Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Terve, osaisko joku kertoa missä olisi vikaa kun staattorit palavat? Tällä hetkellä pyörässä on kiinni ktm125 -06 staattori (koska wr hussen omat ovat harvassa=).

    Sähköt käyty läpi, kaikki uutta paitsi, cdi boxi. ja puola. Eli ei pitäisi ottaa ainakaan maihin. Tämmöinen vastus on kyllä poistettu sähköista kun oli kärähtänyt. Luultavasti joku ylijännitteen poistaja, ettei lamppuja poltata

    https://gyazo.com/35e7623e2283b669b7821dbd837d9a9d (<-Vastus=)

    Uskoisin että vaikuttaa lamppuihin vain, Jos joku tietää mistä kyseistä osaa saisi, voisi ilmoitella.

    En vielä uskalla lähteä testaamaan uusilla osilla jos vika on jossain muualla, ennenkuin saan vastauksia, etten poltata kolmatta staattoria. Uusin myös jännitteen säätimen, ihmettelin vain sitä kun mittailin sähköjä tyhjäkäynnillä se antaa sen 13,8v? Mutta kun lisää kieroksia ne nousee päälle 30v? Onko se normaalia, eikös lamppu ole 12v? ktm staattorin valopuolaltahan oli luvattu 55-60v. Eikös säätimen pitäisi tuon määrän tasata siihen 14v? Valot eivät kyllä ole palaneet pyörästä. Vain staattorit

    Pyörä kyllä lähti uusilla osilla hyvin käyntiin. Mutta ajattelin vain kysäistä onko kellään ollut samantapaisia vikoja.

    Akkuahan pyörässä ei ole, Jos oikein muistan niin edellinen omistaja oli vaihtanut pyörään CR 125 -08 hussen sähköt.
    apuja husseeen
  2. #2
    En tunne tapausta mutta sähköjen päälle minun pitäisi kai jotain ymmärtää, toivottavasti auttaa oikeaan suuntaan:

    Staattori palaa koska siihen tulee liikaa häviötehoa eli käämeistä kulkee liikaa virtaa. Tämä voi johtua esim. siitä että a) kuormitusta ei ole valoilla yms. tarpeeksi jolloin säädin shunttaa virtaa maihin ja staattori kuormittuu liikaa b) staattorin jäähdytys on jostain syystä huonompi kuin mihin se on suunniteltu. c) kuormaa on muuten liikaa (tämä tosin ei ole varmaan syynä tässä). d) jännitteensäädin on rikki.

    Koska akkua ei ole niin a) kohta lienee todennäköisin. Viisainta olisi ehkä laittaa lisää kuormaa. Tämän voi tehdä laittamalla sopivan kiinteän kuorman (tehovastus) joka kuormittaa säätimen lähtöä "sopivasti" (kun pyörä käynnissä, tietenkin), jolloin tämä tehohäviö siirtyy staattorista/säätimestä siihen ulkoiseen vastukseen. Tämä on varmaan juurikin se mitä tuo kärähtänyt vastus on tehnyt, valitettavasti sen tehonkesto ei ilmeisesti ole aivan riittänyt. Mikä sitten on oikeanlainen vastus on vähän vaikeampi juttu mutta esim. 5.6 ohmin vastus kuormittaa n. 35 watilla jos jännite on 14 volttia (teho on jännite toiseen jaettuna vastuksella ohmeina). Tuollaiset vaativat yleensä sitten myös jonkunlaista jäähdytystä, muuten nekin kärähtävät. Sopiva vastuksen tehonkesto on varmaan luokkaa 50 wattia (pitää olla enemmän kuin mitä siitä tarvitaan, mieluusti esim. 1.5-2x). Näitä saa elektroniikkaliikkeistä.

    t.Janne
    Viimeksi muokannut: jahonen; 03.01.2016 klo 22:04. Syy: poistettu maininnat akusta
    KTM 1190 Adventure ABS -16
    Beta ALP 4.0 -16
  3. #3
    okei kiitos hyvistä vastauksista. Mutta pitääkö siis jännite tasata noilla vastuksilla siihen 14volttiin?
    apuja husseeen
  4. #4
    Tämä menee suunnilleen näin laturin teho (xW) - kuluttimet (W) (valot sytytys ym.) = vastuksella hukattava teho (W). Jännitteen säädin hoitaa jännitteen tason (~14V) pidon oikeana ( tätä käytetään oletusarvona vastuksen arvoa (ohmi) laskettaessa) mutta kun akkua ei ole tasaamassa kulutusta on lähes kaikki laturin tuottama teho pyrittävä käyttämään. Siksi luodaan vastuksilla keinokuormaa.

    Täällä helppokäyttöinen laskuri jolla voi laskea vastuksen arvon http://www.netikka.net/phweb/Elektr/laskuri.html. Ja tehonkestoa (W) tietenkin reilusti enemmän kuin vastuksella hävitettävä teho (W) on.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 04.01.2016 klo 02:05.
  5. #5
    http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...ducts_id=15654

    tuommoinen vastus varmaan toimisi? vastuksella ei taida olla väliä kummin päin kytkee?

    Sähköt ovat kyllä pyörässä todella yksinkertaisesta päästä. Eli staattorin valojohto meneee suoraan säätimelle, ja siinä välissä on myös vastu,mikä menee maihin, ja samasta jakaantuu valoille virta.

    Osaisitteko yhtään sanoa mikä vastus olisi lähellä oikeaa, jos staattorin valopuola tuottaa sen 55-60v? CR/WR:än sähkökaavioita kun ei meinaa netistä löytyä.
    apuja husseeen
  6. #6
    Lainaa jahonen kirjoitti Katso viesti
    En tunne tapausta mutta sähköjen päälle minun pitäisi kai jotain ymmärtää, toivottavasti auttaa oikeaan suuntaan:

    Staattori palaa koska siihen tulee liikaa häviötehoa eli käämeistä kulkee liikaa virtaa. Tämä voi johtua esim. siitä että a) kuormitusta ei ole valoilla yms. tarpeeksi jolloin säädin shunttaa virtaa maihin ja staattori kuormittuu liikaa b) staattorin jäähdytys on jostain syystä huonompi kuin mihin se on suunniteltu. c) kuormaa on muuten liikaa (tämä tosin ei ole varmaan syynä tässä). d) jännitteensäädin on rikki.

    Koska akkua ei ole niin a) kohta lienee todennäköisin. Viisainta olisi ehkä laittaa lisää kuormaa. Tämän voi tehdä laittamalla sopivan kiinteän kuorman (tehovastus) joka kuormittaa säätimen lähtöä "sopivasti" (kun pyörä käynnissä, tietenkin), jolloin tämä tehohäviö siirtyy staattorista/säätimestä siihen ulkoiseen vastukseen. Tämä on varmaan juurikin se mitä tuo kärähtänyt vastus on tehnyt, valitettavasti sen tehonkesto ei ilmeisesti ole aivan riittänyt. Mikä sitten on oikeanlainen vastus on vähän vaikeampi juttu mutta esim. 5.6 ohmin vastus kuormittaa n. 35 watilla jos jännite on 14 volttia (teho on jännite toiseen jaettuna vastuksella ohmeina). Tuollaiset vaativat yleensä sitten myös jonkunlaista jäähdytystä, muuten nekin kärähtävät. Sopiva vastuksen tehonkesto on varmaan luokkaa 50 wattia (pitää olla enemmän kuin mitä siitä tarvitaan, mieluusti esim. 1.5-2x). Näitä saa elektroniikkaliikkeistä.

    t.Janne

    Pyörässä taitaa olla 12v55w lampppu. Eli pitäisikö vastus olla 50-60wattinen?
    mikäs näistä olisi sopiva? Itsellä ei pahemmin ole ymmärrystä näiden päälle.

    http://www.partco.biz/verkkokauppa/i...1025_2098_1880
    apuja husseeen
  7. #7
    Lainaa keitsoo kirjoitti Katso viesti
    http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...ducts_id=15654

    tuommoinen vastus varmaan toimisi? vastuksella ei taida olla väliä kummin päin kytkee?

    Sähköt ovat kyllä pyörässä todella yksinkertaisesta päästä. Eli staattorin valojohto meneee suoraan säätimelle, ja siinä välissä on myös vastu,mikä menee maihin, ja samasta jakaantuu valoille virta.

    Osaisitteko yhtään sanoa mikä vastus olisi lähellä oikeaa, jos staattorin valopuola tuottaa sen 55-60v? CR/WR:än sähkökaavioita kun ei meinaa netistä löytyä.
    Tuo vastus vastaa 14V jännitteellä 35W kuormaa. Oikean kokoisen vastuksen laskemiseen tarvitaan laturin, staattorin, teho joko watteina (W) tai ampeereina (A). Lisäksi tarvitaan kuluttimien käyttämä virta tehona (W) tai (A) Pelkällä jännitteellä (V) ei laskentaa voi suorittaa.
  8. #8
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Tuo vastus vastaa 14V jännitteellä 35W kuormaa. Oikean kokoisen vastuksen laskemiseen tarvitaan laturin, staattorin, teho joko watteina (W) tai ampeereina (A). Lisäksi tarvitaan kuluttimien käyttämä virta tehona (W) tai (A) Pelkällä jännitteellä (V) ei laskentaa voi suorittaa.

    No muuta en osaa sanoa sähköistä kun että, lamppu taitaa olla se 12v55w? tai 12v35w? ja takavalona toimii led kilventeline, tehoja en ole siitä tutkinut. Staattorina tällä hetkellä KTM125 06-vm, siitäkään en tiedä muuta kuin että 55-60v taisi olla virrantuotto valoille.

    Osaisitteko noista päättellä / laskea oikean kokoisen vastuksen?

    Voin myös yrittää mittailla jotain virtoja, jos se helpottaisi ratkomaan. Kun tiedän vaan mitä mitata...
    apuja husseeen
  9. #9
    Jossain 125 EXC:ssä näytti olevan 35W valot joten ei välttämättä kannata revitellä liikaakaan, sekin voi käräyttää staattorin. Kokeilisin näin ollen tuolla 5.6 ohmin 50W vastuksella alkuun (löytyy tuolta linkatusta partcon listasta), mutta tietenkään mitään takeita ei voi antaa että staattori kestää. Se vaatisi sitten jo syvällisempiä mittauksia.

    Tuo vastus kannattaa asentaa mieluiten piitahnan kanssa johonkin metalliseen osaan joka kestää lämpöä, se voi mennä aika kuumaksi.

    t. Janne
    KTM 1190 Adventure ABS -16
    Beta ALP 4.0 -16
  10. #10
    Lainaa jahonen kirjoitti Katso viesti
    Jossain 125 EXC:ssä näytti olevan 35W valot joten ei välttämättä kannata revitellä liikaakaan, sekin voi käräyttää staattorin. Kokeilisin näin ollen tuolla 5.6 ohmin 50W vastuksella alkuun (löytyy tuolta linkatusta partcon listasta), mutta tietenkään mitään takeita ei voi antaa että staattori kestää. Se vaatisi sitten jo syvällisempiä mittauksia.

    Tuo vastus kannattaa asentaa mieluiten piitahnan kanssa johonkin metalliseen osaan joka kestää lämpöä, se voi mennä aika kuumaksi.

    t. Janne
    oorait, tuossa yksi vastus siihen jo tuli hommailtua, ja vielä teipattua. Tuli vain todettua että käy kyllä todella kuumana kun teipistä oli sulanut läpi..
    apuja husseeen
  11. #11
    http://www.slideshare.net/FlyingBob/...125144150-2012

    Tuli löydettyä CR/WR 125 huoltokirja netistä, ja sähkökaavio löytyi myös samassa. 200 sivulta löytyy kaavio. Siinä näytti vastus olevan 27ohm 10w?

    varaosanumerolla osa löytyy MP-racingiltä 8000h1017, hyvä juttu että alkuperäis osia vielä löytyy suomenmaalta.

    Aika kallis vastus 38e, no pitääpä tilata ja testata lähteekö pyörä toimimaan
    apuja husseeen
  12. #12
    Varmaan pitää olla alkuperäinen staattori että homma pelaa tuolla vastuksella.

    t. Janne
    KTM 1190 Adventure ABS -16
    Beta ALP 4.0 -16
  13. #13
    Lainaa jahonen kirjoitti Katso viesti
    Varmaan pitää olla alkuperäinen staattori että homma pelaa tuolla vastuksella.

    t. Janne
    voi olla, ajattelin ennen tilausta ettiä ktm 125 -06 staattorin tiedot. Ja vertailla vähän.
    apuja husseeen
  14. #14
    Lainaa keitsoo kirjoitti Katso viesti
    voi olla, ajattelin ennen tilausta ettiä ktm 125 -06 staattorin tiedot. Ja vertailla vähän.
    Ja kannatanee vaihtaa se takavalojen lediviritys alkuperäiseen tai ainakin laittaa keinokuormaa sen verran että kuorma vastaa alkuperäistä valosysyteemiä. Tulee nimittäin ajatus että valojärjestelmän pienentynyt kuorma on osasyy vastuksen palamiseen....
  15. #15
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ja kannatanee vaihtaa se takavalojen lediviritys alkuperäiseen tai ainakin laittaa keinokuormaa sen verran että kuorma vastaa alkuperäistä valosysyteemiä. Tulee nimittäin ajatus että valojärjestelmän pienentynyt kuorma on osasyy vastuksen palamiseen....
    Ledi systeemi tainnut olla 150h kiinni, en usko että se on ollut syynä vastuksen palamiseen.

    Ktm staattori näyttäisi tuottavan 12v110w, ja wr hussen oma 12v300w (10k rpm eli täysteholla). Aika suuri teho ero näyttäisi olevan..
    apuja husseeen
  16.  
  17. #16
    Onko koko sytytys ktm:stä vai miten hussen cdi toimii ktm staattorilla??? Ja vauhtipyöräkin varmaan erilainen ktm virtapäässä?. Omassa 07 wrrässä maadottunu sytytys/pulssikäämi tai mikä onkaa ja sitä ennen rikko cdin ni nyt tekis mieli vaihtaa jotku muut sähköt kun noita ei oikee mistään edes saa ja kaikki tuntuu vaa hajoovan. Tarvisin äkkiä joltain apua näihin osien hankintoihin kun pitäs saada pyörä ajoon ku lumetki pian lähtevät