Talvista päivää kaikille!
Onkos teille tuttu lauttayhteys Ventspils (Latvia) - Travemunde (Saksa)?? Väliä operoi Stena Line.
Ajattelin vain, että tuo yhteys voisi olla kiva vaihtelu perinteisille ruotsin ja baltian läpiajoille.
Hintakaan ei ole paha. Kaksi ukkoa, kaksi pyörää ja yksi hytti kustantaa yhteensä n. 260 euroa eli 130 euroa per naama. Järkevät lähtöajat ovat vain perjantaisin: lähtö klo 12 ja saapuminen saksaan seuraavana päivänä klo 13.
Tuleehan tuonne Ventspilssiin matkaa Tallinnasta vajaat 500km, mutta olisi ainakin kustannuksiltaan halvempi kuin suoraan Suomesta lautalla Saksaan.. Ruotsin läpiajoon verrattuna varmaan aika samanhintainen "paketti".
Kokemuksia? Kommentteja? Vai lähdenkö ensimmäisenä kokeilemaan tuon lautan![]()
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Ei varsinaisesta lauttayhteydestä kokemuksia mutta pari pikku juttua kuitenkin.
Vaimon serkun mies kulkee työkseen usein Latvia Saksa väliä ja juuri tuota lauttayhteyttä käyttäen joten ainakin hän on löytänyt siitä hyvän vaihtoehdon.
Riga Ventspils väli on paikoitellen kapeahkoa vilkasliikenteistä ja suht huonokuntoista tietä, autoilijat tuntuvat ohittelevan aika "lotolla".
Ventspilsissä järjestetään vuosittain iso mp kokoontuminen, Kurland Bike Meet, kannattaa tsekata jos sopii aikatauluihin.
Älä korjaa ehjää....
Riika - Liepaja tie on huomattavasti parempi kuntoinen kun tuo Ventspilsin tie
Ei kiinnosta pätkääkään
Kun tuohon Latvia-Saksa laivamatkan hintaan lisäät kustannukset H:ki-Tallinna + bensat Latviaan ym sekalaiset kulut eli juoma/ruoka Tallinnan laivalla etc, aletaan olla ainakin hinnan suhteen samoissa kuin Finnlinesillä meno Stadista Traveen.....Riippuen tietysti millaisen paketin Finnlinesiltä ostaa Saksaan..
On se varsinaista ajan tappamista ja puuduttavaa kärsimystä tuo Itämerenkin ylitys. Joten kuten sen selvittää lainatakseni erästä elävää legendaa: lukeminen kannattaa aina, Jörn Donner.
<p>.</p>
Liepaja - Trave 27,5h. ~sama aika kuin Hki - Trave. Lisäksi lautta Tallinnaan ja 500km ajoa. Virossa ja Latviassa on oma viehätyksensä, mutta jos tarkoitus on päästä Keski-Eurooppaan, en oikein näe tässä vaihtoehdossa mitään järkeä. Taloudellista etua ei saa mitään, matka-aikaa vaan sellaisen 12h lisää.
1322 e helsinki -trave menopaluu ikkunallinen hytti toukokuussa enakkovaraajan eduin 2 henkee ja mp 280 e vastaava ventpils - trave
Mä menin 460,80eurolla auton kanssa meno-paluun viime kesänä Hki-Trave-Hki. 2012 Hki-Gdynia ja Trave-Hki oli 397,20€. Vielä ei ole varattu, mutta hieman yli 400 eurolla ajattelin tänäkin vuonna päästä prätkän kera. Hyttiä en tosin ota, kun en suostu maksamaan älyttömiä hintoja mistään muustakaan palvelusta.
se hinta hel-trave meno paluu 2 henkee + mp ja ikkunallinen hytti ennakkovaraaja edulla 837€ toukokuussa jäi äskön valitsematta sen standart tilalle se spesial siihen ekan sivun valikkoon
tais olla kansi paikoilla menopaluu 2 henk. +mp 276€ hel-trave ennakko varaajan hinta
Täytyykin tämä Milano tms kortti tsekata. Se että yksi mopo on rahdissa, ei itsellä harrastamista haittaisi. Kiitti muistutuksesta Kaj!
No, vähän pyöristettynä viikko suuntaansa. Ei haittaa jos käväisee silloin kun kotona ei kelien puolesta viitsisi muutenkaan ajella.
Pyörä eestaas ja lennot on tonnin paikkeilla. Aikaa jää pelipaikoille 4-5 päivää enemmän.
Vuokraus olisi varmaan hiukan halvempi mutta ainakin itse ajan mieluummin tutulla laitteella.
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 02.02.2015 klo 14:08.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Unohtakaa tässä keskustelussa nuo rekkakeskustelut, niille on olemassa jo oma topikki!
Kustannuspuoli taitaa Ruotsin läpiajoon verrattuna olla aika sama. Ruotsin läpiajoon pitää laskea mukaan lautta Tukholmaan (tai Kapellsaareen), lautta tai silta Tanskaan, lautta Saksaan tai sitten suoraan Trelleborgista Saksaan. Tai ajamalla "mannertanskan" läpi.
Myös tuossa Ventspilssin lautassa pitää huomioida lautta Tallinnaan ja yksi yöpyminen vaikka Riikassa tai sitten Ventspilssissä. Kuten aloituksessa mainitsin, "paketin" hinta taitaa olla aika sama..
Jos Suomesta matkustaa lautalla suoraan Traveen hytin kanssa niin uskoisin, että se tulee kalliimmaksi. En laita tänne lukuja koska innokkaimmat teistä kuitenkin laskee paremmat luvut, alennukset, kaljan hinnan ja kaikki muut asiaan vaikuttavat menot.
Myöskään tien kunto Riikasta lautalle ei pelota. Hyvä kuitenkin kun mainitsitte sen!
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Jos kirjoittaa internetin keskustelupalstalle kysymyksen, on melkein varauduttava siihen että jollain saattaa olla eri näkemys asiaan. Samaa mieltä rekkarahtiasiasta, mutta muuten mielestäni asiaa on pureksittu vastaajien toimesta monelta eri kantilta. Nyt sun pitää vaan tehdä rohkeasti päätös omasta kannasta näiden seikkojen valossa ja siinähän se sinun oma oikea vastaus on.
Näinhän sen onkin. Siksi kysyinkin alussa kommentteja ja kokemuksia! En siis ollut mainostamassa tuota reittiä ehdottomana number ykkösenä!
Lisäksi keskustelun tasossa häiritsee kommentit, jossa vastaukseen on poimittu vain omaan näkemykseen sopivat kohdat ja jopa hieman vääristellen väittämiä. Esim:
Lainaus XJ 900 käyttäjältä: On aika fakiiri jos aikoo Ruotsin läpi selvitä 130€/henk.,ottaen laskuun kaikki tod.kustannukset kuten laivamatka Tukholmaan,polttoaineet,lautta- tai siltamaksut Tanskaan ja laivamatka Saksaan.
Väitinkö, että Ruotsin läpi ajetaan 130 eurolla? Taisin mainita sanan "paketti", mutta jollekin se ei avautunut. Yritin avata sanan merkitystä edellisessä viestissä!
BMW R 1150 RT 2002
Kawasaki Z500 1981 -cafe racer
Yamaha DT125 1981
IC 56 1960
Toukokuulla melko helppoa päästä edes lähelle....hytin kanssa näkyy olevan 74e (wiikkari 2 henkeä ja mp) Turku-Stökis ja 87e (tt-line) Trelle-Rostock, molemmat yönylimenoja hytissä siis. Matkaahan tuossa tulee ruotsinmaalla ~650 kilometriä eli bensaa menee ~40 litraa.
Sinänsä jos ei oteta tuota ruotsirangaistusta niin Ventspilsiin verrattuna tulee ajoja vajaat parisataa enemmän riippuen tietenkin missäpäin Suomea asustelee mutta lautat on halvemmat jos en taas valinnut jotain väärin... Ja onhan toi Vätterni ihan nätti katella tukholmasta päin tullessa
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ruotsin läpiajolla Saksaan
Viime kesänä, kesäkuussa:
pupu + pR1nsessa ja LaMakkara + Gixxeri
Turku - Tukholma: 120€
(toisiks halvin 2 heng hytti)
Juutinrauman silta: 2 x 25€
Rödby - putgarden: 2 x 50€
Eli, lautat ja silta 135€/henk
Helsinki - Turku - Tukholma - Malmö - Rödby: 970 km, bensaan n. 75€
(bensakulut laskettu yläkanttiin: 1,4€ / litra, kulutus 5,5l/100 km)
eli H:ki - Putgarden n. 210€/henk
Ja aikataulust:
Lähdin H:gist n. klo: 18:00 ja oltiin Putgardenis seuraavana päivänä n. klo: 15:00
24 h kotoa lähden jälkeen, majapaikas pitkällä Saksas, melkeen rautaperseet ajettuna
Tähän voi viel kaikki nillittäjät ja pilkunnussijat lisätä: rengaskulut sekä huoltokulut ja mp:n arvonalennus...![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
taitan lähtee toukokuussa finlinesillä hel- trave kansipaikalla kun ruattissa sataa kuitenkin