Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Onkos kukaan yrittänyt askarrella Bemariin vakionopeussäädintä noiden ohjeiden mukaan?

    Ei tuo nyt ihan tähtitieteeltä näytä, halvemmaksikin tulisi kuin pyörän vaihto. Olisiko innokkaita jakamaan postikuluja ja saamaan/antamaan vertaistukea asennusvaiheessa?
  2. #2
    TT:n tai W:n myymät mallit on ainakin helpommat asentaa, onkohan myös luotettavammat..? ainakin jos gessuun meinaa laittaa..

    toki se on kyllä hieman karkeampitoiminen, jos tarvii olla sellainen, että ihan kilsan tarkkuudella nopeutta säätää koko ajan kuten autoissa..
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  3. #3
    Noi kaasukahvan mekaaniset "lukitsimet" ovat kyllä niin karkeatoimisia, ettei niitä voi vakionopeussäätimenä käyttää, eikä niitä pitäisi sellaisiksi edes kutsua. Kyllähän ne mahdollistavat tasaisella tiellä kaasukäden hetkellisen lepuuttamisen, mutta jatkuvaan ajoon niistä ei ole. Yhdestä tuollaisesta on kokemusta, vauhti vaihtelee tuulen suunnan ja maaston mukaan +-15 km/h. Nyt on siis puhe ihan oikeasta vakionopeussäätimestä.
  4. #4
    Asensin joskus autooni samantyyppisen vakionopeussäätimen. Auto oli vanha Peugeot, mutta toi toimi hyvin.
    Siinä asentamassani jutussa oli kanssa tuollainen helmiketju, joka jotenkin hoitaa, että se vaijeri ei mene solmuun.

    Tuoltahan tuommoisen sarjan saa kohtuuhintaan R1200GS pyörään
    Vai olikos se R1200GS, joka sulla on?
    Pekka
  5. #5
    Kiitos Pekkavee, mutta tuo ei käy minun pyörään kun mulla on 10.2007.

    Tuo advriderin sivuilla ollut asennusohje Rostran säätimelle ei vaikuta paljonkaan hankalammalta kuin tuo motorcyclecruise, ei sekään ihan bolt-on näytä olevan. Rostra on hinnaltaan kolmasosa motorcyclecruisesta.

    Käytetyt RT:n säätimen osat voisi löytyä ebaystä, mutta sen pelaamaan saaminen voi olla täysi arvoitus, joko erittäin helppoa tai täysin mahdotonta. RT:n ja GS:n sähköjärjestelmien ja elektroniikan eroista riippuen.

    Edit, RT:n vakionopeussäätimen laittoa GSA:han on ainakin yhdeltä BMW-pajalta kysytty ja todettu sen vaativan enemmän työtä kuin mitä asiakas oli valmis maksamaan. Kyseinen asiakas oli todennut myös mccruisen hintaansa nähden turhan hankalaksi ja kalliiksi asennettavaksi.

    Paljon mahdollista, että jätän nuokin sataset odottamaan pyöränvaihtokuumetta...
    Viimeksi muokannut: mek; 05.02.2015 klo 11:51.
  6. #6
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Noi kaasukahvan mekaaniset "lukitsimet" ovat kyllä niin karkeatoimisia, ettei niitä voi vakionopeussäätimenä käyttää, eikä niitä pitäisi sellaisiksi edes kutsua. Kyllähän ne mahdollistavat tasaisella tiellä kaasukäden hetkellisen lepuuttamisen, mutta jatkuvaan ajoon niistä ei ole. Yhdestä tuollaisesta on kokemusta, vauhti vaihtelee tuulen suunnan ja maaston mukaan +-15 km/h.
    Ihan oikein. Samaa mieltä.
    Mutta, on kuitenkin aika mukavaa saada lepuuttaa kaasukättä välillä tuon avulla ! Tosin nopeudenvaihtelu ainakaan omassani ei ole noin suurta, sanoisin pikemminkin n. +-6-7 km/h. (1200gs). Ja kun viitsii hiukan maaston mäkisyyden mukaan säätää, se toimii ihan kelvollisesti. Eli olen tyytyväinen, puutteineen.
    Mitähän ne vastaantulijat jäävät funtsaamaan kun tajuavat, että heitä moikattiinkin oikella kädellä ! ;-)
  7. #7
    Kokeillaan nyt kuitenkin, kun ei tuo maltaita maksa. Motoworksiltä löytyi halvalla RT:n kaasuvaijerin jakoboksi, jossa on valmiina oma "pylpyrä" cruisen vaijerille ja reikä vaijeria varten boksissa. Tuo RT:n boksi käy bolt-on Gessuun, joten mitään EOM-osaa ei tarvitse muuttaa.

    En ole, ainakaan vielä, onnistunut löytämään eurooppalaista jälleenmyyjää Rostralle, joten tullaushommiksi menee. Ebaystä löytyy setti (250-1223 & 250 3592) postikuluineen n. 240 eurolla, joten kolmen sadan tuntumaan asettuu tuon säätimen ja kytkimen hinta.

    Kimppatilaukseen innostuneet kipin kapin yv:tä minulle. Postikulut ovat kuitenkin nelisen kymppiä per lähetys, alveinen jo 50, eli kaksikin settiä tilaten jää pari kymppiä säästön puolelle, vaikka huomioi mahdolliset Suomen sisäiset postikulut.

    Jos pyöräsi on muu kuin BMW R 1200 GS/GSA, niin todennäköisesti pitää tilata sellainen setti, jossa on myös nopeusanturi mukana, niitäkin tuolta samalta myyjältä löytyy. Ainakaan R1150 xx-malleissa ja vanhemmissa ei ole valmista GPS-pistoketta, jossa tuo nopeustieto olisi valmiina tarjolla.
  8. #8
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Kokeillaan nyt kuitenkin, kun ei tuo maltaita maksa. Motoworksiltä löytyi halvalla RT:n kaasuvaijerin jakoboksi, jossa on valmiina oma "pylpyrä" cruisen vaijerille ja reikä vaijeria varten boksissa. Tuo RT:n boksi käy bolt-on Gessuun, joten mitään EOM-osaa ei tarvitse muuttaa.

    En ole, ainakaan vielä, onnistunut löytämään eurooppalaista jälleenmyyjää Rostralle, joten tullaushommiksi menee. Ebaystä löytyy setti (250-1223 & 250 3592) postikuluineen n. 240 eurolla, joten kolmen sadan tuntumaan asettuu tuon säätimen ja kytkimen hinta.

    Kimppatilaukseen innostuneet kipin kapin yv:tä minulle. Postikulut ovat kuitenkin nelisen kymppiä per lähetys, alveinen jo 50, eli kaksikin settiä tilaten jää pari kymppiä säästön puolelle, vaikka huomioi mahdolliset Suomen sisäiset postikulut.

    Jos pyöräsi on muu kuin BMW R 1200 GS/GSA, niin todennäköisesti pitää tilata sellainen setti, jossa on myös nopeusanturi mukana, niitäkin tuolta samalta myyjältä löytyy. Ainakaan R1150 xx-malleissa ja vanhemmissa ei ole valmista GPS-pistoketta, jossa tuo nopeustieto olisi valmiina tarjolla.
    Isot pojat kertoo, että tullimaksuissa yleensä säästää pyytämällä myyjältä laskun vaikka "hieman" pienemmälle summalle. Yleensä noilla kuulemma ei ole ongelmaa moista toimittaa. Kysyvät summaa, jolle lasku kirjoitetaan.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    No niin, homma käyntiin. Purin tänään sen, mitä tarvitsi. Hommaan kului ihmettelyineen (mm. tankkia en ole ennen irroittanut) noin 1 ½ tuntia. Sivumuovit ensin irti, sitten tankki irti. Bensaletkujen pikaliittimien kanssa piti hieman ihmetellä, korjaamokäsikirja kun käski vain irroittaa pikaliittimet. Varovasti kokeilemalla selvisi, että noita liittimen peltilipareita piti puristaa kohti letkua jotta liitin aukesi.



    P-A pumpun päälle oli näköjään kertynyt törkyä aika lailla, en ihmettele, jos nuo märissä oloissa pitkään ajettaessa ja säilytettäessä saattavat tiltata. Pitänee ruveta syksyisin pesun lisäksi puhaltelemaan paineilmalla töryt pois koneen päältä ja tankin ja muovien välistä. Myös ilmansuodatin näytti olevan jo vaihdon tarpeessa, vaikka 40 tkm huollossa se on viimeksi vaihdettu, nyt 52 tkm. Pitää katsoa, josko paineilmalla puhaltamalla sen saisi puhtaaksi.



    Tankin irroituksen jälkeen pääsikin kaasuvaijerin jakoboksin kimppuun. Ohjeen mukaisesti ensin oikean kaasuvaijerin kurkun puoleinen pää irti. Nippeli irtoaa rissalta hyvin pyörän alta, kun toisella kädellä vääntää rissaa niin, että vaijeri löystyy.



    Jakoboksi on vain muoviklipsulla kiinni, samoin sen kansi.



    Ensin boksi irti ja sitten kansi. Boksin rissaa vääntämällä saa kaasukahvalle menevää vaijeria löysättyä sen verran, että nippelin saa rissalta irti. Tämän jälkeen rissa tuleekin ulos boksista ja ruiskukurkuille menevät vaijerit saa irti. Kuvassa pronssin värinen nippeli on kaasukahvalta tulevan vaijerin nippeli, joka irroitetaan ensin.



    Nyt sitten odotellaan, että Kusti polkisi ja toisi Motoworksilta tilatun RT:n jakoboksin, sisältäen oman rissan Cruisen vaijerille, sekä ebay:stä USA:sta tilatun vakionopeussäätimen. Euroopasta ei jälleenmyyjää löytynyt Rostralle.
    Viimeksi muokannut: mek; 10.03.2015 klo 14:58.
  10. #10
    Tuleepahan ainakin kaikki töryt putsattua jollei muuta ....
  11. #11
    Näköjään vaijerinjakoboksin tulo Enlannista Suomeen kestää 2 viikkoa. Itse Cruisekaan ei ole vielä päässyt Amerikan mantereelta ulos.

    Odotellessa olen valmistellut asennusta ja sähköjä. Kytkimen turvakatkaisijan ohjausjohtoa varten vedin johdon kytkimen katkaisijan viereen musta/vihreään johtoon. Nopeussignaalin otin GPS-liittimeltä johdosta nro 2.

    Jarruvalon harmaa/musta/keltainen (jarrun turvakytkin) ja takavalon harmaa/punainen/keltainen (syöttöreleen ohjausvirta) johdot ovat sopivasti saapusalla työkalukotelon alla. Sinne mahtuu starttireleen viereen juuri ja juuri myös syöttörele (pyörässäni ei ole ESAa eikä servojarruja).

    Muita sähkökytkentöjä ei pyörän päähän tarvita, olisin saanut nuo jo valmiiksi, mutta pitää lähteä johtokauppaan välillä.

    Viimeksi muokannut: mek; 27.02.2015 klo 14:41.
  12. #12
    Onkos tuolla purkissa sitten joku askelmoottori vai mikä vetelemässä sitten noita vaijereita??

    -welpe
    Sähkö on sinistä ja satuttaa...
  13. #13
    Tarkoitus on käyttää tätä Rostran säädintä. Alunperin autokäyttöön tehty, mutta on saatu toimimaan myös pyörissä. Ainakin 1200GS, 1150RT, K1200S ja Concours 14 Kawa.
    Aloitusviestin AVriderin linkissä lisää.
  14. #14
    Säädin tuli eilen. Toimitus Reynoldsburgista Ohiosta kesti 14 päivää, josta 9 päivää kului Amerikan mantereella ja 5 Euroopassa, sisältäen nettitullauksen.

    Johtoa paketissa on niin, että säätimen asentaisi niillä melkein vaikka linja-autoon. Odotellessa olen laittanut pyörän päähän sähköt valmiiksi, viikonloppuna tuota pääsee ihmettelemään. OH6ZZ saa omansa huomenna.

    Kaasuvaijerin jakoboksi (R 1200 RT:stä) tuli myös keskiviikkona. Siinä cruisen vaijeria varten oleva oma rissa on halkaisijaltaan hieman kaasuvaijerien rissaa suurempi. Systeemi on rakennettu fiksusti niin, että jousi pitää cruisen rissan "tyhjäkäyntiasennossa" silloin kun cruise ei ole päällä, rissassa on tappi ja toisessa rissassa kaareva hahlo, jotka antavat riittävän välyksen. Kaasu pohjassakaan cruisen rissa ei pyöri, mutta cruisen laittaa päälle, niin cruisen rissa pyörittää myös kaasuvaijerin rissaa. Hahlo, johon tappi vastaa, näkyy tuon ylemmän viestin kuvassa 4. Kuvassa näkyy myös akselin päässä oleva ura, johon cruisen rissaa tyhjäkäyntiasentoon vetävä jousi laitetaan.

    En ole ihan varma vielä, että käytänkö RT:n vai GS:n boksia. GS:n boksiin pitäisi porata cruisen vaijerille yksi uusi reikä, RT:n boksista pitäisi tukkia kaksi ylimääräistä reikää, niitä kun on siinä peräti kuusi. Rissa, jousi ja kansi hyödynnetään joka tapauksessa RT:n boksista.

    Cruisen vaijerin kuorta joutuu lyhentämään noin 50-60 milliä. Tehtävä tarkasti, jottei vahingoita itse vaijeria.

    Tuo Rostran malli 250-1223 on täysin elektroninen, eli mitään alipaineservoja siinä ei ole. Boksi on aika iso, omien pienehköjen käsieni kahden nyrkin kokoinen. Sisällä lienee jonkinlainen askelmoottori, servo, solenoidi tms, joka kirraa vaijeria tarvittavan määrän niin, että pyörän nopeusanturista cruiselle tulevien pulssien väli pysyy sellaisena, johon se kussakin vauhdissa on asetettu. R 1200 GS on helppo tapaus, kun siinä öljyjäähdyttimen alla olevalle GPS-pistokkeelle tulee johtoon nro 2 tuo nopeustieto valmiina.

    Advriderin yhden tyypin (Australiasta) kanssa on kirjoiteltu sähköpostia, hän sai juuri asennettua omaan -09 Gessuunsa säätimen. Jonkin verran hienosäätöä kuulemma vaatii vielä, mutta pelaa.
    Viimeksi muokannut: mek; 27.02.2015 klo 14:47.
  15. #15
    Laittelin tänään cruisen vaijerin kiinni. Päädyin käyttämään kuitenkin GS:n jakoboksia, oli helpompi porata siihen yksi 6 mm reikä lisää kuin yrittää tukkia RT:n boksista 2 reikää, joista toinen ei ollut pyöreä eikä kanttinen, eli valmista tulppaa ei löytyisi.

    Aamupäivä kului kaupassa kun yritin etsi 10 x 1/4" puserrusliitintä vaijerin kiinnittämiseksi boksiin. Ei löytynyt mistään lauantaisin auki olevasta liikkeestä. Autotarvikeliikkeestä ostamani auton jarruputken 3/16" liitin oli liian pieni, mitä epäilinkin jo liikkeessä. Päädyin kiinnittämään vaijerin Rostran ohjeen mukaan kahdella mukana tulleella mutterilla, joissa oli lukkorikat valmiina. Hyvin tuntuu istuvan, M6 mutterit passasivat juuri sopivasti vaijerin muovikuoren päälle. Toinen mutteri tuli siis boksin sisään.



    Jos vaijerin kiinnittää muttereilla, niin kuorta pitää lyhentää n. 45 mm, jolloin sisäpuolelle saa juuri ruuvattua toisen mutterin. Dremelillä kävi kätevästi. Säädin vaijerin varman päälle niin, että jäi vähän välystä, eipähän ainakaan kinnaa tyhjäkäynnillä. Näppituntumalla servon 41 mm iskunpituus riittää reiluun 2/3 kierroslukualueesta, eli päälle kuuteen tonniin... siis hyvinkin Suomen nopeuksiin. En usko, asennusohjeenkaan perusteella, että tuo tarvitsisi mitään erillistä "slack tubea", jollaisen Mad Kaw oli rakennellut tuolla jenkkifoorumilla. Kaasuvaijerin iskunpituus on jo pari milliä pitempi kuin servon vaijerin, lisäksi servon vaijerin rissan halkaisija on hieman suurempi kuin kaasuvaijerin, mikä kasvattaa eroa. Boksin sisään voi hyvin jättää tyhjäkäyntivaraksi pienen välyksen servon vaijeriin.

    Servolle olisi kaksi mahdollista paikkaa. Se mahtuisi takaiskarin viereen pystyyn, runkoputken sisäpuolelle. Se on kuitenkin niin kurainen paikka, että laitan sen etuhaarukan väliin, tyytin pakikalle keskimmäisen pitkittäispalkin alapuolelle kiinni. Lyhensin ja taivutin jo kiinnitysraudan valmiiksi. Kiinnitys joko U-pulteilla tai poraten keskipalkkiin 1-2 reikää.

    Ohjauspaneeli näyttäisi olevan melko helppo tiivistää vesitiiviiksi, napit ovat itse asiassa samaa, koko etuseinän takana olevaa kumilevyä, kuten esim. TV:n kaukosäätimissä tai joissakin kännyköissä. Kun sisäpuolelle tuon kumilevyn reunaan vetää raidan silikonia ennen kasaamista, niin etupuoli ei vuoda ja taakse vain riittävästi silikonia ennen kiinnitystä. Myös servon johtojen läpivienti on tiivistetty hyvällä kumitiivisteellä ja säätökytkimien luukku on pehmeää kumia hyvin huulloksin.

    Pyörät, joissa on ESA, ei ole tilaa tuossa keskipalkin alla. Ainakin -08 GS:ssä on tankin oikeassa alareunassa valmiit paikat nippusiteille, johon servon saa kiinni, kuten Kdawg on tehnyt Advrider-foorumilla:

    http://advrider.com/forums/attachmen...1&d=1423290822
    Viimeksi muokannut: mek; 10.03.2015 klo 14:59.
  16. #16
    Eilen värkkäsin ohjauspaneelin paikoilleen. Avasin paneelin ensin ja tiivistin silikonilla nappien ja ledien ympäristöt etupuolelta ja takapuolelta reunat ja johdon läpiviennin. uskoisin tuon pitävän vettä riittävän hyvin. Kuten kuvasta näkyy, niin mustaa silikonia on vähintään riittävästi, Engaged-valon ledi meni puoliksi tukkoonkin. Tuo Engaged-valo palaa silloin, kun säätimessä on nopeus asetettuna ja On-valo silloin, kun säätimessä on virta päällä.

    Oli ensi tarkoituksena laittaa tuo ohjauspaneeli tuohon kahvan yläpuolelle, mutta olisi tullut sen verran pitkän varren nokkaan (2 mm rosterista kiinnike katkaisijan pultin alle), että olisi varmaan joustanut liikaa. Päädyin sitten laittamaan tuohon viereen. Nyt 2 mm rosteripellistä väännetty kiinnike on vain parin sentin mittainen ja lisäksi kahva tukee tuota myös. Tarvittaessa toisen pään saa putkiklemmarilla tankoon kiinni. Nappien tuntuma ei ainakaan uutena ole kovin hyvä, aika näyttää, norjistuuko käytössä.

    Viimeksi muokannut: mek; 10.03.2015 klo 14:59.
  17. #17
    Tullin pultista löytyi sopivat RST U-pultit, joilla sain servon keulan keskipalkkin kiinni. Laitoin sen nyt ensin U-pultilla. Jos koeajon jälkeen kaikki toimii, niin poraan reiät vasta sitten. Reiätkin on aikanaan helpompi porata juuri oikeaan kohtaan kun teline on ensin tukevasti U-pulteilla kiinni. Telineen takapään kiristin vielä parilla nippusiteellä, niin ei pääse heilumaan eikä ota ainakaan jarruletkuun kiinni.



    Aikaa on tähän mennessä tuhraantunut kaikkine ihmettelyinen ehkä 6 tuntia, joten kyllä tuon 8 tunnissa laittaa, kuten Advriderillä "Mad Kaw" mainitsi. Ainakin toisella kerralla, ekalla menee ihmettelyyn jonkin verran aikaa. Sähköhommat enää jäljellä, tai oikeastaan nekin on pyörään jo tehtynä, enää pitää naittaa servo ja ohjauspaneeli keskenään ja vetää pyörästä sähköt & kytkimen ja jarrun turvakytkimien ja nopeusanturin piuhat cruiselle.
    Viimeksi muokannut: mek; 10.03.2015 klo 14:59.
  18. #18
    Ja Gessu käyp :lol:



    Melkein en aluksi olisi uskonut, että osaan tuon asentaa, mutta loppujen lopuksi ei se niin kamalan vaikeaa ollut. Eniten pähkäilyä aiheutti sähkösarja, siinä kun oli pari ylimääräistä metriä johtoa ja aika monta sellaista, jota ei ollut tuossa Mad kaw:n ohjeessa mainittu, mutta kyllä se siitä noita ohjeita noudattamalla ja Rostran asennusohjetta lukemalla onnistui. Koeajolla en käynyt, kun piha on kuin 10 asteen kaltevuuden omaava luistinrata. Rostran itsediagnoosi meni ok, pyörä käy ja kaikki pelaa normaalisti. Savutkin pysyivät sähkölaitteissa sisällä ja purkautuivat vain sieltä mistä pitääkin, eli pakoputkesta.

    Lyhyesti homma menee seuraavasti, kuvia löytyy tuosta yltä sekä Mad Kaw:n ohjeista advrideriltä:

    1. Tankki irti
    2. Oikea kaasuvaijeri imukurkun päästä irti, kuorta ei tarvitse irroittaa kurkusta, Mad Kawn ohjeesta poiketen.
    3. Sitten saakin ujutettua kaasuvaijerin jakoboksin irti sen verran, että kannen saa pois ja vaijerit sieltä päästä irti
    4. Jakoboksiin porataan 6,5 mm reikä pyörän oikeanpuoleisen ylänurkan valmiin huulloksen sisään.
    5. Lyhennetään cruisen vaijerin kuorta n. 45 mm, varovasti, ettei itse vaijeri rikkoonnu
    6. Kierretään toinen cruisen mukana tulleista lukkoprikkamuttereista vaijerin kuoreen noin pari senttiä, niin pitkälle, että boksin sisään jää juuri riittävä pätkä vaijerin kuorta näkyviin yhdelle mutterille ja kierretään sisempi mutteri siihen, sopiva säätö kokeillaan molempien rissojen kanssa irrallaan.
    7. Laitetaan jakoboksi takaisin lähelle oikeaa paikkaansa, ensin sisempi, alkuperäinen rissa ja kolme kaasuvaijeria kiinni, sitten ulompi rissa (RT:n osista hyödynnettiin siis rissa, jousi ja kansi, osanumerot: 32737669399, 32737669400, 32737669400) paikalleen ja laitetaan cruisen vaijeri siihen.
    8. Kokeillaan cruisen vaijerin säätö, ettei kiinnaa tyhjäkäyntiasennossa, mutta cruisen iskunpituus riittäisi mahdollisimman korkeille kierroksille. Mitään erillistä välystä vaijeriin ei tarvita, rissoissa olevat hahlo ja tappi hoitavat sen ettei cruisen vaijeri liiku normaalisti kaasutettaessa.
    9. Kun säätö tuntuu sopivalta, boksi niippuun RT:n kannella, älä unohda ulompaa rissaa paikallaan pitävää RT:n jousta. Kannen ja jousen osanumerot tuossa yllä. RT:n boksia ei kannata ostaa uutta, helpompaa porata tuo reikä GS:n boksiin, ellei sitten saa koko pakettia käytettynä halvalla.
    10. Oikeanpuoleisen kaasuvaijerin alapää kiinni.
    11. Lyhennetään Cruisen mustaa asennusjalustaa niin, että varteen jää jäljelle kolme reikää.
    12. Irroitetaan tyytti ja asennetaan cruise samaan palkkiin jossa tyytti oli, vaakatasoon palkin suuntaisesti, vaijeri osoittaen eteenpäin. Jos pyörässä on ESA, niin cruise asennetaan nippusiteillä tankin oikeaan alakulmaan roikkumaan, siinä on valmiit paikat nippusiteille. -07 ja vanhemmissa paikkoja ei ole, mutta ei niissä ole ESAakaan. Tyytin voi kiinnittää saman palkin yläpuolelle, Rostran kiinnitysruuvin alle. Sille pitää porata reikä palkkiin tai käyttää U-pulttia. Reiän poraaminen on helpompaa, kun tekee ensin tilapäisen asennuksen U-pultilla.
    12. Kiinnitellään vaijeri runkoputkiin kiinni.

    Sähköt:
    1. Virransyötön rele mahtuu ainakin ei-ESA-mallissa työkalukotelon alapuoliseen boksiin. Virransyötölle ohjausvirta takavalon johdosta, kelta/harmaa/punainen johto siinä boksin kautta kulkevassa nipussa.
    2. Samasta nipusta etsitään kelta/harmaa/musta johto, joka on jarruvalon johto, siitä vedetään johto cruisen violettiin johtoon. Jos pyörässä on normaali jarruvalo, kytkennän voi tehdä suoraan. Jos pyörässä on LED-jarruvalo, se todennäköisesti vaatii releen väliin toimiakseen, Mad Kaw:n ohjeen mukaan.
    3. Kytkimen juuresta paikallistetaan musta/vihreä johto, josta vedetään johto cruisen kytkimen turvajohtoon, joka on vaalean vihreä. Johdon pää oli ainakin minun satsissa teippauksen sisällä piilossa.
    4. Ohjauslaakerin juuresta etsitään GPS-virtapistoke, johon ostetaan BMW:n oma töpseli, nro 80000611656. Johto nro 2 on nopeussignaali. Tai töpselin takana sini/vihreä johto. Se kytketään Rostran harmaaseen johtoon.
    5. Johtosarjaa lyhennetään sopivasti ja kytketään Mad Kaw:n ohjeen mukaisesti. Siis ilman LED-takavaloa tuota jarrukytkimen relettä ei tarvita. Ja myös Mad Kaw:n ohjeesta poiketen myös kytkimen turvajohdon voi kytkeä heti.
    6. Jos ostaa Rostran ohjauspaneelin sisäänrakennetulla "engage light" merkkivalolla, niin merkkivalo tarvitsee toimiakseen releen. Rele tulee ohjauspaneelin mukana ja sen kytkentä on selvitetty ohjauspaneelin asennusohjeessa. Sille, sulakkeille ja muille kytkennöille on juuri ja juuri riittävästi tilaa tankin etupään alla BMW-laatikon päällä, etureunassa. Muoviin voi myös porata reunoihin reikiä releen ja johtojen kiinnitystä varten. Enemmän tilaa olisi tarakan alla varashälyttimen paikalla, paremmin sateensuojassakin, mutta edellyttää huomattavasti pitempien johtojen käyttämistä.
    7. Rostran ohjauspaneeli väännetään auki, irroitetaan "nappikumi" ja tiivistetään sen reunat sekä takapuoli silikonilla ennen kasaamista. Keskusyksikkö lienee vesitiivis, varmistin johtojen läpiviennin silikonilla.
    8. Ohjauspaneelin säätimen asennus maun mukaan johonkin, vaikkapa kahvan ruuvien alle.
    9. Kytkennät valmiiksi ja pyörä nippuun, itsetestauksen ajo.
    10. Itsetestaus: virta päälle, painetaan ensin AC/SET pohjaan, pidetään pohjassa ja painetaan ON. Punainen valo keskusyksikön luukun alla vilkahtaa. Sen jälkeen keskusyksikön merkkivalon pitää syttyä aina, kun painetaan AC/SET tai CO/SET -nappeja, kytkintä tai jompaa kumpaa jarrua.
    11. Säätö nappien asennoissa voi lähteä liikkeelle tuosta Mad Kaw:n suosituksesta, eli kaikki muut OFF, paitsi nrot 4, 9 ja 10 ON. Siis 11 OFF, poiketen Mad Kaw:n ohjeesta.
    12. Kun hakee oikeita säätöjä, niin kytkimet 1 ja 2, määrittävät "Gain", eli kuinka paljon Cruise vetää/löysää vaijeria, jos nopeutta pitää cruisen mielestä säätää. Kytkimet 3-6 määrittävät, mille nopeussensorin pulssitiheydelle cruise on opetettu. 6000 ppm pitäisi olla oikea (eli nro 4 ON), mutta muutakin voi kokeilla. Kytkimet 7-9 määrittävät, kuinka nopeasti cruise vetää/löysää vaijeria jos nopeus ei ole asetettu. Eli sopivat säädöt (hidas reagointi vs. nykiminen) haetaan säätimiä 1-2 ja 7-9 muuttamalla. 10 pitää olla ON, 11 ja 12 OFF tällä mallilla 250-1223 ja kytkimillä 250-3593 ja 250-3592.
    13. Pyörä nippuun.

    Linkitän tähän vielä Mad Kaw:n ohjeiden ja oman asennuksen perusteella piirtämäni kytkentäkaavion, kun saan sen viimeisteltyä.
    http://markku.kuvat.fi/kuvat/MP/Rost...dg+diagram.JPG
    Viimeksi muokannut: mek; 10.03.2015 klo 13:02.
  19. #19
  20. #20
    Koeajo tehty, toimii.

    Edit, vähän enemmän kokemuksista nyt oikealla tietokoneella, Tapatalkilla ei jaksa pitkiä runoja tökötellä.

    Asetuksina Advriderilla parhaaksi todetut, muita en kokeillutkaan:
    1-2 OFF = Extra low gain, miten paljon servo vetää/löysää vaijeria tarvittaessa
    4 ON = 6000 PPM
    7, 9 ON = 4 cyl high, miten nopeasti servo vetää/löysää vaijeria
    10 ON = square wave input (nopeussignaali muoto pyörältä)

    Säädin pelaa muuten ok, mutta päälle kytkennässä pitkä viive, ennenkuin servo kirraa vaijerin oikeaan asentoon. Luulen, että jäi liikaa välystä vaijeriin. Jos vaijerin kuoren kiinnittää muttereilla koteloon molemmin puolin, niin 45 milliä on liikaa kuoren lyhennystä, vaijeri jää liian löysälle. Luulen, että 40 mm on lyhennys on sopiva. Pitäisi osata laittaa niin, että tyhjäkäyntiasennossa cruisen vaijeri melkein kirraa, muttei ihan. Täytyy säätää, kun seuraavan kerran tankki on irti, erikseen ei jaksa tuon takia irrottaa. Jos vaijerin kuoressa ei enää riitä säätövaraa, niin täytyy hankkia 10M x 1/4 puserrusliitin ja laittaa vaijeri pelkästään sillä kiinni ilman sisäpuolen mutteria.

    Muuten cruise pelaa erinomaisesti, niinkuin ne ruukaavat. Pitää nopeuden hyvin, +- 1-2 km/h sisällä asetetusta nopeudesta, myös hyvin tuulisella säällä. ACC tai CO -napin painallus lisää/vähentää nopeutta sopivasti, n. 2 km/h. Jomman kumman jarrun tai kytkimen painallus pudottaa cruisen välittömästi pois, AC/RES -napilla asettuu jälleen muistissa olevaan nopeuteen. Kaasua vääntämällä voi kiihdyttää ohi, löysäämällä palautuu ennalleen suoraan asetettuun nopeuteen ilman nykimisiä.

    Summa summarum. Homma oli mielestäni hyvinkin vaivan arvoinen. Noin päivän työllä toimiva vakionopeussäädin pyörään, kustannukset n. 330 euroa kaikkine kilkkeineen. Cruise ja ohjauspaneeli 300, n. 30 euroa johtoihin, liittimiin, releisiin ja muihin pikkutarvikkeisiin. Mekaanisesta kaasukahvan lukosta oli yhden kesän kokemus. Ei, näistä ei voi puhua samana päivänäkään. Nyt on oikea cruise, jolla voi todella ajaa, nuo lukitsimet riittivät vain tilapäiseen kaasukäden lepuutukseen. Uskon, että vaijeria säätämällä myös tuo aktivointi nopeutuu, jenkkien mukaan sen pitäisi noilla asetuksilla olla melkein viiveetön. Voi olla, että tuon käyttöpaneelin yritän siirtää vähän lähemmäs kahvaa ja kiinnittää klemmarilla toisestakin päästä tankoon, ettei jousta.

    Jos olisi vaihtanut gessun sellaiseen gessuun, jossa on cruise valmiina (-13+), niin olisi mennyt kymppitonni ja joutunut taas saamaan pleksi-/satula-/jalkatapit-/yms. varustelukierteeseen. Tämä vanha tuttu on pelannut niin hyvin, ettei tätä uskalla vaihtaa. 51 tkm mittarissa, ainut huolto-ohjelman ulkopuolinen työ on perän stefan vaihto takuuseen 21 tkm kohdalla. Itse maksaen kustannus olisi ollut 65 euroa.
    Viimeksi muokannut: mek; 18.03.2015 klo 11:19.
  21. #21
    Vakkari on paras keksintö sitten kaljapullon
    <p>2002-2014</p>
  22. #22
    Nyt on ajeltu muutama sata kilometriä tuon säätimen kanssa. Toimii niin hyvin kuin vain vakionopeussäädin voi toimia. Pitää nopeuden riittävän tasaisena. Oulun seudulta ei kovin mäkistä maastoa löydykään, mutta tuulisella säällä kumpuilevalla maalaistiellä 85 vauhdissa nopeuden vaihtelu +- 2 km/h, satasen vauhdissa ei ainakaan suurempi. Toimii n. 60 vauhdista alkaen, mutta alimmissa vauhdeissa nopeuden vaihtelu hieman suurempi. Tosin 60 pätkät nyt ovat harvoin niin pitkiä, että (niillä muutenkaan) olisi tarve ajaa Cruisella. Oikein mäkisiä teitä en siis niiden puutteesta johtuen kokeillut, mutta niillä nyt tuskin muutenkaan on kovin järkevää ajaa Cruisella.

    Ainoat tähän mennessä havaitut puutteet ovat hidas nopeuteen asettuminen 1. kerralla, mikä voi ainakin osittain johtua vaijerin liian suuresta välyksestä. BMW RT:n manuaali antaa RT:n vakionpeussäätimen vaijerin ohjevälykseksi 2-3 mm, mulle taisi jäädä enemmän, pitää säätää. Gain:in säätäminen Extra Low:lta Low:lle auttaisi tähän, mutta Advriderin kokemusten mukaan aiheuttaa sitten soutamista nopeudessa. Jos saan tuon vaijerin säätöhomman aikaiseksi (tankki pitää irroittaa, että pääsee jakoboksiin käsiksi), niin laitan samalla vaijerin päähän tarvikenippelistä muokatun isomman nippelin. Tuo Rostran vaijerissa kiinni oleva nippeli on niin pieni, että saattaa aikaa myöden syödä muovirullaan koloa.

    Toinen pieni puute on ohjauspaneelin nappien pieni koko ja ainakin viileässä (kun nappien kumi jähmettyy) huono tuntuma. Käyttö onnistuu kyllä paksuillakin hanskoilla, mutta tuntuma ei ole yhtä hyvä kuin Bemarin omissa napeissa. Käsistään kätevä voisi värkätä tarvikemallin on-off-on -kytkimistä oman ohjauspaneelin paremmalla nappituntumalla, mutta minulle tuo kyllä riittää. Hyvä peli, suosittelen!
  23. #23
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Vakkari on paras keksintö sitten kaljapullon
    siis kaljatölkin..

    ilmastoinnin tosin nostaisin vielä paremmaksi ku vakkarin, mut menköön kun nyt pyöristä puhutaan.. ja siinä ja siinä onko webasto/eberi vielä parempi ku ilmastointi pohjoisessa.. mut menköön sekin..
    '07 XX, '09 GSA, '91 5900GLX ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  24. #24
    No niin - oli muutaman viikon aikalisä ajeluista ja pyörän laitosta, mutta nyt jo niin pitkällä että vakionopeusäädin pelaa niin kuin pitääkin.
    Pyörä siis 1150RT -01 ja säädin Rostran 250-1225 sekä sarveen ohjain 250-3593.
    Liittymiä pyörän järjestelmiin on sähköjen lisäksi oikeastaan vaan kolme: säädin tarvitsee toimiakseen pyörimisnopeustiedon, ja kytkimen tai jarrun painaminen pudottaa säätimen pois päältä. Itse asennus sujui aika pitkälle BMWSporttouring -ohjeen mukaisesti; säätimen ruuvasin samaan paikkaan vaimentimen etupuolelle ja kiinnityskin samalla tavalla runkoon.

    Ehkä haastavin vaihe oli mekaaninen osuus kun piti sovittaa säätimen vaijeri kaasuvaijerin rinnalle.
    Bokserikone kun on, niin akkukotelon alla on hyvin piilossa kotelo - bowden box - jossa kahvalta tuleva vaijeri ohjaa välipyörän avulla kummallekin pytylle lähteviä lyhyitä vaijereita. Onneksi Bemarin suunnittelijat ovat olleet erityisen fiksuja ja laittaneet pyörän keskelle valmiiksi ylimääräisen uran, johon säätimen vaijerin voi laittaa. Alimpaan tulee kaasukahvan vaijeri ja ylimmän vastakkaisille puolille oikean ja vasemman puolen varpit. Olisiko ollut tuolloin jo vakkari kuitenkin suunnitteilla?
    Kuvassa vanha ja uusi vierekkäin - 'Remelillä' ja hyvin ohuella laikalla ura auki loppuun saakka.


    Cruiselta tuleva vaijeri oli kovin pitkä joten katkaisin n 30cm pois. Bemun vanhasta kaasuvaijerista lainasin hahlonipan jota vähäsen lyhensin, hiukan pyöristin toista päätä ja vielä ohensin millin, puolitoista jotta riittäisi pienempi reikä jakopyörän kylkeen. Säätimen mukana tuli pussillinen jos jonkinlaista nippeliä ja ruuvia; tästä löytyi sopiva lukkoprikallinen mutteri jonka pystyi kiertämään kuin jengoilla muoviseen vaijerin kuoreen. Omista varastoista kaivelin vastaavan tuumakierteisen mutterin jota vielä ohensin jotta mahtuisi paremmin kotelon sisäpuolelle. Uuden ja kaasuvaijerin nipan reikien väliin kannattaa jättää ainakin n 3 mm ehjää, että väli kestää.

    Lopuksi tein vaijeriin nipan sisään mahtuvan pään. Tämän tein paksuseinäisestä kaapelikengästä ja pusersin koaksiaalikaapelien liittimien puristuspihdeillä. Pihdeissä viisi vaihdettavaa leukasarjaa ja näistä valitsin sopivankokoisen kolon jolla puristin. Lopuksi vielä varmuuden vuoksi tinaus.

    RT:ssähän on kuuluisat servo-integraali-ABS-jarrut ja vastaavasti anturit edessä ja takana, mutta kun ohjeen tekijä ei ollut saanut näitä toimimaan Rostran kanssa, tilasin sarjan mukana anturin - speed sensor 250-4165. Jarrulevyn torx -ruuvien koloihin liimasin epoksilla viisi neodyymimagneettia. Halkaisija 4mm x 4mm SN-4X4 ja Vaasan Elektroniikkakeskuksesta löytyi hyllytavarana, hinta 0.5e kpl.

    Säädin putoaa pois päältä kun vaalean vihreä johdin menee maihin, ja tämän voi kytkeä suoraan kytkinkahvan mikrokytkimeltä harmaaseen naruun. Sen sijaan violetti jarrulle menevä johdin pitää kääntää releellä maihin kun jarruvalo syttyy.
    Testiohjelma ei mennyt läpi jos vaalean vihreä kytkimen johto oli kiinni, punainen ledi jäi palamaan. Mutta kun otti kytkimen narun irti, meni testimode läpi manuaalin mukaan.

    Asetukset extra low, 3700 p/km, 8 cyl/low , sine wave, automatic, open circuit

    Sarveen tuleva ohjain on aika pienikokoinen, keinuvivut pieniä, painettaessa tuntuma aika jäykkä, varsinkin hanskat kädessä, mutta pääasia on että vakkari toimii tarvittaessa ja vastaa juuri sitä mitä halusinkin. Normaalisti muutaman tunnin ajoissa en säädintä tarvitse, mutta ajallisesti pitemmissä RP-ajoissa on mukava silloin tällöin lepuuttaa kaasukättä.

    Vasempaan sarveen ei enää juuri lisää vehkeitä mahdu ja peilistäkin pitäisi nähdä..
    Ylimpänä 2m/70cm radioamatööriradion käyttölaite, FM radio samalla (itse radio lokerossa),
    sitten mustassa muovirasiassa takin ja istuimen lämmityksen potikat, merkkivalot ja takin lämmityksen kytkin. Punainen ledi toimii nyt vakkarin valona. Kahvan alapuolella vielä radion punainen ptt -nappi ja sen alapuolella istuimen lämmityksen kytkin

    Jatkotoimenpiteet ..

    Tarkoitus on korvata Rostran ohjain BMW:n omilla isoilla keinuvivuilla.

    Ja utelias kun olen rupesin ihmettelemään, miksei ohjeen tekijä saanut pyörän omia antureita toimimaan Rostran kanssa. Ensin laskin anturien reikälevyt - takana 84 ja edessä 99 koloa. Takapyörän kehäksi sain n 2010mm (170/60 17 Angel GT).
    Säätimessä valitaan neljällä dippikytkimellä 16 vaihtoehdosta kilometrin matkalla tulevien pulssien määrä ja maksimi on 24000 pulssia. Takapyörä pyörähtää kilometrin matkalla 497.5 kertaa joten kokonaismääräksi tulee 41791 pulssia joten ei ihme ettei pelittänyt. Etupyörästä tulee vielä enemmän eli n 49250 pulssia kilometrillä.
    Takapään anturin liitin löytyy oikealta puolelta runkoputkesta aivan kyytiläisen penkin kohdalta, ja varovasti johdoista mattopuukolla eristettä pois sen verran että sain kuparia näkyville. Sitten kiikutin oskilloskoopin istuimelle, pyörään virrat päälle ja käsin kun takapyörää pyöritti, näytti toisesta narusta tulevan sievää kanttiaaltoa. Takapään pulssit jos jakaisi kahtia, pitäisi jo kelvata Rostralle. Radio-/digitaalitekniikan perusasioita on signaalin kertominen ja jakaminen, ja signaalin jako kahtia pitäisi periaatteessa sujua yhdellä piirillä. Laatikosta löytyi 74LS90, johon löytyy suoraan kytkennät jako kahteen , kolmeen ja viiteen, sitten tavallinen optoerotin 4N25 eteen. Kummatkin ovat 5v piirejä joten vielä 5v regulaattori syöttämään sähköä ja vähän suodatusta. Tutkimukset jatkuvat - ei muuta kun magneetit pois ja takapyörän anturista pulssit säätimelle..
  25. #25
    Otin lauantaina tankin pois vielä kerran ja säädin vaijeria sen verran kuin kuoressa oli varaa. Vieläkin välystä jäi pari milliä liikaa, vaikka sisempi mutteri on enää puoliksi kuoressa kiinni. Sanoisin, että vaijerin kuorta on lyhennettävä 40 mm, jos sen kiinnittää setin mukana tulevilla lukkoprikkamuttereilla samaan tapaan kuin minä. Tein myös tarvikenipasta isomman nipan Rostran vaijerin nipan ympärille. Viive säätimen kytkeytymisessä pieneni, mutta on vieläkin muutama sekunti 1. kerralla. Saa olla noin, kyllä tuon kanssa nyt pärjää.



    Siirsin myös kytkinpaneelia lähemmäksi kahvaa ja laitoin tangon ympäri kumitetun klemmarin tukemaan toista päätä niin on tukevampi käyttää.



    Olen ajellut säädin päällä nyt ehkä pari sataa kilometriä isompia teitä, hyvin pelaa. En antaisi pois enää. Ehdottomasti oli vaivan arvoinen homma ja R 1200 Gessuun melkeinpä bolt-on -satsi.
  26. #26
    Lainaa OH6ZZ kirjoitti Katso viesti
    Ja utelias kun olen rupesin ihmettelemään, miksei ohjeen tekijä saanut pyörän omia antureita toimimaan Rostran kanssa. .

    Btw. Tätä ihmettelin noille Mccruisen australianpojillekin, että miksi he(kin) ovat värkänneet uudempiinkin gessuihin nuo erilliset pyörimisanturit, eivätkä käyttäneet pyörän omia tai ZFEltä suoraan saatavaa nopeustietoa. Ovat ilmeisesti sumeasti kopsanneet ratkaisun vanhemmista malleista, eivätkä a) hallinneet tuota signaalitekniikkaa, b) huomanneet uudemmissa malleissa löytyvän oikotie onneen...
    Vantaa-Vyborg
    Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
  27. #27
    Näitä signaalin jakajia saa toki valmiinakin; eli löytyy ainakin Centrodynen tekemänä 33 taalaa Vehicle Speed Signal (VSS) Divider, ja tekee Rostra itsekin VSS Divider jakajia- sivun alareunassa kahdella ja neljällä jako.
  28. #28
    Toimii erittäin hyvin, 3000 km takana eikä valittamista. Eka kerta pidemmällä reissulla (ajopäivät 10 h+) kun ei tullut oikean käden rannekanavan tai olkapään kanssa ongelmia. Latasin pienen pätkän myös tuubiin.

    https://youtu.be/XKhhSRrZyjA
  29. #29
    Säädin on pelannut vuoden, 10 tkm ilman ongelmia. Ja tuonut paljon lisää ajomukavuutta, ei vaivaa rannekanava enää.

    Parantelin vähän ergonimiaa ja askartelin lisäksi Trailtech 8500-RS kytkimen, jolla säädintä varsinaisesti käytetään, eli SET/COAST ja RES/ACCL -toiminnot tulivat Tt-kytkimen alimpaan ja ylimpään nappiin. Keskinappiin voisi jarruvalolta cruiselle tulevaan johtoon kytkemällä askarrella vielä Cancel-toiminnon, jota Rostran omassa kytkimessä ei edes ole, mutta se jää ensi talveen koska kytkentöjen teko edellyttää tankin irroittamista. Tuo Rostran kytkinpaneeli on hanskat kädessä huono käyttää uutenakin, nyt vuoden ja 10 tkm jälkeen vielä huonompi. Jätin sen kuitenkin, ON ja OFF kytkimet ovat siinä, niitähän tarvii vain kerran aina käynnistyksen jälkeen ja ennen sammutusta, sekä merkki-ledit myös. Molemmat voisi toki korvata muillakin, ON/OFF kytkimen tavallisella keinukytkimellä ja Ledit millä tahansa Ledeillä, mutta olkoon.

    Vähän kauas tuo Trailtechin kytkin jäi, kun tuo Gessun kahva-peilihässäkkä on "yhtä puuta" eli *Trailtechiä ei saa mihinkään väliin ujuettua. Täytyy katsoa, jos talvella askartelisi jonkinlaisen pidemmän kiinnikkeen, joka toisi sen tuuman lähemmäksi, peilin kohdalle heti Gessun kahvan viereen.

    Kuvassa on nippuside varmistamassa Rostran vanhan kytkimen liimausta silikonin kuivumiseen saakka, mutta joutaa liiman kuivuttua pois.

    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  30.  
  31. #30
    Monta kertaa olen miettinyt, että kauanko kestäisi oppia ajamaan uudelleen ilman vakkaria. Vielä kun saisivat mopoihinkin "adaptiivisen"
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen