Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Eli kuten otsikko sanoo, mitä sovelluksia olette käyttäneet ulkomailla matkaillessa ja miten olette tehneet reitit?

    Itselläni Sony Z2 eli käyttis on Android ja kohdemaina Baltia, Puola, Slovakia ja ehkä Tsekki, Saksa tai Unkari.
    KTM 990 SMT -12
    Honda NX 250 -88

    Tarinaa kesäkuun 2017 Euroopan retkestä: http://tommitravels.blogspot.fi/
  2. #2
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Nokia toimii edelleen mainiosti. Tuoreet kartat ja parhaat kartat.
    cbr 1000rr rata/touring tuunausta.
  3. #3
    Olen käyttänyt Sygic:iä tabletilla muutaman vuoden sen jälkeen, kun Tomppa lakkasi toimimasta.

    + Reittien esisuunnittelu näppärää. Voi asettaa haluamansa lähtö- ja päätepisteen, vaikkei signaalia olisi, eikä tosiaan tarvitse lähteä sieltä, missä juuri sillä hetkellä on.
    + Välietappien asettaminen suoraan kartalta helppoa, painaa vain haluamassaan kohdassa pitkään näyttöä ja voi merkitä kohdan välietapiksi. Välietappeja voi naputella paljon- en ole kokeillut kuinka paljon.
    + Suunnitellun reitin voi tallentaa (ja se on myös hyvä tallentaa) ja sitä on helppo muokata myöhemmin.
    + Omalla tabletilla ollut hyvin stabiili softa.
    - Tabletilla saa zoomata aika paljon, että pienimmät tiet tulevat näkyviin
    - Tabletin näytön kirkkaus ei riitä, vaan aurinkoisella säällä täytyy kädellä varjostaa.

    On kyllä reitinsuunnitteluominaisuuksiltaan ainakin huomattavasti parempi softa kuin puhelimessani oleva Nokia.
  4. #4
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Olen käyttänyt Sygic:iä tabletilla muutaman vuoden sen jälkeen, kun Tomppa lakkasi toimimasta.

    + Reittien esisuunnittelu näppärää. Voi asettaa haluamansa lähtö- ja päätepisteen, vaikkei signaalia olisi, eikä tosiaan tarvitse lähteä sieltä, missä juuri sillä hetkellä on.
    + Välietappien asettaminen suoraan kartalta helppoa, painaa vain haluamassaan kohdassa pitkään näyttöä ja voi merkitä kohdan välietapiksi. Välietappeja voi naputella paljon- en ole kokeillut kuinka paljon.
    + Suunnitellun reitin voi tallentaa (ja se on myös hyvä tallentaa) ja sitä on helppo muokata myöhemmin.
    + Omalla tabletilla ollut hyvin stabiili softa.
    - Tabletilla saa zoomata aika paljon, että pienimmät tiet tulevat näkyviin
    - Tabletin näytön kirkkaus ei riitä, vaan aurinkoisella säällä täytyy kädellä varjostaa.

    On kyllä reitinsuunnitteluominaisuuksiltaan ainakin huomattavasti parempi softa kuin puhelimessani oleva Nokia.
    itse myös Sygicciä käyttänyt... oikein bueno, ainoa että Norjassa navin infoama "JYRKKÄ MUTKA 80" ei tarkoittanut että 80km/H olis siihen sopiva vauhti
    ***
  5. #5
    OsmAnd ollut käytössä jo monta vuotta, pyörii itselläkin Z2:ssa.
    Ominaisuuksiahan tuossa on vaikka kuinka, mutta prätkäkäyttöön ehkä paras on se että osaa sammuttaa näytön kun sitä ei tarvita (esim. 50 km pelkkää suoraa) ja herättää sen vasta kun käännös lähestyy. Akku riittää siis helposti koko päivän ilman ulkoista virtaa.
  6. #6
    Sygic itsellä toiminut Norjassa mukavasti ja tosiaan kuten Nomad sanoi niin, tuo välietappien/reittipisteiden lisäily kohtuu kivutonta puhelimellakin(Itse käyttänyt Sony z5c ja z1c). Muistaakseni tähän olen Tyre:llä myös tehnyt reittejä. Näyttää olevan kartat tarjouksessa tällä hetkellä, 20e eurooppa ja 30e maailma.

    Onko kellään muuten kokemusko ko. ohjelman tuosta traffic lisäosasta? Tekeekö esim. suomessa sillä mitään?
  7. #7
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti

    On kyllä reitinsuunnitteluominaisuuksiltaan ainakin huomattavasti parempi softa kuin puhelimessani oleva Nokia.
    Minulla aito symbianin Nokia karttoineen. Oikeat kartat eikä mitään grafiikkakarttoja. On toiminut jo vuosia kun junan vessa.
    cbr 1000rr rata/touring tuunausta.
  8. #8
    Ratavastaava pupu:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tommitomminen kirjoitti Katso viesti
    Eli kuten otsikko sanoo, mitä sovelluksia olette käyttäneet ulkomailla matkaillessa ja miten olette tehneet reitit?

    Itselläni Sony Z2 eli käyttis on Android ja kohdemaina Baltia, Puola, Slovakia ja ehkä Tsekki, Saksa tai Unkari.
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Minulla aito symbianin Nokia karttoineen. Oikeat kartat eikä mitään grafiikkakarttoja. On toiminut jo vuosia kun junan vessa.
    Mulla androdis Here, eli just Nokian kartat.

    Tosin en oo ikinä siihen mitään reittisuunnitelmia tehny, ku vetelen enimäkseen paperikartoil ja tuuril reissuja

    Navia käyttän lähinnä siihen et löytää tietyn kohteen tai majoituspaikan, ku aalkaa olee lähempää sitä, varsinki jos ne jossain kaupungis/isomas kyläs...

    Heres se hyvä et voi tarvittavien maiden kartat ladata etukäteen ja toimii offlines
    kaikki ratailuasiat: ratavastaavat(ät)moottoripyora.org ei privaviestejä!

    "Puput on suloisia muttei kovin älykkäitä"
  9. #9
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Mulla androdis Here, eli just Nokian kartat.

    Tosin en oo ikinä siihen mitään reittisuunnitelmia tehny, ku vetelen enimäkseen paperikartoil ja tuuril reissuja

    Navia käyttän lähinnä siihen et löytää tietyn kohteen tai majoituspaikan, ku aalkaa olee lähempää sitä, varsinki jos ne jossain kaupungis/isomas kyläs...

    Heres se hyvä et voi tarvittavien maiden kartat ladata etukäteen ja toimii offlines
    Here nokia navigointi androidille ja ms nokia puhelimille "karvalakki malli" verrattuna nokia symbianin navigointi järjestelmään. Olen hankkinut muutaman nokia 701:n symbianin varastoon, 20€ kappale, radalle videointia ja racechrona varten. Ei ole suuri taloudellinen menestys, jos kastuu tai irtoaa tarrakiinnityksestä.

    Valitettavasti reititysominaisuus laptopilla ja reitin siirto pilvipalvelun kautta kännyyn poistettu. Karttoja voi vielä päivittää ja toimii mainiosti myös offline. Toinen hyvä ominaisuus on kirkas näyttö jonka pystyy lukemaan myös auringonpaisteessa. Näin ei välttämättä ole näiden android tai mätä omena laitteiden suhteen.

    Nyt kun olen reissuilla oppinut käyttämään järjestelmää, niin en edes kaipaa kuulo-ohjausta, vaan katson näytöltä seuraavan ajo-ohjeen, ja se on siinä. Toinen mainio ominaisuus on, että navigointiohjelma laskee nopeesti uuden reitin, jos on ajanut harhaan. Moni muu navijärjestelmä, mitä olen kokeillut yrittää viimeiseen saakka käännyttää vanhalle reitille.

    Täällä Teneriffan vuoristossa kun parasta aikaa ajelen, niin suoran jälkeen voin pikaisesti vilkaista miten kiree pimee mutka on edessä. Aina kun ei voi tietää onko 90:n tai kirraava 180 edessä. Jos jossain päin maailmaa on mutkia, niin täältä niitä löytyy. Täällä pollarit vain koulujen kohdalla, kun koulut päättyy.

    Etelä suomesta ei varmaan löydy yhtäkään pätkää missä yhtä paljon mutkia kun vuoren huipulle 2x30km ja takaisin!! Voin vakuuttaa, että kypärän sisällä on kaikille aisteille "toimintaa".

    Siihen aikaan kun vielä harrastin kartta navigointa tai auringon mukaan ajamista, niin totesin usein päivän päätteeksi ajaneeni 350km ja linnunteitä edenneeni 70km.
    cbr 1000rr rata/touring tuunausta.
  10. #10
    MyRouteAppilla teen läppärillä reitit. Reittipisteitä 47 eli voi tehdä reitin vaikka koko päiväksi
    Kännykässä sama sovellus ja sen kautta avaan Sygicin ja vua-la, ei muuta kuin menoksi.
    www.facebook.com/jukka.huolman
    Exät BMW F800R -09, valkoinen, R.I.AVK. ja
    Honda VFR800 VTEC -03, musta
    Nyxä BMW F800R -09, hopea, silloin kun saan vaimolta sitä lainata.


  11. #11
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -Jukkis- kirjoitti Katso viesti
    MyRouteAppilla teen läppärillä reitit. Reittipisteitä 47 eli voi tehdä reitin vaikka koko päiväksi
    Kännykässä sama sovellus ja sen kautta avaan Sygicin ja vua-la, ei muuta kuin menoksi.
    Onko reittisi 100% sama minkä navigointilaitteellesi avaat? Mitä tapahtuu kun et jotain reittipistettä "kuittaa"?
    cbr 1000rr rata/touring tuunausta.
  12. #12
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Onko reittisi 100% sama minkä navigointilaitteellesi avaat?
    Tää riippuu monesta seikasta! Kännykällä kun avaa reitin minkä on MyRouteAppsilla suunnitellu niin reitti on prikulleen sama. Jos reitin vie Tomtom naville niin siihen vaikuttaa Tomtomiin laitetut asetukset eli miten se suunnittelee reitin pisteiden välille...
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Mitä tapahtuu kun et jotain reittipistettä "kuittaa"?
    Kännykästä ei kokemusta, mutta olettaisin sen toimivan samalla tavalla kuin navigaattorin, eli haluaa tehdä U-käännöksen.
    S1000XR & 690 Enduro
    gozamite-blogi
  13. #13
    Kiitos vastauksistanne. Sygicin testiversiota olenkin kokeillut autoillessani Pietarin kautta Tarttoon ja se kyllä toimi kivasti.

    Oliko tuo OsmAnd täysin ilmainen?
    KTM 990 SMT -12
    Honda NX 250 -88

    Tarinaa kesäkuun 2017 Euroopan retkestä: http://tommitravels.blogspot.fi/
  14. #14
    Terve.
    Olemme vaimon kanssa suunnittelemassa Alaskanreissua juhannuksen jälkeen. Kuten jo olen lukuisia kertoja maininnut näillä sivuilla, atk-hommat ovat pitkälti hepreaa meikäläiselle, jo iänkin puolesta. Pyöränä tulee olemaan HD heritage, johon on tarkoitus ottaa oma navigaattori kuten aikaisemminkin. Garmin zumo 660 meni myydyn pyörän mukana ja tulevassa uudessa rakkineessa se on integroitu pyörään.
    660 oli mielestäni selvästi huonompi kuin aikaisemmin ostamani 550 joten olen nyt tienhaarassa: ostanko garminin vai tomtomin? Kummastakin laitteesta näkyy löytyvän sekä hyvää että huonoa.
    Kaverini kehoituksesta latasin iphoneeni Heren kartat koska hän kehui niitä. Käyttökokemusta ei vielä ole.

    Mahtaisiko tällä herellä pärjätä tuolla erämaassa? Jos löytyy parempia vaihtoehtoja niin ottaisin mielelläni infoa vastaan ?

    Kotka
  15. #15
    Lainaa kotka kirjoitti Katso viesti
    Mahtaisiko tällä herellä pärjätä tuolla erämaassa? Jos löytyy parempia vaihtoehtoja niin ottaisin mielelläni infoa vastaan ?
    Here on muuten ihan hyvä, mutta sen käyttäminen syö akkua ihan pöljänä. Ehdottomasti täytyy saada puhelin laturiin ajaessa. Lisäksi jos karttoja haluaa latailla laitteeseen (kuten varmaan erämaata ajatellen on tarpeen), rupee puhelimen tallennustila olemaan ohkasella melko nopeasti.
    Jos mietit, mikä pyörä pitäisi hommata, osta Triumph Street Triple R. Niin minäkin tekisin.
  16. #16
    Itsellä oli käytössä copilot, syynä se, että siihen pystyi kopioimaan esim. tyrellä tehdyn etukäteis reittisuunnitelman, jota sitten vain navin opastuksen mukaan seurasi. Oman reittisuunnitelman laitto copilottiin toimii vain android luureissa, ei iphoneissa.
  17. #17
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Here on muuten ihan hyvä, mutta sen käyttäminen syö akkua ihan pöljänä. Ehdottomasti täytyy saada puhelin laturiin ajaessa. Lisäksi jos karttoja haluaa latailla laitteeseen (kuten varmaan erämaata ajatellen on tarpeen), rupee puhelimen tallennustila olemaan ohkasella melko nopeasti.
    Ei ne heremapsin kartat niin kovin paljon tilaa ota ainakaan androidissa. Alaska on 350megaa koko yhdysvallat 5.1 gigaa. Sähköä se toki vie joten jatkuva lataus lähes pakollinen.

    Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
  18. #18
    Lainaa kotka kirjoitti Katso viesti
    Mahtaisiko tällä herellä pärjätä tuolla erämaassa? Jos löytyy parempia vaihtoehtoja niin ottaisin mielelläni infoa vastaan ?
    Alaskassa on vissin noin 10 kpl HD:lla ajettavaa tietä. Anchorance on ainoa kaupunki ja muut ovat "kyliä"
    Paperikartalla pärjää, ja jos epäilyttää voi kurkata HEREstä että " next turn 123 miles"
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F800GS--
  19. #19
    Linkissä pätevä artikkeli Heren käytöstä tabletilla Amerikassa (joka tarjoaa kännykkää isomman ruudun)

    http://www.webbikeworld.com/gps/using-a-tablet-as-gps/

    Sit jos haluaa kahlata satoja sivuja foorumikeskusteluja niin alla pari linkkiä, olen aika vakuuttunut että kaikki mahdollinen kännykällä & tabletilla navigoinnista on sanottu noissa. huomattava että advrider on melko paljon maastossa ajoon kallellaan

    http://advrider.com/index.php?thread...money.1127061/

    http://advrider.com/index.php?thread...-phone.936814/


    Tärkeä (tärkein?) ominaisuus valitussa ohjelmassa on että sen kartat pystyy lataamaan puhelimeen etukäteen jotta softa ei olisi koko ajan internetissä. Ja tulee myös hintoihinsa.

    On varmasti käytettävyydeltään heikompia ja parempia ohjelmia, mutta kaikkea oppinee käyttämään kunhan treenaa kotimaisemissa etukäteen.

    Olen kyllä sitä mieltä että kun omasta TomTom:sta aika jättää niin siirryn pelkkään kännyllä navigointiin. Ehkä kännysoftat lienevät jo suht hyviä nyt, mutta parempia muutaman vuoden päästä
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  20. #20
    Niin hienoja yleiskoneita kun nykyiset "luurit" ovatkin,
    pikkasen alkaa noiden kanssa mennä liiaksi tuohon "kaikki munat yhdessä korissa."

    Arjessa ja kotinurkissa "korjaavat ja vaihtoehtoiset" ratkaisut
    ovat sen verran hyvin ja kohtuuajassa käsillä, että aina
    klaaraa ilman isompaa katastrofia KUN joku vahinko tapahtuu laitteelle.

    Reissun päällä homma tahtoo potkia munille hieman eri efortilla.

    Vähän sama kun talvella "vedetään töpseli irti" ja vesi poikki.
    Pöndellä homma ei monasti heilahda juuri mihinkään, vähän jumppauttaa,
    mutta sama homma jossain "ytimessä" muuttuu jo parissa päivässä katastrofiksi.

    Tässä on sitä samaa ja väistämätöntä "tuhon logiikkaa" jonka seurauksena tässä maailmassa,
    aina kierros toisensa jälkeen, "paviaani on voittanut ja viidakko peittänyt" .

    Tätä hieman laajemmassa kaavassa taas kerran odotellessa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  21. #21
    Bone, en oo ihan varma ymmärsinkö mitä kirjoitit... Kuitenkin samaa mieltä
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  22. #22
    Mä käytin here appia toimi mainiosti. Seikkailu on taattua jos unohdat laturin kotiin niinku mä =D
    Pyörä: Triumph Street Triple ABS, vm 2014

  23. #23
    Lainaa Nysse kirjoitti Katso viesti
    Alaskassa on vissin noin 10 kpl HD:lla ajettavaa tietä. Anchorance on ainoa kaupunki ja muut ovat "kyliä"
    Paperikartalla pärjää, ja jos epäilyttää voi kurkata HEREstä että " next turn 123 miles"
    Kieltämättä totta tuo mitä sanot.
    Matkamme kuitenkin alkaa ja päättyy Seattleen Wa. Lisäksi esim. yöpymismahdollisuudet ja polttoaineen saanti on helpompi hahmottaa navigaattorista kuin paperikartasta.
    Kotka
  24. #24
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Here on muuten ihan hyvä, mutta sen käyttäminen syö akkua ihan pöljänä. Ehdottomasti täytyy saada puhelin laturiin ajaessa. Lisäksi jos karttoja haluaa latailla laitteeseen (kuten varmaan erämaata ajatellen on tarpeen), rupee puhelimen tallennustila olemaan ohkasella melko nopeasti.
    Honor7:lla pärjäsi offlinessa herellä n. 11 tuntia siten että alkaessa oli täysi akku ja lopetettaessa 39%. Väliin mahtui tunnin verran datalla nettiä&faceakin.
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
    CBR 125R 07/2016 jälkikasvulla ajossa
  25. #25
    Lainaa kotka kirjoitti Katso viesti
    Kieltämättä totta tuo mitä sanot.
    Matkamme kuitenkin alkaa ja päättyy Seattleen Wa. Lisäksi esim. yöpymismahdollisuudet ja polttoaineen saanti on helpompi hahmottaa navigaattorista kuin paperikartasta.
    Kotka
    Näyttäis olevan pieni siipale Kanadaa tossa välissä. Kyllä minäkin tolla matkalla kallistuisin tekotähdistä navigoimiseen.
    Top of the world highway oli surkea hiekkatie 15 vuotta sitten.
    Life is a trip
    Do it on two wheels!
    --F800GS--
  26. #26
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Bone, en oo ihan varma ymmärsinkö mitä kirjoitit... Kuitenkin samaa mieltä
    Ei kaikkia munia samaan koriin.
    Ei edes niin paljon, että kompastuminen johtaa
    kahden viikon kohtalaiseen paastoon kolmen viikon reissulla.

    Älypuhelin on jo nyt liian monelle kuin muhkea kori täynnä
    rikkoutumattomia ja kyydistä putoilemattomia munia.

    Kotona, kanalan ja tuvan välillä liikuttaessa korin kanssa
    kompurointi ei välttämättä ole katastrofi.

    Jossain syvällä vitakossa, muutaman viikon jotoksella kömmittäessä,
    se munakori ainoina eväinä on ihan pikkasen arka ratkaisu.

    Syksymmällähän tuo ei niin haittaa, vaikka Pihlajanmarjat
    happamia ovatkin.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  27. #27
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Ei kaikkia munia samaan koriin.
    Ei edes niin paljon, että kompastuminen johtaa
    kahden viikon kohtalaiseen paastoon kolmen viikon reissulla.

    Älypuhelin on jo nyt liian monelle kuin muhkea kori täynnä
    rikkoutumattomia ja kyydistä putoilemattomia munia.

    Kotona, kanalan ja tuvan välillä liikuttaessa korin kanssa
    kompurointi ei välttämättä ole katastrofi.

    Jossain syvällä vitakossa, muutaman viikon jotoksella kömmittäessä,
    se munakori ainoina eväinä on ihan pikkasen arka ratkaisu.

    Syksymmällähän tuo ei niin haittaa, vaikka Pihlajanmarjat
    happamia ovatkin.
    Toi kaikki munat samaan koriin ohje on hyvä. vanha totuus..
    monen pikku yrittäjänki olis kannattanu huomata se alihanhinta sopimuksissa..
    noista navi retkeiliöistä toiset osuu maaliin tietämättä missä on kulkeneet sokeesti luottamalla
    sähkön loputtua huudetaan sit apua
    tietty voi sen ymärtää niinkin kun hakee pyörällä kaksi kossua juo toisen heti lähdössä niin ei mene molemmat haaskun kun kaatuu ja pullo hajoaa............
  28.  
  29. #28
    Lainaa Nysse kirjoitti Katso viesti
    Näyttäis olevan pieni siipale Kanadaa tossa välissä. Kyllä minäkin tolla matkalla kallistuisin tekotähdistä navigoimiseen.
    Top of the world highway oli surkea hiekkatie 15 vuotta sitten.
    Joo. Olen kuitenkin saanut Dawson Citystä infoa että tie on ajettavassa kunnossa. Ainoastaan sadekeliä pitää varoa, ainakin HD:n kanssa. Googlelsta seurattuna tie on osittain myös pinnoitettua, joskaan ei priimaa.
    Kotka