Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Aikoinaan kevytmoottoripyöräni leipoessa kiinni sain idean: jos rungosta irroitettua moottoria ei korjaisikaan, vaan laittaisi tilalle ison sähkömoottorin. Silloin komponenttien saanti oli vaikeampaa ja rahat vähissä, joten idea jäi ajatuksen tasolle. Nyt noin kymmenen vuotta myöhemmin erilaisia sähköajoneuvoja ja niiden komponentteja on huomattavasti laajempi kirjo ja tämä ajatus pääsi uudelleen valloilleen. Siispä päätin hankkia projektiksi kiinnileiponeen Aprilian ja lähteä rakentamaan.



    Moottoriksi tulee Israelista hankittu Revolt RV-160 Pro ja sitä ohjaamaan konversiopiireissä suosittu Kelly controller. Voimansa nämä tulevat ottamaan noin 3kWh litium-akustolta.

    Alkuperäinen aikataulu projektin valmistumiselle oli vuosikymmenen loppuun mennessä, mutta toiveissa olisi saada pyörä muutoskatsastettua jo kauden 2017 aikana. Pyörällä on jo ajettu ensimmäiset testit suljetulla alueella, josta saadun kokemuksen ja havaintojen pohjalta kehitys jatkuu.

    Rakenteluvideoita löytyy Youtubesta, alla video ensimmäisestä ratatestistä OuluZonelta.

    Viimeksi muokannut: pertt-UP-; 07.12.2016 klo 20:14.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  2. #2
    Asiallista!
    Sen verran viisastelisin, että yhdistä ne etummaiset koneen kiinnikkeet ja koneen takakiinnitys toisiinsa jollain rakenteella. Veikkaan että tuossa rungossa on suunniteltu kone osittain kantavaksi rakenteeksi ja saattaa olla runko kovilla jos sen tukea ei korvata millään.
  3. #3
    Onko tuo runko minkä vuosimallinen?

    Meinaatko laittaa tuon rekisteriin? Joudut sitten mm maksamaan rekisteröinnin yhteydessä luokkahyppäyksen veroerotuksen. Aika uuden näköinen, ettei vaan tulis ongelmia mm emc hyväksynnän kanssa...
    Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
  4. #4
    Mielenkiintoinen projekti, paljonko tarkoitus laittaa akkua ja minkä tehoinen sähkömoottori ?

    Edit: 3kw tuolla lukikin LiIon akuksi.
    Ducati Hypermotard 939 SP -17
    KTM 350 exc-f -17
  5. #5
    Pitänee tosiaan rakennella akkutelineet tai kontrollerin kiinnitys siten, että jäykistää runkoa samalla.

    Muutoskatsastuksesta otin selkoa tällä viikolla. Näyttäisi, että asiat on edelleen niin, kuin olin aiemminkin ymmärtänyt. Tämä runko on kuukauden liian uusi rekisteröitäväksi ilman emc-todistusta, mutta tarkoitus olikin käyttää tätä vain rakenteluun ja sitten siirtää tekniikka toiseen, pari vuotta vanhempaan pyörään. Sitä veroasiaa en ole tarkemmin selvittänyt, mutta ilmeisesti se 2% ero pitää tosiaan maksaa.

    Moottorin valmistaja ilmoittaa tehoksi 12kW jatkuvaa ja 20kW piikkiä. Moottorinohjain on samaa teholuokkaa, 96V järjestelmästä 140A jatkuvaa ja 350A puoleksi minuuttia. Akuksi päädyin ostamaan halpoja LiPo-akkuja, jotka eivät tule kestämään yhtä monta sykliä kuin laadukkaat LiFePo4-akut, tai vastaavat. Noilla pitäisi kuitenkin päästä liikenteeseen.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  6. #6
    Hienoja videoita ja hieno projekti.
    http://pakkouskonto.fi
  7. #7
    Lopultakin pääsin ulkoiluttamaan projektia OuluZonelle!



    Täysin ongelmitta ei tämäkään testi mennyt. Heti valmisteluvaiheessa alkoi takajarrun pääsylinteri vuotamaan, jonka seurauksena päädyin rakentamaan takajarrun uudestaan, uudella männällä ja tiivisteillä. Samalla maalasin satulan ja pääsylinterin siniseksi.

    Radalla kytkin pihtivirtamittarin tankkiin ja kiihdytin radalle. Virran noustessa 170A, meno pätkäsi hetkeksi. Jatkoin kiihdytystä ja veto pätki uudelleen täydellä kaasulla. Pienen tuumailun jälkeen kytkin mittarin akun napoihin mittaamaan jännitettä. Kiihdytyksessä akkujännite kyykkäsi ja jännitteen laskiessa 86V alle meno katkesi. Eihän tuo mikään laatuakku ole, mutta ei näköjään pääse kuin 5C virtaan, luvatun 10C jatkuvan sijaan. Nätisti kiihdyttäesää nopeus nousi lyhyellä pääsuoralla 87km/h GPS:n mukaan.

    Sinällään kontrollerin rajoittaminen 150A riittäisi kyllä jo työmatkoihin, niin taidan ensi vuonna yrittää rekisteröidä sen tällä setupilla. Pitänee käyttää pyörää tehopenkissä jossain välissä. Videota ratapäivästä tulossa, kunhan saan tietokoneen ja videoeditorin toimimaan..
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  8. #8
    Sain muokattua videon ratatestipäivästä:

    Viimeksi muokannut: pertt-UP-; 21.10.2016 klo 20:30.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  9. #9
    Hienoa kuvaa!
    http://pakkouskonto.fi
  10. #10
    Tähän voisi sopia 2006-2012 räsän pers hyvin. Tulis vähän sähäkämmän näköinen
    Yamaha Virago 535 -92
    Aprilia RS 125 -05
    Derbi Senda 125 SM/R -08
    Suzuki SV 650 N -99




    J.K
  11. #11
    Nuo uudemmat RS katteet ois kyllä paljo sähäkämmät. Toisaalta tämän mallin RS on mielestäni ajattoman nätti, eikä katteisiin varmaan kovin suuria muutoksia tule..

    Tekisi mieli hankkia parempi akku, vaikkei nykyiselläkään ole vielä liikenteeseen päässyt. Ovat vain harmittavan kalliita vielä toistaiseksi..
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  12. #12
    Hieman elektroniikkaa.. Isojen litium akkujen kans on tärkeää pystyä valvomaan jokaisen kennon jännitettä niin latauksen, kuin purkamisenkin aikana ja säännöllisesti tasaamaan kennojen jännitteet. Tätä varten nyt on työn alla omavalmisteinen BMS:

    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  13. #13
    Projekti etenee hiljalleen. Kesän aikana vaihtui runko pari vuotta vanhempaan ja samalla kuluvien osien huoltoa. Tässä yhteydessä tuli värkättyä myös timelapse pyörän kasauksesta:

    Viimeksi muokannut: pertt-UP-; 14.10.2017 klo 18:20.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  14.  
  15. #14
    On se heleppoo, kun sen osaa...

    Toisille pitää olla korjaamohalli, nosturi, pyörillä kulkeva työkalulaatikko merkkityökaluilla, paineilmaa, pesuhalli, koneistamo ja vaikka mitä.

    Toinen laittaa maton takapihalle ja tekee siinä rätkän
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan