Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Tarkoitus olisi ajella nuo läpi - tässä vielä ennen kuin syksy saapuu. Reittimme kulkee Italiasta La Spezian seudulta rantatietä pitkin. Ajatuksena on lähteä Riomaggioresta, yöpyä Savonassa josta ajetaan rantaa pitkin vielä Nizzan ohi ja sieltä jostain ylös vuorille ja yöpymään Verdonin kanjonin lähelle.
    Verdonin kanjoni käydään kurkkaamassa ja matka jatkuu Ranskan alppien läpi Sveitsiin ja sieltä pohjoiseen.

    Lähinnä nyt kiinnostaisi kuulla kokemuksia, kuinka hidasta/sujuvaa eteneminen tuolla rantatiellä on.
    Meneekö tiukaksi ja onko tuolla kovin tukkoista eteneminen?

    Alppitiestä olen kuullut, että olisi nopeammin ajettava, kuin reitit Italian, Itävallan jne. alpeilla. Pitääkö paikkansa? Loivempaa kovavauhtista mutkapätkää enempi kuin serpentiinejä? Yleensä alpeilla olen pitänyt 250-300 km/pvä maksimimatkana, tuohonkin on taukoineen yleensä mennyt aamusta illansuuhun...

    Kokemuksia kuulisi mieluusti!
    Viimeksi muokannut: Sami@Vespa; 13.08.2015 klo 21:27.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  2. #2
    Rio Maggioresta ajaa päivässä vaikka sinne Verdonille eli tuolla aikataululla ei tee tiukkaa. Tosin sä kirjoitit SS1:stä eli via Aureliasta niin se ei mene ihan rannassa siinä Cinque Terren kohdalla ja suosittelenkin ajamaan Sestri Levanteen asti sitä lähempänä rantaa kulkevaa tietä eli Strada del Belvedereä pitkin (SP51, SP38...).

    Toki nuo rantatiet ovat aika hitaita koska kyliä on vierivieressä ja sieltä löytyy 40-rajoitustakin. Sestri Levantesta La Speziaan päin on tunneli johon päästetään vain toisesta suunnasta kerrallaan ja valot on punaisella 54min tunnissa ja aina 20min välein ne näyttää vihreätä 2 minuutin ajan. Sen lisäksi siinä on pari muuta tavallista pidempää punavaloa eli nämäkin aina jotain hidastetta tuo lisää.

    Jos ei ole joku erityinen syy yöpyä Rio Maggioressa niin siinä lähellä Monterosso al Maressa on luostarihotelli http://www.soviore.it/, joka tosin nykyisin on jo uudistunut eli enää siellä ei ole samaa munkkiluostarin tunnelmaa kuin silloin jiskus 80-90 lukujen vaihteessa kun siellä ensimmäisen kerran kävin.

    Verdonin kanjonilla on muistettava ajaa näköalatie D23 siinä la Paludin kohdalla ja kyseinen tie täytyy ajaa myötäpäivään sillä siellä on pari yksisuuntaista tunnelia. Tai ainakin viimeksi oli, joskus -90 luvulla ajoin sen ensimmäisen kerran ja silloin se oli kyllä muistaakseni ajettavissa kumpaan suuntaan vain.

    "Alppitiestä olen kuullut, että olisi nopeammin ajettava, kuin reitit Italian, Itävallan jne. alpeilla. Pitääkö paikkansa? "
    Sanoisin että ei. Toisaalta eipä noita voi oikein verratakkaan kun ko. tie on pitkä ku nälkävuosi ja sille mahtuu niin serpentiiniä, kanjonia, laaksoa ja kukkulaa. Ja on siellä ihan suoraakin tietä, mutta ihan samahan se on alpeillakin, vaikka joku passo Resia on aika suoraa tietä lähes vailla serpon serpoa eikä Brennerokaan mikään serpentiinien kuningas ole. Tai joku passo Rombo jonka pohjoispuoli on aika ajettavaa mutkaa, mutta etelärinne on aika jyrkkää laskua tiukoilla serpoilla eli ei sieltä Stelvion itärinteen kaltaista syheröä löydy eikä passo Tendan eteläistä hiekkaserpentiiniä, mutta en minä sitä nyt mitenkään nopeaksi tieksi luonnehtisi.
    Viimeksi muokannut: Elämäntapamotoristi; 13.08.2015 klo 22:27.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  3. #3
    Ok, kiitoksia vinkeistä.

    Cinque Terren kohdilla tosiaan ajatus ajaa ihan sitä rannanviertä maisemia katsellen

    Ranskan Alppitiestä oli jostain tullut sellainen käsitys itselleni, että suurin osa reitistä olisi loivamutkaista kanjonipätkää vähän matalammilla korkeuksilla, mutta ei parane sitten liian pitkiä päiväetappeja tuonne suunnitella.
    Ja jos kelit sattuu huonoiksi heittämään, niin sitten täytyy pistää reittiä koko
    lailla uuteen malliin...
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  4. #4
    Lainaa Sami@Vespa kirjoitti Katso viesti
    Ok, kiitoksia vinkeistä.

    Cinque Terren kohdilla tosiaan ajatus ajaa ihan sitä rannanviertä maisemia katsellen

    Ranskan Alppitiestä oli jostain tullut sellainen käsitys itselleni, että suurin osa reitistä olisi loivamutkaista kanjonipätkää vähän matalammilla korkeuksilla, mutta ei parane sitten liian pitkiä päiväetappeja tuonne suunnitella.
    Ja jos kelit sattuu huonoiksi heittämään, niin sitten täytyy pistää reittiä koko
    lailla uuteen malliin...
    Italian reissulla 2012 eli Sisiliaan ja takaisin tuli koluttua muun muassa tuota Italian rivieraa. Ajelin kans Levantosta La Speziaan Cinque Terren läpi noita pikku rantateitä. Hiastahan se on meno noilla teillä mutta ei siinä monta tuntia mene ja kannattaa poiketa joissain noista viidestä kalastajakylästäkin. Hienot maisemat ja upeat näkymät myös tieltä osaan kalastajakylistä vaikka itse kylissä ei kävisikään. Lähes synti olisi ajaa isoa tietä ohi Cinque Terren...

    http://www.teesel7678.kotisivukone.com/italia-2012
    Viimeksi muokannut: Guzzman; 15.08.2015 klo 11:43.
  5. #5
    Kannattaa tarkastaa onko Galibierin yli menevä tie jo korjattu. Isompi maanvyöry tuhosi ainakin tunnelin osittain ja kun eivät Tourissakaan ajaneet nyppylän yli niin ilmeisesti tiekin katosi sitten osittain (tämä tosin jo kohta pari kuukautta vanha juttu).

    Itse ajaisin alle 300km päivässä ihan vain että ehtii maisemistakin nauttia. Savoien ja Haute-Savoien maakunnissa tiet sitten voi olla kohtuu karmeassa kunnossa (etelämpänä en itse tänä vuonna käynyt).
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  6.  
  7. #6
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Alppiteiden ajonopeuteen vaikuttaa myös ruuhkaisuus. Varsinki viikonloppusin niil saattaa olla joku miljona pyöräilijää (+niiden huolto autot), sekä millon mitäkin museo-auto/-traktori letkoja... varsinki kauniilla säällä.

    Siitä ei oo kokemusta millanen keskieuroopan / paikallisten loma kauden vaikutus noihin alppiteihin, mut veikkaan et nekin tuovat lisää liikennettä sinnekkin.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"