Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Hain keskusteluista aihetta työkalusarjat/hylsysarjat, vaan empä löytänyt oikein mitään.
    Pikkusarja 6-13mm on hommattu. Nyt on hakusessa noin 13 - 32 mm sarja. Mitä sarjoja kannattaisi harkita? Esim motonet myy Bahcolaista kuudenkympin luokkaa. Työkaveri tosin sanoi, että ovat kiinalaisia nykyisin. Onko alle satasella mitään, vai pitääkö säästää lisää. Omanarvontunnetta laskee häpeä hankkia sininen laatikko johon on painettu biltema (eikö noita voisi myydä bulkkina ;). Räikkä tuossa on kokoa 3/8 tai puolituumainen. Koolla ei tässäkään lienee väliä, toivoisin.
  2. #2
    Poistettu
    Lainaa WH314 kirjoitti Katso viesti
    Hain keskusteluista aihetta työkalusarjat/hylsysarjat, vaan empä löytänyt oikein mitään.
    Pikkusarja 6-13mm on hommattu. Nyt on hakusessa noin 13 - 32 mm sarja. Mitä sarjoja kannattaisi harkita? Esim motonet myy Bahcolaista kuudenkympin luokkaa. Työkaveri tosin sanoi, että ovat kiinalaisia nykyisin. Onko alle satasella mitään, vai pitääkö säästää lisää. Omanarvontunnetta laskee häpeä hankkia sininen laatikko johon on painettu biltema (eikö noita voisi myydä bulkkina ;). Räikkä tuossa on kokoa 3/8 tai puolituumainen. Koolla ei tässäkään lienee väliä, toivoisin.
    Ostin joskus vuonna 1999 tän sen aikaisen version. Silloin 10v takuulla. 15v aikana on kyllä kaikenlaista tarjoiltu pulttikoneesta lähtien noille hylsyille, räikkää käytetty vasarana ja vaikka mitä. Ainootakaan en oo saanu hajoomaan. Ei noilla respektiä saa, mutta käsittämättömän hyvä sarja.

    Joskus Transitiin vaihdoin mm talvirenkaita. Lopulta hylsyn ja vääntiön jatkona oli n 2m varsi ja minä hypin päässä. Ei hajonnu. Opinpa että ransussa on vääränkätiset kierteet toisella puolella autoa pyöränpulteissa. Millitolkulla muutamaa venytin
  3. #3
    Lainaa Raaseri kirjoitti Katso viesti
    Ei noilla respektiä saa, mutta käsittämättömän hyvä sarja.
    Itsellä 3/8 ja varttituumaisina samanlaiset sarjat, jo monta vuotta. Eipä noilla tosiaan respektiä tarvitse hakea, mutta hommat tulee tehtyä.
    Noh, katsoo mitä tahansa harrastefoorumia, niin eihän näillä halpiksilla missään mitään tee.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #4
    Mä olen saanut sellaisen käsityksen, että noita cromi-vanadium yms. perus hylsyjä ei kannata käyttää mutterimopon päässä, koska hajotessaan käyttäytyvät sirpalepommin tavoin.

    Itellä on seinällä bilteman työkaluja ja lähes kaikki ovat näitä 10v takuulla. Yhtään en ole autotallipuuhastelukäytössä joutunut palauttamaan. Myös muita työkaluja puuilosta k-rautaan löytyy. Mulle henkilökohtaisesti on aivan sama lukeeko työkalussa alpha tools, makita, bacho tai biltema. Se riittää, että työkalu toimii ja on mukava käyttää.

    Toki ammattilaitteet ovat asia erikseen, mutta harrastelijatasolta ainakin itse operoin.
    Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
    Kawasaki Z750R 2012 exä
  5. #5
    Silloin kun ne työkalut ei ole osana toimeentuloa, niin niiden ei tarvitse olla kullasta tehtyjä.
    Ihan perussettiä, ei siis halvin, mutta semmoinen, jolla on jonkinlainen takuu.
    Jos sieltä joku särkyy, niin se on vartin räikkä, millä on yritetty vaihtaa talvipyöriä siihen vääräkätiseen Transittiin...

    Itse olen suosinut ihan bilteman ja motonetin irtohylsyjä, kun ne on asuu tallin seinällä.
    Itsellä on käytössä vartti ja puolikas. Se 3/8 tuntuu jotenkin välimallilta.
  6. #6
    Pitää myös kehaista noita Bilteman 10v takuulla olevia sarjoja, joissa on kyllä hinta-laatusuhde varsin hyvin kohdallaan.

    Kaikenlaista noilla on puuhattu, mutta kovasta yrityksestä huolimatta mitään en ole vielä saanut hajalle.
  7. #7
    Täältäkin ääni bilteman 10-vuotis takuulla olevalle sarjalle. Enkä kyllä keksi että mitä tuossa nyt hävetä tarvii.
    990 Adventure '06
    EXC Racing 250 '06
  8. #8
    No, käytännössä varmaan kaikki alle ~250e/pikkusarja, ~10e/hylsy -tekeleet tulevat nykyään Aasiasta. Tuossa kategoriassa on oikeastaan aivan sama minkä valitsee, kaikki jotakuinkin ajavat asiansa ja merkistä on turha maksaa. Tyypillistä on, että ratsastetaan vanhalla brändillä (esim. tässäkin mainittu Bahco) kun oikeasti kaikki tuotetaan halpamaissa ja itse keskitytään lähinnä ylläpitämään logistiikkaa eli tuotantomaata ei mainita ihan yhtään missään.

    Seuraava taso on Itä-Eurooppa jossa on myöskin paljon alihankintaa; tunnukseomaista jälleen kerran tuotantomaan pimittäminen mutta sentään mainitaan, että Made in EU/EC. Laatu ihan ok. Hintaa aasialaisiin ehkä puolet enemmän, mutta silti puhutaan kympeistä per sarja.

    Lopuksi ovat ne tuotteet jossa valmistusmaa mainitaan ihan selvästi työkalussa itsessään (Saksa, Italia jne.) ja näissä hinta onkin jo kohdillaan. Omaa työkalukokoelmaa olen käytännössä enää näillä päivittänyt ja kyllä sen hinnan huomaa myös laadussa. Eivät ne nyt kultaa ole tai autuaaksi tee, mutta noiden jälkeen kun halppisvehkeitä käpistelee niin kyllä miettii miksei kerralla hommannut kunnon vehkeitä.

    Markalla saa markan vehkeen jne.
  9. #9
    Lainaa WH314 kirjoitti Katso viesti
    Räikkä tuossa on kokoa 3/8 tai puolituumainen. Koolla ei tässäkään lienee väliä, toivoisin.
    Koolla on hieman väliä, 3/8 vääntiöllä olevat ovat usein ohuempi seinämäisiä (siis hylsyt) ja näin ollen sopivat monesti ahtaampiin paikkoihin kuin 1/2 vääntiön hylsyt, oma valinta olisi juuri tuollainen 3/8 sarja jossa lyhyet ja pitkät hylsyt sekä esim irtotavarana ostetut 3/8 magn tulppahylsyt (nämäkin hoikempia kuin 1/2 versiot).
    Muista myös laadukkaat ruuvimeisselit/ kuusiokoloavaimet, huonoilla avaimilla nuljatut ruuvinkannat ovat rumia.
    Älä korjaa ehjää....
  10. #10
    Jotkut halpistyökalut ovat niin väljiä että pultti tai mutteri merkkaantuu. Jos siinä on joku pinnoite niin siltä kohtaa se on entinen. Ei hyvä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    Mopohommista en tiiä, mut autoa oon jo vuosikaudet ropannut tämmöisellä setillä http://www.ikh.fi/Kasityokalut/Hylsy...0_30kt_tid2206

    Vähän menee hylsysarja-aiheesta ohi mut mut.. Mukavasti löytyy kaikenlaista työkalua, ainoat puutteet mitä omassa käytössä olen huomannut on että sivuleikkurit ja vasara puuttuu. Räikkää olen toisinaan käyttänyt vasarana eikä ole toistaiseksi sekään hajonnut..


    Ainoa mitä olen tuosta sarjasta rikki saanut on tuo muovinen salkku, se ei kestänyt mönkijän takaralta putoamista vaan katkes saranoista. Sekä talttapää meisseli antautui kun murjoin sen vasaralla hakkaamalla pakoputken muhviliitokseen, eli ei voi työkaluja näistä syyttää
    Viimeksi muokannut: tuomaz-z1000; 04.11.2014 klo 10:55.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  12. #12
    IKH:n hylsysarja, vastaa tätä mutta oli silloin (n.10 vuotta sitten) jollain muulla merkillä.

    http://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tu...20_S_1_web.jpg

    Ihan ok satsi, ei vissiin ole mitään mennyt rikki. Olen sitten täydentänyt tuota Bilteman kamalla; pitkät hylsyt, torxit, kuusiokolohylsyt jne. Lisäksi on IKH:n räikkälenkkisarja, oli vähän arvokas, mutta käyttöä mopohommissa joka paikassa.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  13. #13
    Sitten kun hommaat, niin 6-kulmaiset ovat tukevampia ja parempia kuin 12-kulmaiset.
    Noi 12-kulmaiset vetää mutterin helpommin pyöreäksi eli sököksi.
    Pekka
  14. #14
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun hommaat, niin 6-kulmaiset ovat tukevampia ja parempia kuin 12-kulmaiset.
    Noi 12-kulmaiset vetää mutterin helpommin pyöreäksi eli sököksi.
    Harvinaisen totta. Räikän perässä ei pitäisi olla mitään syytä käyttää 12-kulmaisia, räikkämekanismillahan se sopiva asento haetaan.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  15. #15
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun hommaat, niin 6-kulmaiset ovat tukevampia ja parempia kuin 12-kulmaiset.
    Noi 12-kulmaiset vetää mutterin helpommin pyöreäksi eli sököksi.
    Samaa mieltä. Itse vielä uskon niihin, joissa on pyöristetyt kulmat. Silloin kun pultti/mutteri on jossain päälle 110Nm momentissa ja pultin kanta on 14mm, on jo oikeasti merkitystä sillä avaimella jolla tuota yrittää auki. Jollain 12-kulmaisella perushylsällä on kanta sorvattu hetkessä pyöreäksi.
    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Sitten jos on oma talli, niin ehdoton hankinta on työkaluvaunu - esim. tommonen:

    http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuv...yokaluilla.jpg

    En ole päivääkään katunut, joskin maksoin jonkin verran vähemmän. Työkalut on aina yhdessä paikkaa tallessa ja lisäosia saa tilattua. Tonnilla näyttää nyt irtoavan. Vaimon ja lasten joululahjat jättää hankkimatta ja ostaa tuommoisen.
    Viimeksi muokannut: Nomad; 05.11.2014 klo 09:51.
  17. #17
    Tuo työkalukärri on hyvä, jos on avointa lattiapintaa, työpiste vaihtuu, kimppatalli yms. ja siinä tosiaan työkalut säilyy yhdessä lukitussa paikassa.
    Mutta se ei mukaudu ja kasva harrastuksen mukana.
    Koko ajan tulee uusia erikoistyökaluja yms. niin ne pitää joka tapauksessa ripotella pitkin tallia, koska niille ei välttämättä ole paikkaa vaunussa, tai ne on sitten sikin sokin siellä alalaatikossa.

    Joku jo mainitsi räikkälenkkiavaimet. Siinä on hieno ja toimiva keksintö.
    Kalliitahan ne on kiinteisiin verrattuna, mutta eihän sitä aluksi koko sarjaa tarvitse ostaa. 8,10,12 tai13 ja 14 tai 15 (riippuu onko euro- vai japsimopoharrastaja, tuumaisiin en puutu...) riittää aluksi ihan hyvin.

    Muutenkin niitä työkaluja ei tarviste ostaa "selkä vääränä".
    Jos mopossa ei ole esim. yhtään segersokkaa, niin ei sinne tallin seinälle tarvitse ostaa myöskään 26-osaista avainsarjaa.

    Itsellä se on aikoinaan lähtenyt isältä saaduista ylimääräisistä työkaluista ja siitä sitten tarpeen mukaan aina lisätty valikoimaa.
  18. #18
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Perushommissa kylä pärjää muutamalla hylsyllä, jatkovarrella, räikällä, kiinto- ja lenkkiavaimella. Parit ruuvarikoot philipsi ja pozi ja talttapää, kuusiokolohylsyt (ja torxit jos mopossa sellaisia) ja tavalliset L-kuusiokolot ahtaisiin paikkoihin, pitkät kuusiokolohylsytkin… Pihdit, peili ja magneettipää, tuurnia ja vasara, kumivasara, leka, työntömitta, rakotulkki, venttiilin sielun irroitin, ilmanpainemittari, yleismittari, momenttiavain… Pulttipyssy rengasraudat kytkimenkiinnipitotyökalu mikrometri…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  19. #19
    Yleistyökalut on ihan jees, toinen strategia on koota laatikkoon kriittisimmät pyöräkohtaiset hylsyt, kuusiokolot, torxit oikean pituisina. Ainakin toistuvissa operaatioissa on osoittautunut käteväksi. Vähemmän hakemista.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  20. #20
    Itse olen mp-hommissa törmännyt siihen, että räikän pitää olla tiheähampainen (esim. 72-hampainen) tai sitten erittäin lyhytvartinen.

    Normiräikkä (myös 1/4") on monissa kohdin varreltaan liian pitkä tai hammasväliltään liian harva, jotta pahemmissa paikoissa olevia ruuveja saisi avattua.

    Bilteman 10-v mallistosta löytyy apuja edulliseen hintaan. http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...vaannin-10511/
  21. #21
    Vastaan itselleni. Motonetin (made in Taiwan) Bacho tuli itselleni isänpäivälahjaksi 49.90€ 10-32mm

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/76200...rja-12-24-osaa

    Eipä vaan meinannut löytyä tuotetta, kun tarjoustavara oli jostain syystä (?) keksitty laittaa bosch-sähkötyökaluhyllyyn (nro32) Hylsysarjahyllyssä (nro46) oli tosin kalliimpia heti helposti löydettävissä.

    Laadusta en sano vielä mitään. Hylsyt on ohutseinäisiä ja räikkä riittävän tiheä.
    Amazonista ostanneet ovat arvostelleet näin

    http://www.amazon.co.uk/product-revi...DateDescending
  22. #22
    Ja sitten kannattaa ostaa ne useimmin käytettävät koot laatumerkkeinä, ittellä on tuonne autohommiin esimerkiksi Stahlwillen kiintolenkit 1/2- ja 9/16-tuumaisina, ja samankokoiset hylsyt Gedoren tekeminä.
    Muuten mennyt sitten vanhoilla Heron ja Bilteman sarjoilla.
    Varsinkin noissa lista-avaimissa (ja joskus hylsyissäkin) se laatumerkki menee sellaiseen rakoon, mihin halpis ei sovi.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  23. #23
    Kukkaron ja uskonnon mukaan. Bilteman 10v-takuusarjoilla tullut tehtyä aika helkkarin monta remonttia ja vedettyä pultteja auki / kiinni +100Nm tiukkuuksille. Ikinä ei vielä ole mennyt hylsää tai mutteria. Pultteja on kyllä poikki vedetty useitakin
    <p>2002-2014</p>
  24.  
  25. #24
    Hyviä kommentteja! Itselläni on jäänyt selkäruotoon pakkasella p*skalaatuiset rystyset rikkoneet bilteman halppiskalut. Juuri niin, laatu ja hinta on mennyt tahdissa. Halvin tarjous voitti. Siitä on varmaan jäänyt tuo ' biltema-laatu', 'tiimari-laatu' jne. ' Biltemassa on hyvää vain hajukuuset' . Pitääpä siis tarkastaa oma asenne. Sekin on jäänne jostain ´hyviltä ajoilta´. Ennen oli nostalgiakin parempaa.