Aloitin motoilun viime kesänä, pottana Shoei Qwest. Olen rillipää ja käytin kirkkailla keleillä aurinkolaseja. Nyt olenkin miettinyt, että pitäisikö hommata tumma tai puoliksi tumma visiiri. Myön pinlockeja näytti olevan tummana ja jopa automaattisesti tummenevana. Onko jengillä kokemuksia mikä toimii? Jos visiiri on tumma, niin pitääkö sitten olla kirkas visiiri mukana pidemmillä reissuilla jos sade yllättää?
Mulla on yleensä käytössä se SHOEIn light smoke visiiri. Ottaa pois pahimman häikäsyn, mutta ei oo liian tumma sateessa. Yöllä tuon sitten toki mielellään vaihtaa kirkkaaseen.
Superbike #7
Itsella ainakin on ollut pidemmille reissuille varattuna tummennettu ja kirkas visiiri.
Espanjassa melkolailla piakkoin illan tullen sen huomasi etta olisi tarvinnut sen kirkkaan visiirin mukaan joka ei tietenkaan silla kertaa ollut kyydissa vaan odotteli majapaikassa, noh, virheista oppii
Toki, ei kai tuo aurinkolasien kayttokaan ole mitenkaan pois suljettu asia, kukin oman mieltymyksensa mukaan. Omalla kohdalla ratkaisu oli tuo tummennettu visiiri.
TBD
--------------------
Honda CBR 1100 XX
Honda CBF 1000 F
Triumph Sprint ST 1050
Suzuki GSX-F 750
Aurinkolasit ehdottomasti.
Tumma visiiri on hankala, kun ostaa jätskiä kioskilta...
Itse käytän aurinkolaseja. Ne voi ottaa pois kun ei aurinko paista ja kaupungissa on mukava ajaa visiiri auki kun
ei tarvitse pelätä että jotain lentää silmiin. Kaverit joilla on tumma visiiri tuskailee aina kun rupeaa hämärtämään.
Suzuki Hayabusa
Yksi vaihtoehto on käyttää tummaa visiiriä ja pitää kirkkaita suojalaseja jossain satulan alla varalta. Ajaa sitten visiiri auki jos joku pimeäpaikka tulee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Toi onki hyvä idea hätävaraksi, kun oon vannoutunu tumman visiirin käyttäjä - suojaa koko näkökentän ilman että häikäsee mistään. Eikä tartte lasien+kypärän kans puljata, ku muuten ei oo laseja.
Pohjoisessa pärjää suuren osan kessää tummalla ympärivuorokauden mut kevväin syksyin illat on niin tummat ettei tummalla näe tarpeeksi hyvin, varsinkaan jos sataa.
Ja vaihtovisiiri eimahu penkin alle.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Peilivisiiri/ savuharmaa meneen kesällä päiväsaikaan, oli sää mikä tahansa. Ihan mustaa en suosittele (kokeilin, en tykännyt). On oikeasti ihan tomiva konsepti.
Oikea optimoija ottaa tosissaan kirkkaankin matkaan, jos saa pakaaseissaan kulkemaan.
Tuossa visiirikauppa, esimerkiksi:
http://www.racevisors.co.uk/
Jollain tarjouksella saa semmoisen säilytystaskunkin kaupan päälle.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kevyesti tummetulla visiirillä on mantu pari kesää, kypärässä on myös lippa matalaa aurinkoa varten. Kohtalaisen hyvin on pärjännyt tummalla visiirillä mutta sateella ja hämärällä alkaa kaipaamaan kirkasta ikkuna, silloin on joskus nostettu visiiri ylös ja laitettu krossilasit silmille.
Vaikka aurinkolasit on kätevämmät niin siitä huolimatta jatkan tummalla visiirillä, pysyy naama paremmin piilossa eikä lapset pelästy suojatiellä. Naaman peittämisen etuna on myös että, kun ajelen kisaenskalla niin jostain syystä nuoret naiset ja tytöt kuvittelee mua kevari jonneksi ja hyvin usein vilkutellaan ja hymyillään kävelytieltä ja parkkiksilla![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Samat havainnot toisella Oululaisella. Olin samassa tilanteessa kuin alottaja viime kesänä, sama kypäräkin kyseessä. Kävin liikkeessä kokeilemassa tummennettuja visiirejä ja se vähemmän tumma vaikutti olevan yhtä tyhjän kanssa. Otin sen tummemman ja kirkkaat suojalasit satulan alle, mikä osoittautui hyväksi yhdistelmäksi. Pari kertaa tuli syksyllä noita kirkkaita laseja käytettyä.
Aurinkolasien käyttäminen on tuskallista rilleihin tottumattomalle, painaa eivätkä asetu kypärän sisään tahi nokalle kunnolla. Vaatisi siis kypärät ja lasit joissa nämä asiat on huomioitu - tosin rillit maksaa myös helposti moninkertaisesti visiiriin verrattuna.
Itse silmälasien käyttäjänä ja 3-vuorotyötä tekevänä hankin shoein gt-airin. Välillä töihin mennessä on melko pimeää tai vaihtoehtoisesti paistaa niin että meinaa silmät sulaa.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Shoein kypärässä lisänä aurinkovisiiri, mutta kunnon aurikolasit menee hankintaan keväällä. Se savunvärinen visiiri on kontrastiltaan huono ja yksityiskohtia tiellä ja tien reunoilla ei erota läheskään yhtä hyvin kuin ilman sitä.
Joten aion hankkia kunnolliset aurinkolasit omilla vahvuuksilla ajohommiin. Visiirin värillä ja laadulla on väliä!
BMW K1200rs
Shoein tumma ei ole niin kovin tumma. Jos ei keskellä yötä ajoa harrasta niin pärjää hyvin.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Itsellä keväällä ja syksyllä kirkas visiiri ja kesällä puolitumma (cat 2). Lisäksi käytössä kolmet eri tummuuksilla (cat 1-3) olevat aurinkolasit. Näin on löytynyt aina sopiva kombinaatio säähän kuin säähän
Ei kiinnosta pätkääkään
Muistakaa sit että polaroidit ei oikein toimi välttämättä visiisrin takaa katsottuna. Suoralla tiellä ei ehkä haittaa niin, mutta mutkateilla enemmän.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Parahin rillikallet ja muut nelisilmät. Itsellä tilanne on se, että joutunen ensikesänä itselleni myöntämään tarvitsevani kakkuloita mopoillessa. Kovasti kiinnostaisi itsestään tummentuvat lasit, mutta visiirien uv-suoja sotkee hommaa.
Nykyään kuulemma on joillain valmistajilla myös autossa/kypärässä tummenevia linssejä. Kellään näistä kokemuksia ja mitä maksoivat?
Kuten tuolla aiemmin kerroin, olen n.3v.käyttänyt tummuvia linssejä silmälaseissa. Toimivat moitteetta ja nopeasti visiirin takana.Nämä nykyiset toimivat myös autoillessa. En nyt tähän hätään muista linssien "teknisiä faktoja",mutta saan ne huomenna kun vaimo menee duuniin.Voin pistää sulle YV:tä kun saan tiedot.
Itellä rillipöllönä tourinkikypärässä on kypärän oma aurinkovisiiri. Ihan ok ratkaisu, joskin siihen tulee yksi ylimääräinen optinen häiriötekijä väliin, joka etenkin vasta-auringossa jkv häiritsee. On siis visiiri, pinlock, aurinkovisiiri ja sitten vielä silmälasit, joten heijastuksia on jonkin verran tiedossa![]()
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Lähes kaikissa visiireissä on optiikka kehnonpuoleinen, tummennetussa haitannee enemmän. Ne " aurinkovisiirin" kiinteät pätkät kypärässä ovat vielä onnettomammat. Itsestään tummuvat lasit ovat taas tunnelimaissa ajettaessa ihan hanurista, eivät ne mukana valonvaihteluissa pysy. Siispä ratkaisu on ruskeat, ajokäyttöön tarkoitetut voimakkuuksilla varustetut aurinko/ajolasit. Toimivat myös pimeällä ja varsinkin sateessa. Parantavat näet kontrastia.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Mulla schubertin s2 potta ja siinäkin on aurinkovisiiri sisäänrakennettuna,itse olen tähän ratkaisuun silmälasieni kanssa enemmän kuin tyytyväinen.
Koskaan en ole alkanut ylianalisoimaan olisiko joku muu ratkaisu vieläkin parempi,koska tuokin ratkaisu toimii ainakin riittävästi.
Ja enää en kypärää osta ilman erillistä aurinkoviisiiriä.
-72 cb350
Ex:xj600 scrambler,ducati monster/scrambler,kawasaki kle 500 -05,ktm 250(300cc) exc -09,ktm 250 sx-f -06,cb600f hornet -08,hornet 600 -00.
ex:hornet 600 -98
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Minkähänlaisia UV-suojauksia noissa tummissa visiireissä/aurinkovisiireissä on?
Joku tällä foorumilla joskus selitteli, ettei simmu välttämättä tykkää hyvää, kun pupilli laajenee tummennuksen ansiosta ja UV-porottaa suoraan silmään.
Yhtään optikkoa paikalla?
Mulla on kanssa Qwest käytössä ja siinä tummin visiiri mitä on tarjolla. Noi Shoien visiirit ei oo kovinkaan tummia eli mitään Ghostrider tyylistä visiiriä ei ainakaan Qwestiin ole tarjolla. Ite ajelen pelkästään tumman visiirin kanssa eli näkee ajaa ihan tarpeeksi hyvin aamulla ja illalla sekä keväällä ja syksyllä, myös sateella. Ei ole häikäisyn kanssakaan ollut myöskään suurempia ongelmia. En sitten tiedä olisiko peilivisiirit vielä parempia auringon kannalta kuin tuo tummavisiiri? Peli vaan on tuplasti kalliimpi...
Cb600f Hornet
En oo optikko mut, ainakin agv kertoo käyttävänsä polycarbinaattia visiireissään.
Wikipedia taas kertoo että pc on lähes täysin läpinäkyvä 400nm lyhyemmillä taajuuksila ja sitä pitemmillä (uv) varsin läpinäkymätön, suojaten uv'lta.
Tuon mukaan: https://books.google.fi/books?id=u43...tput=html_text
Uv läpäisy tippuu about nollaan 400-380nm välillä.
Mut se mitä noissa tummissa visiireissä on huonoa on väri, kuten aikaiseemissa kommenteissa todettu.
Lähes kaikki pon savun harmaita/sinisen harmaita, joka on ehkä huonoin maantielle.
Aikonaan mulla oli yksi joka oli kuparin ruskea ja se toimi, vaikkei ihan optimi sävy ollu (vert joku raybanin autoiluun tarkoitettu).
Kummaa on se ettei tunnu millään valmistajalla olevan muita tummia sävyjä ku tuo savu, vaikka kaikki kunnollisten aurinkolasivalmistajat taas tuntuu tietävän asian.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Aikoinaan kokeilin tummaa visiiriä ja kokeiluksi jäi. Kyllähän se kirkkaallä säällä toimii... Kuitenkin, jos ja kun ajat kirkkaasta auringonpaisteesta hämärään tunneliin, niin johan menee mielenkiintoiseksi. Näkyvyys katoaa melko tarkkaan ja visiiri on pakko avata.
Ihmettelinkin silloin Euroopan reissulla, mikä kavereita oikein hymyilytti pysähdyspaikalla. Naama oli kuin nokisutarillaMutta vielä pahempi, että silmätkin olivat täydellisen täynnä hiekkaa ja pölyä.
Mulla on tainnut sen jälkeen ollakin vain kypäriä, joissa on integroitu aurinkovisiiri. Itse asiassa, muun laista en enää hommaisikaan.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ite oon jättäny pinlockin pois, kun jos on semmoinen keli, niin lasithan huurtuu joka tapauksessa. Pakko pitää visiiri raollaan, jos on viileetä ja kosteaa.
Radalla mulla on auringossa tummuva visiiri ja toimii ihan hyvin. Kadulla aurinkovisiiri, joka on kyllä loistava vekotin.
Edit: Eli siis eri kypärät kadulla ja radalla. Jos pitäis vain yksi olla, niin sitten tuo aurinkovisiirillinen avattava potta.
RC8R
Super Duke (Se vanha)