Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Viime kesänä Monsterin (S2R1000) etuiskarit meni vaihtoon, minkä seurauksena takaiskari on selkeesti löysempi, itseasiassa liian löysä. Tässä 2008 mallissa käytetään vielä Sachsin iskaria. Joka ilmeisesti ei ole huollettava. Siinä ei ole lisäsäiliötä, enkä tiedä onko edes venttiiliä typen täyttöä varten. Onko kellään tiedossa pääkaupunkiseudulta iskarivelhoa joka pystyisi tämän silti huoltamaan?

    Jousen pystyy varmaan kuka vain vaihtamaan.

    Mietin samalla uuttakin iskaria, esim Öhlinsin DU 321 tai Bitupon Xze11 sopis Monsteriin. Aivan perusmalleja, mutta hintaa vaan niillekin tulee. Ei ole lisäsäiliöitä eikä kummassakaan menovaimennuksen säätöä. Onko menovaimennuksen säätö tärkeää tavallisessa reipashenkisessä mutka-ajossa?
  2. #2
    Kysy Motovilleltä.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Yammussa on kanssa huoltovapaa takaiskari. Jota ei voi huoltaa. Mutta silti esim. Mp huolto Jarkko Honkanen sen huoltaa tuosta vaan.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  4. #4
    Vähä huonolta vaikuttaa huoltomahdollisuudet.

    Nyt siis täytyy valita iskariksi Öhlins tai Bitupo. Öhlins on suosittu, mutta en oo saanu kunnollisia argumentteja että miksi siitä kannattais maksaa satkun enemmän. Onks kellään kokemuksia Bitubosta?
  5. #5
    Mitens olis S4R:n "vähän" ajeltu iskari, jos sattuu löytyyn?
    Tai jonkun muun pyörän hyväkuntoinen käytetty laitos. Vai onko vaatimustaso korkeammalla?
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Onhan sitten olemassa Nitron ja vaikka Wilbers.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Onhan niitä iskareita maailmassa, mutta ainakin noi mitkä mainitsin ekaviestissä sopii mun Monsteriin.

    Eri valmistajien pyöristä tai saman merkin eri malleista irrotetut iskarit ei noin vain ole siirrettävissä toisiin. Voi olla säkällä, mutta näissä on yleensä omat mittansa.
  8. #8
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Siis ihan pyörämerkki ja -mallikohtaisia ja kuskin painon mukaan tekevät. Tietty ehkä ei kaikkiin maailman pyöriin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Siis ihan pyörämerkki ja -mallikohtaisia ja kuskin painon mukaan tekevät. Tietty ehkä ei kaikkiin maailman pyöriin.
    Ok, ei ole mitään merkkienakkovalintoja, mutta mikään iskariverstas pääkaupunkiseudulla, ketä kontaktoin, ei näitä tarjonnut. Enkä äkkiä katsoen löytänyt näiltä mun Monsteriin sopivia iskareita.

    Osaatko kertoa jatkoksi mun aiempaan kysäriin, että miksi nämä tai jompi kumpi olisi näistä parempia kuin muut?
  10. #10
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei mulla mitään kummempaa tietoa ole, mutta ainakin toi mun nitronin karvalakkiiskari on minustatuntuu asteikolla kiva siksi että se ainut säätö mikä siinä on vaikuttaa sekä reboundiin että kompressioon samalla. Helppo ajatella että vaikka kyytiläisen kanssa simppeli naksutellä lisää vaimennust. Usein näissä edullisimmissa laatuiskareissa on vaan rebound. Ja ulkoisesti kun tota kädessä pitää niin laatuiskarin vaikutelma on heti. Mukana tulee huoltokortti ja kynällä kirjoitetut merkinnät mitä siinä nyt oli. Ja iskarin saa tilattua toiveitten mukaan. Tosin brittiläiset on vähän brittiläisiä, joten maksaminen hoituu vähän vanhanaikaisesti tilisiirrolla.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Hyvä pointti toi, onhan kompressio sama kuin menovaimennus, se nimittäin puuttuu noista mun aiemmin mainitsemista. Tekee kohtalaisen lisän budjettiin ottaa malli missä se olisi.

    Mua ei haittaa vanhanaikaiset maksutavat jos sen avulla säästää hinnassa ja parantaa laadussa.

    Täytyypä olla tuonne yhteydessä.
  12. #12
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Kannattaa ainakin kysyä http://www.koittomoto.fi/ tuolta. Jarkko on aika pitkän linjan alustamies ja siltä voisi löytyä joku hyvä idea ja ratkaisu murheisiisi. Sieltä löytyy myös tietoa Bitubosta jos ei muualta oikein löydy.

    Iskarin säädöt ei nyt loppujen lopuksi merkkaa välttämättä mitään jos se ei muuten toimi tai ole alueella. Jarkko esimerkiksi rakensi yhteen vanhempaan pyörään alkuperäisestä keulasta muokatun keulan missä ei ollut mitään säätöjä, mutta toimi sata kertaa paremmin kuin alkuperäinen.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  13. #13
    ^Sainkin Jarkolta aika hyvän tarjouksen Bitubosta.

    Shyhanderille, ei ollut Nitronilla mun Monsteriin sopivaa mallia.
  14. #14
    Tuolla jossain Aprilia Mille tai Tuono ketjussa JMH mainosti jotain pajaa joka hänen huoltovapaan Sachsinsa huolsi. En valitettavasti nimeä muista, jossain Savossa taisi olla.
    Yleisesti ottaen, kaikki iskarit on huollettavissa. Ongelma monelle yrittäjälle on siinä, kuinka paljon joutuu virpomaan ja soveltamaan, sekä etsimään sopivia osia. Putoaa tuntipalkka aika rajusti jos menee tunnin hommaan viisi.
    Esimerkkinä oman Apinan takakeppi, tiiviste mittatilauksena, täyttöventtiilin lisäys ja välimäntään lukitusviritys että pysyy mäntä paikallaan ilmatessa. Harrastellessa noita on kiva viritellä, mutta jos elantoa yrittäisi ansaita, sanoisin varmaan että ei onnistu.
    Harrastuksiin liittyen, jos uuden ostat ja meinaat nakata vanhan roskiin, ota yhteyttä niin käyn keräämässä varaosiksi.
  15. #15
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    ^Se on juuri näin. Jos varaosanumeroa ei löydy, niin tekemättä jää. Helpompi myydä uutta Öhlinsiä tai vastaavaa. Varma tuotto ja turha valittaa kun "parasta" myyty.

    Vakio keulasta ja takapampusta, saa pienellä tuunamisella todella hyvän kokonaisuuden.

    "Tee se itse" rakentamalla oppii myös virheistä, mistä hyvin toimivan alustan komponenteista alusta koostuu.

    Minulle alustan rakentaminen on harrastus; keulia varmaan 3-4 eri tuunausvaiheessa ja saman verran takapamppuja.

    Olisinko sitten onnellisempi Ö... alustan kanssa...... Miettien mihin suuntaan mitäkin ruuvia pitäis vääntää.

    Ebay:stä löytyy yllättävän halvalla muokattavaa alusta palikkaa ja siihen kylkeen "Race Techin" kamaa.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  16. #16
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Ongelma monelle yrittäjälle on siinä, kuinka paljon joutuu virpomaan ja soveltamaan, sekä etsimään sopivia osia. Putoaa tuntipalkka aika rajusti jos menee tunnin hommaan viisi.
    Tästä on ollut kyse iskarin huollon vastahankaisuudessa, asiakkaalla on oletus että tunnin homma ja todellisuus vanhan iskarin kanssa toinen kun varaosia ei löydy enää oikein mistään. Jos tunnit veloitetaan toteutuneiden mukaan niin sille tulee hintaa yli puolet uuden tarvikeiskarin hinnasta, jotka kuitenkin on huomattavasti parempia kuin alkuperäinen.

    Hienohan tuota olis alkaa huoltamaan ja tuunaamaan itse, ei tarvitsis kuin
    1. osaamista
    2. tilat ja työkalut

    Kumpaakaan ei ole joten taidan olla onnellisempi Ön tai Bn alustan kanssa miettien mihin suuntaan ruuveja käännellään Luulen että Bn Valkeakosken nurkilta hankittuna.

    Lisäys: Luin finn:n kirjoituksia alustaduuneista, olisin iloinen kun olis puoletkin tuosta osaamisesta
  17. #17
    vasta hain wilbersit oitraconilta. ei ainakaan palvelussa valittamista.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  18.  
  19. #18
    Laitatin sitten Bitubon iskarin Koittomotolla Valkeakoskella näiden uudella tallilla. Tuohan ei mikään ihmehomma ollut, mutta tuo Jarkko taitaa tosi tekijämies alustahommissa, uskaltaisin viedä parempilaatuisetkin iskarini tälle huoltoon ja laittamaan ratapyörän simmityksiä kohdilleen. Tää on ollut aiemmin Kallion päämekaanikkona.

    Tykkään olla tällaisten verstaiden kanssa tekemisissä jotka soittaa takaisin jos ei ehdi vastaamaan ja tekee mitä on luvattu niin että napsahtaa.

    Huvitti kun olin yhteydessä eri verstaisiin ja nämä suositteli pääasiassa Öhlinsiä, mutta kukaan ei pystynyt perustelemaan, että miksi se Öhlins olis parempi. Mun mielestä on huono perustelu, että se vaan on parempi uskoen että brändi puhuu puolestaan. Koittomoto oli ainoa joka perusteli uskottavasti kantansa, tosin Bitubon puolelle.

    Ensituntuma on että toi oli hinta / vaikutussuhteessa paras uudistus mitä Monsteriin voi tehdä, vanha pyörä toimii taas tasapainoisesti ja ennakoitavasti tiukemmissakin töyssyisissä mutkissa.