Moi,
Katselen parhaillaan varusteita ensi kautta varten. Pyörä on BMW RNineT ja mietin tässä mikä on hyvä ja mahdollisimman kattava varustesetti.
Ajatuksena on että mulla olisi tyyliin: nahkakengät, farkut ja ajotakki. Ajattelin että hommaisin kaikki vedeltä suojatut varusteet niin voisin huoletta ajaa töihin ja olla toimistolla päivän samoilla vaatteilla. Onko kokemusta vesitiiviistä farkuista? Onko kuumat ja hiostavat kesällä?
Olen katsellut mm. näitä
-Revit Stealth Hoody
-Revit Orlando H20 farkut
-Alpinestars Oscar Twin Drystar boots
Vai ostaako nahkatakki, farkut ja sitten sadeasu erikseen joka kulkee repussa. Onko kokemusta toimiiko tämä paremmin? Sillon voisi olla "normi" ajofarkut ja nahkainen takki.
![]()
jotenkin mulla on sellainen tunne että ajofarkut painaa normaaleja enemmän. ja kankeampaa kangasta. tuskin kiva istua niillä töissä koko päivä.
eikö töissä voi vaihtaa vaatteita ku sinne menee, siinähän menee max 5min..?siinä ajassa kyllä repii jo koko ajopuvunkin pois tarvittaessa ja hieman enemmän suojaa,jos jotain sattuu.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Toki voi vaihtaa toimistollakin ja niin teinkin viime kaudella. Eihän siinä kauaa mene. Sit pitää vaan aina roudaa vaatteita repussa. Nyt olikin ajatuksena löytyykö kokemusta noista vesisuojatuista kamoista "normi" käytössä ja mikä olisi "kaiken kattava" ratkaisu
Ite oon käyttänyt ihan ajokamojaa tai sitten helteellä shortseja ja t-paitaa, ajofarkut oli mutta ne oli vähän turhan kompromissit, ei hyvät päällä ajaessa eikä muutenvaan. Muutenvaan oli vähän kuin kolmet farkut päällekkäin.
Vaatteidenvaihto on toimivin, niitä kotimaisia kevlarfarkkutekeleitä voisi kokeilla
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Mulla on kyllä ollut ajofarkut jo pari vuotta ympärivuotisessa käytössä. Enkä taida tavallisia farkkuja enää edes ostaa. Tietenkin jos niihin laittaa ne suojat paikalleen, niin muuttuuhan ne kömpelöiksi.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Itse teen toimisto hommia ja työmatkat sujuu kesäisin prätkällä aina Latviaan saakka. Perusvarustuksena ohuet kuorihousut, jotka vedän tavallisten farkkujen päälle ja tarvittaessa laitan kuoren alle vedenpitävän kalvon. Tavallisesti takkina on nahkarotsi, mutta joskus käytän pidempää rättitakka, jos joutuu pikkutakkiin pukeutumaan. Kengät on suurin ongelma, varsinkin jos menee palaveriin.... Mutta silloin repussa läppärin kanssa kulkee yleensä pikkukengät..
Ei kiinnosta pätkääkään
Mie lähtisin töihin ihan vaan jollain gore-vastaava puvulla, jonka laittaisin työpäivän ajaksi narikkaan.
Alle ne vaatteet, joissa pyörisin päivän duunissa.
Kai ne työvaatteet voi jättää sinne töihinkin sen sijaan, että roudaa edes takaisin.
Jos on penniä, niin laitat Rusten kustomoimaan byysat ja takin.
Mulla on noiden tekemät farkut, ja ovat ihan hyvät käytössä.
http://fi.rusteprotection.com/
Ymmärsin aloituksesta, ettei aikomus ole ajella ihan alkukeväästä/ loppusyksystä.
Asusteeksi riittänee myös kypärä ja hanskat. Jos haluaa, niin jotkut ajotennarit. Erillinen kaksiosainen sadeasu, jos sade yllättää, kun kotio pitäisi mennä.
Mikä on työmatkan pituus muuten?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mulla tulee työmatka-ajoa 60 km päivässä, yleensä viitenä päivänä viikossa. Lämpötilarajana oon pitänyt +5 astetta. Keväällä ja syksyllä kun lämpötilat on alle 15 astetta, käytän goretex ajoasua ja kahvalämppärit hehkuu täysillä, mutta kun kelit lämpenee niin takista lähtee kaikki kelmut pois ja housut vaihtuu ajofarkkuihin sekä hanskat kevyempiin. Jos aamulla sataa vettä ihan kaatamalla, niin menen töihin autolla, mutta jos vähän ripottaa tai jos iltapäiväksi ennustetaan sateita niin menen pyörällä ja otan sadehaalarin mukaan. Palavereihin menen myös mopolla, silloin on mukana vedenpitävä selkäreppu, jossa on palaverissa tarvittavat paperit. Eikä ole tullut asiakkailta negatiivista kommenttia siitä että menen palaveriin kypärä kainalossa.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: Ajofarkut eivät ole kovin mukavat jos istuu toimistolla koko työpäivän. Ihan jo senkin takia että ajofarkut on yleensä sen 10-15 cm liian pitkät, lisäksi kun ovat vähän paksumpaa kangasta, kevlar-vahvikkeiden kohdalta housut ei oikein hengitä ja polvisuojatkin häiritsee. Lisäksi jos on vielä vedenpitävä kalvo, niin saattaa kyllä tulla hiki...
Itselläni on duunissa vaihtovaatteet ja sandaalit jotka vaihdan kun tulen duuniin. Tokihan niitä saa sit kuskailla repussa aina välillä pesuun mutta ainakin omalla kohdalla todennut ihan toimivaksi.![]()
-Suzuki Bandit 1250s-
(ex Kawasaki ZR7)
Mulla tulee päivässä 40km ajoa yhteensä, ja viis kertaa viikossa.
Voi tosiaan olla että kesällä on liian kuuma pitää vedenpitäviä ajofarkkuja joten niiden hommaaminen on ehkä vähän niin ja näin. Joutuu kumminkin vaihtamaan kevyempiin. Ehkä erillinen sadeasu repussa on hyvä ratkaisu. Viime kesänä oli usein päiviä jolloin aamulla paistoi aurinko ja töistä lähtiessä tuli vettä...
Joskus mietin, että pilkkihaalarin kaltainen ajoasu olisi kätevä, kun ei tarvitsisi pukea kaikkea erikseen. Olisi vain yksi haalari joka on nopea ottaa pois kengät jalassa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tässä täytyy myös huomioida tyyliseikat. Jos nikkinä on caferacer ja pyöränä retrobemari, niin ei kai silloin voi vetää missään neonkeltaisessa sade-asuissa.
Käytännöllisintä ja turvallisinta olisi tietenkin ajaa kunnon ajovarusteissa ja vaihtaa ne töissä työvaatteisiin. Jenkeissä työmatkakäytössä suosittuja ovat ilmeisesti ajohaalarit, jonka alle voi heittää "farkut ja bleiserin". Esim. täältä http://www.aerostich.com/suits
Jos taas haluaa säilyttää katu-uskottavuuden, niin sitten on parempi ostaa ne ajofarkut ja siisti nahkarotsi ja kärsiä hieman sateesta ja vilusta.![]()