Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 60:sta
  1. #1
    Herraan ja gessuun luottaen, päätin sit eilenä lähteä pimiäreissulle, eli tavoitetta ei nyt varsinaisesti ole, mutta jotain Alattion vuonoa, tahi Yykeää, voisi yrittää. Eilenä semmoset 10-11h jutausta, mittaustavasta riippuen, ja reittinä tämä.

    Lähtötilanne oli nyt hyvä muuten, paitsi että etunen vähän vuotaa, kun meinasin jotta tämä talvi jutaillaan Tubelesseilla, vaikka ennen olenkin sisärenkaita pitänyt. No, mitä sitten se "hyvä" oli, niin se oli nyt nämä uuvet vermeet, joita ei viime talvena vielä ollut:
    -China-4-LED-lisäpitkät
    -Sähkövisiiri, ver 5. (Pinlock + Kenthal)
    -Klan "thulisukat"
    -Sumarit nyt pitkiin yhdistettynä
    -Lisä-Termari
    -Ja jotain muuta piäntä...



    Ekan päivän tavoite oli Ranuan kk, jonka helposti saavutinkin, jo ennen iltakuutta. Aamusta Tikkikseltä herätys 05:05, sitten rengaspaineen tarkastus, että tarviiko sitä lähteä taipaleelle vai ei, ja sit aamupala, jota ei oikein vieläkään osaa syödä, mutta joka ompi pakkasilla tarpeellinen, ettei käy pian, kuten vuosi tai pari sitten, "Joulupukin jalanjälkiä ehtimässä -jutauksessa"....silloin piti kääntyä ennen Oulua, Tupoksen ABC:eeltä takaisin, mitä kun varpaita alkoi kylmää, vaikka olihan mulla mukana niitä kertakäyttösiä lämmitysjutskia, vaan kun en muistanut niitä sieltä sivulaukusta kaivella!



    Lähtölämpötilat olivat lepposat, -5´c varjossa, ja mitään ei ollut yöllä satanut. Eikä sateita ollut edes luvassa, joten hyvää jutaussäätä tulisi riittämään! Polanneteitä pitkin, kun oli tarkoitus edetä, niin sillä sitten reitti menee kuten menee: Vesanto-Keitele väli nopiaa ja hyvää jutaustietä, jopa sen 90-100km/h pystyi ohjastamaan, mitä kun nyt valot kerrankin riittää ! On ne ihmeen hyvät nuo Kiinan poikien pienet ja mitättömän kokoiset vermee t! On kuin pienellä rekalla ajelisi !

    Keitele -6´c ja alkoi jo valostamaan. Versio V:n sähkövisiiri toimi kerrassaan loistavasti ! Nyt pystyy vaikka puhaltelemaan sisään-ulos ja voimalla, eikä mene huuruun saati jäähän ! So on orpi ole se, kun tiijätte, että pitäs hengitellä vain sisäänpäin ja jostain korvien kautta sitten ulos ja silloinkin kauhiaan varovasti. On nuita eri mallisia visiireitä tullutkin jo aikas monta versiota näperreltyä, mutta nyt kerrankin onnistui ! Eli resepti on: Pinlock-kalvo, jonka sisälle olen virittänyt vastuslangan lämmittämään ja se paitsi pitää visiirin kirkkaana, antaa myös kasvoille mukavan "studio-efektin"! Aivan mahtava jutska, vaikka itse sanonkin ! Loistavat valot yhdessä loistavan näkyvyyden kanssa antoi eilen tosi paljon "fiilistely kikcsejä" No sitten Pielavedellä oli taas +ylläri, kun se 2,50€:n halpistermos, joka on vain siinä vyölaukussani paljaana, että ajoviima sitä koko ajan huuhtelee, niin se kuuma vesi oli edelleen kuumaa ! Se varsinainen, isompi ja "kunnon" termari kahteen villasukkaan käärittynä, se on siellä sivulaukussa sitten ollutkin tyhjän panttina !

    Pielavesi-IIsalmi välikin oli aikas hyvää polannetta, jota sai päästellä aika hyvää vauhtia. Koko ajan tuliliivi oli low-asennossa, kunnes Iisalmen jälkeen, kun motarilla nopeudet kasvoi 90km:iin, laitoin sen High:ille. Bilteman kahvalämppärit ovat olleet koko ajan low-asennolla, kiitos kunnollisten, "hand made" tankohuppujen !

    Nuo sähkösukat ovat mielenkiintoinen lisä: Eräs "uskonkaverini" lähetti net minulle ilmatteeksi ja sanoi, että jos sulla olisi niille käyttöä. On nyt ainakin, -kiitos vielä niistä ! Ovat uudet ja pitämättömät ja käy vähän hassusti jalkaan kylläkin, eli kun ne ovat "neliskulmaiset", niin varmaan menee tovi, ennen kuin ne muotoituu sukkamallisiksi ! Koko ajan ovat olleet päällä, ja täytyy sanoa, ettei ne tunnu, että olisivat edes päällä, oli asento sitten low- / high. Eivät tunnu miltään, tosin eivät kuumotakkaan silloin. Joten toimiihan ne siten, että jalat ovat kuin "sisätiloissa" koko ajan. Esim eilen illalla, kun saavuin tänne Ranualle, oli varjossa -18´c, joten kai ne toimii kuten pitää. Ei palellut, ei varpaita, ei nilkkoja. Ei mitään !



    Nyt aamusta täällä oli, -22.3´c, tosin Gessun oma "tarkka" digimittari näytti -23.4´c. Ja tästä jatkan tuota somaa ja mutkaista tuttua polanneuraa Kemijärven kautta Soankylään. Matkalla voi olla vähän sulaa asfalttiakin, mutta minkäs tuolle voi. Tie on tuttu viime halmikuulta, silloin kun poikkesin Paltamon Talvirallissa, Nordkapista vauhtia ottaen, eli tuli jutailtaua molempiin suuntiin tuo hyvä tieura !







    Sodankyllään on täksi päiväksi luvattu -29´c että varmaan pitää molemmat termarit tyhjentää matkalla....
    jatkuu...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 02.01.2015 klo 20:38.
  2. #2
    Plus -merkkisiin kulkemisiin
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  3. #3
    Herraamme Jeesukseen sekä pyörään edelleen luottaen, matka jatkuu kaikesta huolimatta, tai juurikin sen takia...
    Nyt Sodankylässä jo hellittää, vain -28´c varjossa, mut eilenä pitikin sitten termareiden korkkia ruuvailla usemapaan kertaan. Tuli semmonen BZEC- ajo. Elikkäs 250km + alle -25´c.
    Kategoriat menee nöin:

    A Course = -5´c + 50km
    B Course = -10 c + 100km
    C Course = -15 c + 150km
    D Course = -20 c + 200km
    E Course = -25 c + 250km
    F Course = -30 c + 300km.

    Below-Zero, Course,jne.

    Ja ei se kovin kauas tuosta -30´c:stä lopuksi mennyt, vain muutamia tunteja, tosin kun Kemijärvellä se olikin sen -29´c varjossa

    Ranua- Kemijärvi taipaleen välillä mittarissa kieppui het monenlaisia lukemia, mutta aina kun tuli aavasuo-aapa suora, niin silloin lukemat putos sinne -28.5c:eehen. Ja lopulta erään laakson mutta suoratien pohjalla se vajosi tuonne -29c :een.... Pimeää kun oli, niin saattoi se mennä jossain kohilla alemmaskin?

    Vaurioraporttia: -BMW-System kypäri jäätyy kiinnni, eikä aukea ilman halki menneitä kynsiä, että verta vaan hangilla! Sitten mittarivaijeri napsahti Kemijärvellä poikki. Samoin sumaripoltin pimeni ennen Sodankylää, sitten vielä kun nuo Kiinan-LED.lisäpitkät aloitti vilkkumisen omaan tahtiin, niin olihan siinä ohjastamista.
    Sähkövisiirikin alkaa menemään hileeseen alle -27c:n joten meinasi olla vain puolikas näkökenttä perille päästyäni. Nyt kuitenkin Hotelli Karhussa aamiaista nautitaan. Ja voisi mennä vaikka omaan saunaan ennen kuin lähden Kittilää kohden.....

    Pakkasvaroitus on annettu tälle päivälle, mutta hellittäähän tuo nyt.?

    Eturengas vuotaa hiljalleen ja eilen siitä meinasikin tulla "episodi", kun taukopaikalla tai sen jälkeen kun lähdin uudelleen liikkeelle, niin sehän olikin jäätynyt "lätyksi", Alkoi kuulumaan vaain että "jumps-jumps-jumps", ja ei muuta kuin jalakapumppua esille. Siinä sitten pimeässä ei meinannut ilmaa mennä sisään laisinkaan, luulin että oli jo poissa vanteelta, kunnes alkoi vastus lisääntymään. ONNEKSI !

    No sitten Kemijärvellä piti sisälle tyäntää vaahtoa, että saattoi se sillä paikkaantua? Lähen kohta katsomaan tilannetta, että häätyykö siihen se sisärengas jostain taikoa? Mutta siitä tuonnempana lisää.....

    Koko aiheen otsikonkin tiätysti voisi vaihtaa, se voisi olla aivan yhtä hyvin:
    - Vuoden kylymin ajo
    - Extremeä Lappiassa
    - Vuoden loppujutaus
    - Näin kaamoksessa
    - TapaninpäiväJutaus, tms. jne...

    jatkuu..
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 04.01.2015 klo 11:31.
  4. #4
    Teeppä vastus visiiristä ohjeet, kiinnostaa ja hieno tarina, jälleen kerran
    __________________________________________________ _______________
    "Yksi hullu kysyy enemmän kuin viisi viisasta kerkiää vastaamaan"

    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
  5. #5
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Teeppä vastus visiiristä ohjeet, kiinnostaa ja hieno tarina, jälleen kerran
    Jovvain tien, ja vaikkapa kuvien kanssa, vaan ei ihan heti jotta säilyypi jännitys loppuun asti!

    Nyt täällä Levillä ja hotelli Sokoksessa, koska oli ainut mesta jossa oli autotalli. Jaa että miksi talli ? No, varjossa kun on nyt -30.6c niin ei pian Gessu lähde aamusta kirmaten liikkeelle. Mitä kun pitäs jatkaa ylös Muonioon ja vielä sitten Alattioon, Mr Nixin kanssa. Hää kun pääsee vuorosta ulos vasta klo 08:00 niin sovittiin sitten Muonion SEO:lle möötte.





    Ei ollut saunassa avantoa, jacuzzi kylläkin, mut ei käy mulle ilman avantoa! Sitten karmee virhe! Muovinen saunakuuppa ja kiulu! NYT TARKKUUTTA Sokos hotellien kanssa tuilaavat, ei muovia saunaan -ei ikinä! .....no mutta asiaan taas....

    Aamulla sain sitten varmuuden, että se etunen oli pitänyt hapen renkaan ylä- sekä alapuolella, tasaisesti. Oli yön hotelli Karhun "verstaalla", jossa olikin oiva mesta näprätä sitä sun tätä. Sain H3:n vaihdettua sumariin, öljyt tarkistettua sekä nuo ilmanpaineet tarkistettua. Nastojakin on vielä vaikka koko vuoden loppuun asti ! Ei olisi ollut muuten samantasoista verstaspalvelua Sodankylä Hotellissa, eli ihan vaan taivasalle, olisi Gessu pitänyt jättää yöksi, ja sitten käydä vähän väliä sitä käyttämässä, tai keittää öljyt ja kaataa aamusta koneeseen, tai sitten niillä akkukaapeleilla, tai sitten, jne......





    Että talvijutaajat, ja miksei kaikki muutkin, mars Hotelli Karhuun! Soankylän huippumesta runsaine aamupaloineen. Tänään ei oikein ollut "jutaamista", siis matkana ei mitään muuta kuin Sodankylästä tänne Kittilään ja Leville. Temperaturet laski aamusta kuin lehmänhäntä tai nykyään, bensan hinta. Vain vaivaiset -25´c, oli hotellin mittarissa, kun hain Gessun tallista. Sitten siitä kun sain kypärit päähän ja virrat tamineisiin, alkoi mielenkiintoiset säätyypit vallita. Nimittäin, olen jos minkälaisissa keleissä óhjastellut, mutta tämä oli jotain aivan muuta. Nopeasti laskeva pakkanen, ( -30´c - aina - - 25´c ), teki sen, että näkyväisyys meni melko totaalisesti, eli aivan sumussa mentiin Kittilän tietä. Sitten ihmettelin, kun niin hyvin palvellut, ja täälläkin jo suuren suosion saavuttanut PIN-LOCK-KENTHAL- visiirini lakkasi toimimasta, tai siltä se ainakin vaikutti ?



    Ei kohta nähnyt mitään, vaikka eilen se pelitti aina sinne -27´c:hen, jossa vasta alkoi tapahtua viiiruuntumista. Nyt koko visiiri meni peittoon ja availla sitä piti jotta jotain edes olisi nähnyt. No, sitten vähän ajan päästä, tuli käsivarret kuorrutukseen ja samoin peilien lasit totaaliseen "maaliin", aivan kuin jotain valkoista spray-maalia olisi niihin sumutettu. Hitaana hämäläisenä, ohjastelin varmaan sen 30 min, ennen kuin tajusin kokeilla viriisin ulkopintaa ja HEI! Siellähän oli se sama maali sprayjattuna ja lujastii kiinni! Ei muuta kuin parkkiin ja huomasin että visiiri oli aivan kirkas sisältä kuten pitkin, mutta tuo kovassa istuva jää, oli ulkopuolella kiinni, jota ei tietenkään voinut -eikä kannattanut raaputella. Ei siinä voittoa olisi kuitenkaan ollut ja uskokaa tai älkää, mutta kaikista pahin ja nopein keino tuhota visiiri on raaputtaa se jää siitä pois! On pahempi naarmuttaja kuin hiekka konsanaan!



    Kuinkas muuten sattuikin tämäkertainen "ajoitus" kohdillee? Kymppiuutiset kun tiesi tuossa äsken kertoa, että vuoden kylymin paikka oli, kuinkas muuten Kittilä ja tänään ennätyslukemat -34.5´c varjossa! Ihan tuollaisia en kuitenkaan itse todennút, mutta syyksi ensin epäilinkin, kun Gessun tarkka- ja digitaalinen, muistilla varustettu näytti aika ajoin, "vain" -29.9c lukemia, eikä sitten millään alempia! ?? Epäillin, josko tuossa ei olisikaan alempia lukemia, joten tulikos "tappi" sitén vastaan, vaan ei.....Nimittäin, kun olin ohjastanut ensin Levin S-Marketin parkkikselle, jossa syntyikin taas aikas moinen "muurahaispesä" Gessun ympärille, ja vastaavasti kun kaupasta tulin, olikin siinä 3 aktiivisinta "ajomiestä" kyselemässä taaas ties ja sun mitä.

    Sanoi hemmo, että: "saanko ottaa kuvan, mulla nimittäin kun on yksi mp-kaveri ja se kun aina sanoo olevansa moottoripyöräilijä, niin sile ottaisin..." No, sanoin jotta siinä tapauksessa kuvia pitää ottaa aina kolome

    Nii, siitä pesästä kun pääsin irti ja suuntasin hieman ylemmäs, Kätkälle eli Könkäälle, niin siellä sitten mittarista lopulta löytyi "maagiset" -30.6c:n lukemat.... Että on tuossa varmaan limiittiä ainaskin -39c:iin asti, kaiketi!



    Mutta nuo Klanin lämpösukat vain, ne ovat kyllä osoittautuneet tämän reissun "hittituotteeksi" -kyllä"! Net ei tunnu, että ne olisi edes päällä, ei alussa, ei ajaessa, ei lopussa. Ne vain hoitaa hommansa tyylillä, vaatimattomasti ja hiljaa, mutta kertaakaan ei ole varpaita kylmänny, saati palellu! Kiitos vain vielä veli Mauri !

    Ryhmätyöä se tässäkin asiassa toi ratkaisun: "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." , on jo toki aiemminkin todistettu, että on toiminut, ja toimii...

    Mutta nythän se vain lauhtuu hopsusti tuo kelipuoli! Netin mukhan, täällä olisi nyt vain -22´c varjossa, koska tuo lumisadealue tuolta luoteesta lähestyy, niin se kaiketi tämän nopian laskun tekeekin? Mutta silti, meinasin jotta asennan vielä penkinlämmittimen paikoilleen, se kun on niin nopia síihen laittaa, ja kun tuo mun takapuoli kaipaisi sitä satulaa niin kovin! Pelkällä satularungolla istuminen piiitkää päivää, kun ei ole ihan parasta mahdollista huvia, niiin antaisi se lämppäri tuossa kankun alla jotain toisenlaista fiilistä!

    Vaan aamupalalle on nyt kiiruhdettava, mr Nixi kun voi jo kohta laittaa viestiä siitä, että on etenemässä jo Pellon korkeuella. Syödä siis pitää seuraavaksi, ja kiehuvaa saada termarit täyteen.....NIin ja Nixi lupasi vielä ottaa mukaansa 19- tuumaisen sisärenkaankin, jos ei se vaahtoea- enää pitkään toimisikaan !

    jatkuu taas...
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 05.01.2015 klo 10:01.
  6. #6
    Mutta siitä eilisestä vielä vähäsen: Juu, elikkäs, kun tuli sieltä Ranualta siihen Kuusamo-Posio tielle ja temperaturet heilui siellä -29´c ja -28.5:n väliä, niin meinasin, jotta kuumat kaakaot ovat nyt tarpeen, kun Kemijärvelle on matkaa vielä 76km. Gessu parkkiin ja about 45min tauko. Voileivät ja 2 kuppia kuumaa sekä "wc";ssä käynti siinä pysäkillä - mutta TOSINOPEASTI !

    Sitten kun taas oli kaikki "letkut" kiinni ja potta päässä, satulaa ja menox, niin eikö se eturengas tosiaan ollut jäätynyt lätyksi, eli etupää vatkasi ja notkui: "jumps-jumps-jumps", ja tuli ajatus mieleen, että nythän se on tiätty menny kokonaan puhki. Ei kai=( Mukanani olen aina pitänyt sitä kätevää jalkapumppua joten se vain esille ja polkuhommiin. Vaan mitä! Ei sitten minkäänlaista vastusta! Ei yhtään, vaikka kuinka polin ja polin! Pimeä tulossa, pakkastakin alkaa olemaan ja vielä vertakin hangella, mistähän sekin nyt tuli? Kypärä jäätyy välillä niin kovasti kiinniasentoon, että kynnet repeää, vaikka minulla on aina käsivoidetta mukana purkissa ja taoilla sitten voitelen sormenpäitä......verta hangella ja kohta jo takissakin! Pumppu varmasti pelaa, koska sen testaan aika ajoin. Vaan sitten jossain vaiheessa, alkoi pienen pieni vastus tuntumaan, eli JEEE ! Rengas ei ollutkaan poissa vanteelta, eikä sitten varmaan puhkikaan! Oli vain pienen ilmanpaineen takia aikas lytyssään siinä taukopaikalla jo valmiina, kova pakkanen tietenkin vähensi painetta edelleen, joten siihen lättyasentoon se oli siten jäätynyt!

    Näin jo mielikuvissani nuo pimeät ja kaukaiset mökkirähjät jossain tunturien laella, mistä sitä yöpaikkaa oikein olisin lähtenyt kyselemään ja GS olisi tiätenkin jäänyt sille sijoilleen.....Eihän sitä vanteella, pakkasella etenkään, ajeta rengasta rikki lopullisesti. Eli painetta sain sisälle, ja sitten lyhyt tuumaustauko, josko sitä nyt jo jonkun pihapiiriin olisin ohjastanut valmiiksi, tutkimaan rengasta paremmin, vaan kun edessä oleva "nopea ja mutkainen pikataival" odotti, niin päätös matkan jatkamisesta edelleen Kemijärvelle oli suhteellisen helppo. Sitä paitsi, olin luvannut saapua hotelli Karhuun, sen erinomaisen ja lämpöisen verstaan, tai autotallihan se oli, takia. No sitten Kemijärvellä menin suoraan ABC:n rengaspainemittarille, ja kas, neulahan vajosi ihan silmissä!

    Nytkö se sitten repesi ja puhkesi kokonaan! Tänne asti kesti, mutta sitten....ei kai? Laskin 2.5k sisään ja itsekkin menin AB´C:n sisään sulattamaan kypärää. 3 tuntia otti vaivaiset 150km tulla tänne!?? Nyt on pakko jo syödä jotain, eli kasvisröstit naamaan ja sopivasti samalla näkisin tuon eturenkaan tilanteen......katsotaan sitten paine uudelleen, kun tule pihalle taas.

    Ruoka-annokseen kuului myöäs kahvit, tiätysti. Näpräsin puhelinta, (huom tosi wanha nokia), samalla, kun jätin se pöydänkulmalle ja kahvikuppia noutamaan. Se kesti sen 6-9 sekunttia, kun tulen kahvin kanssa takaisin, ja MITÄ!
    Puhelinta ei missään? No ompas kumma, jos kerran wanha ja antiikkinen nokialainen nuin kelpaa ! Viereisessä pöydässä istui kaksi alle kaksikymppistä hip-hopparia ja nehän alkoi pälyilemään meikäläistä ihan kummasti! Meinasin jotta nämäkö sen veivät? Ajattelin jo murahtaa niille, mutta toisaalta, kun ne hipelöi jotain Lumiaa, tms. aikas modernia multimediakeskusta siinä lippalakit päässään pyörähtäen, ajattelin jotta katson vielä tarjottimen, kaikki takkieni taskut, sekä pöydän aluset yms.jne....

    Vaan ei missään! Kyselin vielä tarjoilijalta, olisikos hän korjannut se siitä talteen, vaan ei!? Lupasi vielä kysyä siltä toiseltakin tarjoilijalta... Hohhoijjaa, mitenkähän tässä nyt sitten saan sanaa yhtään minnekkään, kaikki numerot katosi saman tien ja ohjastus vasta alkutaipaleella...

    Tarjoilija tuli tutunnäköinen puhelin kädessään ja kysyi: "oliko se tämä"? No KIITOS ja kumarsin syvään! Pelastit päiväni ja vielä suurkiitos kaupanpäälle! Oli vain se toinen tarjoilija napannut sen siitä pöydänkulmalta ohi mennessään, vaikka sen siihen jätin korkeintaan 9 sek ajaksi.... Hopsua toimintaa!
    Mutta nyt siis vihdoin sen suurimman ongelman kimppuun, eli onko etusen paineet laskeneet?

    Olihan ne! Nyt enää runsaasti alle 2k:n ja sitten taas jo näin mielikuvissani, että yövyn Kemijärven rappio-tai jossain hotellissa 2 yötä perätysten, koska tänään oli vasta launtai, ja rengasliikkeet kaikki kiinni, päivystysnumeropalvelua ei olisi ja se sisärengas, sekin tulisi tilaamalla jostain Tamperaan takaa, ehkäppä*keskiviikoksi tai torstaille..... Sitten muistin loputtomat "just in case"-romppeet, joita raahaan aina mukana, vuodesta toiseen, maasta toiseen, enkä koskaa niitä kuitenkaan käytä. Otan rengaspaikkapullon ja kierrän suuttimen jo paikoilleen, vaikka mitään takeita sen toimivuudesta -27c:n pakkasessa ei minulla ollut. Olin toki äsken muistanut ravistaa sitä kunnolla, ja toisaalta, ravistelua oli tehty jo klo 12:45 lähtien, Ranulta liikkeelle lähdessäni, joten eiköhän se puoli ole jo kunnossa! Suihkaus sisään ja hitaasti näkyy "vesi" sisälle juoksevan että "hohhoijjaa", taitaa olla vain parasta soitella sinne Soankylän Hotelli Karhuun, että taidan jäädä tänne Kemijärvelle pakottavista syistä yöksi....

    jatkuu..

    Päästelin sitten vielä letkumittarista painetta sisälle sen 2-kiloa ja heti vain tienpäälle, kuten purkin ohjeessakin sanottiin. Suuntasin keskustaan, katsomaan mitä majoitusvaihtoehtoja siellä olisi, jos ei vaahto auttaisikaan. Jo kaukaa näin kirkkaan "Hotelli"- valomainoksen, ja ei muuta kuin Gessu pääoven eteen sivujalalleen. Etunen oli ainakin vielä täyden oloinen, vaikka näin kovissa pakkasissa, ei löysää rengasta tyhjästäkään varmaan mistään eroita. Kumi kun on jäykkää nyt vaikka olisi mitä laatua!

    Respassa oli jokin "uistimin ja viehein" varustettu nuori nainen. Vain huulet olivat normimalliset.... Kysyin huonetta siispä yhdeksi yöksi, mutta olettamus kun oli epävarmaa, niin hän lupasi hakea jonkun, joka tiesi tilanteen varmasti. No sitten tulikin nuori mies, joka tosin ei paljoa suomea puhunut, tai puhui vähän huonosti, ja asia tuli kyllä selväksi, että tilaa olisi, mutta Gessu olisi jätettävä kadunvarteen palelemaan. Eihä sitä aamulla siitä ilman kaapeleita, jos niilläkään....

    Kiitin kovasti ja kerroin, että kaikki riippui nyt eturenkaasta. Eli voi olla, että tulen kohta uudelleen, ja tarvitsen yösijan ehkäpä jopa kahdeksi yöksi, koska tänään oli lauantai ja mahdolliset rengasliikkeet kun ovat avoinna vain arkisin, jos niitä täällä nyt olisi ja minkälaisia.....kolmekin yötä- kai?

    Palasin nyt ABC:lle tarkistamaan, saman letkumittarin lukemat. Neula se laski jälleen silmissä ?!! Ei voi olla...hetkinen, sehän on tuossa suuttimessa vikaa - vikaa! Eli sitä kun piti painaa ja VOIMALLA, niin vasta sitten neulanlasku loppui ! No - nyt se näyttäisi ilmaa pitävän, eli eiköhän tässä nyt unohdeta koko Kemijärvi ja sen hotellit ja rengasliikkeet, ( jos niitä täällä olikaan...).
    Olin syönyt rösti-kasvispastan, joten nyt sitten aloitin yhtkyytii taipaleen sinne Soankylään, tai ainakin näin oli aikomus! Pakkasta oli rapiasti - 27´c ja matkalla kaiketi vieläkin enemmän. Mutta sähkövisiiri alkoi heti lämmitämään kasvoja mukavasti, samoin tuliliivi vartaloa ja jalat taas olivat, kuin kotosohvalla ikään. Mikäs tässä olisi se 106 km painaa menemään, jos vain Herra tahtoi !

    Hiljainen oli liikenne, ja kaikki ison, mutta hiljaisen taajaman liikennevalot vihereänä. Hienosti pelitti täällä vihreä aalto ! Saisivat tulla kaikista suomen kaupungeista ottamaan mallia täältä, tuumasin, kun jo kohta käännyin Pelkosenniemelle menevään suuntaa. Ja samalla tiätysti pimeyttä kohti. Jovvain, jossain vaiheessa huomasin, kun nopeusmittari ei sitten enää pelittänyt, ja ihmekkös tuo. Olihan se jo 3 vuotta talvijutaamista nähnytkin, ja nyt etenkin joutui koville, kuivassa ja kiprakassa kelissä.

    Sitten jossain välissä totesin, että oikeanpuolen sumuvalo meni pimeäksi. No, ei se juurikaan valotehoon vaikuttanut edes, kun on nuo Kiinan poikien tekeleet niin hyät LED-3600 lumenin "tykit". Vaan sitten kohta, oikea LED:ikin alkoi oireilemaan ? Mystistä ?
    Juuri kun aloin kehumaan niitä ääneen, niin eikös se alkanut tärinästä vilkkumaan, ensin pitkään pidettyäni niitä päällä, mutta sitten jo kohta ihan lyhyenkin ajan jälkeen, eli sitten ajalla enää ollutkaan mitään väliä !

    Pelkosenniemen SEO-automaatille, oli "melkein pakko", pysähtyä juomaan parit kupilliset kuumaa kaakaota, mikä olikin helppoa, kun vain kiepautin vyölaukustani kuksan ja termarin esille. Lusikkakin sielä oli valmiina ja juuri kun sain ensimmäiset kuumat höyryt kuksasta taivaalle, tuli kulman takaa pariskunta: " HEI ja MITÄ TÄMÄ ON?" Siis ihan kuin yleinen syyttäjä olisi käynyt pääle, kun tulivat siihen samalle kupille....Nainen ei ollut uskoa silmiään, oli ite Customi- ohjastajia, mutta että täällä ja tälläisella kelillä!?

    No, tarjosin heille keksejä, samalla kun sitä samaa ja tuttua selistystä: "no kun ei ole apteekeissa pilleriä, ei kapseleita eikä edes suppoja," Jokin rokote olisi kuulemma parin vuoden päästä tulossa, mutta toistaiseksi ei voi mitään, eli vain käsiään levittelevät siellä" , joten siksi tässä tien päällä ollaan....Ja taas oli kuvat otettava, kumpaisenkin. Kaksi kuppia kuumaa kun samalla siinä töristiin ja lopulta lähtivät siitä sitten, niin pääsin taas jatkamaan matkaani. Nyt ei ollut Soankylään kuin jokunen 50km, mutta olihan se pimiässä, vaikka hyät valot olikin, piiitkältä tuntuva pätkä. Jossain vaiheessa, sen pimeän yksitoikkoisuuden katkaisi, edessä notkonpohjalla vilkkuvat keltaiset valot? Oliko siellä aura-autoa kenties tulossa, vai mitenkäkö se tuntuisi olevan paikoillaan... No hinurihan se siellä oli, oli aivan pakko himmata melkein pysähdyksiin asti, kun oli niin monenlaisia ja kirkkaita valoja ja jokasuuntaan! Siellähän oli tienluiskassa kotilokin ja pitkällä se olikin eli vauhdissa oli suistunut ulos! Sevain on kumma, miten nämä polanneväylät voivat kovilla pakkasillakin olla luikkaita aina joskus...

    jatkuu..
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 03.01.2015 klo 18:02.
  7. #7
    Tilanne- ja toimintaraporttia maanantailta, 29.12.2014.



    Aamusta liikkeelle, Levi Sokos-hotellista. "Vain" -22ć näytti netti pakkasta olevan, mutta sitä ennen, ennen kuin ohjastin Gessun parkista maanalta ulos höyryävään pakkasilmaan, asensin mukaan otetun penkinlämmittimen nyt vihdoinkin paikoilleen Gessun satularungon ja sen päälle pingotettun porontaljan päälle. Olipas heti alkuunsa "kuumaa kyytiä", vaikka vain siihen lähi ABC:n automaatille tankkaamaan, sen 3 litraa, mitä tuolle Muonio-Levi välille arvelin tarvitsevani.

    Ja taas "muurahaispesään" tuli liikettä, ne kaikki vakiokyssärit ja Ipodit ja läppärit porukoilla esillä ja sitten vain "yksi kjuva vielä" ja vielä yksi...jne. Kaiketi eniten kuvattu verme on tuo wanha Gessuni, tuolla Levin matkailukeskuksen alueella, eilen ja tänään?
    Ihme hommaa, ja vaikka miten komeita ja itserakennettuja HD-rätkiä on keväisin messukeskuksessa ja ties missä mp-näyttelyissä, niin uskallan väittää, että tuomalla "ihanminkätahansamp:n " Leville talvella, varmistat, että sitä kyllä kuvataan paljon enemmän, kuin varsinaisia näyttelypyöriä !

    No sitten kun viimein pääsin ja sain lähteä' taipaleelle, temperaturet heilui taas tuttuun tapaan, eli matkalla Muonioon, ne vajosi -27c:n ja - 24c:;n nurkille., Oli komiaa punerrusta etelätaivaalla, koska tänään olikin luvassa lumisadetta! Takapuoli kuumana, vaihtelin kankun syrjiä milloin mitenkin ja aivan eriskummallisiin asentoihin. Jos takana oliti tullit kotilo, olisi se ollut varma, että opettelen ajamaan, olen vahvasti juopuneena t,ms, koska niin ihmeellisiä asentoja piti minun siinä ottaa ja vaihdella.

    15km ennen Muoniota, haistoin jo palaneen käryä, joten aloinkin jo huolestuneena katselemaan molempia peilejä, että tuleeko perässäni savua? Joko se porontalja vai ajohousuni palaa, vai näkyykö jo peräti liekkejä?




    Muonion temperaturet olivatkin sitten jo melkein nuoskakelejä, matkalla kun oli vielä sen -27´c välillä...

    Muonio SEO:lle tulin sopivasti, n tuntia ennen mr Nixiä, joten siinä oli hyää aikaa suunnitella "thulijakkaran" uutta modificaatiota. Ja sehän toimikin seuraavasti: Vanha ja moneen kertaan luettu Ilta-Sanomat siihen jakkaran päälle ja vielä kaksinkerroin, niin hyvä tuli siitäkin! Nixi kun saapui, joi kaffeet ja jo kohta vain läksimme kohti Alattiota. Ja mikäs se nyt olikaan ohjastella, temperaturet laski kuin bensanhinta, eli vain -17ć oli oikeastaan aina Hettaan asti, jossa tulikin sitten jo täysi pimeys, sekä Koutokeinon tielle kääntyessämme, tuli se ennustettu ja tiedossa oleva lumisade jo vastaan! Toki vain hiukkasen turhan aikaiseen, olin nimittäin aikas varma, että ennättäisimme pahimman alta poies, eli ainaskin Koutokeinon toiselle puolen.....

    On nimittäin kurjaakin kurjaa, ohjastella "lakanoiden " keskellä. ( Lakana = se pöllyävä hiukkaspakkaslumi), koska aina vastaantulijan jälkeen, kun menee muutamia kymmeniä metrejä + sekuntteja, ennen kuin voit vaihtaa takaisin pitkille valoille, jotta näkisit yhtään mitään!







    Outoa keliä jälleen: Pakkasta -18ć, lumisadetta ja kovaaa tuulta. Toki olisimme voineet nyt pitää pimeä- ja luikasajokurssin lisäosat n:o 43, 44, sekä lakanatotutus- ja kertauskurssit, mutta jos vaikka valoisalla- tai ainakin toisen kerran. Jäimme tänne Galdotievan mökeille ensin taukoa pitämään, mutta sitten kun siinä ähräsi eräs "saamen tyttö" , joka vastaa ainakin puolikasta Spanian " varpusparvea", alkoi soittelemaan puolestamme Koutokeinon ja sen läheisyyden majoituspaikkoja, niin päädyimme kuitenkin jäämään ihan näille sijoillemme, koska isännän ehdottama, ja alustavasti vilkaistu saunallinen, 6+6h:n mökki tuntui olevan kuin juuri meitä varten! Hintapyyntö, (keskustelun avaus), oli 80e yhteeensä, mutta koska sesonkia ei ole päällä, olisimme saaneet tämä kaiketi jopa 50e:lla,.,.. Mutta tarjosimme kuitenkin "kaikille sopivaksi katsomamme hinnan", eli 70e, joka on sekin HALPA. Nyt temperaturet enää -12ć, mutta lumisade jatkuu....samoin Norweegian puolella, Alattiossa + +Skibotn, (Yykeä), eli katsotaan nyt sitten huomenna, missä kunnossa norwegian "Statens Vägväsen" on ja ennen kaikkea sen valmius yöaikaan tapahtuvassa lumi.-invaasiossa.



    Saunottu on,( ei havaittavia palovaurioita takalistossani! Nyt, syöty on ja tv:tä tsiigaillaan... Kohta myös tsiigaillaan mahdollisesti revontulia, joita ei tietenkään lumipilvien alapuolelta voi nähdä, ,mutta kun toivossa on hyä ja aina kun voi kuitenkin elää! Aamusta Gessu pitäs kuitenkin lähteä salamana tulille, kun ennuste on vain n -16ć siinä klo 08:15 maissa, jolloin pääsenemme jatkamaan seikkailuamme kohti vuonoja.



    Aikataulua ei varsinaisesti ole, mutta Nixi oli kuitenkin varannut Kilpparilta alustavasti möksän seuraavalle yölle. Matkaa tulee himpun alle 500km, joka "otolllisissa, mutta lumisissa olosuhteissa" on toki mahdollista, mutta niin monen muuttujan vaikutuksen alla, ehkäpä ei huomenna, mahdollinen... Ei ainakaan ilman piiiiitkää, kellon ympäri tapahtuvaa, 12h:n jutausta. Se nähhään! Joku "tosi kova motoristi" voisi sanoa; "Se poka ole mikhän", mutta se kaveri ajeleekin nämä samat reitit ja temperaturet avokypärällä, ja sitä en met olla vielä nähty !



    jatkuu....
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 04.01.2015 klo 11:48.
  8. #8
    Paree kännykkä kyyris ku . . . kirjekyyhky pakkaslakas.

    Josko joskus helpottas gessunki huuruskulkuu - Air Free renkhaat?
    Ilmoi pirelles etuses ja . . . juohevvaa jutaust
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  9. #9
    Lainaa EsosRS kirjoitti Katso viesti
    Paree kännykkä kyyris ku . . . kirjekyyhky pakkaslakas.

    Josko joskus helpottas gessunki huuruskulkuu - Air Free renkhaat?
    Ilmoi pirelles etuses ja . . . juohevvaa jutaust
    Kiitos ja nöyrin kumarrus! Hyä jos jaksat kiinnostua näistä turinoista......häätyy jotain virikettä, ko kesä niiiiiii kaukana!
  10. #10
    Kunnianosoitukseni herra Pakkasukko! Kyllä tätä on mukava lueskella!
  11. #11
    Motorg ry, Hallituksen jäsen. Tapahtumavastaava Koulutusvastaava marko.fzs:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Kävin tänään kokeilemassa -18 asteen kylmyyttä 20 km ja voi mahoton ku oli kylmä. Nämä sun jutaukset saa ihan uuden perspektiivin
    On se äijä
    videota odotellessa
    Elämä on onneksi mutkikasta
  12. #12
    Mc Huurteen GoPron akut on jäätynyt Sodankylä - Kittilä välillä.

    Mut tässä tämän päivän pätkää!



    Kun alkoi viimisen päälle Valkia tie ja sininen hetki hyyty minunkin akut
  13. #13
    Herrat nauttineet semmosen kuurin pohjalle, jotta eipä näytä enää paljoa kaamosmazennus vaivaavan
    T765 RäsSi + GSX-R750 K8 (PV)
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  14. #14
    Lainaa MrNixi kirjoitti Katso viesti
    Mc Huurteen GoPron akut on jäätynyt Sodankylä - Kittilä välillä.

    Mut tässä tämän päivän pätkää!

    Kun alkoi viimisen päälle Valkia tie ja sininen hetki hyyty minunkin akut
    tutun näköistä huoltamoa välillä. ja komiat maisemat on kyllä ajella.

    itte vielä ees uskalla ajatella nastoja hankittavaksikaan, välillä kyllä pieni piru olkapäällä kehottaa hankkimaan, mut silti.. ei tohi vielä..

    luistoestoko se nuin kivasti vilkuttaa sielä joulutunnelmaa..?
    Viimeksi muokannut: XX-xenon; 30.12.2014 klo 18:56.
    '99 R1, '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander ja '89 W124.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    5 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  15. #15
    Ei muista ennää, missä tapahtui viimeksi ja mitä, mutta paikataan turinoita sitten perästä päin...

    Nyt kuitenkin Kaamasessa saunomassa ja takkatulen loimutusta ihmettelemässä ?
    Takapuoli hellänä, ei palovammoja tiättävästi, mutta nuo kuumat/kylymät hetket yhdesä tärinäraitiojen kanssa panee ikävöimää nyt ihan tosissaan Gesssun satulapehmusteita! Iltasanomat kun kaksinkerroinkin on aikas heikkoa tekstiä....

    Tänään tapahtunutta: Porukat tiätty ihmettelee huuruksen suunnistus- ja navigointitaitoja, kun piti olla sen 180' astetta toisessa suunnassa, mitä tapahtui ja miksi? Noo, se lumisae, joka oli ennustettu saapuvaksi tälle päivää sinne Alattion vuonoille, se hiukkasen aikastui...Eli illalla oli aikomus kaasutella sinne meren rantaan jo yöksi, vaan het Hetan jälkee alko tulemaan sitä lumeräipettä, eikä ihan "hiukan".....Noo, Galdotievan tutut mökit tuli siinä sitten vastaan sopivasti, ja vaikka eräs soma saamen tyttönen yritti vängätä jatkamaan Koutokeinoon, met pidimme kaasukäet ja päämme kirkkaana, eli paikoilleen jäimme sinne vain..

    No sit aamusta ei temperaturet olleet enää ongelma, (vain -8ć), mut se lumisade, sitä alkoi taas het herötyksen jälkeenm, eli 07:15 ja sen tunnin verran kesti ohjastella norweegian rajalle, jonne oli matkaan about 22km.....joten tuosta jos saitte jotain kuvaa
    Ei ollut aura-autoja, ei muutakaan liikennettä, vain kaksi "kurssilaista", eli kun ei ollut muuta hommaa siinä satulasa, niin samalla kun Gessumme "yritti" viedä meitä kohti Koutokeinoa, niin otimme sitten Raskaasti matkavarusteilla lastatun, raskaan talviajomatkapyörän, käsittely & kurssitarjottimen eri rastiaiheita käyttöömme.. Niistä muutamia mainitakseni:

    - Pimeäajo kurssi 16, 17, 22c, 25d, 25e ja 25f.
    - Vastatuuliajo kurssi 6, 7, 12 väliin jätettiin 13 ja 14 koska tuuli lännen suunnasta.
    - Mittarinäkyvyysajo kurssi 8c, 8e sekä 9a.
    -"Lakana-ajokurssi" 12, ja 18 (mukana tällöin myös täysperävaunuyhdistelmät)
    - Etusen pidon - ja hallinnan menetys hallitusti, osat 8, 9d, 10a, 10b sekä 10c



    Huomiseksi jätimme suosiolla;:
    - Tiealueen ulkopuolle, kiinni juuttuneen moottoripyörän takaisin tieuralle saattaminen, sekä
    - Syvälumiohjastusajo

    Lyhysti vielä sen verran mitä Koutokeinon jälkeen tapahtui: Otimme, (laadimme) Plan B:n käyttöömme, koska norweegian alueella on todellinen lumimyrsky nyt päällä! Eli Lofoottien alueelta lähestyy "Monsen"-nimiseksi myrskyksi nimetty lumialue, joten esim Altaan oli täksi päiväksi luvattu 250mm sadetta, joko lumena vastaasti RIITTÄÄ ! Kvaenangsfjellet tod.näköisesti suljettiin kaiketi jo aamulla, ja kun siellä Lofooteilla on kyliä motissa, lumivyöryvaroitukset päällä, ja teitä poikki, niin kaiketi sitä näin kun ikää tulee, on jotenkin alkanut vähän araksi, joten otimme sitten ensimmäisestä risteyksestä suunnan Karasjoelle, etenkin, kun Statoil-huoltamon kassa sekä heti kohta pihalla juttelemaan tullut Saamen miäs, molemmat varoittivat meitä ajamasta Altaan, koska siellä oli surkea, huono ja kamala sää!, Helppoahan se meän oli näin vaihtaa suuntaa, kun mikhään pakko se ei ollut tuonne tälläkertaa mennä.......

    Tässä video päivästä!

    jatkuu...
    jatrkuu...
    Viimeksi muokannut: MrNixi; 04.01.2015 klo 18:10. Syy: päivitetty videoita
  16. #16
    Katteeks käy...
    Suzuki GSF 1200S Bandit, Oilon senior
  17. #17
    Tämän päivän aiheita

    Pimmeen ajon kurssitarjotimelta.

  18. #18
  19. #19
    Kovat ovat olosuhteet, mutta vielä tiukemmat ovat kurssilaiset!
    R1200GS, F700GS
  20. #20
    Eip käy katteeks.

    Nyt kysythän stää . . . kykyä. ( = koulutus + kokemus + soveltamistaito ).

    Turvallisiin kulkemisiin
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  21. #21
    Lainaa Tigerbalm kirjoitti Katso viesti
    Kovat ovat olosuhteet, mutta vielä tiukemmat ovat kurssilaiset!
    Jovvain, vaan emmä met mithän tiukkoja kurssilaisia ole, ko eihän meilä ole ees avokypärää, niiko joillain kovilla kundeilla !

    Ja tänks taas EsosRS....lupsakaksi keliksi män, sateetonta ja alle -7ǵraatia, eikä siten lainkhan ennää jäänmuodostusta!
  22. #22
    tuli mieleen kun alkaa tää vuos olla paketissa... tai siis ajokausi... ni mitehä paljo huurus ehti ohjastamaan tällä kaudella?
    täällä senku ihmetellään kotisohvalla ja kaasukäsikin on kipsissä, ni eipä harmita vaikkei oo piikkipyörää toho papattimeen...

    Terveisiä jsp:ltä
  23. #23
    Lainaa jiipekki kirjoitti Katso viesti
    tuli mieleen kun alkaa tää vuos olla paketissa... tai siis ajokausi... ni mitehä paljo huurus ehti ohjastamaan tällä kaudella?
    Kiitos Jsp:n terkuista, pectoraalista varmaan määrättiin ja koopeetä tiätty !

    Hmm, "kausi".....en vain oikein hahmota tuota, mutta jos tarkoitat vuoden almanakan lehtiä, niin vaikia on tuota sanoa jotta paljonko? Syystä että "laivueessa" on 4 kulkinetta, joita kelien ja tarpeen mukaan vaihdellaa, toki kaikki ovat vakuutuksessa "round year" tai ainakin "stand by", eli hälytysvalmius on päällä koko ajan.

    No sitten kun kavereiden pyöriä tulee ulkoilutettua, ( tänä vuonna ~10tkm ), ja samoin kuin vuokrapyöriäkin, ei nuita km:ä millään ota selvää -ja toisaalta, miksi pitäisikään? Alkuaikoina tuli tiätysti jotain kirjanpitoa ajokilometreistä pidettyäkin, mutta muistan vain sen vuoden -98, kun sen aloittelin jo maaliskuussa jolloin lumisateessa ohjastelin Stavangeriin telttailemaan ja viimeisen reissun joskus lokakuussa, niin tuonna vuonna km:t olivat 36.000, jolloin jopa voitin erään "Fair Play" -kisankin ja sain jopa 300mk:n pa.lahjakortin. Nämä km:t tuli kahdella pärrällä tosin, (DR750, sekä DR800).

    Että nyt jos sitten nämä muutkin kk;t ynnäilee mukaan, niin ei kai nuita km:jä siltikään tule kuin jokunen 40-50km?







    Mutta tapahtumaraporttia tästäkin päivästä:
    Herran armosta, pääsimme sitten sieltä Karigasniemen- lumiväylän "kurssikeskuksesta", Kaamasen Jokitörmän "Tapio" -mökin kautta viimein takaisin tien päälle. Lähdössä tosin ei suotta kiirehditty, kun mitään "hopsua" ei meillä mihinkään ollut, paitti mr Nixin työvelvoitteet kutsuu huomenna, (torstaina). Annettiin aamun valostua ihan rauhassa. Lumilinkokin kävi sopivasti avaamassa meille tien siihen Kaamasen päätielle, jes ! Tämä "Tapio"-mökki muuten sijaitsee aivan siinä Kaamasen sodanaikaisen, niksmannien lentokentän vieressä, paikassa jossa on mm Lapin sodan muistomerkkikin, eli jos tuota kenttää ja sen tst-varustuksia, suoja-asemia, jne. joku haluaa tsiigailla paremmin, niin tuosta olisi hyvä lähteä kävelykierroksille. Kesäkuun Atlantinvalli Jutauksen starttipäivää edeltävänä päivänä, tuolla kaiketi on aikaa myös piipahtaa, jos vain halukkaita riittää...?







    Avaimen palautuksen jälkeen, suoritettiin vain hyvin mieto kaasunavaus, heti kohta sen Näätämön tienristeyksen jälkeen, kelien ollessa kerrassaan ihanteelliset! Aura-auto oli käynyt jo aamuvarhain, mitään uutta ei satanut ja mikä parasta, temperaturet olivat -7´c ___ -11´c välillä koko matkan ajan, aina tänne Kemiin, jossa nyt tätä naputtelen hotelli Palomestarissa. (juu, saunottu ja syöty on jo hyvissä ajoin, eli klo 19:22 kirjauduin sisälle.)

    Yhdellä istumalla, painelimme Inarin ohitte, muutamia poroja himmaten, ja olihan se edellisen päivän lumisade vienyt näköjään useita kotiloita tien penkoille ja jopa kokonaan tieltä uloskin, kun oli tullut noita tuoreita ulosajojälkiä tien molemmin puolin!
    Aika mutkainenhan tuo on, tuo Inari - Ivalo väli kesäisinkin, että tankoa saapi kääntää ihan tosissaan, jos esim Karhunpesänkiven kohdilla meinaa vaikkapa sen 90km/h päästelllä! No sitten ennen Ivaloa, niissä mukavissa ja suhteellisen pitkissä ylämäissä, lentelivät ne eilen illalla, runkoon, vanteisiin, perään, sivulaukkuihin, jne. kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kertyneet jäät vauhdissa ja tärinässä huis ties ja minne! Voisin jopa väittää, että painonvähennyksen huomasi vauhdissa !


    Ei vaappuneet enää vanteetkaan, kun valkoisten "kuorien" alta kuoriintui näin ulos kaksi Gessua! Eikähän siinä sitten mennyt pitkään, kun Inarinjärveltä tie lähtee nousemaan vaaranlakien kautta kohti Ivaloa, niin mikäs siinä oli päästellä jo aikas melkoisia "kesänoppeuksia" Mahtavaa fiiilistä!, yksikään kotilo ei enää ohitellut meitä, vaan nyt jo ne takana tulleetkin jäivät sinne kauas taakse vetämiimme jäähileverhoihin! Takunen piti hyvin, vaikka toki yli satasen nopeuksissa, raskaalla kuormalla ja vielä ylämäkeen tuntuikin, että koko ajan se vain lyö suttua. Hyä oli nyt matkamiähen kaasutella menemään!

    Ivalossa Nixi ajoi rinnalle ja halusi ABC:lle tankkaamaan. OK, ja kiersimme liikenneympyrästä mittareille, kun sitten jo taas, "hohhoijjaa", ..eikö siihen taas tullut jokin pariskunta Tabletteineen kuvaamaan joka suunnalta ja tekemään ne vakiokyssärit, mistä- minne- miten- miksi- jne ?... Ja vaikka itse en nyt edes tankannut. No tilanteen rauhottua, tuli siihen kelkkamieskin, ja ennen kuin se ennätti ottamaan edes kypäräänsä pois päästään, astelimpa hemmon viereen ja nyt vuorostaan itse pääsin kysymään: "Eikösevain ole kylmä ajella?" Itseltä kysyy usein melkoista kykyä pitää pokka, kun jo etukäteen tiedän, miten huvittuneita vastauksia niitä sitten kuulee, ja etenkin, kun naamavärkistä näkee kun ovat ihan "hoo-Moilasena", että mitenkäs tässä näin pääsi käymään?

    Aikoinaan, kun olen itse niin monesti tämän saman kysymyksen kuullut kelkkaohjastajilta, niin nykyään olen jo nopeampi. Ja arvatkaa vain, kuinka monelle kelkkakuskille tälläkin reissullta tämän saman kyssärin olin jo esittänyt.
    Ja sitten jos vielä väittävät, että mp:llä ajo olisi kylmempää, alan hypistelemään takkini alta roikkuvaa sähkötöpseliä, niin sitten yleensä päädymmekin samaan mielipiteeseen....



    Lähdettiin sitten kohti Saariselkää. Ivalon keskusta loisti jouluvalojensa kanssa kilpaa tyhjyyttään, joka pian jäikin sitten vain peileistä katsottavaksi. Nixi otti nyt vetovastuun, ja kohta jo alkoivat kutakuinkin "kesänopeudet". Pidin sopivaa matkaväliä taaempana, josko siihen jokin kotilo haluaisi tulla väliin, vaan eipä pystyneet, koska Nixi laittoi nyt kierroksia boxeriin. Olimme sopineet että minä vuorostaan tankkaisin Saariselällä, joten kun edessämme taivaanrannassa alkoi taivas upeasti aamu-punertamaan ja kun saavuimme sopivasti "magneettimäelle", jäin huipulle hetkiseksi kuvaamaan taivaanrannassa näkyvää Kaunispään huippua, Nixin kaasutellessa jo alempana kaukaisuudessa jäähilepilveä perässään vetäen. Tapaisimme alempana, Nesteen huoltamolla kahffeella, jonne kohta tulisin perässä.

    Kamera sivulaukkuun ja sitten perään. Ja alempana sitten siihen Nesteen risteykseen nastat ropisten tullessani, alkoikin etunen taas muistuttumaan olemassaolostaan, nimittäin "TAASKO" se oli tyhjentynyt`? Huoltamon pikkutiellä, etunen alkoi vempuloimaan siihen mallin, että tankkauksella ei ollutkaan nyt kiirus, vaan ensin katsottiin etusen paineita....Ei kai se taas ole alkanu vuotamaan? Letkumittari antoi alle 1.2:n paineet, joiden piti olla kyllä lähempänä kahta, eikä nyt ollut enää pakkastakaan kuin muutamia asteita? Tiedän toki, ettei näihin huoltamomittareihin aina ole luottamista, mutta jotain suuntaa ne pitäs kyllä antaa. Laitoin sen tasan 2k:n paineisiin, ja sitten menin Nixin kanssa sisälle tilaamaan jotain "harhautusta", koska eihän näistä tavernoista mitään oikiaa ruokaa saa.

    Kaksi kasvihampurilaista sai nyt luvan kelvata, kun ruokaa ei ollut saatavilla. Seuraavan nykäys ja kelkkasaappaiden alaspudotus jalkatapeilta tehtäisiin Soankylässä. Mutta tsiigataan vielä kerran se etusen paine - ja nyt omalla, tarkalla mittarillani!

    Nou hätä, eli letkumittari oli vain näyttänyt liian pientä arvoa, joten nyt vastaavasti sain laskea jo enimpiä paineita ulos. Tuo etusen vempulointi oli siis pelkästään eilisen, tuoreen lumen aiheuttamaa epätasaisuutta, kun auran jäljiltä jää aina uutta lunta niiden vanhojen, entisten kuoppien sisään ja jotka sitten pyörä tunnistaa outoina ja epänormaalina käyttäytymisenä.
    Toki, jos vuoto olisi nyt uusinut, olihan minulla se paikkapullo edelleen puolillaan, sekä olimpa vielä Muonion SEO:lta Nixiä odottaessani ostanut uudenkin. Koska toimihan tuo pakkasellakin, tai ainakin tuo CRC-merkkinen.

    Piuhat taas ohjastajiin kiinni ja visiirit silmille. Takaisin päätielle ja sitten hieman reilumpi "kaasunavaus", koska nyt olin itse kärjessä. Tosin, omalla Gessullani en vieläkään saa täyttä kaasua käyttää kuin hetkellisesti, sillä mittarissani kun on vasta 80325km. Tuokin lukema nyt seistä jäpitti paikoillaan, kun edelleenkään se ei toiminut. Mittarivaijerihan napsahti -29´c: pakkasessa katki siellä Kemijärven ja Sodankylän puolessa välin. Mutta Nixi olisi täyttä kaasua jo voinut käyttää, koska hänen Adventurellaan oli ohjastettu jo tuo satatuhatta rikki, jonka jälkeen, lupa yhtämittaiseen täyskaasuun tehdas antaa.

    Kierrolukumittarini mukaan, Kiilopää sekä Laanila ylitettiin n 4200 rpm:n kierrosalueilla. Muistini mukaan, maanopeus olisi silloin kutakuinkin reilut 85km/h.... Ja sitten, kun tultiin niille Purmukan ja Tankavaaran viivasuorille, niin kierrosluku saattoi käydä jo 4500 rpm:n tuntumassa. Olipa vain soma ajella tyhjillä teillä! Eipä ollut asuntovaunua, turistibussia, linjabiiliä, hinaajaa, yms. turistihotellia, eikä muutakaan savuttajaa edessä matelemassa, mitä kesä- heinäkuussa täällä joutuisi jatkuvalla syötöllä ohittelemaan! Lumipenkkojen syvyyskin takasi nyt sen, että vauhtia sai pitää huoletta koska ne muutamat poroset joita matkallamme Saariselän jälkeen näimme, eivät pystyisi mitään tekemään, kun boxereiden pauke mäni jo ohitte lumipölly-jäähileen vain ilmassa leijailen ! Liikkuva poliisi on lakkautettu, ja se oikea poliisi, niitä täällä seuduin näkee nykyään vain tv-sarjoissa.

    Tässä ja nyt olivat ne ajofiilikset viimeistään, mitä täältä olimme tulleet hakemaan! Valoisaa olisi vielä pari - kolme varttia jäljellä, joten silläkin tässä oli nyt "tuli takapuolen alla", tai ainakin siltä se taas minusta tuntui, kun olin kytkenyt uudestaan penkinlämmittimen päälle! Valoisalla kannattaisi ajella hieman reilumpaa nopeutta, jotta matka joutuisi, siten kaikki pysähtymisetkin jätettiin toisille tielläliikkujille. Olkoonkin, että Nesteeltä oli ottanut mukaani porontaljan ja kankkuni väliin, venäjänkielisiä Saariselän sanomia ison nipun, jotka tosin jossain Vuotson lentokentän kohdilla olivat lennelleet lentolehtisten tapaan tykkykuusien oksille ja penkoille.... näin tapauksen ainoan silminnäkijän, eli Nixin kertoman mukaan...jatkuu
    Viimeksi muokannut: mchuurre; 03.01.2015 klo 13:34.
  24. #24
    Alkuaikoina tuli tiätysti jotain kirjanpitoa ajokilometreistä pidettyäkin, mutta muistan vain sen vuoden -98, kun sen aloittelin jo maaliskuussa jolloin lumisateessa ohjastelin Stavangeriin telttailemaan ja viimeisen reissun joskus lokakuussa, niin tuonna vuonna km:t olivat 36.000, jolloin jopa voitin erään "Fair Play" -kisankin ja sain jopa 300mk:n pa.lahjakortin. Nämä km:t tuli kahdella pärrällä tosin, (DR750, sekä DR800).

    Oliskos sinulla muuten jossain kirjahyllyn nurkalla tuolle kyseiselle "Fair Play" kiertopalkintopytylle vielä tilaa?

    Joskus vaan oli sen pytyn nykyisen "haltijan/omistajan " kanssa siitä puhetta, niin joutaisi välillä vaikka sinunkin hyllyn nurkalle, kun se nimikin siinä on kerran valmiina jo ennestään.

    Ja kaikille Hyvää Uutta Vuotta 2015.
  25. #25
    Menikö se keli liian kirkkaaksi vuoden pimeimpään ajoon, kun huurusukko jäi taipalleelle?
  26. #26
    Lainaa avanoma kirjoitti Katso viesti

    ..Oliskos sinulla muuten jossain kirjahyllyn nurkalla tuolle kyseiselle "Fair Play" kiertopalkintopytylle vielä tilaa?

    Joskus vaan oli sen pytyn nykyisen "haltijan/omistajan " kanssa siitä puhetta, niin joutaisi välillä vaikka sinunkin hyllyn nurkalle, kun se nimikin siinä on kerran valmiina jo ennestään.

    Ja kaikille Hyvää Uutta Vuotta 2015.
    Kiitosta vain tarjouksesta, mut ei taida olla tuolle "käyttöä"

    mek:lle, kiitos vain "jännityksen" ylläpidosta, mutta eilisestä lähtien on täällä tukikohdassa pyöritty. Avannon kautta olikin hyä reissu päättää ja Temmeksestä asti vesi-, loska-, ja suolaroiskeissa. Arvatkaapa vain, olikos kelkkakengän varret vedenpitävät, kun ovat vartavasten pakkaseen suunniteltu !

    Kuvia lisätty päiväraportteihin ja uusiakin tulee.....


    Tunnistustehtävä: pyörämerkki ja malli ?
  27. #27
    Miksi nelostietä suolan seassa? Oisit ajanut Temmeksestä Mankilan ja Karhukankaan kautta Haapavedelle, sitten Haapajärvi - Lesti -Kivijärvi jne...
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  28. #28
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Miksi nelostietä suolan seassa? Oisit ajanut Temmeksestä Mankilan ja Karhukankaan kautta Haapavedelle, sitten Haapajärvi - Lesti -Kivijärvi jne...
    Uskotko, jos sanon että: "no net eläkeläisten kiireet!"
  29. #29
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    kiitosta vain tarjouksesta, mut ei taida olla tuolle "käyttöä"

    Mek:lle, kiitos vain "jännityksen" ylläpidosta, mutta eilisestä lähtien on täällä tukikohdassa pyöritty. Avannon kautta olikin hyä reissu päättää ja temmeksestä asti vesi-, loska-, ja suolaroiskeissa. Arvatkaapa vain, olikos kelkkakengän varret vedenpitävät, kun ovat vartavasten pakkaseen suunniteltu !

    kuvia lisätty päiväraportteihin ja uusiakin tulee.....


    tunnistustehtävä: Pyörämerkki ja malli ?
    :d
    bmw r1150gs ? Järjestelmä muokkaa 'väkisin' isot kirjaimet . . . pieniksi ?
    BMW R1100RS -93 ex, K1100LTSE -95 ex.
  30.  
  31. #30
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    thumbup:[/B]
    Tunnistustehtävä: pyörämerkki ja malli ?[/B]
    Taitaa olla tarinan toisen sankarin pyörä. Eli BMW 1200 GSA?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen