Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
  1. #1
    Tämä nyt koskee enemmänkin autolla matkaavia, mutta koska täältä tätä passoasiantuntemusta löytyy kohtuu paljon, niin laitan tänne.

    Tämän kesän lomareissu tehtiin poikkeuksellisesti vuokra-autolla, koska tytär halusi ehdottomasti mukaan. Ofenpassille mennessä tuli sitten eteen tilanne, ettei meinattu sopia kohtaamaan vastaan tulleen hollantilaisen avobemarin kanssa. Minulla oikealla puolella vuoren seinämä ja hollantilaisella noin sadan metrin oja ilman kaiteita. Itse en oikein voinut peruuttaa, koska juuri ohittamallani levennyksellä oli jo toinen auto. Hollannin mies sitten hirmu jupinan jälkeen veivasi bemariaan ihan reunalle ja minua pelotti varmaan enemmän kuin häntä, sillä näin bemarin renkaan olevan noin kolmanneksen leveydestään tyhjän päällä. Siinä sitten peilit käännettyinä hivuttauduin ohi ja bemarimies risti siinä kohdalla minut kuuluvalla äänellä " deutche sweinhundiksi" johtuen varmaankin vuokrakärryni saksalaisista kilvistä . Meni sakemannien piikkiin, mutta vitutti se silti. Mikähän olisin ollut suomalaisilla rekkareilla ajaessani?

    Se kysymys: Onko tuolla passoteillä olemassa kirjoitettuja/kirjoittamattomia sääntöjä väistämisestä? Väistääkö ylös/alaspäin menijä? Vai pienempi isompaa?
  2. #2
    Ylöspäin ajavalla pääsääntöisesti etuajo-oikeus eli alaspäin ajavat väistää.
    GSX 1400 -06
  3.  
  4. #3
    http://www.myswissalps.com/car/drivinginthemountains

    Priority rules
    Ascending traffic has priority over descending traffic, because descending vehicles can continue more easily after coming to a full stop. So, on narrow roads, descending traffic has to clear space for ascending traffic. A postcar always has priority, even if it is descending while you are ascending. When curves are ahead, the bus usually announces its presence with its characteristic horn. Stop well before the curve because a bus in a narrow curve needs all the space that is available. Keep plenty of clear space when overtaking ascending cyclists, and use your direction indicator.


    Ja toki pätee kaikilla ns. serpentiiniteillä, kuin vain ns. pass-statuksen omaavilla.
    Postiauton lisäksi säännöllinen linjaliikenne toimii noin.

    Suositus Teneriffalla lomailijoille.
    TF-436 ja kulkee Mascan kylään välillä Buenavista del Norte - Santiago del Teide. Rakennettu 80-luvulla ja onpa kapea.
    <p>.</p>