Jaa, eipä tuo kovin halvalta vaikuta, minulla samassa yhtiössä kaksi ympärivuotista vakuutusta. Bemari 207 euroa ja Deauville 220 euroa vuodessa molemmissa poonusta 40%. Kun pyrkimys on tuollaiseen 9kk vuodessa ajokauteen ei noilla hinnoilla paljon seisonta-ajallisia kannata katsella
Autoissahan Liikennekäytöstä poisto katkaisee veron eli ainut mitä itse haistelen tuossa, että prätkän saa pois Liikenteestä, mutta ei katkaise maksua on se, että prätkiinkin on tulossa vero ja ainoastaan vero katkeaa. Seisonta-ajallinen vakuutus on ainut missä tosiaan katkeaa sekä Liikennevakuutus ja Kasko. Se miksi vuodenaikahinnoitellussa ei katkea Liikennevakuutus hintojen puolesta, en osaa sanoa.Lainaa woke kirjoitti Katso viesti
Ainaki Iffillä kerrotaan että jos on ympärivuotinen vakuutus niin tilapäiset liikenteestä poistot ei vaikuta vakuutusmaksuun.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin liikennekäytöstä poisto tarkoittaa aina automaattisesti sitä että liikennevakuutus päättyy/irtisanoutuu. Näin homma on mennyt tähän asti ainakin autoilla ja moottorikelkoilla ehkä ymmärrä että mitä järkeä koko liikennekäytöstä poistossa olisikaan jos vakuutus ei "katkeaisi".
Jos nyt oletetaan että se vakuutus tosiaan päättyy, niin onhan sillä nyt jonkinlainen vaikutus vakuutusmaksuihin kun koko vakuutusta ei yksinkertaisesti ole olemassa ajalta jolla ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä.
Näissä vanhoissa seisonta-ajallisissa vakuutuksissa liikenteestä poisto on tehty vakuutusyhtiölle, jatkossa se menee suoraan Trafin kautta 16.11 alkaen ja niistä peritään maksu Trafin taksan mukaan....samoin kuin autossa.
Tuosta vene/mp verosta kun googlettelin niin oli maininta, että on vireillä, mutta tuskin se ensi vuodeksi tulee....aikaisin veikkaus oli 2017, mutta kukapa noista tietää.
Muusta en tiedä, muuta kuin, että hinnat ei ainakaan halpene moottoripyöräilyn osalta jatkossa![]()
Mahtaako vakuutusyhtiöt vetää pohjan pois talveksi poistoon sillä kausimaksulla, eli kesäkuukaudet maksaa muttei talvi.
Tämä tulee ensimmäisenä mieleen, toki siinä voittavat talviajajat mikä on tosin melkoisen suppea kattaus kaikista mopoilijoista.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Uskon että näin tulee käymään, jos vakuutussopimuksessa on määritelty kuukausikohtainen prosentuaalinen osuus vakuutusmaksusta on vakuutusmaksupalautus liikenteestä poiston ajalta niiden kuukausien prosentuaalinen osuus jotka moottoripyörä on liikennekäytöstä poistettuna. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että kysymyksessä on seisonta-ajallinen vakuutus.
Jos olen oikein ymmärtänyt, voin olla väärässäkin, niin IF:in seisonta-ajallinen vakuutus on kuukausi / päivä hinnoiteltu, ts. jokainen kuukausi / päivä on saman hintainen vuodenajasta riippumatta. Tällöin vakuutusmaksupalautus on tietenkin 1/365 osa vuoden vakuutusmaksusta niiltä päiviltä kun pyörä on liikenteestä poistettuna.
Liikenteestä poiston maksullisuuteen tulee myös muutos 16.11. Liikenteestä poisto tulee jatkossa maksamaan 8,00€ mutta liikennekäyttöön otto muuttuu maksuttomaksi. Ja tämä koskee kaikkia ajoneuvoja jotka on mahdollista poistaa liikenteesta Trafin verkkopalvelun kautta, siis myös autoja.
Kuten olen useampaan kertaan yrittänyt kertoa että liikenteestä poistolla ei vakuutusyhtiötä voida velvoittaa muuhun kuin että noudattavat vakuutussopimusta ja jos vakuutussopimus ei tunne vakuutusmaksun katkeamista liikenteestä - muutoin kuin palauttamalla kilpi katsastustoimipaikkaan - poiston ajalta ei vakuutusmaksu myöskään katkea. Mahdollisuus liiketeestä poistoon on luotu ajoneuvoverotuksen näkökulmasta, mahdollisuus vakuutuksen katkaisemiseen on vain sivujuonne. Ei lain tarkoitus.
Viimeksi muokannut: Patukka; 13.11.2015 klo 17:21.
Tänään Pohjolan täti kertoi, että heille pitää erikseen ilmoittaa liikennekäytöstä poisto ja käyttöönotto liikennevakuutuksen osalta.
Tieto ei siis mene suoraan Pohjolaan ja liikennevakuutus (maksu) ei katkea.
Näin on nyt, mytta voi olla hyvinkin mahdollista, että käytäntö muuttuu jossain vaiheessa.
Liikennekäytöstäpoiston, liikennekäyttöönoton ja muut ilmoitukset, joissa et tarvitse Trafin palvelussa luotua varmennetta, voit tehdä myös oman vakuutusyhtiösi sähköisissä palveluissa (lukuun ottamatta OP:tä) tai asioida henkilökohtaisesti omassa vakuutusyhtiössäsi tai lähimmällä katsastustoimipaikalla.
Linkki: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...yt_mahdollista
En tiedä kuuluuko tänne mutta taas Trafi haluaa sanoa sanansa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uu...iempaa-enemman
Ei taidolla vaan tuurilla.
Siis mun seisonta-ajallinen (vanha) liikennevakuutus ei enää olekaan samanlainen ?
Eli nyt joudun maksamaan siitä kun laitan sen "seisontaan" eli joudunkin tekemään poiston ?
Trafi siis rahastaa tulemalla minun ja vakuutusyhtiön välisen sopimuksen osapuoleksi väkisin.
Tämä suomalainen tapa rahastaa siellä täällä on kyllä uskomaton, miten tämä voi olla edes laillista ?
Viimeksi muokannut: Salmon; 24.08.2016 klo 14:32.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
POP vakuutuksessa liikennekäytöstä poiston voi tehdä vakuutusyhtiön kautta omilla tunnuksillaan ja tieto välittyy Trafiin. Tai sitten toisinpäin. Trafiin voi tehdä poiston ja tieto välittyy suoraan POP vakuutukseen.
Hyvitys poiston ajalta alkaa heti poistopäivästä seuraavana päivänä.
Verrokkina Turvassa hyvitys myönnetään vain, jos liikennepoisto on kestänyt vähintään kuukauden. Tästä syystä Turva jäi pois valinnoistani. Toki POP taisi olla tällä kertaa edullisinkin kaikista vertaamistani yhtiöistä.
IF on myös aloittanut tämän vuoden keväällä "päivävakuutus" systeemin. FJR:n tapauksessa jos ei aja ollenkaan on noin 100 EUR vuosi, jos n. 30 päivänä niin 200 EUR vuosi. Hinta ylittää kokoaikavakuutuksen hinnan jossain kuuden ja puolen kuukauden kohdalla.
FJR -17
Kovin kalliilta vaikutaa, itselläni BMW R1100S vakuuttaminen samassa yhtiössä maksaa 45% bonuksilla 210 € / vuosi ympärivuotisella vakuutuksella ja F650:n vakuutus 40% ja ~180€ / v ympärivuotisena. Ainakaan minun tapauksessani ei edes kannata miettiä mitään seisonta-aikakikkailuja kun ajokausikin yritetään pitää 8-9 kuukauden tietämillä.
Pyörät vakuutettu Ifissä. Siirryyn kausivakuutukseen ja laitan pyörän vakuutukseen silloin kun ajan.
Cbr 1000rr vm.2006; ~ 3000€ / v - 75% bonus > 2€/pv. > 90 pv x 2 = 180€ / kausi
Cbr 900rr vm.2002; ~ 2000€ / v - 30% bonus > 3,38€/pv. > 90 pv x 2 = 345€ / kausi
Cbr 900rr vm.1992; ~ 1000€ / v - 30% bonus > 2€/pv. > 90 pv x 2 = 180€ / kausi
Eli jos haluaa kartuttaa bonuksia ja ajaa täyden kauden 9 kk, niin kustannukseksi tulee liikennevakuutuksen kohdalla
705€/kausi omalta kohdaltani. Pelkkä kausivakuutus 1000rr:n kohdalla about 585€/v täysillä 75% bonuksilla. Minulle hyvä systeemi pyörittää kaikkia pyöriä kauden aikana.
Esim. pitämällä kilvellistä ratapyörää liikennevakuutuksessa vain ratapäivien aikana edullista. 20 ratapv x 2€ = 40€/kausi.
Uusi vakuutuslaki antanee vakuutusyhtiöille mahdollisuuden myöntää täydet bonukset myös uudelle vakuutukselle, mikäli hyvä vahinkohistoria.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tyhmien kysymysten sarjaa....
Katselin sopivaa pyörää tässä syyshintaan ja tilasin katsomastani pelistä Trafin ajoneuvotietopalvelusta tiedot.
Ajattelin tarkistaa että myyjä on rekisteriin merkitty omistaja
Siinä trafin "ajoneuvon kaikki tiedot " matskussa oli mielenkiintoinen kohta:
Varoitus Huomautus annettu. Syy: Liikenteestä poisto.
Poisto Poisto rekisteristä. Syy: Tavallinen poisto
Ajoneuvon tieto Rekisteröintitodistuksen 2. osa tulostettiin.
Ajoneuvon tieto Rekisteröintitodistuksen 1. osa tulostettiin.
Ymmärrän tuon merkinnän Poisto rekisteristä Syy Tavallinen poisto eli on tehty trafin sivuilla normaali liikenteestä poisto
No, koeajo ei taida sitten käydä päinsä ...
Mutta mutta ... mitä tuollainen Varoitus - huomautus annettu Syy :Liikentestä poisto merkintä tarkoittaa ?
Jos ja kun ostan tämän pyörän niin eikös siinä riitä että 7 päivän sisällä uusi liikennevakuutus,rekisteröintitödistuksen kanssa katsarille ja vakuutusyhtiöön liikenteeseen käyttö ilmoitus ?
Osaako joku viisas valaista asiaa ?
Kiitos ja anteeksi
------------
Nyxät
Aprilia Tuareg 660
Honda CRF 300L
Exät:
Suzuki GR 650
Suzuki GSX 750
Honda Firestorm x 2
Honda CBR 1000F
Triumph Trophy 1200
Yamaha TTR 600
BMW R1200 GS
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
En nyt voi sanoa tietäväni varmaksi, mutta minusta tuossa on jotain hämärää. Ensinnäkin siinä puhutaan rekisteristä poistosta, ei liikennekäytöstä poistosta. Mielestäni tuo tarkoittaa että pyörästä on viety kilvet tai jotain muuta kummaa on tapahtunut, koska kyllä liikennekäytöstä poiston pitäisi näkyä ihan vaan liikennekäytöstä poistona.
Edellämainitun valossa mieleen tulee jopa se, että onko pyörä ollut liikennekäytöstä poistettuna, ja sitten sillä on kärähdetty liikenteestä -> varoitus ja kilvet pois?
Juu, jotenkin noin.
Se 7 päivän ajo-oikeus ei ole kaiketi voimassa, jos edellinen omistaja myy ajoneuvon liikenteestä poistettuna. Pitänee ensin hakea vakuutus, ennen ajoa.
TRAFIN sivuilta:
"Myös liikennekäytöstä poistetun auton omistajan vaihdoksesta on tehtävä rekisteri-ilmoitus. Liikennekäytöstä poistettua autoa ei saa käyttää liikenteessä ilman liikennekäyttöönottoa edes 7 päivän aikana omistajanvaihdoksesta.."
Tässä kun kohta on aika napatä prätkä pois liikenteestä ja silloinhan tehdään tuo ilmoitus Trafille, niin saadaan liikennevakuutus katkeamaan halutuksi ajaksi.
Kysäisin Lähi-Tapiolasta, että mites tuon kaskon/osakaskon kanssa ja ilmoittivat että irtisanomalla sen katkeaa sekin, ja sitten vaikka keväällä voimaan puhelinsoitolla, ja tulee samoilla ehdoilla kuin oli poikkaistessakin.
Huomioidessa, että se varastotila jossa prätkä on säilytyksessä, niin rakennuksen palovakuutus ei yleensä korvaa, ja tietysti varkausturvaa ei ole.
Mutta talon palaminen, pyörän varastaminen varaston nurkasta kaiken rojun alta on melkoslaista epätodennäköistä.
Joten taidan prätkästä poikkaista kaiken maksuliikenteen vak. yhtiöön pain seisonta-ajaksi.
<p>.</p>
Mulla on sellainen mielikuva että kaskojenkaan paloturvat ei korvaa tallin mukana palanutta pyörää. Vaan jotenkin ittellään roihahtaneen tms.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Taidan tehdä huomen illalla liikennekäytöstä poiston lokakuuksi, marraskuussa voi taas pöristellä. Lähi-Tapiolan vakuutuksessa voi seisottaa 2 kk 1.4.-30.10. välisenä aikana. Päivän voi vielä ajella. "Jos et käytä ajoneuvoa liikenteessä, voit tehdä liikennekäytöstä poistoilmoituksen. Liikennekäytöstä poisto tulee voimaan tekopäivänä. Ilmoituspäivän jälkeen ajoneuvolla ei saa ajaa."
Nyt en ymmärrä. Saahan pyörä olla seisonnassa vaikka koko vuoden LähiTapiolassakin. Silloin vuosimaksu on 30e. Tai vakuutuksessa esim. 4kk kesällä tai oikeastaan ihan miten itse haluaa. Tosin jos ajokauden aikana laittaa seisontaan, niin pitää olla vähintään sen kuukauden putkeen tai ei säästä mitään.
Retired
Tarkoitin että olen seisottanut yleensä huhti- ja lokakuun jolloin saa palautusta vak.maksuista, marraskuussa olen joskus ajellut ja tietysti touko-syyskuun. Tuo ajokausi tarkoittaa ilmeisesti huhti-lokakuuta?
Kyse oli siis ensi vuodelle uudistuvasta liikennevakuutuslaista. Julkisuudessa asiasta ei paljoa ole huudeltu, eikä edes vakuutusvirkailijana työskentelevä tuttavani ole vielä saanut tarkkaa tietoa uudistuksen sisällöstä. Hänenkin käsityksensä oli kuitenkin, että bonus muuttuisi henkilökohtaiseksi entisen ajoneuvokohtaisuuden sijasta. Onko tuo sitten "koko totuus", vai tuleeko siihen jotain reunaehtoja tai siirtymäsäännöksiä, sitä en lähde veikkailemaan.
Edit: Ylläoleva voi siis olla myös yhtiökohtaisesti ehdoissa määriteltävä juttu, eli en sinänsä tiedä tuleeko henkilökohtaisuus "oletusarvoksi" vai ainoastaan sallituksi mikäli yhtiö niin tahtoo.
Käsittääkseni edelleen oli tulossa myös se, että bonuksia ei voi enää siirrellä edes aviopuolisoiden välillä, mutta mitä tuokaan sitten käytännössä tarkoittaa, vaikea sanoa. Todennäköisesti jotain perheen sisäisiä järjestelyitä voi edelleen tehdä omistaja/haltija/vakuutuksenottaja-kikkailuilla.
Näin ministeriön ehdotuksessa on ajateltu:
"Yksityishenkilöiden kohdalla vahinkohistoria tulee huomioida vakuutuksenottajan laadultaan ja käytöltään samanlaisen ajoneuvon vakuutusmaksussa. Tämä säilyy jatkossakin, mutta tämän rinnalle tuodaan vakuutusyhtiöille mahdollisuus ottaa vahinkohistoria laajemmin huomioon. Yhden ajoneuvon vahinkohistoria voidaan ottaa huomioon useamman ajoneuvon hinnoittelussa ja päinvastoin"
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Normitalkoot voisi puuttua tähän kyllä enemmänkin. Liikennevakuutuksen sisältö on kuitenkin laissa määritelty, niin annettaisiin vakuutusyhtiöille vapaat kädet hinnoitella se haluamallaan systeemillä, nykyisellä bonus systeemillä tai jotenkin muuten.
Samoin toivottaisin tervetulleeksi erilaisia rajoitettuja vakuutuksia, esim. että liikennevakuutus olisi huomattavasti edullisempi jos sitoutuu siihen että ajoneuvolla ei aja alle 25-vuotias, tai että sillä ajetaan max. 15000 kilometriä vuodessa, tai että kaksi ajoneuvoa ei koskaan ole yhtäaikaa liikenteessä, tai jotain muuta sen suuntaista.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010