Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 90:sta
  1. #1
    Osallistuin Org:n järjestämään AT2:seen ensikertalaisena Alastarolla. Ikinä ennen radalla en ollu käyny, eli kaikki tieto taito mitä ennen tota päivää oli tullu totta kai autokoulusta, omista kokemusista julkisessa liikenteestä ja parilta sukulaiselta (ei rata taustaa)... Mitää sen suurempia odotuksia ei ollu päivän suhteen, avoimin mielin ja totta kai halusin testata mihin mä ja cebari pystytää... Noh, 2 ekaa settiä ajeltii possujunas jonka jälkee 3 setti oli ns. vapaasetti...ja siitähä se riemu sit ratkeski... olin sen 3:n setin nopein, mistä en nyt sen suurempia kiksejä saanut kun ajatus oli niin kovin kiinni vielä mitä viimisen 20min ajan oli tapahtunu... mut siit tuli nii paljo komenttia, eritoten mun ajoasennosta et jäi vähä kakka maku suuhu siitä setistä loppuje lopuks... Loput setit siltä päivältä yritin keskittyä siihen tekemiseen enempi ja ottaa oppia... 4 setin kierros aikaa hidastin tarkoituksella mutta loput setit 5 ja 6 olivat hidasvauhtisia vaikka yritin vähän painaa vauhtia lisää...

    Joku sanoi mulle että sinne mennään oppimaan, ei osaamaan, mutta ei sen palautteen jälkee kyllä siltä tuntunut. Sen päivän jälkeen oon yrittäny hioo sitä saatana ajoasentoo kuntoo tääl julkise liikentee seas mut ei vittu mitä enemmä reenaa ja mitä enemmä mieti sitä asiaa ni sitä enemmä tuntuu et päi vittua menee... oon koittanu vaihdella jalkojen asentoo tappien pääl, oon koittanu roikkuu vähemmä pyörä kyljes oon koittanu istuu taaempaa, oon koittanu roikkuu enempi... mä oon ollu joka perkelee asennos ton pyörä pääl mite sii vaa voi olla ja jos vähänki tulee joku ahaa elämys ja MEINANNU saada ideast kiinni ni ei vittu seuraavas kurvis melkee nurin... koht 5 vuotta ollu pyörä, sama pyörä, ja tuntuu etten osaa ajaa sitä ollenkaa... oon katellu 45000 jos jonki näköst opetusvideoo youtubest ja sen jälkee menny ite testaa mut ei tuu mtn...

    Ja nyt puhun siis nimenomaa kurvi ajosta!!! Ajoasento suoralla niin siinä ei mitään, kehuja tuli siitä. Yritin ladata tähän kuvan nii saa antaa palautet jos siitä saa jtn irti?! Jos mä nyt oon yhtää kartalla ni toi kuva pitäis olla Alastaron kurvi nro 2.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  2. #2
    Avautumisesta 10+, ei mul muuta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #3
    Kuulostaa siltä että sun pitäisi lopettaa se yrittäminen ja ajaa ilman turhaa puristamista sekä antaa sen pyörän tehdä työnsä. Takaa otettu kuva paljastaisi ajoasennon virheet paremmin mutta äkkiseltään katsoen perse roikkuu liikaa ja pää on liian keskellä. Vaikka ajaisi aivan päin vit*@a niin hyvillä laitteilla ja onnella pääsee yllättävänkin kovaa. Lopeta se hyvän kierrosajan metsästäminen ja keskity siihen että teet asiat oikein. Kierrosajat paranevat kuin itsestään kun tuon omaksuu. Kursseille mentäessä pitää myös hyväksyä se että jos (ja kun) tekee virheitä niin niistä saa myös kuulla. Itse kun kävin tänä vuonna AT3-kurssin sain paljon palautetta virheellisestä ajoasennosta. Tiesin kurssille mentäessä että joku on pielessä mutta en tiennyt että mikä. Nyt tiedän ainakin pari juttua joihin joudun keskittymään ihan joka setti sillä heti kun keskittymiseni herpaantuu alan toistaa niitä samoja virheitä.

    Videoiden katselu on ihan ok mutta ajamaan ei opi kuin ajamalla. Lisäksi jos ei tiedä mitä virheitä omassa ajossa on ei niitä tietenkään osaa myös korjata. Itse en ole mikään guru vaan keskiryhmän koheltaja mutta ainakin tiedän sen.

    Edit: Vaikka olisi hitaan ryhmän nopein se ei vielä todista ajotaidoista mitään muuta kuin että osaa kääntää kaasua suorilla.
  4. #4
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Tervetuloa!

    Hyvä lahtökohta on varmaankin tämä:

    Niin lähellä tankkia kuin mahdollista, riittää kun mahdollistaa 5- 7 sentin perseen siirtämisen. Ei persettä taaksepäin! Jarruissa tuki nivustaipeella/ sisäreidellä, ei palleilla.

    Lantio auki kurvin suuntaan, ja siitä nikkaa yläkroppaa kurvin suuntaan eteen ja alas. Jos on pidempi jantteri, niin pää on jo pleksin ohi.

    Kakkosmutka on oikealle kääntyvä.

    Kuvassa sun kroppa on takaapäin katsottuna näin: \

    Kun pitäis olla näin: /


    Tää on mullakin kesken.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Tervetuloa!

    Hyvä lahtökohta on varmaankin tämä:

    Niin lähellä tankkia kuin mahdollista, riittää kun mahdollistaa 5- 7 sentin perseen siirtämisen. Ei persettä taaksepäin! Jarruissa tuki nivustaipeella/ sisäreidellä, ei palleilla.

    Lantio auki kurvin suuntaan, ja siitä nikkaa yläkroppaa kurvin suuntaan eteen ja alas. Jos on pidempi jantteri, niin pää on jo pleksin ohi.

    Kakkosmutka on oikealle kääntyvä.

    Kuvassa sun kroppa on takaapäin katsottuna näin: \

    Kun pitäis olla näin: /


    Tää on mullakin kesken.
    Jos oot niin lähellä tankkia kuin pääset, niin et saa latioo auki kurvin suuntaan koska tankki on tiellä. Persettä sen verran taakse että saat lantion auki haluamaasi suuntaan. Penkki niin pitäväksi ratalaitteessa että tässä kohtaa pystyy istumaan rennosti ilman käsillä tai jaloilla puristamista.

    Ketjun aloittajalle ei muuta kuin malttia jos haluaa hommassa kehittyä. Oppiakseen nopeaksi pitää ajaa hiljaa.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Jos oot niin lähellä tankkia kuin pääset, niin et saa latioo auki kurvin suuntaan koska tankki on tiellä. Persettä sen verran taakse että saat lantion auki haluamaasi suuntaan. Penkki niin pitäväksi ratalaitteessa että tässä kohtaa pystyy istumaan rennosti ilman käsillä tai jaloilla puristamista.

    Ketjun aloittajalle ei muuta kuin malttia jos haluaa hommassa kehittyä. Oppiakseen nopeaksi pitää ajaa hiljaa.
    Huonosti muotoiltu... kaipa siinä ollaan tankissa kiinni (sisäreisi) jarrussa. Tai... jatka sä

    Onko noin pitäviä penkkejä, ja kuinka niistä pääsee varikolla irti?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    No mulle sanottii just että perse roikkuu liikaa ja pää o hytin sisäl... sitte 4:s setissä tarkoituksella en kanttaillut yhtään vaan pidin kurvissakin sisemmänki polven kiinni fillaris. pari settiä myöhemmin sain sitte taas siitä palautetta ettei perse liiku mihinkää ja kypärä kiinni radan pinnas... et vähän turhaa roikkumista miten päin vaa, joko perse tai yläkroppa...

    ja kuten yritin asian ilmaista niin eipä mun tavotteet ollukkaa rikkoa mtn hitaan ryhmän rata ennätyksiä, koska kyllä mä sen tiesin että sillä 3 setillä missä olin selkeästi hitaan ryhmän nopein, niin samalla olisin selkeesti keskihitaan ryhmän hitain... totta kai mä otan palauttee vastaa ja kuuntelen jos joku kaveri tulee sanoo mulle et tolla tyylillä pystyt alastarolla max 1:45 kierros aikaan, mut ku korjaat ton ja ton ja ton ni pystyt alle ton ja helposti.

    noh, nyt taas yleistä häröilyä liikentees, 21 pv taas alastarol uus yritys... plussaa ainaki se et pyörä toimii täydellisesti, renkaat täydelliset, ja tiedän et se toimii viel paremmi alastarolla ku saa pyöräst irti semmosii asioi mitä ei saa julkisen liikentee seas...
  8. #8
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Onko noin pitäviä penkkejä, ja kuinka niistä pääsee varikolla irti?
    Jostain Etrasta tms Ebaystä sattais löytyä sopivaa velcrolevyä. Siitä vaan lätkät kontaktiliimalla satulaan ja nahkapuvun perseeseen. Karvainen perse sais uuden merkityksen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Huonosti muotoiltu... kaipa siinä ollaan tankissa kiinni (sisäreisi) jarrussa. Tai... jatka sä

    Onko noin pitäviä penkkejä, ja kuinka niistä pääsee varikolla irti?
    No ei se välttämättä kauas mennyt munkaan ajatuksista. Kirjoittaminen ja luetunymmärtäminen on vaan vaikeeta.

    Sen verran tilaa perseen ja tankin väliin että saa pidettyä lantiolinjan sisämutkaan. Ulkopuolen sisäreisi toki tankissa. Omasta mielestä kun kun turha tekeminen on turhaa, niin persettä pidän puoli pakaraa penkistä yli ja pään sisäpuolen kliparin kohdalla. Tuo roikkuminen riittää 4-5 sekuntia vaille rataennätyskyytiin, kovempaankin jos osaisin ajaa paremmin

    Penkki on etolan liimapintaista solukumia ja siitä ei kaikki tykkää, kun pitää niin paljon ettei penkissä pääse liukumalla siirtymään. Noita nyt kuitenkin on varmaan vähintään joka toisessa kilpurissa penkkinä käytössä.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  10. #10

    Tunnus suljettu
    Liittyi Feb 2016
    Hyvänen aika missä on CBR600 siivet? Eikö sinulla ollut ORG jäsenyys, missä ovat siivet nyt?
    Suuttuivat ja ottivat pois?

    Omien kokemusteni perusteella koulutuksissa pitää olla tai ainakin esittää täydellistä aloittelijaa, tekee vain sen mitä sanotaan. Kouluttajat joskus hieman sellaisia ärrripurreja jos joku esittää tietävänsa asiasta jotakin, varsinkin jos erehtyy kyseenalaistamaan.

    Tässä ajotaitokoulutuksessa vielä ristiriitana se että puhutaan katuajokurssista, jos nyt erehdyt roikkumaan saat varmasti kyytiä! Tietysti kouluttajaa saattaa kirpaista alitajuisesti se että ajat ihan tuosta vaan kovaa ja hänellä on mennyt 20 vuotta eikä vielään kaikista nopein.

    Ihan varmasti ne parhaansa ovat tehneet, mutta olet saattanut suututtaa heidät omatoimisuudellasi ja aiemmilla kertomuksillasi joissa ajelet kaduilla polvi maassa.
    Hyvä kuitenkin että tuot esille jos koet saaneesi ristiriitaista tai jopa pahansuopaa palautetta. Olen myös harkinnut ensi kesäksi AT2, toivottavasti saan valita kuka kouluttaa, haluaisin mieluusti jonkun katuajo veteraanin jolla koulutuslisenssi ihan smoton tai vastaavan toimesta, nythän ORG kouluttaa omat kouluttajansa, vähän sama kuin myöntäisin itse itselleni kortin tai kaverilleni? Paljon kuullut hyvää mutta yksikin huono kokemus saa epäilemään kehtaako kaikki sanoa julkisesti etteivät tykänneet tai palaute oli ilkeää tai ristiriitaista?
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jostain Etrasta tms Ebaystä sattais löytyä sopivaa velcrolevyä. Siitä vaan lätkät kontaktiliimalla satulaan ja nahkapuvun perseeseen. Karvainen perse sais uuden merkityksen.
    Aivan...

    Niin ja Vuorelalle, että kyllä mä oikeasti ymmärsin noin karkeasti, mitä meinasit. Mullakin on yksi solukumikyhäelmä (tjmsp) OEM:stä, mutta sen varmaan puran talvella, ja rakennan satulan rungosta leveämmäm ratasatulan, nyt kun noita satuloitakin on kolme, kaikki eri päällysteellä
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Kyllä se hyvä fiilis sieltä tulee. Näin itse kymmenen vuotta opetelleena sanoisin, että vaikein homma on pitää katse siellä mihin pitäisi olla menossa plus tuon katseen pudotus ohitettavan sisämutkan kohdalle vain siksi osasekunniksi.

    Lähes kaikki muu alkaa tuon kautta toimimaan kuin itsestään.

    Itselle ollut tavoitteena saavuttaa luonnolliselta tuntuva kyky ajaa hitaan-keskihitaan vauhtia niin, että kaikissa kohdissa rataa voisi vielä muuttaa linjaa molemmille puolille lähes niin paljon kuin pyörällä mahdollista. Samainen lienee ratailun tavoitteellisuus katuajoa ajatellen.

    Kierrosaikaa tuosta sitten parantaisin riskeeraamalla liian aikaisen kaasun avauksen takia highsiderin tai liian myöhäisen jarrun kautta hiekoille ajon.

    Testi
  13. #13
    Poistettu
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Omien kokemusteni perusteella koulutuksissa pitää olla tai ainakin esittää täydellistä aloittelijaa, tekee vain sen mitä sanotaan. Kouluttajat joskus hieman sellaisia ärrripurreja jos joku esittää tietävänsa asiasta jotakin, varsinkin jos erehtyy kyseenalaistamaan.
    Ite olen jonkun sataa rataoppilasta kouluttanut. Viimesen 10v aikana oppilaisiin tuli yhä enemmän internetin itseoppineita, jotka alkoi koulutuksissa väittämään kaikesta vastaan ja esittämään eriävää mielipidettä. Usein kouluttajan alkusanat ovat että tarkoitus on tänään antaa minun näkymä, joka on yksi lähestymistapa ajamiseen ja toimii ko kouluttajalla.

    Siinä kun on sitten 15 muuta oppilasta joiden maksamaa aikaa tämä yksi koko ajan riistää ja rikkoo sen päivän opettamisteemaa. Motivoi muuten ihan vitusti opettaa. Saa toki olla eri mieltä ja tehdä eri tavalla, mutta antaisi edes muille oppilaille mahdollisuuden ammentaa sen päivän oppi. Tarpeeksi kun kuuntelee niin löytyy se oma tyyli jokaiselle.
  14. #14
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Tietysti kouluttajaa saattaa kirpaista alitajuisesti se että ajat ihan tuosta vaan kovaa ja hänellä on mennyt 20 vuotta eikä vielään kaikista nopein


    Mutta jooh mitä tuohon roikkumiseen tulee, itselleni annettu vinkki että hartijoiden/pään pitäisi liikkua enemmän kuin perseen. Ja kypärän pitäisi olla noin siellä kohdilla missä peilit olis.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos palautteestasi. Ihan alkuun haluan sanoa, että jos MotOrg Ry:n kurssille osallistunut kokee saaneensa ristiriitaista, huonoa tai jopa töykeää palautetta, otetaan se tieto todella mielellään vastaan, että voimme korjata mahdolliset ongelmat. Yleensä tuollaisessa tilanteessa on kyse kahden eritavalla kommunikoivan ihmisen keskinäisestä väärin ymmärryksestä, mutta noista tilanteista kuitenkin voidaan oppia, jolloin jatkossa osaamme kommunikoida paremmin.

    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Hyvänen aika missä on CBR600 siivet? Eikö sinulla ollut ORG jäsenyys, missä ovat siivet nyt?
    Suuttuivat ja ottivat pois?
    Tietääkseni yhtään jäsentä ei ole irtisanottu yhdistyksestä MotOrgin historian aikana.

    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Omien kokemusteni perusteella koulutuksissa pitää olla tai ainakin esittää täydellistä aloittelijaa, tekee vain sen mitä sanotaan. Kouluttajat joskus hieman sellaisia ärrripurreja jos joku esittää tietävänsa asiasta jotakin, varsinkin jos erehtyy kyseenalaistamaan.
    Pyrimme mahdollisuuksien mukaan kartoittamaan aina porukan lähtötason, mutta mitä isompi ryhmä on, sen hankalampaa se on, jolloin teoriaosuudet käydään sillä ajatuksella, että sisältö olisi sopivaa suurimmalle osalle porukasta. Enemmän tai vähemmän edistyneille sitten pyritään paikkaamaan teorian puutteita henkilökohtaisen palautteen yhteydessä. Esim. jos tarvetta on, ATII kurssilla loppupäivästä edistyneimmille opetetaan paremmin nopeaan ajoon sopivaa ajoasentoa, eli siirretään yläkroppaa mutkan suuntaan.

    Jos joku meidän kouluttajista pahastuu asian kyseenalaistamisesta, olen hieman ihmeissäni, koska kursseillamme erikseen pyydetään osallistujia kyseenalaistamaan jos kouluttajan kertoma ei kuulosta järkevältä. Jos joku meidän kouluttaja pahoittaa mielensä, saa ihan suoraan tulla sormella osoittamalla näyttämään, että tuo kouluttaja kiukuttelee.
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Tässä ajotaitokoulutuksessa vielä ristiriitana se että puhutaan katuajokurssista, jos nyt erehdyt roikkumaan saat varmasti kyytiä! Tietysti kouluttajaa saattaa kirpaista alitajuisesti se että ajat ihan tuosta vaan kovaa ja hänellä on mennyt 20 vuotta eikä vielään kaikista nopein.
    Meidän kouluttajilla on kokemusta laidasta laitaan, osa on aloittanut kouluttamisen tänä vuonna, osa on kouluttanut yli vuosikymmenen. Myös kouluttajien ratavauhdissa on iso haitari, mutta keskiryhmän vauhti on oikeastaan minimivaatimus, nopeimmat sitten menevät nopean ryhmän nopean pään kyytejä. Kukaan ei meidän kouluttajista pahoita mieltään jos joku on heti ekalla ratapäivällään nopea. Pikemminkin päinvastoin: Tuollaiset lahjakkuudet pyritään tyrkkäämään mahdollisimman nopeasti eteenpäin ja antamaan mahdollisuuksien mukaan oppia vielä nopeampaan ajoon tai vähintään neuvomaan mistä suunnasta apua kannattaa kysellä.
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Ihan varmasti ne parhaansa ovat tehneet, mutta olet saattanut suututtaa heidät omatoimisuudellasi ja aiemmilla kertomuksillasi joissa ajelet kaduilla polvi maassa.
    Hyvä kuitenkin että tuot esille jos koet saaneesi ristiriitaista tai jopa pahansuopaa palautetta. Olen myös harkinnut ensi kesäksi AT2, toivottavasti saan valita kuka kouluttaa, haluaisin mieluusti jonkun katuajo veteraanin jolla koulutuslisenssi ihan smoton tai vastaavan toimesta, nythän ORG kouluttaa omat kouluttajansa, vähän sama kuin myöntäisin itse itselleni kortin tai kaverilleni? Paljon kuullut hyvää mutta yksikin huono kokemus saa epäilemään kehtaako kaikki sanoa julkisesti etteivät tykänneet tai palaute oli ilkeää tai ristiriitaista?
    Omatoimisuus ja asioista selvää ottaminen ei varmasti aiheuta närkästystä meidän kouluttajissa. Silloin tällöin vain käy niin, että mitä kokeneempi kaveri tulee kurssille, sitä vaikeampi on oppia pois mahdollisesti väärin opituista asioista. Aloittajan kohdalla en tosin osaa tilannetta kommentoida kun en itse ollut tuolloin kouluttamassa ATII -kurssia, joten en ole hänen ajamistaan nähnyt kuin kadulla videolta.

    Kaikki MotOrg Ry:n kouluttajat ovat käyneet vähintään yhden ulkopuolisen tahon pitämän kouluttajakurssin. Käytännössä tuo tarkoittaa joko liikenneturvan tai SMOK:n pitämää kurssia. Nuo kurssit yksin eivät tosin anna riittävän laajaa osaamista kouluttajana toimimiseen, joten kokeneemmat kouluttajamme jatkokouluttavat uusia kouluttajia. Lisäksi olemme käyttäneet ulkopuolisia kouluttajia parantamaan kouluttajiemme osaamista. Esimerkkeinä tälläisten ulkoisten kouluttajien pitämistä kursseista ovat esim. rata-ajo, Moto-Survival ja esiintymistaidon koulutus.

    Jos jollain tosiaan on huonoja tai ristiriitaisia kokemuksia pitämistämme kursseista, otamme palautteen mielellämme vastaan, että saamme kursseistamme vieläkin parempia. Palautetta keräämme anonyymilla palautelomakkeella, joten jokaisen on varmasti helppo antaa palautetta.

    Ystävällisin terveisin:
    MotOrg Ry:n kouluttaja jo kuudetta kautta.
    Superbike #7
  16. #16
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kiitos palautteestasi. Ihan alkuun haluan sanoa, että jos MotOrg Ry:n kurssille osallistunut kokee saaneensa ristiriitaista, huonoa tai jopa töykeää palautetta, otetaan se tieto todella mielellään vastaan, että voimme korjata mahdolliset ongelmat. Yleensä tuollaisessa tilanteessa on kyse kahden eritavalla kommunikoivan ihmisen keskinäisestä väärin ymmärryksestä, mutta noista tilanteista kuitenkin voidaan oppia, jolloin jatkossa osaamme kommunikoida paremmin.


    Tietääkseni yhtään jäsentä ei ole irtisanottu yhdistyksestä MotOrgin historian aikana.


    Pyrimme mahdollisuuksien mukaan kartoittamaan aina porukan lähtötason, mutta mitä isompi ryhmä on, sen hankalampaa se on, jolloin teoriaosuudet käydään sillä ajatuksella, että sisältö olisi sopivaa suurimmalle osalle porukasta. Enemmän tai vähemmän edistyneille sitten pyritään paikkaamaan teorian puutteita henkilökohtaisen palautteen yhteydessä. Esim. jos tarvetta on, ATII kurssilla loppupäivästä edistyneimmille opetetaan paremmin nopeaan ajoon sopivaa ajoasentoa, eli siirretään yläkroppaa mutkan suuntaan.

    Jos joku meidän kouluttajista pahastuu asian kyseenalaistamisesta, olen hieman ihmeissäni, koska kursseillamme erikseen pyydetään osallistujia kyseenalaistamaan jos kouluttajan kertoma ei kuulosta järkevältä. Jos joku meidän kouluttaja pahoittaa mielensä, saa ihan suoraan tulla sormella osoittamalla näyttämään, että tuo kouluttaja kiukuttelee.

    Meidän kouluttajilla on kokemusta laidasta laitaan, osa on aloittanut kouluttamisen tänä vuonna, osa on kouluttanut yli vuosikymmenen. Myös kouluttajien ratavauhdissa on iso haitari, mutta keskiryhmän vauhti on oikeastaan minimivaatimus, nopeimmat sitten menevät nopean ryhmän nopean pään kyytejä. Kukaan ei meidän kouluttajista pahoita mieltään jos joku on heti ekalla ratapäivällään nopea. Pikemminkin päinvastoin: Tuollaiset lahjakkuudet pyritään tyrkkäämään mahdollisimman nopeasti eteenpäin ja antamaan mahdollisuuksien mukaan oppia vielä nopeampaan ajoon tai vähintään neuvomaan mistä suunnasta apua kannattaa kysellä.


    Omatoimisuus ja asioista selvää ottaminen ei varmasti aiheuta närkästystä meidän kouluttajissa. Silloin tällöin vain käy niin, että mitä kokeneempi kaveri tulee kurssille, sitä vaikeampi on oppia pois mahdollisesti väärin opituista asioista. Aloittajan kohdalla en tosin osaa tilannetta kommentoida kun en itse ollut tuolloin kouluttamassa ATII -kurssia, joten en ole hänen ajamistaan nähnyt kuin kadulla videolta.

    Kaikki MotOrg Ry:n kouluttajat ovat käyneet vähintään yhden ulkopuolisen tahon pitämän kouluttajakurssin. Käytännössä tuo tarkoittaa joko liikenneturvan tai SMOK:n pitämää kurssia. Nuo kurssit yksin eivät tosin anna riittävän laajaa osaamista kouluttajana toimimiseen, joten kokeneemmat kouluttajamme jatkokouluttavat uusia kouluttajia. Lisäksi olemme käyttäneet ulkopuolisia kouluttajia parantamaan kouluttajiemme osaamista. Esimerkkeinä tälläisten ulkoisten kouluttajien pitämistä kursseista ovat esim. rata-ajo, Moto-Survival ja esiintymistaidon koulutus.

    Jos jollain tosiaan on huonoja tai ristiriitaisia kokemuksia pitämistämme kursseista, otamme palautteen mielellämme vastaan, että saamme kursseistamme vieläkin parempia. Palautetta keräämme anonyymilla palautelomakkeella, joten jokaisen on varmasti helppo antaa palautetta.

    Ystävällisin terveisin:
    MotOrg Ry:n kouluttaja jo kuudetta kautta.
    Kiitos Nitrous hyvästä ja kattavasta kommentista!
    Näin ens alkuun niin tuli vähän samalainen fiilis tosta SAMPO-FIN kommentista että pitää olla täydellinen aloittelija, koska must tuntu että sen setin jälkee minkä olin repässy niin tein ittestäni vaan silmätikun loppu seteille... siis jos nyt lähetää siit ajatuksest liikkeel et totta kai kuuntelen ja otan oppia kaverist ketä vetää silmät kii, vasemmalla kädellä ja molemmat varpaat suus alastarol helposti 1:40 aikoja, sillä välin ku mä pusken täysillä 1:55 aikoja just ja just... mut asian vois esittää hieman toisin mitä tää nimeltä mainitsematon kouluttaja...
    ja mä tein juuri niin miten kouluttajat oli sanonu: vapaasetti, eli saa mennä omia menoja, mut kiinnittäkää huomiota ajolinjaan ja ei hirveesti tykkää jos jarruvalot vilkkuu... noh, palautetta ei tullu ajolinjoista, paitsi 3 mutkassa (minkä tosin tiesin itsekkin, kröhöm kyllä mä sen tunnen jos ajan kanttarin yli) eli sen puolest ne oli varmaankin ok, ja ainoa kurvi missä joka kerta piti vähän näyttää jarrua oli Palmas... mut muuten kyllä sitä palautet sit tuli...ja paaaaljon.... ei hyvä fiilis...
    eli toisin sanoen, palaute tuli, mutta ei rakentavasti... vähän kyllä näi jälkee päi hävettää se että siinä kiukus päissäni kun olin saanut sen palautteen niin heti perään toinen kouluttaja tuli kyselee multa että miten setti meni johon vastasin kiukus päissäni että ilmeisesti päin vittua... se oli ensimmäinen vastaus... tarkensin kyllä hänelle sitten missä oli puutetta...

    mutta joo... kuten sanoin, ainaki muistaakseni yllä että viikon päästä uus yritys, tosin nyt omatoimisesti ilman AT2:sta... mutta ilmeisesti kouluttajan saa perään kyttäämään jos tulee repii hihasta vai miten on Nitrous??
  17. #17
    CBR600RR, oletko käynyt armeijan? Ilmeisesti et, kun et osaa ottaa vastaan mahdollisesti huonosti annettua palautetta. (hymiö)

    Miten suhtaudutaan, jos orgin ratapäivällä /AT2:ssa haluaa ajaa ns. katuajotyylillä + kiihdytellä kilokyykällä suorilla ihavvitusti välittämättä rata-ajon saloihin perehtymisestä?
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Kiitos Nitrous hyvästä ja kattavasta kommentista!
    Näin ens alkuun niin tuli vähän samalainen fiilis tosta SAMPO-FIN kommentista että pitää olla täydellinen aloittelija, koska must tuntu että sen setin jälkee minkä olin repässy niin tein ittestäni vaan silmätikun loppu seteille... siis jos nyt lähetää siit ajatuksest liikkeel et totta kai kuuntelen ja otan oppia kaverist ketä vetää silmät kii, vasemmalla kädellä ja molemmat varpaat suus alastarol helposti 1:40 aikoja, sillä välin ku mä pusken täysillä 1:55 aikoja just ja just... mut asian vois esittää hieman toisin mitä tää nimeltä mainitsematon kouluttaja...
    ja mä tein juuri niin miten kouluttajat oli sanonu: vapaasetti, eli saa mennä omia menoja, mut kiinnittäkää huomiota ajolinjaan ja ei hirveesti tykkää jos jarruvalot vilkkuu... noh, palautetta ei tullu ajolinjoista, paitsi 3 mutkassa (minkä tosin tiesin itsekkin, kröhöm kyllä mä sen tunnen jos ajan kanttarin yli) eli sen puolest ne oli varmaankin ok, ja ainoa kurvi missä joka kerta piti vähän näyttää jarrua oli Palmas... mut muuten kyllä sitä palautet sit tuli...ja paaaaljon.... ei hyvä fiilis...
    eli toisin sanoen, palaute tuli, mutta ei rakentavasti... vähän kyllä näi jälkee päi hävettää se että siinä kiukus päissäni kun olin saanut sen palautteen niin heti perään toinen kouluttaja tuli kyselee multa että miten setti meni johon vastasin kiukus päissäni että ilmeisesti päin vittua... se oli ensimmäinen vastaus... tarkensin kyllä hänelle sitten missä oli puutetta...

    mutta joo... kuten sanoin, ainaki muistaakseni yllä että viikon päästä uus yritys, tosin nyt omatoimisesti ilman AT2:sta... mutta ilmeisesti kouluttajan saa perään kyttäämään jos tulee repii hihasta vai miten on Nitrous??
    Me keskustellaan kouluttajien kanssa, että mitä tästä voidaan oppia. Kouluttajaa voi käydä nykimässä hihasta ja kouluttaja lähtee kattelemaan ajoa mikäli ehtii. Jos ajat hitaassa ryhmässä samaan aikaan kun siellä pyörii ATII niin kouluttaja pystyy aika helposti iltapäivästä vilkaisemaan ajoasi tarkemmin.
    Superbike #7
  19. #19
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Miten suhtaudutaan, jos orgin ratapäivällä /AT2:ssa haluaa ajaa ns. katuajotyylillä + kiihdytellä kilokyykällä suorilla ihavvitusti välittämättä rata-ajon saloihin perehtymisestä?
    Yleensä annetaan ohjeeksi, että jarruihin ei saa koskea ja ajetaan koko setti yhdellä vaihteella. Vähennetään häiriötekijät siis minimiin, jolloin saadaan ostettua aikaa ajolinjan ja mutka-ajon opetteluun. Rata-ajokurssihan tuo ATII ei ole, mutta mutka-ajoon antaa hyvän pohjan joka tapauksessa.
    Superbike #7
  20. #20
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Jos aloittaja "puskee täysillä 1:55 aikoja just just" niin mun kakskymppiä sanoo, että tekeminen on ollut sen näköistä, että pian keräillään katteenpaloja, jos ei touhua saada rauhotettua. Kysehän on myös muiden osallistujien turvallisuudesta.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  21. #21
    Jos täysillä ajaen runnoo Alastarolla 1.55 aikoja lienee niin moni asia pielessä, että kannanee ottaa kouluttajan palaute vastaan eikä niin kauheasti välittää sanavalinnoista.
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  22. #22
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Yleensä annetaan ohjeeksi, että jarruihin ei saa koskea ja ajetaan koko setti yhdellä vaihteella. Vähennetään häiriötekijät siis minimiin, jolloin saadaan ostettua aikaa ajolinjan ja mutka-ajon opetteluun. Rata-ajokurssihan tuo ATII ei ole, mutta mutka-ajoon antaa hyvän pohjan joka tapauksessa.
    Tossa taitaa olla se homma, missä odotukset ja todellisuus ei monella tahdo kohdata.....
    ja sitten "touhu on perseestä".

    Rata yhdistyy niin helposti vahvaan mielikuvaan kunnon dynamiikkaa sisältävään radankiertoon,
    ellei suorastaan kilvanajoon.

    Aika "olan takaa" saisi varmaan monelle viedä ihan vintin perukoille asti sen, että
    täällä nyt vaan mennään näin.... ja suoremmat osuudet "matkustetaan" niistä kummemmin välittämättä.

    Sitä en osaa sanoa, millä painokkuudella Teillä homman nimi heti alkuunsa tehdään selväksi....
    tai miten tuon hoitaisi hellätunteisesti, ettei kukaan ahdistuisi ja masentuisi .

    Aika monessa hommassa ei sinällään ole mikään pahemmin pielessä, mielipiteitä toki aina riittää,
    mutta enimmät rypyt tulee yleensä odotusten ja todellisuuden klapista.

    Vastuuta ei kuitenkaan voi vierittää täysin "kuulijalle"..... jos "kuultavaa" ei ole kohtuudella tarjottu.
    .....ja aina löytyy se joku, joka ei sitten edes halua kuunnella. Sille ei sitten voi mitään .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #23
    Kyllä mä sen huomasin että katu ja rata ajo ovat 2 eri asiaa joita ei voi verrata keskenään.... mut joo ajan 1:55 aikoja ja tiedän kyllä et moni asia i pielessä mut kui paljo asiat o enemmän pieled sillä kaverilla joka ajaa mun takana 2:15 aikoja ja hiekan kautta??? En aiheuttanut vaaraa kenellekkään kyseisellä setillä vaikka myönnän et ajotyylini on hieman aggressiivinen.. en tehnyt millään setillä näitä harakiri ohituksia tms...
  24. #24
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    M.O.T.

    Usko nyt kun sulle sanotaan. Lopeta "kovaa" ajaminen silloin kun tahdot oppia jotakin. Ota kärkeen tavoitteeksi vaikka ajaa se 1:55 yhdellä vaihteella ilman jarruja.

    EDIT: Tai tarkemmin ajatellen heitä se kello toistaiseksi vittuun.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  25. #25
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Entä jos olisit tehnyt asiat niin kuin ne neuvottiin tekemään? Sun kirjoituksista jää kuva, että näin ei ole tapahtunut, ja kaikki aiheutunut mielipaha on sen seurausta.
    1000
  26. #26
    No ottamatta muuhun sen enempää kantaa niin silloin kun ekaa kertaa tulin radalle ja at2 niin ajoin vikalla setillä 1:50 siirtämättä painoa tietoisesti mihinkään.
    Tuo tuli pekillä at2 neuvoilla, katseen käytöllä jne. Ainoa missä en totellut niin taisin kyllä käyttää vähän jarrua.
    Mutta.. minulla ei juurikaan ollut kokemusta mistään ajamisesta ennen tuota jotenka kouluttajia oli pakko totella kun ne tuli peukkua näyttäen ohi..
    Jos nyt rataa haluat oikeasti alkaa ajamaan niin tonneja säästyy kun kuuntelee muilta mitä ei kannata tehdä.
    Kilpi puuttuu yamaha R6r 06
    Ex Daytona 675 07
    Ex honda hornet 900 05
    Ex honda cbr 600f
    Ex kawasaki zx6r 98
  27. #27
    Poistettu
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mä sen huomasin että katu ja rata ajo ovat 2 eri asiaa joita ei voi verrata keskenään.... mut joo ajan 1:55 aikoja ja tiedän kyllä et moni asia i pielessä mut kui paljo asiat o enemmän pieled sillä kaverilla joka ajaa mun takana 2:15 aikoja ja hiekan kautta??? En aiheuttanut vaaraa kenellekkään kyseisellä setillä vaikka myönnän et ajotyylini on hieman aggressiivinen.. en tehnyt millään setillä näitä harakiri ohituksia tms...
    En mä usko että kukaan täällä mitenkään haluaa hiekoittaa. Kokeneempi kouluttaja näkee hyvin aikaisessa vaiheessa kenellä kaatoriski on lähellä. Kierrosajalla ei ole isoa merkitystä tuossa, vaan sillä tekemisellä. Reuhaamisella ei pääse kuin sinne hiekalla jossain asennossa. Ajotyylejä on erilaisia, mutta valtaosalla kisakuskeista 1.20 molemmin puolin se tekeminen on aika rauhallista. Asiat tapahtuu nopeassa syklissä ja isolla voimalla, mutta tekeminen on rauhallista ja ylimääräistä ohjelmaa ei ole ollenkaan.

    Aggressiivinen ja 1.55 eivät kuulu samaan koriin, eikä varsinkaan turvallisuuden kanssa. Luulenpa että tästä asiassa on kyse. Kouluttaja näkee sen mutta välillänne on ollut kommunikaatiokatkos. On hienoa että olet intoa täynnä kuin ilmapallo. Toiset oppii kuuntelemalla, toiset hakee malttia ratavallista. Kouluttajilla on kuitenkin velvollisuus yrittää tuon ensimmäisen kautta.

    Itse en tuota jarruitta ajoa ole omissa opetuksissani ikinä neuvonut, mutta toisaalta omat koulutettavat on aina olleet jo hyvällä perustasolla joten Nitron mainitseman tekemisen karsimisen kautta sen tavallaan ymmärrän. Ja on varmaan osalle hyvä. Perustekeminen on alussa pääroolissa ja siksi tietysti se että opettelee ajoasennon heti oikeaan suuntaan on hyvä. Mutta jo samaan aikaan ajoasento, jarrutus, kiihdytys, ajoasento, ajolinja, vaihteet... ja tsiljoona muuta asiaa on pielessä, kannattaa varmaan miettiä tai kysyä minkä niistä ekana rakentaa kuntoon ja murehtii loppuja vasta sitten kun alue kerrallaan alkaa jollain tapaa sujumaan.

    Katu- ja rata-ajo eivät taas minusta ole ollenkaan eri koreissa. Ihan samat fysiikan lait on käytössä. Erona on vaan se että liikenteessä ajorata on oman kaistan levyinen ja se että siellä on muuta muuttujaa kuten likaa, kanssaliikkujat, eläimet, ajoradan kunto jne vielä lisää huomioitavana. Ainakin itse ajan kadulla ihan samalla tapaakuin radalla, joskin hieman isommalla marginaalilla. Mutta samaa ajotekniikkaa täysin käyttäen silloin kun meno on sporttista.
  28. #28
    Yleisesti ottaen nöyryys on kova sana kaikessa oppimisessa.
    Honda CBR 1100 XX
    ex XL 700 V Transalp
  29. #29
    Nyt kuulostaa siltä, että asenne on yhtä kohdallaan kuin tämän herran ajoasento:



    Jätä ego kotiin ensi kerralla.
    Racingtowardthelight.wordpress.com

    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  30.  
  31. #30
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Tavoite on, että kaveri oppii, joten tunnistakaa tilanne palautteen suhteen jopa foorumilla kaikista kiusauksista huolimatta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen