Tohon on vähän vaikee vastata kun en oikein keksi sopivaa vertailukohtaa, mut mut
jos sulle tulee mieleen alustaa ajatellessa esim sellaiset asiat kuin:
jousivakio
lineaarinen
progressiivinen
vapaa pituus
asennettu pituus
esijännitys
esijännityssäädin
hidas vaimennus
nopea vaimennus
menovaimennus
paluuvaimennus
säätöventtiili
takaiskuventtiili
männän öljykanavat
shimmaus
simmilevy
shimmipakka
vaimennuskäyrä
vaimennuskerroin
linkkusuhde
anti-squat
ketjuvoima
sisäänjousto
ulosjousto
painauma
lastattu painauma
hydraulistoppari
jne...
niin sitten tuskin olen mielestäsi velho.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Noi alustan säätöhommat olen aina tehny periaatteella; jos ei tullu kerralla hyvä niin samaan hintaan kuuluu lisähifistely niin kauan että homma on bueno. Ja kun olen jo useamman vuoden noita tehnyt, niin alkaa oleen aika tuttuja eri pyörämallien alustat siinä mielessä että tietää etukäteen miten niitä on mahdollista säätää/ mikä tekijä aiheuttaa suurimman rajoituksen siinä kyseisessä mallissa/ vuosimallissa. Joten osaan etukäteen hieman sanoa mikä on mahdollista ja mikä ei. Ja mitä muutoksia ko mopolle ehkä kannattaisi tehdä, riippuen siitä minkä verran omistaja haluaa panostaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No muotoillaan vielä kerran ...OSAAVAA apua...
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Koskeekos tota alustan säätöä sama laki kuin moottorin viritystä, siinähän se menee niin että jos teho ei laske yli 25 % on viritys onnistunut![]()
On sitte Scuuballa ainakin 11 asiakasta ens kesäksitai oikeastaan en voi puhua muiden puolesta, kaikki ei oo varmaan yhtä kädettömiä kuin mä
![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Kiitos Scuuballe loistavasta opetuksesta.
Hyvin jäsennelty, pala kerrallaan ja loogisesti esitetty ja selitetty niin, että vähemmänkin tekninen motoristi ymmärtää mistä vaimennuksessa on kyse.
Ainoa mitä olisi voinut lopuksi näyttää, josta voisi sitten nopeasti kysyä, niin olisi etu-/takaiskarin kokonaisuuden halkaisukuva. Nyt toki erittäin tarkat kuvat osista, mutta koko paketin halkaisukuvasta voisi nopeasti kerrata mielessään onko ymmärtänyt kaiken.
Suosittelen kaikille, jotka eivät vielä mielestään ymmärrä miten vaimentimet ja vaimennus toimii.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kiitos Scuuballe leppoisasta lauantai päivästä. Paljon tuli asiaa ja selvyyttä omiin ajatuksiin ja ihan uusia asiotakin mitä ei vaan ole tullut koskaan ajateltua.
Tästä on hyvä jatkaa kohti kevättä, ehkä saa jotain moposta säädettyäkin ja toivottavasti oikeaan suuntaan
Suosittelen !
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Hinta laatu suhde oli taas enemmän kuin kohdallaan. Kiitokset Scuuballe. Opin taas uutta ja ihmeellistä![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
Kannatti lähteä vähän pidemmältäkin
Uutta ja ihmeellistä asiaa tuli roppakaupalla
Nyt on jonkin verran ymmärrystä, miksi pyörä halua tehdä jotain joskus ja minkä takia.
Suosittelen vilpittömästi kurssia kaikille, jotka ajavat tai aikovat ajaa kaksipyöräisellä![]()
Kiitokset Scuuballe kurssista! Fiilikset melkein kun olisi jo päässyt ajelemaan. Hyödyllinen kurssi, suosittelen.
V-strom -06, Nuda 900R -12, maxi scooter, e-bike
Kiitos Scuuba kurssista! Nyt kun tuota kurssin sisältöä on hetken sulatellut, niin mieleen on tullut seuraava kysmys: Mitä suosittelisit luettavaksi jos haluaa oppia vielä enemmän alustan toiminnasta ja siitä, millä perustein eri komponentteja/säätöjä valitaan? Mulle on ehkä selkein insinöörimäinen lähestymistapa, eli numeroita ja yhtälöitä, kun ei ole vielä ns. perstuntuma-mielipidettä olemassa näillä kilometreilla.
http://koalastothemax.com/
Siinä tapauksessa voisi suositella ehkä noita kahta ensimmäistä:
Iskarin sielunelämästä:
The Shock Absorber Handbook (2nd Edition) by John C. Dixon
Osin erittäin käytännönläheinen, mutta myös erittäin syvälle menevä.
400 sivunen raamattu.
Todella raskas ja syvälle menevä mopon dynamiikasta:
Motorcycle Dynamics by Vittore Cossalter
http://www.dinamoto.it/dinamoto/4_te..._2_version.htm
Ja muille sit pari kevyempää perus-opusta:
Laajasti ja käytännönläheisesti "tekniikkaa" käsittelevä:
The Racing Motorcycle (vol1) by John Bradley
http://broadlandleisure.com/
Erittäin helppolukuinen/ tajuinen ja halpa perusopus:
http://racetech.com/html_files/SUSPENSION%20BIBLE.html
Ebaystä kannattaa katsella/ tilata.