niin sitten pitää ensin ostaa halvat ja sittemmin päivittää. Ehkä jonain toisena kesänä on enemmän rahaakin kun ei kaikkea kerralla.
  9. #9
    Ajokamoista, kankaisista:
    -Rukka on hyvä kuten sami1024 jo mainitsikin. Pirun kallis kylläkin mutta toimii. Myös h.....in kovassa ukkossateessa. Vesi ei imeydy kankaaseen ollenkaan (Energater takki/housut). On myös lämmin puku.

    -JOS et aja paljoa sateessa niin katsopa Motonetista Richa Touareg tai Infinity. Minulla on Touareg housut ja Infinity takki, ja tämä setti on vähintään hintansa (n. 500€) väärti. Sateella vesi imeytyy aika nopeasti kankaan läpi. Onhan siinä se kalvo mutta silloin kastut sisältä päin, se kun ei kovin paljoa hengitä. Lämpimällä, yli +25 asteen kelissä on vähemmän hiostava ja paremmin tuulettuva kuin Rukka Energater.
    NT700V Deauville
  10. #10
    Ja toki, ei kannata unohtaa syysalennuksia.

    Itse sain kohtuuhinnalla ostettua ihan ehtaa Rukkaa RMHeinolta puoleen hintaan viimeksi kun olin pukua uusimassa.
    Toki siis, jos Rukkaa halajaa, onhan näitä toki muitakin.
    TBD
    --------------------
    Honda CBR 1100 XX
    Honda CBF 1000 F
    Triumph Sprint ST 1050
    Suzuki GSX-F 750
  11. #11
    Miksipä ei käytetty Rukan ajopuku joka on kaikinpuolin ehjä itse olen hankkimassa sellaisen ja uskon vanhankin puvun toimivan
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  12. #12
    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    Monet tuttavat joilla on pyöriä ollut ovat suositelleet heti isompi kuutioisia pyöriä jotta pyörää ei heti tarvitsisi vaihtaa. Pärjääkö tuollaisella 600 -kuutioisella vai suoraan isompaa ostamaan?
    Se varmaan riippuu pitkälti siitä, miten haluat ajaa. :-D Moni pärjää tuollaisella ihan hyvin. Lisäks kuutiot ei kerro tehoista paljoakaan: ehkä sen, että pienikuutioisella niitä tehoja löytyy vasta isommilla kierroksilla. Mä olen aika tarkkaan samaa kokoluokkaa kuin sinä ja kun ensimmäisen kesän jälkeen dynaamisen ajamisen rajat eivät olleet enää kiinni omista ajotaidoista vaan pyörästä, niin 50 hv alkoi vaan ja ainoastaan suurista kuutioista huolimatta vituttaa, joten upgreidasin 100 hv pyörään ja nyt ei ole potku vielä loppunut kesken omalla kohdallani. Jollekulle ei välttämättä 200 hv pyöräkään riitä

    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    Ai niin vielä noista varusteista, että onko 800-1000€ realistinen budjetti varusteille? Lähinnä se, että haluan varusteet uutena ja pitäisi olla kohtuu laadukkaita jotta sitten kestäisivät pitkään.
    Jos ihan laatualaatua haluat, niin voi olla ettei riitä. Kypärä 300-400. Takki 400-500. Housut 200-300. Hanskoja pari alkuun ja kenkää vielä lisäksi ja kaikkea tilpehööriä, menee varmaan noihinkin 200-400. Mutta osta yksi noista isommista käytettynä, niin saat loput uutena ja pysyt tonnin budjetissa, ja parin vuoden päästä takin tai housun uusiminen ei enää tunnu missään.

    Edit: Niin, sen voisin vielä sanoa, että sun kokoisella valinta on sikäli helppoa, että ne mallit, joissa on hyvä ajoasento ja tunne, ettet ole ihan mopedin päällä, ovat aika harvassa. Suurimman osa pyöristä voi raakata pois jos yhdellä koeistumisella ja oikeasti ei kovin montaa vaihtoehtoa jää, ellet sitten ole kovin joustavaa ja nivelikästä tyyppiä, joka voi krämppäytyä vaikka minkälaisen kyykkykiitäjän päälle ilman, että polvet on kypärässä kiinni ja jalat lakkaavat toimimasta väännettyäsi nilkat 180 asteen kulmaan...
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  13. #13
    Lainaa 750cc kirjoitti Katso viesti
    Miksipä ei käytetty Rukan ajopuku joka on kaikinpuolin ehjä itse olen hankkimassa sellaisen ja uskon vanhankin puvun toimivan
    Komppaan tätä. 200-300 eurolla saat hyvän käytetyn puvun. Noita myynnissä tälläkin hetkellä sun kokoa nettipalstoilla. 300-400 uuteen kypärään. Kengät 100€ (uudet/käytetyt), samoin hanskat.

    Honda-Suzuki-Yamaha -linjalta löytynee lukuisia 600-650-kuutioisia malleja listalle. Pyörän suhteenhan kyse on aina käyttötarkoituksesta ja fiiliksestä. Itse aloittaisin käymällä muutamassa mp-liikkeessä koeistumassa useampia malleja ja siitä sitten koeajoon mieleisimpien kanssa.
    CBF600SA ==> CBF1000FA
  14. #14
    Itse aloittelin pari eka kesää BMW F650GS:llä, eli pikkugessulla. Mitat on 188 & 100kg.

    Tilava ajoasento, ja pysty semmonen = hyvä kaupunkikurvailuunkin. Toimivaa tekniikkaa ja ABS. Budjettiinkin varmaan mahtuu.
    KTM Duke
    Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
  15. #15
    Älkää nyt puhuko paskaa!
    Isoa bandiittia alle vaan tuon kokoiselle, todella helppo ajaa ja väännön takia aloittelijallekkin helppo, eikä se nyt vahingossa mihinkään keuli!

    Ja saattaa olla isossa vakuutuskin halvempi!

    Kyllä toi pienempikin kulkee ei siitä ole pelkoa joutuu vaan kierroksia käyttämään ja tehotkin ovat aika lähellä toisiaan, väännössä sit se ero.

    Itse en todellakaan miettisi hetkeäkään pienempää...
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

    Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea


    ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
  16. #16
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Varusteissa käytännössä tonni on minimi jos uutena hankkii. Kypärä 300, hanskat 75, saappaat 125, housut 200, takki 300.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  17. #17
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    Älkää nyt puhuko paskaa!
    Isoa bandiittia alle vaan tuon kokoiselle, todella helppo ajaa ja väännön takia aloittelijallekkin helppo, eikä se nyt vahingossa mihinkään keuli!

    Ja saattaa olla isossa vakuutuskin halvempi!

    Kyllä toi pienempikin kulkee ei siitä ole pelkoa joutuu vaan kierroksia käyttämään ja tehotkin ovat aika lähellä toisiaan, väännössä sit se ero.

    Itse en todellakaan miettisi hetkeäkään pienempää...
    Ääni kanssa isolle rosvolle,todella helppo ensipyörä. Pari kertaa ennen oman hankkimista oli tuollainen vuokralla,ei pahaa sanottavaa. Tai ehkä helppouden takia jopa tylsä...
    Ehkä huolsin,ehkä en,so not kunhan mopo kulkee...
  18. #18
    Täytyy viikolla käydä katsomassa nuo varusteet ensin kuntoon ja sitten koeajamaan pyöriä. Tuli paljon hyviä vinkkejä joten kiitos siitä kaikille! Myös tuota varusteiden käytettynä ostamista pitää harkita jos tarjontaa vaan löytyy.
  19. #19
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    Täytyy viikolla käydä katsomassa nuo varusteet ensin kuntoon ja sitten koeajamaan pyöriä. Tuli paljon hyviä vinkkejä joten kiitos siitä kaikille! Myös tuota varusteiden käytettynä ostamista pitää harkita jos tarjontaa vaan löytyy.
    Tori.fi on täynnä kamaa, ja tämänkin sivuston myyntipalsta, jos jaksaa vaikka yhden illan kahlata netissä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  20. #20
    Itselläni on Honda CBf 1000 abseilla ja kokoa 188/110. Siinä on jalkatilaa tarpeeksi ja jaksaa vetää hyvin vielä vaimo+kamat kyydissä.Tämän lisäksi se on todella helppo hallita ja edullinen ylläpitää(huollot+renkaat+vakuutukset)
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  21. #21
    Itsellä kokemusta Suzuki GSX 1400:sta ja Honda CB 1300S:stä.
    Molemmat ovat tilavia isollekin kuskille ( itte 201cm ja 116kg ).
    Näitä on helppo ajaa ja vääntöä löytyy, Suzukista erityisen paljon.
    Tällä hetkellä mennään Hondalla.
    Honda CB 1300S 2008
    Ex Suzuki GSX 1100E 1982
    Ex Suzuki GSX 1400 K3
    Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
    Ex Yamaha R5 350 1973
  22. #22
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    Älkää nyt puhuko paskaa!
    Isoa bandiittia alle vaan tuon kokoiselle, todella helppo ajaa ja väännön takia aloittelijallekkin helppo, eikä se nyt vahingossa mihinkään keuli!

    Ja saattaa olla isossa vakuutuskin halvempi!

    Kyllä toi pienempikin kulkee ei siitä ole pelkoa joutuu vaan kierroksia käyttämään ja tehotkin ovat aika lähellä toisiaan, väännössä sit se ero.

    Itse en todellakaan miettisi hetkeäkään pienempää...
    Melkein komppaisin tätä.. Kyllähän se pienikin kuljettaa paikasta A to B mutta rehellisesti, onhan se ison kaverin alla melko tylsä pyörä.


    Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  23. #23
    Jos ajokausi ennättää mennä tältä vuodelta ohi, niin todellisia varustelöytöjä voit tehdä myös Kamapörssissä. Kamaset ry välittää MP-Messuilla käytettyjä ajovarusteita. Kolmen kerran toimitsijakokemuksella uskallan sanoa, että hinta / laatusuhde on taatusti kohdallaan.
    http://www.kamaset.fi/

    Pyörävinkkiä sen verran, että ainakin omassa adventuretyyppisessä tuntee tällainen 185 senttinen itsensä jopa hieman lyhyeksi. Joten isommallekin kaverille löytynee tilaa ihan kivasti..
    XR on minun ensimmäinen adventure-mp ja se on osoittautunut mieleisimmäksi pyöräksi, mitä minulla on ollut.
    Viimeksi muokannut: J@ck; 29.08.2016 klo 19:36.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  24. #24
    Itsellä 190 cm 105kg ja alla iso bandit. Yllättävän hyvä pyörä ajaa, tuli juurikin oltua jähkhällä, 850km päivässä meni kohtuu hyvin molempiin suuntiin. Vakuutukset aika edulliset ja helppo käsitellä myös ensimmäisenä pyöränä. Jos kiinnostaa 1250 naku bandit ABS-jarruilla niin laita viestiä. On hyvässä kunnossa ja hiljattain tehty 24 tkm huolto. Menisi tuohon sun budjettiin suorastaan heittämällä, ja jäisi vähän varusteisiinkin
    Se maksaa kuka nauttii!

    Suzuki GSF 1250A -08 Exät:KTM 950 SM -06, KTM 990 SD -07, Suzuki GSF 1200S Bandit -06, Yamaha XJR 1300 -03, Suzuki GSX 750 -01
  25. #25
    Kannattaa kipasta istumassa ehkä myös Yammun FJR. Laadukas laite jolla ajelee kohtuumutkat ja matkaa jopa mielellään. Melko iso hytti ja tilaa ison kuskin lisäksi myös tarakkaharakalle. Eikä ole samanlainen koruton Corolla kuin bandut.

    t: 198/115
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  26. #26
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa kipasta istumassa ehkä myös Yammun FJR. Laadukas laite jolla ajelee kohtuumutkat ja matkaa jopa mielellään. Melko iso hytti ja tilaa ison kuskin lisäksi myös tarakkaharakalle. Eikä ole samanlainen koruton Corolla kuin bandut.

    t: 198/115
    Ei ihan huono vinkki. Muutaman kerran tuollaisen kylmätyypännyt ja ok:lta tuntunut. Iso bandu minullakin on ollut ja se on isolle äijälle hyvä.
    .
  27. #27
    juti86: laitoin sulle yv:tä pyörääsi liittyen.

    Kyllä tuo Bandit taitaa tällä hetkellä eniten kiinnostaa koska olen lukenut sen olevan hyvä yleis pyörä. Tarkistetaan samalla käytettyjen tarvikkeiden tarjonta.

    Kiitän jo tässä vaiheessa kun olette auttaneet tähän asiaan liittyen!
  28. #28
    Kiinnittäisin huomiota ajoasentoon ja ergonomiaan.
    Itse olen vain vajaat 180cm naisihminen, mutta kun koivet ovat kaksimetriset niin joihinkin prätkämalleihin niiden viikkaaminen tuottaa vaikeuksia. Esim. autokoulun ER-6 oli aivan tajuttoman huono ajoasennoltaan. Jos reisi ja pohje ovat liian pitkät, tiukan polvikulman lisäksi jalkaa ei saa tankin suhteen oikeaan paikkaan, ja asento on tosi hutera. 194cm pitkällä täytyy olla vielä tosi pitkä selkä, joten sekin tuo omat kuvionsa.

    Eri prätkien ajoasentoja omalla pituudella ja jalanpituudella voi vertailla täällä: http://cycle-ergo.com/
    Kokeileminenhan se vasta toki kertoo mikä tuntuu hyvältä, mutta ihan hauskaa katsella, varsinkin silloin jos sattuu löytymään joku mopo jossa ajomukavuus on hyvä. Tuolta voi vähän visuaalisesti sitten arvailla miksi on näin.
    Yamaha Warrior 1700 -04
  29. #29
    Lainaa marko1978 kirjoitti Katso viesti
    juti86: laitoin sulle yv:tä pyörääsi liittyen.

    Kyllä tuo Bandit taitaa tällä hetkellä eniten kiinnostaa koska olen lukenut sen olevan hyvä yleis pyörä. Tarkistetaan samalla käytettyjen tarvikkeiden tarjonta.
    Mainittakoon nyt tässä vielä, että Bandit ja GSX-F ovat katteita ja pientä ajoasennon eroa lukuun ottamatta teknisesti sama pyörä. Muistaakseni banditin tangon kiinnikkeet on hieman korkeammat, ja jalkatappien kiinnikkeissä saattoi olla pieni ero, samoin penkeissä.

    Eli noiden välillä valinta on jokseenkin puhtaasti makuasia haluaako pyörästä hieman enemmän täyskatetun katupyörämäisen vaiko riisutumman enemmän nakupyörään vivahtavan version.
  30.  
  31. #30
    Terve Marko1978!
    Laitoin sulle yv:n liittyen ajovarusteisiin.
    V-strom -06, Nuda 900R -12, maxi scooter, e-bike
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen