Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 128:sta
  1. #31
    Kiitos mahtavista vinkeistä taas, päivittelen tässä kohta reittisuunnitelmaa tarkemmin yms kunhan paranen tästä karmeasta flunssasta.

    Heren kanssa olen nyt kikkaillut noita paikkoja, en vaan osaa tuota collectionia jakaa, eikä se vielä ole edes valmis.

    Sen verran pystyn tässä nyt vielä kirjoittelemaan, että reissusuunnitelma on olennaisesti muuttunut siinä mielessä, että tosiaan täällä ehdotettua Via Balticaa tulee nyt näillä näkymin ajeltua. Rahatilanne näyttää sellaiselta tällä hetkellä, että reissu toteutuu.

    Ainiin. Reissunpäälle lähdetään varustelekan sissiriippumaton (ja sen päälle laitettavan laavukankaan) kanssa. Teltta jää kotiin.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  2. #32
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Reissunpäälle lähdetään varustelekan sissiriippumaton (ja sen päälle laitettavan laavukankaan) kanssa. Teltta jää kotiin.
    Tuosta on kiva kuulla kokemuksia. Tuli mieleen että onko noilla leirintäalueilla sopivia puita mihin tuollaisen saa roikkumaan...
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  3. #33
    Noniin lupasin tarkempaa päivitystä ja tässä sitä tulee.

    Olen päätynyt käyttämään Here:ä ja sain vihdoinkin kunnolla toimimaan tuon 12v ulostulon pyörästä. Aikaisemmassa systeemissä oli hieman ongelmaa ja itse boxi hajosi myös.

    Hereen laitan "collectioniin" reittipisteitä ja sitten ajelen pisteestä toiseen jaksamisen ja huvittamisen mukaan. Prahassa päätin viettää ensimmäisen viikonlopun. Reittipisteisiin on löytynyt nyt 3 kpl järviä, missä on vesiurheilu mahdollisuudet, esim. purjelautailua yms. Ranskassa tuntui paikkoja olevan yllättävän vähän, liekö järvien puute suurin syy?

    Matkabudjetti on tässä hieman ottanut osumaa ja Hornet lähtee huoltoon ensi maanantaina.

    Seuraavat asiat tehdään pyörään:

    - Renkaat vaihdetaan Pilot road 4 (tai 3).
    - Jarrupalat.
    - Kaasari säädetään.
    - Öljyt/nesteet yms.
    - Yleistarkistus.
    - 51200 km huolto.
    - yms.

    Voi tulla aika hintavaksi tuo

    Noh, ei murheita, laivalippu on nyt varattu ja lähtö on 1.8 tallinnaan. Ajattelin hurauttaa suoraan Viron läpi Latvian puolelle samana päivänä.

    Riippumattoilu edelleen hieman huolestuttaa (juurikin noiden paikkojen takia), mutta toisaalta, jos oikein rupeaa homma vituttamaan, niin onhan siellä kauppoja mistä saa halpistelttoja ja muuta sellaista. Telttaa pidän silti toistaiseksi vielä huonompana vaihtoehtona tavaramäärän takia. Itse en oikein innostu Stealth campingistä tai muusta sellaisesta, leirintäalueella on kuitenkin seuraakin ja muutakin tekemistä kun nukkuminen.

    Pari juttua on tässä ajatuksissa, ensimmäinen on se, että olisi kiva pitää jotain matkapäiväkirjaa, mutta kännykällä en rupea kirjoittelemaan ja toisaalta kynä ja joku vihko on aika perseestä kun tarvitsee sitten paperilta kopioida tietokoneelle kaikki :/ Tablettia tai kannettavaa ei ole, eikä tietty ole myöskään varaa moisia hankkia.

    Toinen juttu on tuo yksinreissaaminen ja purjelautailu yhdistelmä, mihin hittoon tungen kaikki arvotavarat kun lähden märkäpuvussa tuulen riepoteltavaksi. En ole oikein keksinyt sellaista ratkaisua joka olisi täysin itseäni miellyttävä, en nyt tässä sano omia ideoitani, jotta saatte ideoida ihan vapaasti tähän ongelmaan ratkaisua.

    Toki olen ennenkin reissannut yksin tai kaksin niin, että molemmat on uimassa yhtäaikaa, mutta tämä on kyllä haastellisin pohdittava ollut tähän mennessä, muista vastaavista ongelmista olen aiemmin selvinnyt liiemmälti asiaa ajattelematta.

    Yksi juttu on kanssa Trangian "bensa" eli marinoli. Tuskin marinolia myydään joka tien notkossa tuolla. Tiedän tiedän, ota kaasukeitin, mutta ei ole semmoista eikä ole varaa ostaa (yllätys), joten nestepolttoisella mennään. Olis hirveen kiva osata kaikkia 12 kieltä mihin tulen matkanvarrella törmäämään, mutta kun kielitaito on rajoittunut kahteen (englanti ja suomi, tosin englantini on hyvä, ellei jopa erinomainen).

    Isoin yksittäinen huolenaihe kuitenkin löytyy ajokamoista, mulla on sinisalon housut ja saksasta tilattu takki. Molemmat on liian kuumia _oikein_ kuumalla. Ilman takkia en aja (nössö, eikö niin?) ja esim kevlar farkut maksaa 200€ (ei o rahaa, muistatko?). En oikein keksi tähän hätään mitään sellaista ratkaisua joka toimisi kun pitäisi muka ilmaiseksi saada moiset jostain. Noh, ilman paitaa ja takki puoliksi auki ja kaikki vetskarit yms tuuletukset tapissa ja sitten toivotaan ettei tule nestehukka.

    Oli mulla muutakin kirjoitettavaa, ei vaan juuri nyt muista kaikkea.

    Toulousen ja Pariisin välistä olisi kiva kuulla jotain hauskoja kohteita, sen välin olen aiemminkin ajanut, mutta hurautin sen suoraan ja ilman suurempia pysähdyksiä autolla. Myöskin Ranskan rivieralta halpoja mestoja saa ehdottaa.

    Ainiin, mites pärjääkö tuolla passista otetulla kopiolla vai onko käytännössä pakko ottaa tuo passi mukaan ?
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  4. #34
    Poistettu
    Ajokorttihan ei sitten Suomen lisäksi monessakaan maassa käy virallisesta henkilöllisyystodistuksesta. Käytännössä ajokortti toimii, mutta jos vastaan astuu pilkuntarkka mikätahansa, sen kanssa ei saa kaatosateessa edes hotellihuonetta. Eli passi tai oikea henkkari mukaan.
  5. #35
    Passi mukaan ehdottomasti, niin rajahommat ja majoittumishommat sujuvat aina ja varmasti hyvin. Eipä ollakaan aikoihin vilauteltu passia ja muita papruja, lähinnä Green Gard, kuin Baltiassa nytten.
    <p>.</p>
  6. #36
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Passi ehdottomasti mukaan, vaikka EU:n sisällä sitä ei juurikaan missään kysytä, niin saattaa jopa valutan vaihto olla vaikeeta ja noin joka toisessa hotellissa kysyvät passia.

    Greengardin vaativat vain jossain Serbian rajalla, EU:n sisällä sitä ei tarvi.

    Jos vuokraat jotain vesivehkeit, märkäpuuu, surffilautaa... niin eiköhän ne siel vuokraamos ota sult aina jotain tavaroit säilöön

    Ja ainoa oikea ajopuvun materiaali nahka
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  7. #37
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Ja ainoa oikea ajopuvun materiaali nahka
    On mulla tietty tuolla dekadenzin kohta 20 vuotta vanha musta nahkainen hapsurotsi. Voi olla, että jätän kuitenkin himaan sen
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  8. #38
    kuumalla ajamiseen olen itse käyttänyt urheilukerrastoa, eli tekniset pitkälahkeiset ja -hihaiset ajopuvun alle. On miellyttävää kun ei hiki tarraa lahkeita tai hihoja ihoon kiinni ja pysyy muutenkin ihoa vasten kuivempana.
    Tästä toki joku on tasan toista mieltä, mutta itselle se on toiminut. Halvimmillaan tollaisen asun saa kympillä

    jussi
  9. #39
    Unoda vaan se Trangia ja hommaa vaikka MSR Pocket Rocket, ei maksa Suomessakaan kuin 39,- eikä tämä ole varmaan edes halvin hinta. http://www.retkiaitta.fi/product/970...rocket--keitin
    Olen käyttänyt tätä monta vuotta jo ihan retkikäytössä. Säästää painossa ja hiukan tilassa ja kaasupatruunoita saa pitkin maailmaa eikä tarvitse Marinolin kanssa läträtä ja pelätä että vuotaa johonkin. Trangian kattiloitahan voi tässä käyttää mainiosti ja on hiukan nopeampikin kuin Trangia... jos sillä on merkitystä... huonolla säällä on ainakin mukava kun pöperöt valmistuu nopeasti jos taivasalla keittelee.
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  10. #40
    Baltian kautta meno oli järkiveto. Halvempaa ja näkemistäkin riittää toisin kuin Ruotsin läpi ajaessa. Isoja teitä kannattaa vältellä ettei mene tylsäksi paahtamiseksi.
    Itseltä löytyy pieni 2h haltin teltta ja hennessy hammock riippumatto. Riippumatto parempi nukkua, mutta se tarttee tosiaan puut mihin sitoa, ja selän alle jonkun retkipatjan palasen..muuten jäätyy selkä. Pieni teltta parempi vaihtoehto moporeissulla,saa pystyyn mihin vaan ja tuo "vapautta" reissuun kun ei tartte väkipakolla kattoa löytää pään päälle.
    Leirintäalueita ei kannata ainakaan baltiassa vältellä hinnan takia,telttapaikka jotain 2-5e.
    Ainakin itsellä alkaa hotellien etsimiset/ sisäänkirjautumiset / tavaroitten ruijaamiset eestaas korpeamaan pitemmän päälle,ja teltta tuo samalla vaihtelua.

    Trangia nestekäyttöisenä aika työläs peli,mutta kyllä silläkin ruuat tekee. Kaasupoltin siihen ei taida tosin kustantaa kuin 40e luokkaa joten kannattaa harkita .

    Säästöä tulee paljon kun teet huollot pyörään itse, tai jos et osaa niin kavereilta saa apuja? Samalla opit pyörääsi rassaamaan mikäli reissun päällä tulee ongelmia..

    Kannattaa heren lisäksi asentaa puhelimeen maps me softa. Ilmainen ja sen avulla löytää helpommin POI:t. Viime reissulla (Mongolia) here sekoili ajoittain pahasti,joten hyvä olla toinen softa rinnalla..

    Kyllä noilla ajokamppeilla pärjää. Itsellä "hengittävät" goretex romppeet ollu päällä joka reissulla,mutta vtut mitkään vermeet viileänä pysy kun lämmöt menee yli kolmenkympin. Auttaa kun hihansuun väliin työntää jotain jotta ilmavirta puhaltaa sisään.
    Vettä tietysti mukaan reilusti.
  11. #41
    Itse koin halvimmaksi ja myös vähiten ajamista sisältäväksi reitiksi kun menin lautalla Frederikshavn -> Göteborg-välin. Mutta kannattaa toki ne sillatkin toiseen suuntaan ajaa niin voi sitten sanoa että onpahan nähty

    edit: olin siis menossa vain Tanskan reissulla. Toki via baltica ja lautalla Saksaan kannattaa huomioida. Kerta-ajo via balticalla prätkällä riitti mulle. On niin päätöntä liikenne, paikalliset tuntuu ohittelevan ihan miten sattuu. Jos prätkä tulee vastaan niin ohi lähdetään ja luotetaan siihen että vastaantuleva mopo ajaa pientareelle. Tämä on kai sitä "joustavaa liikennettä" mitä monet ulkomailta ylistää kun Suomessa on liikenne niin kankeaa..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  12. #42
    Tuolla vantaalla XXL sportissa tai mikä sen nimi nyt onkaan oli pocket rocket alta 30€, olisko ollut 29.90
    -00 Yamaha FZS 600
    -93 Honda VT600 Shadow
  13. #43
    Lainaa M58 kirjoitti Katso viesti
    Passi mukaan ehdottomasti, niin rajahommat ja majoittumishommat sujuvat aina ja varmasti hyvin. Eipä ollakaan aikoihin vilauteltu passia ja muita papruja, lähinnä Green Gard, kuin Baltiassa nytten.
    On jotenkin tuskallisen huvittavaa, miten tiukassa vanhat "Brezhneviläiset" tavat
    edelleen istuvat ja vieläpä paikoissa, joissa tuo aika on virallisesti kuopattu
    jo aikoja sitten..... pääasiassa vielä ilostakin.

    PASSI !

    Pukkaa Siljalla luvattuun maahan Ruattin pualelle.... Suomilipuin ja kilvin
    stopattaessa satamassa (koulutustilaisuuteen toki), kysytään
    haparoiden passia .

    Euroopan mantereella sitten kovin monessa hotellissa "vaaditaan" passia ja pitäisi
    jossain vielä jättää mieluusti "kaniinkin", vähintään kuitenkin pariksi tunniksi
    jotta ehtisivät "jaksaa" kirjata asiakas sisään .

    Pitkin hampain ja naama Dumbonpimpsalla sitten "alistutaan" ottamaan
    kopsu passista..... joskus jaksettavaa kirjaamista varten .

    Kai se on niin, että "pahoista tavoista on huono päästä eroon".

    Eihän siinä mitään, kyllähän asiat järjestyvät, eikä turhaan kannata provosoida tilanteita.

    Lähtökohtaisesti on vaan huvittavaa törmätä vieläkin jatkuvasti esihistorialliseen toimintamalliin, jossa
    katsotaan oikeudeksi ja velvollisuudeksi "vaatia" ihmistä luovuttamaan asiakirja......
    josta lähtökohtaisesti tulisi pitää kynsin hampain kiinni viimeiseen hengenvetoon asti .

    Jos reissu käy turhan tylsäksi, voisi olla helppo tapa saada " jotain sutinaa" aikaiseksi vetämällä reissu pelkillä
    henkkareilla..... ja todeta "säikähtäneenä" PASSIA tivattaessa..... että..... A nohh... mulla eijole .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #44
    Lainaa Krikri kirjoitti Katso viesti
    Tuolla vantaalla XXL sportissa tai mikä sen nimi nyt onkaan oli pocket rocket alta 30€, olisko ollut 29.90
    Sen verran piti vielä mainita että tämä Pocket Rocket mahtuu pakattuna Trangian kattilan sisään niinkuin pieni kaasupatruunakin eli tilaa ja painoa säästyy.
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  15. #45
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Pocket Rocket on tosiaan ihan laatupeli, retkeilijän kannattaa hankkia tollanen vaikka varakeittimeksi matkaan jos muuten on keittimet hankittuna. Markkinoilla toi on ollut kakskyt vuotta? tms. että ei voi olla ihan huono
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  16. #46
    Lainaa runner67 kirjoitti Katso viesti
    Sen verran piti vielä mainita että tämä Pocket Rocket mahtuu pakattuna Trangian kattilan sisään niinkuin pieni kaasupatruunakin eli tilaa ja painoa säästyy.
    Toisaalta olen nyt tottunut tuota trangiaa käyttämään, eikä tuo marinolin kanssa kikkailu ole koskaan muo häirinnyt, lähinnä reissun päällä saatta olla ongelmia löytää nestettä lisää, joten taidan suosiolla ottaa sen litran tonkan mukaan, eipä sitä mihinkään pienempään viitti erikseen lirutella kuitenkaan.

    Ymmärrän kyllä, että 30 € on monelle "pieni hinta" mutta tällä hetkellä jokainen Suomessa tuhlaamani euro on pois tuolta reissurahastosta. Toisinsanoen, käytän mielummin 30€ esim. Prahassa kun Suomessa, jos Trangia rupeaa vituttamaan tai nesteitä ei löydy (tai päätän sittenkin ottaa pienemmän määrän nestettä mukaan) niin onhan sielläkin kauppoja. Luulisin että pocket rocketin saa alta 30€ Prahasta tai Varsovasta.

    Mulla kuitenkin reissunpäälle lähtiessä rahan säästäminen on aina tapahtunut niin, että mitään en osta mitä en välttämättä tarvitse, olishan se helvetin kiva tonnekkin ottaa joku pieni teltta mukaan varoiksi ja ostaa uudet ajohousut ja takki ja pärrään uudet isommat peilit ja uudet ajobootsit ja kaasukeitintä ja joku aquapacin superhyvä uimisen kestävä mukava pussukka jne jne... Ongelma vaan on tosiaan että pienistä puroista saa aikaan aikamoisen järven. Toisinsanoen sen reissubudjetin saa tuhlattua varomattomalla ja ajattelemattomalla rahankäytöllä jo Suomessa. Joillain on toki rahaa tehdä niin, että ostaa about tarvitsemansa, minulla ei valitettavasti ole ja siksi on ihan pakko olla tarkka. Sori vuodatus ja on tuo hyvä ehdotus, että osta tämä, mutta kun trangia on jo olemassa, niin ihan pelkästään "vähän helpompi" argumentilla en kykene maksamaan 30€ hintaa. Tai sanotaan näin, mielummin otan sen baari illan Prahassa ja keitän nesteellä, kun keitän kaasulla ja jätän baari illan väliin.

    ----------------------

    jyk4
    Joo, varmaankin näin ja hyvä vinkki! Valitettavasti Malmössa on muutama tönö mitä pitää käydä vilkasemassa ja nuo sillat on pakko nähdä, Arkkitehtuuri on kun sattuneesta syystä sattuu olemaan kiinnostuksenkohteena.

    savorau: Onko se retkipatja ihan pakollinen tuolla euroopan lämmöissä Elokuussa ? Toivoin niin paljon, että olisin voinu jättää sen pois. Ajelen suoraan muuten Latviaan Rakari nimiselle leirintäalueelle Tallinnasta ja siellä vietän ekan yön (tai tämä on ainakin suunnitelma). Oli noi hinnat mielestäni hiukan kalliimpia per yö (kun laski henkilö+teltta+pärrä), mutta ei kyllä mitään esim Yyteriin verrattuna missä kaksi yötä teltalla oli 38€...

    Pyörään en tee huoltoa itse koska venttiilit ja kaasarihuolto on vähän vaativampi/aikaavievämpi homma, eikä mulla olis paikkaa tai työkaluja moiseen (jos olisi niin saattaa olla että tekisinkin itse). Muutenkin ammattitaitoisissa käsissä pärrä saa jonkinasteisen takuun siitä, että mitään ei ole mokattu ja sitten vieläpä päälle se fakta, että saa leiman tuohon huoltokirjaan, kivempi vaihtaa pyörä eteenpäin kun voi esittää dokumenttia ostajalle pärrästä. Olen joskus miettinyt, että olisi kiva hommata joku 250cc pikkuenduro talviajoon, sitä voisi sitten itse huoltaa, mutta taitaapa jäädä haaveeksi jos kerta verot isketään Hallituksen toimesta moottoripyöriin (Mulla ei ole siis autoa jos sitä joku miettii).

    Heren lisäksi mulla on googlemaps, ja jos tulee yllättävää tarvetta kolmannelle karttasovellukselle niin wifin kautta sitten voisi tuon ladata. Heressä on tosiaan vähän huonosti ajoittain noita POI mestoja, mutta muuten on ollu fiksumpi vekotin kun googlemaps. Kiitos rohkaisevista sanoista ajokamppeiden suhteen muuten
    Viimeksi muokannut: TweetyLeaf; 17.07.2015 klo 18:44.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  17. #47
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    Ajelen suoraan muuten Latviaan Rakari nimiselle leirintäalueelle Tallinnasta ja siellä vietän ekan yön (tai tämä on ainakin suunnitelma).
    Rakari ei muuten ollut leirintäalueena kummoinen (esim. likaiset ja haisevat suihkut/vessatilat) mutta ravintolasta sai erittäin hyvää ruokaa. Muistaakseni kun tuosta patikoin rannalle siinä välissä olevassa metsässä oli jonkinmoinen leirintäalue myös, mutta en löytänyt siitä tietoa googlaamalla...

    Polttoainetta perinteiseen Trangiaan löytyy monesta maasta jos tietää oikean nimen millä kysellä, tästä linkistä voisi olla apua: http://www.trangia.se/core/files/nam...uel_130128.pdf
  18. #48
    http://www.mammadaba.lv/objekti/top-...s-udenskratuve
    Tuolla tuli käytyä kuukausi sitten, ja leirintäalue telttapaikalla 2e / yö. Mitään pippaloita tosin turha odottaa,on sen verran syrjässä.
    Riippumatto ilman selän kohdalla olevaa lämmikettä on "no go". Kokeileppa jossain ennen lähtöä vaikka 10c lämmöissä niin selkä kylmettyy nopeasti koska ottaa painon vastaan ja makuupussi puristuu lyttyyn.Selänkokoinen retkipatjan pala tosin riittää jos saat pysymään paikoillaan. Ehkä (?) ajotakki makuupussin alla hoitais homman,mutta tasainen alusta pitäisi olla jos meinaa kunnolla nukkua.
    Tuostakin syystä suosittelin pientä telttaa..tilaa ei vie mopon kyydistä paljoakaan enempää.

    Asenne näyttää olevan kohdillaan joten reissu varmasti onnistuu..!
  19. #49
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    On jotenkin tuskallisen huvittavaa, miten tiukassa vanhat "Brezhneviläiset" tavat
    edelleen istuvat ja vieläpä paikoissa, joissa tuo aika on virallisesti kuopattu
    jo aikoja sitten..... pääasiassa vielä ilostakin.

    PASSI !

    Pukkaa Siljalla luvattuun maahan Ruattin pualelle.... Suomilipuin ja kilvin
    stopattaessa satamassa (koulutustilaisuuteen toki), kysytään
    haparoiden passia .

    Euroopan mantereella sitten kovin monessa hotellissa "vaaditaan" passia ja pitäisi
    jossain vielä jättää mieluusti "kaniinkin", vähintään kuitenkin pariksi tunniksi
    jotta ehtisivät "jaksaa" kirjata asiakas sisään .

    Pitkin hampain ja naama Dumbonpimpsalla sitten "alistutaan" ottamaan
    kopsu passista..... joskus jaksettavaa kirjaamista varten .

    Kai se on niin, että "pahoista tavoista on huono päästä eroon".

    Eihän siinä mitään, kyllähän asiat järjestyvät, eikä turhaan kannata provosoida tilanteita.

    Lähtökohtaisesti on vaan huvittavaa törmätä vieläkin jatkuvasti esihistorialliseen toimintamalliin, jossa
    katsotaan oikeudeksi ja velvollisuudeksi "vaatia" ihmistä luovuttamaan asiakirja......
    josta lähtökohtaisesti tulisi pitää kynsin hampain kiinni viimeiseen hengenvetoon asti .

    Jos reissu käy turhan tylsäksi, voisi olla helppo tapa saada " jotain sutinaa" aikaiseksi vetämällä reissu pelkillä
    henkkareilla..... ja todeta "säikähtäneenä" PASSIA tivattaessa..... että..... A nohh... mulla eijole .
    Saako kysyä,missä maissa oikein matkailet? Minulta ei ole prätkäreissuiilla otettu passia "kaniin" majoituspaikoissa koskaan. Kokemusta on v.-84 alkaen,myös itäblokin maista.Viimeiseen 20v.ei ole passia kysytty kuin satamien ja lentokenttien lähtöselvityksissä. Kannattais varmaankin lähteä joskus sen Pakilan TB:n ulkopuolellekin,maailma on vähän muuttunut...
  20. #50
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Saako kysyä,missä maissa oikein matkailet? Minulta ei ole prätkäreissuiilla otettu passia "kaniin" majoituspaikoissa koskaan. Kokemusta on v.-84 alkaen,myös itäblokin maista.Viimeiseen 20v.ei ole passia kysytty kuin satamien ja lentokenttien lähtöselvityksissä. Kannattais varmaankin lähteä joskus sen Pakilan TB:n ulkopuolellekin,maailma on vähän muuttunut...
    Viimeksi pari kuukautta sitten italiassa, joka yöpymisessä otettiin passi kaniin.
    Koskee myös kämppäreitä, koska italiassa pitää majoittautumisista tehdä ilmoitus carabinieerille. Näin selitti Camping Paradison pomo Gardalla pari vuotta sitten.
    Muutamassa hotellissa missä mut jo tunnetaan ei ole tarvinnut enää passia esittää.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  21. #51
    Muistelen että passi tarvitaan jo Viron lautalla. Korjatkaa jos olen väärässä. On hyvä ottaa originaalien lisäksi valokopiot mukaan. Tuleepahan sekin turha työ tehdyksi.
    Pieni vinkki, laita kamat AINA samoihin taskuihin. Löytyvät helpommin. Äläkä koskaan laita mitään bensapumpun päälle tankatessa. Unohtuu liian helposti.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  22. #52
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Saako kysyä,missä maissa oikein matkailet? Minulta ei ole prätkäreissuiilla otettu passia "kaniin" majoituspaikoissa koskaan. Kokemusta on v.-84 alkaen,myös itäblokin maista.Viimeiseen 20v.ei ole passia kysytty kuin satamien ja lentokenttien lähtöselvityksissä. Kannattais varmaankin lähteä joskus sen Pakilan TB:n ulkopuolellekin,maailma on vähän muuttunut...
    Italiassa 2010, Saksassa 2010, Liettuassa 2014 ja Latviassa 2014 on ollut mulla passi kanissa hotellissa prätkämatkoilla. Ja sellainen havainto että juuri nyt Kreetalla en saanut autoa vuokrattua ilman passia. Ei saanut naapurin ruotsalaisetkaan, onneksi oli henkilökortti ja passi niin sai auton.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  23. #53
    Poistettu
    Todella monessa kaupungissa on "city tax" yöpyjille eli kaupunkivero. Ja jos kaupunkiviskaali on määrännyt että henkkari pitää olla, moni reseptionisti haluaa passin. Aika moni hyväksyy EU-ajokortin mutta kaikki ei. Ja mikä v*ttu siitä passin mukanaolosta niin vaikean tekee? Esim Saksassa lain mukaan henkkari pitää olla mukana. Ilman syytä/epäilyä polizei ei saa henkkaria vaatia, mutta jos syy polizeilla on ja henkkaria ei löydy = putkareissu on tiedossa. Lukekaa nyt edes suurlähetystön sivut ennen reissuja.
  24. #54
    Lainaa LoneWolf kirjoitti Katso viesti
    Polttoainetta perinteiseen Trangiaan löytyy monesta maasta jos tietää oikean nimen millä kysellä, tästä linkistä voisi olla apua: http://www.trangia.se/core/files/nam...uel_130128.pdf
    Mahtava linkki! Kiitos erittäin paljon, tuolla pärjää mainiosti.

    ----------

    Kysyin passista lähinnä tosiaan sen takia, että tulee varmasti purjelautailtua ja uitua. Pelkkiä EU maita kuitenkin kaikki, niin pohdin josko pelkällä kopiolla olisi pärjännyt. Hyvä että selvisi että ei. Vähän vituttaa ottaa tuo vesitiiviiseen pussiin, jos sattuu paska säkä ja pussi ei kestäkkään. Aivan turha luulo että jätän jonnekkin pieneen surffilautavuokraus koppiin tai prätkään passini. Sen verran reissukokemusta on kertynyt, että tietää ne pahimmat skenaariot, jos on passi taskussa ja vaikka kaikki muu pöllittäisiin niin vielä pääsee kotiin ja hommat selviää suht järkevästi. Ilman passia menee jo todella vittumaiseksi, toki siitäkin selvinnee (ei omakohtaista kokemusta).

    Ex oli vähän sitä mieltä että ressaan vähän liikaa reissunpäällä kaikesta, mutta en itse koe varovaisuutta ja järjenkäyttöä ressaamiseksi vaan onnistuneen reissun takeeksi. Paljon mukavampi lähteä kaljalle kun tietää ja välttää pahimmat sudenkuopat. Moni on reissunsa pilannut ajattelemattomalla toiminnalla (esim jättämällä passin minne sattuu, tai levittelemällä käteistä rannalla/maksamalla katukauppiaalle niin että availee lompakkoa joka on täynnä seteleitä yms.) Koputan puuta ettei koskaan ole sattunut mitään, mutta uskon vahvasti, että se johtuu juuri tuosta tietystä varovaisuudesta.

    -------------

    Kiitos infosta Lonewolf, eiköhän tuo Rakari meikäläiselle kelpaa, valikoitui surffaus mahdollisuuden ja juuri sopivan etäisyyden perusteella leirintäalueeksi. Nyt osaa varautua eikä vituta niin paljon ison hädän yllättäessä kun tietää ettei vessat välttämättä ole kummoiset. Tiedä vaikka olisivat saaneet ne kondikseenkin Hyvä myös kuulla, että siellä on ilmeisesti puita leirintäalueen sisäpuolella.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  25. #55
  26. #56
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Muistelen että passi tarvitaan jo Viron lautalla. Korjatkaa jos olen väärässä. On hyvä ottaa originaalien lisäksi valokopiot mukaan. Tuleepahan sekin turha työ tehdyksi.
    Pieni vinkki, laita kamat AINA samoihin taskuihin. Löytyvät helpommin. Äläkä koskaan laita mitään bensapumpun päälle tankatessa. Unohtuu liian helposti.
    Et ole väärässä, mutta myös henkilökortti käy.

    Joo, mä olen kovasti miettinyt jo nyt, että pitää miettiä mihin laittaa kaikki kamat noihin laukkuihin. Täytyy tehdä joku järjestelmä, esim sadepukua tuskin kannattaa tunkea pohjimmaiseksi sivulaukkuun yms. Haastavan hommasta tekee painon jakauttaminen sopivasti, sen verran erimoista ja painoista kamaa lähdössä mukaan. Perälaukkuun laitan kuitenkin kaikki kevyimmät kamat jotta painopiste pärrässä ei mene ihan taakse. Onhan tuo ehkä hifistelyä kun kuskin kanssa pärrän kokonaispaino on jo pyöreästi 270 kiloa niin jotain muutamien kilojen painojakaumaa funtisia

    Täytyy nyt uskoa kanssa riippumattoilijaa ja käydä hakemassa joku retkipatjanretale tuonne selän alle. Olen beta-testannut tuota riippumattoa nyt 3 yötä ja vielä on 1 yö ainakin tulossa. Noista kolmesta yöstä 2 meni ilman minkäännäköistä ongelmaa ja kolmas merenrannalla kylmässä tuulessa ei ollut niin onnistunut, tuuli pääsi yläkautta kiertämään makuupussiin ja kyllähän sen tietää miten kylmä siinä sitten tulee, oli millanen pussi tahansa, sen lisäksi on myönnettävä, että alhaalta päin oli kylmä. Toisinsanoen, opin, että laavukangas viritetään aina, vaikka ei sataisi niin se auttaa tuulen pitämiseen loitolla.

    Koska tästä teltta vs riippumatto jutusta on ollut keskustelua, niin listaan tähän nyt oman mielipiteeni plussista ja miinuksista prätkäily huomioon ottaen:

    Teltta:
    +Tuttu ja "turvallinen" (turvallisen tuntuinen lienee parempi määritelmä).
    +Saa kamat sisäpuolelle jos sellaista tavaraa on mitä tahtoo käyttää ennen nukkumaanmenoa (eli mitä ei säilytetä pärrässä).
    +Hyönteiset pysyy kauempana korvan juurelta, eivätkä pääse häiritsemään.
    +Käy poikkeuksetta leirintäalueelle kun leirintäalueelle.
    +Tarttee olla tyyny
    +Vaakamambo on siveellisempää toimintaa.

    - Kun ulkona on kuuma, on teltta helvetin kuuma.
    -Maassa nukkuminen... kävyt, juurakot, epätasaisuudet, kallistukset...
    -Kova alusta, vielä ei ole kehitetty sellaista alustaa joka mahtuu reppuun ja olisi yhtä hyvä nukkua kun oma sänky.
    -Kepit yms, hajoamisen riski olemassa.
    -Pystyttäminen on hitaampaa kun riippumaton kanssa (tosin hyvä ja tuttu teltta on pirun nopea pystyttää).
    -Jotta teltta kestäisi vettä sen pitää olla aivan sairaan kallis, eikä se kovassa käytössä siltikään välttämättä kestä pitkään. Paras vaihtoehto onkin teltan päälle viritelty pressu, oli teltta minkä hintainen tahansa.


    Riippumatto:
    + Nukkuminen on mukavaa, saa hyvät yöunet paikasta riippumatta.
    + Hinta
    + Ei tarvitse välittää montako käpyä on maassa tai maaston kallistuskulmista.
    + Tuuletus toimii, ei tule niin kuuma kun teltassa.
    + Nopeaakin nopeampi kasata ja purkaa.
    + Ei käytännössä mitään helposti rikki menevää osaa, kunhan hommaa narut paracordista tai muusta vastaavasta.
    + laavukangas ei ole iso, on helppo virittää (toisin kun teltan kanssa joskus haasteellista, pressu ja telttakangas kun ei saa koskettaa toisiaan). Toisinsanoen täydellisen vedenpitävä ratkaisu.
    + Riippumatossa voi levähtää myös hetkellisesti, kasaaminen niin nopeaa, että tienvarressa safkan teko ja riippumaton istuimeksi virittäminen on helppoa.
    +Hätätilassa toimii myös maassa alustana (päälle pressu vaikka prätkästä kiinni), teltta ei hätätilassa toimi riippumattona.
    +Ei tartte tyynyä

    - Hyttyset yms pääsee korvan viereen vittuilemaan.
    - Lämmitysongelmat alhaaltapäin.
    - Kiinnittämispaikan löytäminen voi joskus olla haastavaa, luovuudella tosin selviää pitkälle.
    - Ei varsinaista säilytystilaa, paitsi riippumaton oma pussi joka on kiinni riippumatossa, siellä en itse säilytä mitään arvokasta kuitenkaan. Avaimet yms pitää kikkailla makuupussin sisälle turvaan.
    - Aiheuttaa kummastusta ajoittain (voi olla myös plussa )
    - Vaakamambo hauskaa, mutta ei ehkä niin siveellistä.

    Tavaramäärä esimerkki:
    Teltta:

    Teltta: http://www.partioaitta.fi/easy-camp-star-200
    Paino: 2700g
    Makuualusta: (otin tähän mukavamman, koska jollain peruspatjalla aika harva viitsii lähteä oikeasti pidemmälle reissulle) https://www.prisma.fi/fi/prisma/maku...il-pro-regular
    Paino: 860g
    Laavukangas: En o varma olisko riittävän suuri, mutta vaikkapa tämä: https://www.varusteleka.fi/fi/produc...invihrea/20618
    Paino: 440g

    Yhteensä: 4000g (ilman makuupussia yms mukavuuksia)

    Riippumatto:

    Riippumatto: https://www.varusteleka.fi/fi/produc...ssiriippumatto
    Paino: 582g
    Laavukangas: https://www.varusteleka.fi/fi/produc...invihrea/20618
    Paino: 440g
    Makuualusta: https://www.prisma.fi/fi/prisma/retkipatja-50x180-cm
    Paino: 162g

    Yhteensä: 1184g (ilman makuupussia yms mukavuuksia)

    Painon lisäksi tahdon painottaa, että riippumatto menee minne vain, miten vain, ei tartte asetella tai tunkea tai pelätä katkovansa keppejä kun pakkaa pärrään. Teltta lienee paras laittaa verkolla tai muulla vastaavalla kiinni penkin takaosaan.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  27. #57
    Mä lähden Ljubljanasta kohti Suomea 2.8 tipautettuani vaimon ensin lentokentälle. Tehdäänkö 3.8 treffit Prahaan tai johonkin muuhun paikkaan? Voin maksaa hotellin. Ei mitään taka-ajatuksia- olen hetero. 😏
  28. #58
    Lainaa Nomad kirjoitti Katso viesti
    Mä lähden Ljubljanasta kohti Suomea 2.8 tipautettuani vaimon ensin lentokentälle. Tehdäänkö 3.8 treffit Prahaan tai johonkin muuhun paikkaan? Voin maksaa hotellin. Ei mitään taka-ajatuksia- olen hetero. 
    Ei paska idea, mutta olen Prahassa todennäköisesti 6.8, voi olla että päivän aikaisemmin tai myöhemmin. Olen tehnyt summittaista alkumatkan aikataulutusta ihan vaan sen takia, että jos olisin jotain tapahtumia (rock konsertteja/festereita) löytänyt. En siis ole aikataulun kanssa liikenteessä varsinaisesti, mutta voihan tuon alkupätkän tänne jakaa:

    1.8 - Tallinna
    2.8 - Leirintä (Latvia)
    3.8 - Kaunas. (motelli, en löytänyt leirintää)
    4.8 - warsowan (läheltä leirintä?)
    5.8 - wroclaw (leirintä)
    6.8 - praha (motelli?leirintä?) 2 yötä, ehkä 3.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
  29. #59
    Lainaa TweetyLeaf kirjoitti Katso viesti
    3.8 - Kaunas. (motelli, en löytänyt leirintää)
    Parikin leirintäaluetta löytyy:
    http://www.eurocampings.co.uk/lithua...aunas-118291/#
    http://www.eurocampings.co.uk/lithua...p-inn-121473/#

    Yövyin muistaakseni jälkimmäisessä, ei mitenkään erityisen tasokas mutta edullinen.

    Käytin viime kesänä koko reissun ajan tuota EuroCampings-sivustoa leirintäalueiden etsimiseen - mielestäni hyvä palvelu kun voi kartalta katsella mistä löytyy ja perustiedot ovat aina samalla tavalla tarjolla. Valitettavasti ei sisällä aivan kaikkia pienempiä leirintäalueita.
  30.  
  31. #60
    Lainaa LoneWolf kirjoitti Katso viesti
    Parikin leirintäaluetta löytyy:
    http://www.eurocampings.co.uk/lithua...aunas-118291/#
    http://www.eurocampings.co.uk/lithua...p-inn-121473/#

    Yövyin muistaakseni jälkimmäisessä, ei mitenkään erityisen tasokas mutta edullinen.

    Käytin viime kesänä koko reissun ajan tuota EuroCampings-sivustoa leirintäalueiden etsimiseen - mielestäni hyvä palvelu kun voi kartalta katsella mistä löytyy ja perustiedot ovat aina samalla tavalla tarjolla. Valitettavasti ei sisällä aivan kaikkia pienempiä leirintäalueita.
    Tänks! Pitää ruveta kanssa käyttämään tuota palvelua kun googlaamalla ja herellä ei tuo osunut silmään (tai sitten mokasin jotain). Vaikuttaa muutenkin asia mestalta.

    Hitto, siellä on wakeboard line ja suht halvalla vieläpä. Mahtavaa!
    Viimeksi muokannut: TweetyLeaf; 18.07.2015 klo 02:16.
    Honda VFR 800FI ´98
    Rakkaat exät: Honda CB 900 F Hornet ´03
Sivu: 2 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen