Uusi foorumilainen ilmoittautuu ja tarvitsee heti apua. Ostin otsikon ja allekirjoituksen mukaisen MP:n muutama viikko sitten hyvältä kaverilta. Elämäni ensimmäinen ikioma MP. Onhan noilla tullut jonkin verran kokeiltua, mutta noviisi kuitenkin olen.
Mopossa on kaikki aivan huippukunnossa, tarvitsi vain keväthuollon. Siispä vaihdoin öljyt, suodattimen, tulpat ja tarkastin ilmanputsarin. Lisäksi venttiilit ja kaasarit on säädetty 5 tkm sitten korjaamossa.
Kaikki toimi mainiosti ja kilometrejäkin on jo takana yli 300. Teknisesti siis huippukunnossa.
Tänään sitten lähdin näyttämään mopoa veljelle ja sehän halusi ottaa tyypit. Hänellä on ollut useitakin moottoripyöriä, joten ihan kokenut kaveri. No ajokamat päälle ja sitten hyppäs kuin orava pyörän päälle.
Sehän alkoi kaatumaan toiselle puolelle ja sinne meni kyljelleen mopo ja mies.
Oli veljellä ollut 50 kg kevyempiä pyöriä, joten aliarvioi varmaan tuon painon ja hölmöili.
Vilkku rikki, sivulaukku rikki, katteita rikki.
Eniten kuitenkin ihmetyttää, kun ei enää käynnisty??? Siis ei kertaakaan tuon kaadon jälkeen.
Startin rele naksahtaa, solenoisi varmaankin vetää ja pikkasen yrittää pyörähtää. Mutta pyörähtää jotenkin tyhjää. Otin kampiakselin kotelon irti ja kampiakseli pyörii, samoin startti ei ole jumissa. Tulpat pois yksi kerrallaan ja välillä käynnistysyritys tulppa irti. Ei ole siis varmaan bensaa palotilassa ahdistamassa. Akkubuusterilla apuvirtaa, silti startti ei pyöri. Satulan alla olevat sulakkeet ehjät.
Mikähän ihme tuossa on, joku piuha irti?
Liian onnellinenhan minä olisin tuon mopon kanssa ollutkin
Edit: tulpat eivät ole kastuneet ja näyttävät hyvälle. Bensa ei haise, joten kaasarit ei tulvi. Tulppa ei anna kipinää startatessa. Tosin starttihan ei pyöritä.
Viimeksi muokannut: rikugien; 08.04.2016 klo 00:21.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Akku oikosessa? Mikä jännite levossa ja mikä startissa. Buusteri ei välttämättä auta jos akku kunnolla sökö
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Akku on uusi. Jännite levossa yli 12V, startatessa en kokeillut. Voisko se akku hajota, kun menee kyljelleen?
Oli vähän hankalaa, kun piti pimeässä ja kiireessä touhuta.
Hallilla mittaamallahan vian luulisi löytyvän. Ajattelin vaan kysellä, jkos olis joku tosi yksinkertainen juttu.
Edit: eli huomenna ekana akku irti ja buusteri suoraan akkukaapeleihin kiinni
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Kokeile ensin se jännite kun starttaat. En tiedä muistanko väärin mutta olen jostain joskus kuullut ettei ole hyvä jos antaa boosterilla suoraan virtaa ilman akkua. Voi olla, että on mun unikuvia tai sitten ei. Kokeile myö parantaa maadoitusta pyörässä esim. apuvirtakaapeli akun miinuksesta pyörän runkoon ja sitten kokeilet startata.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Edit:Ei mtn
Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
ABSillinen turbobusa powered by delvac.
Siis pyöriikö startti ollenkaan, siis yrittääkö edes? Vähän jäi epäselväksi, vai naksahtaako vain solenoidi? Ootko tarkistanu startin virtakaapeli ja maadotuksen?
Ei ole ongelmaa ilman akkua boosterilla tartata, samallailla sielä on akku sisällä. Tyhjiä akkuja sillä muutenki autetaan niin käytännössä melkee sama onko se siellä vai ei.
Kawasaki ER-5 -97
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Kummalle kyljelle se kaatui? Kuulostaa aika erikoiselta että kaatumisen seurauksena ei enää starttaisi.
Ettei olisi tappokatkaisija menny jumiin tai rikkoutunut jos kaatui oikealle.
Tarkista myös sivuseisontatuen kytkin jos kaatuo vasemmalle.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Joissakin pyörissä on kaatumissuoja joka estää moottorin käynnistuksen/käymisen pyörän ollessa
kumollaan. Saattaisi sekin jumittaa jos sellainen tuossa on. Vaatisi jonkun Haynesin tms korjaamokirjan josta tuo selviäisi, tai kytkentäkaavion. Tai sitten kaverin jolla on kokemusta noista hiukan enemmän.
Suzukeista mitään tietämättä, onko siinä jokin anturi tms. joka estää starttaamisen kaadon jälkeen? Oma kawa heitti ainakin vikakoodia kippaamisen jäljiltä ja sen sai nollattua. Toisaalta elektroniikka ottaa tärskyn vaikka vain paikaltaankin kellahtaisi, joten itse tarkastaisin kaikkien liittimien, sulakkeidien yms. paikallaan olon. Foorumin tekniikkagurut osaa varmasti tarkemmin analysoida kun ketjun sattuvat huomaamaan.
Ei tossa vanhassa äffässä mitään kaatoanturia ole
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Ei lähtenyt buusterilla ilman akkua. Kokeilin ensin akun kanssa ja startatessa akkujännite alle 7 V.
Nyt hinausautolla mopo tallille ja katteet pois niin pääsee kunnolla tutkimaan sähköjä
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Inertia eli kolariturvakytkimiä on laitteissa joissa on sähköinen polttoainepumppu, sen tarkoitus on keskeyttää polttoaineen syöttö ruiskutussuuttimiin / kaasuttimiin kolari / kaatumistilanteessa palovaaran vähentämiseksi. Pääsääntöisesti voi todeta että kaasutinmoottoreissa ovat varsin harvinaisia. Kolariturvakytkimen laukeaminen ei läheskään aina estä käynnistysmoottorin pyörittämistä ts. startata voi mutta polttoainetta ei tule kytkimen lauettua. Tällaisen olemassaolo on mahdollista, Suzukia en moottoripyöränä tunne niin hyvin että osaisin sanoa onko ko. mallissa sellainen asennettuna.
Yleensä tuollaiset on kontaktivikoja, itsellä on mopo hyytynyt lokkiin törmäämisen seurauksena.Purettiin kaikki katteet irti tien poskessa, kunnes huomattiin, että akun miinusnapa oli löysällä.Jotenkin väistöliike hyydytti virrantulonKokeilisin käynnistystä vaikka auton akun kanssa, siten, että liitokset on pultattu kiinni, eikä vain hauenleuoilla.Omaan pyörään kun liittää buusterin hauenleuoilla, niin siitä ei tule oikein mitään apua.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Startti rikki. Ei pyöri vaikka oikosuljen releen navat. Kokeilin myös kaverin akulla. Eli eikun startin purkuun. Hankala purettava näyttää olevan.
Toivottavasti on vaan hiilet menny. Saako startin pois purkamatta kaasaripakettia päältä pois?
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Mittasitko siitä starttimoottorin kaapelista tuleeko sinne jännite, kun starttaa?
Ellei tule, niin kannattaa etsiä "breaker assy", mikä lie vikavirtasuoja, tjsp.
http://images.esellerpro.com/2757/I/...5A00-000_B.jpg
Toi punanen nänni tossa skordarin alla voi olla lauennu, siis vähänkuin automaattisulake.
Ellei sekään, niin kokeilisin vaihde vapaalla ja pyörä pukilla antaa suoraa virtaa sinne startille, että selviää pyörähteleekö se lainkaan.
Viimeksi muokannut: perazzi; 08.04.2016 klo 18:28.
Startti irrotettu ja pyörii irtaallaan, mutta:
Moottori jumissa. Ei pyöri jakoavaimella kampiakselin päästä. Eli starttikaan ei jaksa pyöritellä, kun on kuormaa perässä.
Oliskohan jakoketju tai kiristin hypännyt pois?
Ihmeellinen tapaus. Kannattaakohan tuota enää avata? Jotenkin ei nyt huvittas alkaa enää purkamaan.
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Oliko kone käynnissä vai sammutettuna kun kaatui?
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Onko se kone ihan tyystin jumissa vai onko siinä sen verran välystä että jumi voisikin olla vaihdelaatikon puolella? Liikkuuko pyörä vaihteen ollessa vapaalla? Tai liikkuuko se vaihde päällä ja kytkin pohjassa?
Todella outo juttu joka tapauksessa, että miten sammutettu kone voisi mennä kyljelleen kellahtamisesta rikki.
Jos tulpat on paikoillaan, niin ei moottoria helposti saa pyörimään. Siihen perustuu sekin, että auton voi pysäköidä melkoiseen mäkeen vaihde päällä ilman käsijarrua. Pikku-gessustakin sai melkoisella voimalla pyörittää takarengasta, että sai ilman tulppiakaan pyöritettyä konetta venttiilien välysten mittaamisen yhteydessä.
Kannattaa kokeilla se työntämällä käynnistäminen. Vaikka 3-vaihde päälle, virrat päälle, kytkin pohjaan, kaveri työntää pyörän juoksuvauhtiin ja sitten löysäät kytkintä. Kaasukahvasta varmista, että "tappokytkin" on asennossa, jossa moottori käy.
EDIT: olikin näköjään tulpat irti ja kokeiltu työntämällä käynnistämínen.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Lähtee siis pyörimään vähän matkaa. Ehkä vajaan neljänneskierroksen suuntaansa. Se hämäsi silloin aluksi. Jumiin se joka tapauksessa jää. Antaa vain pyöritellä vähän tuolla samalla välillä
Honda F6C Valkyrie -00
Triumph Trophy 650 TR6R -67
Nimbus 750 -56
ex.Triumph Tiger 800 XRx -15
ex. Moto Guzzi V1100 Breva -05
ex. Kawasaki KLX 250S -09
ex. Suzuki GSX 1100 EX -81
ex. Suzuki GSX 1100F -92
ex. Suzuki GSX 750F -89
Ei muuta kun työkalut käteen, äffä osiksi ja vikaa etsimään. Ei se mitään rakettitiedettä ole ja ilman muuta kannattaa vanha sotaratsu laittaa kuntoon.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Josko tästä apua: Sain nimittäin välitettäväksi tälläisen viestin...
"Rikugien Suzukin moottori ei pyöri, sillä se on täyttynyt bensalla. Suzukissa tämä käy helposti, kun bensahanan unohtaa pri-asentoon.
Hoitona on pilaantuneen moottoriöljyn vaihtaminen.
Minulla oli tämä sama vika vuosi sitten.
Motoristiterveisin Reima Leistevuo"
Että näin voidaan eri saittien välityksellä avittaa toisiamme - toivottavasti,?Kiitos Reima!
![]()