Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Hei,

    Olen ymmärtänyt että .org on itse vastuussa tästä mittauksesta. Mutta päteekö samat mittaustavat/säännöt kuin
    ahveniston sivuilla?

    "Moottoripyörillä, 1-3 sylinteriset 4500 rpm, 4 syl. alle 750 cc 5500 rpm ja yli 750 cc 5000 rpm m/ 45º, 0,5 m pakoputken suuaukolta."

    Ja jos kerta putki (akrapovic) on E hyväkysytty niin kait sitä pääsee radalle vaikka se vähän yli 95dB meneekin?
  2. #2
    Lainaa Sandzu kirjoitti Katso viesti
    Hei,

    Olen ymmärtänyt että .org on itse vastuussa tästä mittauksesta. Mutta päteekö samat mittaustavat/säännöt kuin
    ahveniston sivuilla?

    "Moottoripyörillä, 1-3 sylinteriset 4500 rpm, 4 syl. alle 750 cc 5500 rpm ja yli 750 cc 5000 rpm m/ 45º, 0,5 m pakoputken suuaukolta."

    Ja jos kerta putki on E hyväkysytty niin kait sitä pääsee radalle vaikka se vähän yli 95dB meneekin?

    -Sander

    Sen verta tiukat määräykset Apparalla, ettei pitäisikään päästää.
    Suzuki VS800
  3. #3
    Lainaa Sandzu kirjoitti Katso viesti
    Hei,

    Olen ymmärtänyt että .org on itse vastuussa tästä mittauksesta. Mutta päteekö samat mittaustavat/säännöt kuin
    ahveniston sivuilla?

    "Moottoripyörillä, 1-3 sylinteriset 4500 rpm, 4 syl. alle 750 cc 5500 rpm ja yli 750 cc 5000 rpm m/ 45º, 0,5 m pakoputken suuaukolta."

    Ja jos kerta putki (akrapovic) on E hyväkysytty niin kait sitä pääsee radalle vaikka se vähän yli 95dB meneekin?

    -Sander
    Sen verta tiukasta asiasta kyse ettei ainakaan aiemmin ole päässyt. Hyväksynnillä ja leimoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on ympäristöluvan ehdoista. Meluja mitataan lupaviranomaisten toimesta pistotarkastuksin jatkuvasti ja lupaehtojen laiminlyönnin seurauksena saattaa mennä lappu luukulle hyvinkin nopeasti. Varmista melumittauksessa ettei mikään resonoi (kilpi, laukkutelineet, putken kannattimet tms). Itse pari sataa mittausta suorittaneena, olen törmännyt näihin pakoäänien lisäksi kiliseviin kotteroihin monesti ja kun resonaatiot on saatu pois, on rajakin saavutettu. Toki joka mittauksessa on jäänyt yhdestä kolmeen mopoa rannallekin.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  4. #4
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Sen verta tiukasta asiasta kyse ettei ainakaan aiemmin ole päässyt. Hyväksynnillä ja leimoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on ympäristöluvan ehdoista. Meluja mitataan lupaviranomaisten toimesta pistotarkastuksin jatkuvasti ja lupaehtojen laiminlyönnin seurauksena saattaa mennä lappu luukulle hyvinkin nopeasti. Varmista melumittauksessa ettei mikään resonoi (kilpi, laukkutelineet, putken kannattimet tms). Itse pari sataa mittausta suorittaneena, olen törmännyt näihin pakoäänien lisäksi kiliseviin kotteroihin monesti ja kun resonaatiot on saatu pois, on rajakin saavutettu. Toki joka mittauksessa on jäänyt yhdestä kolmeen mopoa rannallekin.
    Olin honda riders of finland suorittamassa mittauksessa, ahvenistolla tämäkin siis. Siellä pyydettiin että kierrokset olisi 5500rpm..ja 97-98dB tuli. Jos te orgissa mittaatte tuolla 5000rpm niin vaikuttaako tuo 500rpm heitto miten paljon desibeliin?

    Edelleenkään en voi kun ihmetellä tätä suomea, hirveesti sääntöjä ja kun ostaa jotakin mikä on sallittu kaduilla/radoilla muualla euroopassa niin eipäs täällä suomessa.
  5. #5
    Ahveniston vieressä on asutusta. Ihan ymmärrettävää, että siellä on alemmat melurajat.
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Motoparkissakin asuu orava ja silloin tällöin vieraileva turistihirvi.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Lainaa Sandzu kirjoitti Katso viesti
    Hei,

    Olen ymmärtänyt että .org on itse vastuussa tästä mittauksesta. pakoputken suuaukolta."

    Ja jos kerta putki (akrapovic) on E hyväkysytty niin kait sitä pääsee radalle vaikka se vähän yli 95dB meneekin?

    -Sander
    Minulla oli kawa versyksessä (huom. pienet alkukirjaimet) kiinni LeeVincen putki. Vaihdoin kaiken varalta alkuperäisen, kun kuitenkin matkaa Ahvenistolle on lähes 400 km, ettei siitä ainakaan homma olisi jäänyt kiinni. Versyksessä kun oli kieltämättä hyvät äänet, eikä tuo alkuperäinen putki millään tavalla radan kiertämistä "hidastanut"
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sandzu kirjoitti Katso viesti
    Olin honda riders of finland suorittamassa mittauksessa, ahvenistolla tämäkin siis. Siellä pyydettiin että kierrokset olisi 5500rpm..ja 97-98dB tuli. Jos te orgissa mittaatte tuolla 5000rpm niin vaikuttaako tuo 500rpm heitto miten paljon desibeliin?

    Edelleenkään en voi kun ihmetellä tätä suomea, hirveesti sääntöjä ja kun ostaa jotakin mikä on sallittu kaduilla/radoilla muualla euroopassa niin eipäs täällä suomessa.
    En voi kommentoida kuin orgin tapahtumiin, enkä ota kantaa muiden tekemiin mahdollisesti virheellisiin mittauksiin. MotOrg Ry:n ratatapahtumissa noudatetaan ko. radan voimassa olevan ympäristöluvan mukaisia sääntöjä niin ajoaikojen kuin melujenkin puolesta. Näin ollen myös melun mittaus suoritetaan ympäristöluvan/radan omistajan ohjeistuksen mukaan. Epäselvissä tapauksissa pyydämme ratahenkilökunnan paikalle tekemään päätöksen ajamisesta. (Esim. kierroslukumittarin puuttuminen tai selkeä ulkoinen tekijä, joka vaikuttaa mittaukseen.). Ja koska Suomi on hieno maa, ei radalla saa ajaa edes vakioputkella jos se menee melurajoista yli, vaikka siinä viereisellä tiellä saakin ajaa ihan laillisesti.
    Superbike #7
  9. #9
    Ja sitten vielä ihmetellään, miksi virkavalta liputtaa näitä sankareita varikolle...
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  10. #10
    Lainaa jha kirjoitti Katso viesti
    Ahveniston vieressä on asutusta. Ihan ymmärrettävää, että siellä on alemmat melurajat.
    Ahvenistolla on alemmat melurajat kun Hämeenlinnan moottoritiellä ja myös alemmat kuin Hämeenlinnan asuinkaduilla. Kadulle hyväksytyllä laitteella ei siis välttämättä saa ajaa Ahvenistolla muualla kuin sen parkkipaikalla. Että siltä pohjalta.
    Tulkaa Kemoralle. Ei meinaan kukaan piittaa vaikka vedät jälkipoltin päällä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #11
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Tulkaa Kemoralle. Ei meinaan kukaan piittaa vaikka vedät jälkipoltin päällä.
    Kyllä muuten piittaa...

    http://kemora.fi/content/addedConten...toimitettu.pdf
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  12. #12
    Lainaa jha kirjoitti Katso viesti
    Ahveniston vieressä on asutusta. Ihan ymmärrettävää, että siellä on alemmat melurajat.
    Ei ole. Se on ehkä sikäläisittäin ymmärrettävää, mutta maailma on täynnä asutuksen läheisyydessä olevia moottoriratoja ja hyvässä sovussa.

    Lyön vetoa, että mikäli Hämeenlinnan kaupunki ilmoittaisi, että moottorirata puretaan ja tilalle kaavoitetaan asuntoalue ja liiketilaa 10 000 asukkaalle, niin valittajille tulisi kiire päästä suojelemaan kulttuurihistoriallista kohdetta ja tärkeätä harrastuspaikkaa. Samaan tapaan kuin Malmin lentokentän kohdalla kävi.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  13. #13
    Onhan se ymmärrettävää, että radalla voi olla "kovempi" rajoitus kuin kadulla vieressä kun käytännössä kadulla ajetaan maltilla ja radalla taas ollaan kokoajan kierroslukumittarin punarajan tuntumassa. Käytännön meteli on kertaluokkaa suurempi... Varmaankin pitää itse vain vääntäytyä paikalle mitattavaksi, mutta etukäteen ei uskalla maksaa kun "speksissä" lukee 95db.
    B-King
  14. #14
    Lainaa Triplex kirjoitti Katso viesti
    Onhan se ymmärrettävää, että radalla voi olla "kovempi" rajoitus kuin kadulla vieressä kun käytännössä kadulla ajetaan maltilla ja radalla taas ollaan kokoajan kierroslukumittarin punarajan tuntumassa. Käytännön meteli on kertaluokkaa suurempi... Varmaankin pitää itse vain vääntäytyä paikalle mitattavaksi, mutta etukäteen ei uskalla maksaa kun "speksissä" lukee 95db.
    Jeps, tässä sitten taas palataan tähän että kun osallistun Ajotaitoon enkä usko että siellä päästään lähellekään punarajalle.

    Mutta säännöt ovat säännöt, näillä mennään.
  15. #15
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Se on suhteellista. Raportista poimittu ohiajomelu:

    Road Sport B, 141,3 dB
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #16
    Lainaa Triplex kirjoitti Katso viesti
    Onhan se ymmärrettävää, että radalla voi olla "kovempi" rajoitus kuin kadulla vieressä kun käytännössä kadulla ajetaan maltilla ja radalla taas ollaan kokoajan kierroslukumittarin punarajan tuntumassa. Käytännön meteli on kertaluokkaa suurempi... Varmaankin pitää itse vain vääntäytyä paikalle mitattavaksi, mutta etukäteen ei uskalla maksaa kun "speksissä" lukee 95db.
    Tai sitten ei ajeta punarajalla. Radalla touhutaan kaikenlaista muutakin kuin kilpa-ajon harjoittelua. Ennen Ahveniston melumittausta kannattaa jättää hernesoppa ja kaalilaatikko vähemmälle. Huonosti ajoittunut tahaton kaasuttelu pilaa koko mittauksen, mittari näyttää punaista ja sitten ei ole asiaa radalle. Korkeintaan vessaan mikäli päästö oli märkä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  17. #17
    Olin viimekesänä kahdesti Orgin ahveniston ajoissa ja ilmeisesti hallusinoin nestehukan johdosta kun kuuntelin rataa kiertäviä. Ei siellä lussutettu kutosella tikkarivauhtia ellen vallan erehdy. Toki olisi hienoa, että siellä voisi esim Ajotaito II ajaa ilman mittauksia ja pitää maalaisjärki mukana - siitä tuskin ollaan eri mieltä. Sensijaan pysyn edelleen kannassani, että ymmärrän hyvin miksi yleisesti rajoitus on, vaikka samalla putkella saisikin ajaa kadulla. Kadulla ajo ei ole käytännössä niin kovaäänistä kuin radalla tuppi nurin vääntö.
    B-King
  18. #18
    Lainaa Triplex kirjoitti Katso viesti
    Kadulla ajo ei ole käytännössä niin kovaäänistä kuin radalla tuppi nurin vääntö.
    Ja kadulla usein ajetaan vain kerran ohi ja ääni häviää (poislukien mopopojat). Tuossa radalla pörrätään samaa rinkulaa koko päivä ja aika useana päivänä kesällä. Jos se noilla melurajoituksilla se rata siinä pysyy niin hieno homma. Eikä tuo meluraja ole edes mikään törkeen tiukka, onneksi.
    xxx
  19. #19
    Lainaa Triplex kirjoitti Katso viesti
    Olin viimekesänä kahdesti Orgin ahveniston ajoissa ja ilmeisesti hallusinoin nestehukan johdosta kun kuuntelin rataa kiertäviä. Ei siellä lussutettu kutosella tikkarivauhtia ellen vallan erehdy. Toki olisi hienoa, että siellä voisi esim Ajotaito II ajaa ilman mittauksia ja pitää maalaisjärki mukana - siitä tuskin ollaan eri mieltä. Sensijaan pysyn edelleen kannassani, että ymmärrän hyvin miksi yleisesti rajoitus on, vaikka samalla putkella saisikin ajaa kadulla. Kadulla ajo ei ole käytännössä niin kovaäänistä kuin radalla tuppi nurin vääntö.
    Vaikka mentäisiin Ajotaito 0,5:ttä, niin kaikilla ei silti ole asiaa Ahvenistolle vakiokuntoisella kalustolla vaikka kuinka rauhallisesti ja maalaisjärki mukana ajaisi. Hyväksytty mölyraja on alhaisempi kuin monen, varsinkin eurooppalaisen valmistajan, mopon tyyppikilpi kertoo. Melu mitataan varikolla eikä ratakierrokselta mitttamies pelkääjän paikalla.

    Minun mielestäni yksi tai kaksi kohtuullisen avaraputkista customia saa pahemman möykän aikaan jo tyhjäkäynnillä kaupungin keskustassa kahden metrin päässä "yleisöstä" kuin radalla vinguttelu ja pamauttelu muutaman sadan metrin päässä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  20. #20
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Se on suhteellista. Raportista poimittu ohiajomelu:

    Road Sport B, 141,3 dB
    Jotenkin muistelen, että joku vuosi sitten oli lehdessä juttua siitä, kuinka radan naapurustossa olisi valiteltu ratamelusta...korjatkoon ken muistaa...
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  21. #21
    Yritin vain ilmaista, ettei ratadesibelien kohdalla kyse ole täysin mielivaltaisesta asiasta vs katuajon sallitut ja että kadulla käytännön meteli on erilaista (ei esim jatkuvaa, paikallista tai käytännössä yhtä kovilla desibeleillä). Rajat on kurjia osallistujille jos oma pyörä on mökäävää sorttia, mutta turha siitä on minulle saarnata.
    B-King
  22. #22
    Lainaa jha kirjoitti Katso viesti
    Ahveniston vieressä on asutusta. Ihan ymmärrettävää, että siellä on alemmat melurajat.
    Ihmettelen että siihen viereen on sitten pitänyt rakentaa ja vielä päästää muuttamaan sellaista porukka joka vain valittaa ja jos ei kestä, niin voisi muuttaa pois. Kyllä se olisi makeeta asua, voisi aina mennä katsomaan mitä siellä tapahtuu ja jos ei kiinnosta kuunnella, niin äänieristää sen talon
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
  23. #23
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Ihmettelen että siihen viereen on sitten pitänyt rakentaa ja vielä päästää muuttamaan sellaista porukka joka vain valittaa ja jos ei kestä, niin voisi muuttaa pois. Kyllä se olisi makeeta asua, voisi aina mennä katsomaan mitä siellä tapahtuu ja jos ei kiinnosta kuunnella, niin äänieristää sen talon
    Vanhimmat alueen talot taitaa olla kait 40-luvulta ja rata valmistunut 67...
    Suzuki VS800
  24. #24
    Apparan ympäristöluvan ja melujen puolesta isoin ongelma (eli valittajien peruste) ei kuitenkaan taida olla naapurina oleva asutus vaan naapurina oleva luonnonsuojelualue, joka sekin on perustettu ennen rataa. Nythän hiljattain tuli Vaasan hallinto-oikeuden päätös, jossa päällä olleet valitukset hylättiin ja ympäristölupaa jatkettiin, tais olla jopa usealla vuodella. Luvan voimassapysyminen toki edellyttää ehtojen noudattamista.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  25.  
  26. #25
    Tuo kuulostaa hyvältä, siis olen kokoajan ollut siinä tiedossa, että kokoajan jengi siellä valittaa melusta....
    Mutta outoa, että on sen luonnosuojelu alueen takia tiukilla, kyllä jos rata siitä häviäisi, niin täyteen se rakennettaisiin asuntoja..
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää