Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Tänään rantatiellä sopivasti mutkia tiessä , cruise pitää sopivaa vauhtia ja tien pintakin ihan ehyt ja puhdas.
    Yht'äkkiä huomaan että on "luontevampaa" kääntää sisään oikealle kaartuvaan mutkaan kuin vasemmalle.
    Mistä lie johtuu ? Oikeakätisyys ?
    Pyörä on kuitenkin tasapainossa ja runko suorassa.
    "manaatin raivolla eteenpäin"

    -07 K1200GT
  2. #2
    Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.
    EX Honda CBR 125 Repsol (vm 2012)
    EX Suzuki GSX 650F (vm2011)
    Nyk. Honda CRF250R (motocross, kilvetön)
  3. #3
    Lainaa tentai kirjoitti Katso viesti
    Tänään rantatiellä sopivasti mutkia tiessä , cruise pitää sopivaa vauhtia ja tien pintakin ihan ehyt ja puhdas.
    Yht'äkkiä huomaan että on "luontevampaa" kääntää sisään oikealle kaartuvaan mutkaan kuin vasemmalle.
    Mistä lie johtuu ? Oikeakätisyys ?
    Pyörä on kuitenkin tasapainossa ja runko suorassa.
    Ulkomuistista lukuja vedellen:

    ~50% ihmisistä kääntää paremmin vasemmalle
    ~25% kääntää paremmin oikealle
    lopulle 25% on yhdentekevää kumpaan suuntaan käännetään

    Tarkista prosenttiosuudet ennenkuin alat faktana kertomaan eteenpäin.
    Joka tapauksessa kyse on henkilökohtaisista eroista/ominaisuuksista.
  4. #4
    Joo, kätisyys ei kyllä vaikuta vaan se millainen pää siellä kypärän sisällä möllöttää.
    Ite oikeakätinen ja vasemmalle uskaltaa kantata niinpaljon kun mopossa on varaa. Mutta oikeissa mutkissa takaraivossa pyörii ajatus että mitä jos meneekin leveeks ja sattuukin joku kohdalle.
    Ex Kawasaki KLE 500
    Ex Yamaha Super Tenere 750
    Ex Kawasaki ZR7-S
    Ex Yamaha FZS1000
    Ex Suzuki RF900R
    Ex Yamaha FZS1000
    Suzuki GSX1400
  5. #5
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Ulkomuistista lukuja vedellen:

    ~50% ihmisistä kääntää paremmin vasemmalle
    ~25% kääntää paremmin oikealle
    lopulle 25% on yhdentekevää kumpaan suuntaan käännetään

    Tarkista prosenttiosuudet ennenkuin alat faktana kertomaan eteenpäin.
    Joka tapauksessa kyse on henkilökohtaisista eroista/ominaisuuksista.
    Tämähän korreloi suoraan sitä kummassa puntissa pitää.
    Askarruttaa vain tuo viimeinen neljännes.
  6. #6
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Askarruttaa vain tuo viimeinen neljännes.
    Naismotoristeja ??
    -00 Yamaha FZS 600
    -93 Honda VT600 Shadow
  7. #7
    Lainaa Tonttuli98 kirjoitti Katso viesti
    Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.
    Sama täällä. Näkyvyys on parempi vasemmalle kääntäessä ja "sisäkurvi" on lähes keskellä tietä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #8
    Lainaa Tonttuli98 kirjoitti Katso viesti
    Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.

    Sama ominaisuus täällä.
  9. #9
    Lainaa -TH- kirjoitti Katso viesti
    Ulkomuistista lukuja vedellen:

    ~50% ihmisistä kääntää paremmin vasemmalle
    ~25% kääntää paremmin oikealle
    lopulle 25% on yhdentekevää kumpaan suuntaan käännetään

    Tarkista prosenttiosuudet ennenkuin alat faktana kertomaan eteenpäin.
    Joka tapauksessa kyse on henkilökohtaisista eroista/ominaisuuksista.
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Tämähän korreloi suoraan sitä kummassa puntissa pitää.
    Askarruttaa vain tuo viimeinen neljännes.
    Eiks tuo viimeinen neljännes ole niitä joilla ei nyytit ole vielä laskeutuneet?
    Jolloin wursti ei yllä kumpaankaan lahkeeseen.

    Entä osaako joku selittää miksi meistä kuulema 50% astuu aina kynnykselle ja toinen puoli aina yli?

    Seka-astujia on vain alle 2%. (onko ne niitä liivimiehiä?)
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  10. #10
    Itsellä oikeakätisenä kyllä esim. U-käännöksen tekeminen oikealle on helpompaa. Sama juttu auton kanssa peruuttaessa, kyllä se on helpompaa tulla oikealta siihen parkkiruutuun.
    Suzuki Bandit 650S
    Ex Suzuki GSX750ES
    Ex Suzuki GS450
    Ex Honda CB125
  11. #11
    Lainaa Tonttuli98 kirjoitti Katso viesti
    Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.
    Mukulana jäällä lätkämailan kanssa helpompi kantata vasemmalle kun pystyi ottamaan mailasta tukea. Olisiko jäänyt jotenkin mieleen rohkeampi kanttaaminen vasemmalle.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  12. #12
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ekaks tulee mieleen että jos kruise päällä kurvaillessa huomaa eroja vas-oik, niin kaks "joko" asiaa: Orgin ratapäiville harjoitttelemaan kallistamista perusajoon (Ajotaito 2) tai sitten että että Orgin ratapäiville kurvailemaan jos tosiaan kruisella vetää mutkapätkää niin että alkaa huomaamaan eroja
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  13. #13
    Umpioikeakätinen ja n.500000km prätkällä takana ja vieläkin vasemmalle kääntyvä mutka tuntuu helpommalta.Kyllä ne oikeatkin menee ihan samaa vauhtia,mutta vasemmalle tuntuu paljon luontevammalta.
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Ekaks tulee mieleen että jos kruise päällä kurvaillessa huomaa eroja vas-oik, niin kaks "joko" asiaa: Orgin ratapäiville harjoitttelemaan kallistamista perusajoon (Ajotaito 2) tai sitten että että Orgin ratapäiville kurvailemaan jos tosiaan kruisella vetää mutkapätkää niin että alkaa huomaamaan eroja
    Ja sitten käy niin kuin mulle: Joskus mulle oli vaikeempi löytää hyvää ajoasentoo vasureihin, joten keskityin niiden treenaamiseen enemmän. Lopputuloksena se, että vasureissa on edelleen himpan helpompi löytää rento ajoasento kuin oikealle taittuvissa mutkissa.
    Superbike #7
  15. #15
    Leveillä keskiviivallisilla teillä oikean ja vasemman välillä ei ole mulle eroa, mutta ilman keskiviivaa olevilla mutkapätkillä oikealle kaartaminen tuntuu paljon turvallisemmalta, kun apeksissa ollaan mahdollisimman kaukana vastaantulijoista, ja jos siitä vähän lipeää niin on oman kaistan leveys vielä pelivaraa.

    Vasureita lähestyttäessä uskaltaa mennä vielä kyynärän päässä asvaltin reunasta, mutta kaarteen alettua ei oikein tiedä mitä linjaa menisi, ettei liian sisällä vastaantulija kopsahda päähän ja liian ulkona taas sellainen hiekka, pomppu tai kuoppa, joka aiheuttaa hetkellisen ohjauskontrollin menetyksen vie kaseikkoon.

    Toistaiseksi linjan leventäminen on onnistunut tarpeen niin vaatiessa, kuten eilen iltahämärissä kun 2/3 tien leveydestä vienyt leikkuupuimuri tuli ilman valoja vastaan sokeassa vasurissa 80 alueella, mutta silti tuntuu pahalta kääntää tangentti niin jyrkästi ulos tieltä, että se pienikin pomppu väärällä hetkellä vie metsään.
    Racingtowardthelight.wordpress.com

    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  16. #16
    Kummasti alkaa vasemmalle kääntyminen helpottua, kun leikkaa mutkan. Oikealle kääntyminen helpottuu, kun hakee mutkaan linjan vastaantulevien kaistalta. Kokonaan toinen juttu on missä näin kannattaa tehdä ja missä ei. Maantiellä vastaus on usein, että ei kannata.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  17. #17
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ja sitten käy niin kuin mulle: Joskus mulle oli vaikeempi löytää hyvää ajoasentoo vasureihin, joten keskityin niiden treenaamiseen enemmän. Lopputuloksena se, että vasureissa on edelleen himpan helpompi löytää rento ajoasento kuin oikealle taittuvissa mutkissa.
    Mä huomasin että tankin sivuissa oikeanpuoleinen solukumi on kulunut etuosasta melkein puhki, mutta vasemmalla puolella on melkein kulumaton. Hmmm....
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  18. #18
    Minulle on oikealle katsominen selvästi helpompaa kuin vasemmalle. Ainakin näinä poliittisina aikoina.
    Mopoton mies
  19. #19
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Mukulana jäällä lätkämailan kanssa helpompi kantata vasemmalle kun pystyi ottamaan mailasta tukea. Olisiko jäänyt jotenkin mieleen rohkeampi kanttaaminen vasemmalle.
    Vasemmalle kääntyminen joka asiassa helpompaa, lätkää pelatessa myös, jarrutukset luisimilla aina vasemmalle.
    Mutta olen rightin pelaaja, eli mä en ole voinut pitää mailasta tukea.
    '03 ZX-9R
  20. #20
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Mä huomasin että tankin sivuissa oikeanpuoleinen solukumi on kulunut etuosasta melkein puhki, mutta vasemmalla puolella on melkein kulumaton. Hmmm....
    Ja mulla taas tulee kulumaa vasemmalle. Oikeakätinen, mutta vasen solisluu kyllä operoitu, koska kerran kääntyminen oikealle ei luonnistanut ollenkaan.

    Niin, ja vasen puntti.
  21. #21
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Niin, ja vasen puntti.
    Siinä kokoluokassa, jossa tuolla on merkitystä, on kävelykin hankalaa. Toisaalta aikuisviihdeteollisuudessa on sarkaa kynnettäväksi hyvää korvausta vastaan.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #22
    Oikeakätinen ja kyllä vasemmalle on helpompi kurvailla, jostain kumman syystä.
    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  23. #23
    Ehkä hiukkasen oikealle on hankalempaa... mietin, niin tulee ilmi jossain yhtäkkisissä tiukoissa mutkissa jossa tulee paniikkitilanteita, ne yleensä ovat olleet oikealle. Vai johtuneeko jostain muusta... kun aika sama juttu muuten.

    Autoa kyllä helpompi heittää sladiin vasemmalle, jotenkin.. johtuuko sitten siitä että istuu vasemmalla.
    T7
  24. #24
    Hidasajossa vasuri selkeesti vahvempi.
    (Pitääkin ruveta treenaamaan ja ajaa aina tankille oikean kautta)
    Maantiellä selkeästi oikea helpompi.
    (pelkään vasurin mutkissa kuviteltuja vastaantulijoita&ulkokurvin soraa)

    Radalla oikea aavistuksen helpompi.
    Johtuneeko siitä, että suurinta osaa kierretään myötäpäivään ja oikeeta tulee enemmän harjoiteltua.

    Oikean rönötys näyttää myös olevan aika "luovaa" koska kulutuspalassa on 4-5 kosketuspintaa ja vasurin puolelta löytyy vain yksi.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  25. #25
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Mukulana jäällä lätkämailan kanssa helpompi kantata vasemmalle kun pystyi ottamaan mailasta tukea. Olisiko jäänyt jotenkin mieleen rohkeampi kanttaaminen vasemmalle.
    Mukulana mopolla (ja piikilläkin melkein) ajettiin tietysti ympäri vuoden ja ainahan se takapyörä oli mutkissa siinä sivulla luisussa ja jalka tietysti maassa. Suurin osa halusi ajaa jotain lenkuraa siten että kurvit vasemmalle mutta mulle se ei ollut luontevaa vaan menestystä tuli oikealle kaartuvissa lenkuroissa. Nytkin asfaltilla on luottoa enemmän oikealle kaartuvissa mutkissa.
  26. #26
    Mun mielestä on kaikista helpointa ajaa suoraan!
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  27. #27
    Sama ilmiö vielä selvemmin esille suksilla kantatessa, vasemmalle selvästi helpommin tai luontevammin.
    Aivot ja kroppa vain toimii jostain syystä näin. Pyörällä lievemmin. Olen oikeakätinen.
  28. #28
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä on kaikista helpointa ajaa suoraan!
    Mulle toi taas tuottaa uskomattomia vaikeuksia, koska viimestään n. 400metrin jälkeen alkaa tylsyys iskemään ja sitä myötä keskittyminen herpaantumaan ellei seuraava kurvi jo häämötä suoran päässä. Pirun vaarallista meinaan semmonen puolivaloilla ajelu.
    Superbike #7
  29. #29
    Lainaa heikkiR100R kirjoitti Katso viesti
    Sama ilmiö vielä selvemmin esille suksilla kantatessa, vasemmalle selvästi helpommin tai luontevammin.
    Aivot ja kroppa vain toimii jostain syystä näin. Pyörällä lievemmin. Olen oikeakätinen.
    Laskettelussa ja mopoilussa on tosiaan samoja tuntemuksia tosin mäessä uskaltaa meikäläinenkin löytää omat rajat, mopoiluun vaatisi kyllä rata-ajoharjoittelua jota ei ole ainakaan toistaiseksi. Mäessä on mulle sama kumpaan suuntaan kääntyy mutta mopolla oikealle on luontevampaa.
  30.  
  31. #30
    Entä U-käännös? Minulle on aivan sama kumpaan suuntaan, entä sinulle?
    Gospel Riders

    tommilindstrom
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen