Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 93:sta
  1. #1
    En ole ihan varma, onko tässä ajatuksessa mitään tolkkua, mutta kokeillaan nyt kuiteskin.

    Elikkä olisin vailla ajo-opetusta rata-ajoa varten. Lähtötilanne on se, että Ajotaito II on käyty viime kesänä ja radalla ajoin ensimmäisen kerran niin ikään viime kesänä. Yhteensä taisi tulla 5 ratapäivää, joista 3 nykyisellä pyörällä. Muilta osin aktiivista mopoilua on takana vasta muutama vuosi, joten ajatuksena olisi oppia tuota rata-ajoa alusta asti oikeilla opeilla ja ennen kaikkea turvallisesti. Itse olen reilu 40-kymppinen pojankloppi, eikä aikomuksenani ole kehittyä valentiinorossiksi, vaan oppia oikeat tavat ja tekniikat, jotta ajaminen on miellyttävää, mukavaa ja turvallista sekä itselle, että kanssakulkijoille.

    Aikomus olisi mennä tulevana kesänä Ajotaito III:selle ja mahdollisesti muillekin yhteisille ratapäiville sen mukaan kun mahdollisuus on. Tämän lisäksi kaipaisin kuitenkin sellaista omakohtaisempaa opastusta noiden ajotekniikoiden ja -linjojen suhteen. Miljoonia en voi maksaa, mutta esim. päivän ratamaksu voisi olla kohtuullinen korvaus siitä, että saa viettää aikaansa muutaman tunnin ja ajella minun perässä rataa ympäri ja kertoa sitten havainnoistaan jne. Minkäänlaista joukkovittuilua en kaipaa, vaan asiallista ja pätevää opetusta ja opastusta. Vaatimuksena on se, että tämä "mentori" osaa itse ajaa (minua nopeammin) ja sen lisäksi myös asiallisesti kertoa, kuinka minun tulisi ajaa. Isona plussana myös se, että osaisit tsekata/jeesata pyörän säätöjä, lähinnä alustan ja ajoasennon suhteen.

    Nuo vähäiset ratapäivät olen kaikki ajanut Motoparkissa, joka on myös lähin rata täältä katsottuna. Luonnollisesti tämä olisi paras vaihtoehto minulle myös näitä yhteisiä sessioita ajatellen. Tällä kokemuksella Motoparkin rata on kierretty parhaimmillaan noin 1.50 aikaan, joten "potentiaalia" on vielä takataskussa.

    Kiirehän tässä ei vielä ole, mutta jos tuntuu, että sinulla voisi olla oman kokemuksesi ja osaamisesi kautta annettavaa minulle em. asiasisällön puitteissa ja haluaisit jeesata minua, laita YV:tä tulemaan niin katsotaan asiaa tarkemmin.
    Mopoton mies
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Jonkun verran noita koulutuksia on tullut vedettyä, joten avataan asiaa vähän kouluttajan näkökulmasta:

    1) Yritä saada kasaan n. 5 hengen porukka, jolla otatte kimpassa tuon kouluttajan, saatte kustannukset alemmas
    2) Yhdellä kouluttajan ohjaamalla päivällä ajosi hyppää eteenpäin todella paljon. Jos opit helposti uutta, voi päivässä tiputtaa motoparkissa kierrosajan tuolta 1:50 tasolta alle 1:40 vauhtiin.
    3) Yhdellä koulutuspäivällä riskitasosi tippuu huomattavasti ja potenttiaalisen kalustovaurion ja sairaalareissun todennäköisyys pienenee.
    4) Pätevä kouluttaja maksaa päiväksi n. 200-1000€ riippuen siitä kuinka kaukaa kampeutuu paikalle ja kuinka talkoohengellä koulutusta tekee.

    Noista kuluista voi laskeskella jotain tämän suuntaista esim. motoparkin osalta jos esim. meikäläinen tulis pk-seudulta sinne kouluttamaan:
    Matkakulut: >100€ (Pelkät bensat)
    Majoitus: ~50€ (2 yötä tosi halvassa paikassa)
    Ratamaksu: 70€ (jos muistin parkin vapaiden hinnan oikein)
    Koulutusajon bensat: ~30€

    Eli pelkästään juoksevat kulut ilman rengaskuluja pyörivät tuossa 250€ huitteilla. Noissa vauhdeissa ei rengas tod. näk. kovin paljon kulu, mutta jos laskee niille varman päälle sen 50€, ollaan jo 300€ lukemassa. Tuohon päälle minimipalkkana ilmanen ratapäivä sen 70€. Itse tosin tinkisin kyllä tuohon päälle esim. takarenkaan, koska vähät ratapäivät mieluummin ajas omaa ajoo, eli pyöristettynä joku n. 550€ päivä vois olla hinta, jolla lähtisin parkkiin kouluttelemaan. 5 hengen porukalla siis 110€/naama.
    Superbike #7
  3. #3
    Motoparkissa harvemmin käyn, mutta jos esim Alastaroon eksyt, niin siellä todennäköisesti olen, koska se taasen on mulle lähin rata.

    Koska koulutettava yleensä haluaa tuon halvalla, niin olen tehnyt niitä oman (.org tai mp-tuki) ratapäivän ohessa (jolloin muut kulut menevät omaan piikkiin); hintaa tulee ratamaksu koulutettavan ryhmään + korvaus sen mukaan (esim 50e puoli päivää) kuinka paljon ja millaista opetusta kuski haluaa.

    Ja jotta tuo konsepti tuolla tavalla toimisi, niin kerralla olen yleensä kouluttanut yhtä, max kahta. Tuossa on myös se etu että silloin voi räätälöidä tuon opetuksen täysin ko kuskin lähtökohdat ja tavoitteet huomioon ottaen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Jos tommosta viiden hengen porukkaa aletaan etsiä, niin mä voisin olla yksi oppilaista.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  5. #5
    Poistettu
    Minua opettaminen kiinnostaa. Ja on täälläkin aika monta joita olen opettanut. Tyylini ei ole keskittyä hifistelyyn, vaan laittaa perusasiat kuntoon. Rehellinen mutta suora palaute hieman kärjistäen jotta se oma oivaltaminen löytyy.

    Vinkkinä, kerätkää hyvin samantasoinen ryhmä tai kaksi 2-3hlön samanvauhtista ryhmää ja yhdessä päivässä on mahdollisuus saada aikaan yksilöllistä koulutusta jo mukava määrä.

    Ja jos kiinnostaa, niin jatketaan privassa.
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Minua opettaminen kiinnostaa. Ja on täälläkin aika monta joita olen opettanut. Tyylini ei ole keskittyä hifistelyyn, vaan laittaa perusasiat kuntoon. Rehellinen mutta suora palaute hieman kärjistäen jotta se oma oivaltaminen löytyy.

    Vinkkinä, kerätkää hyvin samantasoinen ryhmä tai kaksi 2-3hlön samanvauhtista ryhmää ja yhdessä päivässä on mahdollisuus saada aikaan yksilöllistä koulutusta jo mukava määrä.

    Ja jos kiinnostaa, niin jatketaan privassa.
    Voin kyllä Raaserin kurssia suositella. Just tossa eilen löysin vanhaa sähköpostia siivoillessa parin vuoden takasen kurssipalautteen ja kyllähän siinä oli listattu just ne asiat, mitkä sillon oli ajamisessa pielessä.
    Superbike #7
  7. #7
    Kiitos, hyviä ajatuksia ja huomioita. Pitänee yrittää saada sellainen pieni ryhmä kasaan, niin miksipä ei homma voisi toteutua. Valitettavasti pitää odotella vielä joku tovi noiden metristen kinoksien sulamista, mutta piankos se on toukokuu ja radat auki.

    Yritän pitää asiaa lämpimänä.
    Mopoton mies
  8. #8
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Omaa vauhtia vaikee sanoo, mutta kankea kuski ja pyörä yhdistemänä semmosta keskiryhmän hitaampaa puolikasta. ajotaito kakkosen jälkeen kolme ratapäivää takana. Ratapäivillä olen ajellut omaan tahtiin yrittäen keskittyä kaikkeen mitä ajotaidossa neuvottiin. Eli lähtökohtaisesti voisin sopia vauhdillisesti peitsamon kanssa samaan koulutusryhmään. Joskus olen miettinyt, että ratapäivillä joku taitavampi voisi ajaa ekalla setillä pari kierrosta perässä ja antaa tauolla palautetta/vinkkejä. Ja päivän loppupuolella sama uudestaan. Niin voisi kouluttajakin keskittyä omaan ratapäiväänsä taysipainoisesti.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  9. #9
    Poistettu
    Lainaa Bolt kirjoitti Katso viesti
    Omaa vauhtia vaikee sanoo, mutta kankea kuski ja pyörä yhdistemänä semmosta keskiryhmän hitaampaa puolikasta. ajotaito kakkosen jälkeen kolme ratapäivää takana. Ratapäivillä olen ajellut omaan tahtiin yrittäen keskittyä kaikkeen mitä ajotaidossa neuvottiin. Eli lähtökohtaisesti voisin sopia vauhdillisesti peitsamon kanssa samaan koulutusryhmään. Joskus olen miettinyt, että ratapäivillä joku taitavampi voisi ajaa ekalla setillä pari kierrosta perässä ja antaa tauolla palautetta/vinkkejä. Ja päivän loppupuolella sama uudestaan. Niin voisi kouluttajakin keskittyä omaan ratapäiväänsä taysipainoisesti.
    Ei tahdo toimia noin. Yleensä vasta kolmannella setillä ne tekniset virheet näkyy. Tiedostamattaankin ihminen tsemppaa ollessaan tarkkailun alla. Ainakin mun kohdalla vaatii sen puoli päivää että saan ulos ne tärkeimmät asiat mihin jatkossa pitää keskittyä. Ensitreffisyndrooma ihan jokaisella. Ekalla setillä oppilas ajaa yleensä päätä pudistellen ihan päin hanuria edes omasta tasostaan.

    Mutta voin tietty sanoa että n 60% ajasta on jarrutuksessa 15% avauksessa ja sitten loput voi olla muussa säätämisessä mopon päällä ja ajolinjoissa. Jollain harvalla hallintalaitteet epäluonnollisessa asennossa mihin on kuitenkin totuttu, mutta estää kehittymisen.
  10. #10
    Meikäläinen olisi niin ikään rata-ajo-opetuksen tarpeessa. Tosin vasta aloittaneena motoristina kokemusta paljon vähemmän kuin ketjun aloittajalla. Mutta jos vaan porukoihin mahtuu niin olen mukana.
    Tai jos jotkut muut täällä etelä suomen alueella olisi kiinnostunut samansuuntaiseen toimintaan niin laitetaan porukka kasaan.
    Missä muuten on pk-seutua lähin tarkoitukseen sopiva rata? Hämeenlinnako?
    BMW K1200rs
  11. #11
    Hep ja sama vika kuin Tannistolla. Valaiskaapa oi viisaat
  12. #12
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Tuommoista keskiryhmästä nopeaan ryhmään tähtäävää koulutusta ideoitiin jo kolme vuotta sitten yhdistyksen toiminnan puitteissa ja Esa (Nitrous) vissiin viime kesänä jokusen koulutuksen vetikin.

    Ihan vasta-alkajille suosittelen ihan vaan ajamista radalla, toki alkuun pääsee helpommin kun osallistuu ohjattuun harjoitteluun (koulutukseen) vaikkapa orgin päivillä.

    Ahvenisto sopii hyvin perusharjoitteluun, mutta olemattomien turva-alueiden ja huonon asfalttipintansa vuoksi siellä ei kannata ajaa ihan maksimia. Tonnarilla tai tourinkipyörällä voi olla turhauttavaa yrittää taivuttaa suolenkin tiukkoja mutkia. Kemora on varmaankin paras rata missä pääsee jyvälle hommasta ja saa onnistumisia hieman hitaammallakin vauhdilla ja kalustolla.

    Itse aloitin harrastuksen vain menemällä radalle ja ajamalla siellä. Ilman minkäänlaista koulutusta pääsi ihan itseopiskellen nopean ryhmän nopeampien joukkoon muutamassa vuodessa. Toki se ei sovi kaikille, mutta se sopi minulle. Ohjattu harjoittelu tai koulutus on vain lähinnä vienyt omaa ajamista huonompaan suuntaan.

    Itse omaa ajoa analysoiden ja kehittäen pääsee kuitenkin aika pitkälle. Tärkein palaute on kierrosajan mittaaminen ja nykyjärjestelmillä datan analysointi (esim. racecrono) ja tietysti samantasoisten kuskien kanssa ajaminen, varsinkin kilpailuolosuhteissa. Radalla otettujen kuvien ja videoiden katselu auttaa myös asiaan paljon. Itse olen esimerkiksi pyytänyt jonkun nopeamman kuskin kuvaamaan muutaman kierroksen omaa ajoa takaapäin ja sitten itse voi analysoida sitä tallennetta rauhassa myöhemmin.

    Mielestäni moni keskittyy liikaa epäolennaisiin asioihin ja yrittää tehdä asioita niinkuin isot pojat sanoo, kannataa vaan ajaa sitä omaa ajoa ja yrittää tehdä sitä joka kerta paremmin ja miettiä miten asiat voisi tehdä siten että sekunteja tippuu kellosta.



    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  13. #13
    Ratailut on järkevintä aloittaa ohjatusti käymällä .orgin ajotaito II.

    Toinen hyvä tapa on MP kerhojen keväiset ruosteenpoistokurssit radalla.

    Jos kiinnostaa kehittyä myös maantieajossa niin vilpittömästi suosittelen noita 2-päiväisiä EAK kursseja.

    Päivämääriä voin laittaa privalla.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  14. #14
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Mielestäni tulisi orgin ratapäivien yhteydessä satsata yksilölliseen ohjaukseen, kysyntää näyttäisi olevan. Itsekin olen kiinnostunut ohjauksesta omalla tasollani.

    Kouluttajiakin näyttäisi olevan useampiakin.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  15. #15
    kallion vesku järjestämässä koulutus tapahtumaan alastaron radalla ilmoittavat ajankohdan parin viikon kuluttua mp-mesuilla kyselin asiasta
  16. #16
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Tuommoista keskiryhmästä nopeaan ryhmään tähtäävää koulutusta ideoitiin jo kolme vuotta sitten yhdistyksen toiminnan puitteissa ja Esa (Nitrous) vissiin viime kesänä jokusen koulutuksen vetikin.

    Ihan vasta-alkajille suosittelen ihan vaan ajamista radalla, toki alkuun pääsee helpommin kun osallistuu ohjattuun harjoitteluun (koulutukseen) vaikkapa orgin päivillä.

    Ahvenisto sopii hyvin perusharjoitteluun, mutta olemattomien turva-alueiden ja huonon asfalttipintansa vuoksi siellä ei kannata ajaa ihan maksimia. Tonnarilla tai tourinkipyörällä voi olla turhauttavaa yrittää taivuttaa suolenkin tiukkoja mutkia. Kemora on varmaankin paras rata missä pääsee jyvälle hommasta ja saa onnistumisia hieman hitaammallakin vauhdilla ja kalustolla.

    Itse aloitin harrastuksen vain menemällä radalle ja ajamalla siellä. Ilman minkäänlaista koulutusta pääsi ihan itseopiskellen nopean ryhmän nopeampien joukkoon muutamassa vuodessa. Toki se ei sovi kaikille, mutta se sopi minulle. Ohjattu harjoittelu tai koulutus on vain lähinnä vienyt omaa ajamista huonompaan suuntaan.

    Itse omaa ajoa analysoiden ja kehittäen pääsee kuitenkin aika pitkälle. Tärkein palaute on kierrosajan mittaaminen ja nykyjärjestelmillä datan analysointi (esim. racecrono) ja tietysti samantasoisten kuskien kanssa ajaminen, varsinkin kilpailuolosuhteissa. Radalla otettujen kuvien ja videoiden katselu auttaa myös asiaan paljon. Itse olen esimerkiksi pyytänyt jonkun nopeamman kuskin kuvaamaan muutaman kierroksen omaa ajoa takaapäin ja sitten itse voi analysoida sitä tallennetta rauhassa myöhemmin.

    Mielestäni moni keskittyy liikaa epäolennaisiin asioihin ja yrittää tehdä asioita niinkuin isot pojat sanoo, kannataa vaan ajaa sitä omaa ajoa ja yrittää tehdä sitä joka kerta paremmin ja miettiä miten asiat voisi tehdä siten että sekunteja tippuu kellosta.



    - T -
    Mun on pakko olla tässä kohtaa hieman eri mieltä. Satunnainen ratailusta innostunut katukuski, kuten itse olin -12 alkaen, hakkaa ihan turhaan päätä seinään monta tankillista ja turhan monet renkaat. Pyörää ei jokaisen kannata keksiä uudestaan. Itse uskoin aluksi siihen että chronoa kyttäämällä ja kierroksia runttaamalla se siitä tulee. 2013 alle eka kilvetön tonnari. Ikää liki viiskyt (se oli silloin) ja mopoilua takana 28 vuotta. Minähän hanskaan tämän homman rutiinilla. Ja kilin kukkarot. Oli slicksii, ramppii, lämppärii, polvipalaa, shifteriä, ecua, säätökäyrää ja jerrykannua. Eikä vauhti noussut käyt.kats. yhtään.

    Sain linjannäyttäjäksi Suomen ja maailman huippuja, kuten on saanut moni muukin Orggilainen. Sieltä tuli hyviä ja auttavia neuvoja tyyliin "miks sää noin teet, tee ennemin näin". kaikkein suurin apu tuli kuitenkin ensimmäisen lauseesi hemmolta, Esalta, joka jaksoi jakaa oppeja ja ehti jopa radalle yhdessä kerran, kaks. Ja kas kummaa, äijät yhteensä olivat ihan oikeassa. Ohjeet ja opit sekä kyky myös selittää mihin annettu ohje perustuu, auttoivat yhdessä kokonaisessa kaudessa saavuttamaan itselle annettu tavoite. Päästä nousemaan nopeaan ryhmään ja ajaa Alastaro edes kerran alle 1.30.

    Luonnonlahjakkuudet, kuten sinä ja vaikkapa Ukonahon Henri, joilla vaan se lamppu syttyy, ja jotka omin voimin nostavat itsensä kisavauhteihin, eivät ole hyviä vertailuesimerkkejä 95%:lle perusharrastajista. Kyse kun ei ole yksin siitä vauhdista vaan sen lisäksi se tulisi kyetä tuottamaan itselle ja muille turvallisella tavalla. Ja mielellään niin ettei tavoitteeseen pääsyyn tarvisi hakata tuhansia rengaseuroja.

    Ahvenistosta oma kantani: superhauska rata, myös tonnarille ja kokemattomalle. Mutkaa siellä oppii kyllä ajamaan mutta todellakin, lipsumiseen ei juuri ole varaa jos meinaa pitää pyöränsä ja terveytensä, eli vauhdit sen mukaan.

    Suurimmat virheet suurimmalla osalla, satunnaisessa järjestyksessä: alustan merkityksen aliarvioiminen, keskittyminen liikaa jarrutuksiin eikä juuri lainkaan ulostuloihin (toki kytköksissä toisiinsa), ajoasento, täysin väärä vaihteiden käyttö, liian aikainen sisääntaitto, rengasasiat (paineet ja lämpötila) ja oman osaamisen yliarvioiminen. Tuossa on jo sellainen nippu murhetta että aikuisten oikeasti, hyvästä ja osaavasta "personal trainerista" on todella paljon apuja.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  17. #17
    Hyvä, että aihe avattiin helmikuussa eikä huhtikuussa. Nyt tähän tulevan kauden kysyntään keritään orgin ratajaoksessa paremmin paneutumaan.

    Nimenomaan ajotaito kolmosen tarjonta on ollut edellisenä kahtena vuotena luvattoman nihkeää. Myöskin kurssin järjestämisestä on tiedoitettu vasta järkyn myöhään.

    Ei siitä ole mitään iloa, että viikkoa tai kahta ennen kerrotaan, että Kemoralla tai Motoparkissa on AT-III tarjolla, jos kyseinen päivä on myyty loppuun jo monta kuukautta ennen tapahtumaa.

    Alkaa vaan ihan turhaan lippuralli, joka sitten paikanpäällä työllistää kun kaikilla on eri aikaan printattuja listoja.

    Ja jos orgin päivät ei sovi omaan kesäkalenteriin, niin kannattaa katsoa merkkikerhojen ratapäiviä.
    Honda, BMW ja Ducati kerhojen päivillä on radalla reilummin tilaa ja aivan se ja sama minkä merkkisellä pyörällä mukaan ilmoittautuu. Joka paikassa on mahdollisuus saada etukäteen pyydettäessä myös privaopas radalle jos ei syystä tai toisesta ryhmäopetus nappaa.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    Mielestäni tulisi orgin ratapäivien yhteydessä satsata yksilölliseen ohjaukseen, kysyntää näyttäisi olevan. Itsekin olen kiinnostunut ohjauksesta omalla tasollani.

    Kouluttajiakin näyttäisi olevan useampiakin.
    Ajotaitoklinikan ja Ajotaito III ja IV kurssien kautta tuota yksilöllistä ohjausta onkin pyritty lisäämään, mutta tässä tulee jälleen kerran vastaan resurssipula. Viime kaudella järjestettiin muistaakseni 13 Ajotaito II kurssia ja yksi Ajotaito I, III ja IV-kurssi ja pari klinikkaa. Koulutettavia yhteensä tuossa 150-200 kieppeillä. Käytännössä tuo tarkoittaa, että tällä hetkellä meidän kouluttajat tekevät kesän aikana 4-10 koulutuspäivää. Mielellään järjestäisimme enemmänkin kursseja, mutta jokainen osannee arvata kuinka innokkaasti ylimääräisiä kursseja lähdetään vetämään jos kesän aikana radalle pääsee 5-15 päivänä ja yli puolet niistä menee koulutellessa. Tokihan käytännössä kaikki kouluttajat jakoivat vinkkejä ja kävivät radalla katsomassa ajoa muutaman kierroksen pyydettäessä myös kurssien ulkopuolella.

    Multakin kyllä saa ihanvarmasti varikolla vinkkejä kun vaan tulee kysymään. Radalle en omana ajopäivänä välttämättä lähde, koska hitaassa ajossa renkaat jääähtyvät jolloin oma setti jää väliin. Motorgin ulkopuolisia koulutuksia ei sitten ihan ilmaiseksi tahdo lähteä pitämään.

    Terveisin:
    Koulutusvastaava

    P.S. Sori typot, luurilla sängyn pohjalta flunssan kourissa kirjottelen.
    Superbike #7
  19. #19
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Hyvä, että aihe avattiin helmikuussa eikä huhtikuussa. Nyt tähän tulevan kauden kysyntään keritään orgin ratajaoksessa paremmin paneutumaan.
    Käytännössä ensi kauden kuviot on aika pitkälti taputeltu lukkoon jo viime syksynä kun budjettia tälle vuodelle sorvattiin. Jos en väärin muista niin budjetissa oli 2x Ajotaito III ja 2 x Ajotaito IV. Toivotaan, että löytyy tekijät. Tuo kurssimäärä voi olla myös kolme ja yksi vapaana olevista vetäjistä riippuen. Yksi kumpaakin yritetään joka tapauksessa. Lisäksi tietysti järjestetään 4 x Ajotaitoklinikka.
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Nimenomaan ajotaito kolmosen tarjonta on ollut edellisenä kahtena vuotena luvattoman nihkeää. Myöskin kurssin järjestämisestä on tiedoitettu vasta järkyn myöhään.

    Ei siitä ole mitään iloa, että viikkoa tai kahta ennen kerrotaan, että Kemoralla tai Motoparkissa on AT-III tarjolla, jos kyseinen päivä on myyty loppuun jo monta kuukautta ennen tapahtumaa.
    Ks. aiempi viestini resurssipulaan liittyen. Parina viime vuonna nuo III & IV-kurssit on saatu järkättyä niin, että joku kouluttaja onkin yllättäen päässyt paikalle. Tästä johtuen myös ilmoittautumisaika on ollut melko lyhyt. Joka kerta tosin on ollut se tilanne, että tulijoita olisi enemmän kuin kurssille mahtuu.
    Superbike #7
  20. #20
    Myöskin Kari Vehniäinen Racing Oy järjestää koulutusta, jota voin suurella sydämellä suositella.
    Minusta hinnatkin aika kohdallaan ja täältä voi lueskella aiheesta lisää.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  21. #21
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa GuessWho kirjoitti Katso viesti
    Luonnonlahjakkuudet, kuten sinä ja vaikkapa Ukonahon Henri, joilla vaan se lamppu syttyy, ja jotka omin voimin nostavat itsensä kisavauhteihin, eivät ole hyviä vertailuesimerkkejä 95%:lle perusharrastajista. Kyse kun ei ole yksin siitä vauhdista vaan sen lisäksi se tulisi kyetä tuottamaan itselle ja muille turvallisella tavalla. Ja mielellään niin ettei tavoitteeseen pääsyyn tarvisi hakata tuhansia rengaseuroja.
    Henri on kyllä lahjakas kaveri, mutta lahjakkuus löytyy nimenomaan siitä, että Henri on pirun hyvä kuuntelemaan kokeneempien ja nopeampien neuvoja ja ottamaan ne käyttöön ja kehittämään niitä edelleen. Käytännössä tuo sitten näkyy siinä, että vauhti kasvaa kohisten. Ekan kisakauden jälkeen tuo vauhti onkin sitten sellaista, ettei noita nopeampia neuvojia ihan hirveästi normaalilta ratapäivältä löydy.
    Superbike #7
  22. #22
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Pariin kertaan koitin viime kesänä päästä kunnon rata-ajo-opetukseen. Ei kuitenkaan onnistunut järjestelyt ja metodeina toimi nopeimmilta kysely ja apinoiminen, millä nyt jotain kehitystä sai. Ajoittain homma oli ihan pään mäntyyn hakkaamista kun ei oikein tiennyt mikä tässä nyt eniten kanittaa vastaan. Radalla toki tutuistui hyviin tyyppeihin mitkä auttoi perhanasti kun homma oli vaikeimmillaan.

    Jälkeenpäin mietittynä olisi pitänyt olla vielä enemmän korvana. Jos sanotaan että vaihda nyt tuo eturengas tai huolla alusta niin yleensä ei kannata änkätä vastaan samoin sitä racechronoa ei tarvi kelata joka setin jälkeen, jos homma ei muutenkaan tunnu luontevalta...

    Wehnän/Raaserin kurssin kyllä otan instana kiinni, jos ens kesänä onnistuu. Veikkaisin että kaatoriskeissä ja ratakuluissa omatoimisempaan reeniin tuo maksaa itsensä takaisin heti.
  23. #23
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    Ks. aiempi viestini resurssipulaan liittyen. Parina viime vuonna nuo III & IV-kurssit on saatu järkättyä niin, että joku kouluttaja onkin yllättäen päässyt paikalle. Tästä johtuen myös ilmoittautumisaika on ollut melko lyhyt. Joka kerta tosin on ollut se tilanne, että tulijoita olisi enemmän kuin kurssille mahtuu.
    Minusta tuo resurssipula on aika huono excuse mua, koska ennemminkin on kyse resurssien priorisoinnista.

    Jos ajotaito kakkosia järjestetään tusinan verran, niin eikös nykytilanteessa vain noin yhdellä kymmenestä kakkosen käyneestä ole mahdollisuus päästä kolmoselle tai neloselle? (Ainakin kahtena edellisenä vuotena suhde lienee ollut tuota luokkaa?)

    Eli paikkoja kannattaa kolmoselle ja neloselle ehdottomasti lisätä niin, että niille voi jo ilmoittautua ennen Vappua, eikä vasta Juhannuksen jälkeen.

    Olisiko mahdollista supistaa tarjontaa AT2 osalta parin kurssin verran ja siirtää paukkuja kolmoselle ja neloselle?

    Perusteena se että sekä uusien ajokorttien määrä, että uusien pyörien myynti on voimakkaasti laskenut.
    Ja rookiekursseja on myös runsaasti tarjolla merkkikerhojen ratapäivillä.

    Jos taasen AT kakkosten määrä on kiveen hakattu, eikä niitä haluta vähentää, niin sinne lienee helpointa löytää päteviä apukouluttajia? Jolloin orgin omat kouluttajat vapautuvat vetämään kolmosia, klinikoita ja nelosia.


    Tähän kokonaisuuteen kun vielä lisätään se fakta, että keskiryhmässä kolisee useimmin, niin olisihan se kaikkien ratapäivillä käyvien etu, että siellä pystyttäisiin kohellusta vähentämään.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  24. #24
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Olisiko mahdollista supistaa tarjontaa AT2 osalta parin kurssin verran ja siirtää paukkuja kolmoselle ja neloselle?
    Ajotaito II kuormittavuutta on jo vähennetty parin viimeisen vuoden aikana rajaamalla kurssin kertaajat ulos kurssilta mikäli kurssille ensi kertaa osallistuvia on vähintään 5 per kouluttaja. Lisäksi kaupassa pyydetään jo lippua ostaessa ilmoittamaan osallistuminen kurssille, että voimme myytyjen lippujen määrästä päätellä kuinka monta kouluttajaa paikalle tarvitaan. Jos tulijoita on vähän, ei kannata lähettää kahta tai kolmea kouluttajaa paikalle jos yhdellä selvitään. ATII kurssitarjontaa ei nykyisestään ainakaan ensi kaudelle tulla supistamaan.

    Kun joskus saadaan tämä homma pyörimään niin, että kouluttajia on tarpeeksi, siirretään paukut ensisijaisesti Ajotaito I kurssiin, jolle on selkeästi suurin kysyntä.

    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Perusteena se että sekä uusien ajokorttien määrä, että uusien pyörien myynti on voimakkaasti laskenut.
    Ja rookiekursseja on myös runsaasti tarjolla merkkikerhojen ratapäivillä.
    Suomessa on n. 250 000 moottoripyörää ja todennäköisesti jonkin verran enemmän ajokortteja. Ajotaito II kurssin on käynyt arviolta reilut 1000 henkeä. Uusien ajokorttien määrä ei siis todennäköisesti vaikuta kurssin tarpeeseen seuraavien lähimpien vuosien aikana. Itse asiassa juuri ajokortin suorittaneet ovat valitettavasti vähemmistössä ATII kurssilla.

    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    Jos taasen AT kakkosten määrä on kiveen hakattu, eikä niitä haluta vähentää, niin sinne lienee helpointa löytää päteviä apukouluttajia? Jolloin orgin omat kouluttajat vapautuvat vetämään kolmosia, klinikoita ja nelosia.
    Ajotaito II kurssien lukumäärä kulkee käsi kädessä ratatapahtumien kanssa ja kurssi järjestetään jokaisessa kotimaan ratatapahtumassa ensimmäisenä päivänä, koska ATII kurssi toimii EAK-kurssin lisäksi merkittävänä osana rataturvallisuutta meidän tapahtumissa.

    Äkkiseltään luulisi, että apukouluttaja helpottaisi kurssin vetämistä ja vähentäisi varsinaisten kouluttajien tarvetta, mutta käytännössä asia on päinvastoin. Uusi kouluttaja, oli se sitten toisen kerhon EAK-kouluttaja tai täysin vihreä kaveri, vaatii käytännössä yhden ylimääräisen kouluttajan kouluttamaan sitä apukouluttajaa. Nykyään kouluttajarekry meillä kulkeekin tuota apukouluttajareittiä, jolloin sekä kouluttajaksi haluava että meidän kouluttajat näkevät sujuuko homma niin kuin pitää ja riittääkö mielenkiinto asiaan.

    Lisäksi tietenkin pitää huomioida se, ettei kouluttajia voi pakottaa pitämään kursseja vaan homma perustuu vapaaehtoisuuteen. Vain minimityömäärä on paperilla lukkoon lyöty. Kaikki tuon minimin päälle on täysin omasta halusta ja innokkuudesta kiinni. Innokkuuteen sitten vaikuttaa aika paljon se, että minkä verran ylipäänsä ehtii ajamaan kesän aikana. Jos radalle ehtii vaikkapa viitenä päivänä kesässä ja niistä menee neljä päivää kouluttaessa, ei lisäkurssien vetämiseen ole hirveästi motivaatiota.
    Superbike #7
  25. #25
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti

    Suomessa on n. 250 000 moottoripyörää ja todennäköisesti jonkin verran enemmän ajokortteja. Ajotaito II kurssin on käynyt arviolta reilut 1000 henkeä. Uusien ajokorttien määrä ei siis todennäköisesti vaikuta kurssin tarpeeseen seuraavien lähimpien vuosien aikana. Itse asiassa juuri ajokortin suorittaneet ovat valitettavasti vähemmistössä ATII kurssilla.

    Sulla näyttää oleva loisava kyky vastata aina siihen mitä ei ole kysytty. Ja näin päästä pois sivuraiteelle itse asiassa.

    Sillä kun ei liene suurtakaan merkitystä onko suomessa 100.000 vai 400.000 moottoripyörää, kun meistä kumpikaan ei tiedä onko se yks tuhannesta vai viis tuhannesta jotka haluaa ylipäätään radalle.

    Ihan vaan nice to know tietona asian ulkopuolelta sinulle tiedoksi, että kerho johon olen jo yli kymmenen vuotta maksanut jäsenmaksua kun keväällä järjestää ruosteenpoiston.
    Niin moottoriradalla tapahtuvaan tilaisuuteen ei ilmoittaudu kukaan, mutta kun tilaisuus pidetään täysin samalla sisällöllä ja maksulla jossain pienteollisuusalueen parkkiksella, niin mukaan lähtee aina 15-20 henkeä.

    Taas yritys palata asiaan,

    eli jos AT2 on pystytty järjestämään yli tuhannelle, niin miksi AT3 on tarjottu vain sadalle?

    Oikein markkinoituna jatkokurssia olisi pystytty myymään 2-3 kertaa suuremmalle joukolle.
    (kirjoittajan veikkaus)

    Samalla .Orgin maine legendojen kouluttajana olisi saavuttanut mystisiä lukemia.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  26. #26

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    En tiedä minkä verran noita AT koulutuksia on, mutta ihan kaikki kouluttajat ei taida vetää noita kysyttyjä 3 ja 4, joten oisko resurssi pula?
  27. #27
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wanico kirjoitti Katso viesti
    eli jos AT2 on pystytty järjestämään yli tuhannelle, niin miksi AT3 on tarjottu vain sadalle?

    Oikein markkinoituna jatkokurssia olisi pystytty myymään 2-3 kertaa suuremmalle joukolle.
    (kirjoittajan veikkaus)
    Tuossa aiemmin juttelit turvallisuudesta, ja siitä, että keskiryhmässä pannutellaan. Niinhän se on. Mutta mun mielestä on tosi hyvä juttu, että painotus on AT2:ssa ja niissä ekaa kertaa radalle tulevissa. Koska ne vasta olisikin koko ajan naamallaan, jos ei perään katsottaisi.

    Ja juuri siitä syystä on oikein hyvä, että kurssille osallistuminen on, jos ei pakollista, niin ainakin erittäin vahvasti suositeltua ensikertalaisille, ja että siihen riittää varmasti resursseja. Sillä kuitenkin rakennetaan kivijalkaa osaamiselle.

    Keskiryhmässä kuskeilla on kuitenkin jonkinlainen käsitys ajamisesta, joten siellä opetus on mun mielestä vaan kuorrutusta kakun päällä, kun taas AT2-asiakkaille se on olennainen osa koko touhua.

    Ja sitten vielä toinen seikka. AT3:n, saati isommilla numerolla varustettujen kurssien asiakkaat ajavat melko lujaa. En tietenkään osaa muiden puolesta kommentoida, mutta en ole koskaan ollut kovin nopea, vaikka melko taitavana ja erityisesti analyyttisenä itseäni pidänkin. Siinä taas tulee eteen sellainen homma, että jotta pystyy koulutettavan ajoon keskittymään sen vaatimalla pieteetillä, pitää oma ajo kyseisessä vauhdissa olla ns. yhden käden kurvailua, johon ei tarvitse käyttää lainkaan ajatusta. Jos itse ajan just-just nopean kyytiä "omaa kovaa", ei vaan vauhti riitä järkevään keskiryhmässä tapahtuvaan koulutusajoon. Nitrous pystyy siihen ainakin, ja varmaan moni muukin, mutta resurssi on joka tapauksessa huomattavasti ohuempi.

    Mun kokemuksen perusteella niitä, jotka eivät possujunailusta kärsi, ei ole montaa. Eli käytännön tasolla hitaasti ja nopeasti saman päivän aikana ajaminen on tosi vaikeaa, vaikkei sitä välttämättä uskoisikaan. Multa ei yleensä onnistu saman viikonlopunkaan aikana.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  28. #28
    ^^^ Sovitaanko ettei mennä henkilökohtaisuuksiin.
    Tämä kaikki on vapaaehtoistyötä eikä tekijöitä ole liikaa joten kunnioitetaanpa toisiamme.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  29. #29
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    En tiedä minkä verran noita AT koulutuksia on, mutta ihan kaikki kouluttajat ei taida vetää noita kysyttyjä 3 ja 4, joten oisko resurssi pula?
    Joo, tuota resussipulaa on tässä moneen kertaan tarjottu, mutta kun se ei ole mikään ratkaisu.

    Tuo AT 2 on sisällöltään sellainen että Suomesta löytynee koska tahansa tusina hyviä Auktorisoituja EAK kouluttajia yli 5v koulutuskokemuksella jotka pystyy puolen tunnin -tunnin briiffillä vetämään tuon kurssin läpi niin ettei yksikään osallisutuja koe menettäneensä mitään.

    (Eli vieraileva kouluttaja on sisäistänyt orgin oman ISOysitonnisen)

    Samaan aikaan olisi mahdollista vapauttaa näitä .Orgin omia kouluttajia vaativampaan (ja mahdollisesti motivoivampaan) AT jatkokoulutukseen.

    Ja jos oikein halutaan rakentaa tulevaisuuden visioita, niin AT3 ja AT4 voisivat olla jopa vientituotteita joita myytäisiin myös omien ratapäivien lisäksi muille kerhoille.
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  30.  
  31. #30
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mun kokemuksen perusteella niitä, jotka eivät possujunailusta kärsi, ei ole montaa. Eli käytännön tasolla hitaasti ja nopeasti saman päivän aikana ajaminen on tosi vaikeaa, vaikkei sitä välttämättä uskoisikaan. Multa ei yleensä onnistu saman viikonlopunkaan aikana.
    Mulla toi toimii niin päin ett se yhden max kahden kouluttaminen rikkoo sopivasti sitä omaa rutiinia, jolloin tulee ajateltua paljon enemmän myös sitä mitä sit itse tekee siel radalla omaa ajoa ajaessa. Eikä vaan taas kerran päädy pyörimään ympyrää huvin vuoks ja urheilun kannalta.
    Mutta tuossa ollee myös se ero että sitten taasen tuo possujunakouluttaminen, jossa monta koulutettavaa, vaatii huomattavasti enemmän virtaa. Jolloin ei käytännössä jää edes mahdollisuutta siihen omaan tekemiseen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen