Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 46:sta
  1. #1
    Tämä kaveri on sitä mieltä että laittamalla korkeamman lämmönkeston nesteet taakse niin jarrutusteho säilyy pidempään. Ongelma on varmaan yhteinen kaikille merkeille onhan siellä tietty pirun kuumat paikat. En kyllä ole huomannut omassa DVT:ssä ongelmaksi mutta laitoin nyt Motul RBF600 Racing nesteet (en viitsinyt lähteä tilailemaan ja löytyi helpommin Motonetistä) vähän varmuuden vuoksi.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Ööö.... eikö se takanen mene lukkoon? Siis jo nyt.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ööö.... eikö se takanen mene lukkoon?
    Niinpä. Ei ole itse tullut niin paljon jarrutettua pelkästään takasella että tietäisin. Varsinkin kun on kaikenmaailman estot päällä, joten ei siksikään mene lukkoon. Törmäsin kuitenkin tuollaisee viteoon niin ajattelin laittaa jakoon mitä tykkäätte ajatuksesta.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  4. #4
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Sehän riittää että saat takasen lukkoon hiekalla?

    Mitä muuta ny takajarrulla ees tekee.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  5. #5
    kyllä se on hyvä lukkoon saada niin voi tehostaa kääntymistä paikassa missä ei tällänen vanhus enää kaasulla uskalla........ molempien jarrujen yhteis ja erikseen käytön opettelu tehostaa käsittelyä vaativammissa tilanteissa
  6. #6
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa A59 kirjoitti Katso viesti
    kyllä se on hyvä lukkoon saada niin voi tehostaa kääntymistä paikassa missä ei tällänen vanhus enää kaasulla uskalla........ molempien jarrujen yhteis ja erikseen käytön opettelu tehostaa käsittelyä vaativammissa tilanteissa
    Höpöhöpö, asfaltilla aina riittää pelkkä etujarru (ellet ole keulimassa ja menossa ympäri).

    Hiekalla takajarru sit on kätevä, mutta sielläki riittää että saa lukkoon.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  7. #7
    Otsikko vähän hämäsi ja video selvitti.
    Jos katti keittää nesteet letkussa niin voihan se jarru olla hiukan pehmeä.
    Liekö muissa laitteissa samaa ongelmaa?
    Miten olisi lämpösuojan lisääminen?
    Eikä taida olla täällä meidän 'helteisissä vuoristoissa' samaa ongelmaa?

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  8. #8
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    alumiiniteippiä jarruletkuille yms (=alufolioa missä liimapinta) niin ei pääse lämpösäteily liki.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  9. #9
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Otsikko vähän hämäsi ja video selvitti.
    Jos katti keittää nesteet letkussa niin voihan se jarru olla hiukan pehmeä.
    Liekö muissa laitteissa samaa ongelmaa?
    Huomasin itse kun jotain roplasin satulan alla että koneen takana on kyllä pirun kuumat oltavat ajolenkin jälkeen näin kesäkuumalla. Nyt jos takajarrun letkut ja sylinteri ovat tuolla alueella niin voi hyvinkin olla niin kuin videolla väitetään että nesteiden lämpötila tietyissä tilanteissa nousee yli tuon väitetyn 149 celsiusasteen (300 F). Sitten jarruteho normi nesteellä häviää jos on kosteutta nesteessä. Ei varmasti ole ainoastaan Multistradan ja Ducatin ongelma. Yhdistettynä kookas katti ja lähellä oleva pakokäyrä tuottaa paljon lämpöä oli merkki mikä tahansa.

    Laitan tähän tuon oleellisen kuvan videosta, jos joku ei jaksa katsoa:

    Asteet ovat Fahrenheittia 300F=149C, 500F=260C, 600F=316C.

    Edit: Ei kyllä huvita ruveta mitään alumiinifoliota takahäkin ympäri pyörittelemään varsinkaan kun en ole todennut mitään ongelmaa. Ihan akateemisesta kiinnostuksesta vain...
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  10. #10
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Riittää tavallaan, jos ei ole hätätilanne - jarrutusmatka ilman takajarrua on vaan pitempi. Aika oleellista, onko ½ metriä auton takakontissa, vai ½ metriä sen ulkopuolella..
    Lyhentääkö takajarru täysjarrutuksessa matkaa 1m? Riippuu tietty nopeudesta mutta paljonko sen vaikutus oikeasti on?

    Tai kääntäen - paljonko tehokkaampi on pelkkä etujarrutus jos takarengas on maassa vs. 1mm ilmassa?
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Riittää tavallaan, jos ei ole hätätilanne - jarrutusmatka ilman takajarrua on vaan pitempi. Aika oleellista, onko ½ metriä auton takakontissa, vai ½ metriä sen ulkopuolella..
    Kun teet oikeasti kovan jarrun, takarengas kevenee sen verran ettei takajarrulla ole oikein mitään tekemistä.

    Muuta kuin paskassa tapauksessa hallittavuuden menetys.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  12. #12
    Miten sitten kun kadulla on esim. jtn liukasta ja joudut luopumaan etujarrun käytöstä?
    Takajarru ei mukana ja näin moposi on hetken jarruttomassa tilassa?
    Sitten uusi jarrutus (jousituksesta riippuen) jatkuu jopa ensimmäistä huonommasta tilanteesta.
    Asiantuntijat voivat sitten kertoa alustan(=jousituksen) toimimisesta-> etu- vs. molemmat jarrut.
    Mutta hei, opiskelen koko ajan lisää. Kun joku kertoo, esim; Kallio, Penna, Vehniäinen yms. kurssin vetäjä, niin kuuntelen. Ja yritän oppia.

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  13. #13
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Miten sitten kun kadulla on esim. jtn liukasta ja joudut luopumaan etujarrun käytöstä?
    Takajarru ei mukana ja näin moposi on hetken jarruttomassa tilassa?
    Sitten uusi jarrutus (jousituksesta riippuen) jatkuu jopa ensimmäistä huonommasta tilanteesta.
    Asiantuntijat voivat sitten kertoa alustan(=jousituksen) toimimisesta-> etu- vs. molemmat jarrut.
    Mutta hei, opiskelen koko ajan lisää. Kun joku kertoo, esim; Kallio, Penna, Vehniäinen yms. kurssin vetäjä, niin kuuntelen. Ja yritän oppia.

    T: Antti R.
    Jos on noin liukasta niin sit varmasti se takajarrun tehokin riittää.
  14. #14
    Helpottaa elämää kovin jos päättää että jokin ei ole hyödyllistä ja siksi säästyy opettelemasta. Omalla kohdalla esimerkiksi pianonsoitto on tälläistä. Takajarrua osaan käyttää, niin pässi en ole.
    Teoreettisessä ideaalitilanteessa hyvällä kitkalla ei ero ole kummoinen, mutta mitä huonompi pito, sitä enemmän jää takaselle painoa.
    Jos pysyy kuivalla asfaltilla, ei laiskuus ole kauhean haitallista.
  15. #15
    No ei jarruteho muutu, kiehui tai ei. Jos jarruneste kiehuu, osa nesteestä on kaasumaisena, kahva/poljin pehmenee, mutta järjestelmä tuottaa edelleen saman paineen/jarruvoiman. Voima riippuu siitä, miten voimakkaasti kahvaa/poljinta painaa.

    Jos keittää oikein huolella, niin silloin pitää pumpata paine systeemiin, mutta edelleen voi jarruttaa.
    Ainoa tilanne jossa jarruteho heikkenisi olisi sellainen, että poljin tai kahva pohjaa, eikä kuljettaja tee uutta jarrutusliikettä.

    Eipä silti, en kyllä siitä huolimatta montaa tuntia katselisi, jos omassa laitteessa nesteet kiehuisivat. Jos kattiputki oikeasti kiehuttaa nestettä, kannattanee laittaa sen päälle pelti joka ohjaa lämpöä sivuun jarruputkesta, ja mahdollisesti suojata jarruputki eristeellä sieltä puolelta mistä lämpö tulee.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #16
    No niin 'vetomiehet' on sitten erikseen.
    Kun minä (vanha&kädetön) menen jarruille niin odotan että ne on siinä!
    Ei parin-kolmen lirputuksen päässä, eikä 'haukkaa' niin että meinaa mennä nenälleen.
    Molemmat on koettu sekä kaksi- että nelipyöräisellä. Ei kiva.

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  17. #17
    aika monessa nykypyörässä takajarrut on ihan syvältä ja tehottomia, ilmeisesti painonsäästö ja turvallisuushakuisuus, ettei menisi lukkoon, mutta lopputulos on se, että sen annostelu on vaikeaa, koska painaa saa paljon ja jos yrittäisi tehdä ns stappisladi käännöksen asfaltilla, niin heittää highsidet jos takajarru ei pidä ja päästää takapyörän pyörimään.

    thunderacessa on hyvä takajarru, iso levy ja helppo annostella ja saa lukkoon helposti. ja sitä pystyy annostelemaan.

    speed triplessä taas on ihan huono, saa painaa reilusti ja on tehoton. (jos ajaa vain tällä, niin sitä ei huomaa, mutta jos ajaa paremmalla, niin sitten sen huomaa)

    itselle tilanne on sama kuin etujarruissa, eli vanhoissakin pyörissä saa kyllä etusen lukkoon, mutta voimaa vaatii rajusti ja sen takia annostelu on vaikeaa.

    kyllä hyvä takajarru on tärkeä, etujarru voi vaikka hajota. lisäksi jos on painava pyörä ja matkustaja niin takajarru on jo iso osa hidastuvuutta. jossain eturenkaalla makaavissa kyykkypyörissä tietysti sille ei ole muuta virkaa kuin varajarru/kaarrehidastus/ylikeulimisen esto.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #18


    Tuosta huolimatta takajarruja voi kyllä jonkin verran virittää piparilevyillä, parempi kitkaisilla paloilla, teräspunosletkuilla tms. Saattaa joissain tapauksissa pahin pehmeys poistua ja tulla hiukan parempi pito. Miinuksena palojen nopeampi kuluminen, mutta se ei yleensä ole takana ongelma.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #19
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Kun teet oikeasti kovan jarrun, takarengas kevenee sen verran ettei takajarrulla ole oikein mitään tekemistä.

    Muuta kuin paskassa tapauksessa hallittavuuden menetys.
    Lopultahan takarengas voi nousta, mutta jarrutuksen aloitus takajarrulla painaa ensin jousitusta kasaan takana ja tuottaa edun alkuvaiheessa. Voi myös vakauttaa jarrutusta kokonaisuutena. Normipyörässä moottorijarrullakin on merkityksensä. Kun kaasun vapauttaa, takapyörä alkaa jarruttamaan. Riippuu pyörästä, kierroksista ja vaihteesta kuinka paljon, ellei sitten ecu anna hiukkasen kaasua, kuten ratapyörissä.

    Olen nähnyt samat demot kuin J@ck ja testannutkin. Uskoo kun näkee.
    Viimeksi muokannut: hidas57; 15.07.2018 klo 14:16.
  20. #20
    Suosittelen kahden edellisen tapaan jokaista kokeilemaan tuota omalla pyörällä.
    Kyllä se kuuden kympin vauhdista on täysjarrulla tuollaista pyörän mitan luokkaa takajarrun kera suoritetun jarrutuksen eduksi. Se on aika paljon mun mielestä.
    Jarrutusteho on muutaman millisekunnin oikein helkutin paljon kovempi, joka jo sinällään vähentää etupyörälle tulevaa kuormaa, mutta myös sen hetken niittaa perää alemmas jolloin voi myös jarruttaa etujarrulla kovempaa sen sijaan että perä lähtisi heti nousemaan ylöspäin.
    Tuo siis vehkeissä, missä perä lähtee jarruissa nousemaan. Jos geometria on sellainen, ettei perä nouse kovallakaan jarrulla, niin teho tietenkin vieläkin parempi kun se takanenkin, yllätys yllätys, jarruttaa koko matkan ja samalla estää etusta menemästä lukkoon.
    www.ridenuviz.com
  21. #21
    Itse olen käyttänyt takajarrua reipasvauhtisessa mutka-ajossa. Ei mitenkään paljon mutta sopivasti annosteltuna rauhoittaa pyörää mutkan alkuvaiheessa. Vastaava määrä etujarrua huonontaa mielestäni balanssia ja pilaa mutkan.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  22. #22
    Lainaa Pete2 kirjoitti Katso viesti
    Itse olen käyttänyt takajarrua reipasvauhtisessa mutka-ajossa. Ei mitenkään paljon mutta sopivasti annosteltuna rauhoittaa pyörää mutkan alkuvaiheessa. Vastaava määrä etujarrua huonontaa mielestäni balanssia ja pilaa mutkan.

    Juurikin näin, esim. alppiteillä mutkissa auttaa kummasti tiukoissa käännöksissä!
  23. #23
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pete2 kirjoitti Katso viesti
    Itse olen käyttänyt takajarrua reipasvauhtisessa mutka-ajossa. Ei mitenkään paljon mutta sopivasti annosteltuna rauhoittaa pyörää mutkan alkuvaiheessa. Vastaava määrä etujarrua huonontaa mielestäni balanssia ja pilaa mutkan.
    Tää masentaa. Ihan käsittämättömiä seppiä löytyy täältä. En kyl vittu millään osais kovalla alustalla mennä takajarrulla mutkaan.

    Pehmeelläkin toi taito on enempi herran hallussa.

    No ei sillä. Fiatin takajarrupoljin onkin paikalla lähinnä näön vuoksi, ettei varmaan haittais, vaikka sen vetäis nipparilla alas.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  24. #24
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, mutta noin niinkuin reipasvauhtisessa mutka-ajossa radalla keulan painuminen parantaa kääntyvyyttä. Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  25. #25
    Sitä takajarrun käyttöä tiukoissa mutkissa, esim. alpeilla, sanotaan sitomiseksi. Sitä voit kokeilla vaikka parkkipaikalla, aja tiukka ympyrä ilman jarrutusta ja seuraavaksi kevyesti takajarrua käyttäen, huomaat varmasti eron.Ajosta tulee hallitumpaa, jämäkämpää ja tuntuu, että pyörä on "hanskassa".
  26. #26
    Tuota Fiiun takajarrujuttua en tajua. Luin internetistä että se on huono, ilmasin sen ja kyllä se toimi. Tietty kun koira ei karvoistaan pääse, ajoin sorallakin jonkun verran niin sitä tuli käytettyäkin. Ei se tehokas ole mutta kyllä sillä pyörän kääntää.
  27. #27
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Maurisakari kirjoitti Katso viesti
    Sitä takajarrun käyttöä tiukoissa mutkissa, esim. alpeilla, sanotaan sitomiseksi. Sitä voit kokeilla vaikka parkkipaikalla, aja tiukka ympyrä ilman jarrutusta ja seuraavaksi kevyesti takajarrua käyttäen, huomaat varmasti eron.Ajosta tulee hallitumpaa, jämäkämpää ja tuntuu, että pyörä on "hanskassa".
    Älä helvetissä! Kyllähän se nyt kävelyvauhdissa menee, mutta mutkan lähestyessä vaikkapa 25 m/s mun rukkaset ei riitä sitomisleikkeihin takajarrulla. Ei sillä, kovan jarrun alussa takajarrun käyttö olis kyllä ihan hyvä osata, mutta ne kädet.

    Pitäisköhän ottaa agendalle. Pelkoa lukkiutumisesta Fiatin jarrutehoilla ei juurikaan ole.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #28
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, mutta noin niinkuin reipasvauhtisessa mutka-ajossa radalla keulan painuminen parantaa kääntyvyyttä. Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?
    Radalla tuskin itse mutkaan menee monikaan takajarrulla, paitsi jossain Motogp:ssä, mutta jarrun aloituksessa suoralla siitä olisi hyötyä. En osaa kun en ole edes treenannut, liian paljon ohjelmaa näille hoksottimille. Itse mutkaan mennään etujarrua keventäen ja keula pysyy alhaalla, joten kääntyy.

    Alppimutkissa mennään lähes hidasajon säännöillä, takajarru auttaa ja monikin pystyy sitä käyttämään, kun pari kertaa kokeilee.
  29. #29
    hiekkatiellä takajarrun oppii hyvin, kun ei paina kytkintä, niin ei iso moottori siitä pysähdy, joten toimii aika abs henkisesti, eli hidastuu mutta ei lukkiiinnu.

    kaarteissa se jarrutuksen idea on se, että koska kääntyminen ja kallistus on suhteessa nopeuteen, joten jos hidastaa vähänkin niin pyörä taittuu syvempään kallistukseen ja kaartaminen tehostuu.

    tuo on vähän pyöräkohtainen, koska pyörissä joissa on iso moottorijarrutus tuo tapahtuu kaasua päästämällä, mutta pyörissä joissa on vähän moottorijarrua, niin lisäämällä sitä takapyörän hidastusta jarrulla saa kaasun päästöä vastaavan hidastuksen ja mutkan tiukkenemisen jarrulla.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
  31. #30
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    En sitä sano etteikö alppiteillä takajarrulla olisi mulle uusia ominaisuuksia, ... Tietty alpeilla vii olla että alas tultaessa nenä on jo niin alasuuntaan että on paikallaan takajarrulla laskea peräkin vähän alemmas ettei ihan nenälleen tjlla?
    Ite käytän takajarrua alppiteillä lähinnä kyllä ylöspäin mentäessä!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen