Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Tulokset 121:stä 139:een 139:sta
  1. #121
    Lisäksi pitäisi tietää, mistä saadaan ne teurastajat sinne metsiin. Polisi, palokunta, puolustusvoimat? Metsästyksen harrastajia tuskin voi velvoittaa enempään, kuin mitä jo nyt lupamäärien puitteissa tekevät. Vanhoja ihmisiä.
  2. #122
    Lainaa Juvi kirjoitti Katso viesti
    Se nyt jo on käynyt selväksi että sun mielestäsi ongelma poistuu kun lopetetaan kaikki hirvet, peurat ja kauriit. Kaverini törmäsi aikanaan jänikseen moottoripyörällä, kaatui ja loukkaantui vakavasti. Lopetetaan siis myös jänikset moottoripyöräilijöiden turvallisuuden nimissä. Veljen auton tuulilasiin lensi muutama vuosi sitten kanahaukka, moottoripyöräilijälle ilmeisen vaarallinen eläin siis sekin. Joskus luin artikkelin jossa vaimo oli väistänyt autolla tielle juoksutta oravaa sillä seurauksella että auto törmäsi puuhun ja matkustajana ollut mies kuoli. Hävitetään siis oravat ja puut? Mitä jos sä lopettaisit tuon yhden asian jankkaamisen ja tekisit sen sijaan jotain rakentavaa? Eläimet kuuluvat luontoon ja jos sen kanssa ei pysty elämään niin ei kannata kerrostalon betonihelvetistä nokkaansa ulos pistää (kirjoittaja asuu myös samanlaisessa betoni helvetissä). Minä aloitin metsästyksen viitisen vuotta sitten ja sen seurauksena olen oppinut lukemaan eläinten käytöstä helvetisti paremmin. Osaan varoa niitä paikkoja joissa eläimet liikkuvat kun ymmärtää niiden käytöstä. Kyseiseen onnettomuustapaukseen en ota muuta kantaa kuin sen että se on valitettava. Joka kerta kun moottoripyörän tuosta kadulta starttaa niin samalla hyväksyy sen tosiasian että matkalla voi törmätä hirveen, autoon, ihmiseen, routamonttuun tai vaikka vain itse ajaa liian suurella tilannenopeudella ulos mutkasta.
    KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
    Honda xx 1100 02
    ex cbr1000f 93
    zzr1100 92
    diversion 600 93
    rg125
    cb125
    pv50
    tunturi50
    cresent50
  3. #123
    http://www.uutislahde.fi/uutiset/alu...don-tavoitteet Vuonna 2013 maksettiin noin 870 000 euroa korvausta hirvien aiheuttamista metsätalousvahingoista. Viljelysvahinkoja korvattiin noin 176 000 eurolla ja joku kehtas väittää ettei hirviä ruokita saatana mun poulesta voi olla hirviä eläin tarhoissa tai vaikka työntää hirvet vaikka ahvenanmaalle mut ei niitä tarvii olla sata kertanen määrä mitä 50 luvulla
  4. #124
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Joo ainut mikä tosiaan rassaa topikissa on se että lahjakortti täkyyn on menty.
    Se on aivan varma ettei yksikään autokoulu saa hoidettua sitä että 400-500 kiloinen hirvi hyppää yllättäen eteen, jotta nätisti oppien mukaan ohittaa vaaran sadasosasekunteissa.
    Uskoisin että täälläkin on noita ns.lahjakorttilaisia monia ketkä on saaneet satoja tuhansia ajokilometrejä harjoitusajoja suoritettua.
    Aika moni on käynyt myös harjoittelemassa radalla vaikkei piikkikortin jälkeen tarvinnutkaan käydä autokoulussa luokkaa suurentamassa..
    Jatketaan väittelyä (popparit esiin ).
    Lainaa Joe kirjoitti Katso viesti
    Sehän lähti liikkeelle siitä että eräs sankari oli sitä mieltä että tämä kaikki on lahjakortin syytä.Autokoulun käymällä tämäkin olisis selvitetty. .
    Lainaan näitä kahta ja kommentoin. Itse olen -74 vuosimallia ja ajoin mp -kortin vasta jokunen vuosi sitten. Mun mielestä tuo mp opetus on erittäin hyvä juttu. Se sisälsi todella paljon asioita, joita ei voi oikein tietää muuten kuin joku kertoo ne. Tuo katseen käyttö eri tilanteissa esimerkiksi oli todella hyvä asia opettaa ja oppia. Se on auttanut meikäläistä lukemattomia kertoja tien päällä. Myös hirvien bongaamisessa aamuhämärissä pitkän matkan päästä. Oma mp opettaja oli itsekin motoristi ja kertoili useita skenaarioita etukäteen, että näin ja näin voi käydä. Etenkin pyörän hallintaan liittyviä asioita. Ajoharjoittelussa myös ne väistökokeet oli todella hyvää harjoitusta verrattuna siihen, että olisi kylmiltään hypännyt mopon selkään. Mulle opettaja vielä kertoi missä oikeissa tilanteissa tuollaisia manööverejä voi tarvita. Korostan sanaa väistökokeet. Ja tokihan keiloilla harjoiteltiin myös vastaohjausta ihan erikseen, että ymmärsi sen perusteet. Mutta ei siitä sen enempiä tässä yhteydessä. Mulle tuo opetus antoi hyvän paketin. Ja kaikenlaisia säätäjiä sekä poukkoilijoita tuolla tien päällä onkin eteen tullut. Mutta niissä on ollut tilanne hallinnassa kun taktiikka on tiedossa.

    Edellisen perusteella olen sitä mieltä, että vaikka lahjakorttilainen oppisi ajamalla hyvän ajotekniikan ja mestarikuljettajaksi mutkissa, niin ilman opastusta osalta näistä kuskeista voi jäädä puuttumaan arvokkaita tekniikoita. Sellaisia joita ei muuten tule ajatelleeksikaan.
  5. #125
    Lainaa kk kirjoitti Katso viesti
    Lainaan näitä kahta ja kommentoin. Itse olen -74 vuosimallia ja ajoin mp -kortin vasta jokunen vuosi sitten. Mun mielestä tuo mp opetus on erittäin hyvä juttu. Se sisälsi todella paljon asioita, joita ei voi oikein tietää muuten kuin joku kertoo ne. Tuo katseen käyttö eri tilanteissa esimerkiksi oli todella hyvä asia opettaa ja oppia. Se on auttanut meikäläistä lukemattomia kertoja tien päällä. Myös hirvien bongaamisessa aamuhämärissä pitkän matkan päästä. Oma mp opettaja oli itsekin motoristi ja kertoili useita skenaarioita etukäteen, että näin ja näin voi käydä. Etenkin pyörän hallintaan liittyviä asioita. Ajoharjoittelussa myös ne väistökokeet oli todella hyvää harjoitusta verrattuna siihen, että olisi kylmiltään hypännyt mopon selkään. Mulle opettaja vielä kertoi missä oikeissa tilanteissa tuollaisia manööverejä voi tarvita. Korostan sanaa väistökokeet. Ja tokihan keiloilla harjoiteltiin myös vastaohjausta ihan erikseen, että ymmärsi sen perusteet. Mutta ei siitä sen enempiä tässä yhteydessä. Mulle tuo opetus antoi hyvän paketin. Ja kaikenlaisia säätäjiä sekä poukkoilijoita tuolla tien päällä onkin eteen tullut. Mutta niissä on ollut tilanne hallinnassa kun taktiikka on tiedossa.

    Edellisen perusteella olen sitä mieltä, että vaikka lahjakorttilainen oppisi ajamalla hyvän ajotekniikan ja mestarikuljettajaksi mutkissa, niin ilman opastusta osalta näistä kuskeista voi jäädä puuttumaan arvokkaita tekniikoita. Sellaisia joita ei muuten tule ajatelleeksikaan.
    Samaa mieltä olen, tosin lahjakorttilaisen mutta tuttu autokoulunopettaja kertoili aikanaan jokusen tunnin alan saloja ja innostikin prätkiin, sen jälkeen tullutkin jokusia tunteja ajeltua.
    Tulipa mieleen että pari kertaa olen nähnytkin kun prätkä kaadetaan oikein kunnolla heti liikkeellelähdön jälkeen, muinaisen KX-centerin takapihalla kun olin kumminvaihtoon menossa joku kokematon lähti uusilla kumeilla turhan reippaasti sekä luisteli prätkänsä lunariin ja moto-seinäjoen vanhassa paikassa koeajolle viiskymppisenä ekaa kertaa isommalla pelillä ja tielle ajaessa nutulleen kun taisi onnistua burnoutissa. Molemmilla kerroilla veikkaan että olisi joku opetus saattanut auttaa. Siis muu kuin kantapään kautta tapahtuva
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  6. #126
    Lainaa Karkov kirjoitti Katso viesti
    Miettikäähän nyt jos vaikka uhrin omaiset sattuisi lukemaan tätä topikkia. Ajatelkaa myös asia omalle kohdalle.

    Turha jeesustelu vittuun ja hirvikolareissa nyt harvemmin kerkee asialle mitään tehdä etenkään maantienopeuksissa vaikka ajaisi ihan rajoitusten mukaan. Tälläisissä tapauksissa sillä ole mitään merkitystä millä tavalla se kortti on saatu, valoja päälle kirjoittajat.
    Niin samaa mieltä Karkovin kanssa...

    Kovin olen odottanut että joku joka on hirven moottoripyörällä onnistuneesti maantiellä väistänyt kommentoisi tätä. Mutta itse ainakin uskon että se tilanne tulee niin puskista että siinä ei välttämättä kerkeä mitään tekemään, oli se kortti sitten "lahja" tai ei.

    Kovin kauaa ei "uuden" pyörän omistaja kerennyt olemaan ja pahaksi onneksi se parempi puolisko joutui perässä ajaneena todistamaan. Toivotaan että vaimo ja muut omaiset tästä yli pääsee.
    -Bmw S1000RR 2021-
    http://www.jaha.fi/
  7. #127
    Lainaa jaska_73 kirjoitti Katso viesti
    Niin samaa mieltä Karkovin kanssa...

    Kovin olen odottanut että joku joka on hirven moottoripyörällä onnistuneesti maantiellä väistänyt kommentoisi tätä. Mutta itse ainakin uskon että se tilanne tulee niin puskista että siinä ei välttämättä kerkeä mitään tekemään, oli se kortti sitten "lahja" tai ei.

    Kovin kauaa ei "uuden" pyörän omistaja kerennyt olemaan ja pahaksi onneksi se parempi puolisko joutui perässä ajaneena todistamaan. Toivotaan että vaimo ja muut omaiset tästä yli pääsee.
    Kerran olen hirveä pyörällä väistänyt, rakoa jäi riittävästi mutta haju tuli kypärän sisään. Sekunti-pari suuntaan tai toiseen, niin en välttämättä kirjoittaisi tätä. Harjoittelu auttaa, mutta tuurilla ne laivatkin seilaa. Mulla oli moni asia puolellani: suora, kuiva ja leveä tie, kuski pirteänä, näkyvyys hyvä.

    Vaimolle ja omaisille voimia.
    "Voiko kyykkypyörää ajaa ylipäänsä?"
  8. #128
    Lainaa jaska_73 kirjoitti Katso viesti
    Niin samaa mieltä Karkovin kanssa...

    Kovin olen odottanut että joku joka on hirven moottoripyörällä onnistuneesti maantiellä väistänyt kommentoisi tätä. Mutta itse ainakin uskon että se tilanne tulee niin puskista että siinä ei välttämättä kerkeä mitään tekemään, oli se kortti sitten "lahja" tai ei.

    Autolla peurakolarin ajaneena voin kompata, että ei sitä törmäystä aina voi välttää vaikka miten hyvin tekisi. Maksimijarrutus ja optimiväistö ei aina riitä. Ja se toiminta-aika on tosiaan todella lyhyt täytyy sanoa.
  9. #129
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Reilu 10 vuotta sitten katselin Juukassa hirvikolaripaikkaa, jossa kuoli v. '01 paikallisen perheen isä ja kyydissä ollut poika. Paikka on 6-tiellä lähellä kylää, ja siinä puut ja muu heinää korkeampi kasvillisuus on raivattu molemmin puolin ainakin 20 metrin päähän tien reunasta, koska hirvikolarit ovat alueella tavallisia. Silti ei ollut jättänyt mahdollisuuksia, onnettomuus tapahtui keskellä kesää aamuysiltä.

    Liikenteen sekaan päätyvät eläimet ovat vaikeita uhkia. Vakavamman onnettomuuden todennäköisyys on yleisesti ottaen pieni, mutta sitten kun sattuu, niin seuraus voi olla motoristille pahaa sorttia. Tehokkaita riskin kompensointimenetelmiä ei oikein ole, ellei halua ajaa niin hitaasti ettei törmäyksestä seuraa mitään vakavampaa, tai jättää kokonaan lähtemättä. Joskus tulevaisuudessa voisi infrapunakameran kuvan heijastaminen visiiriin kukaties toteutua ja olla joskus jopa ostettavissa. Sitä ennen voisi pahimmilla paikoilla olla tien läheisyydessä riistantunnistimia, jotka välittäisivät varoituksia radioteitse lähellä oleviin ajoneuvoihin. En tiedä mikä EU-tasolla käynnissä olevan älyliikennehankkeen kanta on tämän tyyppisiin uhkiin, eikä asian kimpussa painivat parit kanssamotoristit suostuneet vastaamaan puhelimeen kun juuri yritin kysyä, joten joutuu palaamaan myöhemmin asiaan.
    1000
  10. #130
    Ja sitten pientä realismia tähän hengenvaarallisen hirvikolarin uhkaan. Hirvikolariin kuolemisen mahdollisuus on täysin marginaalinen. Suorastaan häviävän pieni.

    - On 600 kertaa todennäköisempää kuolla kaatumisen johdosta kuin hirvikolarissa.
    - On 40 kertaa todennäköisempää kuolla saunaan kuin hirvikolarissa
    - On 30 kertaa todennäköisempää tukehtua ruokaan kuin kuolla hirvikolarissa

    Jne jne...

    Jos ei tuo riitä selvittämään perspektiiviä, niin todettakoon että vuonna 2014 jaettiin 26kpl Loton päävoittoja. Hirvikolareissa puolestaan menehtyi 2 ihmistä. Keskivertosuomalaisen todennäköisyys voittaa tuo mainittu päävoitto oli siis yli kymmenkertainen verrattuna mahdollisuuteen kuolla hirvikolarissa.

    Että voisiko sen aivan joutavan kohkaamisen jo lopettaa. Kokonaisuuden kannalta kahden henkilön menehtyminen on vuositasolla täysin merkityksetöntä. Ihmisiä kuolee Suomessakin joka päivä tapaturmaisesti. Ja kuten aina, kuolema on surullinen tapahtuma omaisille ja suuri henkilökohtainen menetys vainajalle. Mutta se on silti varsin luonnollinen tapahtuma.
  11. #131
    Lainaa hidas-ja-kankee kirjoitti Katso viesti
    Ja sitten pientä realismia tähän hengenvaarallisen hirvikolarin uhkaan. Hirvikolariin kuolemisen mahdollisuus on täysin marginaalinen. Suorastaan häviävän pieni.

    - On 600 kertaa todennäköisempää kuolla kaatumisen johdosta kuin hirvikolarissa.
    - On 40 kertaa todennäköisempää kuolla saunaan kuin hirvikolarissa
    - On 30 kertaa todennäköisempää tukehtua ruokaan kuin kuolla hirvikolarissa

    Jne jne...

    Jos ei tuo riitä selvittämään perspektiiviä, niin todettakoon että vuonna 2014 jaettiin 26kpl Loton päävoittoja. Hirvikolareissa puolestaan menehtyi 2 ihmistä. Keskivertosuomalaisen todennäköisyys voittaa tuo mainittu päävoitto oli siis yli kymmenkertainen verrattuna mahdollisuuteen kuolla hirvikolarissa.

    Että voisiko sen aivan joutavan kohkaamisen jo lopettaa. Kokonaisuuden kannalta kahden henkilön menehtyminen on vuositasolla täysin merkityksetöntä. Ihmisiä kuolee Suomessakin joka päivä tapaturmaisesti. Ja kuten aina, kuolema on surullinen tapahtuma omaisille ja suuri henkilökohtainen menetys vainajalle. Mutta se on silti varsin luonnollinen tapahtuma.
    Mutta fiksu ajaisi silti hitaampaa ja vielä fiksumpi jäisi kotiin, ihan vaan varmuuden vuoksi.
    Supermoto
  12. #132
    Lainaa Juvi kirjoitti Katso viesti
    Se nyt jo on käynyt selväksi että sun mielestäsi ongelma poistuu kun lopetetaan kaikki hirvet, peurat ja kauriit. Kaverini törmäsi aikanaan jänikseen moottoripyörällä, kaatui ja loukkaantui vakavasti. Lopetetaan siis myös jänikset moottoripyöräilijöiden turvallisuuden nimissä. Veljen auton tuulilasiin lensi muutama vuosi sitten kanahaukka, moottoripyöräilijälle ilmeisen vaarallinen eläin siis sekin. Joskus luin artikkelin jossa vaimo oli väistänyt autolla tielle juoksutta oravaa sillä seurauksella että auto törmäsi puuhun ja matkustajana ollut mies kuoli. Hävitetään siis oravat ja puut? Mitä jos sä lopettaisit tuon yhden asian jankkaamisen ja tekisit sen sijaan jotain rakentavaa? Eläimet kuuluvat luontoon ja jos sen kanssa ei pysty elämään niin ei kannata kerrostalon betonihelvetistä nokkaansa ulos pistää (kirjoittaja asuu myös samanlaisessa betoni helvetissä). Minä aloitin metsästyksen viitisen vuotta sitten ja sen seurauksena olen oppinut lukemaan eläinten käytöstä helvetisti paremmin. Osaan varoa niitä paikkoja joissa eläimet liikkuvat kun ymmärtää niiden käytöstä. Kyseiseen onnettomuustapaukseen en ota muuta kantaa kuin sen että se on valitettava. Joka kerta kun moottoripyörän tuosta kadulta starttaa niin samalla hyväksyy sen tosiasian että matkalla voi törmätä hirveen, autoon, ihmiseen, routamonttuun tai vaikka vain itse ajaa liian suurella tilannenopeudella ulos mutkasta.
    jänikset niin jos tämän eläimen (paino alle 5kg hirvi alle 800 kg) määrästä saisi metsästäjät päättää ja niiden määrä, rauhotuksella annettaaisiin lisääntyä sata kertaiseksi, mitä hirvien määrälle on annettu tapahtua . olisi jänis kanta Suomessa noin. 140 miljoonaa, mutta onneksi taudit verottavat jänis kantaa . Suomen luontoon ei kuulu 145 000 hirveä eikä 30 000 valkohäntäpeura lainaus: https://fi.wikipedia.org/wiki/Valkoh...%A4peuraSuomen nykyinen valkohäntäpeurakanta, arviolta yli 30 000 yksilöä[6], polveutuu vain muutamasta yksilöstä[20]
  13. #133
    Lainaa hidas-ja-kankee kirjoitti Katso viesti
    Ja sitten pientä realismia tähän hengenvaarallisen hirvikolarin uhkaan. Hirvikolariin kuolemisen mahdollisuus on täysin marginaalinen. Suorastaan häviävän pieni.

    - On 600 kertaa todennäköisempää kuolla kaatumisen johdosta kuin hirvikolarissa.
    - On 40 kertaa todennäköisempää kuolla saunaan kuin hirvikolarissa
    - On 30 kertaa todennäköisempää tukehtua ruokaan kuin kuolla hirvikolarissa

    Jne jne...

    Jos ei tuo riitä selvittämään perspektiiviä, niin todettakoon että vuonna 2014 jaettiin 26kpl Loton päävoittoja. Hirvikolareissa puolestaan menehtyi 2 ihmistä. Keskivertosuomalaisen todennäköisyys voittaa tuo mainittu päävoitto oli siis yli kymmenkertainen verrattuna mahdollisuuteen kuolla hirvikolarissa.

    Että voisiko sen aivan joutavan kohkaamisen jo lopettaa. Kokonaisuuden kannalta kahden henkilön menehtyminen on vuositasolla täysin merkityksetöntä. Ihmisiä kuolee Suomessakin joka päivä tapaturmaisesti. Ja kuten aina, kuolema on surullinen tapahtuma omaisille ja suuri henkilökohtainen menetys vainajalle. Mutta se on silti varsin luonnollinen tapahtuma.
    niitä tilastoituja hirvi kolareita 1500 kpl valkohäntäpeura 4500 kpl 170 kpl loukkaantunutta ihmistä. vai joutavaa kohkaaminen. lähde:http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...000921960.html
  14. #134
    Hirvimerkkien "porrastus" saattaisi lisätä niiden huomioarvoa ja vaikuttaa tielläliikkujien
    edesottamuksiin/reagointiin merkin vaikutusalueella.

    Onhan se hirvimerkki aina "vaaramerkki", mutta taivaan tosi on kuitenkin se,
    että paikallistuntemuksen pohjalta eri paikoilla olevat merkit eivät ole
    kovinkaan "vertailukelpoisia" keskenään.

    Näin, vaikka niitä ei päättömästi huiskitakaan pitkin tienvarsia.

    Taitaisi olla ylipäänsä liian hapokas rasti..... kun ihan tarpeeseen ja tarpeelliseen paikkaankin
    varoitusmerkin saaminen tuntuu olevan monisyisempi prosessi kuin yksinhuoltajuuden siirtäminen
    äidiltä jollekin linnavenkula-narkkarille .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #135
    Kauan sitten silmäilin karttaa, johon oli merkitty merkkien paikat ja sattuneet kolarit. Muistaakseni vasta kolmannen jälkeen valtio hölläsi kukkaronnyöriä merkin verran tms.
  16. #136
    Varsinkin pimeässä kun vastaan tulee toinen ajoneuvo niin ei siinä paljon elukoita tähystys jos sit visiiri on likainen ja.vastaan tulijalla on kirkkaat valot sekä lisävalot niin se tilanne on jo ohi kun sen elukan huomaa tosin minun kohdalla se vastaantulija ei vaihtanut lyhyille valoille
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  17. #137
    http://yle.fi/uutiset/hurja_tarina_m...ivalla/8870001

    Kyllä tästä pitäisi Ivanille sakko kirjoittaa, hoiti traumaa väärällä lääkkeellä
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  18. #138
    Kerran oon jäniksen päälle ajanut ja just ja just selvisin kaatumatta. Kävin kyllä ojassa.
    Autolla oon meinannu törmätä hirveen nelostiellä viitasaaren ja äänekosken välissä,missä jostain syystä niitä näkee monesti pientareellakin. Kaveri joka katseli oikealle maisemia alkoi huutaa vieressä ja tajuamatta oikein tilannetta väistin hiukan vasemmalle ja hirvi osui sivupeiliin.
    Kummallakaan kertaa ei reaktioaikaa ollut olemassakaan ja vaikka tiesin hirviä siellä olevan ei paljon auttanut. Yllärinähän ne sieltä juoksee just silloin ,kun niitä ei odota.
  19.  
  20. #139
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä ajoin joskus mäyrän yli, pieni tössähdys vaan tuntu. Mitään ei kroppa pystyny tekemään vaikka silmät näki jonkin tulevan. Kävin sen sitte potkasemassa vielä autuaammille reviireille, ja kuulemma meinasin jäädä itte auton alle tiedä sitte kun oli yllättävän mieltä sekottava stressaava lahtaamistilanne.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345