Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Haudi ja terve!

    Työharjoittelupaikassani palvelukeskuksessa pidetään viikottaisia Karjalakerhoja. Muistisairaiden vanhainkotiasiakkaiden ja vierailevien parempikuntoisten asiakkaidemme kanssa muistellaan evakkomatkoja, pikkulottatyötä, Laatokan, Viipurin, Sortavalan, Pitkärannan ja Aunuksen maisemia, katsotaan kuvia ja videoita, kerrotaan vanhoista tapaperinteistä, ihmetellään kansallispukuja ja kuunnellaan Georg Malmstenia...

    Ja noiden kuvien ja videoiden näkeminen ja tarinoiden kuuleminen on herättänyt mussa hillittömän palon katsomaan noita maisemia omin silmin.

    Tämän vuoden kesämatka vie Norjan kautta Tanskaan, mutta vuodelle 2016 ei ole vielä suunnitteilla mitään. Ajattelinkin jo hyvissä ajoin lähteä kyselemään suunnitteluapua ja matkaseuraa. Omalle leikkimieliselle prätkäkerholleni pitchasin tän just äsken. Meistä kuitenkin realistisesti lähtee mukaan 0-2 henkeä, joten mukaankin mahtuisi.

    Teitä Venäjällä on tietty varoiteltu huonoiksi, ja aina on tietty mahdollista että siihen mennessä Venäjä on jo miehittänyt Suomen ja/tai sulkenut rajat, ja kaikenlaista. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy. Itselläni on pyöränä vanhempi bemarin F650, jolla ei
    mitään rakettimatkailua harrasteta, mutta toisaalta kurjempikuntoisia teitäkin ehkä pääsee, tai ei ainakaan harmita niin paljon kun kaatuu. Tarkoitus olisi aika äärimmäinen budjettimatkailu, eli mahdollisimman paljon trangiaruokaa ja yöpymisiä sohvasurffaillen ja telttaillen.

    Kiinnostuksen kohteina ois tietty yleinen kansallismaisemien tiirailu, evakkojen sekä talvi- ja jatkosotien tarinoiden seurailu, sekä tietty vanha ja nykyinen karjalaiskulttuuri.

    Jos pahakuntoiset tiet pelottaa, niin varmaan myöskin autolla voi lähteä mukaan reissuun jos sellainen löytyy. Itse kuitenkin pyrin tuolla vanhalla bemunrotiskolla menemään - olettaen että se kestää tämänvuotisen vuonorallin.

    Sit perus deittitiedot:
    28v mies, sosionomiopiskelija Stadista by way of Tuusula. Motoristi, teatteri-, valokuvaus-, larp-, vaellusharrastaja ja mitä näitä nyt on. En kuorsaa. Oon aina perillä, eli leppoisa matkantekijä mut harvoin ajoissa. Mutkateillä muhun iskee piru, mutta venäläistä poliisia en ehkä halua suututtaa.
  2. #2
    Karjala on kiertämättä myös, ja sinne pitäisi joskus ehtiä. Onko reissulle aikataulua, kestoa? Onko telttamajoitus ihan ehdoton juttu?
    https://reissu.org
  3. #3
    Kesä-heinä-elokuut, ei mitään sen tarkempaa vielä tässä vaiheessa, mut opiskelijana oon toukokuun lopusta elokuun loppupuolelle lomalla. Osa lomasta pitää tietty käyttää kesätöihin, että riittää rahat reissata sitten. Olettaisin että pystyn järkkäämään suht helposti kesätyöt moniin eri komboihin.

    Matkan kesto vois ehkä olla sellainen pari viikkoa kun tuo on aika lähellä kuitenkin? Toki jos paljon nähtävää ja tehtävää on, vois se olla pidempikin, mut luulen että sit jää paikat jo aika vähiin.

    Teltta- tai sohvasurffausmajoitus on ainakin itselleni aika ehdotonta ellei tuu jotain arpajaisvoittorahoja. Sopivalla suunnittelulla saattais olla mahdollista yhdistellä etappeja niin että toiset saa yöpyä hotelleissakin?

    Sohvasurffausta oon myös siis itse harrastanut ja majoittanut lukuisia Venäläisiäkin, ja kokemukseni on niiden perusteella että rajan tuolla puolenkin asuu loistojengiä. Uskon, että sohva- ja lattiamajoituksiakin saattaisi mukavalle porukalle löytyä.
  4. #4
    Nyt ku katoin noiden teiden kuntoa youtuubista niin näyttää siltä et tää keskustelu kandee illalla kotiin päästyä avata myös Pohjolan Kurapyöräilijöiden forumille. Tuonne en katupyörällä lähteä haluais...

    Ja "Funduron" takaiskarikin varmasti hyvä huollattaa ennen tollaista reissua jo varuiks. Älyttömän nättiä tietä ja vihreää luontoa kyllä.
  5. #5
    Tuollainen muutaman päivän kierros kiinnostaisi myös. Pari viikkoa on tosin vaikea järjestää vapaaksi. Eiköhän viikossa kuitenkin ehdi jo kierrellä aika paljon, jos ideana on ajella ja katsella maisemia.

    Siellä käyminen saattaa vaatia tarkkaa suunnittelua, koska viisumia varten pitänee ilmoittaa milloin ja missä siellä liikkuu.

    Lukemieni ja kuulemieni matkatarinoiden perusteella tiet ovat tiettävästi aivan laidasta laitaan ja paikka paikoin on joko kartalle piirretty tie jäänyt toteuttamatta tai sitten entisaikojen tie kasvanut umpeen. Sikäli en myöskään lähtisi katupyörällä tuonne. Kunnon maastokelpoiset renkaatkin ovat varmasti syytä olla.

    Rohkenen epäillä, että maisemat enää muistuttavat ennen sotia olleita maisemia, koska monet talot ja kokonaiset kylätkin ovat hävinneet syystä tai toisesta neuvostoaikana. Jonnekin on tullut uudisrakennustakin. Jotkin alueet saattavat olla juuri sellaisia kuin olivat sodan viimeisenä päivänä, mutta sittemmin metsittyneet. Ainakin itse varautuisin siihen, että maisemia ei vanhoista valokuvista enää tunnista. Itsellänkin on jonkin verran isoisäni sota-aikana ottamia kuvia mm Kannakselta. Voisi olla mielenkiintoista verrata kuvia ja nykymaisemia.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  6. #6
    Meinaaks et joku ois 70 vuoden aikana muuttunut? ;)

    Ei vaan. Ollaan katseltu paljon kuvia myös nykypäivän Karjalasta, ja niistä näkee kyllä hyvin selvästi miten erilaisia paikat on.

    Mua kiinnostaisi maisemien lisäksi myös kulttuuri, ja siksi tahtoisin myös viettää jonkun verran aikaa - riippuen siitä löytyykö tietysti jotain mielenkiintoista tekemistä vai ei. Perinnejuhlat esim. ois mielenkiintoisia, josko vielä löytyy jotain paikkoja jossa vanhoja perinnejuhlia juhlitaan. Tai sitten vois olla mielenkiintoista nähdä miten nekin perinteet muuttuu.
  7. #7
    Moi! Aiheeseen liittyvää juttua paljonkin löytyy täältä;
    http://cookingsnowman.blogspot.fi
  8.  
  9. #8
    Lainaa Strommari kirjoitti Katso viesti
    Moi! Aiheeseen liittyvää juttua paljonkin löytyy täältä;
    http://cookingsnowman.blogspot.fi
    Kiitos Strommari! Loistolinkki, tulee varmasti tutustuttua. Ja kirjoittajalla vielä samanlainen punainen Funduro kuin mulla!