Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Kun olin nuori ja komea oli +30 vuotias motoristi harvinaisuus. Muistelen olleeni about 12 v, kun luin lehdestä moottoripyöräonnettomuudesta, jossa 31 vuotias motoristi kuoli. Ajattelin silloin, että ei mikään ihme, kun oli jo noin vanha. Eihän tuossa iässä pitäisi enää prätkällä ajaa.

    Nykyään alle 30:n motoristi on harvinaisuus. Ala on ukkoutunut jo pitkään ja kuolee kokonaan muutaman vuosikymmenen sisällä. Uusia harrastajia ei lajin pariin tule, koska kustannus. Poliitikot keksivät lisää uusia rajoitteita, normeja ja sääntelevät ja kontrolloivat harrastusta jne..
    Täyskieltoa lakiin koskaan tuskin tulee, mutta sääntelyt, rajoitteet ja verotus/veroluonteiset maksut ovat tehokas ja laillinen keino lopettaa moottoripyöräily Suomesta.

    Mikä mhataa olla motoristien keski-ikä tänään? Veikkaan, että 50 on jo rikki. Monien mp-kerhojen jäsenien kuolinpäivä on lähempänä kuin syntymävuosi.
    Ensin aamen, sitten defloraatio.
  2. #2
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ei pelkästään kustannus, vaan myös 80-90-luvulla syntyneiden käytettävät varat verrattuna aikaisempiin sukupolviin.

    Keskiluokka tekee hiljaista kuolemaa läntisessä yhteiskunnassa. Detroit oli pari vuosikymmentä aikaansa edellä.

    Tänä päivänä uusi Detroitin autotehtailla aloittava työmies saa inflaation huomioonottaen 3 senttiä vähemmän liksaa kuin autoduunari ENNEN Henry Fordin viisi taalaa/ päivä uudistusta vuonna 1914.

    Kaukana ovat ne ajat, kun duunari hommasi talon, kesämökin, ja pienen paatin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    ^Toisella sivustolla jossa tulee pädettyä paljonkin on usein äänestyksiä joihin voi tyrkätä mielipiteensä ja ne näkyvät prosentteina vastanneista. Itse en moista osaa tehdä mutta jos tänne laittaisi ikätaulukon esim. 5 vuoden välein johon täppäisi oman ikänsä niin siitä selviäisi ainakin jonkinlainen otos.
  4. #4
    Yhteiskunnallamme on jo ammoisista ajoista ollut erityistaito ja -tahto kieltää, tai ainakin rajoituksin tehdä mahdollisimman hankalaksi kaikki hauskat asiat.
    --
  5. #5
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    ^Toisella sivustolla jossa tulee pädettyä paljonkin on usein äänestyksiä joihin voi tyrkätä mielipiteensä ja ne näkyvät prosentteina vastanneista. Itse en moista osaa tehdä mutta jos tänne laittaisi ikätaulukon esim. 5 vuoden välein johon täppäisi oman ikänsä niin siitä selviäisi ainakin jonkinlainen otos.
    Http://www.moottoripyora.org/keskust...012-ikäjakauma
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  6. #6
    Elämä on valintoja täynnä ja ei tää nyt niin kallis harrastus voi olla ainakaan jos tätä foorumia lukee kun opiskelijatkin ajelee prätkällä
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  7. #7
    ^^Ajattelinkin että jotain tuollaista, mielenkiintoinen tieto, kiitos. Siellä toisessa saitissa on keski-ikä 55-56 v.
    EDIT Mikä täällä mahtaa olla sukupuolijakauma?
  8. #8
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ajaa nuorisokin prätkillä ja ralliautoilla. Tosin pleikkarilla
    RRÄÄRRÄÄ!
    S1000RR+BETA 350 JA SAASTAMOINEN
  9. #9
    Niin
    Itse ajanut piikkikortin -76 ja mikään ei ollut tärkeämpää kuin saada pyörä ja päästä ajamaan, siihen satsattiin ihan kaikki. Johtuiko sen into sitten mistä, se olisi kiva pystyä analysoimaan. Oliko se tekninen kehitys niin huimaa vai tuliko jostain niin vahva kuvitelma vapaudesta ja riippumattomuudesta vai oliko se porukkaan kuuluminen, ei pysty sanomaan. Aika on niin erilainen nykyään ja nuorilla on paljon enemmän vaihtoehtoisia harrastuksia ja mahdollisuuksia. Mutta se on sanottava meidän 70-luvulla aloittaneiden puolesta että tää on kun tupakanpoltto, sen kun on kerran alottanut niin vaikee saada lopetettua.
    FJR -14
  10. #10
    ^-76 hommasin tälläisen ja sitten oli tosi pitkä tauko mutta nyt on samantapainen alla. http://www.suzukicycles.org/photos/s..._TS125_450.jpg
  11. #11
    ^^Erona vaan siihen tupakanpolttoon että tätä ei edes halua lopettaa
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  12. #12
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Elämä on valintoja täynnä ja ei tää nyt niin kallis harrastus voi olla ainakaan jos tätä foorumia lukee kun opiskelijatkin ajelee prätkällä
    Juurikin näin. Itse 30+ ja hoitoalalla, opiskelijana ja töissä. Yksin asun, eli ei huollettavia, ei edes vakkari mimmiä, Kohta varmaan sellanenkin löytyy kun kalenteri alkaa täyttyä kyyditettävistä. Aika monta hanuria on pitänyt kuurata että nyt on mopo alla
    Honda CBR1000RR
    Ex.Suzuki Gsx-R 1000 K9
    Ex.Suzuki Gsx-R 1000 K3
    ex.Kawasaki Z1000 -03
  13. #13
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    ^-76 hommasin tälläisen ja sitten oli tosi pitkä tauko mutta nyt on samantapainen alla. http://www.suzukicycles.org/photos/s..._TS125_450.jpg
    Jep
    yamaha-125-yas-3-06.jpg

    Tolla alettiin. Nyt 8 pyörää myöhemmin on vähän isompi alla. On ollu Hondiakin.
    Siinä on tietty iso ero että tuohon aikaan 15-vuotiaskin pääsi töihin omaa rahaa hankkimaan.
    FJR -14
  14. #14
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Elämä on valintoja täynnä ja ei tää nyt niin kallis harrastus voi olla ainakaan jos tätä foorumia lukee kun opiskelijatkin ajelee prätkällä
    Ei pysty olemaan tarttumatta tähän piikkiin ja huomauttaa, että ainakin omaan pyörään rahat ovat peräisin 4 vuoden vakioduunista.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  15. #15
  16. #16
    15-vuotiaskin pääsi töihin omaa rahaa hankkimaan.[/QUOTE]
    Pääsi töihin 14 vuotiaskin kesäksi, jos sen vuoden loppuun mennessä täytti 15 vuotta, niin kuin minulla kävi. Ja niitä töitä tosiaan oli tarjolla tuonkin ikäisille raksoilla ja sahoilla.
    <p>.</p>
  17. #17
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    1. oli tämä: https://www.google.fi/search?q=yamah...HN74arJqrUM%3A

    Ja 2. oli tämä: https://www.google.fi/search?q=laver...uP6iwH8ueTM%3A

    Imatranajoissakin nähty 70-luvulla.
    Joo, RD mustine koneineen ja Torque-Induction-läppineen oli liian kallis
    Piti tyytyä AS3:n
    FJR -14
  18. #18
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    EDIT Mikä täällä mahtaa olla sukupuolijakauma?
    Vähän suuntaa antaa se, että tilastojen mukaan noin 9,5 % moottoripyörän haltijoista on kauniimpaa sukupuolta.
    ------------------------------------------------------------
    Yamaha FJR1300A -13 ja BMW F650GS -01
    Hahntennjoch, 25. syyskuuta 2005
    ------------------------------------------------------------
  19. #19
    Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
    Elämä on valintoja täynnä ja ei tää nyt niin kallis harrastus voi olla ainakaan jos tätä foorumia lukee kun opiskelijatkin ajelee prätkällä
    Päivät kun käy duunissa ja illat koulussa ja siinä välissä harrastaa niin hyvin onnistuu, been there done that.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  20. #20
    Lainaa Beny S Hymen kirjoitti Katso viesti
    . Uusia harrastajia ei lajin pariin tule, koska kustannus. Poliitikot keksivät lisää uusia rajoitteita, normeja ja sääntelevät ja kontrolloivat harrastusta jne..
    Täyskieltoa lakiin koskaan tuskin tulee, mutta sääntelyt, rajoitteet ja verotus/veroluonteiset maksut ovat tehokas ja laillinen keino lopettaa moottoripyöräily Suomesta.
    Väheksymättä rajoitusten vaikutusta, en kuitenkaan pidä niiden vaikutusta suurimpana. Ei se kortin ajo tai piikin tai ison pyörän hommaaminen köyhästä talosta ponnistavalle ollu ennenkään mitenkään läpihuutojuttu. Tahtoo sanoa että jos poltetta lajiin on niin sitten esteet selvitetään ennemmin tai myöhemmin.

    Mutku sitä poltetta ei näytä olevan. Tai että prätkä ei tunnu nuorisolle olevan se yksi kaikkein kovimmista jutuista. Syitä voi pohtia.

    Esim. matkailun helpottuminen. Kun ite oli teini, niin ei ollu mieleenkään että perhe olis lähetty lentämällä lomalle jonnekkin. Mutta mopolehdestä matkakertomusta Välimerelle lukiessa pystyit helposti kuvittelemaan että nuin sitä ittekin sitten kun on pyörä (vaikka ajatus realisoituikin vasta paljon myöhemmin). Kun taas nykyään pystyt ottaa vaikka kaveriporukalla halpislennon jonnekkin.

    Ja sitten jos käyttää hiemän kliseitä, niin hyvin varhain hahmotti moottiripyörän Freedom Machine -olemuksen, joka tietysti puhutteli hieman yksitotisella paikkakunnalla varttunutta. Vaikkei edes vielä ollu nähnykkään Easy Rider:a. Verraten nykyaikaan kun aika hyvin taitaa olla mahdollisuus toteuttaa itseään muutenkin.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  21. #21
    Ennenhän ne kunnon pyörät oli ihan vitun kalliita, muistan kun n. 97-98 oma liksa (noin keskiansio yleensäkin taisi olla tuolloin) oli 13000mk kuukaudessa ja käytetty tonnicebari 90 -luvun alusta maksoi 75000mk.
    Nyt keskiliksa töissäkäyvillä on 3300e ja 8v vanha tonnari maksaa 4000-4500 euroa (esim. bandiitti tms).

    Eli kahdessakymmenessä vuodessa prätkien hankintaan joutuu käyttämään entisen puolen vuoden bruttopalkan sijaan puolentoista kuukauden bruttopalkan. Samoin renkaat ja varaosien hinnat ovat tulleet alas ja huoltovälit pidentyneet.

    Tosin nykyään kaikennäköiset ituhipit menevät trendikkäästi jollain bussilla ja junalla...ja omia kulkuneuvoja vierastetaan eli varmaan asennemuutoskin on ollut jonkinmoinen.
    Onneksi omalle jälkikasvulle ja puolisolle olen saanut hyvin istutettua motoristikipinää. Ugh
    FJR 06/2014
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  22. #22
    Moottoripyöräily ei ole ehkä mediaseksikästä.
    Nykyään kun ihmisiä lokeroidaan niin toiset harrastaa tätä
    toiset ymmärtää tämän ja jotkut ei tajua ollenkaan.
    Välillä kuuluu juttuja, kyllä tosta pitää oikeasti tykätä kun
    noin paljon rahaa laittaa tohon. Jos ostaa uudet renkaat
    rossipyörään tai uuden kypärän.

    Kyllä uistelu, metsästys ja golf maksaa samoin laskettelu, jääkiekko yms.
    Kokemusta on.
    nyt:Victory Vegas 8-Ball ja Honda Monkey
    ex.Suzuki 250RMZ
    ex.Husqvarna 250TC
    ex.Honda VFR
    ex.Suzuki Intruder
    ex.KTM 250GS
    ex.Suzuki 125TS
    ex.Helkama Raisu
    ex.Suzuki PV
  23.  
  24. #23
    "Jos aluks hossuu, nii lopuks vässyy" burtsi_:n avatar
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Kyllähän moottoripyöräilyn aloitus on ainakin opiskelevalle nuorelle vaikeaa, kun valtio ottaa siivun kaikesta mahdollisesta. Opintotuki on jo nyt sellainen että hyvä kun asumaan kykenee ellei työpaikkaa oheen siunaannu.
    Itsellä kuitenkin rakkaus lajia kohtaan on vuosien saatossa kasvanut sellaisiin mittoihin, että kyllä keinot keksitään. Joillekkin on ensimmäistä vuokra-asuntoa hankkiessa syntynyt käsittämätön halu hankkia kallis kämppä ja desinghuonekalut. Selvähän tuo on, ettei tuolla kaavalla mopoa enää hankita. Itsellä ajatusmaailma on toisenlainen. Töissä olen kaiken liikenevän ajan olettaen että töitä on tarjolla, kalliit huonekalut on jätetty kauppaan ja haaveet tilavasta kaksiosta kuopattu heti kättelyssä ( helpottaa kummasti kun kauniimpi osapuoli ei asu saman katon alla). Pakolliset menot koitettu pudottaa minimiin, ja syödään sitten vaikka pieniä kiviä ja juodaan sadevettä, aivan sama kunhan harrastus jatkuu.

    Heilutellaan kun tavataan, terv. Opiskelija, motoristi, 23v