Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 132:sta
  1. #1
    Moi,

    olen aloitteleva uusi moottoripyöräilijä ja kulkupelinä Yamaha Virago 535. Millaista kypärää suosittelisitte?

    Jonkinlainen avomalli olisi mielessä, mutta mitenkäs ajolasit/visiiri/aurinkovisiiri?

    Eli kokemuksia, minkälainen olisi toimiva niin, ettei esim. ötökät lentele silmiin tai muuten kärpäset naamalle.
  2. #2
    Kypärä on niin henkilökohtainen varuste kuin vain moottoripyöräilyssä voi olla.
    kuka tykkää mistäkin.

    Itsellä on perusmallin AGV:n avokypärä (toki mieleiseksi maalattu), toinen vähän erimallinen avokypärä (jonka merkkiä en muista ja tietenkin mieleiseksi maalattu) ja aviator gogglessin ajolasit.
    Ajolasien alle mahtuu silmälasit tai vaihtoehtoisesti aurinkolasit.

    Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..

    Toiset sanoo, että avokypärä on vaarallinen kun suurin osa osumista tulee leuan aja kärsän alueelle, mutta tyyli ennen terveyttä
    Itse pidän avokypärästä juuri sen avoimuuden takia, Tuuli ja kärpäset tuntuu ihan eri tavalla.
    Avokypärä on vähän huono sateella, koska sadepisarat hakkaa ikävästi nenän vartta!

    Avokypärää käytän 85% niin kyykyllä kuin nakupyörällä ajaessa.
    Sitten kun on kylmä tai kosteaa, niin käytän schuberth c2 ja enskalla tietenkin enskakypärää.


    edit: Meinas unohtua tärkein asia. Paras kypärä on hyvin omaan päähän istuva kypärä.
    Viimeksi muokannut: lario; 09.04.2015 klo 15:36.
  3. #3
    Ostin itse elämäni ensimmäisen MP-kypärän viime kesänä. Kiertelin liikkeet ja sovitin lähes kaikkia merkkikypäröitä. Toimin tälläkin foorumilla esiintyneen neuvon mukaan: Ostin sen joka tuntui päähän parhaalta. Jos turvallisuutta ajattelee, niin ehkä avopotta ei ole paras vaihtoehto, ainakaan aloittelijalle...
  4. #4
    Kiitos vastauksista.

    Tuollaista avomallia noilla aviator goggleseilla olen harkinnut. Se visiiri tuntuu vähän typerältä, mutta mietin sitä sen takia että häiritseekö avokypärässä nuo viimat ja kärpäset pidemällä matkalla? Varmaan jonkinlaiset ajolasit (tai visiiri) on välttämättömät pidemmän päälle?

    Ajoa tulee näillä näkymin olemaan päiväreissuja ja kenties kesän aikana pidempääkin reissua vapaa-ajan mukaan.

    Käynyt noita jo sovittelemassa ja menossa uudelleenkin, mutta lisää kokemuksia/vinkkejä otetaan vastaan!
  5. #5
    Lainaa MarkusSaarinen kirjoitti Katso viesti
    Tuollaista avomallia noilla aviator goggleseilla olen harkinnut. Se visiiri tuntuu vähän typerältä, mutta mietin sitä sen takia että häiritseekö avokypärässä nuo viimat ja kärpäset pidemällä matkalla? Varmaan jonkinlaiset ajolasit (tai visiiri) on välttämättömät pidemmän päälle?
    Viima kasvoilla on juuri se juttu, mikä tekee moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä.
    Jos viima alkaa kyllästyttämään, niin sitten voi käyttää huivia.

    Ajolasit on ihan ehdottomat jo pelkästää silmien suojauksen takia ja sitä kautta turvallisuuden takia.

    Ps. Joko olet katsellut Aviator Gogglessien hintoja...?
  6. #6
    Mitäpä jos luet ensin tämän: http://sharp.direct.gov.uk/testhelme...discontinued=1 Huomaat että jos hinta on kova niin se ei ole välttämättä turvallisuuden tae. Tässä ei taida tosin olla avopottia, itsellä avattava
    Caberg ja se on turvallinen ja edukas.
  7. #7
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Shoeiman kirjoitti Katso viesti
    Ostin itse elämäni ensimmäisen MP-kypärän viime kesänä. Kiertelin liikkeet ja sovitin lähes kaikkia merkkikypäröitä. Toimin tälläkin foorumilla esiintyneen neuvon mukaan: Ostin sen joka tuntui päähän parhaalta. Jos turvallisuutta ajattelee, niin ehkä avopotta ei ole paras vaihtoehto, ainakaan aloittelijalle...
    Sitten on tuo Schuberth J1 missä on leualle oma ripa estämään maa-lärvi -kosketusta. Coolness-taso lienee jotain skootterin luokkaa, eli ihan jees.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #8
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Viima kasvoilla on juuri se juttu, mikä tekee moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä.
    Jos viima alkaa kyllästyttämään, niin sitten voi käyttää huivia.

    Ajolasit on ihan ehdottomat jo pelkästää silmien suojauksen takia ja sitä kautta turvallisuuden takia.

    Ps. Joko olet katsellut Aviator Gogglessien hintoja...?

    Joo olen katsellut hintoja, eikä näyttäis kovin hintavia olevan. Ja on noita avokypäriä näköjään myytävänä, missä tulee nuo lasit mukanakin. Elikkäs tämä keskustelu vahvistaa jo aiempaa ajatusta hankkia avokypärä ja jonkinnäköset lasit siihen. Plus sitten aurinkolasit sellasille keleille, kun niitä tarvitsee. Osaan ajolaseista saa ilmeisesti aurinkolasit sinne sisään ja osa on sen verran pieniä, että sitten mennää pelkillä aurinkolaseilla..

    Tietysti lisää kommentteja ja vinkkejä otetaan vastaan!!
  9. #9
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..
    Ostin joskus Tokmannilta alepoistosta 29 euroll mopokäyttöön Syko-merkkisen avopotan lipalla ja lipan alle piiloon nousevalla visiirillä. Todella mukava potta päässä ja kokeilin Trumpalla kerran 180km/h vauhdissa ja toimi yllättävän hyvin. Tuuli ei puistellut, eikä meteli ollut paha. Visiiri suojasi hienosti.

    Onhan se vähän epämiehekkään näköinen mutta toimiva kampe, jos sellaisesta tykkää tai tarvitsee.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Miksi visiiri olisi vähemmän miehekäs Et ilmeisesti ole saanut vielä ampiaista naamaasi 100 km vauhdissa Osta vaan se visiiri kanssa oleva kypärä on sateen mukavampi.
  11. #11
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Ostin joskus Tokmannilta alepoistosta 29 euroll mopokäyttöön Syko-merkkisen avopotan lipalla ja lipan alle piiloon nousevalla visiirillä. Todella mukava potta päässä ja kokeilin Trumpalla kerran 180km/h vauhdissa ja toimi yllättävän hyvin. Tuuli ei puistellut, eikä meteli ollut paha. Visiiri suojasi hienosti.

    Onhan se vähän epämiehekkään näköinen mutta toimiva kampe, jos sellaisesta tykkää tai tarvitsee.
    Itseäni kyllä epäilyttää tuon kypärän toiminta silloin kun se oikeasti suorittaa sitä tehtävää mikä sille on annettu...
    Näin niinkuin yhden Syko-merkkisen mopokypärän myös itse omistaneena.
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Kypärä on niin henkilökohtainen varuste kuin vain moottoripyöräilyssä voi olla.
    kuka tykkää mistäkin.

    Itsellä on perusmallin AGV:n avokypärä (toki mieleiseksi maalattu), toinen vähän erimallinen avokypärä (jonka merkkiä en muista ja tietenkin mieleiseksi maalattu) ja aviator gogglessin ajolasit.
    Ajolasien alle mahtuu silmälasit tai vaihtoehtoisesti aurinkolasit.

    Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..

    Toiset sanoo, että avokypärä on vaarallinen kun suurin osa osumista tulee leuan aja kärsän alueelle, mutta tyyli ennen terveyttä
    Itse pidän avokypärästä juuri sen avoimuuden takia, Tuuli ja kärpäset tuntuu ihan eri tavalla.
    Avokypärä on vähän huono sateella, koska sadepisarat hakkaa ikävästi nenän vartta!

    Avokypärää käytän 85% niin kyykyllä kuin nakupyörällä ajaessa.
    Sitten kun on kylmä tai kosteaa, niin käytän schuberth c2 ja enskalla tietenkin enskakypärää.


    edit: Meinas unohtua tärkein asia. Paras kypärä on hyvin omaan päähän istuva kypärä.
    Tyyli ennen kaikkea.... tai ainakin heti toisena .

    Tämän kanssa tasapainoillaan molemmilla suunnilla senkin jälkeen
    kun on valittu avo/umpi.

    Toisaalta..... kun on riittävästi niellyt paskaa, kaivanut sitä ja ties mitä roinaa naamasta irti,
    pinnasta ja välillä syvempääkin, ehkä hankkinut keväällä tahtomattaan "nastahampaan" sanan
    varsinaisessa merkityksessä ylähyllyn etureunaan..... jne jne.....

    Sitä voi sitten ilman tuskaa "pyyhkiä" asialla jos joku sattuu homottelemaan kun ei ajele avopotalla .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #13
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Kypärä on niin henkilökohtainen varuste kuin vain moottoripyöräilyssä voi olla.
    kuka tykkää mistäkin.

    Itsellä on perusmallin AGV:n avokypärä (toki mieleiseksi maalattu), toinen vähän erimallinen avokypärä (jonka merkkiä en muista ja tietenkin mieleiseksi maalattu) ja aviator gogglessin ajolasit.
    Ajolasien alle mahtuu silmälasit tai vaihtoehtoisesti aurinkolasit.

    Avokypärien visiirit yms. on aika typerän näköisiä ja ne menettelee, vain jos alla on moposkootteri tai vastaava..

    Toiset sanoo, että avokypärä on vaarallinen kun suurin osa osumista tulee leuan aja kärsän alueelle, mutta tyyli ennen terveyttä
    Itse pidän avokypärästä juuri sen avoimuuden takia, Tuuli ja kärpäset tuntuu ihan eri tavalla.
    Avokypärä on vähän huono sateella, koska sadepisarat hakkaa ikävästi nenän vartta!

    Avokypärää käytän 85% niin kyykyllä kuin nakupyörällä ajaessa.
    Sitten kun on kylmä tai kosteaa, niin käytän schuberth c2 ja enskalla tietenkin enskakypärää.


    edit: Meinas unohtua tärkein asia. Paras kypärä on hyvin omaan päähän istuva kypärä.
    Itse en pihasta lähtisi avokypärä päässä moottoripyörällä ajaenYhden kokemuksen jälkeen,kun muutuin pyörän kuljettajasta matkustajaksi ja poisheitetyksi aivan yhtäkkiä.Jos ne samat naarmut olisivat olleet leuassa,mitkä olivat kypärässä...
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  14. #14
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Itse en pihasta lähtisi avokypärä päässä moottoripyörällä ajaenYhden kokemuksen jälkeen,kun muutuin pyörän kuljettajasta matkustajaksi ja poisheitetyksi aivan yhtäkkiä.Jos ne samat naarmut olisivat olleet leuassa,mitkä olivat kypärässä...
    Samaa mieltä. Kerran kun pää edellä menee asfalttia pitkin, niin arvostaa umpikypärää just tuosta syystä. Ei olisi vieläkään naama kunnossa, jos visiirin sijasta nahka olisi ottanut asfaltin vastaan.
    Elät vain kerran, jos uskallat. Kilon Gixeri.
  15. #15
    Jaahans jaahans, täällä alkaa mielipiteet ja asenteet tekemään eroja jo. Sitä meinaa alkaa pikku hiljaa kallistumaan tuohon visiirimalliin (siitä jo aiemmin kuullut suositeltavan pelkan avon tilalle).

    Mutta ei vielä ole löytynyt täysin mieleistä mallia, olen avo/visiiri kypäriä käynyt koittamassa muutamassa liikkeessä. Pitää jatkaa etsintää ja mietintää mallin suhteen.

    Eli tähän vois vielä lisätä, että jos jollain on malleista suosituksia, niin mielellään tähän voi laittaa. Tietenkin pitäs päästä itse koittamaan, mutta kyllä siitä jotai apua kun kuulee käyttäjiltä kokemuksia.

    Kiitos näistä, toivottavasti keskustelu jatkuu edelleen!!
  16. #16
    Kun keväällä eka kerran joutuu laittamaan schuberth C2:sen päähän, niin ihan oikeasti ahistaa ensimmäinen tunti.
    Tuntuu, että ilma kulje ja tulee ahtaan paikan sammio.

    Olen kai vanhaa koulukuntaa, kun avokypärä on minun valinta.
    Voishan sitä crossikypärä päässä vetää, mutta onhan se aika typerän näköinen kun päällä on nahkapuku ja alla kyykkypyörä
    En mieti sitä turvallisuutta (turvattomuutta), koska jos sitä alkaa pähkäilemään, niin ajelut on parasta suorittaa sen jälkeen PC:n tai läppärin ruutua tuijottaen...

    On hyvä, että ihmiset ajattelee turvallisuus edellä, mutta toivottavasti ei ajatella niin, että turvallisemmat varusteet tarkoittaa tiukempaa sinkkiä.
  17. #17
    Nolan N40 näyttää aika fiksulta.
    Visiiri, aurinkovisiiri, lippa ja leveät poskipalat.
    http://www.storm-motor.fi/ajovaruste...rat/nolan-n40/

    Miula on tuosta se edeltävä malli (oli skootterikäytössä).
    Oli hyvän tuntuinen ja melko hiljainen avokypäräksi.
    Ne poskipalat tulee oikeasti melko eteen. Voisi kuvitella, että se suojaa perinteistä avopottaa paremmin.
  18. #18
    Itse käytän tätä,pidän hyvänä,hiukan ehkä äänekäs ja on tupla-d lukko,muuta en huolisia ja integroitu aurinkovisiiri.Eikä ole muovipotta,johon en luota.
    https://www.storm-motor.fi/ajovarust...-kypara-musta/
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  19. #19
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    En mieti sitä turvallisuutta (turvattomuutta), koska jos sitä alkaa pähkäilemään, niin ajelut on parasta suorittaa sen jälkeen PC:n tai läppärin ruutua tuijottaen...

    On hyvä, että ihmiset ajattelee turvallisuus edellä, mutta toivottavasti ei ajatella niin, että turvallisemmat varusteet tarkoittaa tiukempaa sinkkiä.
    Monet tarinat "Siperiasta" ovat lähes kaikki totta.

    En tiedä paljonko kukin on "kyntänyt" tuolla vuosien varrella, mutta mutta.....

    Elämä on täynnä valintoja, enimmät niistä voi tehdä ihan itse ja hyvä niin.
    Sekin on hyvä, että matkan varrella voi kokemuksen pohjalta muuttaa
    näkemyksiään asioissa..... ilman että tulee syyllinen olo takinkääntötempusta.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #20
    Shark Raw? Avopotta jossa mukana lasit ja turpasuojus. Eurobikerilta jäsenhintaan.
    Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
  21. #21
    Itsellä nyt ollut 25t/km Shark EVO 3 avo/umpikypärä , mukava ajaa kaupungissa kypärä auki ja muualla umpikypäränä. Sopi omaan päähän kuin tatti, mutta huono suositella koska on painava -yli 1700 grammaa eli niskat kovilla jos ei ole tottunut.
  22. #22
    Lainaa katalyt kirjoitti Katso viesti
    Itsellä nyt ollut 25t/km Shark EVO 3 avo/umpikypärä , mukava ajaa kaupungissa kypärä auki ja muualla umpikypäränä. Sopi omaan päähän kuin tatti, mutta huono suositella koska on painava -yli 1700 grammaa eli niskat kovilla jos ei ole tottunut.
    Kannattaa hommata sellainen mopo jolla saa niskalihakset.... jos sellaisia ei
    muutoin ole siunaantunut .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #23
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa hommata sellainen mopo jolla saa niskalihakset.... jos sellaisia ei
    muutoin ole siunaantunut .
    Juurikin, mutta rouvan komposiittikypärä ei paina kuin puolet tuosta omasta, niin aika iso merkitys jos ei ole niitä niskalihaksia vielä
  24. #24
    Ootko Shark Nanoa kattonu? Siinä on sekä visiiri että aurinkoglaassit. Visiiriä ei myöskään juuri erota ylös nostettuna Painoa ~1500gr.
    Eurobikerilla nuitakin ois, aion ite käydä tässä jahka joudan moista kokeilemassa.
    Mulla on tällä hetkellä "oikee" avokypärä ja umpikypärä, ja kun umpikypärä lähtee ny päivitykseen,
    aattelin korvata sen avokypärällä. Tuo jos on hyvä, soveltuis paremmin pitkän matkan ajamiseen, lähinnä tuon ötökkäsuojan takia. On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.
    Ja jos hakee äärimmäistä turvallisuutta, lienee kaksipyöräset jo lähtökohtaisesti se huono käsi korttipöytään. Pääasia lienee että ylipäänsä löytyy se kypärä.
    Amerikkaa
  25. #25
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Itseäni kyllä epäilyttää tuon kypärän toiminta silloin kun se oikeasti suorittaa sitä tehtävää mikä sille on annettu...
    Näin niinkuin yhden Syko-merkkisen mopokypärän myös itse omistaneena.
    no joo jos lippaan 180 vauhdissa shortiseissa ja t-paidassa, avopotta päässä, kypärän merkki ei välttämättä ole se suurin ongelma...

    Se oli yksi veto vaan suoralla kun testasin visiiriä. Moposkootterikäyttöön kauppareissulle ja työmatkoille hankin kun halvalla sain ja siinä luotan kyllä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  26. #26
    On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.
    Ja jos hakee äärimmäistä turvallisuutta, lienee kaksipyöräset jo lähtökohtaisesti se huono käsi korttipöytään. Pääasia lienee että ylipäänsä löytyy se kypärä.[/QUOTE]
    Selitäpä tarkemmin tuo eka lause.Millä tavalla avokypärä on mielekkäämpi?
    Pääasia se on hyvinkin,mutta kuulostaa kovin välinpitämättömältä tuo toinen lause,varsinkin jos aloitteleva motoristi kysyy neuvoa
    5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
  27. #27
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    On se avokypärä vaan paljon mielekkäämpi päässä ajaessa kun umpi.

    Selitäpä tarkemmin tuo eka lause.Millä tavalla avokypärä on mielekkäämpi?
    Se on vähän sama kuin kumpi on parempaa vai hernekeitto?

    Avokypärässä valo, varjot, haju, kärpäset ja muut kiinteät esineet tuntuu vaan ihan toiselta kuin siellä umpikypärän sisällä.
    Itse koen avokypärä päässä olevani lähempänä ympäröivää todellisuutta ja juuri se on sitä, mitä minä haen moottoripyöräilyltä. Olla yhtä ympäristön kanssa.
    Kuuluun siis siihen ryhmään, joka ei tule (ehkä) koskaan laittamaan kuulokeita kypärään tai katsomaan asioita ajon aikana digitaalinäytöltä.
  28. #28
    Kaikuuko täällä?
    LÄHETETTY ILMAN TAPATALKKIA XIAOMI 12 5G PUHELIMELLANI

    GEN2
    ER5
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  29. #29
    Lainaa gixxerman kirjoitti Katso viesti
    Selitäpä tarkemmin tuo eka lause.Millä tavalla avokypärä on mielekkäämpi?
    Pääasia se on hyvinkin,mutta kuulostaa kovin välinpitämättömältä tuo toinen lause,varsinkin jos aloitteleva motoristi kysyy neuvoa
    Kuten Lario ylempänä totesi. Eikä sitä edes pysty sanoiksi pukemaan, se pitää kokea. Siinä on vaan sitä jotain. Ei se toki ole kaikille, eikä siinä mitään.
    MUTTA- aloitteleva motoristi kysyy neuvoa- tosiaankin- ja toteaa että avokypärät ovat mielekkäämpi vaihtoehto hänelle. Oli aloitteleva tai kokenut motoristi, uskon että kukin osaa ihan itse päättää millä turvallisuustasolla haluaa harrastaa. Moottoripyöräily on kuitenkin monille pitkälti sitä fiilisten hakemista- itse ainakin haen
    vähän lisäfiilistä sillä että päivitän tuon umpikypäränkin toiseen avokypärään, en vielä tiedä mihkä, mutta sellaiseen jossa olisi tuo visiiri. Visiiritön käy työmatkoihin ja fiilistelyihin hienosti.

    Täällä nyt vaan on aina tapana vetää mukaan kaikki turvaliivit ja -viirit, airbägilliset puvut ja umpikypärät,
    sekä ne kaksipyöräiset h*mosohvat joita joku moottoripyöräksikin kutsuu, kaikenmaailman abseilla detceillä ja perseenlämmittimillä, mitä ilman ei kokeneet motoristit pärjää, saatika aloittelevat
    Amerikkaa
  30.  
  31. #30
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    no joo jos lippaan 180 vauhdissa shortiseissa ja t-paidassa, avopotta päässä, kypärän merkki ei välttämättä ole se suurin ongelma...
    Veikkaan ettei moni avopotan käyttäjistä ole niin kiinnostunutkaan ajelemaan 180:iä Rauhallisesti, rennosti, naaaaaaatiskellen lienee sen jutun idea. Kai? Kyll määkin haluan aina ajella visiiri auki jos mahdollista, ymmärrän hyvin ne fiilikset ja tuoksut.
    Vantaa-Vyborg
    Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen