Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 70:sta
  1. #31
    Varsin moni näyttää hehkuttavan tuota eurooppaa. Mulla on nyt kahtena kesänä ollut itselle isompi mp reissu takana ja suuntana on ollut näin aluksi pohjoinen. Ensimmäisenä pidempänä reissuna 2013 oli Helsingistä Levin korkeudelle ja Kalajoen kautta takaisin. Vähän otin tuntumaa mopolla reissaamiseen. Tänä kesänä kävin sitten Lofoottien päässä kääntymässä ja Kilpisjärven kautta takaisin. Ensi kesän reissun ajattelin tehdä vielä samaan tyyliin, eli suomea kierrellen ja pohjoiseen. Näin siis alkuunsa reissaten tuo riittää hyvin itelle.

    Oma reissaamisen suunnittelu sisältää muutakin kuin pelkkää ajamista. Eli vähän yhdistän huvia ja hyötyäkin. Esimerkiksi tämän kesän 15 päivän kestoisella reissulla niiden norminähtävyyksien lisäksi käytin muutaman päivän Levillä lomailuun koska pidän paikasta kesällä ja tapasin sukulaisia ja kävin tiluksia katsomassa vuokramaasturilla ja poikkesin takaisin tullessa kaverin mökillä jyskälän rallia katsomaan jne. Tykkään tuollaisesta hotelli ja kylpylämatkailusta, niin matkan suunnan määrää enempi kohteet kuin mutkapätkät itsessään.

    Yllä oleva siis näin vielä mp aloittelijan näkökulmasta tällä hetkellä.
  2. #32
    Lainaa Indy kirjoitti Katso viesti
    ... olen aika oldschool - henkinen motoristi. Paperikartta ja termarissa eväät. Nuotio rannalle ja teltta viereen ja pari huikkaa viskiä fiilistellen.
    Kuulostaa tosi hyvältä ! Ehdottaisin kuitenkin vielä harkitsemaan tuota navin hankintaa. Se on nimittäin minusta paras hankinta mopomatkailua ajatellen mitä itse olen tehnyt. No kännynavikin varmaan käy jos sen saa jotenkin viriteltyä sateenpitävään suojaan ja näkyville. Ilman navia joutuu nimittäin yleensä tyytymään pääteihin ja ainakin hotskien etsintä on yhtä tuskaa. Paperikartta tietysti myös reittisuunnittelua varten mukaan. Tämä pätee erityisesti kun eksyy mannereuroopan puolelle ja isompiin kaupunkeihin.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  3. #33
    Lainaa Pete2 kirjoitti Katso viesti
    Kuulostaa tosi hyvältä ! Ehdottaisin kuitenkin vielä harkitsemaan tuota navin hankintaa. Se on nimittäin minusta paras hankinta mopomatkailua ajatellen mitä itse olen tehnyt. No kännynavikin varmaan käy jos sen saa jotenkin viriteltyä sateenpitävään suojaan ja näkyville. Ilman navia joutuu nimittäin yleensä tyytymään pääteihin ja ainakin hotskien etsintä on yhtä tuskaa. Paperikartta tietysti myös reittisuunnittelua varten mukaan. Tämä pätee erityisesti kun eksyy mannereuroopan puolelle ja isompiin kaupunkeihin.
    Komppaan navin hankintaa. Pohjoisessa sitä ei niin tartte kuin teitä ja liikennettä on vähän. Keski-Euroopassa on tilanne tykkänään toinen. Ei ole herkkua arpoa ankarassa ruuhkaliikenteessä risteyksiä, etenkin jos sattuu satamaan.

    Etelässä ole noita rantoja ja nuotiopaikkojakaan samaan malliin kuin pohjoisessa. Mukava gasthauskin on paljon helpompi löytää kuin leirintäalue, joten minusta on turha kuskata telttaa. Eri genren reissuja siis.

    Joka tapauksessa navin kanssa on huoletonta päästellä minne mieli tekee. Itse en enää lähde ilman navia reissuun, vaikka karttaa osaankin lukea.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  4. #34
    Juurikin näin. Tein kuukausi sitten Barcelonan reissun, jossa pyörä oli kaksi päivää. Toisena navi ei ollut yhteistyökykyinen ja se menikin hiukkasen penkin alle. Neliömetrin kokoinen kartta ulkoilmassa ilman karttalaukkua on haastavaa. Ja lisää haastetta tulee kun yrittää löytää hotellia isommasta kaupungista, jonne on lykätty paljon yksisuuntaisia katuja. Tienvarsi telttapaikka lienee helpompaa löytää.
  5. #35
    Lainaa Indy kirjoitti Katso viesti
    Kiitos kaikille kommenteista! Tänään on ollut google maps todella kovassa käytössä. 2007 Bonnella ollaan liikenteessä ja olen aika oldschool - henkinen motoristi. Paperikartta ja termarissa eväät. Nuotio rannalle ja teltta viereen ja pari huikkaa viskiä fiilistellen.
    Noista navin eri funktioista on aiemminkin ollut puhetta ja kantaa on otettu suuntaan jos
    toiseen perinteisesti.... eli vähintään 120%:sti..

    Eiköhän tuonkin, ihan hyvän ja monikäyttöisen keksinnön suhteen, mennä osimoilleen näin....
    että siinäkään ei kannata tuijottaa "yhteen pisteeseen"..... Ei vaikka olisi mykkä ja vittua siinä sitten.....

    Kovin helposti menee siihen, (jos ei ole syvällisemmin asiaan vihkiytynyt harrastaja) että
    käytössä olevilla asetuksilla oikaistaan kylissä baarin takaoven kautta, keittiön läpi,
    baaritiskin ja pullohyllyn välistä.... juu, lyhintä reittiä , ei välttämättä fiksuinta.

    Kaupungeissa kyllä jonkin määrätyn osoitteen löytymiseen tuo navi on ihan lyömätön keksintö.

    Se omasta mielestä mukavin juttu navin kanssa, ihan vanhanliiton meiningilläkin, on sen
    käyttö "kartturina", eli ei niinkään reitin opastajana.

    Tuolla muualla on aiemmin todettu lakonisesti, että henki olisi mennyt moneen kertaan
    jos olis vetäny navin mukaan mutkiin...... No joo .

    Sillee 120%:sti taas TÄYSIIIIIIII ja yhteen pilkkuun tuijottaen .

    Loppuu reissu kuin reissu kohtalaisen lyhyeen jos tuolla taktiikalla koittaa vedellä useamman viikon.....
    ihan sama vaikka vetelee kuivia veskissä. Ennen maalia lähtee nahat ja tulehdus hoitaa loput .

    Fiksusti ja kohtuuden rajoissa, navin käyttö "kartturina" tuo ajoon todella mukavasti
    lisää jouheutta ja rentoutta. Pitkiä päiviä oudoilla teillä ajellessa jää puseroon ihan eri tavalla
    paukkua vielä iltapuhteisiin.

    Sama se on kaiken, sinällään hienon ja paljon mahdollistavan tekniikan kanssa.

    Sitä kannataa käyttää juuri siten ja niin paljon kuin itse näkee hyväksi.
    Ihan sama mitä kaikkea mahdollista muut tekee, tai kuinka hyvin he
    hyödyntävät kaikkia mahdollisuuksia.

    Ei tuossakaan ole vain "kaikki tai ei mitään" ainoina "oikeina" tapoina.

    Voihan sitä ihan rauhassa lähteä vaikka siitä, että himassa ei mene "oikein" paskallekaan jos
    siinä ei geokätköile navin kanssa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #36
    en minä ainakaan ilman navia enää pitemmille reissuille lähde, sen verran käytännöllinen vekotin. ja jos hankinnassa, niin isolla näytöllä kunnon vehje, niin kestää käytössä. omakin on muutamaan otteeseen lentänyt mistä milloinkin ja vielä ehjänä, eikä helise turhia. tosin kartta löytyy sivulaukusta edelleen varalta. kylillä hotellit jne on sitten helppo navilla etsiä, jos ei muuten niin wifillä jossain kahvilassa osoite netistä, jos ei navin tiedoissa ole valmiina.

    mut rauhassa kannattaa reissu suunnitella, tältä foorumilta siihen varmasti apuja löytyypi. kokemusta on.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  7. #37
    Antakaa miehen tehhä reissu luomuna jos hän niin tahtoo. Kyllä siinä oppii tuntemaan tarviisko seuraavalle matkalle sit navin kuiteskin vai ei. On siitä kiistatonta hyötyä mutta ilmankin pärjää, erityisesti harvemmin asutuilla seuduilla, eikä välttämättä rajoita pieniä teitä pois. Yksi vanhan liiton kikka vähentämään jatkuvaa kartankaivelutarvetta on tehdä ruutupaperille tankkilaukun päälle nuotit päivän reitistä. Siis tyyliin:
    - tie 7 Gol, pitkä siivu
    - 52 Hemsedal, läpi
    - E16 vasemmalle, Aurland
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  8. #38
    Ja jos on vähänkään muistia niin tietyn verran pystyy aina pänttäämään ulkoota, jonka jälkeen vaikka ottaapi tauon ja kattelee etiepäin.
    Tarkotus ei o mikään juupas eipäs-taistelun aikaansaanti, mutta henk.koht taas löydän vähemmän stressaavaks sen kun sitä navia ei ole ( joo mulla on myös navi ollut, ei vaan ollu käyttöä annoin pois), eipä
    tarvi sitä kytätä siinä. Ja kun ajaa ilman navia, yleensä oppii jotain ulkootaki. On töissäkin niin nähty että
    kun toiset ajelee navin kanssa, eipä ne ilman navia pois enää löydä. Vissi ero miten tie jää mieleen,
    kun ajaa navin tai kartan mukaan.
    Amerikkaa
  9. #39
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Asiasta en tiedä mitään, mutta lievästi epäilyttää että miten helppo niitä nuotioita/leirikaikkoja on tuolla alempana euroopassa viritellä. Eihän sitä notskia Suomessakaan saa tehdä ilman lupia vaikka jokamiehenoikeudet onki ja telttailla saa ellei ole jonkun takapihalla. Jotenkin on faktaan perustumaton tunne että tilanne olis aikalailla hankalampi vielä tuolla jossain…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #40
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    lievästi epäilyttää että miten helppo niitä nuotioita/leirikaikkoja on tuolla alempana euroopassa viritellä.
    Eihän nyt toki nuotiota. Lämmin ruoka tehdään keitimellä (trangia tms.) tai yösijaa edeltävän taajaman ravintolassa rahalla.

    Totta on että esim. Saksa on niin tiheään asuttu / viljelty, että maastoon leiriytyminen on hankalaa kun sopivan rauhaisan paikan löytäminen ei olekkaan kovin helppoa. Luonnonsuojelualueiden läpi menevien teiden varsilla kiellot leiriytymisestä Eli tuolla suunnalla lähes aina suunnattava suosiolla leirintäalueelle. Tarkoittaen että vaivattomampaa jättää leirikamat kokonaan himaan ja napata joku gasthaus tai zimmer frei lennosta.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  11. #41
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Yksi vanhan liiton kikka vähentämään jatkuvaa kartankaivelutarvetta on tehdä ruutupaperille tankkilaukun päälle nuotit päivän reitistä. Siis tyyliin:
    - tie 7 Gol, pitkä siivu
    - 52 Hemsedal, läpi
    - E16 vasemmalle, Aurland
    Tässä vielä parempi, näitä näki joskus ennen naviaikaa. Ehkä joku käyttää vieläkin road bookia

    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  12. #42
    Tuota... ihan tositapahtuma ja vieläpä Saksan isommilla laduilla .

    Kotilossa auki kolme eri mittakaavan karttaa, Garmin pelittää.....
    ja kuski repii pelipöksynsä.... MISSÄ VITUSSA ME OLLAAN!!!

    Siitä vierestä vaan ujosti, ihan tiekylttejä välillä vilkuillen, oli kuitenkin täysin kartalla.

    Siinä kohtaa vahvistui lopullisesti se ajatus, että tuolla liikkuminen saattaa kun saattaakin olla
    sujuvinta kun hieman hajauttaa navigointi- ja huomiointitaktiikkaa, sekä vaihtelee paikallisen
    tilanteen mukaan asioiden painopistettä.

    Toki, meillä jokaisella on "omanlaisensa pää" ja monelle on jo kaksikin liikkuvaa osaa liian hapokas
    kokonaisuus. Oikein jos satsaa, niin kykenee siihen legendaariseen "kolme työntöä ja tuijotus".....
    mutta siihenkin vain asia kerrallaan .

    Hieman ehkä keventäen ja karrikoiden.... noo, en tjiedä.

    Saattaa tuossa "huomioinnin hajauttamisessa" kuitenkin olla ideaakin .

    Navista vielä sen verran, että siihen rakoon kun sitä osiota sitten tarvitsee, se on aika laittamaton peli napsauttaa päälle.
    (vaikka tuollainen W-P:n kertoma setti)
    Muutoinhan sitä ei sitten tarvitse reissusskaan käyttää.... eli ellei tarvitse tai ei huvita.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #43
    Itse olen aina yksin reissanut Euroopan rundit "old skool" meiningillä teltta, viski & sikarit mukana. Muutamia vinkkejä:


    Joustava aikataulu. Ihan hyvä katella vähän paikoja ennakkoon missä olis siisti käydä, mutta ei sen tarkempia suunnitelmia. Puolet lomasta voi olla että vettä sataa kaatamalla ja silloin ei tee mieli ajaa. Tai löytyy joku todella mukava paikka missä haluaa viihtyä useamman päivänkin. Esimerkkinä oma ensimmäinen Euroopan reissu oli niin että: "4vk lomaa ja halu käydä Nordkapissa". Ajoin ylös Nordkappiin noin viikossa jonka jälkeen vielä päätin ajella vähän Ruotsia, sitten päädyin Tanskaa ja siitä Saksaan. Kävin vielä Hollantia ajelemassa ympäriinsä kunnes tulin lautalla takaisin Helsinkiin Saksasta. Noin 6000km tuli mittariin. Sain MP-kortin Kesäkuussa ja olin tuon lenkin vetässyt pari kuukautta myöhemmin Elokuussa, eikä mitään aikasempaa 2 pyörä kokemusta... järjellä ja maltilla pärjää.

    Paperikartta + ruutupaperi toimii loistavasti navigointiin noin 95% matkasta. Jos tarkoitus käydä isommissa kaupungeissa tai löytää joku tietty paikka niin Navi on suuuuri apu. Itselläni Lumia puhelin ajaa navigaattorin virkaa tiukoissa paikoissa. Esim viime kesänä Ateenan keskustassa pyöriessä paikat löytyi helposti Navin avustuksella. En voisi kuvitellakkaan paperikartan käyttöä ko. paikassa.

    Majapaikan löytäminen ei ole hankalaa, mutta jos haluaa vähän edullisempia/erikoisempia löytää niin tähän verraton apu on jonkin sortin Älypuhelin/Tabletti + kiinteä datapaketti ulkomaita varten (nykyisin löytyy!). Esim booking.com sivulle vain hakuun että "etsit majoitus 50km säteellä ja listaa edullisin ensin". Säästyy enemmän aikaa sille viskille, sikarille, ruualle ja seuraavan päivän seikkailujen suunnittelulle. Telttailu ulkomailla täytyy pääsääntöisesti hoitaa erikseen merkityillä alueilla, muuten tulee poliisi ja sakottaa.

    Vakuutukset kuntoon, että matka ei katkea! Itselläni ei ole tarpeeksi tietämystä että voisin pyöräni korjata tienpäällä. Puhumattakaan edes takanakin vaihdosta (kardaani custom). Tätä varten on hyvä selvittää oman vakuutusyhtiön kanssa mahdolliset lisäturvat ulkomaita varten ja ottaa ylös puhelinnumerot mihin soittaa jos pyörä jättää tienpäälle. Itselläni pienimpään Kaskoon kuuluu ulkomaanturva. Greencard on myös pakollinen joissain maissa eli se kannattaa vakuutusyhtiöstä tilata tarvittaessa.

    Jos Eräily on lähellä sydäntä niin oma suositus on Skandinavian vuoristo tai Karpaatit (Slovakia/Romania). Näissä on vielä sitä koskemattoman luonnon tuntua kun taas suurin osa esim Alpeista on vähän sellaista hienoa isoa teemapuistoa vaikka maisemat on kyllä muhkeat.
  14. #44
    Lainaa Fale kirjoitti Katso viesti
    Itse olen aina yksin reissanut Euroopan rundit "old skool" meiningillä teltta, viski & sikarit mukana.
    JESS
    Kaikki ei näemmä vieläkään ymmärrä että telttaa käytetään nykyisin enemmän muista syistä kuin rahan säästön takia. Tosin olen huomannut että aikaa tarvitaan enemmän kun alkaa nautiskella leirielämän tunnelmasta trangian ja teltan kera. Paljon nopeampaa ja joskus jopa halvempaa on kantaa ne laukut halpishotelliin ja syödä siellä alakerran ravintolassa (ja aamulla taas baanalle). Mutta parhaimmat muistot on kuitenkin niistä leirintäyöpymisistä. Aikaa pitää vain olla (ja tietysti haluakin) leirivehkeiden kanssa touhuamiseen. Ja kelit pitää olla kohdallaan, ei sitä sateella...
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  15. #45
    Lainaa Pete2 kirjoitti Katso viesti
    JESS
    Kaikki ei näemmä vieläkään ymmärrä että telttaa käytetään nykyisin enemmän muista syistä kuin rahan säästön takia. Tosin olen huomannut että aikaa tarvitaan enemmän kun alkaa nautiskella leirielämän tunnelmasta trangian ja teltan kera. Paljon nopeampaa ja joskus jopa halvempaa on kantaa ne laukut halpishotelliin ja syödä siellä alakerran ravintolassa (ja aamulla taas baanalle). Mutta parhaimmat muistot on kuitenkin niistä leirintäyöpymisistä. Aikaa pitää vain olla (ja tietysti haluakin) leirivehkeiden kanssa touhuamiseen. Ja kelit pitää olla kohdallaan, ei sitä sateella...
    Molemmissa on puolensa. Ajopäivän jälkeen kamat motelliin ja siitä paikalliseen pubiin parille on myös oikein mukava tapa majoittua!

    Itselläni on teltta mukana aurinkoisia ja lämpimiä kesäpäiviä varten. Etenkin kun löytyy telttailu mahdollisuus hienolta paikalta, mutta pääasiassa suosin motel/hostel + pub yhdistelmää nykyisin.
  16. #46
    Löytyyhän täältä hengenheimolaisia! Mulle prätkäily on ehkä enemmänkin "vain" kulkuväline seikkailuihin. Ehkä juontaa juurensa et olen teltta/makuupussi - reissuja tehnyt Lapissa ja Kainuussa, tosin kalavehkeiden kanssa. Toki vuosien varrella olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi mutta parhaimmaltahan se hotellihuone tuntuu parin makuupussiyön jälkeen

    Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on
    Lappi / Norja
    + maisemat
    + seikkailua
    + ihmiset
    + ruoka
    + mahdolliset kalastusmahdollisuudet
    - helvetin pitkä ajomatka läpi Suomen
    - prätkä junan kyytiin ainakin jompaan kumpaan suuntaan
    - tuttu ja turvallinen

    Baltia
    + lyhyt lauttamatka, nopeasti ns. reissun päälle
    + ihmiset
    + halpaa?
    + jotain uutta mitä en osaa vielä miettiä (baltian reissut rajoittuu tallinnaan ja yhteen narvan/sillamäen matkaan)
    - uskaltaako telttailla leirintäalueiden ulkopuolella
    - omat ennakkoluulot

    Älytön matkakuume...
    ...varsinkin kun katselee tällaisia fiilisvideoita https://www.youtube.com/watch?v=ipOE_RaSdUA
  17. #47
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Yksi vanhan liiton kikka vähentämään jatkuvaa kartankaivelutarvetta on tehdä ruutupaperille tankkilaukun päälle nuotit päivän reitistä. Siis tyyliin:
    - tie 7 Gol, pitkä siivu
    - 52 Hemsedal, läpi
    - E16 vasemmalle, Aurland
    Tällä keinolla ja tietysti hyvillä paperikartoilla, joista katsellaan aamulla, että mihinkähän suuntaan sitä tänään lähdettäis. Näillä on pärjätty useampi Euroopan turnee ilman mitään ongelmia tai eksymisiä. Tietty, jos jostain syystä on pakko mennä jonnekin suurkaupungin keskustaan ja siellä johonkin tiettyyn paikkaan, niin navista on silloin apua. Mutta muuten pärjää kyllä ihan luomuna.

    Pekka T
  18. #48
    Lainaa Indy kirjoitti Katso viesti
    Löytyyhän täältä hengenheimolaisia! Mulle prätkäily on ehkä enemmänkin "vain" kulkuväline seikkailuihin. Ehkä juontaa juurensa et olen teltta/makuupussi - reissuja tehnyt Lapissa ja Kainuussa, tosin kalavehkeiden kanssa. Toki vuosien varrella olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi mutta parhaimmaltahan se hotellihuone tuntuu parin makuupussiyön jälkeen

    Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on
    Lappi / Norja
    + maisemat
    + seikkailua
    + ihmiset
    + ruoka
    + mahdolliset kalastusmahdollisuudet
    - helvetin pitkä ajomatka läpi Suomen
    - prätkä junan kyytiin ainakin jompaan kumpaan suuntaan
    - tuttu ja turvallinen

    Älytön matkakuume...
    ...varsinkin kun katselee tällaisia fiilisvideoita https://www.youtube.com/watch?v=ipOE_RaSdUA
    Tuosta listasta voit pari ensimmäistä miinusta pyyhkäistä suoraan pois
    sillä paatilla yli Tukholman seudulle - takaisin.... ja pohjoisrajaksi
    Sundsvall-Trondheim.

    Tuon alapuolelle jäävä Ruotsi-Norja paketti hakee monimuotoisuudessaan aika kauan
    vertaistaan Skandeista.... varsinkin kilometritehokkuudessaan.

    Plussana vielä se, että "Mäntsälä" jää aika vähiin, kun ollaan hetimiten paatista
    rantautuessa ihan pelipaikoilla.... ja sama palatessa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #49
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Indy kirjoitti Katso viesti
    Löytyyhän täältä hengenheimolaisia! Mulle prätkäily on ehkä enemmänkin "vain" kulkuväline seikkailuihin. Ehkä juontaa juurensa et olen teltta/makuupussi - reissuja tehnyt Lapissa ja Kainuussa, tosin kalavehkeiden kanssa. Toki vuosien varrella olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi mutta parhaimmaltahan se hotellihuone tuntuu parin makuupussiyön jälkeen

    Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on
    Lappi / Norja
    + maisemat
    + seikkailua
    + ihmiset
    + ruoka
    + mahdolliset kalastusmahdollisuudet
    - helvetin pitkä ajomatka läpi Suomen
    - prätkä junan kyytiin ainakin jompaan kumpaan suuntaan
    - tuttu ja turvallinen

    Baltia
    + lyhyt lauttamatka, nopeasti ns. reissun päälle
    + ihmiset
    + halpaa?
    + jotain uutta mitä en osaa vielä miettiä (baltian reissut rajoittuu tallinnaan ja yhteen narvan/sillamäen matkaan)
    - uskaltaako telttailla leirintäalueiden ulkopuolella
    - omat ennakkoluulot

    Älytön matkakuume...
    ...varsinkin kun katselee tällaisia fiilisvideoita https://www.youtube.com/watch?v=ipOE_RaSdUA
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    Tuosta listasta voit pari ensimmäistä miinusta pyyhkäistä suoraan pois
    sillä paatilla yli Tukholman seudulle - takaisin.... ja pohjoisrajaksi
    Sundsvall-Trondheim.

    Tuon alapuolelle jäävä Ruotsi-Norja paketti hakee monimuotoisuudessaan aika kauan
    vertaistaan Skandeista.... varsinkin kilometritehokkuudessaan.

    Plussana vielä se, että "Mäntsälä" jää aika vähiin, kun ollaan hetimiten paatista
    rantautuessa ihan pelipaikoilla.... ja sama palatessa.
    Samaa mieltä Bonen kaa. Ja lisäisin viel et sen prätkä junaan voi unohtaa elleí oo miljonääri, VR:llä ku "osataan" hinnoittella, niil ku viel ei oo erikseen mp kuljetusta vaan veloittavat auton hinnan jos yleensä suostuvat ottaamaan edes kyytiin...

    Mut rohkeasti vain reissuun, jokainen reissaaja on joskus tehny "sen ensinmäisen reissun"
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  20. #50
    Vaikka on tullut jo toistakytä vuotta ajeltua, tein viime vuonna ekan "kunnon reissun" ulkomaille. Käytiin just Norskeissa Trondheimin alapuolta tutkaillen ja voin suositella lämpimästi . Täältä sai ihan korvaamattomia vnkkejä, missä kannattaa ajella ja lisäksi Norjassa on nykyään sellainen "Turistvägen" -systeemi, joita ajelemalla näkee hyviä mestoja, ns. "varma nakki" -reittejä. Norjassa pärjää ihan ok kartalla. Mulla oli käytettynä ostettu Garminin navi messissä; Motonetissä parikympillä ostetussa suojakuoressa ja kyllähän se kaupungeissa oli hyvä. Mutta muuten tuli katteltua enimmäkseen tangervolaukun päällä olevaa karttaa. Lisäksi Norskeissa on ihan edukkaasti mökkejä tarjolla joka kulmassa, joten jos telttailu alkaakin tökkimään, niin sekin on ihan hyvä ja tietyillä leirintäalueilla ihan yhtä karu vaihtoehto . Met mentiin Vaasasta yli ja tultiin Naantaliin. Toi Vaasan ylitys on näppärä, aion kyllä mennä siittä yli vastaisuudessakin, sopii mun pirtaan.
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  21. #51
    Komppaan marzaa ja lisään: "Kaikki syyt olla käymättä norwegiassa, ovat tekosyitä!"
  22. #52
    Kiitti vinkeistä!
    Laittakaas best of - vinkkejä Norjasta. Oon joskus aikoja sitten Lyngen, Alta, Hammerfest - reissun tehnyt autolla mut muuten ei oo tuttua. Oon kyllä nyt google maps - ajellut reittejä ja _erittäin_ hyvältä näyttää
  23. #53
    Moro, ohessa meidän kesän reissulta jonkunlainen kooste.

    https://www.youtube.com/watch?v=_B0q...1Okp49QxLRQqbg

    Keski ja etelä koluttiin.

    Mitä hintoihin tulee, niin rahaa meilä meni lähinnä bensaan, hotellit varattiin booking.com mobiilisovelluksella, haarukka oli 50€ -80€, halvimmilla mentiin. Ruokaa oli omaa mukana pussiruokaa, säilykettä lidlistä jne. Joskus pysähdyttiin joku hodari vetäseen.

    Ei se niin kallista näin ole norjassa käynti
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  24. #54
    Entäs jos pyörisi ihan vaan Suomessa. Ekaksi reissuksi on varmaan riittämiin näkemistä ja se kilometritehokkuus ainakin on huipussaan. Suuntaisi kokonaan eri kolkkaan missä tulee normaalisti pyörittyä. Tuota juutuubivideota kun katseli (oli kivan tuntuinen pätkä) niin tuli nimittäin mieleen taas se vanha totuus että tärkeämpi ei ole se kohde vaan se matka .
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  25. #55
    Ns. paksussa Norjassa kannattaa "eksyä" sivuun pääteiltä, eikä tarviste edes kinttupoluille mennä,
    kunhan ollaan pois turistilaumojen päävirrasta.

    Tuolla avautuu ihan "uusi maailma", jossa Suomalainen, etenkin jos vähänkään pystyy
    rantaruotsia taalaamaan, on käypää valuuttaa.... ja jos vielä ymmärtää hiemankaan
    mollata svedupettereitä.... .

    Nojoo... Mutta pointti on siinä, että tarjotaan käypästä, uudenkarheaa hirsimökkiä
    saunoineeen ja peleineen alle kämäisen hotellikämpän tai leirintäaluee mökkerön
    hintatason.....

    Vuonolle sattuessa isäntä ottaa mukaan / vie kalaan jne.

    Lukeminen kannattaa aina... ainakin vieraiden kielten.... vaikka vaan sen verran,
    että Norjassakin irtoaa jotain perusasioinnin.... "Intte eta, doka bara" lisäksi .

    Vakavammin.... Norja ja Norskit tarjoavat hienoja elämyksiä, kunhan
    ei täysin jäykin vartaloin pönöttele pitkin turistiuomaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  26. #56
    kyllähän norjastakin mutkapätkää löytyy ja paljon lyhyempi matka ajaa niille ku eurooppaan. geiranger oli siisti paikka, tosin turistirysähän se oli, mut mukava oli dalsnibballe ajella maisemia katsomaan.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  27. #57
    Noista threadeista voit aloitella reitinrakennusta:

    http://www.moottoripyora.org/keskust...eitti-Norjassa

    http://www.moottoripyora.org/keskust...jausehdotuksia

    Sivut:
    http://www.mattigronroos.fi/norjafaq.html

    Tuosta vaikka yksi blogi:
    http://lohjalines.blogspot.fi/

    Näitä löytyy huru mykke kun googlaat "moottoripyörällä norjaan" tms.

    Käy kurkkaamassa myös ORG!:n Matkakertomukset -osio!

    Ps. Indylle taitaa nousta niin kova reissukuume, että on talven kanssa kestämistä.....
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  28. #58
    Juu, tai sitten otat tästä ilmakuvat ja kartat käsittelyyn, niin voit tsiigailla telttapaikat valmiiksi!

    Niitä kun sielä riittää...ja riittää...ja ...
  29. #59
    No nyt on hyvä meininki! Kiitos kaikille ideoista
    Kyllä se ensimmäinen reissu on Norjaan. Onko noissa Ruotsin suurissa järvissä mitään nähtävää vs. esim Saimaa/Päijänne/Punkaharju jne? Lähinnä mietin, mihin suuntaan Tukholmasta olisi järkevää lähteä. Oslo ei juurikaan kiinnosta vaan enemmän nuo pikkukylät, maaseututiet, vuonot, laaksot..
  30.  
  31. #60
    Mistähän se Oslo aina pompahtaa.... tai no, siinä mielessä, että
    sitä ehkä pitää välttää .

    Aika mukavaa settiä on löytynyt kiipeilemällä Tukholmasta hieman sisään- ja ylöspäin....
    eikä pääsääntöisesti isoja valtaväyliä. Hienoa ja vaihtelevaa "järviruotsia".

    Sieltä Sundsvallin alapuolen korkeudelta sitten jostain Norjan puolelle ja maun mukaan alaspäin taittaen.

    Eteläisestä Norjasta voisi sitten vaikka Skiennin-Porsgrunnin kautta kiivetä Oslon alapuolelle ja
    ennen kaupunkia taittaa luvattuun maahan Ruattin pualelle.

    Siitä alaspäin länsirannikko on taas omanlaistaan ja varsin mukavaa seutua.

    "Suuret järvet" on varsin suuria , siis avonaisia ja sellaisenaan hieman erilaisia
    kuin meidän suuret järvemme.
    Ehkä lisää "uutta palikkaa" tulisi paremmin kieppaamalla ihan eteläisen kautta....
    vaikka Wallanderia moikkaamaan.

    Itäpuolta ylös tullessa löytyy sitten hinoa polveilevaa maisemaa ja mahtavia
    "maatila & BB-majoituksia" ilman ryöstömeininkiä.

    Kun vaan malttaa pysyä mahdollisimman hyvin pois niiltä valtaväylillä, ajettavaa ja
    nähtävää riittää ylös Tukholmaan saakka.

    Tuohon Trondheim-Sundsvall linjan alle saa tosiaan kolme viikkoa kulumaan
    todella hienoissa ja vaihtelivissa ympäristöissä.

    Itse asiassa... joka puolella on aika pitkälle mahdollista mennä
    varsin "erähenkisestikin" jos huvittaa.
    Toisaalta voi myös hieman eri tavoin asioita lähestyen mennä
    laadukkaisiin "valmiisiin pöytiin ja peteihin".

    Kunhan vaan säät suosii, aivan huippualue löytyy "noinkin läheltä"......
    ilman viikon Mäntsälää tai rekkakyytejä
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen