Sivu: 10 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 891011 ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 316:sta
  1. #271
    Eipä nuo kameravalmistajat ota edelleenkään huomioon käytettävyyttä hanskat kädessä ja ilman näköyhteyttä laitteeseen. Edelleen paras systeemi oli vanhassa Contourissa, jossa oli reilun kokoinen liukukytkin. Se oli helppo siirtää laidasta toiseen hanskat kädessä. Virrat ja kuvaus yhdellä napilla. Kuvahan siinä oli huono, mutta käytettävyys suorastaan erinomainen. Akkukin riitti kun ei tullut hutikuvauksia.

    Jo Gopro 2:ssa oli muistaakseni kuvauksen aloitus ja lopetus painonapista. Hanskat kädessä ei oikein tunne menikö komento perille vai ei, eikä se heikko piipitys kuulu kypärään sisälle kun on tulpat päässä. Tuli kytkettyä kamera seis kun piti kuvata ja päinvastoin. Eikä kameraa ajaessa näe jos sen on kypärässä kiinni.

    Olisiko se niin vaikeaa toteuttaa mekaaninen kytkin (eihän sen tarvitse mennä kuoren läpi, joku liukupalikka jossa magneetti) niin ei tarvitsisi kauko-ohjaimia (niinkuin noita härpäkkeitä ei muutenkin olisi liikaa) akkuineen, latureineen jne.

    Tuskin täällä palstalla ruikuttaminen asiaa auttaa. Motoristit lienee kovin pieni vähemmistö ostajista.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 26.01.2022 klo 22:02.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  2. #272
    Lainaa siraulu kirjoitti Katso viesti
    Kuinka kauan kestää napin painalluksesta ennenkuin kamera oikeasti alkaa kuvaamaan? Minulla on Garmin Virb ja siinä kun naksauttaa kuvauksen päälle niin ollaan jo seuraavassa kylässä kun kuvaus alkaa.
    Vain muutaman sekunnin viive on.
  3. #273
    Lainaa siraulu kirjoitti Katso viesti
    Kuinka kauan kestää napin painalluksesta ennenkuin kamera oikeasti alkaa kuvaamaan? Minulla on Garmin Virb ja siinä kun naksauttaa kuvauksen päälle niin ollaan jo seuraavassa kylässä kun kuvaus alkaa.
    Kasi lähtee kyllä just heti käyntiin mutta enemminkin voisi kysyä paljonko menee aikaa että sen hemmetin napin löytää kamerasta kun kamera on kiinni kypärän leukaosassa eikä nappia näe
    Vähän miettinyt että liimään napin päälle korotuksen jotta sen tuntee sormella helpommin
    Kawasaki Z1000 - 2011
    Ex. Honda CB 600 F Hornet - 2010
  4. #274
    Lainaa alexz kirjoitti Katso viesti
    Kasi lähtee kyllä just heti käyntiin mutta enemminkin voisi kysyä paljonko menee aikaa että sen hemmetin napin löytää kamerasta kun kamera on kiinni kypärän leukaosassa eikä nappia näe
    Vähän miettinyt että liimään napin päälle korotuksen jotta sen tuntee sormella helpommin
    Tuo napin tunteminen yhtään paksumman ajokäsineen kanssa on kyllä joskus hieman hankalaa. Sama haaste on kauko-ohjaimen kanssa, kun ihan aina ei voi tuijottaa ohjainta sitä käytettäessä. Aloin pitämään tuota kaukosäätyriä reidessä juuri polven yläpuolella, jolloin pikainen vilkaisu on hieman kätevämpää/turvallisempaa.

    Tuon oman korotuksen liimaaminen nappiin ei olisi ollenkaan huono idea, jos siinä 8:ssa ei ole erillistä "kehikkoa" kameran ympärillä, kuten vielä 7:ssa on.
  5. #275
    GoPro 9 ja 10 380€ postit.sis hintaan.

    https://gopro.com/en/us/


    gs lc

    BMW, askel kohti aikuisuutta..
  6. #276
    Insta360 X2 on Verkkiksessä 420e. Varmaankin koska Installa omassa kaupassaan ale. Moposetti, jossa ilmeisesti ram mountti mukana on 512 euroa, tuo on esitelty hiukan huonosti.

    Tietysti nämä tarjoukset juuri kun itse hankin tuon jonkun kympin kalliimmalla. No, vasta toinen actionkamera ja ensimmäinen, joka edes jonkun verran vaimentaa tärinää. Vanha GoPro kyllä pysyy myös käytössä.

    Nyt siis kuten monessa arvostelussa todettu, tämä ei korvaa perinteisiä kameroita, mutta mahdollistaa hauskaa kuvakulmaa helposti.
    Tässä vasta pari pätkää ihan autolla ja pihalla kokeillut ja hiukan kyllä pettynyt kuvanlaatuun. Nyt siis saatan kyllä olla vaativa tässä. Uskoisin, että aurinkoisena päivänä, kun tämän saa mopoon kiinni niin saattaa tyydyttävääkin kuvaa tulla. Maisemia joutuu varmasti kuvaamaan edelleen pysähtymällä, etäisyyden päähän tuon kuva on vaan liian mössöä.
    Oma puhelin ei tuota pystynyt ohjaamaan, ei riitä potku rautapuolella. Instan editointisofta PC:llä on varsin helppokäyttöinen, kun itselle nämä videopuolen jutut olleet vaikeita. Toisaalta siinä taitaa olla kovin vähän säätövaroja. Pitää tutkia lisää. Koitan postaa myös jotain kuvaa jos saan aikaseksi. Hiukan pitää harjoitella ennen kauden alkua.

    PS. Jos saan tämän toimimaan kivasti ja helposti, on mahdollisuuksien rajoissa lainailla nopeampiin koulutusryhmiin. Pitäs pystyy upeesti kuvaan mihin kuski ajaa ja samaan aikaan mitä tekee pyörän päällä.

    Testi
  7. #277
    Löysin piltsikasta ilmeisen käyttökelpoisen "penaalin" kuvaustarvikkeiden, latureiden, piuhojen, kiinnityskappaleiden yms. sälän säilyttämiseen sivulaukussa. Tossa dji:ssäkin on monenlaista härpäkettä joiden soisi pysyvän tallessa. Hankinnan omavastuu 4,90€.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  8. #278
    Lainaa S^Hansu kirjoitti Katso viesti
    Insta360 X2 on Verkkiksessä 420e. Varmaankin koska Installa omassa kaupassaan ale. Moposetti, jossa ilmeisesti ram mountti mukana on 512 euroa, tuo on esitelty hiukan huonosti.


    Itsekin juuri ostin X2:n. Tankoon on jo kiinnike, mutta löytyykö hyviä valjaita, johon saisi selfie stickin kiinni? Voisi käyttää muutenkin liikkuessa. Instan oma vyö on kukkakepeille tehty ilman prätkävarusteitakin.

    https://www.karkkainen.com/verkkokau...o?id=101806187 tyyppiset ovat Goprolle, mutta kai jonkun adapterin saisi? Toki jos selkäpuolelle saisi, niin ei olisi ajaessa näkökentässä.
  9. #279
    Pomppasi etusivulle tämä threadi ja nythän tuota testivideota jo löytyy.

    Eli olin ensin Ahvenistolla X2 mukana, olin tätä varten hankkinut pari Ram Mounttia ja kokeilin niin peilin tilalla että takatarakkaa hiukan sivulle asennettuna.

    Exportattu video on 1440p noin 100:sen bittivirralla. Youtube pikselöittää tuota kyllä silminnähden.
    Vaikkakin kivannäköistä kuvaa tuli, niin olin ihmetyksissä, ettei tuolla saanut mistään pois horisontin tasausta vakauksen ollessa päällä. Oletin, että tätä pystyisi käyttämään mihin tahansa suuntaan osotettuna actionkamerana, ehkä olen missannut jonkun asetuksen.

    https://youtu.be/rlzWu-ia5xs

    Alastarolla laitoin tuon ainoalla tallennetulla setillä tankin etukiinnikkeeseen asennettuun pitempään mounttiin. Hiukan yllättäen tuohan teki näin oikein kivaa kuvaa. Ensin tuolla natiivilla vaimennetulla ja vaaterissa pysyvällä asetuksella ->

    https://youtu.be/yiLxgZyFIqk

    Ja sitten ilman vaimennusta jollonka tuntuma rataan ehkä parempi, mutta hiukan tärinää mukana. Olin kyllä yllättynyt kuinka vähän. Tämä siis suoraan runkoon pultattuna ja 15cm varsi kolmiosta hiukan mittaristoon päin.
    Äänet tallentu myös ihan hienosti alle 80 vauhteihin asti.

    https://youtu.be/k5ivPqcljsg

    Pitää kokeilla lisää.
    Testi
  10. #280
    Kiitos noista Insta-kokemuksista. Kiinnostava malli, ja nythän siitä on tullut X3. On käynyt mielessä että jos lisää kameroita hankkisin, niin sellainen voisi olla juurikin tuo Insta. Tai sitten drone, sillä saisi enemmän perspektiiviä, mutta oma hommansa ja opettelunsa siinäkin.

    Mutta akuista...näköjään tulee sen verran kuvattua että kaluston ylläpito on mielekästä. FDR-X3000:n akku ei ihan riitä koko päiväksi vaikka sillä ottaisi vain pieniä pätkiä. Ajattelin että lisäakku olisi poikaa, sen voisi vaihtaa kesken päivän niin johan riittäisi. Käkkäräiseltä löytyikin Hähnel-tuotemerkillä tuplapaketti halvemmalla kuin orkkisakku, ja ajattelin sitten lotota ja tilasin, vaikka kokemukseni tarvikeakuista ovatkin huonoja.

    Akut tuli, latasin ne täyteen käyttäen laturina kameroita (tuo 3000 ja vanha as100). Laitoin kokeeksi kuvaamaan 1080p/60 videota. Molemmat tallensi vähän reilun tunnin, sellainen 33GB. Orkkisakulla taisi jäädä hitusen alle. Riittää kun tarkoitus ei ole mitään valvontakuvaa ottaa, vaan sopivia klippejä. Nyt akkuja on sitten 4 kpl. Luulisi riittävän vaikka välillä kameran sammutus unohtuisikin.

    Lataustelakkaa en tilannut kun siihen tarkoitukseen voin käyttää tuota vanhaa kameraa. Varavirtalähteellä voi ladata ajon aikana ja yöllä kahdessa kamerassa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #281
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Kiitos noista Insta-kokemuksista. Kiinnostava malli, ja nythän siitä on tullut X3. On käynyt mielessä että jos lisää kameroita hankkisin, niin sellainen voisi olla juurikin tuo Insta. Tai sitten drone, sillä saisi enemmän perspektiiviä, mutta oma hommansa ja opettelunsa siinäkin.

    Mutta akuista...näköjään tulee sen verran kuvattua että kaluston ylläpito on mielekästä. FDR-X3000:n akku ei ihan riitä koko päiväksi vaikka sillä ottaisi vain pieniä pätkiä. Ajattelin että lisäakku olisi poikaa, sen voisi vaihtaa kesken päivän niin johan riittäisi. Käkkäräiseltä löytyikin Hähnel-tuotemerkillä tuplapaketti halvemmalla kuin orkkisakku, ja ajattelin sitten lotota ja tilasin, vaikka kokemukseni tarvikeakuista ovatkin huonoja.

    Akut tuli, latasin ne täyteen käyttäen laturina kameroita (tuo 3000 ja vanha as100). Laitoin kokeeksi kuvaamaan 1080p/60 videota. Molemmat tallensi vähän reilun tunnin, sellainen 33GB. Orkkisakulla taisi jäädä hitusen alle. Riittää kun tarkoitus ei ole mitään valvontakuvaa ottaa, vaan sopivia klippejä. Nyt akkuja on sitten 4 kpl. Luulisi riittävän vaikka välillä kameran sammutus unohtuisikin.

    Lataustelakkaa en tilannut kun siihen tarkoitukseen voin käyttää tuota vanhaa kameraa. Varavirtalähteellä voi ladata ajon aikana ja yöllä kahdessa kamerassa.
    Hähnelin HL-X1 akku on mulla palvellut jo vuosikaudet, silloin sai samaan pakettiin 2 akun laturin, joka on usb kaapelin päässä. Eli ajon aikana voi ladata.

    jep instan kameroilla sais hienoja pätkiä, jos vielä osais ajaa
    https://www.youtube.com/watch?v=XM0heUehd4A
    ehkä ei hepuilla ollut oma kamera, minkä ne heittää hypyssä kaverilta toiselle...
  12. #282
    Lainaa S^Hansu kirjoitti Katso viesti
    Pomppasi etusivulle tämä threadi ja nythän tuota testivideota jo löytyy.

    Eli olin ensin Ahvenistolla X2 mukana, olin tätä varten hankkinut pari Ram Mounttia ja kokeilin niin peilin tilalla että takatarakkaa hiukan sivulle asennettuna.

    Exportattu video on 1440p noin 100:sen bittivirralla. Youtube pikselöittää tuota kyllä silminnähden.
    Vaikkakin kivannäköistä kuvaa tuli, niin olin ihmetyksissä, ettei tuolla saanut mistään pois horisontin tasausta vakauksen ollessa päällä. Oletin, että tätä pystyisi käyttämään mihin tahansa suuntaan osotettuna actionkamerana, ehkä olen missannut jonkun asetuksen.

    https://youtu.be/rlzWu-ia5xs

    Alastarolla laitoin tuon ainoalla tallennetulla setillä tankin etukiinnikkeeseen asennettuun pitempään mounttiin. Hiukan yllättäen tuohan teki näin oikein kivaa kuvaa. Ensin tuolla natiivilla vaimennetulla ja vaaterissa pysyvällä asetuksella ->

    https://youtu.be/yiLxgZyFIqk

    Ja sitten ilman vaimennusta jollonka tuntuma rataan ehkä parempi, mutta hiukan tärinää mukana. Olin kyllä yllättynyt kuinka vähän. Tämä siis suoraan runkoon pultattuna ja 15cm varsi kolmiosta hiukan mittaristoon päin.
    Äänet tallentu myös ihan hienosti alle 80 vauhteihin asti.

    https://youtu.be/k5ivPqcljsg

    Pitää kokeilla lisää.
    https://youtu.be/yHiKtJqMnKc

    Tuossa X2:lla kuvaamaani 360 pätkää Stelviolta muutaman vuoden takaa. Youtube tosiaan pakkaa videon epätarkemmaksi, mutta kyllä tuota 2160s:nä jotenkin katsomaan pystyy. Kaikki muut tarkkuudet ovatkin sitten käytännössä turhia. Hieno laite mielestäni ja kun tekniikka hieman vielä kehittyy, niin mukavahan näillä on kuvailla
    Honda CBR1100XX Super Blackbird 2005
    Suzuki GSF 650 SA 2006 (ex)
  13. #283
    Lainaa Tombenator kirjoitti Katso viesti
    https://youtu.be/yHiKtJqMnKc

    Tuossa X2:lla kuvaamaani 360 pätkää Stelviolta muutaman vuoden takaa. Youtube tosiaan pakkaa videon epätarkemmaksi, mutta kyllä tuota 2160s:nä jotenkin katsomaan pystyy. Kaikki muut tarkkuudet ovatkin sitten käytännössä turhia. Hieno laite mielestäni ja kun tekniikka hieman vielä kehittyy, niin mukavahan näillä on kuvailla
    Omat 4k videot ulostan 80Mbit/s bittinopeudella ja ne on kohtuullisia laadultaan tuubin pakkauksen jälkeen. Jos alkaa hifistelemään niin videon voi ulostaa 8k:na, mille tuubi antaa enemmän toistokaistaa ja se näyttää jo melkein samalta kuin alkuperäinen 4k. Pitää toki olla nettikaistaa, että järkevässä ajassa saa ladattua tuubiin
    esimerkki 4k:sta 8k:ksi ja jos tuosta katsoo 8k version niin on alkuperäisen pätkän tasoa.
    https://www.youtube.com/watch?v=XccIX9_E7gk
  14. #284
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Omat 4k videot ulostan 80Mbit/s bittinopeudella ja ne on kohtuullisia laadultaan tuubin pakkauksen jälkeen. Jos alkaa hifistelemään niin videon voi ulostaa 8k:na, mille tuubi antaa enemmän toistokaistaa ja se näyttää jo melkein samalta kuin alkuperäinen 4k. Pitää toki olla nettikaistaa, että järkevässä ajassa saa ladattua tuubiin
    esimerkki 4k:sta 8k:ksi ja jos tuosta katsoo 8k version niin on alkuperäisen pätkän tasoa.
    https://www.youtube.com/watch?v=XccIX9_E7gk
    Mielenkiintoista. Toistaiseksi olen käyttänyt 1080/60 resoa, kautta linjan. Testasin renderöimällä 4k:ksi, mutta kun matsku oli fhd, niin odotetusti omalla telkulla siinä ei juurikaan eroa ollut. Olen kyllä kuullut että tuubi kohtelisi 4k:ta paremmin. Pitänee kokeilla 4k-operointia kautta linjan kunhan ajokelit koittaa. Myöhempiä muisteluita ajatellen näihin kyllä kannattaa jonkin verran satsata.

    DL-nopeus on mulla automaattivalinnalla, ja useimmiten se näyttää asettuvan 1080p tai 720p:ksi jos nettinopeus vaihtelee (roikun 4G-modeemin nokassa). Kyllä se yleensä näyttää 4K:nkin kun pyytää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  15. #285
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiintoista. Toistaiseksi olen käyttänyt 1080/60 resoa, kautta linjan. Testasin renderöimällä 4k:ksi, mutta kun matsku oli fhd, niin odotetusti omalla telkulla siinä ei juurikaan eroa ollut. Olen kyllä kuullut että tuubi kohtelisi 4k:ta paremmin. Pitänee kokeilla 4k-operointia kautta linjan kunhan ajokelit koittaa. Myöhempiä muisteluita ajatellen näihin kyllä kannattaa jonkin verran satsata.

    DL-nopeus on mulla automaattivalinnalla, ja useimmiten se näyttää asettuvan 1080p tai 720p:ksi jos nettinopeus vaihtelee (roikun 4G-modeemin nokassa). Kyllä se yleensä näyttää 4K:nkin kun pyytää.
    https://support.google.com/youtube/a...ppy=%2Cbitrate

    8k käyttää noin 5x kaistaa vs 4k, mikä käyttää noin 5x kaistaa vs 1080
    Nuo on toki upload suuntaan, mutta luulisin, että on vastaavat suhteet kun katsellaan pätkiä tuubista.

    Alkoi kiinnostaa itseäkin ja latasin takaisin nuo oman esimerkin eri versiot tuubista ja tulos :
    8k : filen koko 227MB , AV1 koodekki, noin 30mbit/s toistonopeus
    4k : filen koko 133MB, VP9 koodekki(WEBM?), noin 20-25mbit/s toistonopeus
    2k : filen koko 16MB , AV1 koodekki, noin 3mbit/s toistonopeus

    AV1 koodekki on tehokkaampi kuin VP9, eli ei voi suoraan verrata noita keskenään, mutta vois lonkalta heittää että 4k on noin 5x parempaa kuin 1080(2k) ja 8k on noin 5x parempaa kuin 4k bittinopeuden puolesta. Kun siis huomioi että AV1 koodekki on parempi kuin VP9...
    ja samalla AV1 koodekilla olevat 8k on 10x parempaa kuin 2k

    jostain syystä 4k ei ole AV1 koodattu.... koodekki on lyhyesti selitettynä se menetelmä/algoritmi millä videon pakkaus tehdään.
  16. #286
    Toi 30Mbit/s lienee bittivirta näytölle? Tuubistahan se tulee pakattuna joten siinä välissä kaistaa ei tarvita niin paljoa.

    Sellainen havainto on kyllä että jos liikettä on paljon (kuten ajovideossa yleensä), silmä ei näe liikkuvaa kohdetta kovin tarkasti. Vanhemmissa kameroissa saattoi tulla jopa palikoitumista (ainakin tossa mun vanhassa AS-100:ssa). Voi kyllä olla että siihen vaikuttaa muutkin asiat, esim. muistikortti.

    Sen olen ollut huomaavinani että 25/30 fps kaipaisi ND-suodinta hyvässä valaistuksessa, valotusaika jää herkästi niin lyhyeksi että liike-epäterävyyttä saisi olla enemmän. Kuvasta tulee nykivää. 60fps on parempi. Suositus olisi kai että valotusaika olisi noin puolet kuvataajuudesta, saattaa pitää paikkansa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #287
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Toi 30Mbit/s lienee bittivirta näytölle? Tuubistahan se tulee pakattuna joten siinä välissä kaistaa ei tarvita niin paljoa.

    Sellainen havainto on kyllä että jos liikettä on paljon (kuten ajovideossa yleensä), silmä ei näe liikkuvaa kohdetta kovin tarkasti. Vanhemmissa kameroissa saattoi tulla jopa palikoitumista (ainakin tossa mun vanhassa AS-100:ssa). Voi kyllä olla että siihen vaikuttaa muutkin asiat, esim. muistikortti.

    Sen olen ollut huomaavinani että 25/30 fps kaipaisi ND-suodinta hyvässä valaistuksessa, valotusaika jää herkästi niin lyhyeksi että liike-epäterävyyttä saisi olla enemmän. Kuvasta tulee nykivää. 60fps on parempi. Suositus olisi kai että valotusaika olisi noin puolet kuvataajuudesta, saattaa pitää paikkansa.
    Kyllä 30Mbit/s pitäis olla netissä liikkuvan datan nopeus. FDR-X3000 4k raaka bittinopeus on 100Mbit/s , DJI Air2S kopukassa on max 150Mbit/s ja järkkärissä 8k parhaalla laadulla(ei mitään pakkausta) on 2600Mbit/s, eli sillä tulee kortille dataa 325MByteä sekunnissa, Giga menee 3 sekunnissa . Sonyssä kuvadata on 8-bittistä, kun kopukassa ja järkkärissä ne on 10 bittistä, eli jokaisessa pikselissä on vähän enemmän tietoa. 10-bittiselle datalle pitää olla vähän vääntävämpi editointikone...
    Eli tuubin data on aina reippaasta pakattua.

    edit : pätkä on 69 sekuntia pitkä, niin noista filujen koosta pystyy laskemaan mitä keskimääräinen datanopeus on
    2k : 16M*8 bittiä / 69 sekuntia = 1,9Mbit/s
    4k : 133M*8 bittiä / 69 sekuntia = 15.4Mbit/s
    8k : 227M*8 bittiä / 69 sekuntia = 26,3Mbit/s
    Viimeksi muokannut: jjjjj; 09.01.2023 klo 22:39.
  18. #288
    mjoo tuo 360 video alkoi kiinnostaa sen verran, että piti tarkistaa voiko noita editoida resolvella ja näyttäis että voi...

    https://www.youtube.com/watch?v=87AjTyb9ZXQ

    davinci resolve plugin : http://reframe360.com/beta-download/

    Jos on vain instan videoita niin voinee editoida instan softilla, mutta jos on muutakin seassa, niin resolvella voi niputtaa kaikki samaan timelineen.

    ...mavic air / 2:lle olis tuollainen insta360 sphere, millä saa 360 videota ja kopukka itse jää kokonaan katveeseen.
    https://www.youtube.com/watch?v=XgU8sN6Br9A
  19. #289
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    mjoo tuo 360 video alkoi kiinnostaa sen verran, että piti tarkistaa voiko noita editoida resolvella ja näyttäis että voi...

    Jos on vain instan videoita niin voinee editoida instan softilla, mutta jos on muutakin seassa, niin resolvella voi niputtaa kaikki samaan timelineen.
    Oletteko kokeillut Openshot editoria ? Itse aloittelen tällä kaudella Insta360 One X2 kuvaamisen ja ajattelin testata miten suomenkielisellä Openshotilla saa koostettua videopätkää.

    https://www.openshot.org/
    Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
  20. #290
    Vihdoin tuli päivitettyä nykyään sairaan kallis näytönohjain PC:hen. Uusilla ohjaimilla voi ulostaa AV1 (hw)koodattua fileä. Tuubiin kokeilin heittää AV1 40mbps ulostettu 4k filu ja laatu säilyy tuolla koodekilla kohtuullisena, aiemmin on ollut 80mbps(h264).

    puolentoista tunnin pätkä, missä on kypäräkameralla ja dronella kuvattuja pätkiä : https://youtu.be/5BmUW7X4L3s
  21. #291
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Vihdoin tuli päivitettyä nykyään sairaan kallis näytönohjain PC:hen. Uusilla ohjaimilla voi ulostaa AV1 (hw)koodattua fileä. Tuubiin kokeilin heittää AV1 40mbps ulostettu 4k filu ja laatu säilyy tuolla koodekilla kohtuullisena, aiemmin on ollut 80mbps(h264).

    puolentoista tunnin pätkä, missä on kypäräkameralla ja dronella kuvattuja pätkiä : https://youtu.be/5BmUW7X4L3s
    Kauanko kestää renderöinti videon kestoaikaan verrattuna? Olen itse käyttänyt läppäriä jossa 5900hx-prossu,se on sikäli hyvä että kulkee vaivatta mukana, riittää editointiin aika mukavasti. Nyt on tullut uutta tarjolle, joissakin asioissa jopa 3x nopeutta. Mut miten mahtaa korreloida todellisen käytön kans...
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  22. #292
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Kauanko kestää renderöinti videon kestoaikaan verrattuna? Olen itse käyttänyt läppäriä jossa 5900hx-prossu,se on sikäli hyvä että kulkee vaivatta mukana, riittää editointiin aika mukavasti. Nyt on tullut uutta tarjolle, joissakin asioissa jopa 3x nopeutta. Mut miten mahtaa korreloida todellisen käytön kans...
    Tuo 40mbps videon kesto on 1:26:07 ja ulostus kesti 19:35. Perus värinsäädöt oli resolvessa joka klipillä.
    Jos laittaa kohinanpoistoa tai jotain eksoottisia efektejä niin voi olla että menee pahimmillaan sekunti/sekunteja per 1 kuva.
    Kone on pöytä PC, missä on 5900X CPU, 64GB muistia, SSD M.2 levyä ja nyt on Nvidian RTX4080 GPU.
  23. #293
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Tuo 40mbps videon kesto on 1:26:07 ja ulostus kesti 19:35. Perus värinsäädöt oli resolvessa joka klipillä.
    Jos laittaa kohinanpoistoa tai jotain eksoottisia efektejä niin voi olla että menee pahimmillaan sekunti/sekunteja per 1 kuva.
    Kone on pöytä PC, missä on 5900X CPU, 64GB muistia, SSD M.2 levyä ja nyt on Nvidian RTX4080 GPU.
    Ohho, onpa nopee. Taitaa sun softa hyödyntää rautaa paremmin kuin Vegas. Se nimittäin ei käytä muistiakaan muutamaa gigaa enempää, cpu:t puoliteholla.. Mites resolve selviää ilman näyttiksen apuja?

    Läpyttimellä 1440p/60 renderöinnti ottaa 10% yli videon kestoajan, sourcen ollessa fullhd ja 4k materiaalia. Hieman yllättäen fps:n pudottamine 30:een renderöinnissä.melkein tuplaa ajan. Tai ei kai.se yllätys ole kun laskettabvaa tulee lisää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  24. #294
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ohho, onpa nopee. Taitaa sun softa hyödyntää rautaa paremmin kuin Vegas. Se nimittäin ei käytä muistiakaan muutamaa gigaa enempää, cpu:t puoliteholla.. Mites resolve selviää ilman näyttiksen apuja?

    Läpyttimellä 1440p/60 renderöinnti ottaa 10% yli videon kestoajan, sourcen ollessa fullhd ja 4k materiaalia. Hieman yllättäen fps:n pudottamine 30:een renderöinnissä.melkein tuplaa ajan. Tai ei kai.se yllätys ole kun laskettabvaa tulee lisää.
    AV1 renderöinti menee 100% GPU:lla Resolvella, jos kovoenkooderi löytyy. Kohinat ja efektit käyttää CPU:ta ja silloin nopeus romahtaa. Mulla videot on 25fps pätkää. Ja Resolve osaa käyttää Nvidiaa paremmin kuin AMD:tä.
    Jonkun kerran taisin vanhalla GTX1070 näyttiksen yrittää ulostaa AV1 koodekilla ja kun se meni CPU:lla niin ei jaksanut odotella, vaan H264 piti ottaa käyttöön, koska se toimi vanhallakin näyttiksellä kovokoodekilla.
  25. #295
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    AV1 renderöinti menee 100% GPU:lla Resolvella, jos kovoenkooderi löytyy. Kohinat ja efektit käyttää CPU:ta ja silloin nopeus romahtaa. Mulla videot on 25fps pätkää. Ja Resolve osaa käyttää Nvidiaa paremmin kuin AMD:tä.
    Jonkun kerran taisin vanhalla GTX1070 näyttiksen yrittää ulostaa AV1 koodekilla ja kun se meni CPU:lla niin ei jaksanut odotella, vaan H264 piti ottaa käyttöön, koska se toimi vanhallakin näyttiksellä kovokoodekilla.
    Jostain syystä tässä editoidessa esikatselu hidasteli. Mietin tässä että mitenkähän jos projektin asettaisi fullhd-resolle, sillä editointi käy juoheesti, ja renderöisi sitten vähän paremmalle, vaikka 1440p tai 2160p. Häviääkö laadussa...voisi ajatella että ei, koska editoinnissa data prosessoidaan vain esikatseluun, originaalipätkäthän eivät siinä muutu. Mitäs arvelet? Taidan vähän testailla. Softa on Vegas.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  26. #296
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä tässä editoidessa esikatselu hidasteli. Mietin tässä että mitenkähän jos projektin asettaisi fullhd-resolle, sillä editointi käy juoheesti, ja renderöisi sitten vähän paremmalle, vaikka 1440p tai 2160p. Häviääkö laadussa...voisi ajatella että ei, koska editoinnissa data prosessoidaan vain esikatseluun, originaalipätkäthän eivät siinä muutu. Mitäs arvelet? Taidan vähän testailla. Softa on Vegas.
    Resolvella teen usein editoinnit niin, että projekti on 1080 ja kun se on valmiiksi editoitu, muutan projektin 2160 ja ulostus UHD. Jos on vain leikkausta ja perus värinsäätöä niin toimii.
  27. #297
    Vegasissa voi renderöidä eri resolle kuin mitä projektin asetus on. Pitää vielä kokeilla, tarttis olla jotain testigrafiikkaa, normivideosta ei niin helposti huomaa 1440 tai edes 1080 ja 2160 eroa. Varsinkaan kun sony tallentaa vain 1080p/60. Olen suosinut tuota 60 fps:ää, sen kanssa liike näyttää sulavammalta. Johtuneeko siitä että liike-epäterävyyttä tulee enemmän suhteessa fps:ään...

    Tuo tökkiminen taisi johtua winkkarin päivityslatauksista, tänään koneella oli parempi päivä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  28. #298
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Vegasissa voi renderöidä eri resolle kuin mitä projektin asetus on. Pitää vielä kokeilla, tarttis olla jotain testigrafiikkaa, normivideosta ei niin helposti huomaa 1440 tai edes 1080 ja 2160 eroa. Varsinkaan kun sony tallentaa vain 1080p/60. Olen suosinut tuota 60 fps:ää, sen kanssa liike näyttää sulavammalta. Johtuneeko siitä että liike-epäterävyyttä tulee enemmän suhteessa fps:ään...

    Tuo tökkiminen taisi johtua winkkarin päivityslatauksista, tänään koneella oli parempi päivä.
    Saa resolvessakin ulostettua isompaa tai pienempää resoa ihan miten haluaa. Omat pätkät on yleensä 4k resolla, mutta editoin niitä 1080, koska editorin preview on jouheva. Lopuksi kun muuttaa projektin 4k:ksi, niin ei häviä dataa. Jos data on alunperin 1080, niin voi tehdä juuri niin kuin olet tehnyt.
    Youtubeen ladatessa laatu paranee isommalla resolla, kun isompi reso(myös 60fps) saa bittikaistaa enemmän.

    60fps auttaa jos on kuvannut kirkkaassa valossa ja kameran valotusaika on lyhyempi kuin about 1/120 s niin 25/30 fps näyttää nykivän mutta 60fps toimii paremmin, koska yksittäisissä kuvissa ei ole liike epäterävyyttä. Siksi PROt käyttää ND filttereitä, jotka vain "pimentää" kuvaa ja valotus ajan saa pidemmäksi ja nykiminen vähenee. Mutta nämä on semmosia hifistelyjuttuja. Kopterilla usein kun liikkuu sivuttain tai vaan kääntää nopeasti kirkkaassa valossa, niin kuva nykii/hyppii. Johtuu siitä ettei ole liike-epäterävyyttä. Resolvella vois liike-epäterävyydenkin lisätä softalla ...
  29. #299
    On tossa vegasissakin motion blur, mutta olen vähän skeptinen tuloksen suhteen (jälkikäteen tehty kuvanvakautus ei ainakaan toiminut). ND-suotimista sama havainto, tuli hommattua järkkäriin, mutta näissä action-vehkeissä en ole kokenut niitä tarpeelliseksi. Kaikenlaista säätämistä on muutenkin ihan tarpeeksi, enkä tässä mitään taide-elokuvia ole tekemässä.

    Sitä tässä mietin että mahtaako olla tarpeellista vaihdella projektin asetuksia ees taas, jos ne pitäis 1080:ssä ja renderöis lopuksi isommalle resolle. Ei olis ensimmäinen kerta kun resomuutos unohtuu.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  30.  
  31. #300
    Resolvessa jos yrittää ulostaa isommalla resolla kuin mitä timeline on, tulee varoitus :

    The selected render resolution is higher than the
    timeline resolution. Rendered images will be upscaled
    from timeline resolution to the selected resolution.
    This may result in reduced image quality.

    Eli alkuperäinen video 4k , timeline 2k ja ulostusyritys 4k:na.

    Vegasissa voi olla eri systeemi.
Sivu: 10 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 891011 ViimeinenViimeinen