Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 114:een 114:sta
  1. #91
    Lainaa juaalton kirjoitti Katso viesti
    Ihan hyvää ajamista, kyllä siellä aika moni hitaammin tykittää. Tietysti kaatumista pitäisi välttää kun se kuulema koskee ja on kallista. Muuten eikös tuo näillä tasoilla ole pääasia että on hauskaa? Sitten jos haluaa kehittyä tai siihen kykenee niin ok sekin, mutta ei varmaan pakollista. Ainakin itselläni on ajoasento päin persettä, ei osu linjat mutkissa, kaasun avaan liian aikaisin ja jarruistakaan en osaa ottaa kaikkea irti. Pyörässä varmaan ominaisuuksia 20 sec. Kovampaam mutta kuskissa ei. Hauskaa on silti ajaa omaa kelloa vastaan vaikka välillä vituttaakin kun ei edes yli yrittäminenkään riitä
    No jaa, pystyssä tuli pysyttyä, eikä edes mitään hirveän hasardia sattunut, mutta tosiaan kuten sanoit kaatuminen saattaa koskea muuallekin kuin vain lompakkoon... joten niitä turvamarginaaleja ei varmaan kannata venytellä liiaksi.
    Juu omaa kelloa vastaan sitä ajetaan ja vaikka olenkin sitä mieltä että tyylipisteet on perceestä (vrt. mäkihyppy) niin seuraavaan aikaetappiin voisi ehkä oikeasti opetella ajamaan, tosin nykyisellä Alastarolla se lienee myöhäistä, kun rata laitetaan uusiksi...
  2. #92
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Ehkä tuo video oli vähän huono esimerkki ei minun ajaminen normaalisti ihan tuon näköistä räiskimistä ole (ei tullut edes esikatsottua sitä sillä silmällä), 1.30 alituksen metsästys ja ohituspaikkojen etsiminen sotki 'normaalia' ajamista melko lailla. Mutta ei ne linjat minulla todellakaan veitsen tarkasti pysy kohdallaan jos vähänkin yrittää puristaa varsinkin kun mutkaan tulee jarrun jälkeen ajettua usein joko liian kovaa tai liian hiljaa. Etenkin kikkamutkat ja niiden jälkeinen kahvila on hankalia paikkoja. Voi olla että radan näkeminen hölkkävauhdista auttaisi asiaan, mutta suurimpana syynä karkeimpiin virheisiin taitaa olla yksinkertaisesti toistojen puute, nopein tapa oppia olisi todennäköisesti päästä ajamaan jonkun sopivavauhtisen hyvälinjaisen perässä riittävän kauan niin että ajaminen uppoaisi muistiin kunnolla.
    Niii-in... Kun sä kävelet siellä radalla, niin sä pystyt pysähtyyn ja seisomaan paikallas niin kauan että se radan muoto ja eri markkerit uppoaa sun tajuntaan, ja ajolinja hahmottuu niiden perusteella. Jos sä ajelet jonkun "hitaan" linjurin perässä niin sulla on vain sekunnin sadasosia aikaa hahmottaa samat asiat. Arvaa kumpi onnistuu helpommin? Ja arvaa miksi sä mielestäsi kaipaat niitä toistoja riittävän kauan?
  3. #93
    Lainaa juaalton kirjoitti Katso viesti
    No eiköhän sunkin mopon ominaisuuksiin nähden vielä vähän kirraamisen varaa istu penkin päällä
    Sainhan mä sen verran kirrattua sunnuntaina, että tein uuden ennätyksen kyseisellä kiululla.
  4. #94
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Niii-in... Kun sä kävelet siellä radalla, niin sä pystyt pysähtyyn ja seisomaan paikallas niin kauan että se radan muoto ja eri markkerit uppoaa sun tajuntaan, ja ajolinja hahmottuu niiden perusteella. Jos sä ajelet jonkun "hitaan" linjurin perässä niin sulla on vain sekunnin sadasosia aikaa hahmottaa samat asiat. Arvaa kumpi onnistuu helpommin? Ja arvaa miksi sä mielestäsi kaipaat niitä toistoja riittävän kauan?
    Tuohan alkaa kuulostaa jo vakavalta, voisi sanoa että jo lähes työn tekemiseltä, eikös harrastamisen pitäisi olla rentoa ja kivaa... Tottahan tuo on että ei niitä radan muotoja ja todellisia syitä miksi mopo käyttäytyy tässä kohden rataa niin kuin se käyttäytyy ja miksi linja ehkä poikkeaa teoreettisesta optimista näe ja ymmärrä kovemmassa vauhdissa. Toistot kuitenkin tuo sitä 'lihasmuistiin' saatavaa oppimista, jota tarvitaan nopeatempoisessa rata-ajossa erilaisissa mutkissa ja tilanteissa, siinä sadasosasekunnissa kun ei juurikaan ole aikaa alkaa filosofoida...
  5. #95
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    tosin nykyisellä Alastarolla se lienee myöhäistä, kun rata laitetaan uusiksi...
    Meneekö uusiksi jo ensi kesäksi?

    Tietääkö joku muu?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #96
    Minusta jossain nettijutussa oli Tupala siihen malliin lausunut, tai ainakin sellainen mielikuva mulla on. Ja musta siinä ymp luvassa oli jotain aikarajojakin (2017). Voi tietty olla että kuviot ja suunnitelmat muuttuu.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  7. #97
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Tuohan alkaa kuulostaa jo vakavalta, voisi sanoa että jo lähes työn tekemiseltä, eikös harrastamisen pitäisi olla rentoa ja kivaa... Tottahan tuo on että ei niitä radan muotoja ja todellisia syitä miksi mopo käyttäytyy tässä kohden rataa niin kuin se käyttäytyy ja miksi linja ehkä poikkeaa teoreettisesta optimista näe ja ymmärrä kovemmassa vauhdissa. Toistot kuitenkin tuo sitä 'lihasmuistiin' saatavaa oppimista, jota tarvitaan nopeatempoisessa rata-ajossa erilaisissa mutkissa ja tilanteissa, siinä sadasosasekunnissa kun ei juurikaan ole aikaa alkaa filosofoida...
    Niin, kumpi sitten on työteliäämpää, ajaa kymmeniä/satoja kierroksia sopivan jäniksen perässä, kunhan on sellaisen ensin löytänyt, ja saanut aikataulut ja ratapäivät sovittua.
    Vai käydä kerran kävelemässä rata läpi.

    Se miksi homma ei toimi toistojen kautta, johtuu siitä että siellä radalla toistetaan niitä virheitä, jotka ovat virheellisten mielikuvien tuotteita.
    Senhän takia sä sitä jänistä kaipaat, jotta saisit sun mielikuvat muutettua.
    Se sit taas on eri asia, kuinka paljon sulla riittää kapasiteettia pään sisäiseen tappeluun, samalla kun ajat jäniksen perässä rataa.

    Hyvin yleinen harhaluulo on että se ajamisen pääasiallinen kehittäminen tapahtuis siellä radalla.
  8. #98
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Minusta jossain nettijutussa oli Tupala siihen malliin lausunut, tai ainakin sellainen mielikuva mulla on. Ja musta siinä ymp luvassa oli jotain aikarajojakin (2017). Voi tietty olla että kuviot ja suunnitelmat muuttuu.
    Oh no... pitääkö tässä syyskuussa vielä raahautua vanhalle Alastarolle. Se projekti jää vähän kesken. Ullatus.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #99
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Niin, kumpi sitten on työteliäämpää, ajaa kymmeniä/satoja kierroksia sopivan jäniksen perässä, kunhan on sellaisen ensin löytänyt, ja saanut aikataulut ja ratapäivät sovittua.
    Vai käydä kerran kävelemässä rata läpi.

    Se miksi homma ei toimi toistojen kautta, johtuu siitä että siellä radalla toistetaan niitä virheitä, jotka ovat virheellisten mielikuvien tuotteita.
    Senhän takia sä sitä jänistä kaipaat, jotta saisit sun mielikuvat muutettua.
    Se sit taas on eri asia, kuinka paljon sulla riittää kapasiteettia pään sisäiseen tappeluun, samalla kun ajat jäniksen perässä rataa.

    Hyvin yleinen harhaluulo on että se ajamisen pääasiallinen kehittäminen tapahtuis siellä radalla.
    En oikein usko että minunlainen noviisi hyötyisi enemmän radan ympäri kävelemisestä kuin sadasta kierroksesta hyvillä linjoilla varustetun kuskin perässä ajamisesta.
    Nopeilla paljon ratoja tahkonneilla kisakuskeilla asia on varmasti toisin.

    Täytyy nyt kysyä että mitkä ovat sinun referenssisi rata-ajoon, tuon kohtuullisen tylyn aloitusviestin, muiden saman tyylisten viestien ja tarjonnan (maksulliset alusta, rata yms. kurssit) perusteella voisi kuvitella että siellä kirjoittelee joku (elämäänsä kyllästynyt) ratoja pitkään tahkonnut kovan tason kisakuski/ mekatsu, mutta ilmeisesti asia ei kuitenkaan näin ole?
  10. #100
    Mä näkisin niin, että silloin sä opit ajamaan sen radan, mutta et tiedä miksi se ajetaan niin. Itte aina tuppaan vaan ihmettelemään esim. auton kyydissä että miten se rata onkaan täs tämmönen.
    ZX6R-05 (RF900R, XJ600S)
  11. #101
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    En oikein usko että minunlainen noviisi hyötyisi enemmän radan ympäri kävelemisestä kuin sadasta kierroksesta hyvillä linjoilla varustetun kuskin perässä ajamisesta.
    Nopeilla paljon ratoja tahkonneilla kisakuskeilla asia on varmasti toisin.

    Täytyy nyt kysyä että mitkä ovat sinun referenssisi rata-ajoon, tuon kohtuullisen tylyn aloitusviestin, muiden saman tyylisten viestien ja tarjonnan (maksulliset alusta, rata yms. kurssit) perusteella voisi kuvitella että siellä kirjoittelee joku (elämäänsä kyllästynyt) ratoja pitkään tahkonnut kovan tason kisakuski/ mekatsu, mutta ilmeisesti asia ei kuitenkaan näin ole?
    Niillä kuskeilla joilla on jo ajolinjat kohdillaan ja perusajaminen hallussa, ei ole tarvetta käyttää aivojen kapasiteettia siihen perusajamiseen jos ajavat paria/muutamaa sekunttia omaa vauhtiaan hitaammin, vaan voivat käyttää aivojen kapasiteetin siihen radan opiskeluun.
    Noviisi ei voi tehdä samaa. Noviisilla menee aivojen kapasiteetti siihen perusajamiseen. Ellei noviisi sitten aja 20-30 sekunttia normaalia hitaammin. Ja siinä vaiheessa noviisille tulee se ongelma että ajaminen hajoaa ihan täysin koska vauhtia on liian vähän. Ja edelleenkään noviisilla ei ole filtteriä jolla voisi hitaastakaan vauhdista rataa opiskella.

    Täällä naputtelee kymmenettä kautta rata-ajelua harrastava keski-ikäinen mies, joka välillä ei vaan pysty pitään päätänsä kiinni kun näkee jonkun erittäin tyypillisen keskiryhmän koheltajan jolla on lisäksi erittäin vahvat harhaluulot siitä miten homma etenee.

    Mä oon tehny "kaikki" virheet, sun ei tarvi jos et halua. Mutta saat toki tehdä, jos haluat.
  12. #102
    Kyl se radan kiertäminen kävellen/rullaluistimilla/fillarilla kannattaa. Ihan vauhtitasosta riippumatta. Yritän edelleen jokaisella ratareissulla käydä kiertämässä radan myös kävellen.
  13. #103
    Tuli mieleen tosta kommentoidusta videosta oma sekaaminen parin vuoden takaa. Siis tyyliin ensimmäisiä päiviä nopeessa alastarolla:



    Mulla sentäs oli linjanveturi edessä ajamassa itse määrittelemälläni tahdilla, enkä siltikään pysy ajolinjalla. Ensimmäinen kaato odotteli muutaman ratapäivän sisään, eikä se mikään ihme oo kun katsoo tuota videota.
    Ducati HM1100s + GsxR1000 k7
    http://www.youtube.com/user/weeboom1
  14. #104
    Lainaa wbaum kirjoitti Katso viesti
    Tuli mieleen tosta kommentoidusta videosta oma sekaaminen parin vuoden takaa. Siis tyyliin ensimmäisiä päiviä nopeessa alastarolla:



    Mulla sentäs oli linjanveturi edessä ajamassa itse määrittelemälläni tahdilla, enkä siltikään pysy ajolinjalla. Ensimmäinen kaato odotteli muutaman ratapäivän sisään, eikä se mikään ihme oo kun katsoo tuota videota.
    Ajelet tuossa näköjään sekunnin pari nopeampaa kuin mitä minä sähläsin. Omalla harjaantumattomalla silmällä katsellen veturin aikana näyttäisi linjat pysyvän kasassa, mutta sitten hajoaa välillä melkein yhtä pahasti kuin minulla. Minkä takia sitten lopulta kaaduit, ajoitko ulos väärän linjan takia vai tuliko jotain muuta?

    Itse opiskelin ajotaito 4:n jälkeen pahimpiin paikkoihin kääntöpisteitä, mutta siltikään ei pakka pysy ainakaan vielä kasassa, huolletun takaiskarin jälkeen tuntui että sisäkanttari hyppäsi silmille, ilmeisesti mopo kääntyi tiukemmin kuin ennen.

    High sider on se mikä eniten pelottaa, ainakin videoiden perusteella saattaa heittää korkealle ja kovaa, yhden pahemman high siderin poikasen olen kokenut pari vuotta sitten kahvilan mutkassa ylikuumilla katurenkailla ja väärällä avaamisella, mutta siitä selvisin tuurilla. Varsinkin kun kaasunkäyttö mutkasta lähtiessä on vielä hakusessa, en oikein tiedä milloin mopo on riittävän pystyssä avaamista varten, keulan pitäisi ainakin osoittaa suurin piirtein suoraa kohden. Avaan yleensä liian aikaisin, tämän totesi mekatsukin, kun ihmettelin revennyt rengasta, repimiskohdat olivat selkeästi liikaa renkaan reunoissa.
  15. #105
    Motorg ry:n hallituksen sihteeri Knaku:n avatar
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Varsinkin kun kaasunkäyttö mutkasta lähtiessä on vielä hakusessa, en oikein tiedä milloin mopo on riittävän pystyssä avaamista varten, keulan pitäisi ainakin osoittaa suurin piirtein suoraa kohden. Avaan yleensä liian aikaisin, tämän totesi mekatsukin, kun ihmettelin revennyt rengasta, repimiskohdat olivat selkeästi liikaa renkaan reunoissa.
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/9180lFsomhL.jpg

    Kannattaa muuten hommata tuo kirja (Andy Ibbott; Performance riding techniques), jos mielii oikeasti nopeaksi kuskiksi. Mä olen lukenut ton, mutta kun tavoitteellisen harjoittelun aloittaminen on mennyt kahtena kesänä häneks, niin ei toi teorian ymmärrys ole vielä konkretisoitunut osaamisen kasvuna...

    Josko ens kesänä sitten...
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

    Sihteerille voit lähettää sähköpostia osoitteeseen knaku(ät)moottoripyora.org tai sihteeri(ät)moottoripyora.org
  16. #106
    Yks hyvä nyrkkisääntö vauhdin kasvattamiseen:

    "Jos linja ei pysy puolen metrin rännissä, ajat liian kovaa." Eli linja kyllä pysyy kun malttaa ajaa riittävän hiljaa ja sen oikean linjan kautta syntyy myös kierrosaika. Toki toi tyyli on siitä tylsä, että se ei tunnu nopeelta ja kaatoriski on aika olematon, mutta kello tykkää. Ite yritän ajaa tuolla tyylillä, koska tykkään siitä kun oma enkka paranee ja kaatuminen on aina aika arseesta.
  17. #107
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Ajelet tuossa näköjään sekunnin pari nopeampaa kuin mitä minä sähläsin. Omalla harjaantumattomalla silmällä katsellen veturin aikana näyttäisi linjat pysyvän kasassa, mutta sitten hajoaa välillä melkein yhtä pahasti kuin minulla. Minkä takia sitten lopulta kaaduit, ajoitko ulos väärän linjan takia vai tuliko jotain muuta?
    Lähes aina oon kaatunut niin että ajaudutaan ulos järkevältä ajolinjalta ja sitten sössitään jarrun tai kaasun kanssa samaan konkurssiin.

    Aina päällimmäinen syy on ollut eniten kovaa vetäminen ko. setissä ja tiedostamaton tai tiedostettu huono ajolinja ja väärä kuvitelma mitä voi tehdä tilanteessa, kun mopo on ihan lintallaan ja suunta on väärä. Ehkä viimeisimmän voi laskea keskittymisen herppaantumiseen helpossa mutkassa.

    lyhyesti, ajolinjat paskaa niin ei siitä kierroksesta enää mitään tule, ens kierros paremmin.
    Ducati HM1100s + GsxR1000 k7
    http://www.youtube.com/user/weeboom1
  18. #108
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    http://ecx.images-amazon.com/images/I/9180lFsomhL.jpg

    Kannattaa muuten hommata tuo kirja (Andy Ibbott; Performance riding techniques), jos mielii oikeasti nopeaksi kuskiksi. Mä olen lukenut ton, mutta kun tavoitteellisen harjoittelun aloittaminen on mennyt kahtena kesänä häneks, niin ei toi teorian ymmärrys ole vielä konkretisoitunut osaamisen kasvuna...

    Josko ens kesänä sitten...
    Pitänee lueskella kirja sitten talven kylminä, pimeinä iltoina. Itse luin Twist of the Wristin, joskus 2000 luvun alkupuolella, oli varmaankin aika vanha painos, kun kuvat oli 70-80 luvuilta, tietokin lienee ko. opuksessa osittain vanhentunutta... Silloin ei sitten innokkaamman alun jälkeen tullut harrastettua rataa kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa ja kalustokaan ei siihen oikein soveltunut. Nyt sitten keski-iän kriisissä aloitin harrastuksen pari vuotta sitten uudestaan.

    Videoista, joissa on kaasudataa näkee avauskulman ja suunnan melko hyvin, tosin omaan ajamiseen opitun soveltaminen viekin sitten aikaa. Muistelen että Vuorela-nimisen kaverin linjoja on kehuttu, aika rauhallisen oloiselta suristelulta tuo ainakin näyttää aikaan nähden.

    https://www.youtube.com/watch?v=pGqAPc8szkc
  19. #109
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Videoista, joissa on kaasudataa näkee avauskulman ja suunnan melko hyvin, tosin omaan ajamiseen opitun soveltaminen viekin sitten aikaa. Muistelen että Vuorela-nimisen kaverin linjoja on kehuttu, aika rauhallisen oloiselta suristelulta tuo ainakin näyttää aikaan nähden.

    https://www.youtube.com/watch?v=pGqAPc8szkc
    Kaasudataa näkyy myös noista:
    https://www.youtube.com/watch?v=CjJAO7WXjug
    https://www.youtube.com/playlist?lis...CpNUpXfdyQqrVq

    Varsinkin jos käyttää tuubin 0.25-nopeutta, niin näkee aika hyvin mihin suuntaan mopo osoittaaa vs kaasun asento.

    Ja kaasun käytön perusteiden oppiminen vie tasan yhen setin, jos vaan asenne on oikea.
  20. #110
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kaasudataa näkyy myös noista:
    https://www.youtube.com/watch?v=CjJAO7WXjug
    https://www.youtube.com/playlist?lis...CpNUpXfdyQqrVq

    Varsinkin jos käyttää tuubin 0.25-nopeutta, niin näkee aika hyvin mihin suuntaan mopo osoittaaa vs kaasun asento.

    Ja kaasun käytön perusteiden oppiminen vie tasan yhen setin, jos vaan asenne on oikea.
    Kivan näköistä käppyrää, yllättävän vähän takajousitus reagoi kaasun avaukseen.

    Pitänee huomenna kokeilla Motoparkissa, jos malttaa ajella järkevämmin ja saada tuota kaasunkäyttöä vähän hallintaan. Tosin siellä on tullut ajeltua niin vähän että linjat hukkuvat heti, jos meinaa ajella vähänkin lujempaa...
  21. #111
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Tosin siellä on tullut ajeltua niin vähän että linjat hukkuvat heti, jos meinaa ajella vähänkin lujempaa...
    Edelleen se paras ohje ratailuun: Jos linja ei pidä, ajat liian kovaa.
  22. #112
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Kivan näköistä käppyrää, yllättävän vähän takajousitus reagoi kaasun avaukseen.
    Miten oletat/oletit takajousituksen käyttäytytyvän kaasun avauksessa?
  23. #113
    Oliko Alastarolla ketään heilumassa kameran kanssa? Poika oli ekaa kertaa radalla hitaassa ryhmässä ja olisi kiitollinen jos sattuisi joku kuva ajamisesta löytymään.
    Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä

    Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006

    Marunari
  24.  
  25. #114
    Lainaa nikkajyr kirjoitti Katso viesti
    Moro
    Kävin muutaman kuvan ottamassa 20.8 aamupäivän aikana. Liitteissä pitäisi olla muutama näyte. Mikäli jotakuta kiinnostaa laita jotain viestiä niin kattelen loytyykö kohtuullista kuvaa niin voin lähettää. En ole mikään ammattikuvaaja, kunhan harjottelin joten kuvat on mitä on. Liitetiedostot on tooosi pieni, mutta viralliset kuvat on raw kuvia, joten ne on ihan kohtuullisen kokoisia. Jos joku vetää herneen nenään noista liitetiedoston kuvista niin poistan tarvittaessa.
    Sattuuko oleen kuvia hitaasta ryhmästä?
    Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä

    Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006

    Marunari
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234