Moi.
23 tuhatta ajettu ja reissun jälkeen ihmettelin perästä kuuluvaa ääntä. Kardaanin pölysuoja oli repeytynyt ja kardaanin putki on nyt irtonainen. Itse kardaani ei pidä ääntä. Kuuluuko tuon putken olla irtonainen vai onko hajonnut kiinnityksestään? -Petri
IMG_3258.jpg
Minun silmään näyttää pettäneeltä stefalta.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Jeps. Tuli purettua kardaani irti ja huomenna jatkettava ihmettelyä. Räjäytyskuvan mukaan kuvassa oleva tiiviste on pölysuoja ja kuvan mukaan tuo uloin putki olisi kiinni kardaanissa. Ihmetyttää ne putken päässä olevat rösöt. Edelleenkin ihmetyttää tuo kardaanin rakenne. On akseli joka on putkessa. Niin kuin lähettämästäni kuvasta näkyy. Onko tarkoitus, että putki on kiinteästi paikallaan noiden kumien varassa ja toimii suojana? Moottorin pään kiinnityksessä oma kuminsa. Itselläni kyllä tuo putki pyörinyt kardaanin mukana siitä lähtien kun pyörän liikkeestä ostin. Ensimmäinen kesä kyseisellä pyörällä, joten tuntemus tekniikasta hakusassa.
Alla kuva ehjästä kardaanista. Ja nyt voi jossitella, että ihmettelin vaimeaa naksetta kun pyörää työntelin...
Jospa sattuisi joku XVS-kuski valaisemaan asiaa. Ja luulisi ainakin Yammun tiskiltä löytyvän tietoutta. Tulipas kirjoiteltua...
1330-49.jpg~original.jpg
Jeps. Kardaani kasattu ja ulkoputki tuettu sopivalla kumirenkaalla kardaaniakseliin. Oletan, että putki on murtunut kardaanin rakenteesta. Yammun tiskiltä en saanut vastausta kardaanin rakenteesta. Jääköön nyt liikkeet mainitsematta. Uusi pölysuoja jää etureunastaan juuri oletetun murtumakohdan taakse. Tuleeko tuo kumiviritelmäni kestämään, niin se on toinen juttu. Jos joku on puuhastellut saman ongelman kanssa, niin kaikki tietous olisi tervetullutta.
Pyörää paremmin tuntematta, törmäsin tällaiseen keskusteluun.
https://sites.google.com/site/vstar1...irs/driveshaft
Näyttää olevan että akselitiivisteen jousi syö putkeen aluksi uran ja lopulta putki katkeaa.
Ei muuta kuin putket hitsaamalla yhteen, jos siinä tuosta samasta asiasta on kysymys.
Kiitos linkistä! Sama tapaus itselläni. Samalla selvisi kardaanin rakenne. Hyvin kesti koeajon kumiviritelmä eli sisemmällä akselilla leikkauskohdassa on leveähkö kumirengas ja päälimmäinen putki saa tukensa siitä. Uusi akseli noin 300 EUR.